over geld
en goed
Fiskale koopsompolissen
Landbouwschap: Grond bij
WIR-premie waarderen op
agrarische waarde
Zeeuwse melkveehouders
verkopen 30 stuks fokvee
Rijkspolitie verscherpt kontrole op
"Slik op de weg"
De algemene wet bijzondere ziektekosten
en wat er mee samenhangt
Woonruimte gezocht
Bedrijfsovername in familieverband
Twee aanvraag-
perioden voor
EG-ooipremie
ZRS-kalfvaarzenverkoopdag
direkt gevolg superheffing
Ouder worden brengt soms een veranderde gezondheid met zich mee.
Dit kan leiden tot het wonen in het bejaardentehuis. Over financiële
gevolgen van een verblijf in een bejaardentehuis heeft u de vorige week
kunnen lezen. De gezondheid kan ook sterk verslechteren, zodat een
opname in een verzorg- of verpleegtehuis gewenst is. Hoe dit in zijn
werk gaat kunt u hieronder lezen.
Door veranderingen in de gezond
heid kunt u voor kosten komen te
staan die door niemand zouden
kunnen worden opgebracht, als daar
geen speciale verzekering voor zou
bestaan. Juist om deze kosten te
dragen is er een volksverzekering
Algemene Wet Bijzondere Ziekte
kosten, de AWBZ. Deze wet zorgt
voor behandeling en verpleging van
bijvoorbeeld verpleeginrichtingen,
zwakzinnigeninrichtingen, instellin
gen voor doven en slechthorenden,
ziekenhuizen (inklusief psychiatri
sche inrichtingen en sanatoria voor
tbc-patiënten), vanaf de 366 dag enz.
Wel moet er een medische indicatie
bestaan en moet het gaan om opna
me in een erkende inrichting. En
verder valt er onder de AWBZ:
- hulp door een kruisvereniging;
- hulp van de zogenaamde
RIAGG's (Regionale instellingen
voor Ambulante Geestelijke Ge
zondheidszorg)
- bijkomende kosten als medicij
nen, tandheelkundige hulp, pro
thesen, massage enz., alleen in
dien ze een onderdeel vormen
van de behandeling
Eigen bijdrage:
Evenals bij het verblijf in een be
jaardentehuis moet u ook een eigen
bijdrage betalen bij het verblijf in
een verpleeginrichting e.d. Na een
periode van zes maanden (waarbij
een verblijf in een ziekenhuis of be
jaardentehuis meetelt) wordt er van
U een inkomensafhankelijke bijdra
ge gevraagd van maximaal
1.350,— per maand (maar nooit
meer dan 90% van de verpleegprijs
van de inrichting). Bij de vaststelling
van het inkomen waarover uw bij
drage berekend wordt, wordt reke
ning gehouden met al uw inkomsten
(ook die uit vermogen) van -in prin
cipe- het voorafgaande jaar. Er moet
altijd een vaste eigen bijdrage be
taald worden van 180,— per
maand. Het verschil met de bejaar-
denwet is dat de AWBZ schenkingen
en vermogen niet aantast. Ieder be
taalt voor de AWBZ een premie van
4,25% over maximaal 63.200,— per
jaar als onderdeel van de premie
heffing (totaal 27,35%) en ieder heeft
recht op het gebruik van deze verze
kering. Een eigen bijdrage kan wel
verschuldigd zijn, wanneer u een be
roep doet op hulp van een kruisver
eniging. Als u namelijk géén lid van
een kruisvereniging bent en u wenst
in een kalenderjaar van de diensten
van een kruisorganisatie gebruik te
maken, dan is een bijdrage verschul
digd van 96,25. Wordt u lid van een
kruisvereniging (contributie tenmin
ste 38,— per jaar) en u vraagt bin
nen drie maanden hulp, dan wordt
nog een bedrag van 57,75 als eigen
bijdrage verlangd.
Uitvoering
De AWBZ wordt uitgevoerd door de
ziekenfondsen, toegelaten partiku-
liere ziektekostenverzekeraars en de
organen die de publiekrechtelijke
ziektekostenregeling voor ambtena
ren uitvoeren.
Aanmelding:
U hoeft zich niet apart te laten in
schrijven als AWBZ-verzekerde. Als
u denkt voor een AWBZ-verstrek-
king in aanmerking te komen, kunt u
terecht bij de instelling waar u voor
uw ziektekosten verzekerd bent (zie
kenfonds, toegelaten particuliere
verzekeringsmaatschappij). Bent u
niet tegen ziektekosten verzekerd bij
een niet-toegelaten verzekeraar, dan
kunt u zich wenden tot een zieken
fonds in uw woonplaats.
Het is niet te hopen, dat u in aanra
king komt met deze verzekering,
maar toch is het goed om op de
hoogte te zijn met de werkwijze van
deze verzekering.
Mocht u naar aanleiding van dit ar
tikel nog vragen hebben, neem dan
contact op met de SEV-er in uw ge
bied.
Lena Huisman
ZLM-voorlichter zoekt op korte
termijn een zelfstandige woonge
legenheid op Tholen of Schou-
wen-Duiveland.
Voor nadere inlichtingen: G.E.
Stap, Lewestraat 12, 4481 BD
Kloetinge, tel. 01100 - 13400 ('s
avonds) of 01100 - 21010 (over
dag).
In deze tijd van het jaar worden wij weer volop bepaald bij de moge
lijkheid tot het sluiten van lijfrente-koopsompolis tot een maximaal
aftrekbaar bedrag van ƒ16.305,—Elke zich respecterende verzeke
ringsmaatschappij zal van zich laten horen middels advertenties, bro
chures of dergelijke. De assurantie-tussenpersonen krijgen een drukke
tijd om aan de vele verzoeken om voorlichting en advies te kunnen
voldoen.
De achtergrond van deze drukte is
dat de verzekeringsmaatschappijen
nog voor het eind van het jaar bij u
een lijfrentepolis willen afsluiten. De
koopsom van deze polis is tot het
hiervoor genoemde maximum be
drag aftrekbaar van uw inkomen. In
feite betaalt de fiscus dus een (be
langrijk) stuk van de door u afgeslo
ten lijfrenteverzekering. Daar staat
echter wel tegenover dat u later -
wanneer de polis tot uitkering komt -
over de uitkering wel belasting moet
betalen. Op zich behoeft dat niet be
zwaarlijk te zijn. Het is het verplaat
sen van belastbaar inkomen van nu
naar de toekomst. Tevens bereikt u
nog een ander doel. Namelijk de
verzorging van de oude dag. Door
het storten van jaarlijkse koopsom
men kunt u zich een oudedagsvoor
ziening opbouwen indien uw huidige
inkomen uit arbeid komt weg te val
len.
Het is daarom zondermeer verstan
dig reeds nu aan voorzieningen voor
later te denken. Of dit altijd in de
vorm van verzekeringen moet ge
schieden is niet altijd zeker. Het zor
gen voor "later" kan ook geschieden
door het sparen op andere wijze.
Niet dat de verzekenngsvorm onjuist
Vrijdag 1 november 1985
zou zijn, maar het wil nog wel eens
voorkomen dat de liquiditeit van het
bedrijf (zeg maar de direkt beschik
bare hoeveelheid geldmiddelen in
clusief kredietruimte) te beperkt is
om buiten het eigen bedrijf te sparen.
Het is dan niet verstandig om een
spaarpot bij een verzekeringsmaat
schappij te vormen waar u niet aan
kunt komen, terwijl u binnen uw be
drijf het financieel niet kunt bolwer
ken. Ook al is de koopsom fiskaal
aftrekbaar, per saldo brengt u geld
buiten uw bedrijf die u daar binnen
hard nodig kunt hebben.
Het jaar 1985 mag dan wel niet af
gelopen zijn, in bepaalde sectoren
van de landbouw zal men zeker niet
al te veel hoop op goede resultaten
hebben. Wanneer dit resultaat
tegenvalt zal ook het inkomen er niet
zijn.
Een fiskale aftrekpost levert in zo'n
situatie nauwelijks enig voordeel op.
Wanneer dit op u van toepassing is,
moet u zich nog maar eens bedenken
voor u een koopsompolis afsluit. Be
kijk daarom eerst uw inkomens- en
vermogenspositie alvorens een be
slissing te nemen. En mocht u er zelf
niet uitkomen, uw financieel adviseur
zal u graag terzijde staan.
B. Veerbeek
Het Landbouwschap vindt dat bij het toekennen van de WIR-premie bij
bedrijfsovername in familiekring de grond gewaardeerd dient te worden
op basis van de agrarische waarde. Dit is van belang omdat op grond
geen WIR verkregen kan worden. Daarom moet het aandeel van de
grond in de totale overnamesom vastgesteld worden. Bij een dergelijke
overdracht in familieverband is er volgens het Landbouwschap geen
sprake van misbruik van investeringsfaciliteiten. Het Landbouwschap
schrijft dit aan staatssecretaris Koning van Financiën in een reactie op
diens plannen om niet de agrarische waarde maar de economische
waarde van de grond als uitgangspunt te nemen bij het vaststellen van
de WIR-premie.
De waarde van de grond in het eco
nomisch verkeer komt in de praktijk
vaak uit op de vrije verkeerswaarde
van de grond. Deze ligt aanmerkelijk
hoger dan de agrarische waarde. Dit
heeft tot gevolg dat de WIR-premie
bij de bedrijfsovername voor de
agrarische sector tot circa 50% wordt
teruggebracht. Van een beïnvloeden
bij het toekennen van WIR-premie is
volgens het Landbouwschap echter
geen sprake als bij de bedrijfsover
name landbouwgrond op basis van
een taxatierapport wordt overgedra
gen tegen de agrarische waarde.
Het Landbouwschap vindt dat de
overnameprijs op basis van een
evenredige verdeling toegerekend
kan' worden aan de grond met als
uitgangspunt de waarde in verpachte
staat. Dit betekent de waarde waar
tegen een pachter als gevolg van zijn
voorkeursrecht grond van de ver
pachter kan overnemen (wettelijke
grondkamerprijs).
Het is het Landbouwschap niet dui
delijk waarom bij successie en
schenking wel wordt uitgegaan van
de agrarische waarde, maar in het
kader van de WIR bij bedrijfsover
name in familieverband voor de
grond een taxatie moet plaatsvinden
op basis van de vrije verkeerswaarde.
Deze waardevaststelling wordt in de
praktijk niet gevolgd en een lonende
exploitatie, is daarbij niet zonder
meer mogelijk. Deze visie wordt ge
deeld door minister Braks die in zijn
nota "Bedrijfsovername in de land
en tuinbouw" stelt dat bij de bedrijfs
overname in familiekring niet de
vrije verkeerswaarde maar de ver
pachte waarde als richtsnoer aange
houden wordt om de overnameprijs
vast te stellen. De geringe rentabili
teit van het geïnvesteerde vermogen
dwingt volgens Braks tot een relatief
lage overnameprijs. Volgens het
Landbouwschap zou de resolutie ook
van toepassing zijn voor belasting
plichtigen die verplichtingen zijn
aangegaan voor 27 november 1984
voorzover daarvoor geen aanspraak
op WIR-premie bestaat en de aan
slag nog niet vaststaat.
In tegenstelling tot eerdere jaren is de
aanvraagperiode voor de ooipremie
voor het verkoopseizoen 1985/1986
opgesplitst in twee termijnen.
Achtergrond van dit besluit is de wens
van het Landbouwschap om een korte
aanvraagperiode voor de regeling te
hanteren, zodat de schapenhouders
zo weinig mogelijk nadelen ondervin
den bij hun bedrijfsvoering.
Elke schapenhouder die voor de
ooipremie in aanmerking wil komen,
is verplicht gedurende honderd da
gen na afloop van de aanvraagpe
riode het door hem opgegeven aantal
ooien aan te houden. Deze zg. aan-
houdperiode spoort vaak niet met
een zo optimaal mogelijke bedrijfs
voering omdat de schapenstapel niet
mag worden gewijzigd. Het Land
bouwschap heeft bij het ministerie
van Landbouw en Visserij gepleit
voor een zo kort mogelijke aan
vraagperiode, waardoor veranderin
gen in de schapenstapel eerder kun
nen worden'doorgevoerd. Het mi
nisterie hield echter vast aan een vrij
lange periode om alle schapenhou
ders voldoende gelegenheid te geven
een aanvraag in te dienen.
Vandaar dat nu is gekozen voor twee
aanvraagtermijnen. De eerste loopt
van 2 tot en met 10 december a.s. en
de tweede van 16 december 1985 tot
en met 15 januari 1986. De ooien
waarvoor een premie is aange
vraagd, moeten in het eerste geval
worden aangehouden van 11 de
cember 1985 tot en met 21 maart
1986 en in het tweede geval van 16
januari tot en met 25 april 1986. Het
Landbouwschap adviseert de scha
penhouders, die vrij snel wijzigingen
denken door te voeren in hun scha
penstapel, derhalve om van de eerste
aanvraagtermijn gebruik te maken.
Voor de eerste keer in be
staan organiseert het Zeeuws
Rundvee Syndikaat in samen
werking met de Vee- en Vlees
centrale van de Noordbrabantse
Christelijke Boerenbond een
kalfvaarzenverkoopdag in de
provincie Zeeland. Het initiatief
voor deze verkoping werd geno
men door een aantal leden (vee
houders) van het Zeeuws Rund
vee Syndikaat, omdat er als ge
volg van de superheffingsmaat
regel een teveel aan kwalita
tief goed fokvee op een aantal
bedrijven aanwezig is. Een goed
initiatief om kopers en verkopers
van fokvee bij elkaar te brengen.
Een dertiental inzenders zullen
dertig stamboekvaarzen aanvoe
ren. Deze dieren zijn geselekteerd
uit een totaal van ruim zestig
aangemelde dieren, zodat de
kwaliteit van de ingezonden die
ren goed is. Onder te veel belo
vende hoogdrachtige vaarzen be
vinden zich dochters van Super
star, Tops, Nekls enz. enz.
De vaarzen zullen worden ver
kocht voor van te voren vastge
stelde prijzen. Indien er meer ko
pers voor een bepaalde vaars
aanwezig zijn, zal er loting
plaatsvinden om de koper aan te
wijzen. De kosten voor de koper
bestaan uit het vervoer naar huis.
Deze verkoping wordt gehouden
op vrijdag ,15 november 1985 te
Axel (Zeeuws-Vlaanderen) in
manege "Magrette", Magrette la.
Aanvang verkoop 13.30 uur. Ka-
talogus verkrijgbaar op aanvraag
en op de verkoping.
In het najaar wanneer de weersom
standigheden het rijden op wegen
onveilig maken, is er in Zeeland ook
nog sprake van een ekstra gevaar, n.l.
slik op de weg. Dit verschijnsel wordt
voornamelijk veroorzaakt door land
bouw- en loonbedrijven, die in de
oogst- en rooitijden van hun werkter
reinen op de openbare weg rijden,
waardoor op deze wegen een lang
slikspoor ontstaat.
Vorig jaar gebeurden er in Zeeland
door slik op de weg 52 ongevallen.
Dit was in vergelijking met de perio
de 1979 - 1983 (gemiddeld 16,5 per
jaar) een 3 maal zo hoog aantal.
Met name in de maand november
gebeuren de meeste ongevallen door
slik op de weg. Ca. 20% van alle on
gevallen wordt dan veroorzaakt door
slik.
N.a.v. deze sterke toename in hel
aantal ongevallen zal de Rijkspolitie
in Zeeland in de maanden november
en december ekstra toezicht uitoefe
nen op de doofgaande wegen en die
wegen waarlangs veel fietsers
(school-routes) zich verplaatsen.
Het toezicht zal zich richten op die
landbouwondernemingen, die bij het
verlaten van de akkers zonder
schoonmaakaktiviteiten onaksepta-
bele hoeveelheden slik op de voor
noemde kategorie wegen brengen
waardoor de verkeersveiligheid sterk
negatief wordt beïnvloed.
Het optreden zal er op zijn gericht,
om zo snel mogelijk het sterk bevuil
de weggedeelte te laten reinigen door
de veroorzaker of op kosten van de
veroorzaker door de wegbeheerder. In
voorkomende gevallen zal onverwijld
proces-verbaal worden opgemaakt.