Konkurrentievoordeel
Nederlandse pluimveehouderij
wordt kleiner
mechanisatienieuws
Proefverslag varkensproefbedrijf te Sterksel:
Aangezuurde kunstmelk voor biggen tijdens de
zoogperiode
Gebruik anti-morsbak bij
onbeperkte
drinkwaterverstrekking
varkens
IMAG-publikatie mestscheiding
Het tijdperk dat Nederland op basis van relatief goedkope pluimvee
voeders een konkurrentievoordeel had lijkt definitief voorbij, aldus de
voorzitter van het Produktschap voor Pluimvee en Eieren, ing. J.T.
Mellema, tijdens de openbare bestuursvergadering van dit schap op 30
oktober. Hij leidt dit af uit een overzicht dat de ZMP (Zentrale Markt-
und Preisberichtstelle) heeft opgesteld van de voerprijzen in Europa.
Daaruit blijkt dat België het hoogste prijsnivo heeft voor voeders, op
enige afstand gevolgd door dat in Nederland en Duitsland en vervolgens
blijkt er een niet onbelangrijk prijsverschil te zijn met dat in Dene
marken en het Verenigd Koninkrijk.
zojuist verschenen
"Gegeven het feit dat ongeveer twee
derde van de primaire produktie-
kosten betrekking hebben op de
voerkosten is dat een ernstige kon-
statering, die niet zonder gevolgen
kan en zal blijven. Overigens het
voordeel van een sterke afzetorgani
satie met een ruime internationale
ervaring blijft bestaan, al zal dat,
althans vooralsnog onvoldoende
tegenwicht kunnen bieden tegen de
aflopende tendens".
Eierproduktie bijstellen
Het ziet er naar uit dat 1985 voor de
Nederlandse sektor verliesgevend zal
worden, aldus Mellema, die van me
ning was dat de eierproduktie naar
O. de Leeuw Landbouwwerktuigen
b.v., importeur van Hürlimann trek
kers, maakt bekend dat met ingang
van 1 oktober j.l. de nieuwe model
len H-496 en H-5116 leverbaar zijn
als opvolgers van de H-490 en
H-5110.
De belangrijkste kenmerken ten op
zichte van de oude modellen zijn:
Geheel nieuwe, nog stillere (79 dBA)
kabine, zeer luxueus uitgevoerd met
o.m. dakluik, getint glas, verstelbaar
Bison Marathon
U weet uit eigen ervaring hoe snel
schoenen en laarzen soms kunnen
slijten. Hoe zonde is het eigenlijk om
laarzen, waar een scheurtje in zit of
sport- en trimschoenen, waarvan de
zolen zijn versleten, terwijl de rest
nog goed is, in de vuilnisbak te moe
ten stoppen. Jammer, want ze liepen
nog zo lekker. Tot voor kort was zelf
repareren nauwelijks mogelijk. Nu
wel, want de makers van Bison Lij
men introduceren Bison Marathon.
Een nieuwe schoenreparatiepasta
waarmee niet alleen afgesleten zolen
en hakken, maar ook gaten en
scheuren in het bovenwerk weer
slijtvast kunnen worden hersteld.
Het aanbrengen gaat gemakkelijk. U
drukt de soepele pasta zo uit de tube
op de afgesleten plek. Uitsmeren met
het meegeleverde spateltje en 48 uur
laten uitharden. Daarna loopt, trimt
of traint U weer net zo plezierig als
voorheen op uw vertrouwde sport- of
trimschoen. Bison Marathon hecht
op rubber, leer en kunststoffen en is
daarom geschikt voor alle soorten
schoeisel. Als U de schoenreparatie
pasta heeft aangebracht laat ze geen
water door. Belangrijk is dat met Bi
son Marathon afgesleten plekken
ook kunnen worden opgevuld.
Eenmaal uitgehard, is Bison Marat
hon zeer soepel, maar toch sterk. Uw
schoenen blijven even veerkrachtig
als voorheen. Loopkomfort en weg-
kontakt verliezen niets aan kwaliteit.
De prestatie blijft hetzelfde. Bison
Marathon wordt geleverd in de
kleuren transparant, wit en donker
bruin/zwart en kost 9,95. Verkrijg
baar bij DHZ-zaken, warenhuizen,
sportzaken en supermarkten.
beneden moet worden bijgesteld. Dit
vooral door de teleurstellende ont
wikkeling van de eksport naar derde
landen.
De grootste afnemers van de derde
landen zijn Iran en Algerije, maar
het is te verwachten, aldus Mellema,
dat in het vierde kwartaal van dit jaar
de uitvoer naar die landen aanmer
kelijk zal achterblijven bij vorig jaar.
Producentenprijzen omlaag
In het eerste halfjaar waren de pro
ducentenprijzen voor eieren gemid
deld .2,27 en 2,25, afhankelijk van
berekening inkl. of ekskl. kontrakt-
prijzen. In het le halfjaar 1984 waren
deze gemiddelden resp. ƒ2,53 en
stuur, speciaal gekonstrueerd ver
warmingssysteem met optimale ver
warming van de voetenruimte, lage
instap, volkomen vlakke vloer. Nog
zuinigere watergekoelde 4- en 5-
cilinder turbo dieselmotoren met een
nieuw ontworpen inspuitsysteem.
Geheel nieuwe transmissie met ge
synchroniseerde omkeerkoppeling
en 24 versnellingen vooruit (als ek-
stra is een superkruipbak met 20
versnellingen vooruit leverbaar).
Oliebadschijfremmen op alle 4 wie
len. Mechanische bediend differen-
tieelslot op de vooras. Nog kortere
draaistraal (H-496: 4.55 mtr. zonder
rem). Z-toeren aftakas onder belas
ting in te schakelen d.m.v. een hy
draulisch bediende platen koppeling
in oliebad. Zgn. load-sensing hy
draulisch systeem met positie-,
meng- en trekkrachtregelingen en
zweefstand. De H-496 komt nu in
aanmerking voor 5% WIR Milieu
toeslag (H-5116 3%). Geheel ijieu-
we styling van kabine en andere ka-
rosseriedelen.
Eind augustus 1985 kwam bij KHD
de 10.000ste DEUTZ-FAHR trekker
uit de modellenserie DX 3 van de
band. De produktie van deze nieuwe
middenklasse kompakttrekker is nog
maar net 10 maanden geleden ges
tart.
Tijdens een korte werkonderbreking
werden de sleutels van de 10.000ste
overhandigd aan een landbouwers
echtpaar uit Beieren, dat enkele
maanden geleden het koopkontrakt
voor hun nieuwe DX had onderte
kend.
Na de komst van de nieuwe DX 3
ƒ2,58.
Gegeven de lage eierprijzen van de
afgelopen maanden zullen de egali-
satiekontrakten in vele gevallen het
maksimum bij te betalen bedrag per
leghen reeds hebben bereikt en
wordt ook deze groep legpluimvee-
houders rechtstreeks gekonfronteerd
met de zeer lage opbrengsten van
eieren.
In kringen van de veevoederindus
trie ziet men niettemin weinig per-
spektief in het gekoördineerd ver
vroegd afslachten van kennen. In
Nederland is daarvan ook nog geen
sprake.
Overigens geven de inlegcijfers van
broedeieren legrassen reeds aan dat
een zekere bijstelling van de pro
duktie in het verschiet ligt.'Wel kun
nen z.g. koppels waarop geforceerde
rui is toegepast dit verwachtingspa
troon enigszins verstoren.
Gewijzigd eksportpatroon
Het Nederlands eksportpatroon is in
die zin gewijzigd dat in de eerste helft
van 1985 80% van de uitvoer naar
EG-landen ging vergeleken met 76%
in 1984. Van de totale eksport uit de
EG naar derde landen nam Neder
land 74% voor zijn rekening, wat de
kwetsbaarheid van de Nederlandse
eksport ekstra onderstreept.
Dit vooral omdat de eksport naar
Iran en Algerije vooralsnog weinig
perspektief meer biedt.
vdW.
Sperry verkoopt New Holland
landbouw-werktuigendivisie
Vrijdag 11 oktober j.l. is door Sperry
Corporation en Ford Motor Com
pany bekend gemaakt dat de onder
handelingen waren afgerond met
betrekking tot de overname van de
New Holland divisie door Ford. De
overdracht van de New Holland
landbouwwerktuigendivisie bete
kent voor Sperry dat zij zich geheel
uit deze branche terugtrekt en zich
volledig op de elektronika gaat spe
cialiseren. Voor Ford Motor Com
pany betekent de overname van New
Holland als 's werelds grootste ges
pecialiseerde fabrikant van land
bouwmachines een duidelijke ver
steviging van de positie van de Ford
trekkerafdeling.
Fiatagri trekkers met
Powershift versnellingsbakken
Vanaf heden kunnen de zware Fia
tagri trekkers worden geleverd met
een Powershift versnellingsbak. De
ze versnellingsbak wordt binnen de
groepen, onder volle belasting zon
der te ontkoppelen, geschakeld. De
bediening geschiedt door middel van
een hendel rechts op het dashboard.
Een lichte handbeweging is vol
doende om de trekker te kunnen
schakelen. Een geheel nieuwe ont
wikkeling is het schakelen van de
Powershift met het koppelingspe
daal. Bij licht aantikken van het
koppelingspedaal schakelt de Po
wershift automatisch terug en bij
volledig intrappen van het pedaal,
schakelt deze eveneens automatisch
naar de le versnelling binnen de
groep. Ook de hendel op het dash
board staat weer in de juiste stand,
om indien nodig, direkt te kunnen
opschakelen.
heeft de trekkerverkoop van
DEUTZ-FAHR een ekstra impuls
gekregen. De produktie in Keulen
draait op volle toeren. Onlangs werd
nog besloten d.m.v. 500 nieuwe ar
beidsplaatsen de trekkerproduktie
verder op te voeren, om aan de stij
gende vraag te kunnen voldoen.
Ook in Nederland is de DEUTZ-
FAHR DX 3-serie een verkoopsuk-
ses. Tot half oktober 1985 werden bij
Sieberg Ede B.V. voor deze modellen
al meer dan 375 orders ontvangen.
De DEUTZ-FAHR DX 3-serie bes
taat uit 5 typen van 35 kW (48 pk) tot
59 kW (80 pk).
Algemeen is bekend dat vanaf circa
twee weken na de geboorte de ener
gie uit zeugenmelk onvoldoende is
om de biggen maksimaal te kunnen
laten groeien. Om dit tekort aan
energie op te vangen moeten de big
gen worden bijgevoerd. Biggen gaan
echter pas na ongeveer 10 dagen vast
voer opnemen. Om de biggen eerder
en meer vreemd voer op te laten ne
men, zal dat voer in een gemakkelijk
opneembare vorm verstrekt moeten
worden. Voer dat voor zeer jonge
biggen gemakkelijk opneembaar is,
is eigenlijk alleen melk. Melkprepa-
raten voor jonge biggen zijn al langer
op dè markt. Het probleem van al
deze melkpreparaten is echter de
houdbaarheid. Het unieke van het
onderzochte nieuwe kunstmelkpre-
paraat is dat het is aangezuurd,
waardoor het gemakkelijk 4 a 5 da
gen bewaard kan worden.
Verwacht werd dat door het vroeg
verstrekken van het aangezuurde
kunstmelkpreparaat de groei van de
biggen tijdens de zoogperiode zou
verbeteren terwijl de uitval lager zou
zijn. Op het Varkensproefbedrijf is
nagegaan wat de verbetering in
technisch resultaat is, wanneer aan
alle tomen routinematig kunstmelk
wordt verstrekt.
Uit het onderzoek is gebleken, dat
De resultaten van deze onderzoeken
zijn vastgelegd in de IMAG-publi-
katie "Mestscheiding", die is samen
gesteld door de heren ing. W.
Kroodsma en ing. H.R. Poelma.
In het eerste deel van de publikatie
wordt de ontwikkeling van een ge-
kombineerd scheidings-/uitmestsys-
teem in varkensstallen beschreven.
De scheiding vindt plaats op een
doek van kunststofweefsel dat onder
de roosters is bevestigd. De gepro
duceerde gier passeert het filterdoek
en stroomt over de hellende vloer
naar een pompput. De door het
rooster vallende mest wordt op het
Filterdoek opgevangen. Het Filter-
doek wordt dagelijks heen en weer
getrokken, waarbij de mest van het
doek wordt verwijderd en buiten de
stal wordt afgevoerd.
Bij beperkte drinkwatervoorziening
bedraagt de hoeveelheid mest ca.
35% van de totale mest- en gierpro-
duktie. Dat het scheidingsrendement
hoog is, komt tot uiting in een hoge
bemestingswaarde van de mest en
een lage van de gier. Uit het oogpunt
van regionale mestoverschotten
biedt transport van de vaste mest
naar akkerbouwgebieden en aan
wending van gier in het overschot-
gebied perspektief. Eventuele zuive
ring van de gier is mogelijk. Het Fil
tersysteem biedt de mogelijkheid
om, met behoud van roostervlóeren,
weer stro in de hokken te strooien.
Uit onderzoek is gebleken dat stro
verstrekking bijdraagt tot het welzijn
Vermorsing van drinkwater door
varkens leidt tot onnodig hoge drijf-
mestproduktie waarvan de kosten
voor opslag en afzet de laatste jaren
sterk zijn gestegen en nog zullen stij-
het verstrekken van kunstmelk aan
alle tomen geen perspektief biedt.
Dit geldt bij een goede gezondheid
en voedingstoestand van de zeugen
en een goede voeding tijdens de
zoogperiode. Wordt aan deze eisen
voldaan dan is er nauwelijks een
verbetering van de groei te verwach
ten en ook de uitval tijdens de zoog
periode zal niet of nauwelijks ver
minderen.
Het gebruik van aangezuurde kunst
melk bij "probleem tomen" lijkt wel
mogelijkheden te bieden. Op het
Varkensproefbedrijf zijn goede er
varingen opgedaan met de kunst-
melkverstrekking aan grote tomen,
tomen met een laag geboortegewicht
of tomen van zeugen met baarmoe
der- of uierontsteking. Het voordeel
van de verstrekking van kunstmelk
aan deze "probleem tomen" komt
voornamelijk in het begin van de
zoogperiode tot uiting. Een selektie-
ve toepassing, mogelijk voor kortere
tijd, lijkt duidelijk perspektief te
bieden. Wel moet voor een goede
biestopname worden gezorgd.
U kunt het proefverslag bestellen
door 7,50 over te maken op gironr.
37.25.140 t.n.v. Varkensproefbedrijf
Zuid- en West-Nederland te Sterksel
met de vermelding: Zend mij proef
verslag nr. 42.
van de dieren. Door de isolerende
werking van een strolaag in de lig-
ruimte is enerzijds besparing op ver-
warmingskosten mogelijk, terwijl het
vermorste stro tesamen met de mest
een stapelbaar produkt vormt. Uit
vergelijking van de metingen blijkt
dat, tussen een stal met dunne mes-
topslag onder de roosters en een stal
met het Filtersysteem in laatstge
noemde stal de geuemissie met ca.
50% wordt gereduceerd. Door de ge
ringe stankontwikkeling in de stal
kan 's winters de ventilatie sterk
worden beperkt, waardoor een ek
stra besparing op het brandstofver
bruik mogelijk is. Uit berekeningen
blijkt dat de hoogte van de investe
ring voor het Filtersysteem in be
langrijke mate wordt bepaald door
de lengte van de kanalen. Lange ka
nalen verdienen de voorkeur. Uit de
berekening van de jaarlijkse kosten
blijkt dat de veronderstelde brand
stofbesparing van grote invloed is op
de totale kosten-
In vergelijking met dagontmesting in
kombinatie met scheiding van dunne
mest is het Filtersysteem een aan
trekkelijk alternatief.
In het tweede deel worden van een
7-tal mestscheiders de scheidingsre
sultaten en de praktische bruikbaar
heid zowel bij rundvee- als bij var-
kensmest nagegaan.
U kunt de publikatie bestellen door
17,50 over te schrijven op giro nr.
35.14.771 t.n.v. IMAG te Wagenin-
gen met de vermelding: Zend mij
publikatie nr. 209: mestscheiding.
gen. Vooral bij de onbeperkte wa
terverstrekking aan de dieren via
bijtnippels wordt veel water ver
morst. Op het Varkensproefbedrijf te
Sterksel is daarom een zogenaamde
anti-morsbak ontwikkeld en onder
zocht als alternatief voor de bijtnip-
pel. De anti-morsbak is een bakje
met daarin een druknippel. Wanneer
de dieren tegen de nippel drukken
loopt het bakje vol tot aan de nippel.
Om opnieuw bij de nippal te kunnen
komen moet eerst het water opge
dronken worden.
Uit de automatische berekening
blijkt een voordeel de anti-morsbak
van 7,60 per mestvarkensplaats per
jaar. Dit op basis van de tarieven van
januari 1985. U kunt het proefverslag
bestellen door 7,50 over te maken
op gironr. 3725140 t.n.v. Varkens
proefbedrijf Zuid- en West-Neder
land te Sterksel Vermeld daarbij:
Zend mij proefverslag nr. 42.
iAiiiÜiiiiiiüüiii
Nieuwe Hürlimann modellen H-496T en H-5116T
10.000ste DX 3-trekker van de lopende band
Vrijdag 1 november 1985
19