O.B.F.-Leven stevig gefundeerd
Nieuws rond rijbewijzen
Geen eigen risiko betalen bij
reparatie ruitschade
Vakmanschap
09^
f. den hollanderlaan 10
tel: 01100-24000
Ja, goed gefundeerd en gestruktureerd dat zijn de onderlinge verzeke
ringsmaatschappijen O.B.F.-Leven en de O.V.M. van de Z.L.M.
Twee maatschappijen waarvan de namen als muziek in de oren klinken.
De Onderlinge Levensverzekeringsmaatschappij O.B.F. te Leeuwar
den heeft dezelde struktuur als onze eigen onderlinge, de O.V.M. Beide
onderlinge maatschappijen tonen ieder jaar met trots hun jaarverslagen
met hoge winstcijfers en lage kosten. Dat is een bijzonder goede zaak,
een onderlinge waardig.
O.B.F.-Leven in 1984
Ook in 1984 had O.B.F.-Leven een
goed produktiejaar. In een dalende
markt van individuele levensverze
keringen realiseerde O.B.F.-leven
een^roei in de produktie van nieuwe
levensverzekeringen van 9%. In dat
zelfde jaar werd door de in Neder
land werkende binnen- en buiten
landse maatschappijen 7.1% minder
dan in 1983 aan nieuwe levensverze
keringen gesloten. O.B.F.-Leven kan
dan ook op een zeer goed produk
tiejaar terugzien. Deze groei schrij
ven wij toe aan het aktieve beleid, dat
krachtig ondersteund wordt door de
"vijf agrarische onderlingen", waar
van de O.V.M. van de Z.L.M. er één
is.
De introduktie van de
O.V.M./O.B.F.-huismerkpolissen
heeft de produktie aan nieuwe ver
zekeringen gunstig beïnvloed. De
huismerk polissen zijn bij de leden
zeer goed ontvangen. De groei zit er
in, ook in het lopende jaar 1985. In
het verslagjaar werd de grens van een
half miljard gulden bereikt. In 1983
was dat 4.6 miljard. Samen met de
winstbijschrijving die O.B.F.-Leven
in 1984 realiseerde op risikoverzeke-
ringen is het verzekerde kapitaal
gestegen tot 5.4 miljard. Als gevolg
van de produktie van nieuwe verze
keringen steeg de premie-omzet vaiï
ƒ31.8 miljoen naar ƒ33.8 miljoen
6,2%). Een resultaat waarop de
toekomst van O.B.F.-Leven met ver
trouwen tegemoet kan worden ge
zien. Belangrijk daarbij is dat de
Nederlandse ekonomie aan het her
stellen is. Ook dat kan alleen maar
positief werken.
Winstbijschrijving
Tijdens het verslagjaar werden alle
risikoverzekeringen verhoogd met
26%. Na deze bijschrijving werd zelfs
over 1984 wederom 2.2% aan het
winstfonds toegevoegd zodat risi
koverzekeringen die in 1985 tot uit
kering komen de uitkering daarvan
nog eens met 2.2% verhoogd worden
over het nieuwe verzekerde kapitaal.
De verzekeringsvormen met spaare-
lement, die in 1985 tot uitkering ko
men daarvan worden de uitkeringen
met 29% verhoogd. Uit deze vorm
van winstbijschrijvingen blijkt over
duidelijk dat de belangen van de le
den in elk geval voorop staan. Zij
krijgen waar ze recht op hebben
zonder er om te moeten vragen. Be
slist een schoolvoorbeeld.
Toekomst
Schrijver van dit artikel ziet de toe
komst van zowel "O.B.F.-Leven" als
van "O.V.M. van de Z.L.M." met
vertrouwen tegemoet. Beide maat
schappijen hebben niet op zand ge
bouwd. Integendeel, beiden hebben
een sterk fundament. Een stijgende
produktie en premietoename nü zijn
de inkomsten van morgen. En ver
der:
- De O.V.M. van de Z.L.M. heeft
reeds 35 jaar getoond een winst
gevend bedrijf te zijn met lage
premies.
- O.B.F.-Leven heeft dat reeds 60
jaar getoond en in 1984 heeft zij
wederom laten zien met de
winstbijschrijvingen wat haar
streven is.
- Beide onderlinge maatschappijen
zijn er van overtuigd dat voor een
gezond voortbestaan van een
verzekeringsbedrijf, gespeciali
seerde kennis van verzekerings
techniek een eerste vereiste is.
Wat dat betreft hebben beide
onderlingen voldoende know
how in huis.
- Zowel O.B.F.-Leven als O.V.M.
van de Z.L.M. zijn er van over
tuigd er naar te streven zo dicht
mogelijk bij de wensen en be
hoeften van de verzekerden te
staan. Dat is een eerste vereiste.
De klant is koning. Daarvoor zijn
J. Cevaal
zij ook een dienstenbedrijf. Het
woord dienstverlening staat bij
beide onderlingen erg hoog in
hun vaandel. Essentieel is daarin
de service en de kwaliteit van het
produktenpakket.
- O.B.F.-Leven biedt aldus wat zij
behoort te doen, namelijk het ge
ven van "meer zekerheid". Deze
uitspraak van de eminente direk-
teur van O.B.F.-Leven, de heer
drs. D. Huisman, wil schrijver
ook graag onderschrijven.
O.B.F.-Leven kan door "meer
zekerheid" te bieden met open
ogen de toekomst tegemoet gaan.
- En dat de nieuwe direkteur van
de O.V.M. van de Z.L.M., de heer
H. Doeleman, ook geen zwartkij
ker is blijkt uit zijn voorspellin
gen in het vorige land- en tuin
bouwblad waarin hij schrijft:
"O.V.M. van de Z.L.M. toont
gunstig jaar 1984. Van het jaar
1985 zijn inmiddels vijf maanden
verstreken. De slechte winter be
zorgde ons meer schade, maar het
eindresultaat zal wederom goed
zijn. Daar ben ik van overtuigd.
Met andere woorden: u bent
dubbel goed verzekerd!" Tot zo
ver het citaat van de heer H.
Doeleman.
Ja, u bent inderdaad dubbel goed
verzekerd, als u uw verzekeringen bij
bovengenoemde onderlingen onder
brengt. Een gunstig resultaat houdt
automatisch een gunstige ontwikke
ling van uw rechten in. Propageer uw
onderlingen "het O.B.F.-Leven" en
"O.V.M. van de Z.L.M.". Daaraan
mee te mogen werken is een goede
zaak. Wij zullen u graag adviseren.
Cevaal
Deze maand willen we even stilstaan bij enige zaken die te maken
hebben met de verschillende rijbewijzen. Ten eerste komt er per 1
januari 1986 een Europees rijbewijs. Hiertoe werd in principe al in 1980
besloten. Het belangrijkste voordeel van dit nieuwe rijbewijs is dat men
het in elk ander land dat lid is van de Europese Gemeenschap kan
inleveren tegen een nieuw zonder dat men opnieuw eksamen moet doen
voor zowel het praktisch als het theoretisch gedeelte. Momenteel
worden "oude" rijbewijzen bij verlenging al vervangen door een Euro
pees rijbewijs.
In de meeste gevallen zal de invoe
ring van dit nieuwe rijbewijs geen
gevolgen voor u hebben. Alleen voor
bestuurders van een auto ingericht
voor personenvervoer met het ka
rakter van een lichte vrachtauto
(bijv. een "zware" kampeerauto)
heeft de invoering van het nieuwe
rijbewijs gevolgen.
Nu is het nederlandse B-rijbewijs
geldig voor het besturen van motor
rijtuigen, ingericht voor het vervoer
van ten hoogste acht personen, de
bestuurder daaronder niet inbegre
pen, en andere motorvoertuigen, niet
ingericht voor het vervoer van per
sonen, waarvan de massa van het le
dige voertuig vermeerderd met het
laadvermogen niet meer bedraagt
dan 3.500 kg.
In het nieuwe rijbewijs B zal de ge-
wichtsgrens van 3.500 ook gelden
voor motorvoertuigen die niet zijn
ingericht voor het vervoer van meer
dan acht personen, de bestuurder
daaronder niet inbegrepen. Houders
van een rijbewijs volgens Europees
model zullen zodoende voor het
besturen van bijvoorbeeld kampee
rauto's die zwaarder zijn dan 3.500
kg niet meer kunnen volstaan met
een B-rijbewijs. Zij zullen voortaan
een C-rijbewijs moeten bezitten.
Bovenstaande geldt voor alle perso
nen die sinds 1 januari 1984 het rij
bewijs hebben behaald en automa
tisch het rijbewijs volgens europees
model kregen en voor alle houders
van "oude" rijbewijzen-b die t.z.t.
door inruiling een europees rijbewijs
verkrijgen.
C.A. Toorenaar
Steenslag is een kwaad waar
iedere automobilist mee wordt
gekonfronteerd. Iedere voorruit
van een auto vertoont lichte be
schadigingen als gevolg van
steenslag, echter deze schades
zijn vaak met het blote oog nau
welijks zichtbaar. Een opspatten
de steen van het wegdek, vaak
opgeworpen door tegenliggers,
kan de ruit van uw auto echter
ook dermate beschadigen, dat er
wel degelijk sprake is van zicht
bare ruitschade. U kent ze onget
wijfeld: sterren, koeie-ogen,
scheuren en barsten.
Vroeger werden deze beschadig
de autoruiten vervangen, hetgeen
voor mensen die all-risks verze
kerd waren betekende dat zij een
eigen risiko droegen van 100,en
geen no-claim verloren.
Maar.... de techniek ontwikkelt
zich snel. Enkele mensen vroegen
zich af of het niet mogelijk zou
zijn om ruiten te repareren.
Waarom 1,5 m2 ruit vernieuwen
als men 1,5 cm2 kan repareren?
Zij ontwikkelden de zgn. NO-
VUS-reparatie-methode.
Hoe werkt dit systeem? In de
ruitbeschadiging wordt onder
druk kunsthars geïnjekteerd. Dit
kunsthars wordt na drogen kei
hard waarna men het kan polij
sten. Bij deskundig repareren is
de beschadiging geheel of nage
noeg geheel verdwenen.
Helaas kan niet elke ruitbescha
diging gerepareerd worden. De
NOVUS-methode stelt enkele
eisen:
- de beschadiging moet schoon
zijn;
hij mag niet in het gezichts
veld van de bestuurder val
val;
- hij mag niet te groot zijn (een
scheur mag best 10 cm lang
zijn!);
- het moet een gelaagde voor
ruit zijn.
Als verzekeraars zijn we zeer ver
heugd over deze nieuwe NO
VUS-methode. Een dergelijke
reparatie kost momenteel
180,-, terwijl een nieuwe voor-
y
L. Remijn
Fe repareren steenslagschade
ruit inklusief arbeid gemiddeld
600,- kost. Daar mag u best van
meeprofiteren! Wanneer u uw
ruitschade laat repareren volgens
de NOVUS-methode berekenen
wij u geen eigen risiko.
Tot besluit enkele tips bij ruitbe-
schadigingen. Wat te doen?
- beschadiging zo snel mogelijk
afplakken met cello-tape.
- even bellen naar de schade-
afdeling in Goes en vragen
om informatie. Wij verwijzen
u naar een NOVUS-specialist.
- u vult een schadeformulier in
en sluit de rekening bij.
Zo kunt u met weinig moeite toch
100,- verdienen!
L. Remijn
Velen van u zullen de laatste tijd op
de een of andere manier gekonfron
teerd zijn met eksamens, overgang
e.d.
Bij ons op de schade-afdeling was dit
al niet anders. Schadebehandeling is
immers specialistisch werk en eist
een gedegen vakmanschap.
Dit brengt met zich mee dat van de
mensen die uw schade behandelen
verwacht wordt dat zij de nodige
vakkennis verzamelen en deze op
peil houden. Afgelopen week ont
vingen de dames M. Nijsse en A.
Poortvliet het bericht dat zij (met
goede cijfers) geslaagd waren voor
het moeilijke eksamen Motorrijtuig-
verzekering en Schadebehandeling.
Hiermee kwam het aantal gediplo
meerde "all round" schade-korres-
pondenten bij onze maatschappij op
6. Tevens betekende dit dat zij de
eerste dames waren bij onze O.V.M.
die dit hoog gewaardeerde diploma
behaalden. Daarnaast slaagde de
heer Bolier er in opnieuw een deel-
eksamen voor het z.g. A-diploma te
behalen. Als we u dan ook nog ver
tellen dat de heren Goud en Bolier
dit voorjaar een kursus volgden op
het gebied van brandpreventie en
beveiliging, dat de groepschefs en
ondergetekende diverse studie-bij
eenkomsten bijwoonden en dat 75%
van de mensen die op de schade-af
deling werken op dit moment stude
ren voor een of ander vakdiploma,
dan menen we te mogen stellen dat u
er vanuit kunt gaan dat uw belangen
vakkundig behartigd worden en dit
mag best eens gezegd worden.
H. Meeuwsen
Verder heeft invoering van het Eu
ropees rijbewijs ook gevolgen voor
het rijden met een aanhangwagen of
oplegger. Houders van een Europees
rijbewijs B mogen achter hun mo
torrijtuig een aanhangwagen of op
legger trekken waarvan het ledig ge
wicht vermeerderd met het laadver
mogen in principe niet meer dan 750
kg bedraagt. Een zwaardere aan
hanger of oplegger is echter wel mo
gelijk, op voorwaarde dat deze (ledig
gewicht laadvermogen niet meer
weegt dan het trekkende motorvoer
tuig (ledig gewicht) en het totaalge
wicht van aanhanger of oplegger
plus trekkend motorrijtuig niet meer
bedraagt dan 3.500 kg.
Als deze grenzen worden overschre
den dan moet de bestuurder in het
bezit zijn van een Europees rijbewijs
kategorie E. Heeft men dit niet, dan
moet hiervoor een apart eksamen
worden afgelegd. Het voorgaande
houdt overigens een beperking in ten
opzichte van de oude situatie, waar
bij men bij de kategoriën B. C en D
de kategorie E er "gratis" bijkreeg.
Deze regeling (een apart eksamen
voor kategorie E) geldt alleen voor
diegenen die na 1 januari 1984 hun
rijeksamen behaalden en daarmee
een Europees rijbewijs verkregen.
Degenen die een "oud" rijbewijs BE
hebben of dit inmiddels voor een
Europees model hebben ingeruild
worden door deze beperking niet
getroffen. Zij krijgen bij inruil voor of
na 1 januari 1986 een Europees rij
bewijs dat geldig is voor de katego
riën B en E en met bij E de vermel
ding "E slechts geldig bij B". Met
deze vermelding is niet bedoeld toch
een beperking op te nemen t.o.v. de
"oude" situatie. De bedoeling is te
voorkomen dat door onder de nieu-
wej'egeling het rijbewijs C of D te
behalen automatisch E wordt ver
kregen voor deze kategoriën.
Oefenvergunning motorrijders
Ook hier is nieuws over te melden.
Op 1 september 1985 wordt een
nieuwe regeling van kracht. Tot nu
toe kon men bij de gemeente een
voorlopige oefenvergunning krijgen,
waarmee men in een bepaald gebied
van die gemeente zelfstandig met de
motor mocht oefenen. Vanaf 1 sep
tember 1985 vervalt deze oefenver
gunning. Voortaan mag men alleen
nog oefenen onder leiding van een
instrukteur. Bovendien moet men
voor het oefenen beschikken over
een theorie certifikaat. Oefenver
gunningen die nog voor 1-9-85 zijn
afgegeven kunnen worden opge
bruikt. Na 1-9-1985 worden geen
oefenvergunningen verstrekt.
C.A. Toorenaar
8
Vrijdag 12 juli 1985