Rentesubsidie voor
investeringen en
milieugerichte
voorzieningen
over geld
en goed
Bestel uw C.A.O.
Zelfstandigenaftrek-!-Startersaftrek
NCR: "Ken WIR-premie voor koöperaties
rechtstreeks aan boeren en tuinders toe"
Voor verzekeringsmaatschappijen en tussenpersonen is het seizoen
voor koopsompolissen bijna weer begonnen. Tegen het eind van het
jaar ontstaat er meestal een felle konkurrentie tussen de aanbieders
van deze fiskale aftrekpost. Dit jaar mag maximaal ƒ16.305,- van het
belastbaar inkomen worden afgetrokken. Het bedrag moet daarvoor
worden ondergebracht bij een verzekeringsmaatschappij, waarmee de
afspraak is gemaakt, dat de toekomstige uitkering zal worden gebruikt
voor het kopen van een lijfrente. Het betalen van inkomstenbelasting
wordt verschoven naar de toekomst. Op het eerste gezicht lijkt dit erg
aantrekkelijk. Er zijn echter niet alleen voordelen maar ook nadelen.
Voordelen
1. De druk van de inkomstenbelas
ting is hoog. De top van een
(hoog) inkomen wordt al gauw
met 50% of meer belast. In zo'n
situatie betaalt de fiskus al gauw
de helft van de koopsom.
2. Het betalen van belasting wordt
naar de toekomst verschoven.
Bovendien kan men zelf de pe
riode kiezen, waarin de uitkerin
gen moeten gebeuren. Meestal
zal dat de periode zijn. waarin het
inkomen en dus ook de inkom
stenbelasting lager is. Verder
wordt de uitkering over een aan
tal jaren uitgestreken. Ook dat
drukt de inkomstenbelasting.
3. Een koopsom bestaat voor een
klein deel uit poliskosten. een
deel is premie voor een overlij-
densrisikoverzekering en het
overige uit een spaardeel. Polis-
kosten zijn kosten, die men bij het
afsluiten van elke verzekering
moet betalen. Dat geld is men
kwijt. De hoogte van de premie
voor een overlijdensrisikoverze-
kering kan men zelf bepalen,
door meer of minder risiko voor
eigen rekening te nemen. Het
spaardeel is het meest aantrekke
lijke deel van de fiskale koopsom.
Dit deel wordt door de verzeke
raar belegd en de rente, die daar
op wordt gemaakt, is onbelast.
Als gevolg hiervan groeit het
spaardeel bij de verzekerings
maatschappij veel sneller dan
eenzelfde spaarbedrag bij de
bank. Over de rente bij de bank
moet immers inkomstenbelasting
worden betaald.
Nadelen
1Het geld voor de koopsom is men
kwijt aan de verzekeringsmaat
schappij. Voor land- en tuin
bouwbedrijven, waarin regelma
tig moet worden geïnvesteerd om
het bedrijf op peil te houden is dit
een groot nadeel. Er zijn weinig
bedrijven waar echt "geld over"
is. Integendeel. Op een groot
aantal bedrijven heeft men
moeite om de touwtjes voor gezin
en bedrijf aan elkaar te knopen.
2. Een ander nadeel is dat op het
eerste gezicht een koopsom veel
aantrekkelijker lijkt dan gebruik
maken van de Fiskale Oude-
dagsreserve (F.O.R.). Het is zeer
de vraag of dit steeds het geval is.
Bij de F.O.R. heeft men de mo
gelijkheid om de totale premie
voor de "oude dag" in het eigen
bedrijf (vooreerst belastingvrij) te
beleggen. Vooral in situaties van
niet al te hoge inkomens kan dit
van doorslaggevend belang zijn.
Eerst aan het "eind van de rit"
moet de keus worden gemaakt
tussen afrekenen met de fiskus of
alsnog een lijfrente kopen. Kiest
men voor het laatste dan heeft
men voor wat betreft de uitke
ringsperiode dezelfde voordelen
als bij een koopsompolis.
3. Een derde nadeel is dat het fiska
le voordeel van de koopsom pas
later wordt genoten. Eerst nadat
de definitieve aanslag is vastges
teld over het belastingjaar, waar
in de koopsom is gestort, volgt
teruggave van de te veel betaalde
belasting. Niet iedereen heeft de
financiële ruimte om een jaar of
De zelfstandigenaftrek is een extra
aftrekpost op het onzuivere inkomen
van zelfstandigen die in Nederland
wonen en op 1 januari tenminste 18
jaar, maar nog geen 65 jaar zijn.
Vanaf 1984 wordt deze aftrek slechts
verleend indien tenminste 1225 uur
zijn besteed aan de uitoefening van de
onderneming.
Indien de echtgeno(o)t(e) tenminste
525 uur in de onderneming meewerkt,
geldt een minimum van 875 uur.
De hoogte van de aftrek
bedraagt in 1984:
Bij een winst van:
minder dan 30.000.— ƒ4.750.—
ƒ30.000,- -ƒ70.999,- ƒ4.300,-
ƒ71.000,- -ƒ73.999,- ƒ3.900,-
ƒ74.000.- -ƒ76.999,- ƒ3.500,-
ƒ77.000,- -ƒ79.999,- ƒ3.100.-
80.000,— of meer 2.700,—
Voor 1985 geldt de volgende
aftrek bij een winst van:
Minder dan 72.714,— ƒ5.275,—
72.715,- - 75.789.- 4.750.-
75.790.- -ƒ78.864.- f4.225.-
ƒ78.865.- -ƒ81.939,- ƒ3.700.-
boven 81.940,- ƒ3.175,-
Voor startende ondernemers geldt
met ingang van 1984 een extra aftrek
Vrijdag 4 oktober 1985
van 1.000,en voor 1985 van
ƒ2.048,-
De startende ondernemer komt voor
de extra-aftrek alleen in aanmerking,
indien hij in één of meer van de drie
voorafgaande jaren niet voor zelf
standigenaftrek in aanmerking is ge
komen. Hiermee wordt bereikt dat
de extra-aftrek kan worden toege
past in het eerste jaar waarin de on
dernemer voor zelfstandigenaftrek
in aanmerking komt en tevens in de
twee daarop volgende jaren, althans
indien hij ook in die jaren voldoet
aan de voorwaarden voor de "gewo
ne" zelfstandigenaftrek. De aanslui
ting van de extra-aftrek kan tot ge
volg hebben dat de ondernemer niet
reeds in het "startjaar" in aanmer
king komt voor de extra-aftrek.
Zo is het mogelijk dat hij in dat jaar
nog niet aan het urenkriterium vol
doet zodat hij niet voor de zelfstan
digenaftrek in aanmerking komt en
derhalve ook niet voor de verhoging
hiervan. In het eerste jaar waarin hij
ook aan het urenkriterium voldoet
en dus voor de gewone zelfstandige
naftrek in aanmerking komt, kan
ook de startersaftrek voor het eerst
worden toegepast. De extra-aftfek
voor starters geldt in beginsel ook, zij
nog lager op dat terug te ontvan
gen deel van de koopsom te
wachten.
4. Een nadeel is ook dat er een grote
variatie in koopsompolissen bes
taat. Dit komt door de winstde
ling. die door verzekeringsmaat
schappijen verschillend wordt
toegepast. De meeste maatschap
pijen stellen eerst een (vrij laag)
rentepercentage vast, dat zij zelf
met het beleggen van spaardelen
willen verdienen. Het rendement
dat in werkelijkheid wordt ge
maakt is hoger. Het verschil tus
sen het werkelijk rendement en
het vastgestelde rentepercentage
is de rentewinst (overrente). Voor
het eindresultaat van degene, die
een koopsom stort, is met name
het aandeel in die overrente van
belang.
Konklusie
De koopsompolis is alleen aan te be
velen in situaties, waarin het "geld
echt over" is. Is dit laatste het geval
dan zullen met het storten van een
koopsom de rente-inkomsten in vrij
wel alle gevallen hoger zijn dan met
sparen bij de bank. Voor land- en
tuinbouwbedrijven is het van belang
om eerst na te gaan of de mogelijk
heden van de F.O.R. voldoende zijn
benut. Bij het kiezen van een bepaal
de koopsompolis dient vooral te wor
den gelet op de regeling voor de
overrente.
Rektifikatie:
Een goede buur is beter dan
een verre vriend
In het artikel "Een goede buur is
bet?r dan een verre vriend" dat u de
vorige week op deze plaats kon vin
den en dat handelde over erfafschei-
dingen heeft het zetduiveltje toege
slagen.
Hierin stond te lezen dat de Recht
bank in Middelburg in 1951 de uit
spraak heeft gedaan dat t.b.v. boom
gaarden een windscherm van elzen
op een afstand van 80 cm van de
grens van de buurman mocht staan.
Dit moet echter een afstand van 50
cm zijn.
het niet voor drie jaren, ten aanzien
van belastingplichtigen die in de ja
ren 1982 of 1983 voor het eerst voor
zelfstandigenaftrek in aanmerking
kwamen. Zij die in 1982 voor het
eerst zelfstandigenaftrek genoten,
kunnen in 1984 in aanmerking ko
men voor de extra aftrek van
1.000.- Zij die fn 1983 voor het
eerst zelfstandigenaftrek genoten
kunnen zowel in 1984 en 1985 voor
de extra-aftrek in aanmerking ko
men.
In de jaren 1981, 1982 en 1983 kwam
men boven een bepaalde winst niet in
aanmerking voor zelfstandigenaftrek.
Teneinde te voorkomen dat deze be
lastingplichtigen zich ook als "star
ter" zouden willen beschouwen is een
overgangsregeling getroffen om dit te
voorkomen.
Men is de vindingrijken op dit punt
voor geweest.
M.J. Robijn
bestemmings
plannen
Oostburg Vanaf 14 september ligt
gedurende een maand ter inzage het
ontwerp-bestemmingsplan "Buiten
gebied. 6e planverandering". Be
zwaren kunnen gedurende deze pe
riode worden ingediend bij de ge
meenteraad.
Drunen In de raadsvergadering van
26 augustus is besloten dat een bes
temmingsplan wordt voorbereid
voor het buitengebied van de ge
meente. Het raadsbesluit met bijbe
horende tekening en voorschriften
ligt voor ieder een op het gemeen-
tesekretarie ter inzage.
Evenals het georganiseerde bedrijfs
leven in zijn totaliteit heeft de Natio
nale Coöperatieve Raad voor land- en
tuinbouw (NCR) schriftelijk bezwaar
aangetekend tegen het vervallen van
de zogeheten "negatieve WIR" per 1
januari a.s. De NCR heeft zich
bovendien met een request tot de
Tweede Kamer gewend. De afschaf
fing van de negatieve WIR zal name
lijk voor de land- en tuinbouwkoöpe-
raties extra problemen opleveren.
Het vervallen van de negatieve WIR
betekent namelijk, dat koöperaties in
de praktijk grotendeels van deze in
vesteringsfaciliteit zullen worden
uitgesloten. De "positieve" Wet In-
vesterings Rekening, die wel blijft
bestaan, biedt namelijk de koöpera
ties nauwelijks mogelijkheden, aan
gezien de positieve WIR alleen met
een positief winstsaldo verrekend
kan worden.
Uit een inventarisatie'van de NCR
onder zijn leden is gebleken, dat met
het vervallen van de negatieve WIR
voor de gezamenlijke land- en tuin-
bouwkoöperaties jaarlijks een be
drag van ongeveer 70 min gemoeid
is. Vorig jaar investeerden de koöpe
raties voor bijna 900 min.
De voorzitter van het Landbouw
schap drs. J. Schouten heeft zaterdag
de politieke partijen opgeroepen om
het besluit van het kabinet over de
afschaffing van de WIR-premie voor
verliesgevende bedrijven weer onge
daan te maken. Hij sprak van een
domme en ondoordachte maatregel
die een aanslag betekent op de ren
tabiliteit en de slagvaardigheid van de
agrarische sektor.
De Stichting Ontwikkelings- en Saneringsfonds voor de Landbouw
heeft onlangs besloten om onder bepaalde voorwaarden met ingang van
1 oktober a.s. een algemene rentesubsidie beschikbaar te stellen van 1%
voor subsidiabele investeringen en van 5% voor milieuhygiënische
voorziöningen in het kader van een bedrijfsverbeteringsplan. Dit besluit
vormt een uitwerking van de reeds eerder in de Raad van EG-land-
bouwministers overeengekomen wijziging van het landbouwstruk-
tuurbeleid in de Gemeenschap. Deze wijziging moet bijdragen aan de
verbetering van de doeltreffendheid van de landbouwstruktuur.
De rentesubsidie kan gedurende 5
jaar worden verkregen over investe
ringen op individuele bedrijven tot
100.000,- per volwaardige arbeids
kracht en tot ƒ250.000,- per bedrijf.
Geen rentesubsidie wordt verleend
indien de in het bedrijfsverbete
ringsplan opgenomen subsidiabele
investeringen minder dan 30.000,-
bedragen.
De rentesubsidie op investeringen
wordt verhoogd met 25% indien
een verbeteringsplan wordt inge
diend door een agrariër, jonger dan
35 jaar, die zich recent op het bedrijf
heeft gevestigd. Tevens wordt aan
een jonge agrariër bij eerste vestiging
als ondernemer op een landbouwbe
drijf een bijdrage verleend van 2.5%
gedurende 5 jaar over rentelasten die
voortvloeien uit leningen tot
150.000,-, aangegaan ter dekking
van de kosten van vestiging.
Onder nadere voorwaarden komen
jonge agrariërs voor deze ekstra-fa-
ciliteiten ook in aanmerking, indien
de vestiging voortvloeit uit een
maatschapskontrakt.
Het rentesubsidiepercentage van 5%
voor milieuhygiënische voorzienin
gen wordt alleen toegewezen, indien
tenminste 50% van de totale subsi-
diabule investeringen uit andere dan
milieuhygiënische voorzieningen
bestaan.
Voor uitbreidingsinvesteringen en
voor investeringen in de pluimvee
houderij wordt geen steun verleend.
Slechts onder strikte voorwaarden
komt beperkte uitbreiding in de
melkveehouderij en de varkenshou
derij voor investeringssteun in aan
merking.
Een aanvraag voor een bijdrage kan
worden ingediend bij de direkteur
landbouw en voedselvoorziening in de
provincie waarin het landbouwbedrijf
van aanvrager is gelegen.
Het recht op bijdragen krachtens dit
besluit ontstaat pas indien de Kom
missie van de Europese Gemeen
schappen hiertegen geen bezwaar
maakt. Met ingang van de datum van
inwerkingtreding van dit besluit (1
oktober 1985) komt het besluit land
bouwbedrijven met ontwikkelings
mogelijkheden te vervallen.
Voor de periode 1 maart 1985 t/m 28 februari 1987 zijn de C.A.O.'s voor de
Land- en Tuinbouw in druk verschenen.
U kunt de C.A.O.-boekjes in uw bezit krijgen door onderstaande bon inge
vuld op te zenden aan:
Sekretariaat Z.L.M.
Afd. Werkgevers en Sociale Zaken
Postbus 2116
4460 MC Goes
Ondergetekende, lid Z.L.M.
Naam
Adres.
Postcode en woonplaats
Verzoekt toezending van:
Datum
CAO Landbouw '85-'87
CAO Tuinbouw '85-'87
Handtekening