Relatie Gezinsbestedingen -
Bedrijfsinkomsten
over geld
en goed
De verlenging van een
pachtovereenkomst
Investeringen in de landbouw in
1983/84 nog op peil gebleven
Wijziging van
schadevergoedingsregelingen
Vlasteelt in
opgaande lijn
Voor witloftrek nu
ook areaalhefïïng
Voor het seizoen 1983/1984 en 1984/1985 is aan de afdelingen van de
ZLM in samenwerking met vrouwen en jongeren het projekt Gezins
bestedingen - Bedrijfsinkomsten door de sociaal-ekonomische voor
lichting van de ZLM aangeboden. Van de 84 afdelingen die de ZLM
heeft, hebben er 47 gebruik van gemaakt. Er waren 1.265 deelnemers
waarvan ruim lA vrouwen. 12 afdelingen gaven een vervolg aan het
projekt.
Weet u nog waarom we het
deden?
omdat het van bijzonder groot
belang is dat er een goede even
wichtige relatie bestaat tussen in
komsten en bestedingen.
daardoor een goede ontplooiing
van en in het gezin kan plaats
vinden.
zich daardoor minder liquiditeits
problemen voordoen in gezin en
bedrijf.
het daardoor mogelijk wordt ge
maakt bedrijfsaanpassingen en
nieuwe investeringen te verrich
ten om het inkomen in de toe
komst te handhaven en/of te
verbeteren.
daardoor de spanningen tussen
gezin en bedrijf verminderd kun
nen worden.
Hoe probeerden we het?
We probeerden het door de deelne
mers meer zelf bij het geheel te be
trekken door
een toneelstukje op te voeren om
daardoor direkt bij het onder
werp betrokken te geraken
de zelfwerkzaamheid te vergro
ten en tot een zinvolle diskussie te
komen door gebruik te maken
van een kwSrtet of dominospel,
toegespitst op de situatie
opgaven werden meegegeven om
thuis uit te werken, o.a. het bere
kenen van het beschikbaar inko
men, het verloop van het vermo
gen.
Hoe was de waardering door de
deelnemers?
Duidelijk is gebleken dat de zelf
standige en zijn vrouw graag betrok
ken willen worden en mee willen
doen aan de diskussie over het on
derwerp en dat zij de gebruikte
voorlichtingsmiddelen daarom erg
waardeerden die afweken van het
geëigende patroon "de lezing".
Aandacht
Het verheugt ons dat de opzet van
het projekt landelijk de aandacht
heeft getrokken, vooral wat betreft
de voorbereiding, de projektmatige
opzet, de gebruikte voorlichtings
middelen, het stimuleren van de
zelfwerkzaamheid. De landelijke
hoofden van de S.E.V. zijn geïnfor
meerd over de aanpak, zo ook alle
voorlichters(sters) van Rijk en land
bouworganisaties, werkzaam in
Noord-Brabant.
De opzet en aanpak zal beslist na
volging vinden.
Wat wij hopen?
Wij hopen van ganser harte dat er
meer gekeken zal worden naar de
relatie bedrijfsinkomsten - gezinsbe
stedingen in ieder gezin. Het is wel
licht nu meer nodig dan in het jaar
toen het projekt werd gebracht. Wij
Het in België uitgegeven weekblad
"Vlasberichten" meldt dat de Euro
pese vlasteelt en verwerking zich in
een opgaande lijn bevindt. Zo ging
het aantal met vlas beteelde hektares
van 51.000 in 1982 naar 63.000 in
1984. Enige landen waaronder
Noord-Ierland, Zweden, Finland en
West-Duitsland, zijn op, zij het be
perkte schaal, opnieuw begonnen
met de vlasteelt. De produktie van
vezels nam toe van 72.460 ton in 1982
naar 90.000 in 1984. De vlasspinne
rijen produceerden 27.500 ton vlas
garens in 1982 en dat lag in 1984 op
35.000 ton. Weverijen in verschillen
de West-Europese landen gaan
steeds meer over tot het verwerken
van vlasgarens in hun produkten.
Met ingang van 1 januari 1986 zal
ook de witloftrek met een areaalhef
fing van het Landbouwschap worden
belast. Het bestuur van het Land
bouwschap heeft hiertoe besloten in
de vergadering van 8 mei jl. Tot nu
toe geldt de heffing alleen voor de
teelt van witlofpennen. Het trekken
van de witlofkrop is niet belast.
De areaalheffing voor de witloftrek
gaat ongeveer ƒ51,50 per hektare
bedragen. Voorzover de witlofpen-
nenteler zelf niet trekt, zal deze de
heffing in de prijs van de pennen
moeten doorberekenen. Het areaal
witlofwortelen in ons land neemt de
laatste jaren snel toe. In 1984 ging het
al om ruim 4700 hektare.
Bij het instellen van de areaalheffing
voor de witloftrek speelt vooral mee
dat de vollegrondsgroenteteelt met
ingang van 1984 een belangrijke bij
drage aan het onderzoek op het
Proefstation voor de akkerbouw en
de groenteteelt in de vollegrond
(PAGV) is gaan leveren. Juist voor
de witlofteelt doet het PAGV veel
onderzoek.
Vrijdag 17 mei 1985
Hoewel het in deze rubriek niet de
gewoonte is om over pachtzaken te
schrijven, wil ik hiervoor dit keer toch
een uitzondering maken. De reden is
hetgeen werd gehoord op een bijge
woonde kursus met als onderwerp re
cente ontwikkelingen omtrent de
pacht.
De inleiders van deze kursus moes
ten konstateren dat het tweede lid
van het nieuwe artikel 38a van de
Pachtwet een moeilijk te hanteren
stuk wetgeving is. In het eerste lid
van het artikel is vastgelegd dat de
pachtkamer het verzoek om verlen
ging van de pachtovereenkomst af
wijst als de pachter voor het einde
van de lopende pachttermijn de
leeftijd van 65 jaar heeft bereikt of
zal bereiken en de verpachter op
grond hiervan bezwaar maakt tegen
verlenging. Het tweede lid echter
geeft de pachter toch nog een moge
lijkheid tot verlenging. De pachtka
mer kan het verlengingsverzoek van
de pachter toewijzen, ook al is deze
65 jaar of ouder, indien hij een kind
heeft dat een mogelijke bedrijfsop-
volger zou kunnen zijn. Dit kind
moet op het moment van indiening
van het verzoek tenminste de leeftijd
van 15 jaar hebben bereikt. En voorts
moet op dat moment ten behoeve
van dat kind een vordering tot in de
plaatsstelling bij de pachtkamer zijn
ingediend. Het is met name deze
laatste bepaling die zo moeilijk te
Op donderdag 9 mei bracht een
groep oorlogsveteranen uit de U.S.A.
een bezoek aan KEUKENHOF. Om
10.30 uur vond in het Koningin
Juliana Paviljoen, o.m. in aanwezig
heid van de vice-ambassadeur van de
Verenigde Staten en mevr. Bremer
III, echtg. v.d. ambassadeur, de doop
van een nieuwe tulp plaats. Bijgaan
de foto geeft één en ander in beeld.
zijn in staat als afdeling voorlichting
van de ZLM u ook individueel te
adviseren over deze aangelegenheid.
Wat hebben wij geleerd?
Dat de afdeling voorlichting van de
ZLM in samenwerking met de afde
lingen van de ZLM en de agrarische
kommissie van de plattelandsvrou
wen en de jongeren middels een goed
opgezet projekt dat de leden aan
spreekt veel goeds kan doen voor die
leden. Dat een goede voorbereiding
veel tijd bespaart.
Waar vertrouwen we dan op?
Dat indien de afdelingen beloven dat
ze meedoen, dit ook doen, en niet
zoals er nu enkele waren die afhaak
ten zonder opgaaf van redenen. Hier
geldt ook: "Een man een man een
woord een woord". In een bedrijf en
in een gezin moet men van te voren
plannen en in een afdeling voorlich
ting ook. Dit moet voor elke onder
nemer en zijn vrouw en voor elke
afdelingsbestuurder bekend zijn. We
zijn als afdeling voorlichting bezig
om voor a.s. winterseizoen een pro
jekt op te zetten waarover later meer.
We hopen op de medewerking van
alle afdelingsbesturen.
Dank
Nu we het projekt hebben afgesloten,
wil ik alle medewerkers(sters) harte
lijk dankzeggen voor de enthousiaste
medewerking van allen. Zij geloofden
erin en daarom slaagde het. Dit deden
ook die afdelingsbesturen die meede
den. Die niet meededen misten veel.
Maar zij doen volgende keer mee
omdat het is voor het gezin en het
bedrijf of het bedrijf en het gezin.
J. Markusse
Het doopwater werd over die nieuwe variëteit gesprenkeld door de heer Walter
Klubek uit de Verenigde Staten die de oranje tuin tevens de naam "Liberty"gaf.
De heer Klubek is één van de vele oud-strijaers, die in Nederland aanwezig waren
om het 40-jarige bevrijdingsfeest mee te vieren.
Keukenhof is dit seizoen tot en met Pinkstermaandag 27 mei, dagelijks van
08.00 uur tot 19.30 uur geopend.
Ondanks lagere bedrijfsresultaten
Het boekjaar 1983/84 werd in de Nederlandse landbouw (ekskl. tuin
bouw) afgesloten met een gemiddeld netto-tekort van 32.500,- per
bedrijf. Dat betekent een teruggang ten opzichte van het voorgaande
jaar met 5.500,-. Mede door hogere belastingafdrachten leidde dit, bij
gelijkblijvende gezinsbestedingen, tot lagere besparingen. Omdat de
investeringen op hetzelfde peil bleven moest daardoor een groter be
roep worden gedaan op geleende financieringsmiddelen. Dat meldt het
Landbouw-Ekonomisch Instituut bij de publikatie van de definitieve
bedrijfsuitkomsten (BUL) en de financiële positie (FIP) van land
bouwbedrijven.
hanteren is. Enerzijds moet worden
bedacht dat het nog om een erg jong
kind gaat (tussen 15 en 18 jaar)
waarvan de bestemming als bedrijfs-
opvolger nog niet (geheel) vaststaat,
anderzijds moet al wel in de plaats
stelling worden aangevraagd. De
vraag die dan opkomt is deze: waar
om vraagt de vader verlenging voor
zich zelf aan als hij anderzijds in de
plaatsstelling vordert? Welke situatie
gaat er ontstaan als de pachtkamer
de in de plaatsstelling toewijst en het
kind de rechten als pachter op zijn
naam krijgt, terwijl hij op dat mo
ment (nog) niet betrokken is bij het
bedrijfsgebeuren omdat hij b.v. nog
in opleiding is. De vader is dan wel
de rechten als pachter kwijt Er is
aldus een niet erg bevredigende si
tuatie ontstaan. De suggestie tijdens
de kursus is gedaan dat de pachtka
mer wel het verzoek om verlenging
van de pachtovereenkomst van vader
behandelt en toewijst en het verzoek
om in de plaatsstelling voorlopig
aanhoudt in afwachting van de ge
dragingen van het kind.
Het is te hopen dat u niet met deze
bepalingen van doen krijgt. Mocht dit
wel zo zijn bekijk dan de mogelijkheid
eens om uw vrouw als (mede)pachter
aan te merken. Op deze wijze krijgt u
waarschijnlijk enige tijdsruimte om
op het moment dat het u en de opvol
ger past het bedrijf over te dragen.
B. Veerbeek
In 1983/84 kon op de landbouwbe
drijven 91% van de kosten worden
goedgemaakt door de opbrengsten
(voorgaand jaar 92%). Dit percenta
ge liep overigens uiteen van slechts
86% voor weidebedrijven tot 119%
voor akkerbouwbedrijven.
Uit de analyse van de resultaten
blijkt dat vooral de ongunstige
weersomstandigheden en de hoge
krachtvoederprijzen in 1983/84 hun
tol hebben geëist van de melkvee
houderij. De varkenshouderij had te
kampen met ongunstige opbrengst-
prijs/voederprijsverhoudingen
waardoor de uitkomsten teleurstel
den. In de klei-akkerbouw wer
den de lagere kg-opbrengsten van de
gewassen in 1983/84 ruimschoots
gekompenseerd door hoge op-
brengstprijzen, wat leidde tot door-
eengenomen uitstekende inkomens.
De spreiding in resultaten op akker
bouwbedrijven was echter uitzon
derlijk groot.
Over alle landbouwbedrijven gere
kend werd gemiddeld 49.000,- per
bedrijf geïnvesteerd. De totale in
vesteringen beliepen zo ruim drie
miljard gulden.
(Naast deze meer statistische publi-
katies verschijnt binnenkort de jaar
lijkse samenvattende studie (BEF)
over de meerjarige ontwikkeling en
analyse van de resultaten per be-
drijfstype over de periode tot en met
1983/84. Van de geraamde resulta
ten 1984/85 zal over enige tijd in het
Landbouw-Ekonomisch Bericht
1985 een duidelijk beeld worden ge
geven).
De Afdeling rechtspraak van de Raad
van State zal als beroepsinstantie de
Kroon vervangen. Dit is het gevolg
van het wetsvoorstel tot wijziging van
artikel 49 van de Wet op de Ruimte
lijke Ordening en enkele andere
daaraan verwante schadevergoe
dingsregelingen, dat door de Minis
terraad is goedgekeurd en voor advi
sering aan de Raad van State is toe
gezonden. Het wetsvoorstel is aan
gekondigd in het kabinetsstandpunt
over de aanbevelingen van de kom
missie artikel 49 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening, onder voor
zitterschap van I. Samkalden.
Afdeling rechtspraak in plaats
van Kroon
Vervanging van de Kroon als be
roepsinstantie door de Afdeling
rechtspraak van de Raad van de
State zal niet alleen plaatsvinden bij
de Wet op de Ruimtelijke Ordening,
maar ook bij aanverwante schade
vergoedingsregelingen in de Monu
mentenwet, de Boswet, de Natuur
beschermingswet, de Grondwater
wet en de Wet op de stads- en
dorpsvernieuwing. In verband met
deze wijziging wordt ook voorge
steld:
- de bezwaarschriftenprocedure
volgens de Wet administratieve
rechtspraak overheidsbeschik
kingen (AROB) achterwege te
laten;
- de Afdeling rechtspraak de mo
gelijkheid te bieden desgewenst
zelf in de zaak te voorzien.
Het wetsvoorstel is procedureel van
aard en heeft voornamelijk betrek
king op de administratierechtelijke
voorzieningen, die de burger ten
dienste staan, wanneer hij meent
schade te lijden door overheidshan
delingen.
De beslissing op verzoeken om scha
deloosstelling in eerste aanleg blijft
opgedragen aan de bestuursorganen
die nu - in verschillende wetten -
daarvoor zijn aangewezen. Nieuw is
wel de inschakeling - door deze or
ganen - van een door hen in te stellen
schadebeoordelingskommissie, die
uit een of meer onafhankelijke des
kundigen zal bestaan.