VOOR in: VROUW Kippen Wat is het leven? r-lconen-n Het Hout Het "patroon" Schilderen Waarom Iconen? Taal Wist U... Gezegdes van kippen: Paasicoon onder redaktie van de Redaktiekommissie Bond van Plattelandsvrouwen voor Zee land en Brabant Redaktieadres: Mevr. LJ.de Regt - van Maldegem Anna Mariaweg 1, 4494 PB Geersdijk Nederdaling van Christus, Russisch, begin 16e eeuw. Iconen zijn een weerspiegeling van het geestelijk leven van een volk, van de kuituur van dat volk maar bovenal van het geestelijk leven van de schilder. Het schilderen van een Icoon is niet voor een ieder weggelegd. Er worden hoge eisen gesteld dan: de geestelijke gesteldheid van de schilder. Iconen schilderen is een sacramentele gave maar toch zijn er niet-orthodoxen die iconen maken. In de "Hermenia", een schildersboek, geschreven door Dionysy, een monnik op de hei lige berg Athos, staat alles be schreven. Vaak wordt geschilderd op linde hout. De eisen aan het hout zijn dat het BOL moet naar de schilderskant, dat is de ziel van het hout. Als voorbewerking wordt het hout ingekrast, zodat er groeven ontstaan. Daarna worden 3 a 4 lagen lijm op gesmeerd. Elke laag moet 24 uur drogen en tussen de 3e en de 4e laag wordt linnen geplakt. Meestal dan nog 3 lagen lijm, deze lijmlagen worden steeds dunner; dan wordt het geschuurd met lijnsteen en leer. Nu is de ondergrond klaar voor het schilderen. Het opbrengen van de tekening wordt met behulp van doorschijnend papier overgenomen van een oude Icoon. Niets mag worden veranderd aan de afbeelding en de schilder kan er dus geen eigen kunstwerk van maken. Voor het maken van een "echte" icoon moet de schilder eerst vasten, d.w.z. de geest vrijmaken voor het sacramentele werk wat hij gaat doen. Men moet zich zeer bewust zijn van waar men mee bezig is, men maakt geen kunstwerk voor eigen roem en daadwerkelijke veranderingen in de kompositie zijn niet toegestaan. Als alle voorbereidingen volgens de regels zijn nagekomen begint het schilderen met eerst het aanbrengen van het goud. Alles wat verguld is moet eerst worden gedaan en daarna komen de andere kleuren. Oker, Cadmium en Ciënna zijn de z.g. aarde-kleuren en met deze begint de schilder. Eerst de donkere en dan vervolgens de lichte. Handen en ge zicht worden het laatste gedaan en dan worden de teksten aangebracht. Aflakken is heel belangrijk ter be scherming van de Iconen. Een "ech te" Icoon wordt in de kerk door de priester gewijd. Men maakte in de Russisch-Oosterse Kerk onderscheid, men stelde het verschil tussen aanbidding en vere ring. Iconen zijn heilige afbeeldingen in kleur om te: gedenken, te vereren en om hulde te brengen. NIET om te aanbidden, want dan zou men de afgebeelde aanbidden. Er mag ook slechts worden afgebeeld datgene wat mensenogen hebben gezien. Er kan een vriendschapsrela tie ontstaan met Iconen als met be kenden. Iconen behoren tot de kerkelijke kunst met daarbij de funktie om de christelijke visie op de wereld weer te geven. Maar tevens om de mens de ogen te openen voor de hogere wereld die ver buiten het bereik van het menselijke begrip is. "De icoon is een venster naar de eeuwigheid". Kippen horen van oudsher bij een boerderij. Gewoon, omdat je er in de allereerste plaats de ruimte voor hebt. Ik denk dat heel wat meer mensen kippen zouden houden als ze wat ruimer zouden wonen. Want kippen hebben iets datje aanspreekt. Hoe gezellig kan een haan met zijn kippen op een erf rondscharrelen. Rond huis en hof hebben we elf van deze vogels lopen. Tien van het vrouwelijk soort en een haan. Om ruzie te voorkomen hebben we be wust maar één van dit mannelijk soort in leven gelaten. Men zegt niet voor niets: "Geen twee hanen op één erf', waar ze dan mee bedoelen dat één baas in huis genoeg is. Zo ook in de dierenwereld. Ik heb onze kippen eens nagegaan om er wat over te schrijven. Dan moet ik eerst vermelden dat ik nooit uitreken wat ze opeten, hoeveel ze kosten van aanschaf. Nee, het is een hobby en een hobby kost geld. Als je er geen aardigheid in hebt, kun je ze beter in de soeppan stoppen. Zo'n dertig jaar geleden lag dat an ders. Alles was toen nog kleinschalig. Van zo'n dertig kippen hield je als boerin ook nog wel een centje over. Je had zo van die vaste klanten die graag een vers ei hadden en het op de boerderij kwamen halen, 2 dubbel tjes voor een ei was heel gewoon. Zo kon ik er in het eerste jaar van ons trouwen een mooie degelijke kinder- uitzet van kopen. Dat was dan mooi mee genomen, want voor het bedrijf was er genoeg nodig. Aangezien ik geen baby uitzet meer nodig heb, geef ik m'n overtollige ei-produktie weg. De kinderen vinden het lekker om ze mee te nemen. Zo'n ei van thuis smaakt toch anders. Als ka- dootje wordt de laatste tijd een doosje verse eieren steeds meer ge waardeerd. Met het beeld van de kippen van een halflevend beest van een batterij, spreekt het ei van de boerderij de mensen aan. Onze kip pen zijn dan ook echte scharrelkip- pen. Nu de groentetuin nog niet in gezaaid is, mogen ze de - toch al niet kleine - ren uit. De haan loopt trots voorop en roept z'n harem luidkeels bij elkaar als er hier of daar wat te pikkep valt. Ze krabben met elkaar het gazon ondersteboven. We heb ben nooit geen last van mos in het gras. Ik denk dat we dat aan de tweevoeters te danken hebben. Dat ze gelijk dan de border bewer ken, moet je voor lief nemen. Ze gaan steeds verder van huis. Laatst belde buurman op: "Sien, je kippen lopen helemaal bij mij!" Aangezien ik met het eten bezig was heb ik hem de raad gegeven ze te zeggen dat ze naar huis moesten. Een uur later kwamen ze aangestapt. Het werd wel een ander verhaal toen ze op een uitstapje door de mist werden over vallen. Ze zijn dan hun richting kwijt en waren een garage binnengestapt aan onze dijk. Er zijn nog eerlijke mensen dus ook dat kwam goed terecht. Verder kun je kinderen die bij je op bezoek zijn, geen groter plezier doen dan de eieren uit het hok te laten halen. Als ze het dan ook nog mee naar huis mogen nemen wordt het een onvergetelijke dag voor hen. Het hoeft niet altijd duur en groots te zijn voor een kind. Een ei voorzichtig in twee kinderhandjes is een feest voor jong en oud. Sien Overbeeke Iconen beschrijven in de eerste plaats de gebeurtenissen van het evangelie, leven en werken van Jezus onder de mensen. Op de oudste iconen werd Christus dikwijls symbolisch afgebeeld als: vis - anker - lam. Eerst na 692 begon men de menselijke vorm af te beel den. Het was in oorsprong de be doeling dat de icoon aan ongeletter- den iets zou vertellen over leven en leer van Christus. Datgene wat op de icoon wordt ver teld kan in verschillende groepen worden gezien: Men kent: Christus Icoon Maria Icoon Feestdagen Icoon Heiligen Icoon. Christus Icoon, deze tonen aan dat de mensen hun hele leven hebben gezocht naar het "Ware" portret van Christus. De R.K.Kerk zegt: Zweetdoek van de heilige Veronica. Orthodoxe kerk zegt: via afdruk op een doek. God de Vader afbeelden mag niet. Zoon afbeelden naar de doek. Heilige Geest: in de vorm van een duif. De taal van de Iconen is werelds en toch ook weer niet. Niet iedereen kan het begrijpen, het is een beeld-taal die binnen de Orthodoxe kerk een apart leven leidt. De beelden liggen vast in normen, men moest duide lijke beelden aan de mensen aanbie den. Een icoon is altijd op een vlak ge schilderd. Men kan er niet omheen zoals bij een beeld. Het is dus niet mogelijk te zien wat erachter zou kunnen zijn. In elke icoon kan men bepaalde lij nen terugvinden, zoals: Vierkant hiëroglyfen teken van de wereld. Een Zweeds sprookje Op een mooie zomerdag was het rond het middaguur stil geworden in het bos. De vogels staken hun kop onder hun vleugels. Alles was in rust. Toen stak de schildvink zijn kopje omhoog en vroeg: "Wat is eigenlijk het leven?" Allen waren onthutst door deze moeilijke vraag. De roos ontvouwde juist haar knop en schoof dat het helemaal niet goed is om eieren in de koelkast te bewaren? Het is veel beter om ze te verwerken als ze op kamertemperatuur zijn. dat u moet zorgen dat diezelfde eie ren niet vlak bij sterkruikende arti kelen staan omdat de poreuze schaal de lucht gemakkelijk doorlaat? dat een droge huid geweldig opknapt van een maskertje van eierdooier eventueel vermengd met amandel olie? dat een vette huid daarentegen meer baat vindt bij een eiwitmaskertje? dat een vruchtentaart niet week en klef wordt als u de taartbodem be strijkt met eiwit voor u het vulsel erin doet? dat u de eierdooier die u hierbij overhoudt in een koelkastdoosje moet doen met een laagje water en het doosje goed moet sluiten? dat u de dooier op die manier een paar dagen in de koelkast kunt be waren? Met de kippen op stok gaan. Hij is er als de kippen bij. Hij redeneert als een kip zonder kop. Dat slaat als een kip op Dirk. Hij of zij is kippig. Meisje of vrouw is een kippetje. Driehoek drievuldigheid. Cirkel geslotenheid van de icoon. Huis Kerk. Tent Abraham. Eik levensboom. Bergen opstijgen van de Heilige Geest. Het Paas-icoon toont de vrouwen bij het lege graf. Deze wordt in de paas nacht op de ereplaats opgesteld en vervuld dan in de Paasdienst een belangrijk deel van het grote gebeu ren in de dienst. Het is een heel bijzondere belevenis om een Paas-nacht-dienst in de Ort hodoxe kerk mee te maken. Wel moet men er ruim de tijd voor nemen, want zo'n dienst kan uren duren. Met dan als hoogtepunt het bericht van de opstanding: Men wenst elkaar geluk en de vreugde is zeer duidelijk aanwezig. Aan het einde van de dienst is er een Paas- maaltijd waartoe ieder wordt uitge nodigd om deel te nemen. Een keur van diverse eetwaren wordt door de leden van de kerk meegebracht en ook de drank ontbreekt niet. Dit is een van de hoogtepunten in de or thodoxe kerk en hoewel het lange staan tijdens de dienst vermoeiend kan zijn is het een heel bijzondere ervaring en men krijgt dan ook een klein beetje mee van het grote ge beuren in de paasnacht. Als ergens een tentoonstelling van iconen is probeer dan eens te gaan kijken en laat deze oude kunst op U inwerken. Ook zal men dan nog veel meer over iconen kunnen vertellen. Ik volsta nu met enkele afbeeldingen bij te voegen en geef U de tip om, als daar de gelegenheid voor is, het Ico nen-museum in Recklinghausen (Duitsland) te bezoeken. Men heeft daar een schitterende kollektie en geeft daarbij uitleg. P J. de Rooy - Janse behoedzaam het ene blaadje na het andere naar buiten. Zij sprak: "Het leven is een ontwikkeling". Minder diepzinnig aangelegd was de vlinder. Vrolijk vloog hij van de ene bloem naar de andere, snoepte links en rechts en zei: "Het leven is een en al vreugde en zonneschijn". Beneden op de grond sleepte een mier een strohalm voort die tienmaal zo lang was als zij zelf, en zei: "Het leven is niets anders dan moeite en arbeid". Ijverig kwam een bij terugvliegen van een honinghoudende bloem en deed ook een duit in het zakje: "Het leven is afwisselend werken en ple zier". Waar zo wijs gesproken werd, kon de mol niet achterblijven. Hij stak zijn kop boven de grond en zei: "Het leven is een strijd in het donker". Bijna zou er ruzie losgebarsten zijn, als het niet was gaan motregenen. De regen zei: "Het leven bestaat uit tra nen, louter tranen", en trok verder naar zee. Daar woedden de golven en wierpen zich met alle geweld tegen de rotsen en kreunden: "Het leven is een eeuwigdurende vergeef se worsteling om vrijheid". Hoog daarboven draaide een adelaar majesteitelijk zijn rondjes en jubel de: "Het leven! Het leven is naar boven streven!" Niet ver daar van daan stond een wilg die door de storm al opzij gebogen was. Zij zei: "Het leven is je bukken voor een ho gere macht". Toen werd het nacht. Met geluidloze vleugelslag gleed een uil door de takken van het bos en kraste: "Het leven betekent: je kans benutten als de anderen slapen". En tenslotte werd het stil in het bos. Na een poosje liep een jonge man over de weg naar huis. Hij kwam van een avondje uit en mompelde voor zich uit: "Het leven bestaat uit het gestage zoeken naar geluk en een reeks teleurstellingen". Opeens rees het morgenrood in volle pracht op en sprak: "Zoals ik, het morgenrood, het begin ben van de komende dag, zo is het leven het aanbreken van de eeuwigheid".

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1985 | | pagina 38