nieuws uit brussel Nieuwe suikerregeling in EG stuit op verzet Begroting '86: Fatalistisch en geen élan KIMLC kommentaar Commissie overweegt heffing op graanproduktie Braks: "Katastrofe jan werts Telers moeten miljard inleveren: Garantiepolitiek Positie Amerikaanse landbouw ellendig De Europese Landbouwministers reageren met grote terughoudend heid op het recente voorstel van de Europese Kommissie voor een gewijzigde suikerverordening. In het door landbouwkommissaris mr. F. Andriessen voorgestelde stelsel moeten de gezamenlijke bietentelers in totaal 1 miljard gulden gaan inleveren. De produktiekwota blijven overigens ongewijzigd. Bij een eerste bespreking van deze voorstellen in de Europese minister raad bleek maandag dat men daar grote moeite heeft met die plannen. "Deze kwestie zal nog heel wat tijd vragen", zo verklaarde minister Braks in Luxemburg na afloop van het beraad. De Franse bewindsman keerde zich met name tegen het voorstel om de heffing ten laste van de teler op de zogenaamde B-suiker met maar liefst tien procent te verhogen van totaal 39,5 procent van de interventieprijs naar 49,5 procent. Dit betekent dat het specialiteitbeginsel (men teelt daar in de EG waar dat het goed koopste kan) verder geweld wordt aangedaan. Deze gedachte staat bovendien vrijwel haaks op mr. An- driessen's eigen "Groenboek". Daarin wordt namelijk een pleidooi gehouden om de landbouw meer te laten werken in relatie met wat de markt (de konsument) vraagt. Vol gens de Fransen zou het daarom lo gischer zijn om met slechts één lagere algemene heffing te opereren. Dan kunnen de beste telers zich verder specialiseren. De Nederlandse, Deense, Duitse en Belgische bewindsman denken er net zo over. De Duitse minister Kiechle - befaamd vanwege zijn gevecht tegen het verlagen van de graanprijzen - verklaarde hier er niet over te pein zen met de voorstellen in deze vorm akkoord te zullen gaan. Britten en Ieren aarzelen voor een meer markt gerichte aanpak te pleiten omdat zij slechts tien procent B-suiker hebben en dus relatief weinig pijn voelen van een verhoogde heffing op die suiker' De Europese Kommissie heeft ge zegd het systeem nog eens te over denken. Minister Braks verwacht echter niet dat zulks zal leiden tot het door hem en anderen dus bepleite stelsel met slechts één uniforme la gere heffing. Al bijna twintig jaar geldt voor de suikerbietenteelt een Europese rege ling. Ze komt neer op een stelsel van maksimale produktiehoeveelheden en een gegarandeerde interventie prijs (waarvoor de overheid dus koopt). De massa van de suiker valt onder het A-regime. .Voor Nederland gaat het om jaarlijks maksimaal 690 dui zend ton. Voor deze suiker geldt dus een interventieprijs. Daarop wordt nu maksimaal twee procent gekort om de kosten van opslag en afzet met name buiten de Euro-markt van over tollige suiker te financieren. Die hëffing wil men in Brussel nu vanaf de oogst 1986, als de nieuwe regeling ingaat, op 2,5 procent brengen. Daarbovenop mag ons land nog 182 duizend ton B-suiker blijven produ ceren. Daar geldt dat, als "Brussel" zijn zin krijgt, ruwweg de helft van de garantieprijs meteen wordt afge roomd via de hogere heffing. De resterende C-suiker brengt tenslotte de (meestal lage) wereldmarktprijs op. Over de vijfjaarlijkse periode die volgend jaar in het huidige systeem eindigt, zijn de genoemde heffingen een miljard gulden achtergebleven bij de kosten van opslag en afzet van het teveel aan suiker. De lage wereldmarktprijzen uit het verleden, zijn daar debet aan. De Europese Kommissie stelt nu voor de telers vanaf de oogst 1986 jaarlijks 325 miljoen gulden ekstra aan heffingen op te leggen. Aldus wordt in een drietal jaren het nu opgelopen tekort via de hogere hiervoor beschreven heffingen dan weer ingehaald. Voor het overige schept de Kom missie in de toelichting bij haar voorstel een uitermate somber beeld van de toekomstige suikermarkten. Op wereldschaal is er een produktië van ongeveer honderd miljoen ton en een verbruik dat daar momenteel niet zo erg ver bij achterblijft. De Europese Commissie werkt op het ogenblik aan een plan om een mede verantwoordelijkheidsheffing voor graan te introduceren. Het plan maakt deel uit van het hele pakket voorstellen tot herziening van het Europese landbouwbeleid. Deskundigen van de Commissie zijn van mening dat een heffing even tueel gerelateerd aan de omvang van het bedrijf, de meest werkbare maa tregel is om een einde te maken aan de gigantische graanoverschotten in de EEG. De Europese voorraad schuren barsten momenteel vrijwel uit hun voegen met zo'n 15 miljoen ton graan dat niet op de markt kan worden afgezet. Aangezien de Europese landbouw uitgaven een steeds zwaardere wissel trekken op de Europese begroting neemt de druk op de boeren toe om een belangrijk deel van de kosten zelf te gaan dragen. Het geld dat de Commissie via de heffing binnen krijgt moet worden gebruikt om het kostbare exportsubsidiesysteem te financieren. Europese boeren krijgen subsidies voor het geexporteerde graan om het verschil tussen de ge garandeerde EEG-prijs en de door gaans lagere prijs op de wereldmarkt te compenseren. Het geld zal tevens worden aangewend voor de finan ciering van pogingen om nieuwe af zetmarkten aan te boren. Een andere suggestie om produktie- quota voor graan in te voeren zoals dat vorig jaar ook met melk is ge beurd, wordt praktisch zeer moeilijk uitvoerbaar geacht. (Econ. Dagblad). In een periode van vijfjaar is de schuldenlast van de Amerikaanse boeren met 50 miljard gestegen. Momenteel bedraagt deze volgens de laatste min of meer officiële gegevens rond 212 mil jard (ruim 650 miljard). Dat is meer dan de totale schuldenlast van Brazilië en Mexico. Een en ander brengt met zich mee dat één op elke drie boeren kampt met betalingsmoeilijkheden. Voor één op elke 15 boeren dreigt een financiële ruïne. Vorig jaar moesten rond 80 boerenleenban ken hun aktiviteit beëindigen, wegens bankroet. Dit jaar zullen dat er naar alle waarschijnlijk heid 100 worden. In 1980 waren dat nog slechts tien. Dit jaar zal geen verbetering van betekenis brengen. De optimisti sche oogstramingen hebben de prijzen van mais en granen sterk gedrukt, waardoor de financiële problemen nog zullen toenemen. Het Amerikaanse ministerie van Landbouw raamt dat dit jaar het boereninkomen rond 22 tot 26 miljard zal bedragen vergeleken met 34,6 miljard vorig jaar. De verwachte rekord-oogst aan soja bonen heeft de prijs doen dalen tot 5 per bushel, bij een kostprijs van rond 6 per bushel. Voor vele boeren in alle regio's en produk- ties dreigt dit jaar het jaar van de waarheid te worden. vdW. Er is niettemin een voorraad van een halve wereldjaarproduktie, die ten dele uit het verleden stamt. Het ver bruik van suiker wordt momenteel afgeremd door de ekonomische ont wikkelingen en de vervanging van suiker door isoglucose. Het beeld dat de Europese Kommis sie van de situatie in de EG schetst is nogal konstant. Daar is een produk- tiekapaciteit van zeker vijftien mil joen ton suiker jaarlijks aanwezig, bij een effektief bietenareaal dat elf tot twaalf miljoen ton suiker jaarlijks oplevert. Het verbruik ligt op 9,5 miljoen ton' Naast het konstante overschot staat dan nog het gegeven dat de EG in het kader van haar verplichtingen tegenover de vroegere koloniën jaarlijks 1,3 miljoen ton rietsuiker afneemt uit die ACP-landen. Voor wat dit probleem betreft ligt er nog een verschil van mening over de verhoging van de prijs van de ruwe suiker uit die ontwikkelingslanden, waar de ministers in Luxemburg deze week ook niet uit kwamen. Mlet name door de aansluiting van Spanje en Portugal zal het verwachte overschot in de EG van A- en B- suiker met zestien procent dalen. Verder voorziet men in Brussel dat de chemische industrie die nu tachtig duizend ton suiker jaarlijks verwerkt rond 1990 het equivalent van meer dan 530 duizend ton witte suiker zal afnemen, mits die tegen een lage prijs wordt aangeboden. Zoals gebruikelijk begin september is in het kader van de Miljoenennota ook de begroting van het ministerie van Landbouw gepresenteerd. Deze beleidsstukken zijn van belang voor dé land- en tuinbouw, omdat daaruit kennis genomen kan worden van een aantal beleidsvoornemens op rege ringsniveau,. Algemeen moet gesteld worden, dat vanuit de miljoenennota nagenoeg niets naar voren komt van de in deze regeringsperiode door het ka binet, en de haar steunende politieke fracties, beloofde lastenverlichting voor de zelfstandige ondernemers. In de loonkostensfeer is wel lastenver lichting gerealiseerd en wordt nog verder voorzien. Echter, voor de pri maire agrarische produktietakken die, met uitzondering van de tuin bouw, nauwelijks "vreemde" ar beidskosten kennen is dit een niet van toepassing zijnde verlichting. Daar entegen is er zelfs sprake van een lastenverzwaring en liquiditeit saantasting, door het afschaffen van de negatieve WIR. Dit betekent voor de land- en tuinbouw een negatief effect van ongeveer 150 miljoen gul den. De voorziene, eenmalige com pensatie van 100 miljoen gulden voor het hele midden- en kleinbedrijf, in clusief coöperaties, steekt hierbij schril af. En als klap op de vuurpijl wordt door de bewindslieden van Financiën nogeens benadrukt, dat uniformering van de 'otw-tarieven een goede zaak zou zijn. Ook dit zou voor land- en tuinbouw een ongun stig effect hebben, met negatieve ge volgen voor de inkomens in deze sectoren. Men kan daarbij toch niet aan de indruk ontkomen, dat daar waar lastenverlichting niet naar het bedrijfsleven maar naar de burgers wordt voorgestaan, er sprake is van een "verkiezingsbegroting", waarbij zelfstandige ondernemers onevenre dig veel tol moeten betalen. Met betrekking tot de landbouwbe groting aelf zijn naar mijn mening trefwoorden als "Fatalistisch" en "geen elan" op zijn plaats. Als de minister constateert dat "grenzen dwingen tot aanpassing van het landbouwbeleid", zou men tevens mogen verwachten dat er minstens een filosofie volgt over hoe die aan passing zou kunnen verlopen. Na tuurlijk is het de land- en tuinbouw niet ontgaan dat er verstoringen op sommige punten zijn ten aanzien van produktië en afzet. En het kan best zijn, dat de markt een belangrijke rol moet gaan spelen. Maar vanuit de inkomenssituatie gezien kan dat niet zomaar inge voerd worden. Voor sectoren waar dan met name de knelpunten al zit ten, c.q. te verwachten zijn, zou een aanzet tot sectorprogramma's dan ook op z'n plaats zijn. Te denken valt aan de prijsvorming en afzet- problematiek in de akkerbouw, de verdere ontwikkeling van de zuivel sector, de mestproblematiek en de verdere ontwikkeling van alternatie ve produkties en alternatieve aan wendingen van een aantal agrarische produkten. De begroting is hierover vaag en geeft behalve de traditionele stelregel "marktgericht" weinig aan zetten tot nieuw beleid. Ten aanzien van de keuze van de minister voor een marktgericht beleid is het proce dureel de vraag hoe en in welke mate het die kant op zou moeten. Het "Groenboek" van de Europese Commissie spreekt van opties en over nog geen keuzes. De land bouworganisaties zijn hierop nog volop aan het discussiëren. Maar de minister heeft de keuze al bepaald. Dat kan verlammend op de discus sies werken en in die zin moet het innemen van een standpunt door de minister als hinderlijk en voorbarig worden betiteld. Ten aanzien van de bezuinigingen heeft ook het ministerie van Land bouw zijn aandeel moeten leveren. Aangezien een aantal incidentele zaken als mcb-gelden, sectorbeleid glastuinbouw en keuringskosten een direct zuiver beeld bemoeilijken, lijkt het erop dat structureel in deze kabinetsperiode door het ministerie van Landbouw meer is ingeleverd dan het algemene rijksbegrotings beeld te zien geeft. In het kader van de hele ontwikkeling in land- en tuinbouw is dat een te betreuren zaak. Duidelijk is ten slotte dat het minis terie er drie "poten" heeft bijgekre- gen. In de Memorie van Toelichting wordt meer dan evenredig veel aan dacht besteed aan natuur, milieu en recreatie. Op zich zijn dit niet te ver waarlozen aspecten, maar liever wa re het toch dat er meer directe zorg rond de inkomenssituatie - nu en in de toekomst - voor de landbouw uit de begroting sprak. Dit met name is een zorg, die velen in onze sector bezighoudt. En in deze zin komt de begroting berustend en afstandelijk over. Op de landbouworganisaties rust nu de taak om dit effect niet te laten uitkomen. Varenkamp Minister Braks heeft tijdens de perskonferentie maandag 16 sep tember over zijn begroting en memorie van Toelichting zijn grote bezorgdheid uitgesproken over de toenemende voorraden graan, zuivel en vlees. Dit on danks de produktieremmende ingrepen. "Graantelers zullen ernstig rekening moeten houden met een stuk medeverantwoor delijkheid bij de financiëring van het graanbeleid. Als we doorgaan op de huidige weg dan loopt het uit op eén katastrofe" zei de be windsman, die met de Europese Commissie kiest voor een meer marktgeoriënteerd prijsbeleid". Dat beleid zal weliswaar een aanslag op de portemonnaie van de boer betekenen maar geen forse, zo benadrukte hij, gezien de dalende kosten (rente) en de nog steeds toenemende produkti- viteit. Braks zei nog niet precies te we ten waar het met het landbouw beleid naar toe moet, mede om dat voor ons beleid vooral bepa lend is of de EG er in slaagt orde op zaken te stellen en wat de uit komsten van de volgende Gatt- ronde zullen zijn. Wel zal leid raad zijn een meer marktgeo riënteerd beleid voor in principe alle sektoren, verbetering van de kwaliteit van de prödukten, ver dere ontwikkeling van de pro- duktiviteit en kostprijs verlaging. De heer Braks kondigde voorts aan dat de dierziektebestrijding bij varkens zo veel kost dat het ministerie de kosten daarvan voor een niet onbelangrijk deel wil gaan leggen bij het bedrijfs leven. J.W. Vrijdag 20 september 1985 5

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1985 | | pagina 5