V rij willige ziekenfondsverzekering
en mogelijke premieredukties
Grondaankoop voor
mestafvoer te duur
over geld
en goed
Zilveren champignonwinnaar,
in de bloemen
Overgangsmaatregel negatieve
aanslag W.I.R.
Vergoedingen voor veiligstellen dassenburchten
Ing. A. Klaassen in doctoraalscriptie:
Uitgifte 1985
Zuidelijk Flevoland
De zelfstandige valt niet onder de
VERPLICHTE ziekenfondsverzeke
ring. Dat betekent, dat hij voor zich
of zijn gezin zelf een ziektekosten
verzekering moet sluiten. De VRIJ
WILLIGE ziekenfondsverzekering
staat ook open voor zelfstandigen.
Inkomensgrens
Als zijn totale gezinsinkomen lager is
dan de loongrens (dit jaar
ƒ48.100,— kan hij een vrijwillige
verzekering afsluiten bij een zieken
fonds in zijn woongebied. Bij de
beoordeling gaat het ziekenfonds uit
van het bruto-inkomen van het
voorafgaande kalenderjaar. Onder
inkomen wordt verstaan de op
brengst van eigen onderneming en
van arbeid, de opbrengst van ver
mogen en alle andere inkomsten.
Hierbij moet worden opgemerkt dat
dit berekende bruto-jaarinkomen
kan verschillen van het belastbaar
inkomen.
Rechten
De vrijwillige verzekering geeft de
zelfde rechten als voor de verplicht
verzekerde. Zij houden in: genees
kundige hulp van huisartsen en spe
cialisten, ziekenhuisverpleging, ver
loskundige hulp en kraamhulp, be
handeling door een tandarts, enz.
Voor een aantal verstrekkingen moet
de verzekerde bijbetalen, zoals voor
geneesmiddelen, kraamzorg en zie-
kenvervoer.
Premies
De vrijwillige ziekenfondsverzeke
ring is een gezinsverzekering, waar
bij derhalve het gehele gezin - ouders
met alle minderjarige kinderen -
voor die verzekering moet worden
aangemeld. Dit geldt niet voor verp
licht verzekerde gezinsleden. De
premie wordt per persoon berekend
met dien verstande dat voor kinde
ren beneden 16 jaar geen premie
verschuldigd is. Er moet dus premie
betaald worden voor alle verzekerde
gezinsleden van 16 jaar en ouder.
De premie is afhankelijk van het ge
bied waarin men woont en houdt
verband met de kosten voor gezond
heidszorg in het betreffende gebied.
De gemiddelde landelijke premie
voor de vrijwillige ziekenfondsver-
b.
zekering bedraagt per 1 januari 1-985
165,— per maand. De premies va
riëren van 144,40 tot 185,50 per
maand.
Premieredukties
Op de premie kan voor bepaalde
groepen verzekerden bij het zieken
fonds - op verzoek - een verlaging
worden toegestaan. De maandpre-
mie per persoon is dan:
a. Voor studerende en invalide kin
deren en voor werkloze school
verlaters en het huishouden
(mee)verzorgende kinderen:
ƒ85,35.
In het algemeen zijn dit de kin
deren, waarvoor men kinderbij
slag ontvangt. Kinderen beneden
16 jaar zijn gratis meeverzekerd.
Voor gehuwden en ongehuwden
(met meeverzekerd kind als onder
a.), jonger dan 65 jaar:
bruto-inkomen in 1984 - maand-
premie per persoon
tot ƒ23.700,- -ƒ85,35;
ƒ23.700,- t/m ƒ28.600,- -
137,35;
ƒ28.600,- t/m ƒ33.500,- -
159,50 (tenzij de premie van het
ziekenfonds lager is).
Dus voor premieverlaging komen
In aanmerking echtparen, waar
van de man jonger is dan 65 jaar,
met een inkomen dat in 1984 niet
hoger is dan 33.500,— Dit geldt
ook voor ongehuwden jonger dan
65 jaar, met één of meer kinde
ren, voor wie een verlaagde pre
mie wordt betaald.
Voor gehuwden van 65 jaar en
ouder:
bruto-inkomen in 1985 - maand-
premie per jaar
ƒ23.806,93 t/m
c.
110,90
24.769,93
125,42
25.969,93
142,92
ƒ27.169,93
t/m
t/m
t/m
24.769.92
25.969,92
ƒ27.169,92
ƒ33.670,-
160,42 (tenzij de premie van het
ziekenfonds lager is).
De bovenstaande premies beta
len de gehuwde bejaarden met
een inkomen dat in 1985 niet ho
ger is dan 33.670,— Is het bru
to-inkomen in 1985 lager dan
ƒ23.806,92 (toelatingsgrens) dan
Indien men het mestprobleem op zijn bedrijf aan wil pakken door grond
aan te kopen dan is dit, economisch gezien, vrijwel altijd een te dure
oplossing.
Dit stelt de heer A. Klaassen in zijn doctoraalscriptie, op basis waarvan
hij onlangs aan de Katholieke Hogeschool te Tilburg de titel Docto
randus in de Economie behaalde. De heer Klaassen, die medewerker is
van het secretariaat van de NCB heeft in deze scriptie de mestproble
matiek nader uitgediept en getracht de gevolgen daarvan voor de be
drijven na te gaan.
De berekeningen van Klaassen to
nen aan dat de financiële gevolgen
voor de intensieve veehouderij niet
zo zeer afhangen van de beschik
baarheid van grond, als wel van de
scherpte van de in te voeren normen.
Dit moet naar het oordeel van
Klaassen voor de overheid een reden
zijn om de invoering van normen
soepel te laten verlopen.
Grondaankoop
Sommige bedrijven zullen de heffin
gen proberen te ontlopen dóór grond
aan te kopen. Bedrijven die meer
grond beschikbaar hebben, hebben
lagere afzetkosten dan bedrijven met
minder grond. Het is echter maar de
vraag of het verantwoord is om
grond aan te kopen om daarmee de
heffingen te ontlopen. Stel dat men
grond kan aankopen van 50.000,-
per ha. Bij een rente van 8% betekent
Vrijdag 18 oktober 1985
kan men worden ingeschreven in
een speciale bejaardenzieken
fondsverzekering. Deze verzeke
ring kent een lagere premie, wel
ke afhankelijk is van het inko
men:
bruto-inkomen in 1985 - maand-
premie gehuwden
t/m 19.969,92 37,15
19.969.93 -ƒ20.569,92 81,15
ƒ20.569,93- 21.169,92 ƒ103,15
ƒ21.169,93 -ƒ21.769,92 125,15
21.769,93 -ƒ22.369,92 ƒ147,15
22.369,93 - 22.969,92 169,15
22.969,93 - 23.569,92 191,15
23.569,93 - 23.806,92 213.15
Voor ongehuwde bejaarden be
staan soortgelijke premies. De
premie voor de bejaardenverze
kering is een gezinspremie dat wil
zeggen dat kinderen jonger dan
27 jaar, onderhouden door de
betreffende ouder, zijn vrijge
steld van premiebetaling,
d. Voor A.A.W.-gerechtigden
Ongehuwden met een A.A.W.-
uitkering, waarbij het inkomen in
1985 niet meer bedraagt dan
18.500,— betalen een premie
van ƒ85,35 per maand (niet in
aanmerking voor een alleenver
dienerstoeslag) of 137,35 per
maand (wel in aanmerking voor
een alleenverdienerstoeslag).
Voor gehuwde A.A.W.-gerechtig
den is een premie verschuldigd
van 85,35 per persoon per
maand indien het inkomen in
1984 niet meer heeft bedragen
dan ƒ25.700,— Voorwaarde
hierbij is dat de arbeidsonge
schiktheid 80% of meer bedraagt
en dat men niet ten laste van de
A.W.B.Z. wordt verpleegd in een
erkende inrichting of tehuis.
Voor meer informatie over de vrij
willige ziekenfondsverzekering en
mogelijke premieredukties kunt u
kontakt opnemen met uw eigen zie
kenfonds.
Sinds het einde van de jaren zeventig
sluit het Jachtfonds overeenkomsten
met grondgebruikers om tegen fi
nanciële vergoeding dassenburchten
op hun landbouwgronden te gedo-
gen.
Als uitbreiding hierop heeft het bés
tuur van het Jachtfonds besloten om
ook aan particuliere jachthouders
gelden te verstrekken voor het tref
fen van beheersmaatregelen voor
dassenburchten. Op deze wijze
hoopt men de mogelijkheden voor
het veiligstellen van dassenburchten
en daarmee van de dassenpopulatie
in Nederland te vergroten.
Voor het aangaan van een overeen
komst komen die grondgebruikers in
aanmerking, die dassenburchten in
of in de directe, nabijheid van hun
landbouwgronden hebben en 'and-
bouwschade verwachten. De ver
goeding bedraagt 300,- per jaar.
waarbij de grondgebruiker zich
verplicht ervoor te zorgen (voor zo
ver mogelijk) dat aan de dassen en de
dassenburcht op generlei wijze scha
de wordt toegebracht. De aanwezig
heid van een dassenburcht kan tot
gevolg hebben dat de grondgebrui
ker een gedeelte van zijn grond niet
kan benutten.' Ook voor dit verlies
kan het Jachtfonds een vergoeding
verstrekken.
Aanvragen moeten per lopend ka
lenderjaar worden ingediend vóór 1
december. Voor nadere informatie
kan men zich wenden tot de Secre
taris-Penningmeester van het Jacht
fonds (tel: 070-79 32 70).
David Cleophas, winnaar van de troffee 'zilveren champignonbereidde 45
champignontelers een kostelijke maaltijd. De telers stonden aan de voor
avond van een informatie-reis naar Amerika. Het thema van deze reis is de
ontwikkelingen rond de champignonteelt aan de overkant van de oceaan.
Bij de foto: Zilveren Champignon-winnaar David Cleophas, geflankeerd
door mevrouw Huyser, eigenaresse van restaurant "Lee Towers Palace"
chefkok Vonk en enkele deelnemers van de Amerikaanse champignon-reis.
In een vorig artikel (27 september 1985) is uiteengezet hoe de kabi
netsplannen t.a.v. de W.I.R.-wetgeving zijn. Inmiddels is het wetsvoor
stel tot wijziging van de Wet Investeringsrekening (W.I.R.) voor advies
aan de Raad van State gezonden. Het voorstel betreft een wijziging per
1 januari 1986 van de uitbetalingsmethodiek van de W.I.R.-premies, tè
weten afschaffing van het instrument van de negatieve aanslag onder
gelijktijdige introduktie van de mogelijkheid tot achterwaartse en
voorwaartse verrekening van W.I.R.-premie.
dit een jaarlijkse rentelast van
4000,- per ha. Uit berekeningen
vandrs.Klaassenblijktdatdebedrijfs-
uitbreiding middels grond aankoop
een kostenverlaging van de mestaf
zet met zich mee zal brengen van
550,- tot 750,- per ha. Hij conclu
deert dan ook dat zelfs als men op de
grond een gewas teelt dat een saldo
oplevert van 1500,- per ha. dit nog
veel te laag is om grond aan te kopen.
Wel is het denkbaar dat in de rund
veehouderij de situatie anders is dan
in andere sectoren, namelijk: indien
op de aangekochte grond ook nog
een melkquotum zit. Ook in bepaal
de mesttekortgebieden, waar de
grondprijzen veel lager zijn, kan de
situatie heel anders liggen. In zijn
algemeenheid kan men volgens
Klaassen echter wel stellen dat het
niet verantwoord is om grond aan te
kopen tegen hoge prijzen om daar
mee het mestprobleem te omzeilen.
De nieuwe verrekening sluit in grote
lijnen aan bij die van het bestaande
systeem van de fiskale verlieskom-
pensatie.
De regeling houdt in dat W.I.R.-
premies, die niet verrekend kunnen
worden met de over het jaar van in
vestering verschuldigde inkomsten
belasting, verrekend worden met in
het verleden (3 jaar) afgedragen,
danwel met in de toekomst (8 jaar) af
te dragen belasting. Voor de investe
rende ondernemer betekent dit dat
12 jaar ter beschikking staan om, via
verrekening met verschuldigde be
lasting, de W.I.R.-premies binnen te
halen. De verrekening van de
W.I.R.-premies vindt plaats nadat
eerst de verrekening van fiskale.ver
liezen heeft plaatsgevonden.
Ten behoeve van de startende on
dernemingen is voorzien in een ver
lenging van de mogelijkheid van
voorwaartse verrekening van 8 jaar
naar 10 jaar. Deze bepaling geldt
voor W.I.R. claims die de eerste 6
jaren na de start van de onderneming
zijn opgebouwd.
Om liquiditeitsverlies zoveel moge
lijk te voorkomen kan ingeval van
achterwaartse verrekening 80% van
de W.I.R.-premies reeds worden
geëffektueerd voordat de definitieve
aanslag over het investeringsjaar is
vastgesteld. Dit sluit aan bij de voor
lopige teruggaaf van belasting in
verband met de verrekening van fis-
kale verliezen (voorlopige carry
back beschikking). Het voor deze
beschikking thans geldende percen
tage van 60 van het te verrekenen
verlies zal, voor het eerst voor ver
liezen over 1986, in samenhang met
de vorengenoemde W.I.R.-verreke
ning van 80% eveneens worden ver
hoogd tot 80.
Het wetsvoorstel voorziet in een
overgangsmaatregel waarin wordt
bepaald dat voor alle investeringsver
plichtingen die zijn aangegaan vóór 1
januari 1986, ongeacht het tijdstip
van aanbetaling of afgifte van een
eventuele verklaring van de Dienst
Investeringsrekening, het huidige re
gime - inklusief de negatieve aanslag -
van toepassing blijft.
Indien bijvoorbeeld een investe
ringsverplichting vóór 1 januari 1986
is aangegaan, doch pas in 1986 (of
later) betalingen worden verricht,
kan de onderhavige W.I.R.-premie
nog leiden tot een negatieve aanslag
over 1986. Hetzelfde geldt voor in
vesteringen die vóór 1 januari 1986
zijn verricht, doch waarvoor pas na
dat tijdstip een verklaring van de
Dienst Investeringsrekening is afge
geven. Een en ander geldt zowel voor
het geval het boekjaar samenvalt met
het kalenderjaar, als in het geval van
een zogenaamd gebroken boekjaar.
De overgangsmaatregel is van groot
belang voor degene, die nog vóór 1
januari 1986 wil investeren.
M.J. Robijn
Met ingang van 1 november 1985 is
aan 23 landbouwers een bedrijf in
Zuidelijk Flevoland aangeboden.
Twee bedrijven werden aangeboden
aan leden van de Zuidelijke Land
bouw Maatschappij te weten A.
Maljaars te Koudekerke en aan J.L.
Paauwe te Yerseke, beiden in het
kader van ruilverkavelingen. In to
taal is er 1046 ha. uitgegeven, waar
van 18 bedrijven in het kader van
ruilverkavelingen, 3 vanwege het ge
dupeerd worden door stadsuitbrei
ding etc. en 2 ter oplossing van knel
punten op het oude land (N.O.P.).
Voor de uitgifte 1986 zal een aantal
fruitteel-tbedrijven (circa 160 ha.)
worden uitgegeven. Hiervoor zal te
zijner tijd een prospectus beschik
baar komen.