Rapport "Fagon" stelt teleur
Rijp voor de lente.
tor li -fcrsotf _,AC
vanuit de Z.L.M. gezien
^bïblioj^
zuidelijk^ landbouw maatschappij
Zeer teleurstellend
Opkoopregeling melk
Deal met VS moet neerwaartse prijsspiraal
granen doorbreken
WIR bij bedrijfsovername
VRIJDAG 22 MAART 1985
65e JAARGANG NO. 3774
land- en
tuinbouwblad
De strenge winter heeft zich nog steeds niet helemaal gewonnen gegeven. Mist, lage temperaturen, met nachtvorst, sneeuw
en rijp zijn z 'n laatste stuiptrekkingen. Ondertussen zijn wel de voorjaarswerkzaamheden op gang gekomen. In de fruitteelt
ligt men met de snoeiwerkzaamheden achter muar problematisch is dat niet. Bovendien, het echte lenteweer zal zeker weer
komen. De tijd is rijp voor de lente....
Als ondernemers in de land- en tuinbouw ervaren wij hoe
ingewikkeld ons belastingstelsel is. De fiskale boekhou
ding is zonder kennis van ons belastingstelsel onnavolg
baar.
Maar niet alleen de ingewikkeldheid, vooral ook het ver
schil van beoordeling van de verschillende rechten en
plichten is bijzonder verwarrend. Zeker wanneer blijkt dat
inspekteurs een eigen beleid mogen voeren bij de beoor
deling van bepaalde problemen. Deze gang van zaken op
fiskaal gebied kan voor individuele ondernemers ver
strekkende gevolgen hebben. Vanuit de ZLM hebben wij
vele malen gewezen op de fiskale problemen die er zich
voor kunnen doen bij grondtransakties. Wij denken
daarbij o.a. aan de problemen rond het pachtersvoordeel.
Vanuit ons werkgebied zijn het eerst de problemen van
het pachtersvoordeel gesignaleerd. Na veel inspanning is
daar nu gelukkig een oplossing voor gekomen. Naar onze
mening blijven er echter nog te veel onzekerheden en
onbillijkheden liggen op fiskaal gebied m.b.t. landbouw
gronden.
Nu bijna twee jaar geleden hebben wij aan het KNLC
gevraagd een onderzoek in te stellen naar de fiskale pro
blemen bij pacht en eigendom van Landbouwgronden.
Onze aandacht daarbij vooral gericht op de vraag of de
terugloop van het pachtareaal beperkt zou gunnen wor
den wanneer de eigenaar bepaalde fiskale faciliteiten zou
krijgen. Deze week treft u elders in dit blad het rapport
"Een alternatief erbij" aan van de KNLC-commissie Fi
nanciering Agrarisch Onroerend Goed (Cie Fagon) die is
ingesteld naar aanleiding van het verzoek van de ZLMDe
kommissie Fagon heeft het gezocht in het alternatief Erf
pacht met daarbij de mogelijkheid van de tussenkomst
van een intermediair bij de financiering o.a. via het uit
geven van aandelen. Op zich is het goed dat dezè kom
missie gezocht heeft naar een oplossing bij de financie
ring van de grond bij bedrijfsovername. Vanuit die bena
dering beoordelen wij dit rapport positief. Wel zal nader
bekeken dienen te worden wat de gevolgen zijn van een
sterke toename van de erfpacht. Ekstra aandacht zullen
zeker ook de fiskale aspekten vragen die zich voor kunnen
doen bij deze vorm van erfpacht. Daar is weinig of geen
aandacht aan besteed. De kommissie is volledig voorbij
gegaan aan de fiskale problemen bij pacht en eigendom
terwijl hier door de ZLM met nadruk naar gevraagd was.
Wij zijn daar bijzonder teleurgesteld over. Door deze gang
van zaken zijn er bijna twee jaar verstreken waarin op
nieuw weinig of niets gedaan is om meer duidelijkheid te
krijgen bij de komplete fiskale problemen bij de financie
ring van landbouwgronden.
Bij de opkoopregeling van melk is de verwarring over de
fiskale aspekten nu ook wel kompleet. In de vorige
hoofdbestuursvergadering was het bekend dat de op
koopregeling opnieuw was opengesteld. Een belangrijke
verbetering is dat het plafond voor de hoeveelheid in te
leveren melk is opgeheven. Over de fiskale toepassing bij
de opkoopregeling was op dat moment nog geen zeker
heid. Overleg was er tussen de ministeries van Landbouw
en Visserij en Financiën of de opkoopregeling al dan niet
onder de landbouwvrijstelling zou vallen. Wanneer dat
wel het geval is betekent dit een zeer belangrijke verbe
tering van de opkoopregeling. In de openbare Land
bouwschapsvergadering woensdag na onze hoofdbe
stuursvergadering heeft de voorzitter van het Landbouw
schap uitdrukkelijk verklaard dat er overeenstemming
•was tussen bovengenoemd ministeries over de fiskale
aspekten van de opkoopregeling. Daarbij was volgens de
voorzitter van het Landbouwschap overeengekomen dat
de opkoopregeling onder de landbouwvrijstelling zou
vallen. Vandaag blijkt dat wat toen zeker leek te zijn niet
meer zeker is. Financiën blijkt opnieuw weer moeilijk te
doen. Wanneer dit inderdaad juist blijkt te zijn is dit wel
een bijzonder onrechtvaardige gang van zaken. Immers,
Een werkgroep van de Hoofdafdeling Akkerbouw van het
Landbouwschap bestaande uit drie personen waaronder
de heer H.C. van der Maas uit Kats heeft met een korte
notitie een eerste aanzet willen geven voor de aanpak van
de EG-graanproblematiek. De werkgroep stelt voor met
de VS te gaan onderhandelen om afspraken te maken over
een beperking van de EG afzet van tarwe naar derde lan
den terwijl de VS daartegenover akkoord zou moeten gaan
met een beperking van de export van eiwithoudende pro-
dukten naar de EG. Op langere termijn zou daardoor op
ca. 7 8 miljoen ha. geen graan meer worden verbouwd en
deze oppervlakte zou dan bestemd kunnen worden voor
o.m. de teelt van eiwithoudende gewassen. Op de eigen
EG-markt is voor dit produkt evenwel slechts een beperkte
ruimte die geschat kan worden op de oogst van 4 a 5
miljoen ha. zodat een ongeveer evengrote oppervlakte
resteert die dan bestemd zou kunnen worden voor de pro-
duktie van hout.
Akkerbouwer van der Maas wijst erop dat er in de voor
stellen nog een aantal onzekerheden zit. Zo moet eerst
worden bezien of de VS wel bereid zijn tot het maken van
afspraken en zo ja in hoeverre die acceptabel zijn voor de
EG. "Als dat niet lukt dan kunnen we het wel vergeten".
Voorts zal er ondanks een areaalinkrimping toch nog
jaarlijks een aanzienlijk graanoverschot ontstaan. Deze
zou kunnen worden geëxporteerd, in het veevoer kunnen
gaan of met een premie in de groene energie worden
aangewend. Voor deze afzet zou een medeverantwoor
delijkheidsheffing per ha. kunnen worden geheven. Een
andere vraag is of de politiek bereid zal blijken te zijn de
teelten te ondersteunen die plaats vinden op de niet meer
met graan ingezaaide oppervlakte. Van der Maas:
"Vooralsnog ben ik daar niet zo erg pessimistisch over
want er wordt dan geproduceerd voor een markt die voor
deze produkten een tekort laat zien". De hoofdafdeling
Akkerbouw heeft de notitie van de werkgroep in handen
gegeven van het LEI die de diverse voorstellen door gaat
rekenen, om o.m. inzicht te krijgen in de mate waarin de
houtteelt gesubsidieerd zou moeten worden om als een
volwaardig alternatief aangemerkt te kunnen worden. De
werkgroep meent dat haar ideeën redelijk goed aanslui
ten bij die van de andere EG-landen. De heer van der
Maas benadrukt dat de werkgroep aanbevelingen heeft
gedaan die pas op langere termijn soulaas kunnen bie
den. Hij hoopt dat de neerwaartse prijsspiraal van de
granen op termijn in gunstige zin kunnen worden doorbro
ken door een beredeneerd beleid zodat Amerikaanse
toestanden met braak en faillisementen kunnen worden
voorkomen. "Kost wat kost moet een graankrisis en dus
een landbouwkrisis worden voorkomen".
Voor de korte termijn bepleit de werkgroep de afschaf
fing van de produktiedrempel en het vasthouden van de
tarweprijs op het huidige nivo.
verschillende melkveehouders zullen de beslissing met
de melkproduktie te stoppen genomen hebben door de
toezegging dat de bijdrage voor de ingeleverde melk niet
belast zou worden. Deze gang van zaken moet naar onze
mening aangerekend worden als onbehoorlijk bestuur.
Als derde punt willen wij noemen de problemen rond de
bijdrage WIR bij bedrijfsovername. De staatssekretaris
van Financiën vindt dat bij de vaststelling van de bedra
gen waarover WIR betaald wordt bij bedrijfsovername de
grond op de vrije waarde gewaardeerd dient te worden.
Zoals bekend is de WIR niet van toepassing op land
bouwgronden. En dat betekent dat wanneer de grond op
de vrije waarde gewaardeerd wordt de andere bedragen
zoals gebouwen en machines ongunstig beïnvloed kun
nen worden. Ook hier dus grote onduidelijkheden, vooral
omdat tot nu toe over het algemeen hierover in ons
werkgebied geen grote problemen zijn voorgekomen Wij
vragen ons af of er wel voldoende aandacht is besteed aan
het nu dreigende gevaar. Heeft men vanuit de belasting
kommissie van het Landbouwschap niet teveel gekeken
naar de voordelen van de wijziging van de WIR bij be
drijfsovername o.a. bij de overdracht van gebouwen bij
de veredelingssektor. Inderdaad is deze wijziging een
duidelijke verbetering. Zijn de problemen t.a.v. de waar
debepaling van de landbouwgronden daarbij toch teveel
onderschat? Het is bijzonder dringend geweest dat, op
korte termijn, aandacht aan dit probleem wordt besteed.
Doeleman