Paardenvervoer
SPECIALE NAJAARSPRIJZEN
LELY!
Li
INDUSTRIES
Proefboerderijen "Rusthoeve" en "Westmaas"
f POSTBUS 26 -3155 ZG MAASLAND TEL.01899-12644
Paardengezondheidskalender
8
1
Elke paardenhouder die zich aktief bezig houdt met de paardenfokkerij
of met de paardesport, wordt van tijd tot tijd gekonfronteerd met het
feit, dat hij met een paard naar een keuring, een wedstrijd of in geval
van een merrie naar de hengst moet. In vele gevallen is de afstand te ver
om onder zadel of voor de wagen de reis te ondernemen en wordt er
gekozen voor vervoer per auto.
Bij het vervoer van een paard is belangrijk, dat het paard geen nadelige
gevolgen ondervindt van de reis. Om een reis goed te laten verlopen,
zijn drie faktoren van belang, t.w. de chauffeur, het paard en de trailer.
Recent is verschenen "Afgesloten
meerjarig onderzoek in Zuidwest
Nederland", uitgave 1985,
De resultaten van het onderzoek
dat plaatsvindt op de proefboer
derijen "Rusthoeve" en "West
maas" wordt jaarlijks in een ver
slag opgenomen.
De chauffeur moet zo gelijkmatig
mogelijk en niet te hard rijden. Om
te voorkomen dat het paard tijdens
de reis valt, moeten abrupte ma
noeuvres worden vermeden. Ook het
veelvuldig optrekken en weer af
remmen (bijvoorbeeld in stadsver
keer) is niet bevorderlijk voor de
konditie van een paard.
Het paard moet vlot en rechtuit het
midden van de laadklep opgaan. Het
paard moet daarbij de mogelijkheid
hebben het hoofd naar beneden te
brengen, om alles goed te kunnen
opnemen. Als een achterbeen naast
de laadklep schiet, kan een min of
meer ernstig letsel optreden. Paarden
en pony's, die bij het opladen lastig
zijn, worden de laadklep opgeholpen
door een paar helpers, die elkaar een
hand geven en zo achter de broek
van het paard een voorwaarts-du-
wende kracht uitoefenen; hiervoor
wordt ook wel een touw gebruikt.
Er zijn veel manieren om het laden te
vergemakkelijken, maar met geduld
en het toedienen van versnaperin
gen, waardoor het noodzakelijke
vertrouwen verkregen kan worden,
worden de moeilijkheden veelal op
gelost. Vooral bij de eerste maal dat
een paard in een veewagen moet
worden geladen moet men veel ge
duld betrachten; een volgende keer
trekt men daar nog profijt van.
Het paard moet met een halster
worden vastgezet in de auto of in de
trailer. Voorts valt aan te bevelen het
paard een goede deken op te leggen,
die tijdens de reis niet kan gaan
schuiven, en om de benen te banda
geren. Eventueel kan men een
staartkoker gebruiken om het schu
ren van de staart tegen te gaan.
Op grond van de Wet Dierenvervoer
mogen jonge paarden (veulens en
enters) slechts tesamen met oudere
paarden worden vervoerd als ze van
elkaar gescheiden zijn door een tus-
senschot. De wet maakt een uitzon
dering voor merries met zogende
veulens. Ook geslachtsrijpe hengsten
mogen slechts gescheiden van ande
re paarden worden vervoerd.
Reisziekte
Bij het transport over grote afstan
den bijvoorbeeld naar het buiten
land, verdient het aanbeveling de
paarden onderweg eens af te stap
pen. Na transport over grote afstan
den kan reisziekte optreden. Als
ziekteverschijnsel valt hierbij de
krampachtige lichaamshouding op
met sterk zweten. De paarden kun
nen zich moeilijk verplaatsen, de
beweging is stijf en onzeker, de be
nen worden nauwelijks opgetild. De
blik is starend, de hals wordt gestrekt
gehouden, de kaken zijn op elkaar
geklemd en de mond is niet te ope
nen. Het paard probeert nog wel te
eten en te drinken, doch slaagt er niet
in. Door ze hardhandig aan te raken
of te duwen nemen de krampen toe.
Behandeling door de dierenarts is
noodzakelijk. Het paard dient in een
ruime buitenbox geplaatst te wor
den.
De auto of de trailer moet op grond
van de hierboven al genoemde Wet
Dierenvervoer gekeurd zijn door de
R.V.V. (Rijkskeuringsdienst voor
Vee en Vlees). Als de auto of trailer
aan de gestelde eisen voldoet, wordt
een keuringsbewijs en een kontrole-
plaat afgegeven. Deze plaat moet op
de wagen worden bevestigd. Het
keuringsbewijs is vijf jaar geldig. Na
deze termijn moet het vervoermiddel
opnieuw worden gekeurd.
In de auto of trailer moeten de paar
den voldoende frisse lucht kunnen
krijgen en moeten ze verzorgd kun
nen worden.
De vloer van de wagen moet stroef
en sterk zijn en voorzien van een laag
strooisel, dat vocht kan absorberen.
Uitwerpselen en bevuild strooisel
moeten zo spoedig mogelijk uit de
wagen worden verwijderd.
De deuren en laadkleppen moeten
voorzien zijn van een dubbele slui
ting. De laadklep moet dwarslatten
(op ongeveer 25 cm afstand van el
kaar) hebben. Bij één- of twee-
paardstrailers mogen de dwarslatten
worden vervangen door een mat van
stroef materiaal. Voorts moet de la
ding op een hoogte van 1 meter
.boven de laadvloer in horizontale
richting afgesloten kunnen worden
met een stevige, uitneembare buis of
(bij paardetrailers) met een geplasti
ficeerde ketting.
Nadat het onderzoek is afgeslo
ten of een tussentijdse rapportage
wenselijk is kan een samenvatting
van de tot dan toe verkregen re
sultaten worden gemaakt. Door
de beide proefboerderijen is re
cent voor het eerst een uitgave
verzorgd met samenvattende
eindverslagen. In deze uitgave
wordt ingegaan op:
De toepassing van afvalwa-
terzuiveringsslib
De werking van enkele stik
stofmeststoffen op bouwland
Diep losmaken van zavel
gronden
Ruggrootte bij de teelt van
aardappelen
Teelt van grove aardappelen
Invloed van de pootdatum op
de opbrengst van aardappelen
Kalibemesting voor aardap
pelen in de Brabantse Bies-
bosch en het Land van Altena
Beinvloeding van de pootgoed-
opbrengst bij het ras Alpha
Invloed van sproeisporen op
de opbrengst en kwaliteit van
aardappelen
Herfstbehandeling bij eerste
jaars veldbeemd en rood-
zwenk
Teelt van tarwe als dekvrucht
voor veldbeemd en rood-
zwenk
De stikstofbemesting van En
gels raai
Invloed van zaaizaadhoeveel-
heid en zaaidatum op de op
brengst van zomergerst
Onkruidbestrijdingssystemen
in wintertarwe
Plantdichtheden bij knolsel
derij
Belangstellenden kunnen het
verslag bestellen door overma
king van j" 11,- op rekeningnum
mer 3320.52.621 van de Rabo
bank Klaaswaal t.n.v. rekening
Landbouwkundig Onderzoek
Zuidwest Nederland onder ver
melding "Meerjarig Onderzoek
1985" met duidelijke vermelding
van naam en adres. Het giro
nummer van de bank is 428311
Deze mogelijkheid tot bestelling
geldt met name voor hen die
woonachtig zijn buiten het zuid
westelijk zeekleigebied.
Akkerbouwers en veehouders die
woonachtig zijn binnen dit ge
bied en het verslag en andere pu-
blikaties jaarlijks automatisch
willen ontvangen, wordt aange
raden lid te worden van een Ve
reniging voor Bedrijfsvoorlich
ting of Studieklub in hun omge
ving.
GELD VERDIENEN?
NU EEN LELYKOPEN!
lirii
Al jaren is de Lelyterra
300-20 de "bestseller" in het
uitgebreide Lelyterra
programma.
Nog steeds uiterst modern
en leverbaar met
packerwals of sterrol
hydr. aanbouwhefinrich
ting
egalisatieplaat en/of
tandenbalk
sporenwissers
De Lelyterra 310-32 is de
ideale machine voor de
zwaardere omstandigheden.
Uitgevoerd met zwaardere
rotors, zwaardere onder
en bovenlagering
hogere tandwielgoot en
zwaardere tandwielbalk
540 of 1000/min.
extra lange tanden en een
Lelymatic breekpenauto-
maat
De Lelyterra's met freem-
constructie zijn leverbaar in
3,50 m., 4,00 m. en 4,50 m.
Hei aankoppelen van een
zaaimachine kan m.b.v.
mechanische aanbouw-
delen of een hydraulische
aanbouw hefinrichting
Meerdere accessoires zijn
op aanvraag leverbaar.
WEVERSKADE 10 j
•TELEX 21617
Vrijdag 16 augustus 1985