over geld en goed Fiskale koopsompolissen Landbouwschap: Grond bij WIR-premie waarderen op agrarische waarde Zeeuwse melkveehouders verkopen 30 stuks fokvee Rijkspolitie verscherpt kontrole op "Slik op de weg" De algemene wet bijzondere ziektekosten en wat er mee samenhangt Woonruimte gezocht Bedrijfsovername in familieverband Twee aanvraag- perioden voor EG-ooipremie ZRS-kalfvaarzenverkoopdag direkt gevolg superheffing Ouder worden brengt soms een veranderde gezondheid met zich mee. Dit kan leiden tot het wonen in het bejaardentehuis. Over financiële gevolgen van een verblijf in een bejaardentehuis heeft u de vorige week kunnen lezen. De gezondheid kan ook sterk verslechteren, zodat een opname in een verzorg- of verpleegtehuis gewenst is. Hoe dit in zijn werk gaat kunt u hieronder lezen. Door veranderingen in de gezond heid kunt u voor kosten komen te staan die door niemand zouden kunnen worden opgebracht, als daar geen speciale verzekering voor zou bestaan. Juist om deze kosten te dragen is er een volksverzekering Algemene Wet Bijzondere Ziekte kosten, de AWBZ. Deze wet zorgt voor behandeling en verpleging van bijvoorbeeld verpleeginrichtingen, zwakzinnigeninrichtingen, instellin gen voor doven en slechthorenden, ziekenhuizen (inklusief psychiatri sche inrichtingen en sanatoria voor tbc-patiënten), vanaf de 366 dag enz. Wel moet er een medische indicatie bestaan en moet het gaan om opna me in een erkende inrichting. En verder valt er onder de AWBZ: - hulp door een kruisvereniging; - hulp van de zogenaamde RIAGG's (Regionale instellingen voor Ambulante Geestelijke Ge zondheidszorg) - bijkomende kosten als medicij nen, tandheelkundige hulp, pro thesen, massage enz., alleen in dien ze een onderdeel vormen van de behandeling Eigen bijdrage: Evenals bij het verblijf in een be jaardentehuis moet u ook een eigen bijdrage betalen bij het verblijf in een verpleeginrichting e.d. Na een periode van zes maanden (waarbij een verblijf in een ziekenhuis of be jaardentehuis meetelt) wordt er van U een inkomensafhankelijke bijdra ge gevraagd van maximaal 1.350,— per maand (maar nooit meer dan 90% van de verpleegprijs van de inrichting). Bij de vaststelling van het inkomen waarover uw bij drage berekend wordt, wordt reke ning gehouden met al uw inkomsten (ook die uit vermogen) van -in prin cipe- het voorafgaande jaar. Er moet altijd een vaste eigen bijdrage be taald worden van 180,— per maand. Het verschil met de bejaar- denwet is dat de AWBZ schenkingen en vermogen niet aantast. Ieder be taalt voor de AWBZ een premie van 4,25% over maximaal 63.200,— per jaar als onderdeel van de premie heffing (totaal 27,35%) en ieder heeft recht op het gebruik van deze verze kering. Een eigen bijdrage kan wel verschuldigd zijn, wanneer u een be roep doet op hulp van een kruisver eniging. Als u namelijk géén lid van een kruisvereniging bent en u wenst in een kalenderjaar van de diensten van een kruisorganisatie gebruik te maken, dan is een bijdrage verschul digd van 96,25. Wordt u lid van een kruisvereniging (contributie tenmin ste 38,— per jaar) en u vraagt bin nen drie maanden hulp, dan wordt nog een bedrag van 57,75 als eigen bijdrage verlangd. Uitvoering De AWBZ wordt uitgevoerd door de ziekenfondsen, toegelaten partiku- liere ziektekostenverzekeraars en de organen die de publiekrechtelijke ziektekostenregeling voor ambtena ren uitvoeren. Aanmelding: U hoeft zich niet apart te laten in schrijven als AWBZ-verzekerde. Als u denkt voor een AWBZ-verstrek- king in aanmerking te komen, kunt u terecht bij de instelling waar u voor uw ziektekosten verzekerd bent (zie kenfonds, toegelaten particuliere verzekeringsmaatschappij). Bent u niet tegen ziektekosten verzekerd bij een niet-toegelaten verzekeraar, dan kunt u zich wenden tot een zieken fonds in uw woonplaats. Het is niet te hopen, dat u in aanra king komt met deze verzekering, maar toch is het goed om op de hoogte te zijn met de werkwijze van deze verzekering. Mocht u naar aanleiding van dit ar tikel nog vragen hebben, neem dan contact op met de SEV-er in uw ge bied. Lena Huisman ZLM-voorlichter zoekt op korte termijn een zelfstandige woonge legenheid op Tholen of Schou- wen-Duiveland. Voor nadere inlichtingen: G.E. Stap, Lewestraat 12, 4481 BD Kloetinge, tel. 01100 - 13400 ('s avonds) of 01100 - 21010 (over dag). In deze tijd van het jaar worden wij weer volop bepaald bij de moge lijkheid tot het sluiten van lijfrente-koopsompolis tot een maximaal aftrekbaar bedrag van ƒ16.305,—Elke zich respecterende verzeke ringsmaatschappij zal van zich laten horen middels advertenties, bro chures of dergelijke. De assurantie-tussenpersonen krijgen een drukke tijd om aan de vele verzoeken om voorlichting en advies te kunnen voldoen. De achtergrond van deze drukte is dat de verzekeringsmaatschappijen nog voor het eind van het jaar bij u een lijfrentepolis willen afsluiten. De koopsom van deze polis is tot het hiervoor genoemde maximum be drag aftrekbaar van uw inkomen. In feite betaalt de fiscus dus een (be langrijk) stuk van de door u afgeslo ten lijfrenteverzekering. Daar staat echter wel tegenover dat u later - wanneer de polis tot uitkering komt - over de uitkering wel belasting moet betalen. Op zich behoeft dat niet be zwaarlijk te zijn. Het is het verplaat sen van belastbaar inkomen van nu naar de toekomst. Tevens bereikt u nog een ander doel. Namelijk de verzorging van de oude dag. Door het storten van jaarlijkse koopsom men kunt u zich een oudedagsvoor ziening opbouwen indien uw huidige inkomen uit arbeid komt weg te val len. Het is daarom zondermeer verstan dig reeds nu aan voorzieningen voor later te denken. Of dit altijd in de vorm van verzekeringen moet ge schieden is niet altijd zeker. Het zor gen voor "later" kan ook geschieden door het sparen op andere wijze. Niet dat de verzekenngsvorm onjuist Vrijdag 1 november 1985 zou zijn, maar het wil nog wel eens voorkomen dat de liquiditeit van het bedrijf (zeg maar de direkt beschik bare hoeveelheid geldmiddelen in clusief kredietruimte) te beperkt is om buiten het eigen bedrijf te sparen. Het is dan niet verstandig om een spaarpot bij een verzekeringsmaat schappij te vormen waar u niet aan kunt komen, terwijl u binnen uw be drijf het financieel niet kunt bolwer ken. Ook al is de koopsom fiskaal aftrekbaar, per saldo brengt u geld buiten uw bedrijf die u daar binnen hard nodig kunt hebben. Het jaar 1985 mag dan wel niet af gelopen zijn, in bepaalde sectoren van de landbouw zal men zeker niet al te veel hoop op goede resultaten hebben. Wanneer dit resultaat tegenvalt zal ook het inkomen er niet zijn. Een fiskale aftrekpost levert in zo'n situatie nauwelijks enig voordeel op. Wanneer dit op u van toepassing is, moet u zich nog maar eens bedenken voor u een koopsompolis afsluit. Be kijk daarom eerst uw inkomens- en vermogenspositie alvorens een be slissing te nemen. En mocht u er zelf niet uitkomen, uw financieel adviseur zal u graag terzijde staan. B. Veerbeek Het Landbouwschap vindt dat bij het toekennen van de WIR-premie bij bedrijfsovername in familiekring de grond gewaardeerd dient te worden op basis van de agrarische waarde. Dit is van belang omdat op grond geen WIR verkregen kan worden. Daarom moet het aandeel van de grond in de totale overnamesom vastgesteld worden. Bij een dergelijke overdracht in familieverband is er volgens het Landbouwschap geen sprake van misbruik van investeringsfaciliteiten. Het Landbouwschap schrijft dit aan staatssecretaris Koning van Financiën in een reactie op diens plannen om niet de agrarische waarde maar de economische waarde van de grond als uitgangspunt te nemen bij het vaststellen van de WIR-premie. De waarde van de grond in het eco nomisch verkeer komt in de praktijk vaak uit op de vrije verkeerswaarde van de grond. Deze ligt aanmerkelijk hoger dan de agrarische waarde. Dit heeft tot gevolg dat de WIR-premie bij de bedrijfsovername voor de agrarische sector tot circa 50% wordt teruggebracht. Van een beïnvloeden bij het toekennen van WIR-premie is volgens het Landbouwschap echter geen sprake als bij de bedrijfsover name landbouwgrond op basis van een taxatierapport wordt overgedra gen tegen de agrarische waarde. Het Landbouwschap vindt dat de overnameprijs op basis van een evenredige verdeling toegerekend kan' worden aan de grond met als uitgangspunt de waarde in verpachte staat. Dit betekent de waarde waar tegen een pachter als gevolg van zijn voorkeursrecht grond van de ver pachter kan overnemen (wettelijke grondkamerprijs). Het is het Landbouwschap niet dui delijk waarom bij successie en schenking wel wordt uitgegaan van de agrarische waarde, maar in het kader van de WIR bij bedrijfsover name in familieverband voor de grond een taxatie moet plaatsvinden op basis van de vrije verkeerswaarde. Deze waardevaststelling wordt in de praktijk niet gevolgd en een lonende exploitatie, is daarbij niet zonder meer mogelijk. Deze visie wordt ge deeld door minister Braks die in zijn nota "Bedrijfsovername in de land en tuinbouw" stelt dat bij de bedrijfs overname in familiekring niet de vrije verkeerswaarde maar de ver pachte waarde als richtsnoer aange houden wordt om de overnameprijs vast te stellen. De geringe rentabili teit van het geïnvesteerde vermogen dwingt volgens Braks tot een relatief lage overnameprijs. Volgens het Landbouwschap zou de resolutie ook van toepassing zijn voor belasting plichtigen die verplichtingen zijn aangegaan voor 27 november 1984 voorzover daarvoor geen aanspraak op WIR-premie bestaat en de aan slag nog niet vaststaat. In tegenstelling tot eerdere jaren is de aanvraagperiode voor de ooipremie voor het verkoopseizoen 1985/1986 opgesplitst in twee termijnen. Achtergrond van dit besluit is de wens van het Landbouwschap om een korte aanvraagperiode voor de regeling te hanteren, zodat de schapenhouders zo weinig mogelijk nadelen ondervin den bij hun bedrijfsvoering. Elke schapenhouder die voor de ooipremie in aanmerking wil komen, is verplicht gedurende honderd da gen na afloop van de aanvraagpe riode het door hem opgegeven aantal ooien aan te houden. Deze zg. aan- houdperiode spoort vaak niet met een zo optimaal mogelijke bedrijfs voering omdat de schapenstapel niet mag worden gewijzigd. Het Land bouwschap heeft bij het ministerie van Landbouw en Visserij gepleit voor een zo kort mogelijke aan vraagperiode, waardoor veranderin gen in de schapenstapel eerder kun nen worden'doorgevoerd. Het mi nisterie hield echter vast aan een vrij lange periode om alle schapenhou ders voldoende gelegenheid te geven een aanvraag in te dienen. Vandaar dat nu is gekozen voor twee aanvraagtermijnen. De eerste loopt van 2 tot en met 10 december a.s. en de tweede van 16 december 1985 tot en met 15 januari 1986. De ooien waarvoor een premie is aange vraagd, moeten in het eerste geval worden aangehouden van 11 de cember 1985 tot en met 21 maart 1986 en in het tweede geval van 16 januari tot en met 25 april 1986. Het Landbouwschap adviseert de scha penhouders, die vrij snel wijzigingen denken door te voeren in hun scha penstapel, derhalve om van de eerste aanvraagtermijn gebruik te maken. Voor de eerste keer in be staan organiseert het Zeeuws Rundvee Syndikaat in samen werking met de Vee- en Vlees centrale van de Noordbrabantse Christelijke Boerenbond een kalfvaarzenverkoopdag in de provincie Zeeland. Het initiatief voor deze verkoping werd geno men door een aantal leden (vee houders) van het Zeeuws Rund vee Syndikaat, omdat er als ge volg van de superheffingsmaat regel een teveel aan kwalita tief goed fokvee op een aantal bedrijven aanwezig is. Een goed initiatief om kopers en verkopers van fokvee bij elkaar te brengen. Een dertiental inzenders zullen dertig stamboekvaarzen aanvoe ren. Deze dieren zijn geselekteerd uit een totaal van ruim zestig aangemelde dieren, zodat de kwaliteit van de ingezonden die ren goed is. Onder te veel belo vende hoogdrachtige vaarzen be vinden zich dochters van Super star, Tops, Nekls enz. enz. De vaarzen zullen worden ver kocht voor van te voren vastge stelde prijzen. Indien er meer ko pers voor een bepaalde vaars aanwezig zijn, zal er loting plaatsvinden om de koper aan te wijzen. De kosten voor de koper bestaan uit het vervoer naar huis. Deze verkoping wordt gehouden op vrijdag ,15 november 1985 te Axel (Zeeuws-Vlaanderen) in manege "Magrette", Magrette la. Aanvang verkoop 13.30 uur. Ka- talogus verkrijgbaar op aanvraag en op de verkoping. In het najaar wanneer de weersom standigheden het rijden op wegen onveilig maken, is er in Zeeland ook nog sprake van een ekstra gevaar, n.l. slik op de weg. Dit verschijnsel wordt voornamelijk veroorzaakt door land bouw- en loonbedrijven, die in de oogst- en rooitijden van hun werkter reinen op de openbare weg rijden, waardoor op deze wegen een lang slikspoor ontstaat. Vorig jaar gebeurden er in Zeeland door slik op de weg 52 ongevallen. Dit was in vergelijking met de perio de 1979 - 1983 (gemiddeld 16,5 per jaar) een 3 maal zo hoog aantal. Met name in de maand november gebeuren de meeste ongevallen door slik op de weg. Ca. 20% van alle on gevallen wordt dan veroorzaakt door slik. N.a.v. deze sterke toename in hel aantal ongevallen zal de Rijkspolitie in Zeeland in de maanden november en december ekstra toezicht uitoefe nen op de doofgaande wegen en die wegen waarlangs veel fietsers (school-routes) zich verplaatsen. Het toezicht zal zich richten op die landbouwondernemingen, die bij het verlaten van de akkers zonder schoonmaakaktiviteiten onaksepta- bele hoeveelheden slik op de voor noemde kategorie wegen brengen waardoor de verkeersveiligheid sterk negatief wordt beïnvloed. Het optreden zal er op zijn gericht, om zo snel mogelijk het sterk bevuil de weggedeelte te laten reinigen door de veroorzaker of op kosten van de veroorzaker door de wegbeheerder. In voorkomende gevallen zal onverwijld proces-verbaal worden opgemaakt.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1985 | | pagina 3