Ing. R. Krijger koos altijd voor
onversneden landbouwstandpunt
DB-Landbouw Comité
sprak over Brusselse en
Haagse programma's
In Noord Brabant grote
belangstelling voor
kombinatiebanenplan
Koper aansprakelijk voor
afdracht superheffing
Ir. W.L.A.G. Tacken bij 40 jarig jubileum:
99
99
Jachtraad adviseert minister fourageergebieden
voor wilde ganzen en handhaving valkerij
"Bij planologische, landinrichtings- en milieudiskussies kies je altijd
voor een onversneden landbouwkundig standpunt om daardoor binnen
de diverse disciplines uiteindelijk een evenwichtig eindkompromis te
kunnen realiseren. Dat doe je als boerenzoon van Walcheren met een
nuchter en scherp boerenverstand en met een vasthoudende onderhan-
delingstaktiek". Deze komplimenterende woorden richtte de direkteur
Landinrichting en Voedselvoorziening (Lavo) in Zeeland, ir. W.L.A.G.
Tacken vrijdag 30 augustus jl. tot ing. R. Krijger de eerste stafmede
werker bij de Lavo bij de viering in het Landbouwcentrum Zeeland van
diens 40-jarig ambtsjubileum.
De heer Krijger heeft een forse kar-
rière achter de rug die, zo zei de heer
Tacken, o.m. verklaard kan worden
door de zorgvuldige voorbereiding
van zijn werkstukken, de zekere pre
sentatie, een enige vorm van natuur-
lijk overwicht en de wil om vooruit te
komen. Vanuit theoretisch en eko-
nomisch gerichte analyse legde de
jubilaris voortdurend een verband
naar de praktijk van de landbouw en
die werk- en denkwijze spreekt ook
uit de bijdragen die door hem gele
verd zijn aan de vele landbouw-
struktuurnota's, en aan de vele land
inrichtingsadviezen: Ze waren
praktisch en kommercieel gericht.
De heer Tacken schetste vervolgens
de karrière die de heer Krijger heeft
gemaakt en die is gelopen van pure
bedrijfsekonomische specialist bij de
voorlichtingsdienst tot de zeer brede
funktie van eerste medewerker staf
bureau nu.
Docent
Namens het landbouwbedrijfsleven
in Zeeland sprak de voorzitter van de
ZLM en van de Provinciale Raad
voor de Bedrijfsontwikkeling de heer
A.J.G. Doeleman de jubilaris toe. De
heer Doeleman sprak van 40 jaar in
dienst van de overheid maar vooral
ten dienste van de landbouw. Een
periode waarin in de landbouw veel
is veranderd. Toen de opkomende
mechanisatie en nu de beginnende
automatisering. De laatste zal bij de
invoering minder kritiek en weer
stand oproepen dan de mechanisatie
indertijd toen de mensen van de
voorlichtingsdienst de verstrekkende
gevolgen daarvan naar de praktijk
toe vertaalden. 'Toch heb ik niet de
indruk dat u zich deze kritiek toen
hebt aangetrokken. Al als jongeman
was u zeker van uw zaak en nam u
beslissingen op een nuchtere en rea
listische wijze.
Behalve op de van zeer grote waarde
zijnde kennis en inzicht waarover de
jubilaris beschikt bij het schrijven van
de vele nota's en rapporten wees de
heer Doeleman ook op de goede ver
diensten van de heer Krijger als do
cent aan de Middelbare Agrarische
School. Dat aan dit dienstverband
onlangs een eind is gekomen zei de
voorzitter van de Raad voor de Be
drijfsontwikkeling zeer te betreuren
dit vooral omdat daardoor een goede
wisselwerking tussen voorlichting en
onderwijs in Zeeland is verminderd.
"Een slechte ontwikkeling die weer
ten goede gekeerd moet worden. De
ze wisselwerking - en die geldt ook
m.b.t. het kursuswerk - is van enorme
betekenis voor het in de toekomst
met beperkte mankracht blijven
funktioneren van de voorlichting.
Gerichte voorlichtingsboodschappen
via onderwijs, kursussen en studie-
klubs zijn belangrijke instrumenten
om de voorlichting zo optimaal mo
gelijk te laten funktioneren".
De heer Doeleman besloot zijn toe
spraak met zij n hoge waardering uit te
spreken voor het werk van ing. Krij
ger en voor zijn duidelijk landbouw
welgezinde visie die door heeft ge
klonken in de verschillende land-
bouwnota's. En ook in de bedrijfse
konomische analyses van de resulta
ten van land- en tuinbouw in Zee
land zoals die gegeven werden in de
Provinciale Raad voor de Bedrijfs
ontwikkeling.
Het hoofd van de hoofdafdeling Be-
stemmings-, Milieu- en Inrichtings
vraagstukken van het Ministerie van
Landbouw ir. H.R. Oosterveld zei
van harte de door beide vorige spre
kers opgesomde bekwaamheden van
de heer Krijger te willen onder
schrijven.
Bakens
In zijn dankwoord maakte de heer
Krijger gewag van grote veranderin
gen in de landbouw tijdens zijn 40-
jarige loopbaan. "Van tekorten in
1945 naar overschotten nu, over
schotten die in percentages uitge
drukt niet eens zo veel zijn maar die
via produktiebeperkende beleid op
nationaal en EG nivo wel hebben
geleid tot bevriezing en verstarring
van een aantal agrarische sektoren.
Op 3 september jl. was het dagelijks bestuur van het Koninklijk Ne
derlands Landbouw-Comité bijeen in c.q. uitgebreide samenstelling,
d.w.z. in aanwezigheid van alle voorzitters van provinciale landbouw-
maatschappijen. Kennis werd genomen van een kort verslag van een
gesprek van het dagelijks bestuur met een delegatie van de akker-
bouwkommissie. Daarbij onderstreepte de laatste nog eens hoe onbe
vredigend de behandeling, in feite in eerste instantie afwijzing, van het
voorstel van de hoofdafdeling Akkerbouw voor een ander EG-graan-
beleid was ervaren. Men was het erover eens geworden dat de wijze van
bespreking in Landbouwschapsorganen wat degelijker had gekund.
Maar aan de andere kant is de reali
teit ook geweest, dat én in het KNLC
én in het Landbouwschap men een
ander oordeel had over de betref
fende materie. De inhoud van de
ideeën van de hoofdafdeling en van
anderen komt overigens nog wel
verder ter sprake in het kader van de
bespreking van het rapport van de
EG-Kommissie over de perspektie-
ven van het gemeenschappelijk
landbouwbeleid.
Groenboek en beleidsprogramma
Wat dat "Groenboek" van de EG-
Kommissie betreft, had de vergade
ring er moeite mee om via het Land
bouwschap op vrij korte termijn al
een oordeel te moeten geven over het
Kommissie-stuk dat zo veel belang
rijke kanten van het toekomstige
landbouwbeleid aan de orde stelt.
Enkele hoofdpunten kwamen kort
ter sprake o.a. die waarover de
Kommissie al spoedig voorstellen
zou willen indienen (graanregeling,
melk-opkoop en rundvleesregeling).
Met betrekking tot de graanregeling
spreekt een medeverantwoordelijk
heidsheffing wel aan als alternatief
voor prijsdaling, als de opbrengst
goed kan worden besteed voor op
schoning van de EG-graanmarkt.
Als een EG-melkopkoopregeling
niet echt gemeenschappelijk kan
worden toegepast ziet men er niets
in. De rundvleesmarkt moét effektief
ondersteund kunnen worden; er had
b.v. nu allang karkasseninlevering
toegepast moeten worden.
Tuinbouw
Enkele problemen in de tuinbouw-
sektor stonden ook op de agenda. In
de eerste plaats weer de tegemoet
koming in de vorstschade in de
fruitteelt en de boomkwekerij. Na
dere afspraken over kwalijke onder
delen van de regeling blijken weer
onvoldoende uit de verf te komen;
nog steeds wordt de eigenaar-ge
bruiker zwaarder belast. Een zaak
die grote onmin bij het dagelijks be
stuur oproept. De EG-importrege-
ling voor Roemeense tomaten ont
moet ernstig bezwaar; verbetering is
hard nodig. De resterende middelen
van het z.g. sektorbeleid voor de
glastuinbouw moeten volgens het
dagelijks bestuur in de tuinbouw
blijven ingezet, bijv. voor energiebe
sparing.
De superheffing kwam uiteraard ook
aan de orde, zij het kort. Hoe doe je
aan nieuw beleid, als je er geen
melkkwota voor beschikbaar blijkt te
kunnen krijgen0, zo vroeg men zich
af.
Recente berichten omtrent het niet
innen van de superheffing hebben, na
overleg tussen het Produktschap voor
Zuivel en het ministerie van Land
bouw en Visserij over de te nemen
maatregelen, geleid tot het volgende
standpunt, dat vervolgens aan de zui
velfabrieken is medegedeeld: De EG-
verordeningen schrijven voor, dat in
geval van toepassing van formule A
(individuele quotering) de superhef
fing door de koper bij de producenten
wordt geïnd.
Zoals bekend wordt onder koper in
dit verband verstaan;
1. Een onderneming of een groepe
ring, die melk of andere zuivel-
produkten koopt om:
deze te bewerken of te verwer
ken;
deze door te verkopen aan een of
meer bedrijven die melk of an
dere zuivelprodukten bewerken
of verwerken;
2. Een onderneming of groepering,
die melk of andere zuivelpro
dukten
in een haar al dan niet toebeho
rende fabriek geleverd krijgt, of
koopt om deze met een andere
bestemming te leveren.
De beschikking superheffing regelt
R. Krijger
Een situatie die hopelijk niet lang zal
duren, zo voegde hij er aan toe. Uit
de door hem opgesomde verande
ringen deze: het aantal agrarische
bedrijven is in Zeeland sinds 1945
meer dan gehalveerd, de oppervlakte
per bedrijf is verdubbeld, bouwplan
en veestapel zijn nog ongeveer de
zelfde maar de 19000 werkpaarden
zijn verdwenen, de 1000 ha mijnen
veld is opgeschoond. Er zijn nog
weinig bedrijven met betaalde ar
beidskrachten terwijl zware arbeid in
zeer sterke mate is verdwenen sinds
Krijger in dienst trad bij het provin
ciaal apparaat van het ministerie van
landbouw". Bij al die veranderingen
heb ik steeds geprobeerd om de ba
kens voor en met de landbouw te
verzetten zodat de knelpunten opge
lost en de doelstelling - het behalen
van een vergelijkbaar en aanvaard
baar inkomen - behaald konden
worden. Ook heb ik op beleidsnivo
getracht zodanige randvoorwaarden
voor de landbouw te bewerkstelligen
dat er een rationele produktie moge
lijk was en dat de sektor als zodanig
goed kon funktioneren".
Na het officiële gedeelte hebben nog
velen gebruik gemaakt van de gele
genheid om het echtpaar Krijger en
hun kinderen geluk te wensen met
het jubileum.
naast de verschuldigdheid van de
heffing door de producent van melk
expliciet, dat ook de koper van melk
of zuivelprodukten met het oog op
de inning en afdracht een heffing
verschuldigd is.
Dit betekent, dat het niet innen van
de superheffing bij de melkveehou
ders in strijd met de EG-regels en
nationale uitvoeringsregels niet af
doet aan de verschuldigdheid van de
koper. Indien deze derhalve nalatig is
de superheffing te innen, overeen
komstig de door het Produktschap
voor Zuivel gegeven aanwijzingen,
zal de Minister van Landbouw en
Visserij onverwijld overgaan tot het
doen invorderen van hetgeen ver
schuldigd is.
Tijdens de vergadering van de Gewestelijke Raad van het Landbouw
schap voor Noord Brabant op 28 augustus jl. bleek dat er een grote
belangstelling bestaat voor het kombinatiebanenplan: reeds 120 agra
riërs hebben gemeld dat zij hiervoor belangstelling hebben. Per 1 au
gustus zijn de eerste twee kombinatiebanen ingevuld, naar verwachting
zullen per 1 september wederom zes kombinatiebanen ingevuld worden.
KANSEN VOOR BRABANT
De Commissie Economisch Poten
tieel van Noord-Brabant (de Com
missie Bosman) heeft in het rapport
"Kansen voor Brabant" een verta
ling van de rapportage van de Com-
De Jachtraad is voorstander van het
instellen van regionale fourageerge
bieden voor de grote aantallen wilde
ganzen, die jaarlijks in ons land
overwinteren. Tevens spreekt de raad
zich uit vóór het handhaven van de
valkerij. De jachtraad schrijft dit in
adviezen aan minister ir. G.J.M.
Braks (landbouw en visserij).
De aanwezigheid van voedselgebie-
den voor de overwinterende ganzen
kan schade aan de landbouw helpen
voorkomen. Het beleid ten aanzien
van wilde ganzen is volgens de
Jachtraad het best uit te voeren
wanneer hier naast jachthouders en
landbouwers ook beheerders van
natuurterreinen bij betrokken wor
den.
missie Wagner naar provinciaal ni
veau gemaakt. Met een delegatie van
de Commissie Bosman is uitvoerig
van gedachten gewisseld over de on
derwerpen in het rapport, die be
trekking hebben op de land- en
tuinbouw. Met name werd hierbij
aandacht besteed aan het onderwijs
in relatie tot de arbeidsmarkt, de in
frastructuur, de vestigingsaspecten,
het milieu en de bedrijfstak land
bouw. Het rapport kan beschouwd
worden als een waardevolle bouw
steen voor het sociaal-economische
beleid. Het bedrijfsleven zal de in het
rapport opgenomen aanbevelingen
voor een belangrijk deel zelf moeten
realiseren. Daartoe is het nodig dat
de overheid voorwaardenscheppend,
stimulerend, ondersteunend en
coördinerend de nodige activiteiten
ontwikkelt. In ieder geval zal de
overheid bij de zorg voor de ruimte
lijke ordening en het milieu vol
doende armslag aan het bedrijfs
leven moeten geven om ruimte te
scheppen voor de opdracht waarvoor
het bedrijfsleven zich gesteld voelt.
INSPRAAK VESTIGINGSPLAAT
SEN KERNCENTRALES
De Rijksoverheid zal begin septem
ber haar voorlichtingsactiviteiten
starten ten behoeve van de inspraak
over de potentiële vestigingsplaatsen
voor kerncentrales. Het Provinciaal
Opbouworgaan, dat bij de organisa
tie van de inspraak als provinciaal
steunpunt op zal treden, heeft de
Gewestelijke Raad geattendeerd op
de mogelijkheid om van de facilitei
ten van het PON gebruik te maken.
Besloten is om de studiekringen
ruimtelijke ordening in West-Bra
bant bij deze inspraak in te schake
len. Aan de leden van de in de Ge
westelijke Raad samenwerkende or
ganisaties in dat gebied zal de gele
genheid worden geboden om aan
deze inspraak deel te nemen.
BESTEMMINGSPLANNEN
In het kader van het overleg met de
P.P.O. en de gemeenten is ontvangen
het bestemmingsplan "Buitenge
bied-West" van de gemeente Maar-
heeze.
Vrijdag 6 september 1985