Q verzekeringen Een ogenblikje, Belastingen en nabije toekomst Aansprakelijk en toch niet schuldig? 1 Registreer en merk uw bezittingen 11611 hollanderlaan 10 IVI tel: 01100-24000 Gezien sterk stijgend aantal diefstallen Dat hoort u regelmatig als u ons belt op het vertrouwde nummer 01100-24000. U komt dan nl. binnen via de telefoniste en als het druk is met inkomende ges prekken (ze kan er nu eenmaal maar één tegelijk behandelen) dan wordt u "in de wacht" gezet, zoals dat heet. Aangezien dit de laatste tijd steeds vaker voor komt, hebben wij gezocht naar middelen om het telefoonverkeer vlotter te doen verlopen en de wachttijden voor u zoveel moge lijk te bekorten. Wij menen dit te kunnen realiseren door het in ge bruik nemen van een zogenaamd doorkiessysteem. In principe is dan ieder toestelnummer in ons gebouw rechtstreeks van buitenaf te bereiken. Dus geen telefoniste meer, geen wachttijd, niks "een ogenblikje"; rechtstreeks kontakt met de persoon die u wenst te spreken. Sneller kan het niet. Al leen als die betreffende persoon in gesprek is, komt u nog bij de telefoniste terecht. Een ander nummer Helaas is dit alles niet te verwe zenlijken via ons oude nummer 24.000. Vanwege allerlei techni sche redenen moeten we naar een ander nummer toe. Om alles zo gladjes mogelijk te laten verlopen hebben wij drie nummers uitge zocht die wij hierbij publiceren. Als u inlichtingen wenst over een polis of u heeft een andere auto aan te melden of u wilt tarieven weten, kortom m.b.t. alles wat te maken heeft met de poliskant van de zaak kunt u bellen: (01100)- 38.880. Zonder tussenkomst van de telefoniste krijgt u dan altijd iemand van de polisafdeling, die u volledig kan inlichten. Heeft u een schadegeval te mel den, let wel, alléén het melden van schadegevallen wordt hier be doeld, dan kunt u bellen: (01100)-38888. Wilt u informatie over een reeds lopend schadegeval of een finan ciële kwestie, dan kunt u bellen met het op een u toegezonden drukwerk vermeld nummer. Uiteraard kunt u ons ook bellen onder het algemene aanroep- nummer (01100)-38000. Dan valt u echter weer in de procedure met de telefoniste en die wilden we met dit alles nu juist omzeilen. Het is maar dat u het weet. Startdatum Met deze zaak zijn wij al een Visscher aantal maanden bezig, maar alles heeft zo z'n tijd nodig, zo ook de PTT. Wij zijn nu echter zover dat wij vanaf maandag 21 oktober 1985 met de nieuwe nummers kunnen starten. Houdt er dus re kening mee dan wordt u vlugger geholpen. J. Visscher De telefooncentrale van de O VM met de telefonistreceptioniste. Na de graanoogst en het stoppelen is men op vele plaatsen zelfs al met het aardappelen rooien klaar. Daarna de suikerbieten nog en het klaarleggen voor de winter en er is weer een oogstjaar voorbij. De papieren wor den weer nagekeken en bijgewerkt en we gaan ons weer afvragen wat er dit jaar verdiend is of nog verdiend kan worden. De marktsituaties zijn voor de produkten niet altijd even gunstig maar met een goed kostenbeheer kunnen ook dit jaar weer velen zeg gen, "we zijn toch niet voor niets be zig geweest". Als dan blijkt dat uw belastbaar in komen boven de ƒ43.447,- uitkomt, dan zal echter ook de belasting zeg gen: "die zijn toch niet voor niets be zig geweest; ook voor 52% voor ons!" Mocht dit het geval zijn èn mocht u geen grote investeringen voor de na bije toekomst te verwachten hebben, dan zult u zonder meer interesse hebben in belastingaftrek. Deze be lastingaftrek is dan te verwezenlijken middels een lijfrente-overeenkomst, welke dit jaar tot een maksimale af trek van 16.305,- kan oplopen. Na tuurlijk kunt u ook voor kleinere be dragen gebruik maken van deze re geling. Wat is echter het verdere nut van een dergelijke investering, en wat koopt u daarvoor? Het antwoord hierop is dat deze be lastingaftrekpost u verder van nut is, middels het verkrijgen van een ou dedagsvoorziening. Zoals u bekend A.J. Hoondert zal zijn heeft u recht op A.O.W.-uit kering ad 782,08 46,65 vakan tietoeslag bruto per maand per per soon anno 1985. Verder kunt u recht hebben op een pensioen, voor de zelfstandige is dit echter niet van toepassing. Tevens kunt u nog ande re verzekeringsuitkeringen tegoed hebben op 65-jarige leeftijd. Al met al gaat iemand met een rede lijk inkomen er flink op achteruit, indien hij daar zelf niet iets aan doet. Zoals u weet staan wij als O.V.M. van de Z.L.M. samen met onze ver tegenwoordigers (pag. 2) op de bres voor onze leden. Dit doen wij ook wanneer bovenstaande materie aan de orde komt. Als dus over enkele maanden de folders over koopsom men via tussenpersonen en banken weer volop in de bus rollen, en u overweegt hierop te reageren, vraag dan op z'n minst aan ons om het u aangebodene te vergelijken met dat gene wat wij u bieden middels onze levensverzekeraar O.B.F. A.J. Hoondert P.S. Een goede verzekeringsadviseur is beter dan een verre vriend. Stelt u zich voor: Een automobilist rijdt over een weg buiten de bebouwde kom met een snelheid van 50 km/u. Aan de voor hem linkerkant van de weg ziet hij een groepje kin deren lopen met een oudere bege leider. Ze lopen netjes achter elkaar en gaan dus in dezelfde richting als hij. De (attente) automobilist min dert wat snelheid, en claxoneert. Plotseling echter, loopt een zesjarig jongetje uit de rij onverhoeds de weg op. Er wordt geremd, maar helaas een aanrijding, waarbij het jongetje ge wond raakt, is niet meer te vermijden. Wanneer u de automobilist zou zijn, zou u ongetwijfeld het gebeurde be treuren. Een ongeluk, zeker met let sel als gevolg, is nooit leuk. Maar zou u zich ook schuldig voelen? Hoogst waarschijnlijk niet. U paste uw snel heid aan, claxoneerde en reed daar na rustig door. De automobilist die het bovenstaande overkwam, dacht dit ook. Omdat hij door de ziekte kostenverzekeraar van het jongetje aansprakelijk werd gesteld, meldde hij de zaak bij zijn verzekerings maatschappij. Dat die de schade van het slachtoffer zou moeten betalen leek hem toch wel zeer onwaar schijnlijk. Die mening was de maat schappij zelf ook toegedaan, zodat de zaak tenslotte voor de rechter kwam. De uitspraak van het Hof te 's-Gravenhave zal wellicht ook u verbazen; de schade diende ten laste van de automobilist te komen. De motivatie was dat het gedrag van het jongetje niet zo onwaarschijnlijk was dat de automobilist daar in redelijk heid geen rekening mee behoefde te houden. Het bovenstaande is niet een op zichzelf staand geval. Het is het ge volg van een wet welke door de Overheid is ingesteld om de zwak kere verkeersdeelnemers, met name fietsers en voetgangers, te bescher men tegen de gevaren van het ge motoriseerd verkeer. Het betreft hier een artikel uit de Wegenverkeerswet en wel artikel 31. In het kort komt de inhoud hierop neer: De eigenaar van een motorvoertuig waarmee over een openbare weg wordt gereden is aan- Vrijdag 11 oktober 1985 Marian Nijsse sprakelijk voor schade die hij hier mee toebrengt, tenzij hij aannemelijk maakt dat er sprake is van over macht. Twee belangrijke uitzonde ringen: andere motorrijtuigen in be weging en loslopende dieren. We spreken in zo'n geval van een soort risiko-aansprakelijkheid voor de ei genaar van hét motorvoertuig. Wie n.l. een auto bestuurt of bijv. zijn hond los laat lopen schept zelf al een verhoogd risiko. De bedoeling is dus om de zwakkeren in het verkeer ex tra te beschermen. Dat blijkt ook uit de omgekeerde bewijslast. Normaal gesproken is het zo, dat wanneer u schade heeft geleden door de schuld van iemand anders, u met bewijs de schuld van die ander dient aan te to nen. Wanneer echter een fietser of voetganger zijn schade claimt bij de eigenaar van het motorvoertuig zal de laatste aan moeten tonen dat hij niet aansprakelijk is omdat hij han delde uit overmacht. Dat dit geen eenvoudige opgave is, staat vast. Even een vakterm er tussendoor: overmacht begint nl. niet waar schuld ophoudt. Wanneer overmacht? Wanneer kunt u zich met succes op overmacht beroepen? Alleen wan neer de schade uitsluitend te wijten is aan de schuld van iemand waarvoor u als eigenaar van uw motorvoertuig niet aansprakelijk bent. (Let wel: art. 31 bepaalt dat u ook aansprakelijk bent voor de gedragingen van een andere bestuurder die met uw auto rijdt, tenzij de auto is gestolen). Voorts is door de rechter bepaald dat ook onvoorzienbare defekten in het motorvoertuig zelf óf "defekten" van de bestuurder u niet van de aanspra kelijkheid ontheffen. Een klapband, een kapotte remleiding of een hart aanval van de bestuurder leveren dus geen overmacht op. Natuurlijk spelen alle omstandigheden die tot het ongeval hebben geleid een rol bij de bepaling of er sprake is van over- Het aantal opgehelderde diefstallen wordt nog steeds kleiner en bedraagt momenteel één vierde van het totaal; al met al een trieste stand van zaken. Noch de overheid, noch de verzeke raars zijn van plan het hier bij te la ten zitten. In het kader van een ge zamenlijk aanpak Is op 1 oktober 1985 de aktie "merken en registre ren" gestart. Het merken van voor werpen met postcode plus huisnum mer en het registreren van bezittin gen wordt gezien als één van de middelen om de kans op diefstal te beperken en het terugbezorgen van goederen aan de eigenaars te ve reenvoudigen. Het merken van uw bezittingen is in uw eigen belang. Wanneer u uw bezittingen met een speciaal daarvoorbestemde pen voorziet van uw postcode plus huis nummer worden zij minder aantrek kelijk voor de dief. Bovendien zijn deze gemerkte artikelen moeilijk macht. Vooral tijdig anticiperen op een gevarensituatie is van belang. Nog zomaar eens een paar voor beelden uit de Rechtspraak: Een voetganger steekt over, wacht midden op de rijbaan en loopt dan, zonder naar rechts te kijken, door. Volgens de rechter komt een derge lijk gedrag veelvuldig voor dus dient de automobilist hiermee rekening te houden. Derhalve geen overmacht. In het geval dat een kind plotseling vanachter een boom de weg opliep werd wel overmacht aangenomen. door te verkopen. Het merken ver hoogt ook de kans dat uw gestolen goed wordt teruggevonden en weer in handen komt van de rechtmatige eigenaar. Ook blijkt dikwijls dat men na een inbraak geen goede omschrijving kan geven van het vermiste. Dit be moeilijkt het werk van de politie, maar zeker ook van de verzekerings maatschappij. Om uw bezittingen te registreren is er een speciale registratiekaart be schikbaar, welke u gratis bij de O.V.M. van de Z.L.M. (01100-24000, polisafdeling, na 21 oktober 38880) kunt aanvragen. Op deze kaart kunt u het merk, type, serienummer, en andere van belang zijnde gegevens noteren. Als u zo'n kaart invult en goed bewaart, kan de politie de ges tolen goederen gemakkelijker op sporen. Voor uw verzekeringsmaatschappij Overigens, bij een aanrijding met kinderen is het over het algemeen bijzonder moeilijk zich op over macht te beroepen. Duidelijke grenzen zijn niet te trek ken. Maar zeker is dat bij een claim op grond van art. 31 W.V.W. de ei genaar van het motorvoertuig niet snel vrijuit gaat. Als troost moge gel den dat het (zwakke) slachtoffer zijn schade meestal vergoed krijgt en dat op zich kan dikwijls veel, leed ver zachten. Marian Nijsse C.A. Toorenaar vergemakkelijkt het de vaststelling van het schadebedrag en bespoedigt het de schade-afhandeling. Vraagt u daarom gerust deze registratiekaart bij ons aan, zodat we met z'n allen het aantal diefstallen proberen terug te dringen. Attentie: Nog even dit: als u uw auto voor het komende jaar nog om wilt zetten van All-Risks naar W.A., dan dient u dit voor 1 november 1985 schriftelijk aan ons door te geven. Indien u het premieverschil wilt we ten dan kunt u ons gerust even bel len. Het premieverschil is vaak klei ner dan u denkt, zodat het meestal aantrekkelijk is gewoon All-risks verzekerd te blijven. C.A. Toorenaar 5 Het aantal diefstallen en inbraken is in 1984 wederom schrikbarend gestegen. In 1984 kwamen 335.206 gevallen van diefstal door middel van braak ter kennis van de politie. Dit is een stijging van bijna 20% ten opzichte van 1983. Het komt er op neer dat zeker elke twee minuten ergens in Nederland wordt ingebroken. Bovendien hebben we het dan alleen nog maar over de gevallen waarvan aangifte is gedaan bij de politie. Het bedrag waarvoor in ons land wordt gestolen bedraagt zo'n zevenhonderd miljoen gulden. Dit bedrag komt grotendeels voor reke ning van de verzekeraars. Als er niets verandert overschrijdt dit bedrag over enkele jaren de één miljard gulden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1985 | | pagina 5