Konkurrentievoordeel Nederlandse pluimveehouderij wordt kleiner mechanisatienieuws Proefverslag varkensproefbedrijf te Sterksel: Aangezuurde kunstmelk voor biggen tijdens de zoogperiode Gebruik anti-morsbak bij onbeperkte drinkwaterverstrekking varkens IMAG-publikatie mestscheiding Het tijdperk dat Nederland op basis van relatief goedkope pluimvee voeders een konkurrentievoordeel had lijkt definitief voorbij, aldus de voorzitter van het Produktschap voor Pluimvee en Eieren, ing. J.T. Mellema, tijdens de openbare bestuursvergadering van dit schap op 30 oktober. Hij leidt dit af uit een overzicht dat de ZMP (Zentrale Markt- und Preisberichtstelle) heeft opgesteld van de voerprijzen in Europa. Daaruit blijkt dat België het hoogste prijsnivo heeft voor voeders, op enige afstand gevolgd door dat in Nederland en Duitsland en vervolgens blijkt er een niet onbelangrijk prijsverschil te zijn met dat in Dene marken en het Verenigd Koninkrijk. zojuist verschenen "Gegeven het feit dat ongeveer twee derde van de primaire produktie- kosten betrekking hebben op de voerkosten is dat een ernstige kon- statering, die niet zonder gevolgen kan en zal blijven. Overigens het voordeel van een sterke afzetorgani satie met een ruime internationale ervaring blijft bestaan, al zal dat, althans vooralsnog onvoldoende tegenwicht kunnen bieden tegen de aflopende tendens". Eierproduktie bijstellen Het ziet er naar uit dat 1985 voor de Nederlandse sektor verliesgevend zal worden, aldus Mellema, die van me ning was dat de eierproduktie naar O. de Leeuw Landbouwwerktuigen b.v., importeur van Hürlimann trek kers, maakt bekend dat met ingang van 1 oktober j.l. de nieuwe model len H-496 en H-5116 leverbaar zijn als opvolgers van de H-490 en H-5110. De belangrijkste kenmerken ten op zichte van de oude modellen zijn: Geheel nieuwe, nog stillere (79 dBA) kabine, zeer luxueus uitgevoerd met o.m. dakluik, getint glas, verstelbaar Bison Marathon U weet uit eigen ervaring hoe snel schoenen en laarzen soms kunnen slijten. Hoe zonde is het eigenlijk om laarzen, waar een scheurtje in zit of sport- en trimschoenen, waarvan de zolen zijn versleten, terwijl de rest nog goed is, in de vuilnisbak te moe ten stoppen. Jammer, want ze liepen nog zo lekker. Tot voor kort was zelf repareren nauwelijks mogelijk. Nu wel, want de makers van Bison Lij men introduceren Bison Marathon. Een nieuwe schoenreparatiepasta waarmee niet alleen afgesleten zolen en hakken, maar ook gaten en scheuren in het bovenwerk weer slijtvast kunnen worden hersteld. Het aanbrengen gaat gemakkelijk. U drukt de soepele pasta zo uit de tube op de afgesleten plek. Uitsmeren met het meegeleverde spateltje en 48 uur laten uitharden. Daarna loopt, trimt of traint U weer net zo plezierig als voorheen op uw vertrouwde sport- of trimschoen. Bison Marathon hecht op rubber, leer en kunststoffen en is daarom geschikt voor alle soorten schoeisel. Als U de schoenreparatie pasta heeft aangebracht laat ze geen water door. Belangrijk is dat met Bi son Marathon afgesleten plekken ook kunnen worden opgevuld. Eenmaal uitgehard, is Bison Marat hon zeer soepel, maar toch sterk. Uw schoenen blijven even veerkrachtig als voorheen. Loopkomfort en weg- kontakt verliezen niets aan kwaliteit. De prestatie blijft hetzelfde. Bison Marathon wordt geleverd in de kleuren transparant, wit en donker bruin/zwart en kost 9,95. Verkrijg baar bij DHZ-zaken, warenhuizen, sportzaken en supermarkten. beneden moet worden bijgesteld. Dit vooral door de teleurstellende ont wikkeling van de eksport naar derde landen. De grootste afnemers van de derde landen zijn Iran en Algerije, maar het is te verwachten, aldus Mellema, dat in het vierde kwartaal van dit jaar de uitvoer naar die landen aanmer kelijk zal achterblijven bij vorig jaar. Producentenprijzen omlaag In het eerste halfjaar waren de pro ducentenprijzen voor eieren gemid deld .2,27 en 2,25, afhankelijk van berekening inkl. of ekskl. kontrakt- prijzen. In het le halfjaar 1984 waren deze gemiddelden resp. ƒ2,53 en stuur, speciaal gekonstrueerd ver warmingssysteem met optimale ver warming van de voetenruimte, lage instap, volkomen vlakke vloer. Nog zuinigere watergekoelde 4- en 5- cilinder turbo dieselmotoren met een nieuw ontworpen inspuitsysteem. Geheel nieuwe transmissie met ge synchroniseerde omkeerkoppeling en 24 versnellingen vooruit (als ek- stra is een superkruipbak met 20 versnellingen vooruit leverbaar). Oliebadschijfremmen op alle 4 wie len. Mechanische bediend differen- tieelslot op de vooras. Nog kortere draaistraal (H-496: 4.55 mtr. zonder rem). Z-toeren aftakas onder belas ting in te schakelen d.m.v. een hy draulisch bediende platen koppeling in oliebad. Zgn. load-sensing hy draulisch systeem met positie-, meng- en trekkrachtregelingen en zweefstand. De H-496 komt nu in aanmerking voor 5% WIR Milieu toeslag (H-5116 3%). Geheel ijieu- we styling van kabine en andere ka- rosseriedelen. Eind augustus 1985 kwam bij KHD de 10.000ste DEUTZ-FAHR trekker uit de modellenserie DX 3 van de band. De produktie van deze nieuwe middenklasse kompakttrekker is nog maar net 10 maanden geleden ges tart. Tijdens een korte werkonderbreking werden de sleutels van de 10.000ste overhandigd aan een landbouwers echtpaar uit Beieren, dat enkele maanden geleden het koopkontrakt voor hun nieuwe DX had onderte kend. Na de komst van de nieuwe DX 3 ƒ2,58. Gegeven de lage eierprijzen van de afgelopen maanden zullen de egali- satiekontrakten in vele gevallen het maksimum bij te betalen bedrag per leghen reeds hebben bereikt en wordt ook deze groep legpluimvee- houders rechtstreeks gekonfronteerd met de zeer lage opbrengsten van eieren. In kringen van de veevoederindus trie ziet men niettemin weinig per- spektief in het gekoördineerd ver vroegd afslachten van kennen. In Nederland is daarvan ook nog geen sprake. Overigens geven de inlegcijfers van broedeieren legrassen reeds aan dat een zekere bijstelling van de pro duktie in het verschiet ligt.'Wel kun nen z.g. koppels waarop geforceerde rui is toegepast dit verwachtingspa troon enigszins verstoren. Gewijzigd eksportpatroon Het Nederlands eksportpatroon is in die zin gewijzigd dat in de eerste helft van 1985 80% van de uitvoer naar EG-landen ging vergeleken met 76% in 1984. Van de totale eksport uit de EG naar derde landen nam Neder land 74% voor zijn rekening, wat de kwetsbaarheid van de Nederlandse eksport ekstra onderstreept. Dit vooral omdat de eksport naar Iran en Algerije vooralsnog weinig perspektief meer biedt. vdW. Sperry verkoopt New Holland landbouw-werktuigendivisie Vrijdag 11 oktober j.l. is door Sperry Corporation en Ford Motor Com pany bekend gemaakt dat de onder handelingen waren afgerond met betrekking tot de overname van de New Holland divisie door Ford. De overdracht van de New Holland landbouwwerktuigendivisie bete kent voor Sperry dat zij zich geheel uit deze branche terugtrekt en zich volledig op de elektronika gaat spe cialiseren. Voor Ford Motor Com pany betekent de overname van New Holland als 's werelds grootste ges pecialiseerde fabrikant van land bouwmachines een duidelijke ver steviging van de positie van de Ford trekkerafdeling. Fiatagri trekkers met Powershift versnellingsbakken Vanaf heden kunnen de zware Fia tagri trekkers worden geleverd met een Powershift versnellingsbak. De ze versnellingsbak wordt binnen de groepen, onder volle belasting zon der te ontkoppelen, geschakeld. De bediening geschiedt door middel van een hendel rechts op het dashboard. Een lichte handbeweging is vol doende om de trekker te kunnen schakelen. Een geheel nieuwe ont wikkeling is het schakelen van de Powershift met het koppelingspe daal. Bij licht aantikken van het koppelingspedaal schakelt de Po wershift automatisch terug en bij volledig intrappen van het pedaal, schakelt deze eveneens automatisch naar de le versnelling binnen de groep. Ook de hendel op het dash board staat weer in de juiste stand, om indien nodig, direkt te kunnen opschakelen. heeft de trekkerverkoop van DEUTZ-FAHR een ekstra impuls gekregen. De produktie in Keulen draait op volle toeren. Onlangs werd nog besloten d.m.v. 500 nieuwe ar beidsplaatsen de trekkerproduktie verder op te voeren, om aan de stij gende vraag te kunnen voldoen. Ook in Nederland is de DEUTZ- FAHR DX 3-serie een verkoopsuk- ses. Tot half oktober 1985 werden bij Sieberg Ede B.V. voor deze modellen al meer dan 375 orders ontvangen. De DEUTZ-FAHR DX 3-serie bes taat uit 5 typen van 35 kW (48 pk) tot 59 kW (80 pk). Algemeen is bekend dat vanaf circa twee weken na de geboorte de ener gie uit zeugenmelk onvoldoende is om de biggen maksimaal te kunnen laten groeien. Om dit tekort aan energie op te vangen moeten de big gen worden bijgevoerd. Biggen gaan echter pas na ongeveer 10 dagen vast voer opnemen. Om de biggen eerder en meer vreemd voer op te laten ne men, zal dat voer in een gemakkelijk opneembare vorm verstrekt moeten worden. Voer dat voor zeer jonge biggen gemakkelijk opneembaar is, is eigenlijk alleen melk. Melkprepa- raten voor jonge biggen zijn al langer op dè markt. Het probleem van al deze melkpreparaten is echter de houdbaarheid. Het unieke van het onderzochte nieuwe kunstmelkpre- paraat is dat het is aangezuurd, waardoor het gemakkelijk 4 a 5 da gen bewaard kan worden. Verwacht werd dat door het vroeg verstrekken van het aangezuurde kunstmelkpreparaat de groei van de biggen tijdens de zoogperiode zou verbeteren terwijl de uitval lager zou zijn. Op het Varkensproefbedrijf is nagegaan wat de verbetering in technisch resultaat is, wanneer aan alle tomen routinematig kunstmelk wordt verstrekt. Uit het onderzoek is gebleken, dat De resultaten van deze onderzoeken zijn vastgelegd in de IMAG-publi- katie "Mestscheiding", die is samen gesteld door de heren ing. W. Kroodsma en ing. H.R. Poelma. In het eerste deel van de publikatie wordt de ontwikkeling van een ge- kombineerd scheidings-/uitmestsys- teem in varkensstallen beschreven. De scheiding vindt plaats op een doek van kunststofweefsel dat onder de roosters is bevestigd. De gepro duceerde gier passeert het filterdoek en stroomt over de hellende vloer naar een pompput. De door het rooster vallende mest wordt op het Filterdoek opgevangen. Het Filter- doek wordt dagelijks heen en weer getrokken, waarbij de mest van het doek wordt verwijderd en buiten de stal wordt afgevoerd. Bij beperkte drinkwatervoorziening bedraagt de hoeveelheid mest ca. 35% van de totale mest- en gierpro- duktie. Dat het scheidingsrendement hoog is, komt tot uiting in een hoge bemestingswaarde van de mest en een lage van de gier. Uit het oogpunt van regionale mestoverschotten biedt transport van de vaste mest naar akkerbouwgebieden en aan wending van gier in het overschot- gebied perspektief. Eventuele zuive ring van de gier is mogelijk. Het Fil tersysteem biedt de mogelijkheid om, met behoud van roostervlóeren, weer stro in de hokken te strooien. Uit onderzoek is gebleken dat stro verstrekking bijdraagt tot het welzijn Vermorsing van drinkwater door varkens leidt tot onnodig hoge drijf- mestproduktie waarvan de kosten voor opslag en afzet de laatste jaren sterk zijn gestegen en nog zullen stij- het verstrekken van kunstmelk aan alle tomen geen perspektief biedt. Dit geldt bij een goede gezondheid en voedingstoestand van de zeugen en een goede voeding tijdens de zoogperiode. Wordt aan deze eisen voldaan dan is er nauwelijks een verbetering van de groei te verwach ten en ook de uitval tijdens de zoog periode zal niet of nauwelijks ver minderen. Het gebruik van aangezuurde kunst melk bij "probleem tomen" lijkt wel mogelijkheden te bieden. Op het Varkensproefbedrijf zijn goede er varingen opgedaan met de kunst- melkverstrekking aan grote tomen, tomen met een laag geboortegewicht of tomen van zeugen met baarmoe der- of uierontsteking. Het voordeel van de verstrekking van kunstmelk aan deze "probleem tomen" komt voornamelijk in het begin van de zoogperiode tot uiting. Een selektie- ve toepassing, mogelijk voor kortere tijd, lijkt duidelijk perspektief te bieden. Wel moet voor een goede biestopname worden gezorgd. U kunt het proefverslag bestellen door 7,50 over te maken op gironr. 37.25.140 t.n.v. Varkensproefbedrijf Zuid- en West-Nederland te Sterksel met de vermelding: Zend mij proef verslag nr. 42. van de dieren. Door de isolerende werking van een strolaag in de lig- ruimte is enerzijds besparing op ver- warmingskosten mogelijk, terwijl het vermorste stro tesamen met de mest een stapelbaar produkt vormt. Uit vergelijking van de metingen blijkt dat, tussen een stal met dunne mes- topslag onder de roosters en een stal met het Filtersysteem in laatstge noemde stal de geuemissie met ca. 50% wordt gereduceerd. Door de ge ringe stankontwikkeling in de stal kan 's winters de ventilatie sterk worden beperkt, waardoor een ek stra besparing op het brandstofver bruik mogelijk is. Uit berekeningen blijkt dat de hoogte van de investe ring voor het Filtersysteem in be langrijke mate wordt bepaald door de lengte van de kanalen. Lange ka nalen verdienen de voorkeur. Uit de berekening van de jaarlijkse kosten blijkt dat de veronderstelde brand stofbesparing van grote invloed is op de totale kosten- In vergelijking met dagontmesting in kombinatie met scheiding van dunne mest is het Filtersysteem een aan trekkelijk alternatief. In het tweede deel worden van een 7-tal mestscheiders de scheidingsre sultaten en de praktische bruikbaar heid zowel bij rundvee- als bij var- kensmest nagegaan. U kunt de publikatie bestellen door 17,50 over te schrijven op giro nr. 35.14.771 t.n.v. IMAG te Wagenin- gen met de vermelding: Zend mij publikatie nr. 209: mestscheiding. gen. Vooral bij de onbeperkte wa terverstrekking aan de dieren via bijtnippels wordt veel water ver morst. Op het Varkensproefbedrijf te Sterksel is daarom een zogenaamde anti-morsbak ontwikkeld en onder zocht als alternatief voor de bijtnip- pel. De anti-morsbak is een bakje met daarin een druknippel. Wanneer de dieren tegen de nippel drukken loopt het bakje vol tot aan de nippel. Om opnieuw bij de nippal te kunnen komen moet eerst het water opge dronken worden. Uit de automatische berekening blijkt een voordeel de anti-morsbak van 7,60 per mestvarkensplaats per jaar. Dit op basis van de tarieven van januari 1985. U kunt het proefverslag bestellen door 7,50 over te maken op gironr. 3725140 t.n.v. Varkens proefbedrijf Zuid- en West-Neder land te Sterksel Vermeld daarbij: Zend mij proefverslag nr. 42. iAiiiÜiiiiiiüüiii Nieuwe Hürlimann modellen H-496T en H-5116T 10.000ste DX 3-trekker van de lopende band Vrijdag 1 november 1985 19

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1985 | | pagina 19