nieuws uit brussel Braks: Suikerquota wat verlagen CEA-kongres: Produktie sturen, zegen of vloek? Nederland wil Israëlische bloemen goedkoper toelaten Zuivel in het Groenboek naar een marktconform beleid jan werts Suiker Zuivel/granen Hormonen taboe Melkvervangers Gegeven de kosten van de afzet kunnen de suikerquota volgens minister Braks beter wat verlaagd worden; de diskussies over het al of niet toelaten van natuurlijke hormonen in de veehouderij gaan de kant op van een totaal verbod van alle hormonen; de Europese ministers staan dicht bij een akkoord over het vast leggen van een minimum maat voor de legbatterij. Uiterlijk over negen jaar krijgen de kippen dan tenminste 450 vierkante centimeters ruimte, zo luidt het compromis. Dat is 25 cm meer dan het nu geldende, Nederlandse minimum; pas in december komt Europees landbouwkommissaris Andriessen met zijn aangekondigde voorstellen voor de meest nijpende problemen, te weten de rundvleessektor, de graanoverschotten en de Europese opkoopregeling voor de melk. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van de vergadering van de Europese landbouwministers, deze week in Luxemburg. Onder leiding van de Luxemburgse minister Mare Fisch- bach en met de Spaanse minister van Landbouw Romero en diens Portugese kollega Barreto ook rond de tafel, vergaderden de landbouw ministers twee dagen zonder overi gens tot besluitvorming te komen. Ten aanzien van de suiker koncen- treert de diskussie zich nu op de fi nanciering van de toekomstige rege ling. Die moet vanaf komende zomer voor vijf jaar gaan werken. Braks is voorstander van lagere suikerquota. De afgelopen jaren hebben immers geleerd dat, gegeven de zeer lage' prijs die suiker op de wereldmarkt opbrengt, West-Europa te veel pro duceert. Een kwart van de oogst rrioet buiten de Europese Gemeen schap worden afgezet. Momenteel brengt die suiker slechts tien procent op van de Europese Garantieprijs, zo werd in Luxemburg onderstreept. Het verschil wordt via de bestaande heffingen in feite door de Europese konsument betaald. Op de interna tionale suikermarkt geldt de EG bovendien als een marktverstoorder en daarop worden wij dan ook wel aangesproken, aldus minister Braks in Luxemburg. De Nederlandse bewindsman is van mening dat het beleid voor de suiker dus bijgesteld moet worden en vindt dat de Europese Commissie zich wel erg gemakkelijk van het probleem afmaakt door de quota (maximale produktiehoeveelheden) ongewij zigd te willen laten. Braks pleit voor meer specialisatie. Er zijn nu drie soorten suiker. A-suiker brengt de relatief hoge Europese garantieprijs op, minus twee procent korting. B- suiker wordt meer door de efficiënte bedrijven geleverd. Daar zit dan ook al een heffing van 37 procent op. C- suiker brengt slechts de lage wereld marktprijs op. Braks bepleit nu een verschuiving van de A-, naar de B-suiker. De sterkste telers van suikerbieten in Europa worden dan gestimuleerd. Tegelijk beseft de Nederlandse be windsman' wel dat een dergelijke quota-verschuiving in die richting politiek heel moeilijk zal worden. Andriessen stelt echter in feite het omgekeerde voor. Hij wil de heffing op B-suiker immers relatief veel meer (met tien procent) verzwaren dan die op de A-suiker (0,5 procent). Uiteindelijk is minister Braks dan ook bereid een lineaire (voor alle te lers geldende) vermindering van de quota te overwegen, zo liet hij in Luxemburg verstaan. Italië, Enge land en Griekenland hebben echter nu relatief veel A-suiker en vinden het wel mooi zo. Nederland en België kwamen deze week opnieuw onder druk om hun mengprijs, die immers ook afbreuk doet aan het speciali teitsbeginsel, op te geven. Vrijdag 25 oktober 1985 Ten aanzien van het Groenboek toonde Landbouwkommissaris An driessen zich tevreden over de dis kussies zoals die tot nu toe met de landbouworganisaties en het COPA (Europese federatie) zijn gevoerd. Begin november komt Andriessen met een nadere omschrijving van wat hij met de granen precies wil. In de cember volgen dan konkrete voor stellen voor granen, rundvlees en de opkoopregeling voor de melk. Nadat Spanje en Portugal per nieuwjaarsdag zijn toegetreden vol gen dan in januari de jaarlijkse prijsvoorstellen, zo is deze week in Luxemburg bekend geworden. Ver loopt alles volgens dit schema, dan willen de landbouwministers in de dagen vóór Kerst al extra vergaderen om de voorgestelde koerswijzigingen in het beleid voor de granen en de zuivelsektor te bespreken. Daarmee wordt dan hopelijk een overzichtelijk tableau gelegd voor na nieuwjaar. Dan neemt immers mi nister Braks het voorzitterschap van de Europese ministerraad voor een cruciaal halfjaar over. Daarin moe ten besluiten genomen worden over A. De konkrete beleidsveranderin gen voortvloeiend uit het Groen boek; B. De jaarlijkse prijsaanpas singen; C. Het nieuwe suikerbeleid dat op 1 juli 1986 in werking treedt; D. de gevolgen van de toetreding van de agrarisch gekleurde nieuwe Eu ropese partners Spanje en Portugal op het beleid in de EG. Ten aanzien van de toedeling van hormonen in de Europese veehou derij doen zich momenteel interes sante ontwikkelingen voor. Ter tafel liggen nog steeds voorstellen van "Brussel" om bepaalde natuurlijke hormomen toe te gaan laten. Maar het Europese Parlement heeft on langs om een totaal verbod gevraagd. Publieke opinie, noch volksgezond heid zien immers het hormonenge bruik zitten. Italië, West-Duitsland en Nederland willen een totaal Europees verbod afspreken. Landen als Engeland en België, waar men bepaalde hormo nen mag toedienen, merken dat dit hun export zachtjes aan steeds meer gaat hinderen. Uiteindelijk blijft dan Frankrijk over. Daar is het hormo nengebruik immers ook wettelijk toegestaan. In de Europese ministerraad heeft Andriessen doen blijken zijn voorstel wel terug te willen nemen. Op korte termijn zou hij in plaats daarvan met een voorstel voor een algeheel ver bod willen komen. Frankrijk protes teerde deze week in Luxemburg niet tegen dergelijke suggesties. Waaruit velen, waaronder ook de Neder landse bewindsman, afleidden dat het klimaat rijpt voor een totaal Eu ropees verbod. De ministers bogen zich ten slotte opnieuw over het probleem van de imitatieprodukten in de zuivel. De Duitsers denken dat daarmee niet minder dan vijf procent van de melkproduktie wordt verdrongen. In Frankrijk Luxemburg, Duitsland en in mindere mate ook Nederland worden imitatieprodukten niet toe gelaten. Fransen en Duitsers blijven echter ijveren voor een totaal verbod. Landbouwkommissaris Andriessen is het daarmee niet eens. Hij keerde zich deze week in Luxemburg tegen een compromis-voorstel om gedu rende vier jaar de situatie te bevrie zen. (Jan Werts, Luxemburg) Begin oktober jl. had het jaarlijkse kongres van de CEA (afkorting van "Europees Landbouwverbond") plaats, deze keer in het Zwitserse Luzern. De Zwitserse "staatssekretaris" van landbouw wees er bij de opening op hoe goed de Zwitserse landbouw het heeft en doet en hoe netjes het lan delijk gebied eruit ziet, maar hij ver heelde zijn geldzorgen niet. En een echo van Andriessen's Groenboek was hoorbaar, toen ook hij zei dat voortaan meer via de marktprijs de landbouwproduktie moest worden gestuurd. Met daarbij dan "aanpas sing van kompensatiemechanismen" om de boeren toch een met andere groepen vergelijkbaar inkomen te la ten houden. Kwotering op langere termijn De verzuchting of het sturen van de landbouwproduktie, in het bijzonder dan de kwotering, een (inkomenspo litieke) zegen of een (dirigistische)v- loek is, kwam uit de mond van de voorzitter van de Zwitserse Boeren bond. Zwitserland levert een goed voorbeeld wat de praktijk van de melkkwotering op de wat langere duur kan worden. De Zwitserse landbouworganisatie heeft het er blijkbaar steeds moeilijker mee ge kregen. In 1977 is er melkkwotering per veehouderijbedrijf (later tevens per zuivelfabriek) ingevoerd als al ternatief voor een nodige forse ver hoging van de medeverantwoorde lijkheidsheffing, die overigens bleet. Op basis van de leverantie in de drie voorgaande jaren werden moeizaam kwota vastgesteld, in middelhoge gebieden op een wat hoger nivo (de hoogste gebieden werden drie jaai uitgezonderd, vergroot ten hur melkaflevering ondertussen met 30$ en moesten toch meedoen, met rela tief grotere kwota dus). Er gold eer maksimaal kwotum per ha (latei verlaagd) en een vrije hoeveelheic per bedrijf (in de bergen groter dar in het dal). Na een paar jaar was een kwotumkorting nodig en die viel in het dal groter uit dan in de bergen (en boven de 100.000 kg een ekstra korting). De superheffing is inmiddels opge lopen tot 85% van de richtprijs. Op het moment is er een heftige diskus sie gaande over het voorstel om de gewone melkheffing ook te gaan diffèrentiëren (hoger bij grotere kwota). Konklusies uit dit, zeer korte en ver- eenvoudige, overzicht: Verdergaande korting of bezuiniging leidt licht tot ingewikkelde verfijning. Er is een echte politieke sociaal-ekonomische en administratieve eenheid als een land nodig voor een billijk geachte toepassing; een "gemeenschap" van 10, straks 12, landen kan dat nooit. En dat betekent dus verdere herna tionalisatie van het landbouwbeleid. En wat nog meer te denken geeft: de kwotering werd vooral terwille van de zwakke en kleine bedrijven inge voerd. En juist die kwamen in een steeds moeilijker positie, ondanks de indrukwekkende differentiatie die toegepast werd. De grotere bedrijven en die in het dal gebruikten uitwij kingsmogelijkheden, gingen b.v. zelf jongvee opfokken, zodat de bergboe- ren deze bijverdienste gingen missen. En verder Het is in Zwitserland niet bij de melk gebleven. Ook in de vleessektor moest worden ingegrepen, maar hoe? Kontingeritering bleek onuit voerbaar, dus dan maar maksimale aantallen dieren per bedrijf en ver gunningen (in feite verbod) voor nieuwbouw van stallen. Voor granen wordt in dit importland gewerkt met, naar gebied verschil lende, bedragen per hektare. Hoe verder? Om toch nog zoveel mogelijk vrijheid en ontwikkeling in de bedrijfsvoering te hebben, zou men wel aan een vrijer stelsel willen denken, maar dan is meer gerichte aparte hulp aan de kleineren nodig. Terwijl ook in Zwitserland steeds meer geklaagd wordt over te hoge landbouwuitgaven. Uiteraard wordt nevenaktiviteiten in het toerisme ge zocht en ook in deze sektor wordt veel geld ingezet. In de verklaring over de toestand van de Europese Landbouw,, die het CEA-kongres vaststelde heet het: Maatregelen tot direkte beperking van de produktie mogen pas worden toegepast als alle andere mogelijk heden zijn uitgeput, als de land bouworganisaties het er mee eens zijn en ook kompenserende maatre gelen worden genomen. Struikenkamp In de openbare vergadering van het bestuur van het Produktschap voor Zuivel op 16 oktober in Rijswijk, is uitvoerig aandacht geschonken aan het Groenboek. In dit dokument wordt melding gemaakt van een marktconform beleid, waarnaar ge streefd zal moeten worden (over-) gekompenseerd door een produkti- verschillende sektoren in de land bouw uiteenlopend. Voor de zuivel sektor betekent het een beleid dat, aldus de Commissie Internationale Samenwerking van het P.Z. niet an ders bedoeld kan zijn dan een res- triktief prijsbeleid. Dat wil zeggen een prijsbeleid dat zodanig gemar keerd wordt dat de beoogde effekten daarvan niet kunnen worden (over- )gekompenseerd door een produkti- viteitsstijging. Het komt erop neer dat de rol van de prijzen in het beleid vergroot zal worden, zonder dat de wereldmarkt- prijs van melk een referentiepunt van het prijsbeleid zal vormen. De bestuurscommissie is van mening dat de superheffing haar karakter van tijdelijkheid dient te behouden. Het instrumentarium van interven ties, restituties en afzetpremies voor ondermelk en mager melkpoeder dient in alle gevallen behouden te blijven. De bestuurskommissie is van mening dat het instrument van de medeverantwoordelijkheidsheffing door de Commissie niet of zelden doeltreffend is gehanteerd om de problemen meester te worden. Inkomensondersteunende maatre gelen worden in het algemeen als onaanvaardbaar beschouwd, behou dens een mogelijke VUT-regeling voor oudere melkveehouders. vdW Nederland is bereid massa's snijbloe men uit Israël in de toekomst geheel vrij van invoerrechten binnen te la ten. Israël moet dan wel beloven de export te willen beperken, wanneer de prijzen van Nederlandse bloemen in storten. Dat heeft de Nederlandse staatssekretaris voor Europese poli tiek dr. Van Eekelen dinsdag in Lux emburg toegezegd aan de Israëlische minister Shamir. Van Eekelen sprak van een forse Nederlandse koncessie, omdat ons land zelf een groot expor teur van bloemen is. Shamir drong er bij Van Eekelen op aan de kwestie te willen regelen voordat Spanje en Portugal op 1 ja nuari lid van de Europese Gemeen schap worden. Israël voelt zich hier door als exporteur namelijk be dreigd. Tachtig procent van de Is raëlische bloemenexport, ofwel ze ventien duizend ton bloemen jaar lijks, gaat naar de Europese Ge meenschap. Dat verloopt groten deels via de veilingen in Aalsmeer en Honselersdijk. Op die bloemen zit nu nog een heffing, die varieert van ze ventien tot vierentwintig procent, die door de Nederlandse koncessie dus geleidelijk aan zou vervallen. Minis ter Braks zei in Luxemburg wel moeite te hebben met deze toege ving. Toch is ze op termijn ook voor ons land zelf waardevol. "De toetre ding van Spanje en Portugal zal na melijk voor de Nederlandse tuin bouw eerder verruimde dan ver smallende gevolgen hebben", aldus Braks. De kwestie past in de bespre kingen van deze week in de Europese ministerraad in Luxemburg over de toegang van agrarische produkten uit de landen rond de Middellandse Zee, wanneer Spanje en Portugal eenmaal zijn toegetreden. Nederland en de andere Noordelijke landen staan er op, dat voor een aantal be langrijke exportprodukten uit die landen rond de Middellandse Zee dezelfde tariefafbraak wordt toege past als Spanje en Portugal is toe gestaan na hun toetreding. Of de Middellandse Zee-landen daarna ook mogen gaan exporteren tegen Europese minimumprijzen (referen- tieprijzen), blijft ook volgens Van Eekelen nog wel de vraag. Dat zal onze tuinbouw namelijk werkelijk kunnen gaan benadelen. Het gaat daarbij steeds om een vijftal agrari sche produkten, waarvan nu reeds een zogenaamde handelsstroom richting EG bestaat, te weten: Verse tomaten, mandarijnen, citroe nen, verse druiven en sinaasappelen. Lukt het niet ten aanzien van dit probleem binnen de EG tot een ge zamenlijk standpunt te komen, dan zou dit met name voor de Franse re gering "ernstige konsequenties" hebben, zo heeft haar minister Du mas al laten weten. Waarnemers vrezen zelfs dat Frankrijk dan ten elfder ure alsnog de toetreding van Spanje en Portugal gaat blokkeren.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1985 | | pagina 5