nieuws uit brussel Duitsers en Zuiden blokkeren prijs-akkoord Kavelruil: een snelle manier om de verkaveling van uw bedrijf te verbeteren Telegram naar minister Braks over prijsvoorstellen jan werts Lagere graanprijs breekpunt Invoerstop voor varkens en varkensprodukten uit België gedeeltelijk opgeheven De maandag in Brussel begonnen marathon over nieuwe landbouw prijzen is woensdagmiddag afgelopen. Maandag komen de ministers in Luxemburg bijeen voor een nieuwe poging. Of het dan lukt staat nog lang niet vast. Nu de prijzen niet op de geijkte datum van 1 april ingaan, heeft dit als belangrijke consequentie dat de omstreden 1 procent verdere verlaging van de melkquota waartoe vorig jaar is besloten, automatisch eigenlijk vanaf komende maandag ingaat. Op verzoek van de Duitsers, die tegen iedere verdere beperking van de melkproduktie op dit moment ageren, is echter een verklaring aange nomen. Daarin staat dat het verlopen van de datum van 1 april niet inhoudt dat daardoor automatisch al een bepaalde (produktie-beper- kende) koers wordt ingeslagen. Minister Braks onderstreept dat dit ook voor hem geldt. Overigens zijn de huidige prijzen voorlopig verlengd tot 15 april. Het huidige totale melkquotum blijft gehandhaafd tot dat meer duidelijk heid is geschapen over de nieuwe prijzen. Bovendien is het de bedoe ling een eventuele lagere mede-ver- antwoordelijkheidsheffing met te rugwerkende kracht vanaf 1 april te laten gelden. Overigens hebben al leen de Benelux landen met een ze kere sympathie gereageerd op het Duitse verzoek om de melkproduktie dit jaar niet verder te beperken. Braks merkte op, dat het voor heel veel individuele veehouders die al op (of bij een komende droge, dan wel te natte zomer zelfs iets onder) hun quotum zitten, het voordeliger is als de heffing op de medeverantwoor delijkheid cén procent omlaag gaat. Voor de minister zelf is het echter aanlokkelijk als het quotum niet omlaag zou gaan. Dan heeft hij meer ruimte voor het tegemoetkomen van hardheidsgevallen, voor nieuw be leid, jonge ondernemers en derge lijke. Ook ten aanzien van het punt van individuele quota per veehou der, dan wel regionale per zuivelfa briek heeft de Nederlandse minister nog geen keuze gemaakt. Het belangrijkste obstakel voor een akkoord over het plan tot bevriezing van de prijzen ligt bij de Bondsrepu bliek, zo is deze week bevestigd. Mi nister Kiechle wil geen verlaging van de prijzen uitgedrukt in Duitse mar ken accepteren. Tijdens het beraad in Brussel vloog de Duitse minister nog even terug naar zijn hoofdstad om dat stand punt via regeringsberaad te bevesti gen. Minister Kiechle is echter niet met de boodschap teruggekeerd dat hij besluitvorming in de ministerraad via een stemming zal blokkeren. Dit betekent volgens minister Braks dat de Duitse positie voor volgende week weliswaar niet is versoepeld, maar evenmin verhard. Graanprijzen Voor Nederland, aldus Braks, is de graanprijs de spil van het pakket. Destijds was er behoefte aan invoer van kwaliteits-granen. Vandaag is de bescherming echter helemaal toege sneden op de interne markt. Het merkwaardige is echter dat daar tar we beter beschermd wordt dan gerst. Terwijl er tegelijk teveel tarwe is en te weinig gerst voor het voergraan. Via prijsverlaging wil de Nederlandse bewindsman bereiken dat de slechtste kwaliteiten voortaan eerder naar de voerbak gaan. De Bondsrepubliek stuurt erop aan de prijsverlaging voor granen wat te verlichten door bepaalde kwaliteits soorten een wat gunstiger interventie (aankoop via de overheid) te verle nen. Dat kan uitwerken in een op waartse prijsaanpassing voor be- Vrijdag 29 maart 1935 paalde kwaliteiten (Duitse) granen. Een mogelijkheid waarop minister Braks hier maandag speculeerde is dat men aldus de Duitse graantelers wat tegemoet komt. De Duitsers willen bovendien liever de afbraak van hun monetaire com pensaties uitstellen. Braks haakte daarop in met de mededeling dat ons land dan ook zo'n verschuiving naar 1986 wenst. De prijsverlaging die sa menvalt met afbraak van die mone taire compensaties zou dan dus meevallen. De Nederlandse minister reageerde positief op een Franse suggestie om gedurende de winter de interventie (het opkopen) van mage re melkpoeder te schorsen. Zuidelijke landen Problemen zijn er verder met de zui delijke landen: Italië en Grieken land. Daar hikt men aan tegen kos tenstijgingen (inflatie) voor de land bouwsector van vaak meer dan tien procent. Terwijl landbouwcommis saris Andriessen voor diverse zuide lijke produkten verlaging van de prijzen variërend van drie tot zes procent wil. Maar anderzijds is het toch zo, aldus onderstreepte minister Braks hier, dat omgerekend per hec tare de telers in zuidelijke landen vaak erg hoge steunbedragen ont vangen. Samengevat kunnen we ondanks al het bovenstaande ons geen prijzen- ronde herinneren, waarin er eigenlijk zo weinig onoverkomelijke proble men waren. Nederland, Engeland, Denemarken en zelfs Frankrijk zijn met Andriessen's pakket gauw klaar. Braks enige zorg met dit pakket is dat de zuidelijke landen niet voldoende inleveren, danwel de Duitsers net als in 1984 zouden overgaan tot natio nale steunmaatregelen voor hun ei gen agrarische bevolking. Een reden om de marathon naar vol gende week te verdagen ligt ook in het gegeven dat dit weekeinde in Brussel de traditionele lente-topcon ferentie van de Europese regerings leiders wordt gehouden. Had men de marathon laten mislukken dan zou Bondskanselier Kohl wellicht net als vorig jaar de kwestie van de prijzen daar hebben aangesneden. Dat willen de landbouwministers maar liever vermijden. Goede vrijdag De vraag is natuurlijk of men er tegen Goede Vrijdag in Luxemburg uitkomt. De Italiaanse voorzitter van het beraad Pandolfi en landbouw commissaris Andriessen moeten daartoe maandag een ook voor Bonn aanvaardbaar compromis aan tafel toveren. Lukt dat niet dan zullen de ministers later in april in Luxemburg een nieuwe poging moeten wagen. Waarnemers, verwachten dat het prijzendebat dan eindigt met een stemming, waarbij de Duitsers het onderspit moeten delven. Zoals be kend gaat men in de EG echter pas in allerlaatste instantie tot zo'n pijnlijke neuzentellerij over. Minister Braks benadrukt dat vooral de minister raad voor de landbouw als het ook maar enigszins kan zal blijven stre ven naar overeenstemming, waarbij het stemmen dus wordt vermeden. Varkenspest Inzake de Afrikaanse varkenspest in België kwamen de ministers met de Europese Commissie overeen dat extra steun wordt gegeven voor par ticuliere opslag van vlees, Zouden daardoor 'marktproblemen ontstaan, dan zal men via extra steun dit pro beren op te lossen. Dat kost welis waar extra geld, maar het is altijd nog goedkoper dan klandistiene handelsstromen in varkens(vlees) uit te lokken. Nederland en Frankrijk hebben deze aanpak van Andriessen dan ook van harte ondersteund. Zetmeel De Fransen hebben aangedrongen op besluitvorming inzake het zet- meelbeleid. Zij willen meer tarwe en minder mais in het zetmeel gaan verwerken, wat bij hun belangen past. Nederland zal er voor waken dat de evenwichtssituatie zoals die nu bestaan voor onze zetmeelsector gehandhaafd blijft. Het zal wel zo mer worden voordat de ministers hier in samenhang met het suikerre giem knopen doorhakken. Om, op beperkte schaal, snel en eenvoudig, verbetering te kunnen brengen in de verkaveling van een agrarisch bedrijf, bestaat sinds 1971 de mogelijkheid om met overheidssteun een kavelruil uit te voeren. Voor de uitvoering van deze regeling bestaat in elke provincie een werkgroep. In Zeeland was het sinds het prille begin van de regeling J. KODDE, specialist bodem en bemesting van het C.A.T. te Goes, die de kontakten onderhield tussen de deelnemers van een kavelruil en deze werkgroep. Hij heeft er mede voor zorggedragen, dat in die 14 jaar in Zeeland 64 objekten met een totale oppervlakte van 1656 ha kuituur- grond m.b.v. de regeling Kavelruil opnieuw zijn verkaveld. Deze opper vlakte is vergelijkbaar met die van een kleine ruilverkaveling! Vanwege een aantal besluiten bin nen het Ministerie van Landbouw en Visserij is er verandering gekomen in de bezetting van de werkgroep. Dit heeft tot gevolg dat de administra tieve jverkzaamheden van de heer De invoerstop voor varkens en var kensprodukten uit België, die sinds 15 maart jl. van kracht was, is met ingang van 25 maart 1985 opgehe ven. Invoer van varkens en varkens produkten uit het gedeelte van Bel gië, dat ligt ten oosten van de lijn Kanaal van Gent naar Terneuzen, Schelde, Spierekanaal tot de Franse grens is weer mogelijk. Ook het vervoerverbod voor varkens in Zeeuws Vlaanderen is met ingang van 25 maart gedeeltelijk opgeheven. Ten oosten van het kanaal van Gent naar Terneuzen is het vervoer van varkens weer toegestaan. Ten westen van het Kanaal van Gent naar Ter neuzen blijft het vervoer van varkens verboden. De districtsbureauhouder van de Stichting tot Uitvoering van Landbouwmaatregelen (STULM) kan met ingang van 27 maart a.s. ontheffing verlenen op dit verbod. Staatssecretarus A. Ploeg (Land bouw en visserij) heeft hiertoe be sloten, gezien de huidige situatie met betrekking tot de Afrikaanse var kenspest in België. De drie Centrale Landbouw Or ganisaties hebben 21 maart j.l. een telegram aan minister Braks van Landbouw gezonden, waarin zij stellen dat de EG-landbouw- prijsvoorstellen 1985-1986 gezien de inkomensachterstand en de kostenontwikkeling tekort schie ten. Het COPA vroeg een nood zakelijke prijsverhoging voor de Europese boeren van gemiddeld 4 a 5 procent. Waar geen over- schotsituatie in het geding is, moet een voldoende prijsverho ging plaatshebben. Vanwege de doorwerking riaar andere produkten mogen de graanprijzen niet verlaagd wor den. De huidige garantiedrem- pelmethode is een onredelijk zware belasting voor de graante lers. Een verdere vermindering van melkkwota is voor de vee houderij niet te dragen. Ge meenschappelijke regels voor het beleid eiy de toepassing van de beheersing van de melkproduktie zijn geboden. De drie CLO vra gen minister Braks dringend, juist ook terwille van het behoud van het gemeenschappelijke beleid met bovenstaande verlangens ernstig rekening te houden. Kodde per 1 maart van dit jaar zijn overgenomen door één van mijn stafmedewerkers, de heer ing. O.M. Sepers. Hij zal u in de komende tijd graag terwille zijn wanneer u over weegt samen met anderen een ka velruil uit te voeren. Voor specialis tische bodemaangelegenheden bin nen een kavelruilprojekt blijft de heer Kodde uiteraard vanuit zijn huidige funktie aanspreekbaar. Van deze gelegenheid wil ik tevens ge bruik makèn om bij u de regeling Kavelruil nog eens extra onder de aandacht te brengen. Waarom kavelruil? Een goede verkaveling is voor elk bedrijf van groot belang. Om zo ef ficiënt mogelijk te kunnen werken is het noodzakelijk dat de kavels en percelen van het bedrijf zo weinig mogelijk verspreid en dicht bij de bedrijfsgebouwen liggen en een goe de vorm en ontsluiting hebben. In gebieden waar de verkaveling slecht is, wordt vaak een ruilverka veling uitgevoerd. Zo'n ruilverkave ling verbetert erg veel in de situatie, maar vereist, mede door de groot schaligheid en de komplexiteit van de verschillende belangen, veel tijd bij de voorbereiding en de uitvoe ring. Ook kan het soms lang duren voor er een ruilverkaveling kan worden uit gevoerd in het gebied waar uw be drijf ligt. Bij ruilingen op kleine schaal en waarbij geen grote kul- tuurtechnische werken behoeven te worden uitgevoerd, kan het sneller en eenvoudiger m.b.v. de regeling Kavelruil. Het gaat hierbij om een ruiling van gronden op vrijwillige basis, waarbij tenminste 3 grondeigenaren moeten zijn betrokken (hier mag een beëin- diger bij zitten). Verder moet de rui ling een verbetering van de land bouwkundige toestand tot gevolg hebben. Daarbij is het mogelijk om tevens kleinere aanpassingswerken uit te voeren, zoals het graven of dempen van sloten, de aanleg van dammen, aanpassing van drainage, kleine egalisaties e.d. Deze werkzaamheden mag U even tueel zelf uitvoeren. Bestaat er overeenstemming over een nieuwe toedeling, dan wordt door de grondeigenaren een ruilver kavelingsovereenkomst aangegaan. De rijksbijdrage De kosten van de voorbereidende werkzaamheden, zoals landmeten en het opmaken van een begroting, en de kadaster- en notariskosten wor den voor 100% gesubsidieerd. In de kosten van de soms noodzake lijke kultuurtechnische voorzienin gen wordt een bijdrage van 50% ver leend, met een maximum subsidie van 800,— per ha. Voor overeenkomsten groter dan 50 ha bestaat ook de mogelijkheid om 100% subsidie te verkrijgen voor ex tra beplanting (met een maximum van 125,— per ha). Het niet-gesubsidieerde deel van de kosten is voor eigen rekening. Let wel: U hebt zelf alleen maar kosten wanneer u kultuurtechnische werken wilt laten uitvoeren. Als u alleen maar ruilt, kost het u niets! Wat is er tot nu toe bereikt? In onderstaand overzicht is aangege ven hoeveel kavelruilobjekten in Zeeland sinds het begin in 1971, zijn gerealiseerd. West-Zeeuws-Vlaanderen 28 Oost Zeeuws-Vlaanderen 16 Zuid-Beveland 9 Walcheren 8 Schouwen-Duiveland Noord-Beveland 1 St.Philipsland en Tholen Totaal 64 (1656 ha). Het grote aandeel van Zeeuws- Vlaanderen is opvallend. Ook is het opmerkelijk dat op de eilanden Tholen en St.Philipsland geen enkele kavelruil (in het kader van de rege ling) is gerealiseerd, terwijl voor bei de gebieden een ruilverkaveling is aangevraagd! De aanvraag Het initiatief voor een kavelruil moet uit de streek zelf komen (grondeige naren en/of pachters). De aanvraag behoort door tenminste 3 eigenaren te worden ingediend bij: De direkteur Landbouw en Voed selvoorziening Westsingel 58 4461 DM GOES Het is verstandig alvorens een aan vraag in te dienen, kontakt op te ne men met uw bedrijfsvoorlichter of met de heer Sepers (telefoonnr. 01100-37145). Ook voor informatie kunt u bij hem terecht. De direkteur L.A.V.O. ir. W.L.A.G. Tacken

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1985 | | pagina 5