KIMLC
kommentaar
Onzeker beeld
voor EG-landbouw
over geld
en goed
Het aangiftebiljet
Inkomstenbelasting 1984
Pachtersregistratie voor de
stemming over de ruilverkaveling
de Nijs- en Hooglandpolder"
Ruilverkavelingswet 1954
Boeren gaan op 22
maart tegen EG
demonstreren
In de achter ons liggende tijd hebben
we gezien dat de werktuigen en ma
chines steeds groter zijn geworden,
dat daardoor de kapaciteit toenam
en dat het heel vaak niet meer mo
gelijk is om op één bedrijf de werk
tuigen op rendabele wijze te eksploi-
teren.
In die tussentijd stegen de kosten van
werktuigen en brandstoffen zeer
sterk.
Verstaan we elkaar op menselijk
en zakelijk nivo
Streven we een gezamenlijk
voordeel na
Welke opzet kiezen we?
Hoe financieren we de werktui
gen?
Hoe omschrijven we de werk-
voorwaarden
Hoe verrekenen we de kosten en
op welke manier?
werktuigen
brandstoffen
1979
130
160
1975
100
100
1980
138
207
1976
109
116
1977
117
127
1981
145
261
1978
123
136
1982
156
311
Om de werktuigkosten in de hand te
houden is het noodzakelijk om ver
schillende landbouwwerktuigen ge
zamenlijk aan te schaffen.
Bij de oogstwerkzaamheden van
verschillende gewassen is het niet
mogelijk deze alleen rond te zetten.
De kosten dus ook de bewerkings-
kosten bestaande uit loonwerk,
werktuigkosten en arbeid, zullen
meer dan ooit in de gaten moeten
worden gehouden, zij dragen ten
zeerste bij aan het bedrijfsresultaat.
Voordat men overgaat tot samen
werking met machines zal men zich
af moeten vragen:
- Is de wil tot samenwerking aan
wezig
- Hoe gaat het indien iemand uit
treedt?
- Welke rechten hebben de be-
drijfsopvolgers
- Hoe regelen we de droogkosten?
Hoe regelen we het wanneer
alle aardappelen niet gerooid
kunnen worden?
Welke samenwerkingsvormen zijn er
in de praktijk?
- eksploitatie van enkel grote
werktuigen door twee onderne
mers
- eksploitatie van enkele of alle
grote werktuigen door meer on
dernemers
- eksploitatie van alle werktuigen
door meerdere ondernemers
eksploitatie van alle grond en
werktuigen door meerdere on
dernemers waarbij het gebruik en
genot van de grond en de eigen
dom van de inventaris wordt in
gebracht.
Moet een samenwerking op schrift
gesteld worden
Onze ervaring is dat het zeer aanbe
velenswaardig is een samenwer
kingsovereenkomst schriftelijk aan
te gaan.
Wanneer alles goed gaat is er nau
welijks reden om de bepalingen van
een overeenkomst strikt aan te hou
den. Bij moeilijkheden b.v. als een
deelnemer uit wil treden, bij verre
kening van de kosten, bij menings
verschillen, heeft menig kontrakt al
goede diensten bewezen.
Bekijk het
In de praktijk is gebleken dat goed
opgezette samenwerkingsvormen
met respekt voor elkaar, met het oog
hebben voor de menselijke verhou
dingen veel voordeel hebben opge
leverd en nog zullen leveren. De So-
ciaal-ekonomische voorlichters(s-
ters) van de ZLM kunnen u behulp
zaam zijn bij de ekonomische bere
keningen en de opzet van een sa-
menwerkingskontrakt.
J. Markusse
Nadat de Europese Commissie op 30
januari jl. haar voorstellen voor het in
1985/'86 te voeren markt- en prijsbe
leid heeft uitgebracht, is het betrekke
lijk rustig geweest aan het EG-land-
bouwfront. Mogelijk is het een stilte
voor de storm! De onderhandelingen
zijn immers nog nauwelijks op gang
gekomen. Zaken als de Europese be
groting en de onderhandelingen ron
dom de toetreding van Spanje en Por
tugal hebben de meeste aandacht op
geëist.
Intussen is er wel het één en ander
gebeurd in de Europese politieke are
na. Zo heeft de landbouwkommissie
van het Europees Parlement zich met
grote meerderheid achter de wensen
van het COPA gesteld. In meerdere
ontmoetingen tussen het COPA en
landbouwkommissris A ndriessen is
globaal aangegeven hoe in de loop van
dit jaar tot een intensieve gedachten-
wisseling over de toekomst van het
Europees landbouwbeleid gekomen
kan worden.
Door zijn voortvarende aanpak heeft
A ndriessen zijn voorganger al zo wat
doen vergeten. Dat neemt overigens
niet weg, dat zijn voorgestelde markt
en prijsbeleid voor het komende jaar
een uiterst somber beeld voor de land
bouw te zien geeft.
99
Deze maand zullen velen het jaar
lijks terugkerende karwei moeten
klaren om zelf het aangiftebiljet In
komstenbelasting in te vullen. Voor
de doe-het-zelver beslist geen een
voudige opgaaf als we zien dat de
van overheidswege bijgesloten toe
lichting bij het A-biljet al 48 pagina's
omvat.
Dit jaar is de indeling van het biljet
ingrijpend gewijzigd. Voornamelijk
als gevolg van de tweeverdieners-
maatregelen. Voor gehuwden heb
ben deze nog al wat gevolgen. Er
wordt nu onderscheid gemaakt tus
sen het persoonlijk arbeidsinkomen
en de niet-persoonlijke inkomsten en
aftrekposten. Was het tot in 1983 de
regel dat deze laatste inkomsten en
aftrekposten altijd aan de man wer
den toegerekend, vanaf 1984 wordt
een andere üjn gevolgd. Nu worden
deze bedragen toebedeeld aan die
gene van het echtpaar met het hoog
ste persoonlijke arbeidsinkomen. Is
het arbeidsinkomen van beide ech
telieden even groot danwel hebben
geen van beiden arbeidsinkomen
dan vindt toerekening van het ander
inkomen plaats aan de oudste echt
genoot.
Bent u in de loop van het jaar 1984
gehuwd dan moet u de persoonlijke
arbeidsinkomsten splitsen in een be
drag vóór en tijdens de huwelijkse
periode. De pagina's 3 en 4 van het
aangiftebiljet zijn met name bedoeld
om voor beide partners het persoon
lijk arbeidsinkomen te berekenen.
Volledig gewijzigd zijn de tarief
groepindelingen met daarbij begrip
pen als alleenverdiener, bijna al
leenverdiener, alleenstaande, alleen
staande ouder, aanvullende alleen
staande-oudertoeslag en de over
gangsregeling voor ongehuwde ou
ders. Al deze begrippen die zowel
voor gehuwden als ongehuwden van
toepassing kunnen zijn, hebben ge
volgen voor de hoogte van de belas
tingvrije som.
Deze belastingvrije som (bedrag
waarover geen belasting is verschul
digd) kan variëren van 7.662,— tot
maximaal 17.431,—
Het is daarom erg verstandig terdege
de toelichting bij het aangiftebiljet
door te nemen of ander informatie
materiaal dat verkrijgbaar is bij de
inspektie der direkte belastingen.
Daarnaast kunt u ook bij de inspek
tie zelf met uw vragen terecht of ge
bruik maken van de speciale belas
tingtelefoon. Al met al mogen we wel
konstateren dat het er voor de doe-
het-zelver zeker niet makkelijker op
is geworden. Wanneer uw inko
mensberekening door bijzondere in
komens- danwel aftrekposten zoda
nig moeilijk begint te worden dat u
zich zelf niet meer in staat acht het
nog op de juiste manier op te stellen,
dan is de tijd gekomen een terzake
kundig bureau in te schakelen.
Wanneer u het biljet voor 1 april a.s.
zelf nog gaat invullen dan wens ik u
daarbij veel succes. Ik raad u daarbij
aan een afschrift te maken van de
opgaaf die u middels het aangifte
biljet hebt gedaan.
N.B. In de bijdrage van vrijdag 1
maart j.I. "De last van de kollektieve
sektor" kan bij het staatje wat ver
warring en onduidelijkheid zijn ont
staan. De boven de kolom vermelde
aanduidingen "Eigen bestedingen,
overheid, overdrachten en kredieten"
hadden in deze volgorde van boven
naar onderen voor de vermelde per
centages moeten staan.
B. Veerbeek
De sekretaris van de Centrale Cul
tuurtechnische Commissie maakt be
kend dat pachters, die wensen deel te
nemen aan de stemming over de ruil
verkaveling "de Nijs- en Hoogland
polder", binnen 30 dagen na 31 maart
1985 dus tot en met 30 april 1985 een
verzoek tot registratie in kunnen die
nen bij de sekretaris van de Centrale
Cultuurtechnische Commissie p/a:
Direkteur van het Kadaster en de
Openbare Registers in de provincie
(adres),
postbus 8013,4330 EA Middelburg.
Inzending van de pachtovereenkomst
geldt als een verzoek tot registratie.
Het ruilverkavelingsblok in voorbe
reiding, waarvoor de pachtersregis
tratie zal plaatsvinden, omvat het
volgende gebied: de Nijspolder,
Hooglandpolder en Ser Arendspol
der.
Kaarten waarop de begrenzing
nauwkeurig is aangegeven en welke
voorzien zijn van de kadastrale ken
merken liggen vanaf heden ter inza
ge op het navolgende adres:
gemeentehuis te Kloosterzande.
Mondelinge inlichtingen met be
trekking tot deze registratie kunnen
worden verkregen op 15 en 16 april
1985 in "Hof te Nesse", Kipstr. 12 te
Ossenisse.
Ingevolge artikel 34a lid 3 komt voor
registratie
slechts in aanmerking de pachter:
avan onroerende goederen, gele
gen binnen de begrenzing van het
blok, zoals aangegeven op de
bovengenoemde kaarten;
b. wiens schriftelijke pachtovereen
komst, welke zonodig de goed
keuring van de Grondkamer
heeft verkregen, geldt voor ten
minste de wettelijke duur dan wel
is ingegaan voor een kortere
duur, doch nadien voor zes jaar is
verlengd.
Indien de pachter niet aan de
bovengenoemde voorwaarden vol
doet, wordt hem medegedeeld dat hij
niet in aanmerking komt voor regis
tratie.
Voldoet de pachter wel aan de ge
noemde voorwaarden, dan beschrijft
de sekretaris van de Centrale Cul
tuurtechnische Commissie de kadas
trale kenmerken en de grootte van
het gepachte en vermeldt de opper
vlakte, waarvoor de pachter stemge
rechtigd is.
Per'aangetekende brief worden be
kende partijen bij de pachtovereen
komst in kennis gesteld van het ver
zoek tot registratie, onder vermel
ding van de kadastrale kenmerken,
de grootte van het gepachte alsmede
van de oppervlakte waarvoor de
pachter stemgerechtigd is. Hierbij
wordt vermeld dat en op welke wijze
bij de Centrale Cultuurtechnische
Commissie bezwaar kan worden ge
maakt.
Vervolgens beslist de sekretaris van
de Centrale Cultuurtechnische
Commissie of al dan niet tot regis
tratie wordt overgegaan en stelt hij
partijen in kennis van zijn beslissing.
Daarbij wordt tevens medegedeeld
in welke gevallen deze beslissing aan
een uitspraak van de voorzitter van
de Pachtkamer van het Kantonge
recht kan worden onderworpen.
De beslissing van de sekretaris van
de Centrale Cultuurtechnische
Commissie dan wel de beslissing van
de voorzitter van de Pachtkamer zijn
bepalend voor het stemrecht van de
pachter.
Uitbreiding onderzoek
gewasbeschermingsmiddelen
schept 200 nieuwe banen
ICI zal in de loop van de komende 5
jaar het onderzoek op het gebied van
gewasbeschermingsmiddelen met
éénderde uitbreiden. Het
gaat daarbij om zo'n 80 chemici ek-
stra. Met een kapitaalinvestering van
82,6 miljoen in nieuwe laboratoria
en ekstra werving van personeel in
biologische en milieutechnische
vakgebieden, levert dit in het Vere
nigd Koninkrijk in totaal 200 nieuwe
banen op.
Bij de komende besluitvorming staat
mijns inziens een drietal punten cen
traal. In de eerste plaats de prijsaan
passing op zich. De aandacht zal zich
daarbij dienen te koncentreren op het
graanprijsniveau. Na de forse verla
ging van afgelopen jaar zou een verder
onderuithalen van het prijsniveau van
met name tarwe en gerst onverant
woord zijn. Verschuiving naar andere
teelten op vooral de gemengde en
kleinere bedrijven in Europa, waar
nog altijd circa vijftig procent van het
graan wordt verbouwd, dreigt dan. Dat
is zowel voor de Nederlandse akker
bouw als de veehouderij een slechte
zaak. Voor de akkerbouw is voorts een
reële prijsverhoging voor suiker van
essentieel belang. Er is geen enkele
reden om hier een prijsbevriezing toe
te passen.
In de tweede plaats gaat het om meer
specifiek beleid per produkt. Bij de
uitvoering van de superheffing voor
het komende melkprijsjaar is de voor
genomen verlaging van het melkquo
tum ongewenst. Daarnaast dient mijn
inziens de mogelijkheid om tot een
zekere mate van loskoppeling van het
melkquotum van de grond te komen,
ingebouwd te worden. De wijze waar
op de superheffing op dit moment uit
werkt naar de bedrijfsontwikkeling is
voor ons land immers uiterst nadelig
en zal in snel tempo onze konkurren-
tiepositie aantasten.
Voor de graansektor is het van groot
belang, dat er eindelijk eens een goed
marktbeheer tot stand komt, dat de
mogelijkheid biedt om alle af zet kan
sen maximaal te benutten. In het ver
lengde van het graanbeleid is voor ons
land hét overeind houden van de zet-
meelreéeling zeer wezenlijk. Ik ga er
van uit, dat de minister hier in de lijn
van de door ons aangegeven stand
punten zal opereren. Ten slotte staat
of valt de toekomst voor heel wat
agrarische bedrijven en agrarische
werkgelegenheid in de EG met het
ontwikkelen van nieuwe afzetmoge
lijkheden voor bestaande produkties,
dan wel het kreëren van alternatieve
produktiemogelijkheden.
De tijd dringt. Met name het struktu-
reel aantrekkelijk maken van over
schakeling van graanproduktie naar
een produktie van plantaardig eiwit is
essentieel. Wat öat betreft dient het
overleg tussen de EG en de Verenigde
Staten verbreed te worden met de dis-
kussie over wijziging van de positie
van plantaardig eiwit in GATT-ver
band; naast eveneens de noodzaak om
onze met Amerikaanse grondstoffen
geproduceerde dierlijke produkten in
redelijke mate naar de Verenigde
Staten te kunnen exporteren.
Al met al is dit een nogal onzeker
beeld. Toch is er zeker een aanvaard
baar beleid in Europees verband te
ontwikkelen, als de politieke wil
daartoe maar aanwezig is.
LUTEIJN
De overkoepelende federatie van de
boerenorganisaties in de EG, de
COPA, heeft de boeren in Europa
opgeroepen om op 22 maart te pro
testeren tegen de bevriezing van de
Europese landbouwprijzen die de
EG-kommissie heeft voorgesteld. De
bonden die bij de COPA zijn aange
sloten, zullen massa-bijeenkomsten
houden, vooral bij de grenzen in de
EG, om hun solidariteit te tonen
tegenover de "onaanvaardbare
voorstellen" van de Kommissie, al
dus COPA in een verklaring. De op
roep tot demonstraties werd gedaan
tijdens een bijeenkomst van de
COPA-leiding voorafgaand aan een
ontmoeting met landbouwkommis-
saris Andriessen in Brussel.
Vrijdag 15 maart 1985