Vorstschaderegeling Fruitteelt en Borgstellingsfonds IdlIU" uil vanuit de Z.L.M. gezien <ov-/<pq r Z) Onvoldoende perspektief voor land- en tuinbouw, aktiever beleid noodzakelijk Landbouwbegroting: zeer teleurstellend en onvoldoende zuidelijke landbouw maatschappij De Betuwe heeft het afgelopen weekend het feest van het fruit gevierd. In een corso bestaande uit vele wagens hebben de telers uit dit gebied de beste groenten fruit zaden en andere oogstprodukten verwerkt. De eerste prijs ging naar de wagen van het dorp Zoelen. Landbouwschap over landbouwbegroting en Miljoenennota: De Rijksbegroting biedt geen wezenlijke verlichting van de problemen, waarvoor de agrarische sektor de komende jaren wordt gesteld. Zowel in de begroting van het minis terie van Landbouw en Visserij als in het algemene so- ciaal-ekonomische beleid worden geen nieuwe aanzetten gegeven om daarin verbetering te brengen. Voor de land en tuinbouw is zelfs een lastenverzwaring te verwachten, terwijl vooruitzichten voor inkomens en werkgelegenheid somber zijn. Dit zegt het Landbouwschap in een eerste kommentaar op de landbouwbegroting en de Miljoenen nota. Een aantal maatregelen, genoemd in de Miljoenennota, zal de land- en tuinbouw in het bijzonder treffen, zoals afschaffing van de negatieve WIR-aanslag en een moge lijke uniformering van het btw-tarief. Van de in het ver leden aangekondigde lastenverlichting^waar de agrari sche bedrijven de afgelopen jaren onvoldoende van heb ben kunnen profiteren, komt ook in 1986 weinig terecht. Er is geen sprake van een konstruktief beleid voor zelf standigen. Bovendien wordt te weinig aktie ondernomen om de zorgelijke werkloosheid terug te dringen. De begroting van het ministerie van Landbouw en Vis serij biedt geen perspektief voor een daadwerkelijke aanpak van ae knelpunten in de land- en tuinbouw. Van de marktgerichte benadering, die minister Braks met de Europese Kommissie voorstaat, worden de gevolgen voor de sektor onvoldoende aangegeven terwijl ook in de meerjarenbegroting ruimte ontbreekt voor sociaal en struktuurbeleid. Het Landbouwschap beseft overigens wel dat er nu keuzes gemaakt moeten worden voor toe komstig Europees en nationaal beleid. Daarover en over een daarop geënt flankerend beleid wil het Landbouw schap nader overleg plegen omdat een onderbouwing van een aktieve ontwikkeling van de land- en tuinbouw bedrijven nu ontbreekt. Het is opvallend dat in de memorie van toelichting onvol doende aandacht wordt besteed aan de problemen in de diverse sektoren van de land- en tuinbouw. Deze worden te weinig onderkend. Er wordt wel ruimschoots ingegaan op het milieu, natuur, landschap en rekreatie. Na veel overleg tussen het ministerie van Landbouw en het Landbouwschap is vorige week de vorstscha deregeling definitief afgerond. De praktijk zal uitwij zen of de zwaar getroffen bedrijven voldoende onder steund kunnen worden, zodat er in de nabije toekomst weer besparingen mogelijk zijn. Dat zal met name gelden voor bedrijven die grond in eigendom hebben. Volgens de officiële tekst van de regeling moeten eerst bankgaranties en het Borgstellingsfonds ingezet worden voordat men in aanmerking komt voor een a fonds perdu bedrag. In het O&S-fonds zijn hierover nadere afspraken gemaakt! Aan de uitvoerende diensten (o.a. bedrijfstak deskundigen en het Borgstellingsfonds) worden in stukties gegeven dat uitgegaan dient te worden van een rentabiliteitsberekening, afgestemd op de financiering van de fruitopstand met de daarvoor gebruikelijke aflos singstermijn (12 a 15 jaar). De bedrijven moeten de mo gelijkheid krijgen deze lasten op redelijke wijze onder gemiddelde omstandigheden op te brengen. Besparin gen moeten in de nabije toekomst weer mogelijk zijn. Duidelijk moet zijn dat de uitvoering anders plaats moet vinden dan de tekst van de officiële regeling aangeeft! De uitvoerende diensten, samen met de fruittelers en de SEV zullen de in het O&S fonds gemaakte afspraken zorgvul dig en op verantwoorde wijze bij de beooordeling moeten betrekken Verder willen wij erop wijzen dat die fruittelers die in onzekerheid verkeren over de schade in percelen peren deze WEL aan moeten melden. Dat is nodig daar de sluitingsdatum van de regeling 1 januari 1 986 is. Wan neet de schade meevalt (en dat hopen wij) kunnen deze aanmeldingen alsnog ingetrokken worden. De sluitings datum van 1 januari houdt verband met het maximum bedrag van 21 min. dat beschikbaar is. Wanneer dit bedrag overschreden wordt zal de franchise van 1 0% in de fruitteelt en 20% in de boomkwekerij verhoogd moe ten worden. Het is nodig daar zo spoedig mogelijk zekerheid over te hebben. Deze verantwoordelijkheid hebben wij ook als georganiseerde landbouw te nemen. Het gaat immers om M.C.B.-gelden. Geld dat beschikbaar is voor het be drijfsleven. Praktisch betekent dit dat elke gulden die aan de vorstschaderegeling besteed wordt niet meer be schikbaar is voor andere bedrijven. Het blijft voor ons zeer teleurstellend dat voor deze zeer ekstreme situatie in de fruitteelt geen ekstra geld beschikbaar is gesteld door de overheid. Met de twijfel of het ministerie van Landbouw zich ten opzichte van Financiën hard genoeg heeft opgesteld, naast de schaderegeling voor de fruitteelt is er ook een regeling voor de werknemers die hun arbeidsplaats ver liezen ten gevolge van de vorstschade. Zonder op details in te gaan willen wij onze waardering uitspreken voor de uieindelijke opstelling van de werknemers. De werkne mers hebben de wens voor een verdubbeling van de bijdrage voor werknemers van werknemers van 57 Vi jaar en ouder laten vallen. Daarmee is de weg vrij ge maakt voor de definitieve besluitvorming waar defruittelers en boomkwekers reeds te lang op hebben moeten wach ten. Wij kunnen over de landbouwbegroting dit jaar bijzonder kort zijn: we hebben geen visie of nieuwe beleidslijnen of ekstra tegemoetkoming voor de land- en tuinbouw in deze begroting kunnen vinden. En dat is bijzonder te leurstellend. Juist onder omstandigheden waarvan minister Braks stelt dat wij met het landbouwbeleid op een keerpunt staan". Het blijft bij een konstatering van een marktverzadiging die niet met overheidsgeld gefi nancierd kan worden. En direkt daarop volgt dat er ook grenzen zijn (deels gepasseerd) ten aanzien van milieu en natuur. Duidelijk blijkt wel het driesporenbeleid dat het ministerie van Landbouw heeft te voeren. Naast land bouw heel duidelijk en klaar natuurbehoud en open- luchtrekreatie. Als een rode draad loopt de waarschu wing: "Grenzen dwingen tot aanpassing van het land bouwbeleid", waarmee deze begroting als aanhef begint. Maar hoe de visie hierover is op het ministerie van Land bouw voor de individuele ondernemer ontbreekt volledig. Als wij deze landbouwbegroting als maatstaaf nemen voor het door dit kabinet gevoerde beleid voor de land- en tuinbouw is er maar één konklusie mogelijk: Zeer teleur stellend en onvoldoende. Wij vragen ons af of de grens die in deze begroting wordt aangegeven voor óns niet evenzeer bereikt is voor wat nog aanvaardbaar is voor de land- en tuinbouw. De balans slaat teveel door ten nadele van de landbouw ten opzichte van wat zij betekent voor onze ekonomie en werkgelegenheid en het behoud van de leefbaarheid van het platteland. Maar ook ten opzichte van wat gedaan wordt voor andere bevolkingsgroepen in onze samenleving. Het zal nodig zijn ons in de komende tijd ernstig te beraden over de situatie waarin wij mede door het gewijzigde EG-beleid zijn komen te verkeren. Wij blijven hierbij een redelijk overleg voorstaan met het mi nisterie van Landbouw. Doeleman I VRIJDAG 20 SEI ij BV 65e JAARGANG tuinbouwblad

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1985 | | pagina 1