V rij willige ziekenfondsverzekering en mogelijke premieredukties Grondaankoop voor mestafvoer te duur over geld en goed Zilveren champignonwinnaar, in de bloemen Overgangsmaatregel negatieve aanslag W.I.R. Vergoedingen voor veiligstellen dassenburchten Ing. A. Klaassen in doctoraalscriptie: Uitgifte 1985 Zuidelijk Flevoland De zelfstandige valt niet onder de VERPLICHTE ziekenfondsverzeke ring. Dat betekent, dat hij voor zich of zijn gezin zelf een ziektekosten verzekering moet sluiten. De VRIJ WILLIGE ziekenfondsverzekering staat ook open voor zelfstandigen. Inkomensgrens Als zijn totale gezinsinkomen lager is dan de loongrens (dit jaar ƒ48.100,— kan hij een vrijwillige verzekering afsluiten bij een zieken fonds in zijn woongebied. Bij de beoordeling gaat het ziekenfonds uit van het bruto-inkomen van het voorafgaande kalenderjaar. Onder inkomen wordt verstaan de op brengst van eigen onderneming en van arbeid, de opbrengst van ver mogen en alle andere inkomsten. Hierbij moet worden opgemerkt dat dit berekende bruto-jaarinkomen kan verschillen van het belastbaar inkomen. Rechten De vrijwillige verzekering geeft de zelfde rechten als voor de verplicht verzekerde. Zij houden in: genees kundige hulp van huisartsen en spe cialisten, ziekenhuisverpleging, ver loskundige hulp en kraamhulp, be handeling door een tandarts, enz. Voor een aantal verstrekkingen moet de verzekerde bijbetalen, zoals voor geneesmiddelen, kraamzorg en zie- kenvervoer. Premies De vrijwillige ziekenfondsverzeke ring is een gezinsverzekering, waar bij derhalve het gehele gezin - ouders met alle minderjarige kinderen - voor die verzekering moet worden aangemeld. Dit geldt niet voor verp licht verzekerde gezinsleden. De premie wordt per persoon berekend met dien verstande dat voor kinde ren beneden 16 jaar geen premie verschuldigd is. Er moet dus premie betaald worden voor alle verzekerde gezinsleden van 16 jaar en ouder. De premie is afhankelijk van het ge bied waarin men woont en houdt verband met de kosten voor gezond heidszorg in het betreffende gebied. De gemiddelde landelijke premie voor de vrijwillige ziekenfondsver- b. zekering bedraagt per 1 januari 1-985 165,— per maand. De premies va riëren van 144,40 tot 185,50 per maand. Premieredukties Op de premie kan voor bepaalde groepen verzekerden bij het zieken fonds - op verzoek - een verlaging worden toegestaan. De maandpre- mie per persoon is dan: a. Voor studerende en invalide kin deren en voor werkloze school verlaters en het huishouden (mee)verzorgende kinderen: ƒ85,35. In het algemeen zijn dit de kin deren, waarvoor men kinderbij slag ontvangt. Kinderen beneden 16 jaar zijn gratis meeverzekerd. Voor gehuwden en ongehuwden (met meeverzekerd kind als onder a.), jonger dan 65 jaar: bruto-inkomen in 1984 - maand- premie per persoon tot ƒ23.700,- -ƒ85,35; ƒ23.700,- t/m ƒ28.600,- - 137,35; ƒ28.600,- t/m ƒ33.500,- - 159,50 (tenzij de premie van het ziekenfonds lager is). Dus voor premieverlaging komen In aanmerking echtparen, waar van de man jonger is dan 65 jaar, met een inkomen dat in 1984 niet hoger is dan 33.500,— Dit geldt ook voor ongehuwden jonger dan 65 jaar, met één of meer kinde ren, voor wie een verlaagde pre mie wordt betaald. Voor gehuwden van 65 jaar en ouder: bruto-inkomen in 1985 - maand- premie per jaar ƒ23.806,93 t/m c. 110,90 24.769,93 125,42 25.969,93 142,92 ƒ27.169,93 t/m t/m t/m 24.769.92 25.969,92 ƒ27.169,92 ƒ33.670,- 160,42 (tenzij de premie van het ziekenfonds lager is). De bovenstaande premies beta len de gehuwde bejaarden met een inkomen dat in 1985 niet ho ger is dan 33.670,— Is het bru to-inkomen in 1985 lager dan ƒ23.806,92 (toelatingsgrens) dan Indien men het mestprobleem op zijn bedrijf aan wil pakken door grond aan te kopen dan is dit, economisch gezien, vrijwel altijd een te dure oplossing. Dit stelt de heer A. Klaassen in zijn doctoraalscriptie, op basis waarvan hij onlangs aan de Katholieke Hogeschool te Tilburg de titel Docto randus in de Economie behaalde. De heer Klaassen, die medewerker is van het secretariaat van de NCB heeft in deze scriptie de mestproble matiek nader uitgediept en getracht de gevolgen daarvan voor de be drijven na te gaan. De berekeningen van Klaassen to nen aan dat de financiële gevolgen voor de intensieve veehouderij niet zo zeer afhangen van de beschik baarheid van grond, als wel van de scherpte van de in te voeren normen. Dit moet naar het oordeel van Klaassen voor de overheid een reden zijn om de invoering van normen soepel te laten verlopen. Grondaankoop Sommige bedrijven zullen de heffin gen proberen te ontlopen dóór grond aan te kopen. Bedrijven die meer grond beschikbaar hebben, hebben lagere afzetkosten dan bedrijven met minder grond. Het is echter maar de vraag of het verantwoord is om grond aan te kopen om daarmee de heffingen te ontlopen. Stel dat men grond kan aankopen van 50.000,- per ha. Bij een rente van 8% betekent Vrijdag 18 oktober 1985 kan men worden ingeschreven in een speciale bejaardenzieken fondsverzekering. Deze verzeke ring kent een lagere premie, wel ke afhankelijk is van het inko men: bruto-inkomen in 1985 - maand- premie gehuwden t/m 19.969,92 37,15 19.969.93 -ƒ20.569,92 81,15 ƒ20.569,93- 21.169,92 ƒ103,15 ƒ21.169,93 -ƒ21.769,92 125,15 21.769,93 -ƒ22.369,92 ƒ147,15 22.369,93 - 22.969,92 169,15 22.969,93 - 23.569,92 191,15 23.569,93 - 23.806,92 213.15 Voor ongehuwde bejaarden be staan soortgelijke premies. De premie voor de bejaardenverze kering is een gezinspremie dat wil zeggen dat kinderen jonger dan 27 jaar, onderhouden door de betreffende ouder, zijn vrijge steld van premiebetaling, d. Voor A.A.W.-gerechtigden Ongehuwden met een A.A.W.- uitkering, waarbij het inkomen in 1985 niet meer bedraagt dan 18.500,— betalen een premie van ƒ85,35 per maand (niet in aanmerking voor een alleenver dienerstoeslag) of 137,35 per maand (wel in aanmerking voor een alleenverdienerstoeslag). Voor gehuwde A.A.W.-gerechtig den is een premie verschuldigd van 85,35 per persoon per maand indien het inkomen in 1984 niet meer heeft bedragen dan ƒ25.700,— Voorwaarde hierbij is dat de arbeidsonge schiktheid 80% of meer bedraagt en dat men niet ten laste van de A.W.B.Z. wordt verpleegd in een erkende inrichting of tehuis. Voor meer informatie over de vrij willige ziekenfondsverzekering en mogelijke premieredukties kunt u kontakt opnemen met uw eigen zie kenfonds. Sinds het einde van de jaren zeventig sluit het Jachtfonds overeenkomsten met grondgebruikers om tegen fi nanciële vergoeding dassenburchten op hun landbouwgronden te gedo- gen. Als uitbreiding hierop heeft het bés tuur van het Jachtfonds besloten om ook aan particuliere jachthouders gelden te verstrekken voor het tref fen van beheersmaatregelen voor dassenburchten. Op deze wijze hoopt men de mogelijkheden voor het veiligstellen van dassenburchten en daarmee van de dassenpopulatie in Nederland te vergroten. Voor het aangaan van een overeen komst komen die grondgebruikers in aanmerking, die dassenburchten in of in de directe, nabijheid van hun landbouwgronden hebben en 'and- bouwschade verwachten. De ver goeding bedraagt 300,- per jaar. waarbij de grondgebruiker zich verplicht ervoor te zorgen (voor zo ver mogelijk) dat aan de dassen en de dassenburcht op generlei wijze scha de wordt toegebracht. De aanwezig heid van een dassenburcht kan tot gevolg hebben dat de grondgebrui ker een gedeelte van zijn grond niet kan benutten.' Ook voor dit verlies kan het Jachtfonds een vergoeding verstrekken. Aanvragen moeten per lopend ka lenderjaar worden ingediend vóór 1 december. Voor nadere informatie kan men zich wenden tot de Secre taris-Penningmeester van het Jacht fonds (tel: 070-79 32 70). David Cleophas, winnaar van de troffee 'zilveren champignonbereidde 45 champignontelers een kostelijke maaltijd. De telers stonden aan de voor avond van een informatie-reis naar Amerika. Het thema van deze reis is de ontwikkelingen rond de champignonteelt aan de overkant van de oceaan. Bij de foto: Zilveren Champignon-winnaar David Cleophas, geflankeerd door mevrouw Huyser, eigenaresse van restaurant "Lee Towers Palace" chefkok Vonk en enkele deelnemers van de Amerikaanse champignon-reis. In een vorig artikel (27 september 1985) is uiteengezet hoe de kabi netsplannen t.a.v. de W.I.R.-wetgeving zijn. Inmiddels is het wetsvoor stel tot wijziging van de Wet Investeringsrekening (W.I.R.) voor advies aan de Raad van State gezonden. Het voorstel betreft een wijziging per 1 januari 1986 van de uitbetalingsmethodiek van de W.I.R.-premies, tè weten afschaffing van het instrument van de negatieve aanslag onder gelijktijdige introduktie van de mogelijkheid tot achterwaartse en voorwaartse verrekening van W.I.R.-premie. dit een jaarlijkse rentelast van 4000,- per ha. Uit berekeningen vandrs.Klaassenblijktdatdebedrijfs- uitbreiding middels grond aankoop een kostenverlaging van de mestaf zet met zich mee zal brengen van 550,- tot 750,- per ha. Hij conclu deert dan ook dat zelfs als men op de grond een gewas teelt dat een saldo oplevert van 1500,- per ha. dit nog veel te laag is om grond aan te kopen. Wel is het denkbaar dat in de rund veehouderij de situatie anders is dan in andere sectoren, namelijk: indien op de aangekochte grond ook nog een melkquotum zit. Ook in bepaal de mesttekortgebieden, waar de grondprijzen veel lager zijn, kan de situatie heel anders liggen. In zijn algemeenheid kan men volgens Klaassen echter wel stellen dat het niet verantwoord is om grond aan te kopen tegen hoge prijzen om daar mee het mestprobleem te omzeilen. De nieuwe verrekening sluit in grote lijnen aan bij die van het bestaande systeem van de fiskale verlieskom- pensatie. De regeling houdt in dat W.I.R.- premies, die niet verrekend kunnen worden met de over het jaar van in vestering verschuldigde inkomsten belasting, verrekend worden met in het verleden (3 jaar) afgedragen, danwel met in de toekomst (8 jaar) af te dragen belasting. Voor de investe rende ondernemer betekent dit dat 12 jaar ter beschikking staan om, via verrekening met verschuldigde be lasting, de W.I.R.-premies binnen te halen. De verrekening van de W.I.R.-premies vindt plaats nadat eerst de verrekening van fiskale.ver liezen heeft plaatsgevonden. Ten behoeve van de startende on dernemingen is voorzien in een ver lenging van de mogelijkheid van voorwaartse verrekening van 8 jaar naar 10 jaar. Deze bepaling geldt voor W.I.R. claims die de eerste 6 jaren na de start van de onderneming zijn opgebouwd. Om liquiditeitsverlies zoveel moge lijk te voorkomen kan ingeval van achterwaartse verrekening 80% van de W.I.R.-premies reeds worden geëffektueerd voordat de definitieve aanslag over het investeringsjaar is vastgesteld. Dit sluit aan bij de voor lopige teruggaaf van belasting in verband met de verrekening van fis- kale verliezen (voorlopige carry back beschikking). Het voor deze beschikking thans geldende percen tage van 60 van het te verrekenen verlies zal, voor het eerst voor ver liezen over 1986, in samenhang met de vorengenoemde W.I.R.-verreke ning van 80% eveneens worden ver hoogd tot 80. Het wetsvoorstel voorziet in een overgangsmaatregel waarin wordt bepaald dat voor alle investeringsver plichtingen die zijn aangegaan vóór 1 januari 1986, ongeacht het tijdstip van aanbetaling of afgifte van een eventuele verklaring van de Dienst Investeringsrekening, het huidige re gime - inklusief de negatieve aanslag - van toepassing blijft. Indien bijvoorbeeld een investe ringsverplichting vóór 1 januari 1986 is aangegaan, doch pas in 1986 (of later) betalingen worden verricht, kan de onderhavige W.I.R.-premie nog leiden tot een negatieve aanslag over 1986. Hetzelfde geldt voor in vesteringen die vóór 1 januari 1986 zijn verricht, doch waarvoor pas na dat tijdstip een verklaring van de Dienst Investeringsrekening is afge geven. Een en ander geldt zowel voor het geval het boekjaar samenvalt met het kalenderjaar, als in het geval van een zogenaamd gebroken boekjaar. De overgangsmaatregel is van groot belang voor degene, die nog vóór 1 januari 1986 wil investeren. M.J. Robijn Met ingang van 1 november 1985 is aan 23 landbouwers een bedrijf in Zuidelijk Flevoland aangeboden. Twee bedrijven werden aangeboden aan leden van de Zuidelijke Land bouw Maatschappij te weten A. Maljaars te Koudekerke en aan J.L. Paauwe te Yerseke, beiden in het kader van ruilverkavelingen. In to taal is er 1046 ha. uitgegeven, waar van 18 bedrijven in het kader van ruilverkavelingen, 3 vanwege het ge dupeerd worden door stadsuitbrei ding etc. en 2 ter oplossing van knel punten op het oude land (N.O.P.). Voor de uitgifte 1986 zal een aantal fruitteel-tbedrijven (circa 160 ha.) worden uitgegeven. Hiervoor zal te zijner tijd een prospectus beschik baar komen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1985 | | pagina 3