Rentesubsidie voor investeringen en milieugerichte voorzieningen over geld en goed Bestel uw C.A.O. Zelfstandigenaftrek-!-Startersaftrek NCR: "Ken WIR-premie voor koöperaties rechtstreeks aan boeren en tuinders toe" Voor verzekeringsmaatschappijen en tussenpersonen is het seizoen voor koopsompolissen bijna weer begonnen. Tegen het eind van het jaar ontstaat er meestal een felle konkurrentie tussen de aanbieders van deze fiskale aftrekpost. Dit jaar mag maximaal ƒ16.305,- van het belastbaar inkomen worden afgetrokken. Het bedrag moet daarvoor worden ondergebracht bij een verzekeringsmaatschappij, waarmee de afspraak is gemaakt, dat de toekomstige uitkering zal worden gebruikt voor het kopen van een lijfrente. Het betalen van inkomstenbelasting wordt verschoven naar de toekomst. Op het eerste gezicht lijkt dit erg aantrekkelijk. Er zijn echter niet alleen voordelen maar ook nadelen. Voordelen 1. De druk van de inkomstenbelas ting is hoog. De top van een (hoog) inkomen wordt al gauw met 50% of meer belast. In zo'n situatie betaalt de fiskus al gauw de helft van de koopsom. 2. Het betalen van belasting wordt naar de toekomst verschoven. Bovendien kan men zelf de pe riode kiezen, waarin de uitkerin gen moeten gebeuren. Meestal zal dat de periode zijn. waarin het inkomen en dus ook de inkom stenbelasting lager is. Verder wordt de uitkering over een aan tal jaren uitgestreken. Ook dat drukt de inkomstenbelasting. 3. Een koopsom bestaat voor een klein deel uit poliskosten. een deel is premie voor een overlij- densrisikoverzekering en het overige uit een spaardeel. Polis- kosten zijn kosten, die men bij het afsluiten van elke verzekering moet betalen. Dat geld is men kwijt. De hoogte van de premie voor een overlijdensrisikoverze- kering kan men zelf bepalen, door meer of minder risiko voor eigen rekening te nemen. Het spaardeel is het meest aantrekke lijke deel van de fiskale koopsom. Dit deel wordt door de verzeke raar belegd en de rente, die daar op wordt gemaakt, is onbelast. Als gevolg hiervan groeit het spaardeel bij de verzekerings maatschappij veel sneller dan eenzelfde spaarbedrag bij de bank. Over de rente bij de bank moet immers inkomstenbelasting worden betaald. Nadelen 1Het geld voor de koopsom is men kwijt aan de verzekeringsmaat schappij. Voor land- en tuin bouwbedrijven, waarin regelma tig moet worden geïnvesteerd om het bedrijf op peil te houden is dit een groot nadeel. Er zijn weinig bedrijven waar echt "geld over" is. Integendeel. Op een groot aantal bedrijven heeft men moeite om de touwtjes voor gezin en bedrijf aan elkaar te knopen. 2. Een ander nadeel is dat op het eerste gezicht een koopsom veel aantrekkelijker lijkt dan gebruik maken van de Fiskale Oude- dagsreserve (F.O.R.). Het is zeer de vraag of dit steeds het geval is. Bij de F.O.R. heeft men de mo gelijkheid om de totale premie voor de "oude dag" in het eigen bedrijf (vooreerst belastingvrij) te beleggen. Vooral in situaties van niet al te hoge inkomens kan dit van doorslaggevend belang zijn. Eerst aan het "eind van de rit" moet de keus worden gemaakt tussen afrekenen met de fiskus of alsnog een lijfrente kopen. Kiest men voor het laatste dan heeft men voor wat betreft de uitke ringsperiode dezelfde voordelen als bij een koopsompolis. 3. Een derde nadeel is dat het fiska le voordeel van de koopsom pas later wordt genoten. Eerst nadat de definitieve aanslag is vastges teld over het belastingjaar, waar in de koopsom is gestort, volgt teruggave van de te veel betaalde belasting. Niet iedereen heeft de financiële ruimte om een jaar of De zelfstandigenaftrek is een extra aftrekpost op het onzuivere inkomen van zelfstandigen die in Nederland wonen en op 1 januari tenminste 18 jaar, maar nog geen 65 jaar zijn. Vanaf 1984 wordt deze aftrek slechts verleend indien tenminste 1225 uur zijn besteed aan de uitoefening van de onderneming. Indien de echtgeno(o)t(e) tenminste 525 uur in de onderneming meewerkt, geldt een minimum van 875 uur. De hoogte van de aftrek bedraagt in 1984: Bij een winst van: minder dan 30.000.— ƒ4.750.— ƒ30.000,- -ƒ70.999,- ƒ4.300,- ƒ71.000,- -ƒ73.999,- ƒ3.900,- ƒ74.000.- -ƒ76.999,- ƒ3.500,- ƒ77.000,- -ƒ79.999,- ƒ3.100.- 80.000,— of meer 2.700,— Voor 1985 geldt de volgende aftrek bij een winst van: Minder dan 72.714,— ƒ5.275,— 72.715,- - 75.789.- 4.750.- 75.790.- -ƒ78.864.- f4.225.- ƒ78.865.- -ƒ81.939,- ƒ3.700.- boven 81.940,- ƒ3.175,- Voor startende ondernemers geldt met ingang van 1984 een extra aftrek Vrijdag 4 oktober 1985 van 1.000,en voor 1985 van ƒ2.048,- De startende ondernemer komt voor de extra-aftrek alleen in aanmerking, indien hij in één of meer van de drie voorafgaande jaren niet voor zelf standigenaftrek in aanmerking is ge komen. Hiermee wordt bereikt dat de extra-aftrek kan worden toege past in het eerste jaar waarin de on dernemer voor zelfstandigenaftrek in aanmerking komt en tevens in de twee daarop volgende jaren, althans indien hij ook in die jaren voldoet aan de voorwaarden voor de "gewo ne" zelfstandigenaftrek. De aanslui ting van de extra-aftrek kan tot ge volg hebben dat de ondernemer niet reeds in het "startjaar" in aanmer king komt voor de extra-aftrek. Zo is het mogelijk dat hij in dat jaar nog niet aan het urenkriterium vol doet zodat hij niet voor de zelfstan digenaftrek in aanmerking komt en derhalve ook niet voor de verhoging hiervan. In het eerste jaar waarin hij ook aan het urenkriterium voldoet en dus voor de gewone zelfstandige naftrek in aanmerking komt, kan ook de startersaftrek voor het eerst worden toegepast. De extra-aftfek voor starters geldt in beginsel ook, zij nog lager op dat terug te ontvan gen deel van de koopsom te wachten. 4. Een nadeel is ook dat er een grote variatie in koopsompolissen bes taat. Dit komt door de winstde ling. die door verzekeringsmaat schappijen verschillend wordt toegepast. De meeste maatschap pijen stellen eerst een (vrij laag) rentepercentage vast, dat zij zelf met het beleggen van spaardelen willen verdienen. Het rendement dat in werkelijkheid wordt ge maakt is hoger. Het verschil tus sen het werkelijk rendement en het vastgestelde rentepercentage is de rentewinst (overrente). Voor het eindresultaat van degene, die een koopsom stort, is met name het aandeel in die overrente van belang. Konklusie De koopsompolis is alleen aan te be velen in situaties, waarin het "geld echt over" is. Is dit laatste het geval dan zullen met het storten van een koopsom de rente-inkomsten in vrij wel alle gevallen hoger zijn dan met sparen bij de bank. Voor land- en tuinbouwbedrijven is het van belang om eerst na te gaan of de mogelijk heden van de F.O.R. voldoende zijn benut. Bij het kiezen van een bepaal de koopsompolis dient vooral te wor den gelet op de regeling voor de overrente. Rektifikatie: Een goede buur is beter dan een verre vriend In het artikel "Een goede buur is bet?r dan een verre vriend" dat u de vorige week op deze plaats kon vin den en dat handelde over erfafschei- dingen heeft het zetduiveltje toege slagen. Hierin stond te lezen dat de Recht bank in Middelburg in 1951 de uit spraak heeft gedaan dat t.b.v. boom gaarden een windscherm van elzen op een afstand van 80 cm van de grens van de buurman mocht staan. Dit moet echter een afstand van 50 cm zijn. het niet voor drie jaren, ten aanzien van belastingplichtigen die in de ja ren 1982 of 1983 voor het eerst voor zelfstandigenaftrek in aanmerking kwamen. Zij die in 1982 voor het eerst zelfstandigenaftrek genoten, kunnen in 1984 in aanmerking ko men voor de extra aftrek van 1.000.- Zij die fn 1983 voor het eerst zelfstandigenaftrek genoten kunnen zowel in 1984 en 1985 voor de extra-aftrek in aanmerking ko men. In de jaren 1981, 1982 en 1983 kwam men boven een bepaalde winst niet in aanmerking voor zelfstandigenaftrek. Teneinde te voorkomen dat deze be lastingplichtigen zich ook als "star ter" zouden willen beschouwen is een overgangsregeling getroffen om dit te voorkomen. Men is de vindingrijken op dit punt voor geweest. M.J. Robijn bestemmings plannen Oostburg Vanaf 14 september ligt gedurende een maand ter inzage het ontwerp-bestemmingsplan "Buiten gebied. 6e planverandering". Be zwaren kunnen gedurende deze pe riode worden ingediend bij de ge meenteraad. Drunen In de raadsvergadering van 26 augustus is besloten dat een bes temmingsplan wordt voorbereid voor het buitengebied van de ge meente. Het raadsbesluit met bijbe horende tekening en voorschriften ligt voor ieder een op het gemeen- tesekretarie ter inzage. Evenals het georganiseerde bedrijfs leven in zijn totaliteit heeft de Natio nale Coöperatieve Raad voor land- en tuinbouw (NCR) schriftelijk bezwaar aangetekend tegen het vervallen van de zogeheten "negatieve WIR" per 1 januari a.s. De NCR heeft zich bovendien met een request tot de Tweede Kamer gewend. De afschaf fing van de negatieve WIR zal name lijk voor de land- en tuinbouwkoöpe- raties extra problemen opleveren. Het vervallen van de negatieve WIR betekent namelijk, dat koöperaties in de praktijk grotendeels van deze in vesteringsfaciliteit zullen worden uitgesloten. De "positieve" Wet In- vesterings Rekening, die wel blijft bestaan, biedt namelijk de koöpera ties nauwelijks mogelijkheden, aan gezien de positieve WIR alleen met een positief winstsaldo verrekend kan worden. Uit een inventarisatie'van de NCR onder zijn leden is gebleken, dat met het vervallen van de negatieve WIR voor de gezamenlijke land- en tuin- bouwkoöperaties jaarlijks een be drag van ongeveer 70 min gemoeid is. Vorig jaar investeerden de koöpe raties voor bijna 900 min. De voorzitter van het Landbouw schap drs. J. Schouten heeft zaterdag de politieke partijen opgeroepen om het besluit van het kabinet over de afschaffing van de WIR-premie voor verliesgevende bedrijven weer onge daan te maken. Hij sprak van een domme en ondoordachte maatregel die een aanslag betekent op de ren tabiliteit en de slagvaardigheid van de agrarische sektor. De Stichting Ontwikkelings- en Saneringsfonds voor de Landbouw heeft onlangs besloten om onder bepaalde voorwaarden met ingang van 1 oktober a.s. een algemene rentesubsidie beschikbaar te stellen van 1% voor subsidiabele investeringen en van 5% voor milieuhygiënische voorziöningen in het kader van een bedrijfsverbeteringsplan. Dit besluit vormt een uitwerking van de reeds eerder in de Raad van EG-land- bouwministers overeengekomen wijziging van het landbouwstruk- tuurbeleid in de Gemeenschap. Deze wijziging moet bijdragen aan de verbetering van de doeltreffendheid van de landbouwstruktuur. De rentesubsidie kan gedurende 5 jaar worden verkregen over investe ringen op individuele bedrijven tot 100.000,- per volwaardige arbeids kracht en tot ƒ250.000,- per bedrijf. Geen rentesubsidie wordt verleend indien de in het bedrijfsverbete ringsplan opgenomen subsidiabele investeringen minder dan 30.000,- bedragen. De rentesubsidie op investeringen wordt verhoogd met 25% indien een verbeteringsplan wordt inge diend door een agrariër, jonger dan 35 jaar, die zich recent op het bedrijf heeft gevestigd. Tevens wordt aan een jonge agrariër bij eerste vestiging als ondernemer op een landbouwbe drijf een bijdrage verleend van 2.5% gedurende 5 jaar over rentelasten die voortvloeien uit leningen tot 150.000,-, aangegaan ter dekking van de kosten van vestiging. Onder nadere voorwaarden komen jonge agrariërs voor deze ekstra-fa- ciliteiten ook in aanmerking, indien de vestiging voortvloeit uit een maatschapskontrakt. Het rentesubsidiepercentage van 5% voor milieuhygiënische voorzienin gen wordt alleen toegewezen, indien tenminste 50% van de totale subsi- diabule investeringen uit andere dan milieuhygiënische voorzieningen bestaan. Voor uitbreidingsinvesteringen en voor investeringen in de pluimvee houderij wordt geen steun verleend. Slechts onder strikte voorwaarden komt beperkte uitbreiding in de melkveehouderij en de varkenshou derij voor investeringssteun in aan merking. Een aanvraag voor een bijdrage kan worden ingediend bij de direkteur landbouw en voedselvoorziening in de provincie waarin het landbouwbedrijf van aanvrager is gelegen. Het recht op bijdragen krachtens dit besluit ontstaat pas indien de Kom missie van de Europese Gemeen schappen hiertegen geen bezwaar maakt. Met ingang van de datum van inwerkingtreding van dit besluit (1 oktober 1985) komt het besluit land bouwbedrijven met ontwikkelings mogelijkheden te vervallen. Voor de periode 1 maart 1985 t/m 28 februari 1987 zijn de C.A.O.'s voor de Land- en Tuinbouw in druk verschenen. U kunt de C.A.O.-boekjes in uw bezit krijgen door onderstaande bon inge vuld op te zenden aan: Sekretariaat Z.L.M. Afd. Werkgevers en Sociale Zaken Postbus 2116 4460 MC Goes Ondergetekende, lid Z.L.M. Naam Adres. Postcode en woonplaats Verzoekt toezending van: Datum CAO Landbouw '85-'87 CAO Tuinbouw '85-'87 Handtekening

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1985 | | pagina 3