Agrarisch Jongerenwerk in uitvoering
De voorbereiding
De thema's
p.j. zuid
geluid
Organisatie van het
Jongerenjaar in Zeeland
De Zeeuwse werkgroep
jongerenjaar heeft zich zelf
de volgende taken gesteld:
Jongerenjaar op
plaatselijk/regionaal nivo
De P.J.Z. en het
jongerenjaar 1985
Bezinnen
Doelstellingen
Vorming
Belangenbehartiging
Vermogen en
vakbekwaamheid
Het jaar 1985 is door de Ver
enigde Naties (VN) uitgeroe
pen tot het Internationaal
Jongerenjaar met als speciale
internationale thema's: parti
cipatie, vrede en ontwikke
ling. Vooral voor het toevoe
gen van het thema participatie
heeft Nederland zich erg sterk
gemaakt, omdat in het verle
den dergelijke jaren (zoals
"het jaar van de vrouw" of
"het jaar van het kind") vaak
over de hoofden van de be
trokken mensen heen gingen.
Er werd wel veel gepraat,
maar het leverde vaak weinig
konkrete resultaten op. Van
daar dat er voor het jaar van
de jongeren, voor een andere
opzet gekozen is. Deze be
stond hierin dat men wilde
proberen om vóór de aanvang
van het jaar al een aantal
konkrete plannen uit te wer
ken, die in het jongerenjaar
zelf verwezenlijkt zouden
moeten worden. Het jaar 1985
zou dan de toets-steen moeten
zijn voor hoe men daadwer
kelijk rekening wilde houden
met de jongeren.
Enkele jaren geleden is men daarom
al begonnen met de voorbereidingen
van dit jongerenjaar. Dit wordt in
Nederland naast de regering ook door
het Nederlands Platform voor Inter
nationaal Jongerenwerk, waarbij ook
de Plattelands Jongeren Organisa
ties zijn aangesloten, gedaan.
Voor Nederland zijn de volgende
prioriteiten gekozen:
1. jeugdwerkloosheid
2. minderjarigheidsproblematiek
3. jonge buitenlanders
4. vrede
De eerste drie prioriteiten vallen on
der het internationale thema "parti
cipatie", wat inhoudt dat geprobeerd
zal worden om op deze gebieden tot
daadwerkelijke resultaten te komen.
De thema's vrede en ontwikkeling
moeten meer in de vormende sfeer
gezien worden, waar tijdens het jon
gerenjaar extra aandacht aan besteed
zou moeten worden.
Bijna alle betrokken organisaties zijn
van mening dat de nadruk moet ko
men te liggen op projekten ter ver
betering van de situatie van jonge
ren.
Ter verbetering van de situatie en
positie van (langdurig) werkloze
jongeren worden o.a. genoemd het
opzetten van kleinschalige arbeids-
redaktie hank tegels
projekten en het afschaffen van de
sollicitatieplicht bij het verrichten
van onbetaald werk. Als projekten
ter verbetering van de situatie van
(weggelopen) minderjarigen worden
o.a. genoemd het kreëren van een
aantal legale woon/opvangmoge
lijkheden voor weglopers, het verla
gen van de meerderjarigheidsgrens
en het verbeteren van de rechten van
minderjarigen in bijvoorbeeld kin
dertehuizen.
Projekten ter verbetering van de po
sitie van jonge buitenlanders zouden
ingepast moeten worden in beide
bovengenoemde thema's, terwijl
daarnaast bijvoorbeeld aandacht zou
moeten worden besteed aan de
rechtspositie van deze groep.
Bovenstaande is allemaal opgenomen
in het aktieplan 1985 van de nationa
le werkgroep jongerenjaar. Aanslui
tend hierop heeft de Zeeuwse Jeugd
raad een werkgroep jongerenjaar in
gesteld. Naast de landelijke thema's
zal in Zeeland ook aandacht besteed
worden aan de "jongerenkultuur"
waaronder popmuziek, meidenwerk
en jongerencentra.
a. het inventariseren en koördine-
ren van aktiviteiten in het kader
van het jongerenjaar in Neder
land.
b. het afstemmen van aktiviteiten in
Zeeland met die van de Nationale
Werkgroep Jongerenjaar.
c. het geven van informatie en
voorlichting over het jongeren-
jaar.
d. het opzetten en ondersteunen -
waar nodig - van aktiviteiten.
e. de uitvoering van provinciale ak
tiviteiten, waaronder beleidsaan
bevelingen naar provincie dan
wel gemeenten.
Binnen de Zeeuwse werkgroep jon
gerenjaar zijn 2 projektgroepen ge
vormd. De ene groep houdt zich be
zig met "jongeren en kuituur" en de
andere met "jeugdwerkloosheid".
Ook op plaatselijk en regionaal nivo
wordt aandacht besteed aan het in
ternationaal jongerenjaar. Er worden
allerlei initiatieven ontwikkeld om te
komen tot verschillende aktiviteiten.
Hiervoor kunnen speciale subsidies
verkregen worden.
Deze subsidies lopen via de ge
meenten. Een aantal gemeenten
hebben een vast bedrag gereserveerd
voor jongerenjaar aktiviteiten, ter
wijl andere gemeenten eerst initia
tieven afwachten, die vanuit de be
volking moeten komen. Een kleine
greep uit de aktiviteiten/initiatieven
die op dit moment al genomen zijn:
Door de gemeente Aardenburg,
Oostburg en Sluis is een gezamen
lijk bedrag van 10.000,— be
schikbaar gesteld. De organisatie
en koördinatie van de aktiviteiten
ligt hier in-handen van de Streek
Jeugdcentrale. Een van de vele
aktiviteiten is het maken van een
video-film over de leefsituatie
van jongeren in West Zeeuws-
Vlaanderen.
in Hulst/Hontenisse wordt op 31
mei, 1 en 2 juni een 3-daags jon-
geren-doe-festival georganiseerd
met zeer veel verschillende akti
viteiten, zoals optreden van ver
schillende muziekgroepen, een
jeugdcircus, jeugdtheater, een
film en forumdiskussie over
jeugdwerkloosheid en allerlei
stands. Ook wordt geprobeerd
om Belgische gemeentes hiervoor
geïnteresseerd te krijgen.
In Reimerswaal is een werkgroep
aan het werk met allerlei ideeën
zoals: teken- en foto-wedstrijd,
video-film, muziekshop en een
beurs.
In Goes wordt op zaterdag 8 juni
een groot "binnenstadfeest" ge
houden, waarop allerlei aktivitei
ten plaats vinden die door jonge
ren georganiseerd worden, zoals
muziek en (straat-)theater.
Ook de P.J.Z. is een jongerenvereni
ging, die betrokken zou kunnen zijn
bij allerlei aktiviteiten in het kader
van het jongerenjaar. Wat kun je als
P.J.Z.-afdeling doen in het kader van
dit jaar? Uit bovenstaande blijkt wel
dat er op allerlei manieren aandacht
besteed wordt aan het internationale
jongerenjaar. Daarom kun je twee
dingen doen:
1. In je omgeving (bijv. jouw ge
meente) kijken wat er al allemaal
georganiseerd wordt in dit kader.
Als er zaken bij zijn die je aan
spreken zou je er aan deel kunnen
nemen.
2. Zelf proberen om initiatieven te
nemen door b.v. aan een bepaald
onderwerp speciaal aandacht te
besteden.
Mocht je plannen, ideeën e.d. heb
ben, of mocht je wel iets willen doen,
maar je weet nog niet precies wat of
mocht je nog meer informatie willen
hebben, aarzel dan niet om kontakt
op, te nemén met ondergetekende op
het provinciaal sekretariaat (Tel.
01680-27921 of 01680-28974-privé).
We kunnen dan samen naar wegen
zoeken op welke manier we het beste
de zaken aan kunnen pakken. Voor
meer informatie kun je ook terecht
bij: Margreet Theune, sekretaris van
de Zeeuwse werkgroep jongerenjaar
1985. Haar adres is: Zeeuwse Jeugd
raad, Dam 31, 4331 GE Middelburg,
(Tel.: 01180-33024).
Henk Tegels
Bestuurders in het agrarisch jongerenwerk hebben zich onlangs in Kapelle
bezonnen op de vraag op welke wijze inhoud gegeven moet worden aan de
doelstellingen van de PJZ, RAK en ZAJK. Links Henk Tegels, die als be
roepskracht de aktiviteiten van het jongerenwerk aktiveert en koördineert.
Het Agrarisch Jongerenwerk van de Plattelandsjongerenorganisaties
heeft de afgelopen 10 jaar een sterke ontwikkeling doorgemaakt. Van
uit provinciale en landelijke kommissies en werkgroepen is een volle
dige organisatie ontstaan met 3 bestuurslagen (regionaal, provinciaal,
landelijk) met vertegenwoordigingen in alle denkbare aanverwante or
ganisaties en met een eigen ledenblad. Binnen het plattelandsjonge
renwerk is nu sprake van twee takken: een algemene en een agrarische.
Regelmatig blijkt dat zowel PJZ- als ZLM-leden moeite hebben om het
agrarisch jongerenwerk te plaatsen. Vandaar deze keer hiervoor wat
extra aandacht.
Het Agrarisch Jongerenwerk heeft een duidelijk eigen gezicht gekre
gen. Met de bedrijfsovernameproblematiek als uitgangspunt hebben de
georganiseerde agrarische jongeren onafhankelijk van de standsorga
nisaties een eigen visie ontwikkeld op het landbouwbeleid. Het agra
risch jongerenwerk kiest haar eigen thema's, brengt deze op eigen wijze
in diskussie en treedt met eigen standpunten naar buiten.
De wijze waarop het agrarisch jon
gerenwerk funktioneert en zich ont
wikkelt is een punt van bezinning
voor leden en bestuursleden.
Ook besturen van plattelandsjonge
renorganisaties (algemeen werk) en
standsorganisaties zijn geïnteres
seerd in het reilen en zeilen van de
agrarische jongerenorganisaties; de
plattelandsjongerenbestuursleden
omdat ze verantwoording dragen
voor het agrarisch jongerenwerk en
de standsorganisaties omdat de le
den van de agrarische jongerenorga
nisaties ook hun (toekomstige) leden
zijn.
Het is wenselijk dat zeker bestuur
ders in het agrarisch jongerenwerk,
de RAK- en ZAJK-bestuurslederi
zich regelmatig bezinnen op de vraag
op welke wijze inhoud gegeven moet
worden aan de doelstellingen. Uit
gangspunt voor zo'n bezinning vor
men de doelstellingen.
Bij de doelstellingen in het agrarisch
jongerenwerk gaat het er om dat we
een verantwoorde afweging maken
van de Inhoud en de Methodiek.
Inhoud: welke thema's, problemen,
aktiviteiten pakken we aan?
wat zijn onze uitgangspunten bij de
ze keuze, welke overwegingen spelen
hierbij een rol?
Methodiek: welke wegen kiezen we
om ons doel te bereiken?
hoe pakken we het aan? wat doen we
op welk niveau?
De doelstellingen zijn vastgesteld
door de gezamenlijke plattelands
jongerenorganisaties en vastgelegd
in een huishoudelijk regle
ment.
De hoofddoelstellingen zijn: (zie ook
ZAJK-boekje)
1) de vorming van de agrarische jon
geren;
2) de belangenbehartiging van de
agrarische jongeren, gericht op de
verbetering van de sociale en
ekonomische positie;
3) het verhogen van de technische en
ekonomische vakbekwaamheid.
Vorming, belangenbehartiging en
verhoging vakbekwaamheid. Wat
verstaan we hieronder. Wat moeten
we ons daarbij voorstellen.
Hierbij gaat het er om dat het agra
risch jongerenwerk een bijdrage le
vert aan het ontwikkelen van inzicht
en een eigen visie bij de leden. In
zicht en kijk op de struktuur en het
funktioneren van de maatschappij
waarbinnen het landbouwgebeuren
zich voltrekt. Waarom?
De landbouw en de rest van de
maatschappij zijn met elkaar ver
bonden en beïnvloeden elkaar we
derzijds. Maatschappelijke ontwik
kelingen hebben gevolgen voor ont
wikkelingen in de landbouw, ze vra
gen om aanpassingen aan nieuw
ontstane situaties. Een voorbeeld:
De EG is niet meer bereid of in staat
de stijgende kosten voor het weg
werken van landbouwoverschotten
op te brengen. De maatregelen om
dit probleem op te lossen, hetzij door
produktiebeperking met een super
heffing, dan wel door een lagere
prijsgarantie als bij granen, vragen
om aanpassingen op de individuele
bedrijven. Hieraan kunnen we in
gespreksavonden en diskussies aan
dacht besteden.
Een ander aspekt van vorming is dat
het agrarisch jongerenwerk een bij
drage kan leveren in de opleiding
van boeren en boerinnen om als be
stuursleden van landbouworganisa
ties te kunnen funktioneren. Hierbij
gaat het er om een bijdrage te leveren
in het inzicht in strukturen en het
funktioneren van landbouworgani
saties, inzicht in besluitvorming en
standpuntbepaling. Binnen het
agrarisch jongerenwerk kan al doen
de vaardigheid opgedaan worden
om ook in andere organisaties goed
te kunnen funktioneren.
im mommvAH mrjommmMAtu
Uitgangspunten voor belangenbe
hartiging vormen öe sociale en eko
nomische positie (situatie) en de toe
komstmogelijkheden van jonge
agrariërs (boeren, boerinnen en in de
landbouwsektor werkzame jonge
ren).
Om hieraan inhoud te kunnen geven
moet eerst vastgesteld worden wat de
problemen en knelpunten zijn in de
positie van jonge agrariërs op een
bepaald moment. Daarnaast kunnen
de in de nabije en verdere toekomst
te verwachten problemen ingeschat
worden zodat we ook op nieuwe
knelsituaties in kunnen spelen.
Een voorbeeld:
Door de maatregelen van de EG om
de kosten van het beleid te temperen
worden de bestaansmogelijkheden
voor individuele bedrijven bedreigd.
Door lagere prijsopbrengsten wordt
het b.v. moeilijker om te voldoen aan
betalingsverplichtingen van vreemd
vermogen dat geleend is om een be
drijf over te nemen en/of aan te
passen.
De belangenbehartiging van het
agrarisch jongerenwerk richt zich
begrijpelijkerwijs vooral op het
"bo -r worden" en het "boer (kunnen)
blijven". De problematiek van de
bedrijfsovername en het met het oog
op de toekomst belangrijke land
bouwbeleid zijn dan ook traditionele
onderwerpen.
Daarnaast zijn er vele andere onder
werpen denkbaar die vanuit dezelfde
optiek ook aandacht krijgen.
Om een inkomen te kunnen verdie
nen is er, mede door de zich voort
durend veranderende omstandighe
den, de noodzaak aanwezig de vak
bekwaamheid te verbeteren. Aan
passing van het bedrijf vereist nieu
we kennis en vaardigheden.
Het agrarisch jongerenwerk kan
hieraan een bijdrage leveren door
zelf scholings- en kursusmogelijkhe-
den te ontwikkelen en aan te bieden.
Het agrarisch jongerenwerk kan zelf
met een aanbod komen of de leden
verwijzen naar de ruime mogelijk
heden die geboden worden door an
dere instellingen op dit gebied. Zoals
het door het ministerie gesubsidieer
de kursus- en vervolgonderwijs.
Volgende week in deze rubriek meer
over het in de praktijk tot uitvoering
brengen van deze doelstellingen.
w-