Ing. R. Krijger koos altijd voor onversneden landbouwstandpunt DB-Landbouw Comité sprak over Brusselse en Haagse programma's In Noord Brabant grote belangstelling voor kombinatiebanenplan Koper aansprakelijk voor afdracht superheffing Ir. W.L.A.G. Tacken bij 40 jarig jubileum: 99 99 Jachtraad adviseert minister fourageergebieden voor wilde ganzen en handhaving valkerij "Bij planologische, landinrichtings- en milieudiskussies kies je altijd voor een onversneden landbouwkundig standpunt om daardoor binnen de diverse disciplines uiteindelijk een evenwichtig eindkompromis te kunnen realiseren. Dat doe je als boerenzoon van Walcheren met een nuchter en scherp boerenverstand en met een vasthoudende onderhan- delingstaktiek". Deze komplimenterende woorden richtte de direkteur Landinrichting en Voedselvoorziening (Lavo) in Zeeland, ir. W.L.A.G. Tacken vrijdag 30 augustus jl. tot ing. R. Krijger de eerste stafmede werker bij de Lavo bij de viering in het Landbouwcentrum Zeeland van diens 40-jarig ambtsjubileum. De heer Krijger heeft een forse kar- rière achter de rug die, zo zei de heer Tacken, o.m. verklaard kan worden door de zorgvuldige voorbereiding van zijn werkstukken, de zekere pre sentatie, een enige vorm van natuur- lijk overwicht en de wil om vooruit te komen. Vanuit theoretisch en eko- nomisch gerichte analyse legde de jubilaris voortdurend een verband naar de praktijk van de landbouw en die werk- en denkwijze spreekt ook uit de bijdragen die door hem gele verd zijn aan de vele landbouw- struktuurnota's, en aan de vele land inrichtingsadviezen: Ze waren praktisch en kommercieel gericht. De heer Tacken schetste vervolgens de karrière die de heer Krijger heeft gemaakt en die is gelopen van pure bedrijfsekonomische specialist bij de voorlichtingsdienst tot de zeer brede funktie van eerste medewerker staf bureau nu. Docent Namens het landbouwbedrijfsleven in Zeeland sprak de voorzitter van de ZLM en van de Provinciale Raad voor de Bedrijfsontwikkeling de heer A.J.G. Doeleman de jubilaris toe. De heer Doeleman sprak van 40 jaar in dienst van de overheid maar vooral ten dienste van de landbouw. Een periode waarin in de landbouw veel is veranderd. Toen de opkomende mechanisatie en nu de beginnende automatisering. De laatste zal bij de invoering minder kritiek en weer stand oproepen dan de mechanisatie indertijd toen de mensen van de voorlichtingsdienst de verstrekkende gevolgen daarvan naar de praktijk toe vertaalden. 'Toch heb ik niet de indruk dat u zich deze kritiek toen hebt aangetrokken. Al als jongeman was u zeker van uw zaak en nam u beslissingen op een nuchtere en rea listische wijze. Behalve op de van zeer grote waarde zijnde kennis en inzicht waarover de jubilaris beschikt bij het schrijven van de vele nota's en rapporten wees de heer Doeleman ook op de goede ver diensten van de heer Krijger als do cent aan de Middelbare Agrarische School. Dat aan dit dienstverband onlangs een eind is gekomen zei de voorzitter van de Raad voor de Be drijfsontwikkeling zeer te betreuren dit vooral omdat daardoor een goede wisselwerking tussen voorlichting en onderwijs in Zeeland is verminderd. "Een slechte ontwikkeling die weer ten goede gekeerd moet worden. De ze wisselwerking - en die geldt ook m.b.t. het kursuswerk - is van enorme betekenis voor het in de toekomst met beperkte mankracht blijven funktioneren van de voorlichting. Gerichte voorlichtingsboodschappen via onderwijs, kursussen en studie- klubs zijn belangrijke instrumenten om de voorlichting zo optimaal mo gelijk te laten funktioneren". De heer Doeleman besloot zijn toe spraak met zij n hoge waardering uit te spreken voor het werk van ing. Krij ger en voor zijn duidelijk landbouw welgezinde visie die door heeft ge klonken in de verschillende land- bouwnota's. En ook in de bedrijfse konomische analyses van de resulta ten van land- en tuinbouw in Zee land zoals die gegeven werden in de Provinciale Raad voor de Bedrijfs ontwikkeling. Het hoofd van de hoofdafdeling Be- stemmings-, Milieu- en Inrichtings vraagstukken van het Ministerie van Landbouw ir. H.R. Oosterveld zei van harte de door beide vorige spre kers opgesomde bekwaamheden van de heer Krijger te willen onder schrijven. Bakens In zijn dankwoord maakte de heer Krijger gewag van grote veranderin gen in de landbouw tijdens zijn 40- jarige loopbaan. "Van tekorten in 1945 naar overschotten nu, over schotten die in percentages uitge drukt niet eens zo veel zijn maar die via produktiebeperkende beleid op nationaal en EG nivo wel hebben geleid tot bevriezing en verstarring van een aantal agrarische sektoren. Op 3 september jl. was het dagelijks bestuur van het Koninklijk Ne derlands Landbouw-Comité bijeen in c.q. uitgebreide samenstelling, d.w.z. in aanwezigheid van alle voorzitters van provinciale landbouw- maatschappijen. Kennis werd genomen van een kort verslag van een gesprek van het dagelijks bestuur met een delegatie van de akker- bouwkommissie. Daarbij onderstreepte de laatste nog eens hoe onbe vredigend de behandeling, in feite in eerste instantie afwijzing, van het voorstel van de hoofdafdeling Akkerbouw voor een ander EG-graan- beleid was ervaren. Men was het erover eens geworden dat de wijze van bespreking in Landbouwschapsorganen wat degelijker had gekund. Maar aan de andere kant is de reali teit ook geweest, dat én in het KNLC én in het Landbouwschap men een ander oordeel had over de betref fende materie. De inhoud van de ideeën van de hoofdafdeling en van anderen komt overigens nog wel verder ter sprake in het kader van de bespreking van het rapport van de EG-Kommissie over de perspektie- ven van het gemeenschappelijk landbouwbeleid. Groenboek en beleidsprogramma Wat dat "Groenboek" van de EG- Kommissie betreft, had de vergade ring er moeite mee om via het Land bouwschap op vrij korte termijn al een oordeel te moeten geven over het Kommissie-stuk dat zo veel belang rijke kanten van het toekomstige landbouwbeleid aan de orde stelt. Enkele hoofdpunten kwamen kort ter sprake o.a. die waarover de Kommissie al spoedig voorstellen zou willen indienen (graanregeling, melk-opkoop en rundvleesregeling). Met betrekking tot de graanregeling spreekt een medeverantwoordelijk heidsheffing wel aan als alternatief voor prijsdaling, als de opbrengst goed kan worden besteed voor op schoning van de EG-graanmarkt. Als een EG-melkopkoopregeling niet echt gemeenschappelijk kan worden toegepast ziet men er niets in. De rundvleesmarkt moét effektief ondersteund kunnen worden; er had b.v. nu allang karkasseninlevering toegepast moeten worden. Tuinbouw Enkele problemen in de tuinbouw- sektor stonden ook op de agenda. In de eerste plaats weer de tegemoet koming in de vorstschade in de fruitteelt en de boomkwekerij. Na dere afspraken over kwalijke onder delen van de regeling blijken weer onvoldoende uit de verf te komen; nog steeds wordt de eigenaar-ge bruiker zwaarder belast. Een zaak die grote onmin bij het dagelijks be stuur oproept. De EG-importrege- ling voor Roemeense tomaten ont moet ernstig bezwaar; verbetering is hard nodig. De resterende middelen van het z.g. sektorbeleid voor de glastuinbouw moeten volgens het dagelijks bestuur in de tuinbouw blijven ingezet, bijv. voor energiebe sparing. De superheffing kwam uiteraard ook aan de orde, zij het kort. Hoe doe je aan nieuw beleid, als je er geen melkkwota voor beschikbaar blijkt te kunnen krijgen0, zo vroeg men zich af. Recente berichten omtrent het niet innen van de superheffing hebben, na overleg tussen het Produktschap voor Zuivel en het ministerie van Land bouw en Visserij over de te nemen maatregelen, geleid tot het volgende standpunt, dat vervolgens aan de zui velfabrieken is medegedeeld: De EG- verordeningen schrijven voor, dat in geval van toepassing van formule A (individuele quotering) de superhef fing door de koper bij de producenten wordt geïnd. Zoals bekend wordt onder koper in dit verband verstaan; 1. Een onderneming of een groepe ring, die melk of andere zuivel- produkten koopt om: deze te bewerken of te verwer ken; deze door te verkopen aan een of meer bedrijven die melk of an dere zuivelprodukten bewerken of verwerken; 2. Een onderneming of groepering, die melk of andere zuivelpro dukten in een haar al dan niet toebeho rende fabriek geleverd krijgt, of koopt om deze met een andere bestemming te leveren. De beschikking superheffing regelt R. Krijger Een situatie die hopelijk niet lang zal duren, zo voegde hij er aan toe. Uit de door hem opgesomde verande ringen deze: het aantal agrarische bedrijven is in Zeeland sinds 1945 meer dan gehalveerd, de oppervlakte per bedrijf is verdubbeld, bouwplan en veestapel zijn nog ongeveer de zelfde maar de 19000 werkpaarden zijn verdwenen, de 1000 ha mijnen veld is opgeschoond. Er zijn nog weinig bedrijven met betaalde ar beidskrachten terwijl zware arbeid in zeer sterke mate is verdwenen sinds Krijger in dienst trad bij het provin ciaal apparaat van het ministerie van landbouw". Bij al die veranderingen heb ik steeds geprobeerd om de ba kens voor en met de landbouw te verzetten zodat de knelpunten opge lost en de doelstelling - het behalen van een vergelijkbaar en aanvaard baar inkomen - behaald konden worden. Ook heb ik op beleidsnivo getracht zodanige randvoorwaarden voor de landbouw te bewerkstelligen dat er een rationele produktie moge lijk was en dat de sektor als zodanig goed kon funktioneren". Na het officiële gedeelte hebben nog velen gebruik gemaakt van de gele genheid om het echtpaar Krijger en hun kinderen geluk te wensen met het jubileum. naast de verschuldigdheid van de heffing door de producent van melk expliciet, dat ook de koper van melk of zuivelprodukten met het oog op de inning en afdracht een heffing verschuldigd is. Dit betekent, dat het niet innen van de superheffing bij de melkveehou ders in strijd met de EG-regels en nationale uitvoeringsregels niet af doet aan de verschuldigdheid van de koper. Indien deze derhalve nalatig is de superheffing te innen, overeen komstig de door het Produktschap voor Zuivel gegeven aanwijzingen, zal de Minister van Landbouw en Visserij onverwijld overgaan tot het doen invorderen van hetgeen ver schuldigd is. Tijdens de vergadering van de Gewestelijke Raad van het Landbouw schap voor Noord Brabant op 28 augustus jl. bleek dat er een grote belangstelling bestaat voor het kombinatiebanenplan: reeds 120 agra riërs hebben gemeld dat zij hiervoor belangstelling hebben. Per 1 au gustus zijn de eerste twee kombinatiebanen ingevuld, naar verwachting zullen per 1 september wederom zes kombinatiebanen ingevuld worden. KANSEN VOOR BRABANT De Commissie Economisch Poten tieel van Noord-Brabant (de Com missie Bosman) heeft in het rapport "Kansen voor Brabant" een verta ling van de rapportage van de Com- De Jachtraad is voorstander van het instellen van regionale fourageerge bieden voor de grote aantallen wilde ganzen, die jaarlijks in ons land overwinteren. Tevens spreekt de raad zich uit vóór het handhaven van de valkerij. De jachtraad schrijft dit in adviezen aan minister ir. G.J.M. Braks (landbouw en visserij). De aanwezigheid van voedselgebie- den voor de overwinterende ganzen kan schade aan de landbouw helpen voorkomen. Het beleid ten aanzien van wilde ganzen is volgens de Jachtraad het best uit te voeren wanneer hier naast jachthouders en landbouwers ook beheerders van natuurterreinen bij betrokken wor den. missie Wagner naar provinciaal ni veau gemaakt. Met een delegatie van de Commissie Bosman is uitvoerig van gedachten gewisseld over de on derwerpen in het rapport, die be trekking hebben op de land- en tuinbouw. Met name werd hierbij aandacht besteed aan het onderwijs in relatie tot de arbeidsmarkt, de in frastructuur, de vestigingsaspecten, het milieu en de bedrijfstak land bouw. Het rapport kan beschouwd worden als een waardevolle bouw steen voor het sociaal-economische beleid. Het bedrijfsleven zal de in het rapport opgenomen aanbevelingen voor een belangrijk deel zelf moeten realiseren. Daartoe is het nodig dat de overheid voorwaardenscheppend, stimulerend, ondersteunend en coördinerend de nodige activiteiten ontwikkelt. In ieder geval zal de overheid bij de zorg voor de ruimte lijke ordening en het milieu vol doende armslag aan het bedrijfs leven moeten geven om ruimte te scheppen voor de opdracht waarvoor het bedrijfsleven zich gesteld voelt. INSPRAAK VESTIGINGSPLAAT SEN KERNCENTRALES De Rijksoverheid zal begin septem ber haar voorlichtingsactiviteiten starten ten behoeve van de inspraak over de potentiële vestigingsplaatsen voor kerncentrales. Het Provinciaal Opbouworgaan, dat bij de organisa tie van de inspraak als provinciaal steunpunt op zal treden, heeft de Gewestelijke Raad geattendeerd op de mogelijkheid om van de facilitei ten van het PON gebruik te maken. Besloten is om de studiekringen ruimtelijke ordening in West-Bra bant bij deze inspraak in te schake len. Aan de leden van de in de Ge westelijke Raad samenwerkende or ganisaties in dat gebied zal de gele genheid worden geboden om aan deze inspraak deel te nemen. BESTEMMINGSPLANNEN In het kader van het overleg met de P.P.O. en de gemeenten is ontvangen het bestemmingsplan "Buitenge bied-West" van de gemeente Maar- heeze. Vrijdag 6 september 1985

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1985 | | pagina 4