nieuws
uit
brussel
Duitsers en Zuiden blokkeren
prijs-akkoord
Kavelruil: een snelle manier om de
verkaveling van uw bedrijf te verbeteren
Telegram naar minister Braks
over prijsvoorstellen
jan werts
Lagere graanprijs breekpunt
Invoerstop voor varkens en varkensprodukten
uit België gedeeltelijk opgeheven
De maandag in Brussel begonnen marathon over nieuwe landbouw
prijzen is woensdagmiddag afgelopen. Maandag komen de ministers in
Luxemburg bijeen voor een nieuwe poging. Of het dan lukt staat nog
lang niet vast. Nu de prijzen niet op de geijkte datum van 1 april ingaan,
heeft dit als belangrijke consequentie dat de omstreden 1 procent
verdere verlaging van de melkquota waartoe vorig jaar is besloten,
automatisch eigenlijk vanaf komende maandag ingaat.
Op verzoek van de Duitsers, die tegen iedere verdere beperking van de
melkproduktie op dit moment ageren, is echter een verklaring aange
nomen. Daarin staat dat het verlopen van de datum van 1 april niet
inhoudt dat daardoor automatisch al een bepaalde (produktie-beper-
kende) koers wordt ingeslagen. Minister Braks onderstreept dat dit ook
voor hem geldt.
Overigens zijn de huidige prijzen voorlopig verlengd tot 15 april.
Het huidige totale melkquotum blijft
gehandhaafd tot dat meer duidelijk
heid is geschapen over de nieuwe
prijzen. Bovendien is het de bedoe
ling een eventuele lagere mede-ver-
antwoordelijkheidsheffing met te
rugwerkende kracht vanaf 1 april te
laten gelden. Overigens hebben al
leen de Benelux landen met een ze
kere sympathie gereageerd op het
Duitse verzoek om de melkproduktie
dit jaar niet verder te beperken.
Braks merkte op, dat het voor heel
veel individuele veehouders die al op
(of bij een komende droge, dan wel
te natte zomer zelfs iets onder) hun
quotum zitten, het voordeliger is als
de heffing op de medeverantwoor
delijkheid cén procent omlaag gaat.
Voor de minister zelf is het echter
aanlokkelijk als het quotum niet
omlaag zou gaan. Dan heeft hij meer
ruimte voor het tegemoetkomen van
hardheidsgevallen, voor nieuw be
leid, jonge ondernemers en derge
lijke. Ook ten aanzien van het punt
van individuele quota per veehou
der, dan wel regionale per zuivelfa
briek heeft de Nederlandse minister
nog geen keuze gemaakt.
Het belangrijkste obstakel voor een
akkoord over het plan tot bevriezing
van de prijzen ligt bij de Bondsrepu
bliek, zo is deze week bevestigd. Mi
nister Kiechle wil geen verlaging van
de prijzen uitgedrukt in Duitse mar
ken accepteren.
Tijdens het beraad in Brussel vloog
de Duitse minister nog even terug
naar zijn hoofdstad om dat stand
punt via regeringsberaad te bevesti
gen. Minister Kiechle is echter niet
met de boodschap teruggekeerd dat
hij besluitvorming in de ministerraad
via een stemming zal blokkeren.
Dit betekent volgens minister Braks
dat de Duitse positie voor volgende
week weliswaar niet is versoepeld,
maar evenmin verhard.
Graanprijzen
Voor Nederland, aldus Braks, is de
graanprijs de spil van het pakket.
Destijds was er behoefte aan invoer
van kwaliteits-granen. Vandaag is de
bescherming echter helemaal toege
sneden op de interne markt. Het
merkwaardige is echter dat daar tar
we beter beschermd wordt dan gerst.
Terwijl er tegelijk teveel tarwe is en
te weinig gerst voor het voergraan.
Via prijsverlaging wil de Nederlandse
bewindsman bereiken dat de slechtste
kwaliteiten voortaan eerder naar de
voerbak gaan.
De Bondsrepubliek stuurt erop aan
de prijsverlaging voor granen wat te
verlichten door bepaalde kwaliteits
soorten een wat gunstiger interventie
(aankoop via de overheid) te verle
nen. Dat kan uitwerken in een op
waartse prijsaanpassing voor be-
Vrijdag 29 maart 1935
paalde kwaliteiten (Duitse) granen.
Een mogelijkheid waarop minister
Braks hier maandag speculeerde is
dat men aldus de Duitse graantelers
wat tegemoet komt.
De Duitsers willen bovendien liever
de afbraak van hun monetaire com
pensaties uitstellen. Braks haakte
daarop in met de mededeling dat ons
land dan ook zo'n verschuiving naar
1986 wenst. De prijsverlaging die sa
menvalt met afbraak van die mone
taire compensaties zou dan dus
meevallen. De Nederlandse minister
reageerde positief op een Franse
suggestie om gedurende de winter de
interventie (het opkopen) van mage
re melkpoeder te schorsen.
Zuidelijke landen
Problemen zijn er verder met de zui
delijke landen: Italië en Grieken
land. Daar hikt men aan tegen kos
tenstijgingen (inflatie) voor de land
bouwsector van vaak meer dan tien
procent. Terwijl landbouwcommis
saris Andriessen voor diverse zuide
lijke produkten verlaging van de
prijzen variërend van drie tot zes
procent wil. Maar anderzijds is het
toch zo, aldus onderstreepte minister
Braks hier, dat omgerekend per hec
tare de telers in zuidelijke landen
vaak erg hoge steunbedragen ont
vangen.
Samengevat kunnen we ondanks al
het bovenstaande ons geen prijzen-
ronde herinneren, waarin er eigenlijk
zo weinig onoverkomelijke proble
men waren. Nederland, Engeland,
Denemarken en zelfs Frankrijk zijn
met Andriessen's pakket gauw klaar.
Braks enige zorg met dit pakket is dat
de zuidelijke landen niet voldoende
inleveren, danwel de Duitsers net als
in 1984 zouden overgaan tot natio
nale steunmaatregelen voor hun ei
gen agrarische bevolking.
Een reden om de marathon naar vol
gende week te verdagen ligt ook in
het gegeven dat dit weekeinde in
Brussel de traditionele lente-topcon
ferentie van de Europese regerings
leiders wordt gehouden. Had men de
marathon laten mislukken dan zou
Bondskanselier Kohl wellicht net als
vorig jaar de kwestie van de prijzen
daar hebben aangesneden. Dat willen
de landbouwministers maar liever
vermijden.
Goede vrijdag
De vraag is natuurlijk of men er
tegen Goede Vrijdag in Luxemburg
uitkomt. De Italiaanse voorzitter van
het beraad Pandolfi en landbouw
commissaris Andriessen moeten
daartoe maandag een ook voor Bonn
aanvaardbaar compromis aan tafel
toveren. Lukt dat niet dan zullen de
ministers later in april in Luxemburg
een nieuwe poging moeten wagen.
Waarnemers, verwachten dat het
prijzendebat dan eindigt met een
stemming, waarbij de Duitsers het
onderspit moeten delven. Zoals be
kend gaat men in de EG echter pas in
allerlaatste instantie tot zo'n pijnlijke
neuzentellerij over. Minister Braks
benadrukt dat vooral de minister
raad voor de landbouw als het ook
maar enigszins kan zal blijven stre
ven naar overeenstemming, waarbij
het stemmen dus wordt vermeden.
Varkenspest
Inzake de Afrikaanse varkenspest in
België kwamen de ministers met de
Europese Commissie overeen dat
extra steun wordt gegeven voor par
ticuliere opslag van vlees, Zouden
daardoor 'marktproblemen ontstaan,
dan zal men via extra steun dit pro
beren op te lossen. Dat kost welis
waar extra geld, maar het is altijd
nog goedkoper dan klandistiene
handelsstromen in varkens(vlees) uit
te lokken. Nederland en Frankrijk
hebben deze aanpak van Andriessen
dan ook van harte ondersteund.
Zetmeel
De Fransen hebben aangedrongen
op besluitvorming inzake het zet-
meelbeleid. Zij willen meer tarwe en
minder mais in het zetmeel gaan
verwerken, wat bij hun belangen
past. Nederland zal er voor waken
dat de evenwichtssituatie zoals die
nu bestaan voor onze zetmeelsector
gehandhaafd blijft. Het zal wel zo
mer worden voordat de ministers
hier in samenhang met het suikerre
giem knopen doorhakken.
Om, op beperkte schaal, snel en eenvoudig, verbetering te kunnen
brengen in de verkaveling van een agrarisch bedrijf, bestaat sinds 1971
de mogelijkheid om met overheidssteun een kavelruil uit te voeren.
Voor de uitvoering van deze regeling bestaat in elke provincie een
werkgroep. In Zeeland was het sinds het prille begin van de regeling J.
KODDE, specialist bodem en bemesting van het C.A.T. te Goes, die de
kontakten onderhield tussen de deelnemers van een kavelruil en deze
werkgroep. Hij heeft er mede voor zorggedragen, dat in die 14 jaar in
Zeeland 64 objekten met een totale oppervlakte van 1656 ha kuituur-
grond m.b.v. de regeling Kavelruil opnieuw zijn verkaveld. Deze opper
vlakte is vergelijkbaar met die van een kleine ruilverkaveling!
Vanwege een aantal besluiten bin
nen het Ministerie van Landbouw en
Visserij is er verandering gekomen in
de bezetting van de werkgroep. Dit
heeft tot gevolg dat de administra
tieve jverkzaamheden van de heer
De invoerstop voor varkens en var
kensprodukten uit België, die sinds
15 maart jl. van kracht was, is met
ingang van 25 maart 1985 opgehe
ven. Invoer van varkens en varkens
produkten uit het gedeelte van Bel
gië, dat ligt ten oosten van de lijn
Kanaal van Gent naar Terneuzen,
Schelde, Spierekanaal tot de Franse
grens is weer mogelijk.
Ook het vervoerverbod voor varkens
in Zeeuws Vlaanderen is met ingang
van 25 maart gedeeltelijk opgeheven.
Ten oosten van het kanaal van Gent
naar Terneuzen is het vervoer van
varkens weer toegestaan. Ten westen
van het Kanaal van Gent naar Ter
neuzen blijft het vervoer van varkens
verboden. De districtsbureauhouder
van de Stichting tot Uitvoering van
Landbouwmaatregelen (STULM)
kan met ingang van 27 maart a.s.
ontheffing verlenen op dit verbod.
Staatssecretarus A. Ploeg (Land
bouw en visserij) heeft hiertoe be
sloten, gezien de huidige situatie met
betrekking tot de Afrikaanse var
kenspest in België.
De drie Centrale Landbouw Or
ganisaties hebben 21 maart j.l.
een telegram aan minister Braks
van Landbouw gezonden, waarin
zij stellen dat de EG-landbouw-
prijsvoorstellen 1985-1986 gezien
de inkomensachterstand en de
kostenontwikkeling tekort schie
ten. Het COPA vroeg een nood
zakelijke prijsverhoging voor de
Europese boeren van gemiddeld
4 a 5 procent. Waar geen over-
schotsituatie in het geding is,
moet een voldoende prijsverho
ging plaatshebben.
Vanwege de doorwerking riaar
andere produkten mogen de
graanprijzen niet verlaagd wor
den. De huidige garantiedrem-
pelmethode is een onredelijk
zware belasting voor de graante
lers. Een verdere vermindering
van melkkwota is voor de vee
houderij niet te dragen. Ge
meenschappelijke regels voor het
beleid eiy de toepassing van de
beheersing van de melkproduktie
zijn geboden. De drie CLO vra
gen minister Braks dringend, juist
ook terwille van het behoud van
het gemeenschappelijke beleid
met bovenstaande verlangens
ernstig rekening te houden.
Kodde per 1 maart van dit jaar zijn
overgenomen door één van mijn
stafmedewerkers, de heer ing. O.M.
Sepers. Hij zal u in de komende tijd
graag terwille zijn wanneer u over
weegt samen met anderen een ka
velruil uit te voeren. Voor specialis
tische bodemaangelegenheden bin
nen een kavelruilprojekt blijft de
heer Kodde uiteraard vanuit zijn
huidige funktie aanspreekbaar. Van
deze gelegenheid wil ik tevens ge
bruik makèn om bij u de regeling
Kavelruil nog eens extra onder de
aandacht te brengen.
Waarom kavelruil?
Een goede verkaveling is voor elk
bedrijf van groot belang. Om zo ef
ficiënt mogelijk te kunnen werken is
het noodzakelijk dat de kavels en
percelen van het bedrijf zo weinig
mogelijk verspreid en dicht bij de
bedrijfsgebouwen liggen en een goe
de vorm en ontsluiting hebben.
In gebieden waar de verkaveling
slecht is, wordt vaak een ruilverka
veling uitgevoerd. Zo'n ruilverkave
ling verbetert erg veel in de situatie,
maar vereist, mede door de groot
schaligheid en de komplexiteit van
de verschillende belangen, veel tijd
bij de voorbereiding en de uitvoe
ring.
Ook kan het soms lang duren voor er
een ruilverkaveling kan worden uit
gevoerd in het gebied waar uw be
drijf ligt. Bij ruilingen op kleine
schaal en waarbij geen grote kul-
tuurtechnische werken behoeven te
worden uitgevoerd, kan het sneller
en eenvoudiger m.b.v. de regeling
Kavelruil.
Het gaat hierbij om een ruiling van
gronden op vrijwillige basis, waarbij
tenminste 3 grondeigenaren moeten
zijn betrokken (hier mag een beëin-
diger bij zitten). Verder moet de rui
ling een verbetering van de land
bouwkundige toestand tot gevolg
hebben. Daarbij is het mogelijk om
tevens kleinere aanpassingswerken
uit te voeren, zoals het graven of
dempen van sloten, de aanleg van
dammen, aanpassing van drainage,
kleine egalisaties e.d.
Deze werkzaamheden mag U even
tueel zelf uitvoeren.
Bestaat er overeenstemming over
een nieuwe toedeling, dan wordt
door de grondeigenaren een ruilver
kavelingsovereenkomst aangegaan.
De rijksbijdrage
De kosten van de voorbereidende
werkzaamheden, zoals landmeten en
het opmaken van een begroting, en
de kadaster- en notariskosten wor
den voor 100% gesubsidieerd.
In de kosten van de soms noodzake
lijke kultuurtechnische voorzienin
gen wordt een bijdrage van 50% ver
leend, met een maximum subsidie
van 800,— per ha.
Voor overeenkomsten groter dan 50
ha bestaat ook de mogelijkheid om
100% subsidie te verkrijgen voor ex
tra beplanting (met een maximum
van 125,— per ha).
Het niet-gesubsidieerde deel van de
kosten is voor eigen rekening. Let
wel: U hebt zelf alleen maar kosten
wanneer u kultuurtechnische werken
wilt laten uitvoeren. Als u alleen
maar ruilt, kost het u niets!
Wat is er tot nu toe bereikt?
In onderstaand overzicht is aangege
ven hoeveel kavelruilobjekten in
Zeeland sinds het begin in 1971, zijn
gerealiseerd.
West-Zeeuws-Vlaanderen 28
Oost Zeeuws-Vlaanderen 16
Zuid-Beveland 9
Walcheren 8
Schouwen-Duiveland
Noord-Beveland 1
St.Philipsland en Tholen
Totaal 64
(1656 ha).
Het grote aandeel van Zeeuws-
Vlaanderen is opvallend. Ook is het
opmerkelijk dat op de eilanden
Tholen en St.Philipsland geen enkele
kavelruil (in het kader van de rege
ling) is gerealiseerd, terwijl voor bei
de gebieden een ruilverkaveling is
aangevraagd!
De aanvraag
Het initiatief voor een kavelruil moet
uit de streek zelf komen (grondeige
naren en/of pachters). De aanvraag
behoort door tenminste 3 eigenaren
te worden ingediend bij:
De direkteur Landbouw en Voed
selvoorziening
Westsingel 58
4461 DM GOES
Het is verstandig alvorens een aan
vraag in te dienen, kontakt op te ne
men met uw bedrijfsvoorlichter of
met de heer Sepers (telefoonnr.
01100-37145).
Ook voor informatie kunt u bij hem
terecht.
De direkteur L.A.V.O.
ir. W.L.A.G. Tacken