De vrachtauto als
landbouwvoertuig
_jgeleidin9
~*kpnsn°u ttep°^ceen
Kampeer
auto's
In de landbouw wordt steeds vaker
een vrachtauto gebruikt in plaats van
de vertrouwde traktor. Ook deze
vrachtauto's kunnen onder bepaalde
omstandigheden worden aangemerkt
als een landbouwvoertuig. Daarover
zijn nogal wat onduidelijkheden. De
EVO, Algemene Verladers- en Eigen
Vervoer Organisatie in Zoetermeer,
geeft enkele adviezen.
Volgens artikel 13 van het Wegen
verkeersreglement (WVR) is het
verboden met een motorvoertuig op
de weg te rijden, indien niet voldaan
is aan alle in dat reglement gestelde
eisen t.a.v. remmen, verlichting, ve
ring e.d. In artikel 18 van datzelfde
reglement worden een aantal bij
zondere voertuigen genoemd waar
voor niet alle inrichtingseisen gelden
en geen kenteken is vereist. Het be
treft hier o.a. landbouwvoertuigen.
Een landbouwwerktuig wordt als een
bijzonder motorvoertuig beschouwd
als aangetoond wordt dat het voer
tuig zich op de weg bevindt rechts
treeks ten behoeve van landbouw
bedrijven. Onder het begrip land
bouwbedrijf vallen alle vormen van
landbouw, tuinbouw, bosbouw en
ook de veehouderij.
Het begrip "rechtstreeks ten behoeve
van het landbouwbedrijf' wordt in
de rechtspraak verschillend uitge
legd. De meeste recente uitspraak op
dit terrein van de rechtbank te Zut-
phen geeft er wel een zeer ruime
aanleg aan. Een melkrijder
vervoerde in opdracht van de melk
fabriek melk van de veehouders uit
de omgeving naar de fabriek. De
rechter was van mening dat het mo
torvoertuig rich op de weg bevond
rechtstreeks ten behoeve van het
landbouwbedrijf. Of ook andere
rechters daar zo'n ruime uitleg aan
geven valt nog te betwijfelen.
Wet onduidelijk
Zoals gezegd is voor de inrichtings
eisen van landbouwvoertuigen een
aantal uitzonderingen gemaakt. De
uitzonderingen betreffen onder an
dere eisen ten aanzien van banden en
remmen.
Ten aanzien van de wieldruk bepaalt
artikel 69 WVR dat landbouwvoer
tuigen een maximum wieldruk van
2.400 kg mogen hebben. Artikel 18
WVR noemt een maximum wieldruk
4.000 kg. Vrij algemeen wordt daarom
aangenomen, dat 2.400 kg de maxi
mum druk in onbeladen toestand en
4.000 kg in beladen toestand is. In de
rechtspraak daarentegen vinden we
steeds de uitleg dat 2.400 kg de maxi
mum wieldruk in beladen toestand
is. Ook de rechtbank in Assen stelt
zich op dit standpunt, al wordt er
kend dat de weg erg onduidelijk is.
Omdat de wet zo onduidelijk is en
omdat de verdachte erop mocht ver
trouwen, dat de informatie van de
Rijksdienst voor het Wegverkeer
juist was volgde echter ontslag van
rechtsvervolging. In het arrondisse
ment Assen lijkt voorlopig de grens
van 4.000 kg gehanteerd te kunnen
worden. Hoe het bij andere rechters
zal vergaan is niet duidelijk zolang
de Hoge Raad zich er niet over heeft
uitgesproken.
Geen kentekenplicht
Het gebruik van een landbouwvoer
tuig ten behoeve van de landbouw
stelt vrij van de kentekenverplich
ting. Aan de voorzijde van het voer
tuig moet een zgn. 16-km-bord wor
den bevestigd. Hieraan zijn nog een
aantal andere vrijstellingen gekop
peld. Zo valt een dergelijk voertuig
niet onder de algemeen periodieke
keuringsverplichting, het mag wor
den bestuurd door iemand zonder
rijbewijs en vanaf de leeftijd van 16
jaar. Wel dient men onder de 18 jaar
in het bezit te zijn van een zgn. trek
kerrijbewijs. Ook het rijtijdenbesluit
is bij het rijden met deze voertuigen
niet van toepassing. Daarnaast kan
in veel gevallen bovendien gebruik
worden gemaakt van de vrijstelling
van motorrijtuigenbelasting en van
laagbelaste dieselolie. Let wel, deze
laatste twee zijn niet rechtstreeks ge
koppeld aan de kentekenvrijstelling
maar zijn afhankelijk van aparte cri
teria.
Voorzichtig
Al met al blijken er een aardig aantal
H09e
de
*oori,^pn klir"aai"~ ue hliivend
-erSVS,e nugraaggr'V
WÜ9eve
10 84
CehavenvVeghel
voordelen verbonden te rijn aan het
gebruik van een landbouwvoertuig
met 16-km-bord. Toch dient er van
de mening van de EVO met enige
terughoudendheid gebruik te wor
den gemaakt van de bestaande faci
liteiten. Immers, de bedoeling van de
wetgever is duidelijk. Met het oog op
de verkeersveiligheid stelt de wetge
ver aan voertuigen bepaalde eisen.
Voor voertuigen die slechts in zeer
beperkte mate op de weg worden
gebruikt behoeven die eisen niet zo
streng te zijn. Wanneer een voertuig,
dat met een snelheid van 16 km per
uur over de weg "voortkruipt", in
toenemende nfate wordt ingezet voor
het vervoer van goederen dan is dat
zeker niet bevorderlijk voor de ver
keersveiligheid. Het gebruik van
dergelijke voertuigen op de weg
dient dan ook zoveel mogelijk te
worden beperkt. Bij een oneigenlijk
gebruik, hoe juridisch dit ook verde
digbaar is, moet worden gevreesd
voor een ingrijpen van de wetgever,
waarbij gemakkelijk afbreuk kan
worden gedaan aan de bestaande
wettelijke faciliteiten voor het echte
landbouwverkeer en -vervoer.
Voor meer informatie: EVO, afde
ling Eigen Vervoer, telefoon
V079-41.46.41 of de regionale EVO-
kantoren.
Een kampeerauto is een motor
voertuig dat ook is ingericht voor
het verblijf van personen. De
binnenruimte moet tenminste
zijn voorzien van kook- en slaap
gelegenheid.
Voor de bepaling van het aantal
te vervoeren personen wordt ge
keken naar het aantal slaapplaat
sen.
Bij het aanbrengen van een kam-
peeropbouw op een chassis die
nen de voorschriften van de
chassisfabrikant te worden aan
gehouden.
Voertuigen die zijn voorzien van
een zelfdragende of meedragen
de bovenbouw (afgeleid van
komplete door de fabrikant ge
maakte bestelauto's) mogen wat
betreft de dragende delen van de
karrosserie niet gewijzigd wor
den.
Bij de ombouw van bedrijfsauto
tot kampeerauto uitgaande van
een voertuig met een maksimum
toelaatbaar gewicht van niet meer
dan 3500 kg, dient men erop te
letten dat aan de zwaardere eisen,
die voor personenauto's gelden,
wordt voldaan.
De zwaardere eisen die worden
gesteld hebben betrekking op het
remsysteem, de geluidsnormen
en de aanwezigheid van autogor
dels ten behoeve van de bestuur
der en de naast hem zittende
persoon.
De gemachtigde officiële impor
teur van het betreffende merk
kan als regel nagaan of het type
voertuig aan de hierboven ge
noemde normen voldoet.
Voor kampeerauto's met een
maksimum toelaatbaar totaal ge
wicht van meer dan 3500 kg moet
de bestuurder beschikken over
rijbewijs kategorie C.
Zodra het voertuig door de
Rijksdienst voor het Wegverkeer
is goedgekeurd, zal een kente
kenbewijs worden uitgereikt met
de vermelding "kampeerwagen".
(Mede in verband met het ver
krijgen van een 60-dagenkaart
voor de motorrijtuigenbelasting).
Het ministerie van Financiën zal
over de aldus ontstane kampeer
auto (personenauto) een belas
tingvordering instellen.
18
Vrijdag 12 april 1985