Nieuwe premiestruktuur pakt
voordelig uit voor goede
weggebruikers
Heeft een inzittendenverzekering
wel zin?
Jaarnota 1986
Samenvatting premiewijzigingen 1986
fden hollanderlaan 10
tel: 01100-24000
Bij VERZEKERINGEN ZLM
staat hoog in het vaandel geschre
ven "Lage premie en snelle servi
ce!"
Al 34 jaar maken wij deze leuze
waar en ook in de toekomst zullen
wij dit blijven doen!
Wij kunnen u deze toezegging
doen omdat onze kosten uiterst
laag zijn en onze portefeuille ge
zond is. Gezond willen wij het
houden. Vandaar een kritisch ak-
septatiebeleid.
Gezond blijven wij ook wanneer de
leden hun betrokkenheid uiten
door het aanvaarden van een stuk
je eigen verantwoordelijkheid
(lees: eigen risiko).
Een onderzoek heeft uitgewezen
dat een kleine aanpassing in onze
premiestruktuur van de Motor
voertuigenverzekering wenselijk is
geworden.
Wat is.er aan de hand?
In Midden- en Oost-Brabant
(verstedelijkt gebied) ligt het
schadecijfer aanzienlijk hoger
dan in Zeeland en West-Brabant.
Andere verzekeraars hanteren al
jaren verschillende tarieven in
deze gebieden. Verzekeringen
ZLM van oorsprong werkzaam in
Zeeland en West-Brabant, han
teerde tot nu toe één laag tarief in
haar gehele werkgebied.
Zij kon dit doen omdat het aan
deel in Midden- en Oost-Brabant
gering was. Het hogere schade
cijfer aldaar beïnvloedde het to
tale cijfer slechts in geringe mate.
Maar juist door ons uiterst lage
tarief groeiden wij in Midden- en
Oost-Brabant als kool. Daarmee
groeide ook het negatieve scha-
deaandeel. De omvang kunnen
wij nu niet langer meer verwaar
lozen. Reden - waarom het be
stuur besloten heeft een premie
differentiatie toe te gaan passen.
De basispremie (voor donateurs)
in het gebied Midden- en Oost-
Brabant zal nu één vijfde boven
dat van Zeeland en West-Brabant
komen te liggen.
Een algemene premieverhoging
is jaren achterwege gebleven.
Mooier nog, regelmatig werd
premierestitutie gegeven. In al
die jaren zijn de prijzen wel om
hoog gegaan en daarmee het ge
middelde schadebedrag. Boven
dien neemt het aantal schades
drastisch toe. De oorzaken hier
van heb ik u al eerder vermeld.
Die toegenomen schadelast kan
alleen maar uit de premie worden
betaald. Ergo: de premie moet
omhoog.
Maar we vinden tegelijk dat de
goede rijder hier niet de dupe van
mag worden.
Het Bestuur heeft nu besloten de
premie van de motorvoertuigen
(bonus/malus groep) met 5% te
verhogen. Maarde maksimale
no-claimkorting eveneens te ver
hogen met 5% tot 65%!
Dit betekent voor goede rijders
een premieverlaging! (In Zeeland
en West-Brabant).
Nog een meevaller
De ZLM heeft besloten de dona
tie te verlagen. Vorig jaar bedroeg
deze 3,75% over de bruto-auto-
premie. Voor 1986 is zij vastgesteld
op 3.5% in Zeeland en West-Bra
bant. In Midden- en Oost-Bra
bant bedraagt zij slechts 3%.
Aan de hand van een rekenvoor
beeld laten wij zien hoe een en
ander uitpakt.
Jeugdigen
Wie de jeugd heeft, heeft de toe
komst! Een uitspraak waar ver
zekeraars wel eens wat moeite
mee hebben. Getuige het feit dat
voor jeugdigen een toeslag geldt
(tot 24 jaar 30%).
Het bestuur heeft besloten een
versoepeling toe te passen. De
nieuwe toeslagregeling vindt u in
de samenvatting.
Bromfietsen
Alle verzekeraars in Nederland
hebben gekonstateerd dat de
premie niet meer voldoende is.
Een algehele premieverhoging is
daarom voorgesteld. Met name
premie
maks.korting
donatie
te betalen
1985
1986
1986
ZLD-f Brab
ZLD W.Br.
M+O.Br.
1000.00
1050.00
1260.00
600.00
682.50
819.00
400.00
367.50
441.00
37.50
36.75
37.80
437.50
404.25
478.80
een algehele verhoging op de autopremies van 5%
een ekstra verhoging op de autopremies in Midden- en Oost-
Noord-Brabant van 20%
een verhoging van de maksimale no-claimkorting van 60% naar
65%
een verhoging van de W.A.-premie voor bromfietsen met een ka-
taloguswaarde van meer dan 1.999,- naar 120,
een verlaging van de Z.L.M.-donatie naar 3,5% in de Zeeuw
se/West-Noord-Brabantse regio en naar 3% in Midden- en Oost-
Noord-Brabant
een jeugdigentoeslag als volgt: 18en 19 jaar - 30% toeslag; 20 en 21
jaar - 20% toeslag; 22 en 23 jaar - 10% toeslag
een verhoging van de A.V.B.-premie als volgt:
bedrijfsgrootte akkerbouw/fruit weide/gemengd
minder dan 10 ha 89,- 104,
10 tot 20 ha 104,- 119,
20 tot 30 ha ƒ119,- ƒ139,
meer dan 30 ha 139,- 169,
verhoging van de minimale eigen risiko's bij de A.V.P.- en A.V.B.-
verzekeringen van 50,- tot !00,— en in geval van opzicht
van 100.- naar 150,—
de Z.L.M.-korting Z.H.V. voor 1986 wordt 6%
regio Zeeland en Westelijk Noord-Brabant omvat de postkodes
4300 t/m 4699; regio Midden- en Oost Noord-Brabant omvat de
overige postkodes binnen ons werkgebied
H. Doeleman
de bromfietsen boven de
2000,00 (versnellers) blijken
een hoog risiko te zijn. De schade
overtreft hier ruim 1 Zi maal de
premie!
Verzekeringen ZLM heeft beslo
ten de premie te verhogen naar
120,00 (was 78,00).
Aansprakelijkheid verzekering
partikulieren en bedrijven (AVP
en AVB)
Het minimale eigen risiko gaan
wij verhogen met 50.00. Dit
komt hierdoor dan op 100.00;
een bedrag waarvan wij vinden
dat ieder dat best zelf kan dragen.
Hiermede voorkomen wij dat
kleine schades op U moeten wor
den afgewenteld middels een
premieverhoging.
De premie van de AVB moet iets
omhoog. In de samenvatting ziet
u de nieuwe tarieven.
Ziektekostenverzekering
Met onze kollega Z.H.V. te Goes
hebben wij een overeenkomst,
waarin o.a. is vastgelegd dat onze
leden een korting op de jaarpre
mie ontvangen van 7%. Deze ho
ge "rente"-korting kon gegeven
worden omdat we in de afgelopen
jaren een hoge rentestand had
den. Nu de rente aanzienlijk is
gedaald is een aanpassing van de
korting noodzakelijk geworden.
Voor 1986 is zij vastgesteld op 6%.
Altijd nog een mooie korting!
ZHV heeft onlangs een leeftijds
afhankelijk tarief gelanceerd.
Meer daarover leest u in een uit
gebreid artikel in deze krant.
Er staat nog veel meer verzeke-
ringsnieuws dat zeker de moeite
waard is gelezen te worden.
De heer J. Cevaal schrijft hier
voor de laatste maal. Op 13 de
cember zal hij afscheid van ons
nemen. U kunt hem de hand ko
men drukken op de receptie in
"Terminus" te Goes.
Prolongatienota 1986
Medio december valt de nota bij
u in de bus. Wilt u alles goed le
zen en direkt betalen, bij niet
tijdige betaling volgt onherroep-
pelijk royement. Daar zijn wij
zeer strikt in.
Tot slot nog een advies. Pak uw
polissen eens bij elkaar en stap
naar onze vertegenwoordiger bij
u in de buurt of kom naar ons
kantoor te Goes. Onze adviseurs
zijn graag bereid alles met u door
te nemen, opdat u goed verzekerd
bent.
Verzekeringen ZLM uw partner
voor zekerheid
H. Doeleman HZN
Deze vraag komt vooral naar vo
ren bij diegenen, die veronder
stellen dat bij een autoverzeke
ring de inzittenden al verzekerd
zijn. Deze veronderstelling is
echter niet helemaal juist.
Bovendien is er wat dit risiko be
treft geen enkel verschil tussen
een W.A.- of een All-Risksverze-
kering. Een All-Risks verzekering
dekt naast de W.A.-schade (scha
de aan derden) ook de schade aan
de auto.
Wanneer u een ongeluk overkomt
door uw schuld, dan zijn uw inzit
tenden door de autopolis gedekt tot
een bedrag van maximaal
5.000.000,— per gebeurtenis. Hier
bij moet men er echter rekening mee
houden dat dit niet betekent dat de
schade-lijdende inzittende steeds
van de W.A.-verzekering schadever
goeding zal ontvangen en wel niet in
de volgende gevallen:
a. als u wel schuldig bent, maar uw
passagier niet als derde be
schouwd kan worden (vrouw,
kinderen);
b. als er geen sprake is van schuld,
noch bij u, noch bij een ander;
c. als de bestuurder zelf schade
lijdt;
d. als ,de schuld bij het slachtoffer
zelf ligt;
W. de Fouw
tenden op zijn plaats. Alleen deze
verzekering geeft altijd recht op ver
goeding van schade die de inzitten
den lijden na een ongeval met de
verzekerde auto, ongeacht de
schuldvraag en ongeacht de familie
verhouding.
U kunt deze verzekering alleen af
sluiten op een voertuig dat bij ons
verzekerd is. De inzittendenverzeke
ring is dus gekoppeld aan het voer
tuig.
U kunt kiezen uit drie kombinaties,
de bedragen gelden per inzittende.
Per auto zijn vier inzittenden (inkl.
bestuurder) verzekerd.
De verzekering keert uit bij overlij
den of bij blijvende invaliditeit.
uitkering:
A. Overlijden
B. Blijvende
invaliditeit
Premie per jaar
I
15.000,-
ƒ45.000,-
20,-
Ii
20.000,-
ƒ60.000,-
30,-
III
ƒ25.000,-
ƒ75.000,-
40,-
e. als de schuld wel bij een ander
ligt, maar deze niet tot betalen in
staat is;
f. als u onderweg pecht heeft ge
kregen en uw passagier u helpt
met de (nood-)reparatie en tij
dens deze werkzaamheden een
ongeval overkomt.
Vooral voor zulke gevallen is een
Ongevallenverzekering voor Inzit-
Uit het bovenstaande blijkt ons in
ziens dat de Ongevalleninzittenden-
verzekering wel degelijk zin heeft!
Voor nadere inlichtingen kunt u bel
len met de polisafdeling van de
O.V.M. van de Z.L.M.telefoon:
01100-38880.
W. de Fouw
polisafdeling
Zoals u elders in het verzeke-
ringsnieuws heeft kunnen lezen
krijgt u binnenkort weer uw nieu
we nota voor het jaar 1986. Wij
verwachten dat deze nota in de
tweede helft van december bij u in
de bus zal vallen.
Ieder jaar krijgen wij na het ver
sturen van de nota's weer vele te
lefonische vragen met als gevolg
dat de telefoonlijnen vaak over
bezet zijn en u soms wel een hele
dag moet proberen om ons te be
reiken.
Om deze problemen te voorko
men volgen hier een aantal tips:
Lees a.u.b. altijd heel goed het
stencil wat bij uw nota zit. In
dit stencil staan veel belang
rijke mededelingen die vaak
al antwoord geven op uw vra
gen. Als dit niet het geval is
dan kunt u - telefonisch of
schriftelijk - kontakt opnemen
met uw Vertegenwoordiger,
wiens naam, adres en tele
foonnummer op uw jaarnota
staan afgedrukt (rechts
boven). Indien uw verzeke
ring niet via een tussenper
soon loopt, dan staat rechts
boven op de nota het adres en
telefoonnummer van ons
kantoor in Goes, waarmee u
zich in verbinding kunt stel
len.
Wij verzoeken u zeer drin
gend nooit de jaarnota terug
te sturen. Wij kunnen nl. niet
C.A. Toorenaar
een nieuwe nota opsturen.
Indien er een fout gemaakt is
op de jaarnota dan kan deze
hersteld worden door een wij
zigingsnota welke u dient te
verrekenen met de jaarnota.
U dient daarom uw jaarnota
altijd goed te bewaren omdat
u anders niet kunt berekenen
welk bedrag u dient te betalen
na ontvangst van een wijzi
gingsnota.
Wilt u de adresgegevens en
vooral de postcode op de nota
goed kontroleren? En kontro-
leert u ook het kenteken van
de auto. Eventuele onjuisthe
den kunt u doorgeven aan uw
vertegenwoordiger. Wij kun
nen dan de exakte gegevens in
ons bestand opnemen.
Als u, voor u belt, even aan deze
tips denkt kunt u veel problemen
voorkomen.
C.A. Toorenaar
vrijdag 22 november 1985
i