over geld
en goed
Zuivelfïlm in de maak
Landbouwschap: Gasunie
pleegt kontraktbreuk
Een goede buur is beter
dan een verre vriend
Arme boer in Europa profiteert
nauwelijks van
EG-steunmaatregelen
Landbouwbegroting 1985
Maatregelen in de fiskale sfeer
ingezonden
Een spreekwoord dat veel waarde inhoudt. Wij worden nogal eens
gevraagd, wat er nu wel mag en niet mag op de gemeenschappelijke
grens. Ons antwoord hierop is dan altijd: bespreek het eens met uw
buurman vooral wanneer hij of zij kan verwachten er schade of hinder
van te ondervinden en probeer in onderling overleg tot een oplossing te
komen.
Lukt dit niet dan bestaat er een burenrecht geregeld in het Burgerlijk
Wetboek.
Heggen
Heggen mogen op grond van art. 713
BW niet worden geplant binnen een
afstand van vijf palmen van de
scheidslijn van 2 erven. Een palm is
10 cm: 5 x 10 cm dus 50 cm. Onder
een heg wordt in de praktijk verstaan
laag opschietende bomen. In 1951
deed de Rechtbank in Middelburg
een uitspraak dat t.b.v. boomgaar
den en windscherm van elzen op een
afstand van 80 cm van de grens
van de buurman mocht staan. De
Rechtbank vond dat het bewijs le-
verd kon worden dat op Zuid-Beve
land het gebruik was elzen op 60
cm van de grens te planten. De
tegenpartij wilde bewijzen dat elzen
hoog opschietende bomen waren.
Dit lukte hem dus niet.
Hoe is het met hoog opschietende
bomen?
Deze dienen op een minimum af
stand van 2 meter van de schei-
dingsgrens te worden geplaatst. Tot
hoogopschietende bomen behoren
o.a. populieren.
Overhangende takken
Ook hier is ons advies: "Praat met
elkaar". De buurman hoeft namelijk
niet te dulden dat takken van zijn
buurman overhangen over zijn per
ceel. De eigenaar van de boom, bo
men kan worden genoodzaakt om
die takken af te kappen. Indien hij
weigert dit te doen, mag de buurman
dit doen. In het B.W. staat dat hij
daarbij de grond van zijn buurman
niet mag betreden.
Doorschietende wortels
Hier geldt hetzelfde als bij overhan
gende takken.
Hoogte van de bomen c.q. de heg op
de grens.
Over de hoogte van een boom c.q.
heg konden we slechts één uitspraak
vinden, namelijk dat de hoogte van
de heg bepaald wordt door het
plaatselijke gebruik.
Afrastering
Het komt nog wel eens voor dat naast
grasland bouwland ligt of bouwland
naast boomgaard. Er worden dan
precies op de scheiding palen met
afrastering geplaatst. Iedereen weet
dat dit vooral voor de bewerking van
het bouwlandperceel met machines
moeilijkheden op kan leveren, denk
eens aan ploegen, eggen, e.d. Indien
men ons vraagt: "Mogen die palen
precies op de scheidingslijn geplaatst
worden". Dan moet ons antwoord
zijn: "Ja, dat mag". Of het verstandig
is? Dan is ons antwoord: "Nee, dat is
het niet". Als men elkaar toch wil
pesten dan weet ik nog een kaart
spelletje dat ook zo heet en waar je
met elkaar plezier aan kunt beleven,
leven.
J. Markusse
In de miljoenennota 1986, die verle
den week is gepresenteerd, komen
weinig nieuwe maatregelen aan de
orde. Aan de suggestie dat in deze
nota de kiezers voor volgend jaar
gunstig worden gestemd is dan ook
niet geheel te ontkomen.
Dat wil overigens nog niet zeggen dat
allen nu erg-gelukkig met de maa
tregelen voor volgend jaar zijn. Van
ondernemerszijde heeft men nog al
wat opmerkingen laten horen. De
aangekondigde lastenverlichting
voor het bedrijfsleven is niet (geheel)
in maatregelen omgezet. Daar
bovenop komt de sinds deze zomer
bekende operatie in de W.I.R.-wet
geving, waarbij de negatieve aanslag
gaat verdwijnen. Ook heeft het Mi
nisterie van Financiën nogeens zijn
voornemens bekend gemaakt te wil
len streven naar één tarief in de om
zetbelasting. Beide maatregelen zijn
voor de landbouw als totaliteit niet
aantrekkelijk.
Wat betekent nu in feite het ver
dwijnen van de negatieve W.I.R.-
aanslag. Stel u betaalt achtereenvol
gens de volgende inkomstenbelas
tingbedragen: jaar 1 3.000,— jaar
2 0,—jaar 3 5.000,—jaar 4
6.000,— In jaar 4 doet u een in
vestering waarop aan W.I.R. een be
drag van 25.000,— wordt verleend.
Dit bedrag wordt verrekend met de
6.000,— belasting van jaar 4 waar
na er een tegoed overblijft van
19.000,—Dit bedrag wordt niet
meer uitbetaald maar geheel verre
kend met de betaalde belasting van
de drie voorgaande-jaren, danwel de
acht komende jaren. In de drie
voorgaande jaren is er 8.000,— be
lasting betaald. Deze bedragen wor
den naar nul gebracht en terugbe
taald. De W.I.R.-vordering daalt dan
naar 11.000,— Het is te hopen dat
in de jaren 5 t/m 12 dit bedrag aan
Vrijdag 27 september 1985
belasting verschuldigd zal worden
waarmee de W.I.R.-vordering geheel
verrekend kan worden. Op deze wij
ze is weliswaar de negatieve aanslag
verdwenen maar de verrekening van
de W.I.R.-premie nog geheel intakt.
Mocht echter in de jaren 1 t/m 12
geen belasting worden betaald dan
wel minder dan de te ontvangen
W.I.R.-premie dan vervalt de premie
geheel of tendele. Vooral de land-
bouwkoöperaties zullen de wijziging
als erg nadelig ervaren omdat bij
deze ondernemingsstruktuur de re-
Deze week zijn de opnamen gestart voor een film die de zuivelbedrijfstak
van nü in beeld brengt.
Door de grootscheepse wijzigingen die de afgelopen decennia in deze sektor
hebben plaatsgehad, is het noodzakelijk geworden voor onderwijsdoelein
den, promotionele en voorlichtingsbijeenkomsten in binnen- en buitenland
een aktuele rolprent te maken.
In een gedramatiseerde dokumentaire van ongeveer dertig minuten wordt
onder meer spelenderwijs ingegaan op de grootste veranderingen. De film
wordt gemaakt in opdracht van Het Nederlands Zuivelburo en komt tot
stand in samenwerking met het Ministerie van Landbouw en Visserij.
Een verdergaande lastenverlichting
in de fiskale sfeer voor zelfstandigen
is voor het jaar 1986 beperkt tot de
(reeds aangekondigde) verhoging
van de zelfstandigenaftrek met een
bedrag van ƒ350,-, oplopend tot
450,-, afhankelijk van de hoogte
van de winst. Deze maatregel hangt
samen met het wetsvoorstel tot ver
laging van het tarief van de ven
nootschapsbelasting van 43% tot 42%
per 1 januari 1986.
T arief inkomstenbelasting
De inflatiekorrektie zal in 1986 voor
100% worden toegepast zodat het ta
rief een lichte daling ondergaat.
Verder zal de tijdelijke verhoging
van het tarief voor 1985 ook voor
1986 worden toegepast.
Huurwaardeforfait eigen woning
De tijdelijke regeling voor de aftrek
van groot onderhoud en schilder
werk vervalt met ingang van 1986.
Dit heeft tot gevolg dat de hiermee
samenhangende verhoging van het
huurwaardeforfait ook zal komen te
vervallen. Dit is o.m. van belang voor
het woongedeelte van de boerderij.
sultaten veelal gering behoeven te
zijn en daardoor het te betalen be
lastingbedrag niet voorkomt. Vanaf
1987 zal voor de landbouw en de
landbouwkoöperaties enige kom-
pensatie komen voor het wegnemen
van knelpunten.
Het uniforme B.T.W.-tarief mag in
bepaalde sektoren om administra
tieve redenen te prefereren zijn, voor
de landbouw die grotendeels buiten
het systeem van heffing en adminis
tratie is gebleven kan het prijsverho
gend effekt nadelig werken. In theo
rie is het waar dat de konsument de
(verhoogde) omzetbelasting moet
betalen doch er wordt niet bij verteld
of de konsument ook bereid is de
verhoogde totaalprijs voor het artikel
te betalen. Hij kan gaan zoeken naar
goedkopere alternatieven. Voor de
landbouw zou er misschien ook nog
bij kunnen komen dat het huidige
systeem van buiten de B.T.W.-rege-
ling blijven, gaat verdwijnen en dus
volledig moeten worden meegedaan.
Er zal dan aan alle administratieve
verplichtingen moeten worden vol
daan. In plaats van een verlichting
zou dit voor de landbouw neerko
men op een verzwaring van ver
plichtingen. En dat is het laatste dat
ik deze sektor kan toewensen.
B. Veerbeek
De Nederlandse Gasunie heeft het
Landbouwschap officieel laten we
ten dat men eenzijdig een belang
rijke verandering heeft aangebracht
in het lopende gasprijskontrakt voor
de Nederlandse glastuinbouw. Het
gaat om het schrappen van de zoge
naamde maksimumklausule, waar
door de gasprijs voor de tuinders niet
hoger kan worden dan 45 cent per
kubieke meter. De Gasunie laat deze
bepaling met ingang van 1 oktober
a.s. uit het prijskontrakt verdwijnen
omdat hij in strijd zou zijn met de
Beschikking van de Europese Kom
missie van begint dit jaar. Tegen de
ze Beschikking heeft zowel de Ne
derlandse regering als het Land
bouwschap beroep aangetekend bij
het Europese Hof van Justitie in
Luxemburg.
Voor de kontraktpartners (Gasunie,
Vegin en Landbouwschap) was de
Beschikking eind mei aanleiding het
lopende gasprijskontrakt aan te pas
sen. Tevens werd afgesproken dat er
nader overleg zou plaatsvinden over
de konsekwenties als de Europese
Kommissie de aangepaste overeen
komst niet zou aksepteren. Dit over
leg heeft niet plaatsgevonden.
Het eenzijdig schrappen van de
maksimumklausule zal althans op
korte termijn geen gevolgen hebben
voor de tuinbouwgasprijs zelf. Vol
gens de in het kontrakt vastgelegde
tariefformule zal de gasprijs per 1
oktober a.s. omlaag gaan van de
thans geldende 45 cent per kubieke
meter naar circa 41,5 cent per kubie
ke meter. Niet uitgesloten is dat de
prijs volgend jaar wel boven 45 cent
uitkomt. Vooral de dollarkoers en de
internationale notering voor zware
stookolie zijn daarbij van belang.
Weest zuinig op uw armen, u heeft er
maar twee.
Het aardappelrooiseizoen is weer
aangebroken en prompt deden zich
alweer enkele ernstige ongevallen
voor.
Het vorige seizoen zijn enkele tien
tallen personen ernstig verwond ge
raakt, waarvan zeker acht gevallen
bij de Arbeidsinspectie bekend zijn
welke in het Zuid-Westen zijn ge
beurd.
Het is onbegrijpelijk dat men de ge
varen onderschat en toch steeds weer
met de handen in de draaiende ma
chine komt, ondanks herhaalde
waarschuwingen door de Arbeidsin
spectie tijdens bedrijfsbezoeken en
lezingen.
"Een gewaarschuwd mens telt voor
twee".
J. v.d. Kraan
Arbeidsinspektie
Breda
Uit onderzoek in twaalf achtergebleven gebieden in de EG blijkt dat de
daar gevestigde arme boeren nauwelijks door steunmaatregelen van de
Europese Gemeenschap bereikt worden. Deze gebieden kennen vaak
een schrijnende maar "stille" armoede en de sociaal-ekonomische si
tuatie aldaar dreigt in een neerwaartse spiraal terecht te komen.
De resultaten van het onderzoek in twaalf van deze gebieden zijn op 24
en 25 september in Wageningen gepresenteerd op het European Sym
posium on Integrated Rural Development.
Het onderzoek werd gedurende drie jaar verricht met financiële steun
van de EG door in totaal honderd deskundigen in gebieden als de
Franse Alpen, de Jura, West-Ierland, de regio Namen (België), enzo
voort.
Ontvolking en vergrijzing
In ons verstedelijkte land is het ver
schijnsel niet aanwezig - althans niet
in die mate - maar eenderde van de
boeren in de Europese Gemeen
schap woont in een gebied waar de
leefbaarheid ernstig bedreigd wordt
door werkloosheid inkomensachter
uitgang, ontvolking, vergrijzing en
het inkrimpen van de infrastruktuur.
De sociaal-ekonomische situatie in
deze gebieden vereist speciale aan
dacht, maar de maatregelen die de
EG voor deze problematiek getrof
fen heeft, omvatten slechts 2,5% van
haar landbouwbegroting.
Bijverdiensten
De situatie in de achtergebleven ge
bieden van Europa lijkt op die in
sommige ontwikkelingslanden. Veel
jongeren trekken naar de stedelijke
gebieden; wie daartoe niet in staat is,
zoekt naar strategiën om toch het
hoofd boven water te houden. Vaak
komt dat neer op een karig bestaan
en het putten van bijverdiensten uit
het toerisme (al of niet op de boer
derij), kleine huisindustrie (thuis
werk) of deeltijdbanen elders.
Het gevaar bestaat dat dergelijke ge
meenschappen in een steeds groter
isolement terecht komen omdat de
infrastruktuur (onderwijs, medische
voorzieningen, vervoer enz.) tenge
volge van ontvolking en dalende
koopkracht zich dreigt "terug te
trekken";
Uit het onderzoek volgt dat de so
ciaal-ekonomische situatie struktu-
reel te verbeteren is door financiële
steun voor projekten die op lokaal
nivo uitgewerkt worden, dus niet in
een centraal voorgeschreven keurs
lijf van regels hoeven te passen.
Verder zal de problematiek niet spe
cifiek vanuit de landbouw, benaderd
moeten worden. Handhaving van
een minimum aan infrastruktuur is
echter voorwaarde om de probleem
gebieden überhaupt een kans te ge
ven.