KIMLC kommentaar Onzeker beeld voor EG-landbouw over geld en goed Het aangiftebiljet Inkomstenbelasting 1984 Pachtersregistratie voor de stemming over de ruilverkaveling de Nijs- en Hooglandpolder" Ruilverkavelingswet 1954 Boeren gaan op 22 maart tegen EG demonstreren In de achter ons liggende tijd hebben we gezien dat de werktuigen en ma chines steeds groter zijn geworden, dat daardoor de kapaciteit toenam en dat het heel vaak niet meer mo gelijk is om op één bedrijf de werk tuigen op rendabele wijze te eksploi- teren. In die tussentijd stegen de kosten van werktuigen en brandstoffen zeer sterk. Verstaan we elkaar op menselijk en zakelijk nivo Streven we een gezamenlijk voordeel na Welke opzet kiezen we? Hoe financieren we de werktui gen? Hoe omschrijven we de werk- voorwaarden Hoe verrekenen we de kosten en op welke manier? werktuigen brandstoffen 1979 130 160 1975 100 100 1980 138 207 1976 109 116 1977 117 127 1981 145 261 1978 123 136 1982 156 311 Om de werktuigkosten in de hand te houden is het noodzakelijk om ver schillende landbouwwerktuigen ge zamenlijk aan te schaffen. Bij de oogstwerkzaamheden van verschillende gewassen is het niet mogelijk deze alleen rond te zetten. De kosten dus ook de bewerkings- kosten bestaande uit loonwerk, werktuigkosten en arbeid, zullen meer dan ooit in de gaten moeten worden gehouden, zij dragen ten zeerste bij aan het bedrijfsresultaat. Voordat men overgaat tot samen werking met machines zal men zich af moeten vragen: - Is de wil tot samenwerking aan wezig - Hoe gaat het indien iemand uit treedt? - Welke rechten hebben de be- drijfsopvolgers - Hoe regelen we de droogkosten? Hoe regelen we het wanneer alle aardappelen niet gerooid kunnen worden? Welke samenwerkingsvormen zijn er in de praktijk? - eksploitatie van enkel grote werktuigen door twee onderne mers - eksploitatie van enkele of alle grote werktuigen door meer on dernemers - eksploitatie van alle werktuigen door meerdere ondernemers eksploitatie van alle grond en werktuigen door meerdere on dernemers waarbij het gebruik en genot van de grond en de eigen dom van de inventaris wordt in gebracht. Moet een samenwerking op schrift gesteld worden Onze ervaring is dat het zeer aanbe velenswaardig is een samenwer kingsovereenkomst schriftelijk aan te gaan. Wanneer alles goed gaat is er nau welijks reden om de bepalingen van een overeenkomst strikt aan te hou den. Bij moeilijkheden b.v. als een deelnemer uit wil treden, bij verre kening van de kosten, bij menings verschillen, heeft menig kontrakt al goede diensten bewezen. Bekijk het In de praktijk is gebleken dat goed opgezette samenwerkingsvormen met respekt voor elkaar, met het oog hebben voor de menselijke verhou dingen veel voordeel hebben opge leverd en nog zullen leveren. De So- ciaal-ekonomische voorlichters(s- ters) van de ZLM kunnen u behulp zaam zijn bij de ekonomische bere keningen en de opzet van een sa- menwerkingskontrakt. J. Markusse Nadat de Europese Commissie op 30 januari jl. haar voorstellen voor het in 1985/'86 te voeren markt- en prijsbe leid heeft uitgebracht, is het betrekke lijk rustig geweest aan het EG-land- bouwfront. Mogelijk is het een stilte voor de storm! De onderhandelingen zijn immers nog nauwelijks op gang gekomen. Zaken als de Europese be groting en de onderhandelingen ron dom de toetreding van Spanje en Por tugal hebben de meeste aandacht op geëist. Intussen is er wel het één en ander gebeurd in de Europese politieke are na. Zo heeft de landbouwkommissie van het Europees Parlement zich met grote meerderheid achter de wensen van het COPA gesteld. In meerdere ontmoetingen tussen het COPA en landbouwkommissris A ndriessen is globaal aangegeven hoe in de loop van dit jaar tot een intensieve gedachten- wisseling over de toekomst van het Europees landbouwbeleid gekomen kan worden. Door zijn voortvarende aanpak heeft A ndriessen zijn voorganger al zo wat doen vergeten. Dat neemt overigens niet weg, dat zijn voorgestelde markt en prijsbeleid voor het komende jaar een uiterst somber beeld voor de land bouw te zien geeft. 99 Deze maand zullen velen het jaar lijks terugkerende karwei moeten klaren om zelf het aangiftebiljet In komstenbelasting in te vullen. Voor de doe-het-zelver beslist geen een voudige opgaaf als we zien dat de van overheidswege bijgesloten toe lichting bij het A-biljet al 48 pagina's omvat. Dit jaar is de indeling van het biljet ingrijpend gewijzigd. Voornamelijk als gevolg van de tweeverdieners- maatregelen. Voor gehuwden heb ben deze nog al wat gevolgen. Er wordt nu onderscheid gemaakt tus sen het persoonlijk arbeidsinkomen en de niet-persoonlijke inkomsten en aftrekposten. Was het tot in 1983 de regel dat deze laatste inkomsten en aftrekposten altijd aan de man wer den toegerekend, vanaf 1984 wordt een andere üjn gevolgd. Nu worden deze bedragen toebedeeld aan die gene van het echtpaar met het hoog ste persoonlijke arbeidsinkomen. Is het arbeidsinkomen van beide ech telieden even groot danwel hebben geen van beiden arbeidsinkomen dan vindt toerekening van het ander inkomen plaats aan de oudste echt genoot. Bent u in de loop van het jaar 1984 gehuwd dan moet u de persoonlijke arbeidsinkomsten splitsen in een be drag vóór en tijdens de huwelijkse periode. De pagina's 3 en 4 van het aangiftebiljet zijn met name bedoeld om voor beide partners het persoon lijk arbeidsinkomen te berekenen. Volledig gewijzigd zijn de tarief groepindelingen met daarbij begrip pen als alleenverdiener, bijna al leenverdiener, alleenstaande, alleen staande ouder, aanvullende alleen staande-oudertoeslag en de over gangsregeling voor ongehuwde ou ders. Al deze begrippen die zowel voor gehuwden als ongehuwden van toepassing kunnen zijn, hebben ge volgen voor de hoogte van de belas tingvrije som. Deze belastingvrije som (bedrag waarover geen belasting is verschul digd) kan variëren van 7.662,— tot maximaal 17.431,— Het is daarom erg verstandig terdege de toelichting bij het aangiftebiljet door te nemen of ander informatie materiaal dat verkrijgbaar is bij de inspektie der direkte belastingen. Daarnaast kunt u ook bij de inspek tie zelf met uw vragen terecht of ge bruik maken van de speciale belas tingtelefoon. Al met al mogen we wel konstateren dat het er voor de doe- het-zelver zeker niet makkelijker op is geworden. Wanneer uw inko mensberekening door bijzondere in komens- danwel aftrekposten zoda nig moeilijk begint te worden dat u zich zelf niet meer in staat acht het nog op de juiste manier op te stellen, dan is de tijd gekomen een terzake kundig bureau in te schakelen. Wanneer u het biljet voor 1 april a.s. zelf nog gaat invullen dan wens ik u daarbij veel succes. Ik raad u daarbij aan een afschrift te maken van de opgaaf die u middels het aangifte biljet hebt gedaan. N.B. In de bijdrage van vrijdag 1 maart j.I. "De last van de kollektieve sektor" kan bij het staatje wat ver warring en onduidelijkheid zijn ont staan. De boven de kolom vermelde aanduidingen "Eigen bestedingen, overheid, overdrachten en kredieten" hadden in deze volgorde van boven naar onderen voor de vermelde per centages moeten staan. B. Veerbeek De sekretaris van de Centrale Cul tuurtechnische Commissie maakt be kend dat pachters, die wensen deel te nemen aan de stemming over de ruil verkaveling "de Nijs- en Hoogland polder", binnen 30 dagen na 31 maart 1985 dus tot en met 30 april 1985 een verzoek tot registratie in kunnen die nen bij de sekretaris van de Centrale Cultuurtechnische Commissie p/a: Direkteur van het Kadaster en de Openbare Registers in de provincie (adres), postbus 8013,4330 EA Middelburg. Inzending van de pachtovereenkomst geldt als een verzoek tot registratie. Het ruilverkavelingsblok in voorbe reiding, waarvoor de pachtersregis tratie zal plaatsvinden, omvat het volgende gebied: de Nijspolder, Hooglandpolder en Ser Arendspol der. Kaarten waarop de begrenzing nauwkeurig is aangegeven en welke voorzien zijn van de kadastrale ken merken liggen vanaf heden ter inza ge op het navolgende adres: gemeentehuis te Kloosterzande. Mondelinge inlichtingen met be trekking tot deze registratie kunnen worden verkregen op 15 en 16 april 1985 in "Hof te Nesse", Kipstr. 12 te Ossenisse. Ingevolge artikel 34a lid 3 komt voor registratie slechts in aanmerking de pachter: avan onroerende goederen, gele gen binnen de begrenzing van het blok, zoals aangegeven op de bovengenoemde kaarten; b. wiens schriftelijke pachtovereen komst, welke zonodig de goed keuring van de Grondkamer heeft verkregen, geldt voor ten minste de wettelijke duur dan wel is ingegaan voor een kortere duur, doch nadien voor zes jaar is verlengd. Indien de pachter niet aan de bovengenoemde voorwaarden vol doet, wordt hem medegedeeld dat hij niet in aanmerking komt voor regis tratie. Voldoet de pachter wel aan de ge noemde voorwaarden, dan beschrijft de sekretaris van de Centrale Cul tuurtechnische Commissie de kadas trale kenmerken en de grootte van het gepachte en vermeldt de opper vlakte, waarvoor de pachter stemge rechtigd is. Per'aangetekende brief worden be kende partijen bij de pachtovereen komst in kennis gesteld van het ver zoek tot registratie, onder vermel ding van de kadastrale kenmerken, de grootte van het gepachte alsmede van de oppervlakte waarvoor de pachter stemgerechtigd is. Hierbij wordt vermeld dat en op welke wijze bij de Centrale Cultuurtechnische Commissie bezwaar kan worden ge maakt. Vervolgens beslist de sekretaris van de Centrale Cultuurtechnische Commissie of al dan niet tot regis tratie wordt overgegaan en stelt hij partijen in kennis van zijn beslissing. Daarbij wordt tevens medegedeeld in welke gevallen deze beslissing aan een uitspraak van de voorzitter van de Pachtkamer van het Kantonge recht kan worden onderworpen. De beslissing van de sekretaris van de Centrale Cultuurtechnische Commissie dan wel de beslissing van de voorzitter van de Pachtkamer zijn bepalend voor het stemrecht van de pachter. Uitbreiding onderzoek gewasbeschermingsmiddelen schept 200 nieuwe banen ICI zal in de loop van de komende 5 jaar het onderzoek op het gebied van gewasbeschermingsmiddelen met éénderde uitbreiden. Het gaat daarbij om zo'n 80 chemici ek- stra. Met een kapitaalinvestering van 82,6 miljoen in nieuwe laboratoria en ekstra werving van personeel in biologische en milieutechnische vakgebieden, levert dit in het Vere nigd Koninkrijk in totaal 200 nieuwe banen op. Bij de komende besluitvorming staat mijns inziens een drietal punten cen traal. In de eerste plaats de prijsaan passing op zich. De aandacht zal zich daarbij dienen te koncentreren op het graanprijsniveau. Na de forse verla ging van afgelopen jaar zou een verder onderuithalen van het prijsniveau van met name tarwe en gerst onverant woord zijn. Verschuiving naar andere teelten op vooral de gemengde en kleinere bedrijven in Europa, waar nog altijd circa vijftig procent van het graan wordt verbouwd, dreigt dan. Dat is zowel voor de Nederlandse akker bouw als de veehouderij een slechte zaak. Voor de akkerbouw is voorts een reële prijsverhoging voor suiker van essentieel belang. Er is geen enkele reden om hier een prijsbevriezing toe te passen. In de tweede plaats gaat het om meer specifiek beleid per produkt. Bij de uitvoering van de superheffing voor het komende melkprijsjaar is de voor genomen verlaging van het melkquo tum ongewenst. Daarnaast dient mijn inziens de mogelijkheid om tot een zekere mate van loskoppeling van het melkquotum van de grond te komen, ingebouwd te worden. De wijze waar op de superheffing op dit moment uit werkt naar de bedrijfsontwikkeling is voor ons land immers uiterst nadelig en zal in snel tempo onze konkurren- tiepositie aantasten. Voor de graansektor is het van groot belang, dat er eindelijk eens een goed marktbeheer tot stand komt, dat de mogelijkheid biedt om alle af zet kan sen maximaal te benutten. In het ver lengde van het graanbeleid is voor ons land hét overeind houden van de zet- meelreéeling zeer wezenlijk. Ik ga er van uit, dat de minister hier in de lijn van de door ons aangegeven stand punten zal opereren. Ten slotte staat of valt de toekomst voor heel wat agrarische bedrijven en agrarische werkgelegenheid in de EG met het ontwikkelen van nieuwe afzetmoge lijkheden voor bestaande produkties, dan wel het kreëren van alternatieve produktiemogelijkheden. De tijd dringt. Met name het struktu- reel aantrekkelijk maken van over schakeling van graanproduktie naar een produktie van plantaardig eiwit is essentieel. Wat öat betreft dient het overleg tussen de EG en de Verenigde Staten verbreed te worden met de dis- kussie over wijziging van de positie van plantaardig eiwit in GATT-ver band; naast eveneens de noodzaak om onze met Amerikaanse grondstoffen geproduceerde dierlijke produkten in redelijke mate naar de Verenigde Staten te kunnen exporteren. Al met al is dit een nogal onzeker beeld. Toch is er zeker een aanvaard baar beleid in Europees verband te ontwikkelen, als de politieke wil daartoe maar aanwezig is. LUTEIJN De overkoepelende federatie van de boerenorganisaties in de EG, de COPA, heeft de boeren in Europa opgeroepen om op 22 maart te pro testeren tegen de bevriezing van de Europese landbouwprijzen die de EG-kommissie heeft voorgesteld. De bonden die bij de COPA zijn aange sloten, zullen massa-bijeenkomsten houden, vooral bij de grenzen in de EG, om hun solidariteit te tonen tegenover de "onaanvaardbare voorstellen" van de Kommissie, al dus COPA in een verklaring. De op roep tot demonstraties werd gedaan tijdens een bijeenkomst van de COPA-leiding voorafgaand aan een ontmoeting met landbouwkommis- saris Andriessen in Brussel. Vrijdag 15 maart 1985

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1985 | | pagina 3