Natuurbeschermers kopen landbouwgrond buiten SBL om Mechanisatiedag voor de boomkwekerij in teken van de bedrijfsadministratie Minister draait beslissing terug Geschiedenis Bruidsschat Wankelmoedig Onbegrijpelijk Pluim Bedrijfsverzorging krijgt 200.000,— extra Onlangs heeft minister Braks een circulaire rondgezonden waarin de afspraken zijn vastgelegd en uitgewerkt met betrekking tot de taak verdeling tussen het Rijk en de particuliere natuurbescherming in geval van verwerving van landbouwgronden in waardevolle, agrarische land schappen. Hieruit blijkt dat partikuliere natuurbeschermingsorganisa ties buiten landinrichtingsprojecten zelf landbouwgrond mogen kopen in aangewezen reservaten of in relatienotagebieden waar het nog on duidelijk is wat de status (beheersgebied of reservaat) zal worden. Deze taakverdeling is in strijd met de regeringsbeslissing uit 1977. Toen werd besloten om alle aankopen die met Rijksgeld gefinancierd zouden worden, te concentreren bij de Stichting Beheer Landbouw grond (S.B.L.). Braks heeft -ongetwijfeld na langdu rig lobbywerk- de klok teruggezet, waardoor de natuurbeschermingsor ganisaties hun eigen 'jachtveld' heb ben veiliggesteld. Via strategische aankopen en een eigen prijsbeleid zullen de landbouwers in de relatie notagebieden buiten de landinrich tingsprojecten de gevolgen onder vinden. en de status nog niet is vastgelegd, terwijl men ook in en rond landgoe deren z'n gang kan gaan. Vanaf 1977 was bekend dat de na tuurbeschermingsorganisaties niets voor inperking van hun aankoopac tiviteiten voelden. Bij de overgang van natuurbescherming van CRM naar Landbouw en Visserij moest kennelijk een bruidsschat aan de na tuurbeschermingsorganisaties be taald worden. Landbouwminister Braks wist wat hem als bruidegom te kent elke provincie een werkgroep Aankoop Landbouwgronden Reser- vaatgebieden en in deze werkgroep hebben zitting: hoofd B.B.L., consu lent natuur, Milieu, Faunabeheer (N.M.F.) een particuliere natuurbe scherming (twee personen). Het voorzitterschap valt toe aan het hoofd B.B.L., hij moet echter funge ren als 'technische voorzitter'! Voor de overlegcommissie op lande lijk niveau is het niet anders. Ken nelijk moet voorkomen worden dat De nu gepubliceerde circulaire heeft een lange voorgeschiedenis, die op een eenvoudige wijze te reconstrue ren is door de bij de begroting van het ministerie van Landbouw en Visserij gevoegde Memorie van Toelichting (M.v.T.) van de laatste jaren naast elkaar te leggen. Eind jaren zeventig was het min of meer een wild-west situatie op de agrarische grondmarkt. Allerlei in stanties kochten met overheidsgeld landbouwgrond tegen prijzen die er niet om logen. Een deel van de aan kopen gebeurde rechtstreeks door de overheid (CRM/SBB), een ander deel door particuliere natuurbe schermingsorganisaties (landelijk/ provinciaal), die hun aankopen volle dig gesubsideerd wisten door pro vincie en Rijk (elk 50%)v Inmiddels was de relatienota gepubliceerd en door middel van de zgn. voorrangs inventarisatie zou de le fase 10.000 ha reservaat en beheerge- bied worden aangegeven. Gelijktij dig zouden de geheime aankoop plannen worden opgedoekt, terwijl de regering bovendien in begin 1977 besloot, om ook de reservaataanko pen in het kader van de relatienota door S.B.I. te doen geschieden". Deze concentratie van het aankoop beleid van de rijksoverheid bij de S.B.L. vergroot de effectiviteit van het te voeren prijsbeleid om het rijksoptreden op de regionale grondmarkten af te stemmen op de draagkracht van die markt, aldus de M.V.T. '78. Een duidelijke beslissing naar het leek, want daarbij hoort ook nog een statutenwijziging van de S.B.L. om de natuurbescherming directer bij het beleid te betrekken. De schijn bedriegt echter. De uitwerking is ja ren opgehouden en geleidelijk wordt de beslissing teruggedraaid. -Volgens de Memorie van Toelich ting '80, is een stelsel gereedgekomen voor de grondaankopen ten behoebe bam de in de relatienota bedoelde reservaatvorming". - De Memorie van Toelichting '81 stelt dat de S.B.L. gronden in reser vaten ten behoeve van de natuurbe schermingsorganisaties verwerft en dat het beleid tevens gericht is op de verwerving van gronden ter afron ding van boswachterijen en land goederen. - De Memorie van Toelichting '82 gaat in op de instelling van het Bu reau Beheer Landbouwgronden (B.B.L.), dat in het kader van de W.A.G. de grondpolitieke verant woordelijkheden van de S.B.L. over- Vrijdag 26 juli 1985 Minister Braks zette de klok terug. Een zure les waaruit de landbouw lering zou moeten trekken. neemt. "Dit betreft onder andere het functioneren van het B.B.L. als cen traal aankooporgaan van landbouw gronden voor het Rijk en door het Rijk gesubsidieerde instellingen. Verder zal binnenkort de -reeds eer der genomen- beslissing operatio neel worden dat de S.B.L., ten be hoeve van de natuurbeschermings organisaties landbouwgrond koopt in de op basis van de Nota Voor rangsinventarisatie Relatienotage bieden aangewezen reservaten". Na de wisseling van de bewindslieden in 1982 en de overheveling van na tuurbescherming van CRM naar Landbouw en Visserij blijkt er op eens..., "een belangrijke stap gezet doordat met de partikuliere natuur» beschermingsorganisaties overeen stemming is bereikt ten aanzien van de wijze van uitvoering van de ver werving van landbouwgronden ten behoeve van de reservaatvorming enz". (Memorie van Toelichting '84). In september 1984 blijkt uit de Me morie van Toelichting 1985 dat die overeenstemming inhoudt dat B.B.L. binnen landinrichtingsprojecten ten behoeve van de reservaatvorming koopt, maar dat B.B.L. daarbuiten alleen nog koopt wanneer Staats bosbeheer (S.B.B.) de toekomstige eigenaar wordt. "Waar particuliere terreinbeherende instanties het toe komstig beheer voeren, verwerven deze de grond zelf'. In de circulaire van 9 mei 1985 blijkt Braks onder de 'goede taakverdeling' de natuurbe schermingsorganisaties ook vrij mandaat te hebben gegeven in rela tienotagebieden waar de begrenzing doen stond en de natuurbescherming had haar zin. Nadere bestudering van de circulaire geeft aanleiding voor de veronder stelling dat de minister uitermate wankelmoedig is ten aanzien van zijn eigen aankooporgaan: het B.B.L.. Zo de vertegenwoordiger van D.B.L. een doorslaggevende invloed zou hebben. Je vraagt je dan wel af of de minister bang is dat D.B.L. niet neu traal genoeg is. Even opvallend is het ontbreken in overlegcommissies van een verte genwoordiger van de LAVO-poot van het ministerie, laat staan van de landbouworganisaties. Zo zal hij on duidelijkheden over de beoordeling of het gaat om echte natuurgebieden en landbouwgronden de eerder ge noemde werkgroep de zaak bezien, zonder dat de landbouw er in gekend wordt. Dit oordeel is van belang omdat natuurterreinen zonder meer door de natuurbeschermingsorgani saties mogen worden verwor ven. Voor kleine enclaves landbouw grond in natuurterreinen geldt het zelfde en landbouwgrondert beho rend tot een 'landgoedeenheid' be horen eveneens tot het aankoopdo mein van de natuurbeschermingsor ganisaties! In de circulaire wordt op alle moge lijke manieren geprobeerd het jacht terrein van de natuurbeschermings organisaties zo groot mogelijk te houden. Van landbouwbedrijven die gedeeltelijk in een reservaatgebied zijn gelegen kan in beginsel ook de rest worden verworven, mits 'een aanzienlijk deel' in het reservaat ligt. Het overige deel moet zo snel moge lijk worden afgestoten, tenzij dat voor een doelmatig beheer onont beerlijk is. De praktijk leert dat dit soort for muleringen zeer veel ruimte biedt. Wanneer B.B.L. over de overtollige grond zou beschikken lag een snelle verkoop of ruiling voor de hand. Voor de natuurbeschermingsorgani saties geldt echter geen budgettaire drang, terwijl het strategisch erg be langrijk kan zijn om losse grond in een landbouwgebied te hebben. Die strategie werkt optimaal in relatie notagebieden waar nog geen afba kening is gemaakt tussen reservaat, beheergebied. De polder Arkem- heen (Gld.) is daar een voorbeeld van. Door verwerving kris kras in het gebied wordt een claim gelegd op het hele gebied. Het is bekend dat zonder landin richting er nauwelijks bereidheid zal zijn tot uit-ruil. Het is onbegrijpelijk dat de minister ruimte biedt voor z'n beleid. Wanneer het geheel van de 'goede taakverdeling' wordt overzien dan moet de particuliere natuurbescher ming een pluim worden gegeven voor hetgeen zij versierd heeft bij minister Braks. Met eigen aankopers of met aan B.B.L. toegevoegde aan kopers uit hun gelederen kan men een eigen strategie blijven ontwikke len zonder enige preventieve prijs- toetsing of sanctie achteraf. Tevens een zure les voor de land bouw, waarvan men kan leren. On begrijpelijk blijft het wel: het terug draaien van de regeringsbeslissing uit 1977 en het buitenspel zetten van een eigen aankooporgaan. De geleidelijke ommezwaai van de minister is in de circulaire samenge vat-en voor liefhebbers verkrijgbaar. H. VAN 'T LAND De landelijke Mechanisatiedag voor de boomkwekerij wordt dit jaar ge houden op woensdag 18 september te Dronten in Oostelijk Flevoland. De ze driejaarlijkse tentoonstelling, die een beeld geeft van de ontwikkeling van machines en apparatuur in de boomkwekerijsector, staat dit jaar in het teken van de bedrijfsadministra tie. Deze dag is uitgegroeid tot een vaste gebeurtenis die een overzicht geeft van alles wat er op mechanisatiege- bied te koop is. Van de zijde van de leveranciers van werktuigen, machi nes en technische hulpmiddelen bestaat veel belangstelling voor deelname. Alle facetten van de boomkwekerij zijn dus op deze ten toonstelling te zien, zoals grondbe werking, zaaien en planten, gewas bescherming, watervoorziening, snoeien, transportvoorzieningen, het lichten, rooien, binden en verpak ken. Speciaal onderwerp op de mechani satiedag is de bedrijfsadministratie. Evenals in andere bedrijfstakken wordt de vraag naar specifiek voor de boomkwekerij gemaakte mana gementprogramma's steeds groter. De Mechanisatiedag voor de boomkwekerij wordt georganiseerd door het Landbouwschap en de Ne derlandse Bond van Boomkwekers, in nauwe samenwerking met het Consulentschap voor de Tuinbouw. Het tentoonstellingsterrein is de boomkwekerij van de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders aan de Vossemeersedijk 30 te Dronten. De route wordt aangegeven met borden op de belangrijkste kruisingen in de omgeving. Er is voldoende parkeer gelegenheid. De mechanisatiedag is op woensdag 18 september a.s. van 9.00 tot 16.00 uur geopend voor het publiek. De toegangsprijs inclusief programma bedraagt ƒ8,— Agrariërs, die hulpkrachten inscha kelen tijdens vakantie of dagcursus sen, kunnen de komende periode weer een aanvrage indienen voor een bijdrage in de kosten. Het Ontwik- kelings- en Saneringsfonds voor de Landbouw heeft voor dit doel ƒ200.000,— extra aan de regionale bonden voor de bedrijfsontwikkeling ter beschikking gesteld. De bijdrageregeling van het Fonds, die sinds 9 juli is geschorst, wordt hiermee niet heropend. Met de toe kenning van 2 ton biedt het Fonds de regionale bonden evenwel de moge lijkheid alsnog een aantal aanvragers tegemoet te komen. Koks voedselkommissaris Noord-Brabant Bij besluit van 3 juli is aan ir. E. Tal stra eervol ontslag verleend als voedselkommissaris in de provincie Noord-Brabant. Tot voedselkom- missaiis in die provincie is inmiddels benoemd ir. P.P. Koks. 19

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1985 | | pagina 19