Slom-boer stapt naar de rechter
Nieuwe regels Hinderwet
staan op stapel
LEI voorspelt verdere
inkrimping veestapel
Melkveehouders betalen acht
weken aanzienlijk lagere heffing.
AMvB voor melkveehouderij
STAKING BIJ
KAASFABRIEKEN
NOORD-BEVELAND
A dvocaat stelt superheffing ter discussie
Richtlijnen voor bouw mestópslagsystemen
Gevolgen superheffing
Campina vermindert
eigen kalvermesterij
Centraal Orgaan Melkhygiëne breidt
onderzoek uit
Onlangs is de concept-AMvB (Alg.
Maatregel van Bestuur) melkrund-
veehouderijen ter beoordeling aan
het Landbouwschap voorgelegd. Eind
november vindt ambtelijk overleg
plaats over de AMvB. Met deze
AMvB kunnen landelijke standaard-
voorschriften worden vastgesteld
voor alle bedrijven die behoren tot
een bepaalde categorie. Vergun
ningsplicht vervalt dan en wordt ver
vangen door een meldingsplicht. De
landelijke vrijstellingsverordening
moet worden onderscheiden van de
gemeentelijke vrijstellingsverorde
ning, waarbij in een bepaald deel van
een gemeente geen vergunningsplicht
geldt voor homogene categorieën van
bedrijven.
De Hinderwet biedt dus drie moge
lijkheden .tot regelgeving, namelijk
bij:
a. vergunningverlening door de ge
meente;
b. gemeentelijke vrijstellingsveror
dening;
In april 1984 kwam de Superheffing,
waarbij de melkproduktie over 1983
bepalend werd voor de quotum-toe
wijzing. Omdat de meeste Slom-be-
drijven rond 1978 tot de slacht- en
omschakelingsregeling toetraden,
produceerden ze in 1983 geen of
weinig melk. Degenen die na de
vijfjarige periode weer willen begin
nen te melken, kregen dus geen
quotum toegewezen en voelen zich
nu zwaar gedupeerd. Verschillende
van deze SLom-bedrijven hebben de
Vereniging van Slom-bedrijven" op
gericht. Deze vereniging heeft in de
persoon van mr. H.J. Bronkhorst een
zeer deskundige jurist op het gebied
van het Europese recht.
Mr. Bronkhorst verdedigde maan
dag ook de zaak van een Groninger
Slom-boer.
Sterke verdediging
In de uitgebreid onderbouwde ver
dediging bracht mr. Bronkhorst naar
voren dat minister Braks de Slom-
bedrijven onterecht van een quotum
heeft uitgesloten. Hij baseerde deze
stelling onder andere op jurispru
dentie uit de kolen- en staalquote-
ringsregelingen, de discriminatie van
botervet ten opzichte van oliën en
vetten (mr. Bronkhorst stelde daarbij
zelfs de rechtsgeldigheid van de ge-
Vrijdag 29 november 1985
c. A.M.v.B.-Hinderwet
Aan elk van deze mogelijkheden
kleven plus- en minpunten en in het
kader van de discussie over de
AMvB-melkrundveehouderijen is
het van groot belang te bepalen wel
ke uniforme voorwaarden over het
gehele land acceptabel zijn, zodat
geen overbodig zware eisen worden
gesteld voor bijvoorbeeld bedrijven
in milieugevoelige gebieden. Er zal
dus gekozen worden voor óf een
AMvB met een ruime werkingssfeer
en zwaardere voorwaarden, óf voor
een AMvB met beperkte werkings
sfeer en lichtere voorwaarden.
De landelijke AMvB bevat namelijk
een minimumpakket met voorwaar
den, waaraan ieder melkveehoude
rijbedrijf moet voldoen. Deze be
drijven zijn dan niet vergunnings-
plichtig, maar overblijvende inrich
tingen blijven dat wel, dat wil zeg
gen: individuele toetsing, lesgeskos-
ten en individuele rechtsgang.
Het secretariaat van het Landbouw-
hele EG-superheffingsverordening
ter discussie), de aantasting van het
eigendomsrecht en de uitspraak van
een Fiscaal Gerechtshof in Mün-
chen, die een Duitse Slom-boer in
het gelijke stelde.
Het is nog niet bekend of de Duitse
regering tegen deze uitspraak in ho
ger beroep gaat. Is dit niet het geval,
dan krijgen de Duitse Slom-bedrij
ven wel een quotum. Vanwege het
gelijkheidsbeginsel binnen de EG
kan dit dan mogelijk gevolgen heb
ben voor de andere EG-landen. Mr.
Verwaaijen die optrad namens mi-
Op initiatief van het Instituut voor
Mechanisatie, Arbeid en Gebouwen
te Wageningen (IMAG, hoofdafde
ling Bedrijfsgebouwen) zijn kortgele
den een tweetal werkgroepen gefor
meerd en met hun werkzaamheden
gestart. Dit zijn de werkgroep "folie-
bassins" en de werkgroep "mestsi-
lo's".
De werkgroepen zullen m.b.t. de
problematiek van de mestopslag
naast het formuleren van eisen, kon-
struktieve richtlijnen en wenken op
stellen voor de bouw van de beno
digde opslagkapaciteit in zowel de
produktiegebieden als de ontvan
gende gebieden. Daarbij wordt on
derscheid gemaakt tussen silo's ver
vaardigd uit de traditionele bouw
materialen (mestsilo's) en silo's ver
vaardigd met kunststof folies (folie
bassins).
Begonnen wordt met het opstellen
van de~eisen voor de mestopslagsys-
temen ten aanzien van milieu
(grondwater, bodem, lucht, land
schap), gebruik, konstruktie en
duurzaamheid. Aansluitend hierop
worden praktische richtlijnen en
2e Zuidnederlandse fokveedag
Door de Bonden is besloten om in
1986 weer de Zuidnederlandse
roodbonte fokveedag te organiseren.
Als datum is gekozen 25 september,
de plaats wordt weer terrein De
Bergen in Wanroy. Als gevolg hier
van zal de Land van Cuykse fokvee
dag vroeger gehouden worden,
waarschijnlijk op 28 augustus.
schap heeft de voorwaarden in de
concept-AMvB vergeleken met de
voorwaarden die in de huidige prak
tijk worden gehanteerd. Geconclu
deerd werd dat de voorwaarden in de
concept-AMvB niet ongunstig afste
ken, behalve de voorwaarden voor
ondergrondse olieopslag en de ver
plichte bemonstering van graskuilen
op minder dan 50 m. afstand van
woningen van derden.
Daar de AMvB niet van toepassing is
als het melkveebedrijf een intensieve
veehouderij tak bezit, groter dan 50
mestvarkensequivalenten, zullen
veel bedrijven niet onder de lande
lijke regelgeving vallen. Bovendien
geldt ook een afstandscriterium,
waardoor nog eens veel bedrijven
buiten de AMvB zullen vallen. Voor
de overblijvende melkveebedrijven
gelden dan voornamelijk volgende
voordelen: Geen leges en geen ver
gunningsplicht en daarmee geen be
roepsmogelijkheden voor derden.
De procedure is verder als volgt: na
dat onder meer het Landbouwschap
zijn visie mondeling heeft kenbaar
gemaakt, zal de AMvB in de Staats
courant verschijnen. Dan heeft een
ieder de gelegenheid in te spreken.
Tegen bedrijven die te zijner tijd on
der de AMvB zullen vallen, kunnen
geen verdere beroepsprocedures wor
den gevoerd.
nister Braks bestreed de stelling van
mr. Bronkhorst. Volgens het minis
terie sluit de EG-superheffingsve
rordening een toekenning van een
quotum aan Slom-bedrijven uit.
Extra korting
Het College van Beroep zal over zes
weken uitspraak in deze zaak doen.
Een mogelijkheid is ook nog dat de
Slom-kwestie voor het Europese Hof
van Justitie in Luxemburg behan
deld zal worden. Mr. Bronkhorst be
pleitte uitdrukkelijk deze wens.
De kwestie is voor de Slom-bedrijven
erg belangrijk, maar ook voor alle
melkveehouders, omdat een quotum
toewijzing aan de Slom-bedrijven een
extra verhoging van het quotums
kortingspercentage van ongeveer
0,75 procent zal betekenen. Deze
mogelijke extra korting speelt uiter
aard niet mee in het juridische oor
deel van het College van Beroep.
Jaarsma
standaardvoorbeelden voor mestop-
slagen (inkl. afdekkingen) opgesteld.
Mestópslagsystemen kunnen vervol
gens aan de opgestelde eisen worden
getoetst door een onafhankelijke in
stantie, onder inschakeling van
raadgevende ingenieurbureaus.
Toetsing en goedkeuring zal naar
verwachting voorwaarde worden
voor het verlenen van eventuele
rijksbijdragen bij de bouw van mest
ópslagsystemen.
Bij zes kaasfabrieken van het zuivel
concern Noord-Nederland in Fries
land en Drenthe zijn maandagmor
gen vroeg stakingen uitgebroken.
Volgens woordvoerder Wijnhoven
van de voedingsbond FNV is de sta
king een succes en ligt het werk vol
ledig stil. Via de staking willen de
bonden bereiken dat de directie van
Noord-Nederland (frico-domo) de
plannen intrekt de vier kaasfabrie
ken met in totaal 200 werknemers in
Donkerbroek. Dokkum, Sint Nico-
laasga en Koekange te sluiten.
Noord-Nederland, een concern met
in totaal 3.000 werknemers wil de
kaasproduktie die nu nog verspreid
over dertien vestigingen plaatsvindt
concentreren in een kleiner aantal
fabrieken.
In verband met de door de EEG inge
voerde melkproduktiebeperkende en
meikprijsbeïnvloedende maatregelen
is door het Bestuur van het Produkt-
schap voor Zuivel in 1984 een finan
cieel beleid ontwikkeld, dat moet lei
den tot een beheersing c.q. beperking
van de lasten, welke op het zuivelbe
drijfsleven drukken. Dit beleid heeft
in 1985, mede als gevolg van een bij
drage van de EEG in de lasten van het
Nederlands Zuivelbureau, geresul
teerd in uitkomsten, welke het moge
lijk maken tot een tijdelijke verlaging
van enkele heffingen over te gaan.
Daarom heeft het Bestuur van het
Produktschap voor Zuivel op 20 no
vember 1985 besloten, de Neder
landse melkveehouders dit jaar ge
durende acht weken vrij te stellen
van het deel van de zogenaamde ad-
Het Centraal Orgaan voor Melkhy
giëne "Zuid Nederland" heeft beslo
ten om per 29 december a.s. definitief
over te gaan tot uitbreiding van het
onderzoek naar de aanwezigheid van
residuen van melkvreemde bakterie-
groeiremmende stoffen in boerderij-
melk, waardoor ook sulfapreparaten
kunnen worden aangetoond. Vanaf
deze datum zullen ook de gradatie-
indelingen met bijbehorende punten
resp. financiële kortingen worden in
gevoerd.
Eveneens is, vooralsnog eenmalig,
besloten het eerstvolgende onder
zoek op zuurtegraad vet uit te voeren
De Nederlandse melkveestapel zal in
1990 ongeveer 15% kleiner zijn dan in
1983, als de toegestane melkproduk
tie op het huidige nivo gehandhaafd
blijft en de melkproduktie per koe tot
gemiddeld 5700 kg stijgt. Er zullen
meer kleinere melkveebedrijven en
minder grotere melkveebedrijven
overblijven dan zonder superheffing
het geval zou zijn geweest. De be
hoefte van kleinere en middenbedrij
ven om te groeien blijft zodoende
aanmerkelijk groter dan het aanbod
van grond met leveringsrechten door
bedrijfsbeëindiging.
Dat blijkt uit een publikatie van het
LEI, waarin enkele deelstudies van de
gevolgen van de superheffing zijn ge
bundeld.
De Beschikking Superheffing leidt er
ook toe dat de rundvleesproduktie
zal verminderen als gevolg van de
kleinere uitstoot van melkvee. Toch
zal er geen sprake zijn van een tekort
aan rundvlees. Wel zal er schaarste
aan nuchtere kalveren voor rund- en
kalfsvleesproduktieontstaan, waar
door op hoge prijzen gerekend moet
worden voor deze dieren. Door het
geringere aantal geboorten zal de
ministratieve heffing dat zij, ter fi
nanciering van de uitgaven van het
produktschap, verschuldigd zijn.
Hiervoor is gekozen de periode van 3
november t/m 28 december 1985.
De, via de zuivelfabrikant af te dra
gen, administratieve heffing be
draagt in totaal 38 cent per 100 kg
melk. Met de "vrijstelling" over ge
noemd tijdvak van het door de
melkveehouders verschuldigde deel
van de heffing ten bedrage van 16
cent per 100 kg melk is een bedrag
gemoeid van circa twee en een half
miljoen gulden.
Tevens is besloten om over de perio
de van 3 november t/m 30 november
1985 de zgn. propagandaheffing op
kaas ad 8,25 per 100 kg, verschul
digd door de zuivelindustrie, niet op
te leggen. Hiermede is een bedrag
van ca. 3,3 miljoen gemoeid.
als volgt: het voorjaarsonderzoek in
periode 11 t/m 14 van 1986 (19 mei
t/m 12 juli) en het najaarsonderzoek
in periode 23 t/m 26 van 1986 (2 nov.
t/m 27 dec.).
Het onderzoek naar de aanwezigheid
van sporen van boterzuurbakteriën is
als volgt bepaald:
in de "winterperiode" van 2 no
vember 1985 t/m 3 mei 1986. (laatste
onderzoek dus uiterlijk in periode 9
van 1986). frequentie: 6 keer (ver
plicht):
- in de "zomerperiode" van 4 mei
1986 t/m 1 november 1986. (laatste
onderzoek uiterlijk in periode 22 van
1986). frequentie: 2 keer (verplicht).
kalfsvleesproduktie moeten worden
ingekrompen.
Vanwege de teruglopende produkti-
viteitsstijging zullen de prijzen van
melk en vlees in de toekomst minder
kunnen achterblijven bij die van de
produktiemiddelen om dezelfde in
komensontwikkeling op melkveebe
drijven te bereiken als in voorgaande
jaren.
De theoretisch berekende biedprijs
voor grond zonder leveringsrechten
is gedaald als gevolg van de invoe
ring van de superheffing. De maksi-
male biedprijs per ha met leverings
recht kan in sommige gevallen zelfs
het dubbele bedragen van de grond
prijs zonder leveringsrecht.
Voorts wordt in de publikatie nog
ingegaan op de voor- en nadelen van
koppeling van het leveringsrecht aan
de grond, vrije verhandelbaarheid
van leveringsrechten en de ervarin
gen met zuivelkontingentering in
Canada, Oostenrijk en Zwitserland.
"Ekonomische en strukturele gevol
gen van de superheffing". Bestellen
door overschrijving van 30,75 op
gironummer 412235 van het LEI on
der vermelding van: Med. 336.
17
Regelmatig komen thans voor het College van Beroep voor het be
drijfsleven "superheffingsgevallen" aan de orde. Maandag 25 november
jl. betrof dit een zaak die van groot belang is voor de zogenaamde
Slom-bedrijven. Dit zijn bedrijven van boeren die indertijd vrijwillig de
melkproduktie hebben gestaakt. Het melkvee is geslacht en de bedrij
ven zijn omgeschakeld. De boeren kregen hiervoor gedurende vijf jaar
een vergoeding, maar mochten gedurende deze vijf jaar op grond van de
betreffende EG-verordening melk afleveren.
B. en W. willen administratie landelijke mestbank Goes
Burgemeester en wethouders
hebben de drie Zeeuwse land
bouworganisaties gewezen op de
mogelijkheid om het administra
tief centrum van een op te richten
landelijke mestbank in Goes te
vestigen. In een brief aan de
landbouworganisaties wijzen
burgemeester en wethouders er
op dat het ekonomisch beleid van
de gemeente Goes onder meer is
gericht op het behouden en zo
mogelijk versterken van de cen
trale positie in de land- en tuin-
bouwsektor.
Burgemeester en wethouders
zeggen in de brief aan de land
bouworganisaties zich te realise
ren dat het zwaartepunt van de
mestoverschotten-problematiek
buiten Zeeland ligt. Maar het
kolleg^ acht het toch denkbaar
dat het administratief centrum
van de toekomstige mestbank
buiten het "overschotgebied"
wordt gevestigd.
Burgemeester en wethouders zijn
van plan binnenkort de kandida
tuur voor het vestigen van het
administratief centrum van de
landelijke mestbank te stellen bij
de betrokken instanties. Aan de
Zeeuwse landbouworganisaties is
gevraagd of men dit initiatief wil
ondersteunen.
De koöperatieve zuivelvereni-
ging Campina zal op korte ter
mijn de aktiviteiten in de kalver
mesterij met ruim de helft terug
brengen. Een 80-tal kontrakt-
mesters heeft hierover reeds be
richt ontvangen. De afgelopen
jaren werd in de mestsektor re
gelmatig verlies geleden.
Het is de bedoeling dat het aantal
boxen drastisch zal worden ver
minderd, maar dat de mesterij
voort wordt gezet met een groter
eigen risiko voor de mesters. De
verliezen wofden toegeschreven
aan het ontbreken van enige sa
menhang tussen de prijzen van
nuchtere kalveren en de prijzen
van vette kalveren.