Geslaagde studiedag over FAGON-rapport Geen voorstel voor de pacht Netto resultaat CSM 1e halfjaar 11 procent hoger Alternatief voor eigendom Goede prijsvorming gelegde Jonagold Betere eierprijzen in 2de haltjaar! Lagere rentabiliteit voor de potplantenteelt Rekord-oogst aan tarwe in Saoedi-Arabië Het rapport van de KNLC-kommissie Financiering Agrarisch Onroe rend Goed (Kommissie F AGON) is goed ontvangen. Dat is vorige week woensdag gebleken tijdens een studiedag in Utrecht over dit rapport, dat als titel draagt "Een alternatief erbij". In een inleiding voor de studiedag zei ir. D. Luteijn, voorzitter van de Kommissie F AGON dat de basisgedachte van het rapport is geweest: Hoe kan meer geld van buitenaf ter financiering van agrarisch onroe rend goed, al of niet tijdelijk, worden aangetrokken op voor beide partijen (boer en belegger) aantrekkelijke voorwaarden. De kommissie doet hieromtrent voorstellen waarvan erfpacht de kern is: Erfpacht als alternatief voor eigendom en niet voor pacht. Luteijn stelde dat de Kommissie FAGON voorstelt een tweetal erf- pachtkonstrukties te ontwikkelen met ingebouwd terugkooprecht. Het gaat om de volgende konstrukties: a. Als basiskontrakt voor een rechtstreekse overeenkomst tus sen belegger en erfpachter; b. Via het intermediair van een FA- GON-fonds Van essentieel belang bij deze erf- pachtkonstrukties is dat aan de ene kant aan de geïnteresseerde belegger een mogelijkheid wordt geboden om (in 't groot en 't klein) op verant woorde wijze in agrarische grond te beleggen, terwijl aan de andere kant de grondgebruiker er een reeël fi nancieringsalternatief voor agrari sche grond bijkrijgt. De hoogte van de overdrachtsprijs, de prijs bij te rugkoop en de canon, inklusief in dexering, vormen de centrale ele menten om voor beide partijen een kontrakt te realiseren, dat uitnodigt tot zaken doen", aldus Luteijn. Het Erfpachtsplan past goed bij een moderne zakelijke benadering van de grondproblematiek en bij de pro gressieve ontwikkeling waarbij de grondgebruiker de grond in handen heeft. De voorgestelde hoogte van de erf pachtscanon (4,5%) en van de jaar lijkse toename ervan zijn geen kon- stanten. Over de juiste hoogte ervan is geen definitief uitsluitsel te geven. Het voorstel zal in de praktijk geen remmende invloed hebben op de ontpachting, integendeel. De ontpachting kan afgeremd wor den door de pachtnormen wat te verhogen en/of de wachttermijn te halveren. Erfpacht zowel als geldpacht zijn beide rendabele beleggingen. Het FAGON-plan is duS een goed alternatief voor pacht maar geen al ternatief plan voor het tegengaan van de ontpachting. Aldus prof. Van den Hoort. Ing. J. Groeneweg, hoofd Ontwikke ling Vastgoed Rabobank sprak over beleggen in agrarisch onroerend goed, waarvan reeds vorige week in De Landbode verslag is uitgebracht. Diskussiepunten Na een geanimeerde diskussie vatte de heer Ing. A. Barlagen de belang rijkste standpunten samen. Hij is voorzitter van de KNLC-kommissie Grondgebruik. 1. Het FAGON-voorstel is een dui delijk alternatief erbij. Het is niet bedoeld als alternatief voor pacht, maar voor eigendom. De konstruktie kan worden beschouwd als een vorm van uitgesteld eigendom. 2. Uitgangspunt is op korte termijn een oplossing te bieden voor een fi nancieringsprobleem. 3. Op langere termijn is een politieke diskussie nodig over maatregelen ter voorkoming van verdere terugloop van het pachtareaal. De cie. FAGON is niet de direkt aangewezene om deze diskussie te voeren. 4. Beleggen in agrarisch onroerend goed kan voor de institutionele be legger zeker interessant zijn. Eeü FAGON-Fonds biedt daarbij een aantal aantrekkelijke kanten. 5. Ook voor de boer is zo'n Fonds in bepaalde omstandigheden interes sant; als alternatief voor hypotheek indien koop (nog) niet tot de moge lijkheden behoort. 6. Het FAGON-voorstel verdient nadere uitwerking. Zo mogelijk in breder verband. De KNLC-kom missie Grondgébruik heeft morgen (23 mei), gelet op deze studiedag, een eindadvies opgesteld. Daarna maakt het Hoofdbestuur op 4 juni a.s. uit hoe nu verder zal worden ge handeld. 7. Het verdient in het geheel geen aanbeveling het Rijk bij dit voorstel te betrekken ten behoeve van ga rantstelling of medefinanciering. 8. De Rijksgrondbank beoogt in eer ste instantie een andere kategorie te bereiken dan dit FAGON-fonds. Er zijn wel overlappingen, maar FA GON is niet primair bedoeld om in dividuele financieringsproblemen op te lossen. FAGON biedt een alter natief erbij, voor wie eigendom nog niet tot de mogelijkheden behoort. 9. Ook onder andere omstandighe den, zoals een lagere reeële rente, lijkt een strukturele markt voor een FAGON-fonds aanwezig. 10. Het terugkooprecht is onmisbaar in dit voorstel. Dit aspekt vormt een van de nieuwe elementen om de be langstelling voor erfpacht aan te wakkeren. 11. De hoogte van de Canon is moeilijk eksakt aan te geven. Het voorstel van 4,5% lijkt voor de markt akseptabel op dit moment. Uiteindelijk zal de markt dit nader moeten bepalen, gelet op de moge lijkheden voor het agrarisch bedrijf. 12. De fiskale aspekten verdienen alle aandacht. Er is nog een aantal onzekerheden en het is noodzakelijk hieraan bij de nadere uitwerking voldoende aandacht aan te besteden. 13. Over indexering van de Canon is nog geen eensluidend oordeel. Een index op basis van de kosten van het levensonderhoud houdt te veel risi- De kommissie FAGON heeft zich in haar eerste vergadering afgevraagd of ze (hoewel niet ekspliciet in de opdracht aange geven) ook met voorstellen op het gebied van de pacht moest ko men. Na ampel beraad is besloten dat niet te doen. Aldus ir. D. Lu teijn, voorzitter van de kommissie FAGON. De belangrijke overweging daar bij is geweest dat maatregelen op gebied der pacht vooral een landbouwpolitieke besluitvor ming vergen. "Het gaat immers om ofwel verhoging van de pachtnormen, ofwel een zodanige wijziging van de pachtwet dat de eigenaar/verpachter meer moge lijkheden krijgt om vermogens winst te realiseren. Wijziging der pachtwet kost bovendien veel tijd en de kom missie FAGON was van oordeel dat het gewenst is een alternatief financierings-instrumentarium te ontwerpen wat op korte ter mijn operationeel kan worden", aldus Luteijn. ko's in voor de boer. Indexering op basis van pachtnor men behoort tot de mogelijkheden, maar haalt de politiek binnen. Een index op basis van de prijsstij ging van landbouwgronden wordt ook wel genoemd. Nader onderzoek moet bepalen op basis van welke index de Canon op bepaalde tijdstippen wordt aange past. 14. Een potentiële marktomvang van 10 a 20.000 ha per jaar is, gelet op de ervaringen met de Rijksgrondbank en gelet op de grondmobiliteit, wel licht een redelijke schatting voor de langere termijn. De belegger vraagt in ieder geval een markt van vol doende omvang. 15. De overdrachtsprijs moet niet op de verpachte waarde worden geba seerd. Partijen zijn vrij. Beleggers zullen wel enige speling nodig heb ben en de overdrachtsprijs onder de verkeerswaarde bepalen. 16. Vele onderdelen van het FA GON-rapport moeten nog nader worden uitgewerkt. Het is zaak hier met voortvarendheid aan te werken, maar bij voorkeur in een wat breder verband. Aldus de samenvatting van de heer Barlagen. Regelmatig is er in de afgelopen maanden op de CVZ-veilingen gelegd fruit, dikwijls van super kwaliteit, te koop geweest. De vraag was goed en de prijsvor ming over het algemeen gunstig. In Kapelle werd in de maand april 15.584 kg Jonagold gelegd aangevoerd, deels klasse I, deels super. De middenprijs van dit gelegde fruit was in april ƒ221,50. Los aangevoerd op de zelfde dagen van een vergelijk bare kwaliteit was de middenprijs 183,80, zodat over de gehele periode genomen de gelegde Jo nagold 38 ct per kg meer op bracht. De extra kosten voor ver pakken en materiaal kunnen op 17 ct per kg worden gesteld, dus ook na aftrek hiervan is het re sultaat alleszins gunstig. prijsverwachtingen in mei en juni vooralsnog niet te gunstig zullen zijn. Kon in het eerste kwartaal de leg- pluimveehouderij kostendekkend produceren, na Pasen was dat al niet meer het geval. In het eerste kwartaal was het produktieve leghennenbe- stand in de Gemeenschap ongeveer 2% groter dan in 1984. Ook in het tweede kwartaal is dat het geval, al valt er vanaf medio mei een zekere kentering te bespeuren. Dat is, aldus gegevens van het Pro- duktschap vooral toe te schrijven aan een afname van het legdierenbe- stand in Nederland, alsook in Duits land en Engeland. Opmerkelijk evenwel is de toename van het leghennenbestand in Frank rijk, al klaagt men daar in Bretagne steen en been. In Engeland is een gestage teruggang in het legdieren- bestand op te merken. Het lijkt waarschijnlijk dat de ruimte die daardoor op de Britse markt ontstaat zal worden opgevuld door Frankrijk. In het algemeen is het zo dat de De cijfers in het derde en het vierde kwartaal van het leghennenbestand in de Gemeenschap duiden op een verminderd aanbod. Dat zou, bij gelijkblijvende vraag, kunnen leiden tot betere prijzen in het tweede halfjaar, vergeleken met 1984. Italiaanse boeren willen meer zeggenschap in suikerindustrie De Italiaanse telers van suikerbieten willen hun belang bij de suike rindustrie vergroten van 6% tot 40%. Tot dat doel is de financierings maatschappij Finbieticola opgericht. De organisatie omvat de belang rijkste organisatie van Italiaanse bietentelers. De oprichting moet gezien worden als een tegenzet tegen de voorne mens van o.a. Spaanse en Britse sui kergiganten zich te interesseren voor de Italiaanse suikerindustrie. Zwitserse boeren zien af van prijsverhogingen De zuivel- en vleesoverschotten hebben de Zwitserse Boerenbond doen besluiten dit jaar af te zien van prijsverhogingen voor produkten van de landbouw. Daarbij speelt ook een rol het tekort van de Bundeskas- se. Door prijsverhogingen wil men de overschotten niet verder doen toene men. Wel wil de organisatie de benadeelde bergboeren een tegemoetkoming verschaffen, zoals toeslagen bij de afzet van gebruiksvee en premies voor de verbouw van graan en aard appelen. Voorts verlangt de organisatie een verdere belasting van de invoer van voedermiddelen. De Nederlandse bedrijven met pot planten hadden in 1983 gemiddeld een verlies van ruim 27.000 gld., dat is 4% van de kosten. De rentabiliteit daalde met 5 punten ten opzichte van 1982 ofwel van 1% tot -4%. Het nivo van de opbrengsten was onvoldoende om de kosten te kunnen dekken. Dat wordt meege deeld door het Landbouw-Ekono- misch Instituut, dat dezer dagen een onderzoek publiceerde naar de renta biliteit en de financiering van de pot plantenteelt 1). De arbeidsopbrengst van de onder nemer - d.w.z. de som van het on dernemersoverschot en de bereken de vergoeding voor de arbeid van de ondernemer - bedroeg gemiddeld ƒ37.600,- (in 1982 ƒ58.800,-). Deze arbeidsopbrengst, vermeerderd met het saldo van berekende en betaalde rente en de rentesubsidie, vormt het ondernemersinkomen dat op 38.600,- werd becijferd. Het totaalinkomen - ondernemer sinkomen met de berekende vergoe ding voor de arbeid van de gezinsle den alsmede het inkomen dat buiten het bedrijf werd verkregen - bedroeg gemiddeld 63.900,- per onderne mer (in 1982 82.800,-). De direktie van de NV CSM te Am sterdam deelt mede, dat in aanslui ting op hetgeen in het jaarverslag en tijdens de laatste algemene vergade ring van aandeelhouders in maart j.l. werd verwacht, het resultaat en de omzet in het le halfjaar van het boekjaar 1984/1985 verder toena men. In de le helft van het op 1 ok tober '84 begonnen boekjaar '84/'85 steeg de netto-winst van 21,7 mil joen tot 24,1 miljoen. Met betrekking tot het op 1 april aangevangen 2e halfjaar wordt ten minste een gelijke netto-winst ver wacht als in de eerste zes maanden werd behaald. De produktie van bietsuiker is ge bonden aan het seizoen, dat in het le halfjaar valt. De geproduceerde hoeveelheid suiker was ruim 20 pro cent groter dan in het vorige boek jaar en kwam daarmede op een nor maal niveau. Resultaat en omzet van de levens- middelengroep ontwikkelen zich in het algemeen goed. Zoals eerder werd bekendgemaakt wordt voor de in Utrecht gevestigde Pally Holland (biscuits, jam en hagel) een ingrij pende reorganisatie overwogen. De biochemische groep, met werk maatschappijen in Nederland, Bra zilië en de Verenigde Staten, waar onder de in oktober '84 overgeno men Breddo bedrijven, behaalde gunstige omzetten en resultaten. Het halfjaarbericht zal omstreeks 31 mei verschijnen. Zeer forse subsidiëring heeft er voor gezorgd dat dit jaar in Saoedi-Arabië met een rekord- oogst aan tarwe te rekenen is. Naar verwachting zal de tarwe oogst dit jaar rond 2 miljoen ton opleveren, vergeleken met 1,3 miljoen ton in 1984. In 1975 bedroeg de tarwepro- duktie nog slechts ongeveer 3000 ton. Sinds het begin van het derde Vijf Jarenplan (1980/84) is door de regering een bedrag van $20 mil jard in de Saoedische landbouw geïnvesteerd. De ondersteuning begint hiermee dat de boeren gratis land ter be schikking krijgen. Dan kan de boer aanspraak maken op 50% toeslag bij het aanschaffen van landbouwmachines. Heeft hij daarenboven nog meer geld no dig dan kan hij renteloos kredie ten opnemen bij de Saoedische Landbouwbank. Zaaigoed en bestrijdingsmiddelen worden gratis ter beschikking gesteld. Voorts betaalt de regering 50% van de meststoffen en veevoeder. Hoge transportkosten zoals b.v. gemaakt bij het overvliegen van fokvee, worden geheel vergoed. Landbouw is overigens een dure aangelegenheid als men beseft dat benodigd water gewonnen moet worden uit bronnen die 600 meter diep onder de grond liggen. Dat maakt dat de produktie van 1 ton tarwe rond $430 kost. Tot no vember 1984 werd door de Grain silos Flour Mills $1000 per ton betaald. Inmiddels zijn de garan tieprijzen verlaagd en ontvangt de boer bij aflevering van meer dan 500 ton tarwe "slechts" 830 per ton. Geïmporteerde tarwe kost $200 per ton. Vrijdag 31 mei 1985 17

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1985 | | pagina 17