Q verzekeringen
Een ogenblikje,
Belastingen en
nabije toekomst
Aansprakelijk en toch niet schuldig?
1
Registreer en merk uw bezittingen
11611 hollanderlaan 10
IVI tel: 01100-24000
Gezien sterk stijgend aantal diefstallen
Dat hoort u regelmatig als u ons
belt op het vertrouwde nummer
01100-24000. U komt dan nl.
binnen via de telefoniste en als
het druk is met inkomende ges
prekken (ze kan er nu eenmaal
maar één tegelijk behandelen)
dan wordt u "in de wacht" gezet,
zoals dat heet. Aangezien dit de
laatste tijd steeds vaker voor
komt, hebben wij gezocht naar
middelen om het telefoonverkeer
vlotter te doen verlopen en de
wachttijden voor u zoveel moge
lijk te bekorten. Wij menen dit te
kunnen realiseren door het in ge
bruik nemen van een zogenaamd
doorkiessysteem. In principe is
dan ieder toestelnummer in ons
gebouw rechtstreeks van buitenaf
te bereiken. Dus geen telefoniste
meer, geen wachttijd, niks "een
ogenblikje"; rechtstreeks kontakt
met de persoon die u wenst te
spreken. Sneller kan het niet. Al
leen als die betreffende persoon
in gesprek is, komt u nog bij de
telefoniste terecht.
Een ander nummer
Helaas is dit alles niet te verwe
zenlijken via ons oude nummer
24.000. Vanwege allerlei techni
sche redenen moeten we naar een
ander nummer toe. Om alles zo
gladjes mogelijk te laten verlopen
hebben wij drie nummers uitge
zocht die wij hierbij publiceren.
Als u inlichtingen wenst over een
polis of u heeft een andere auto
aan te melden of u wilt tarieven
weten, kortom m.b.t. alles wat te
maken heeft met de poliskant van
de zaak kunt u bellen: (01100)-
38.880. Zonder tussenkomst van
de telefoniste krijgt u dan altijd
iemand van de polisafdeling, die
u volledig kan inlichten.
Heeft u een schadegeval te mel
den, let wel, alléén het melden van
schadegevallen wordt hier be
doeld, dan kunt u bellen:
(01100)-38888.
Wilt u informatie over een reeds
lopend schadegeval of een finan
ciële kwestie, dan kunt u bellen
met het op een u toegezonden
drukwerk vermeld nummer.
Uiteraard kunt u ons ook bellen
onder het algemene aanroep-
nummer (01100)-38000. Dan valt
u echter weer in de procedure met
de telefoniste en die wilden we
met dit alles nu juist omzeilen.
Het is maar dat u het weet.
Startdatum
Met deze zaak zijn wij al een
Visscher
aantal maanden bezig, maar alles
heeft zo z'n tijd nodig, zo ook de
PTT. Wij zijn nu echter zover dat
wij vanaf maandag 21 oktober
1985 met de nieuwe nummers
kunnen starten. Houdt er dus re
kening mee dan wordt u vlugger
geholpen.
J. Visscher
De telefooncentrale van de O VM met de telefonistreceptioniste.
Na de graanoogst en het stoppelen is
men op vele plaatsen zelfs al met het
aardappelen rooien klaar. Daarna de
suikerbieten nog en het klaarleggen
voor de winter en er is weer een
oogstjaar voorbij. De papieren wor
den weer nagekeken en bijgewerkt en
we gaan ons weer afvragen wat er dit
jaar verdiend is of nog verdiend kan
worden. De marktsituaties zijn voor
de produkten niet altijd even gunstig
maar met een goed kostenbeheer
kunnen ook dit jaar weer velen zeg
gen, "we zijn toch niet voor niets be
zig geweest".
Als dan blijkt dat uw belastbaar in
komen boven de ƒ43.447,- uitkomt,
dan zal echter ook de belasting zeg
gen: "die zijn toch niet voor niets be
zig geweest; ook voor 52% voor ons!"
Mocht dit het geval zijn èn mocht u
geen grote investeringen voor de na
bije toekomst te verwachten hebben,
dan zult u zonder meer interesse
hebben in belastingaftrek. Deze be
lastingaftrek is dan te verwezenlijken
middels een lijfrente-overeenkomst,
welke dit jaar tot een maksimale af
trek van 16.305,- kan oplopen. Na
tuurlijk kunt u ook voor kleinere be
dragen gebruik maken van deze re
geling.
Wat is echter het verdere nut van een
dergelijke investering, en wat koopt
u daarvoor?
Het antwoord hierop is dat deze be
lastingaftrekpost u verder van nut is,
middels het verkrijgen van een ou
dedagsvoorziening. Zoals u bekend
A.J. Hoondert
zal zijn heeft u recht op A.O.W.-uit
kering ad 782,08 46,65 vakan
tietoeslag bruto per maand per per
soon anno 1985. Verder kunt u recht
hebben op een pensioen, voor de
zelfstandige is dit echter niet van
toepassing. Tevens kunt u nog ande
re verzekeringsuitkeringen tegoed
hebben op 65-jarige leeftijd.
Al met al gaat iemand met een rede
lijk inkomen er flink op achteruit,
indien hij daar zelf niet iets aan doet.
Zoals u weet staan wij als O.V.M.
van de Z.L.M. samen met onze ver
tegenwoordigers (pag. 2) op de bres
voor onze leden. Dit doen wij ook
wanneer bovenstaande materie aan
de orde komt. Als dus over enkele
maanden de folders over koopsom
men via tussenpersonen en banken
weer volop in de bus rollen, en u
overweegt hierop te reageren, vraag
dan op z'n minst aan ons om het u
aangebodene te vergelijken met dat
gene wat wij u bieden middels onze
levensverzekeraar O.B.F.
A.J. Hoondert
P.S. Een goede verzekeringsadviseur
is beter dan een verre vriend.
Stelt u zich voor: Een automobilist
rijdt over een weg buiten de bebouwde
kom met een snelheid van 50
km/u. Aan de voor hem linkerkant
van de weg ziet hij een groepje kin
deren lopen met een oudere bege
leider. Ze lopen netjes achter elkaar
en gaan dus in dezelfde richting als
hij. De (attente) automobilist min
dert wat snelheid, en claxoneert.
Plotseling echter, loopt een zesjarig
jongetje uit de rij onverhoeds de weg
op. Er wordt geremd, maar helaas een
aanrijding, waarbij het jongetje ge
wond raakt, is niet meer te vermijden.
Wanneer u de automobilist zou zijn,
zou u ongetwijfeld het gebeurde be
treuren. Een ongeluk, zeker met let
sel als gevolg, is nooit leuk. Maar zou
u zich ook schuldig voelen? Hoogst
waarschijnlijk niet. U paste uw snel
heid aan, claxoneerde en reed daar
na rustig door. De automobilist die
het bovenstaande overkwam, dacht
dit ook. Omdat hij door de ziekte
kostenverzekeraar van het jongetje
aansprakelijk werd gesteld, meldde
hij de zaak bij zijn verzekerings
maatschappij. Dat die de schade van
het slachtoffer zou moeten betalen
leek hem toch wel zeer onwaar
schijnlijk. Die mening was de maat
schappij zelf ook toegedaan, zodat
de zaak tenslotte voor de rechter
kwam. De uitspraak van het Hof te
's-Gravenhave zal wellicht ook u
verbazen; de schade diende ten laste
van de automobilist te komen. De
motivatie was dat het gedrag van het
jongetje niet zo onwaarschijnlijk was
dat de automobilist daar in redelijk
heid geen rekening mee behoefde te
houden.
Het bovenstaande is niet een op
zichzelf staand geval. Het is het ge
volg van een wet welke door de
Overheid is ingesteld om de zwak
kere verkeersdeelnemers, met name
fietsers en voetgangers, te bescher
men tegen de gevaren van het ge
motoriseerd verkeer. Het betreft hier
een artikel uit de Wegenverkeerswet
en wel artikel 31. In het kort komt de
inhoud hierop neer: De eigenaar van
een motorvoertuig waarmee over een
openbare weg wordt gereden is aan-
Vrijdag 11 oktober 1985
Marian Nijsse
sprakelijk voor schade die hij hier
mee toebrengt, tenzij hij aannemelijk
maakt dat er sprake is van over
macht. Twee belangrijke uitzonde
ringen: andere motorrijtuigen in be
weging en loslopende dieren. We
spreken in zo'n geval van een soort
risiko-aansprakelijkheid voor de ei
genaar van hét motorvoertuig. Wie
n.l. een auto bestuurt of bijv. zijn
hond los laat lopen schept zelf al een
verhoogd risiko. De bedoeling is dus
om de zwakkeren in het verkeer ex
tra te beschermen. Dat blijkt ook uit
de omgekeerde bewijslast. Normaal
gesproken is het zo, dat wanneer u
schade heeft geleden door de schuld
van iemand anders, u met bewijs de
schuld van die ander dient aan te to
nen. Wanneer echter een fietser of
voetganger zijn schade claimt bij de
eigenaar van het motorvoertuig zal
de laatste aan moeten tonen dat hij
niet aansprakelijk is omdat hij han
delde uit overmacht. Dat dit geen
eenvoudige opgave is, staat vast.
Even een vakterm er tussendoor:
overmacht begint nl. niet waar
schuld ophoudt.
Wanneer overmacht?
Wanneer kunt u zich met succes op
overmacht beroepen? Alleen wan
neer de schade uitsluitend te wijten is
aan de schuld van iemand waarvoor
u als eigenaar van uw motorvoertuig
niet aansprakelijk bent. (Let wel: art.
31 bepaalt dat u ook aansprakelijk
bent voor de gedragingen van een
andere bestuurder die met uw auto
rijdt, tenzij de auto is gestolen).
Voorts is door de rechter bepaald dat
ook onvoorzienbare defekten in het
motorvoertuig zelf óf "defekten" van
de bestuurder u niet van de aanspra
kelijkheid ontheffen. Een klapband,
een kapotte remleiding of een hart
aanval van de bestuurder leveren
dus geen overmacht op. Natuurlijk
spelen alle omstandigheden die tot
het ongeval hebben geleid een rol bij
de bepaling of er sprake is van over-
Het aantal opgehelderde diefstallen
wordt nog steeds kleiner en bedraagt
momenteel één vierde van het totaal;
al met al een trieste stand van zaken.
Noch de overheid, noch de verzeke
raars zijn van plan het hier bij te la
ten zitten. In het kader van een ge
zamenlijk aanpak Is op 1 oktober
1985 de aktie "merken en registre
ren" gestart. Het merken van voor
werpen met postcode plus huisnum
mer en het registreren van bezittin
gen wordt gezien als één van de
middelen om de kans op diefstal te
beperken en het terugbezorgen van
goederen aan de eigenaars te ve
reenvoudigen. Het merken van uw
bezittingen is in uw eigen belang.
Wanneer u uw bezittingen met een
speciaal daarvoorbestemde pen
voorziet van uw postcode plus huis
nummer worden zij minder aantrek
kelijk voor de dief. Bovendien zijn
deze gemerkte artikelen moeilijk
macht. Vooral tijdig anticiperen op
een gevarensituatie is van belang.
Nog zomaar eens een paar voor
beelden uit de Rechtspraak:
Een voetganger steekt over, wacht
midden op de rijbaan en loopt dan,
zonder naar rechts te kijken, door.
Volgens de rechter komt een derge
lijk gedrag veelvuldig voor dus dient
de automobilist hiermee rekening te
houden. Derhalve geen overmacht.
In het geval dat een kind plotseling
vanachter een boom de weg opliep
werd wel overmacht aangenomen.
door te verkopen. Het merken ver
hoogt ook de kans dat uw gestolen
goed wordt teruggevonden en weer
in handen komt van de rechtmatige
eigenaar.
Ook blijkt dikwijls dat men na een
inbraak geen goede omschrijving
kan geven van het vermiste. Dit be
moeilijkt het werk van de politie,
maar zeker ook van de verzekerings
maatschappij.
Om uw bezittingen te registreren is er
een speciale registratiekaart be
schikbaar, welke u gratis bij de
O.V.M. van de Z.L.M. (01100-24000,
polisafdeling, na 21 oktober 38880)
kunt aanvragen. Op deze kaart kunt
u het merk, type, serienummer, en
andere van belang zijnde gegevens
noteren. Als u zo'n kaart invult en
goed bewaart, kan de politie de ges
tolen goederen gemakkelijker op
sporen.
Voor uw verzekeringsmaatschappij
Overigens, bij een aanrijding met
kinderen is het over het algemeen
bijzonder moeilijk zich op over
macht te beroepen.
Duidelijke grenzen zijn niet te trek
ken. Maar zeker is dat bij een claim
op grond van art. 31 W.V.W. de ei
genaar van het motorvoertuig niet
snel vrijuit gaat. Als troost moge gel
den dat het (zwakke) slachtoffer zijn
schade meestal vergoed krijgt en dat
op zich kan dikwijls veel, leed ver
zachten.
Marian Nijsse
C.A. Toorenaar
vergemakkelijkt het de vaststelling
van het schadebedrag en bespoedigt
het de schade-afhandeling. Vraagt u
daarom gerust deze registratiekaart
bij ons aan, zodat we met z'n allen
het aantal diefstallen proberen terug
te dringen.
Attentie:
Nog even dit: als u uw auto voor het
komende jaar nog om wilt zetten van
All-Risks naar W.A., dan dient u dit
voor 1 november 1985 schriftelijk
aan ons door te geven.
Indien u het premieverschil wilt we
ten dan kunt u ons gerust even bel
len. Het premieverschil is vaak klei
ner dan u denkt, zodat het meestal
aantrekkelijk is gewoon All-risks
verzekerd te blijven.
C.A. Toorenaar
5
Het aantal diefstallen en inbraken is in 1984 wederom schrikbarend
gestegen. In 1984 kwamen 335.206 gevallen van diefstal door middel
van braak ter kennis van de politie. Dit is een stijging van bijna 20% ten
opzichte van 1983. Het komt er op neer dat zeker elke twee minuten
ergens in Nederland wordt ingebroken. Bovendien hebben we het dan
alleen nog maar over de gevallen waarvan aangifte is gedaan bij de
politie. Het bedrag waarvoor in ons land wordt gestolen bedraagt zo'n
zevenhonderd miljoen gulden. Dit bedrag komt grotendeels voor reke
ning van de verzekeraars. Als er niets verandert overschrijdt dit bedrag
over enkele jaren de één miljard gulden.