Paardenvervoer SPECIALE NAJAARSPRIJZEN LELY! Li INDUSTRIES Proefboerderijen "Rusthoeve" en "Westmaas" f POSTBUS 26 -3155 ZG MAASLAND TEL.01899-12644 Paardengezondheidskalender 8 1 Elke paardenhouder die zich aktief bezig houdt met de paardenfokkerij of met de paardesport, wordt van tijd tot tijd gekonfronteerd met het feit, dat hij met een paard naar een keuring, een wedstrijd of in geval van een merrie naar de hengst moet. In vele gevallen is de afstand te ver om onder zadel of voor de wagen de reis te ondernemen en wordt er gekozen voor vervoer per auto. Bij het vervoer van een paard is belangrijk, dat het paard geen nadelige gevolgen ondervindt van de reis. Om een reis goed te laten verlopen, zijn drie faktoren van belang, t.w. de chauffeur, het paard en de trailer. Recent is verschenen "Afgesloten meerjarig onderzoek in Zuidwest Nederland", uitgave 1985, De resultaten van het onderzoek dat plaatsvindt op de proefboer derijen "Rusthoeve" en "West maas" wordt jaarlijks in een ver slag opgenomen. De chauffeur moet zo gelijkmatig mogelijk en niet te hard rijden. Om te voorkomen dat het paard tijdens de reis valt, moeten abrupte ma noeuvres worden vermeden. Ook het veelvuldig optrekken en weer af remmen (bijvoorbeeld in stadsver keer) is niet bevorderlijk voor de konditie van een paard. Het paard moet vlot en rechtuit het midden van de laadklep opgaan. Het paard moet daarbij de mogelijkheid hebben het hoofd naar beneden te brengen, om alles goed te kunnen opnemen. Als een achterbeen naast de laadklep schiet, kan een min of meer ernstig letsel optreden. Paarden en pony's, die bij het opladen lastig zijn, worden de laadklep opgeholpen door een paar helpers, die elkaar een hand geven en zo achter de broek van het paard een voorwaarts-du- wende kracht uitoefenen; hiervoor wordt ook wel een touw gebruikt. Er zijn veel manieren om het laden te vergemakkelijken, maar met geduld en het toedienen van versnaperin gen, waardoor het noodzakelijke vertrouwen verkregen kan worden, worden de moeilijkheden veelal op gelost. Vooral bij de eerste maal dat een paard in een veewagen moet worden geladen moet men veel ge duld betrachten; een volgende keer trekt men daar nog profijt van. Het paard moet met een halster worden vastgezet in de auto of in de trailer. Voorts valt aan te bevelen het paard een goede deken op te leggen, die tijdens de reis niet kan gaan schuiven, en om de benen te banda geren. Eventueel kan men een staartkoker gebruiken om het schu ren van de staart tegen te gaan. Op grond van de Wet Dierenvervoer mogen jonge paarden (veulens en enters) slechts tesamen met oudere paarden worden vervoerd als ze van elkaar gescheiden zijn door een tus- senschot. De wet maakt een uitzon dering voor merries met zogende veulens. Ook geslachtsrijpe hengsten mogen slechts gescheiden van ande re paarden worden vervoerd. Reisziekte Bij het transport over grote afstan den bijvoorbeeld naar het buiten land, verdient het aanbeveling de paarden onderweg eens af te stap pen. Na transport over grote afstan den kan reisziekte optreden. Als ziekteverschijnsel valt hierbij de krampachtige lichaamshouding op met sterk zweten. De paarden kun nen zich moeilijk verplaatsen, de beweging is stijf en onzeker, de be nen worden nauwelijks opgetild. De blik is starend, de hals wordt gestrekt gehouden, de kaken zijn op elkaar geklemd en de mond is niet te ope nen. Het paard probeert nog wel te eten en te drinken, doch slaagt er niet in. Door ze hardhandig aan te raken of te duwen nemen de krampen toe. Behandeling door de dierenarts is noodzakelijk. Het paard dient in een ruime buitenbox geplaatst te wor den. De auto of de trailer moet op grond van de hierboven al genoemde Wet Dierenvervoer gekeurd zijn door de R.V.V. (Rijkskeuringsdienst voor Vee en Vlees). Als de auto of trailer aan de gestelde eisen voldoet, wordt een keuringsbewijs en een kontrole- plaat afgegeven. Deze plaat moet op de wagen worden bevestigd. Het keuringsbewijs is vijf jaar geldig. Na deze termijn moet het vervoermiddel opnieuw worden gekeurd. In de auto of trailer moeten de paar den voldoende frisse lucht kunnen krijgen en moeten ze verzorgd kun nen worden. De vloer van de wagen moet stroef en sterk zijn en voorzien van een laag strooisel, dat vocht kan absorberen. Uitwerpselen en bevuild strooisel moeten zo spoedig mogelijk uit de wagen worden verwijderd. De deuren en laadkleppen moeten voorzien zijn van een dubbele slui ting. De laadklep moet dwarslatten (op ongeveer 25 cm afstand van el kaar) hebben. Bij één- of twee- paardstrailers mogen de dwarslatten worden vervangen door een mat van stroef materiaal. Voorts moet de la ding op een hoogte van 1 meter .boven de laadvloer in horizontale richting afgesloten kunnen worden met een stevige, uitneembare buis of (bij paardetrailers) met een geplasti ficeerde ketting. Nadat het onderzoek is afgeslo ten of een tussentijdse rapportage wenselijk is kan een samenvatting van de tot dan toe verkregen re sultaten worden gemaakt. Door de beide proefboerderijen is re cent voor het eerst een uitgave verzorgd met samenvattende eindverslagen. In deze uitgave wordt ingegaan op: De toepassing van afvalwa- terzuiveringsslib De werking van enkele stik stofmeststoffen op bouwland Diep losmaken van zavel gronden Ruggrootte bij de teelt van aardappelen Teelt van grove aardappelen Invloed van de pootdatum op de opbrengst van aardappelen Kalibemesting voor aardap pelen in de Brabantse Bies- bosch en het Land van Altena Beinvloeding van de pootgoed- opbrengst bij het ras Alpha Invloed van sproeisporen op de opbrengst en kwaliteit van aardappelen Herfstbehandeling bij eerste jaars veldbeemd en rood- zwenk Teelt van tarwe als dekvrucht voor veldbeemd en rood- zwenk De stikstofbemesting van En gels raai Invloed van zaaizaadhoeveel- heid en zaaidatum op de op brengst van zomergerst Onkruidbestrijdingssystemen in wintertarwe Plantdichtheden bij knolsel derij Belangstellenden kunnen het verslag bestellen door overma king van j" 11,- op rekeningnum mer 3320.52.621 van de Rabo bank Klaaswaal t.n.v. rekening Landbouwkundig Onderzoek Zuidwest Nederland onder ver melding "Meerjarig Onderzoek 1985" met duidelijke vermelding van naam en adres. Het giro nummer van de bank is 428311 Deze mogelijkheid tot bestelling geldt met name voor hen die woonachtig zijn buiten het zuid westelijk zeekleigebied. Akkerbouwers en veehouders die woonachtig zijn binnen dit ge bied en het verslag en andere pu- blikaties jaarlijks automatisch willen ontvangen, wordt aange raden lid te worden van een Ve reniging voor Bedrijfsvoorlich ting of Studieklub in hun omge ving. GELD VERDIENEN? NU EEN LELYKOPEN! lirii Al jaren is de Lelyterra 300-20 de "bestseller" in het uitgebreide Lelyterra programma. Nog steeds uiterst modern en leverbaar met packerwals of sterrol hydr. aanbouwhefinrich ting egalisatieplaat en/of tandenbalk sporenwissers De Lelyterra 310-32 is de ideale machine voor de zwaardere omstandigheden. Uitgevoerd met zwaardere rotors, zwaardere onder en bovenlagering hogere tandwielgoot en zwaardere tandwielbalk 540 of 1000/min. extra lange tanden en een Lelymatic breekpenauto- maat De Lelyterra's met freem- constructie zijn leverbaar in 3,50 m., 4,00 m. en 4,50 m. Hei aankoppelen van een zaaimachine kan m.b.v. mechanische aanbouw- delen of een hydraulische aanbouw hefinrichting Meerdere accessoires zijn op aanvraag leverbaar. WEVERSKADE 10 j •TELEX 21617 Vrijdag 16 augustus 1985

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1985 | | pagina 8