Rapport "Fagon" stelt teleur Rijp voor de lente. tor li -fcrsotf _,AC vanuit de Z.L.M. gezien ^bïblioj^ zuidelijk^ landbouw maatschappij Zeer teleurstellend Opkoopregeling melk Deal met VS moet neerwaartse prijsspiraal granen doorbreken WIR bij bedrijfsovername VRIJDAG 22 MAART 1985 65e JAARGANG NO. 3774 land- en tuinbouwblad De strenge winter heeft zich nog steeds niet helemaal gewonnen gegeven. Mist, lage temperaturen, met nachtvorst, sneeuw en rijp zijn z 'n laatste stuiptrekkingen. Ondertussen zijn wel de voorjaarswerkzaamheden op gang gekomen. In de fruitteelt ligt men met de snoeiwerkzaamheden achter muar problematisch is dat niet. Bovendien, het echte lenteweer zal zeker weer komen. De tijd is rijp voor de lente.... Als ondernemers in de land- en tuinbouw ervaren wij hoe ingewikkeld ons belastingstelsel is. De fiskale boekhou ding is zonder kennis van ons belastingstelsel onnavolg baar. Maar niet alleen de ingewikkeldheid, vooral ook het ver schil van beoordeling van de verschillende rechten en plichten is bijzonder verwarrend. Zeker wanneer blijkt dat inspekteurs een eigen beleid mogen voeren bij de beoor deling van bepaalde problemen. Deze gang van zaken op fiskaal gebied kan voor individuele ondernemers ver strekkende gevolgen hebben. Vanuit de ZLM hebben wij vele malen gewezen op de fiskale problemen die er zich voor kunnen doen bij grondtransakties. Wij denken daarbij o.a. aan de problemen rond het pachtersvoordeel. Vanuit ons werkgebied zijn het eerst de problemen van het pachtersvoordeel gesignaleerd. Na veel inspanning is daar nu gelukkig een oplossing voor gekomen. Naar onze mening blijven er echter nog te veel onzekerheden en onbillijkheden liggen op fiskaal gebied m.b.t. landbouw gronden. Nu bijna twee jaar geleden hebben wij aan het KNLC gevraagd een onderzoek in te stellen naar de fiskale pro blemen bij pacht en eigendom van Landbouwgronden. Onze aandacht daarbij vooral gericht op de vraag of de terugloop van het pachtareaal beperkt zou gunnen wor den wanneer de eigenaar bepaalde fiskale faciliteiten zou krijgen. Deze week treft u elders in dit blad het rapport "Een alternatief erbij" aan van de KNLC-commissie Fi nanciering Agrarisch Onroerend Goed (Cie Fagon) die is ingesteld naar aanleiding van het verzoek van de ZLMDe kommissie Fagon heeft het gezocht in het alternatief Erf pacht met daarbij de mogelijkheid van de tussenkomst van een intermediair bij de financiering o.a. via het uit geven van aandelen. Op zich is het goed dat dezè kom missie gezocht heeft naar een oplossing bij de financie ring van de grond bij bedrijfsovername. Vanuit die bena dering beoordelen wij dit rapport positief. Wel zal nader bekeken dienen te worden wat de gevolgen zijn van een sterke toename van de erfpacht. Ekstra aandacht zullen zeker ook de fiskale aspekten vragen die zich voor kunnen doen bij deze vorm van erfpacht. Daar is weinig of geen aandacht aan besteed. De kommissie is volledig voorbij gegaan aan de fiskale problemen bij pacht en eigendom terwijl hier door de ZLM met nadruk naar gevraagd was. Wij zijn daar bijzonder teleurgesteld over. Door deze gang van zaken zijn er bijna twee jaar verstreken waarin op nieuw weinig of niets gedaan is om meer duidelijkheid te krijgen bij de komplete fiskale problemen bij de financie ring van landbouwgronden. Bij de opkoopregeling van melk is de verwarring over de fiskale aspekten nu ook wel kompleet. In de vorige hoofdbestuursvergadering was het bekend dat de op koopregeling opnieuw was opengesteld. Een belangrijke verbetering is dat het plafond voor de hoeveelheid in te leveren melk is opgeheven. Over de fiskale toepassing bij de opkoopregeling was op dat moment nog geen zeker heid. Overleg was er tussen de ministeries van Landbouw en Visserij en Financiën of de opkoopregeling al dan niet onder de landbouwvrijstelling zou vallen. Wanneer dat wel het geval is betekent dit een zeer belangrijke verbe tering van de opkoopregeling. In de openbare Land bouwschapsvergadering woensdag na onze hoofdbe stuursvergadering heeft de voorzitter van het Landbouw schap uitdrukkelijk verklaard dat er overeenstemming •was tussen bovengenoemd ministeries over de fiskale aspekten van de opkoopregeling. Daarbij was volgens de voorzitter van het Landbouwschap overeengekomen dat de opkoopregeling onder de landbouwvrijstelling zou vallen. Vandaag blijkt dat wat toen zeker leek te zijn niet meer zeker is. Financiën blijkt opnieuw weer moeilijk te doen. Wanneer dit inderdaad juist blijkt te zijn is dit wel een bijzonder onrechtvaardige gang van zaken. Immers, Een werkgroep van de Hoofdafdeling Akkerbouw van het Landbouwschap bestaande uit drie personen waaronder de heer H.C. van der Maas uit Kats heeft met een korte notitie een eerste aanzet willen geven voor de aanpak van de EG-graanproblematiek. De werkgroep stelt voor met de VS te gaan onderhandelen om afspraken te maken over een beperking van de EG afzet van tarwe naar derde lan den terwijl de VS daartegenover akkoord zou moeten gaan met een beperking van de export van eiwithoudende pro- dukten naar de EG. Op langere termijn zou daardoor op ca. 7 8 miljoen ha. geen graan meer worden verbouwd en deze oppervlakte zou dan bestemd kunnen worden voor o.m. de teelt van eiwithoudende gewassen. Op de eigen EG-markt is voor dit produkt evenwel slechts een beperkte ruimte die geschat kan worden op de oogst van 4 a 5 miljoen ha. zodat een ongeveer evengrote oppervlakte resteert die dan bestemd zou kunnen worden voor de pro- duktie van hout. Akkerbouwer van der Maas wijst erop dat er in de voor stellen nog een aantal onzekerheden zit. Zo moet eerst worden bezien of de VS wel bereid zijn tot het maken van afspraken en zo ja in hoeverre die acceptabel zijn voor de EG. "Als dat niet lukt dan kunnen we het wel vergeten". Voorts zal er ondanks een areaalinkrimping toch nog jaarlijks een aanzienlijk graanoverschot ontstaan. Deze zou kunnen worden geëxporteerd, in het veevoer kunnen gaan of met een premie in de groene energie worden aangewend. Voor deze afzet zou een medeverantwoor delijkheidsheffing per ha. kunnen worden geheven. Een andere vraag is of de politiek bereid zal blijken te zijn de teelten te ondersteunen die plaats vinden op de niet meer met graan ingezaaide oppervlakte. Van der Maas: "Vooralsnog ben ik daar niet zo erg pessimistisch over want er wordt dan geproduceerd voor een markt die voor deze produkten een tekort laat zien". De hoofdafdeling Akkerbouw heeft de notitie van de werkgroep in handen gegeven van het LEI die de diverse voorstellen door gaat rekenen, om o.m. inzicht te krijgen in de mate waarin de houtteelt gesubsidieerd zou moeten worden om als een volwaardig alternatief aangemerkt te kunnen worden. De werkgroep meent dat haar ideeën redelijk goed aanslui ten bij die van de andere EG-landen. De heer van der Maas benadrukt dat de werkgroep aanbevelingen heeft gedaan die pas op langere termijn soulaas kunnen bie den. Hij hoopt dat de neerwaartse prijsspiraal van de granen op termijn in gunstige zin kunnen worden doorbro ken door een beredeneerd beleid zodat Amerikaanse toestanden met braak en faillisementen kunnen worden voorkomen. "Kost wat kost moet een graankrisis en dus een landbouwkrisis worden voorkomen". Voor de korte termijn bepleit de werkgroep de afschaf fing van de produktiedrempel en het vasthouden van de tarweprijs op het huidige nivo. verschillende melkveehouders zullen de beslissing met de melkproduktie te stoppen genomen hebben door de toezegging dat de bijdrage voor de ingeleverde melk niet belast zou worden. Deze gang van zaken moet naar onze mening aangerekend worden als onbehoorlijk bestuur. Als derde punt willen wij noemen de problemen rond de bijdrage WIR bij bedrijfsovername. De staatssekretaris van Financiën vindt dat bij de vaststelling van de bedra gen waarover WIR betaald wordt bij bedrijfsovername de grond op de vrije waarde gewaardeerd dient te worden. Zoals bekend is de WIR niet van toepassing op land bouwgronden. En dat betekent dat wanneer de grond op de vrije waarde gewaardeerd wordt de andere bedragen zoals gebouwen en machines ongunstig beïnvloed kun nen worden. Ook hier dus grote onduidelijkheden, vooral omdat tot nu toe over het algemeen hierover in ons werkgebied geen grote problemen zijn voorgekomen Wij vragen ons af of er wel voldoende aandacht is besteed aan het nu dreigende gevaar. Heeft men vanuit de belasting kommissie van het Landbouwschap niet teveel gekeken naar de voordelen van de wijziging van de WIR bij be drijfsovername o.a. bij de overdracht van gebouwen bij de veredelingssektor. Inderdaad is deze wijziging een duidelijke verbetering. Zijn de problemen t.a.v. de waar debepaling van de landbouwgronden daarbij toch teveel onderschat? Het is bijzonder dringend geweest dat, op korte termijn, aandacht aan dit probleem wordt besteed. Doeleman

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1985 | | pagina 1