nieuws uit brussel Braks voelt weinig voor hogere gasprijs tuinbouw Produktschap Zuivel: perspektief voor de Europese landbouw Braks mag superheffing versoepelen jan werts Verboden tarief Nederlands verweer Ir. J. Prins: Afnemers moeten zich sterker maken op markt bestrijdingsmiddelen en kunstmest Norm Hefvo-nota te hoog CDA: Zoetwater voor rekening Verkeer en Waterstaat 'MW? J*""" www» »w *~Jk^Êk i nlrL Minister Braks voelt er niet voor om wordt de prijs, waartegen momenteel vijf tot twintig procen Minister Braks voelt er niet voor om in te gaan op het verzoek van de Eu ropese Commissie (dagelijks bestuur EG) de gasprijs voor glastuinders te verhogen. Maandag maakte land bouwcommissaris Andriessen bij het begin van de ministerraad in Brussel zijn beschikking daartoe bekend. Ze komt er op neer dat de Nederlandse regering binnen twee weken moet laten weten welke maatregelen zij heeft genomen. De huidige, in sep tember verlaagde gasprijs is voor Brussel niet aanvaardbaar omdat die onverenigbaar is met de spelregels binnen de Euro-Markt. In een eerste, zeer voorlopige reactie verklaarde Braks maandag jl. er ab soluut niet voor te voelen de gasprijs te laten verhogen. Hij vroeg zich bovendien af hoe hij dat zou moeten 'doen, aangezien het hier om een overeenkomst tussen Landbouw schap en Gasunie gaat. Daags daar na legde de minister er de nadruk op dat hij eerst met de direct-betrokke- nen, dus Landbouwschap (tuinders) en Gasunie zal overleggen. Enkele jaren geleden drong Braks voorgan ger als landbouwminister, De Ko ning, in een soortgelijke situatie met succes aan op een compromis. De daarbij behorende gasprijsverhoging ziet Braks nu echter niet zitten. Minister Braks: "De situatie van toen was anders dan die van van daag. Er was duidelijk sprake van staatssteun. Want de Nederlandse gasprijs was evident te laag. Boven dien was volgens de Europese auto riteiten toen het tempo van de prijs aanpassing aan het Europese niveau ook te traag. Nu is het helemaal niet duidelijk of er wel van steun gespro ken kan worden". Braks vraagt zich trouwens af wat Andriessen precies wil. Die vergelijkt in zijn beschikking de Nederlandse gasprijs met die van de goedkopere steenkool, zoals het Landbouwschap bij de verdediging ook had gedaan. Maar Andriessen komt dan niette min tot de conclusie dat het gas in Nederland in die vergelijking toch te goedkoop is. Hoeveel, dat zegt An driessen in zijn beschikking niet. Zou Braks echter bemiddelen en in Brus sel vragen wat wel aanvaardbaar is, dan zal hij te horen krijgen dat de huidige prijs van 42,5 cent minimaal naar 44 cent per m3 moet, zo zeggen ingewijden hier. Een andere mogelijkheid is, dat de kwestie wordt voorgelegd aan het Europese Hof van Justitie in Lux emburg. Het is lang niet zeker dat de juristen daar dan ook concluderen dat de lagere gasprijs een vorm van verboden staatssteun inhoudt. Juristen in Brussel zeggen ons, dat zij denken dat de tuinders zeker vijftig procent kans hebben op een over winning als zij de zaak aan het Hof in Luxemburg voorleggen. Bovendien bereiken zij dan dat de Nederlandse regering nooit meer kan aandringen op een gasprijsverhoging, zogezegd om de EG tevreden te stellen, maar in feite omdat dit leuk oplevert voor de schatkist. Want de buitenlandse tuinders kunnen na zo'n gewonnen vonnis niet meer protesteren. Verliest Nederland zo'n zaak in Luxemburg daarentegen, dan staan de tuinders er slecht voor. Dan moet voortaan altijd een Europees even redig tarief voor het gas worden aangerekend. Wie dat wil vermijden en geen enkel risico lopen, zou voor het compomis met Andriessen (an derhalve cent prijsverhoging) moe ten kiezen. Het beraad daarover in Den Haag gaat nu beginnen. Volgens de beschikking uit Brussel Vrijdag 1 maart 1985 wordt de prijs, waartegen momenteel de tuinder gas krijgt geleverd, als een preferentieel tarief aangemerkt. Dit is verboden, wanneer concurrenten in andere EG-landen daar last van hebben. De regering had Brussel la ten weten dat zij niets te maken heeft met een tussen het Landbouwschap en de Gasunie gesloten contract. Maar Andriessen baseert de volgens hem beslissende invloed van de Ne derlandse regering op de tarieven onder meer hierop, dat ieder gas- contract de goedkeuring vereist van de minister van Economische Zaken. Uitvoerig gaat de Europese Com missie in op de kwestie van de goed kopere steenkool, die de tuinders el ders steeds meer gebruiken. Ook dan moet de prijs, om vergelijkbaar te zijn, tussen 43 en 44,3 cent per m3 liggen. Steenkool brengt bijkomende lasten met zich mee voor opslag en milieu. Reken je die ook mee, dan moet het gas in Nederland, afhanke lijk van de bedrijfssituatie 46,5 tot 47,5 cent kosten. Conclusie van An driessen: "De gasprijs is dus te laag en discriminerend". De Nederlandse regering had zich in haar verdediging op de volgende vijf argumenten beroepen: 1De gasprijs mag niet langer alleen aan die van de olie gekoppeld worden, want ook steenkool is belangrijk geworden; 2. de huidige hoge olieprijs is slechts tijdelijk, omdat de Amerikaanse dollar weer zal gaan dalen; 3. in de buurlanden ging recentelijk "Het proces van schaalvergroting in de produktie van gewasbescherming en in de kunstmestproduktie, vraagt van de kant van de afnemers om een betere, gezamenlijke aanpak. Deze marktpartners zullen we samen met onze europese kollega's tegemoet moeten treden". Deze oproep tot samenwerking tus sen de grote europese koöperaties deed de algemeen-direkteur van Ce- beco-Handelsraad, ir. J. Prins, op de donderdag 14 februari jl. gehouden algemene vergadering van Cebeco- Zuidwest in Zierikzee. De heer Prins bepleitte de bundeling van de gebruikersmarkt na de vrees uitgesproken te hebben dat de sane-- ringsprocessen bij de gewasbescher ming en kunstmestindustrie dreigen te lijden tot (ongewenste) prijsver hogingen voor de boer. Bij de produktie van gewasbescher mingsmiddelen moet het aflopen van een aantal patentrechten in feite leiden tot lagere prijzen voor de ge bruikers maar de algemeen-direk teur vreesde een oneigenlijk gebruik van de zgn. dossierplicht en als ge- In zijn openingsrede op de openbare bestuursvergadering van het Pro duktschap voof Zuivel op 20 februari heeft de voorzitter drs. H. Schelhaas gesproken over meer perspektief voor de Europese landbouw. Een daarvan is die van een produktiebe- perking voor bijna alle sektoren van de Europese landbouw. Wat de zuivel betreft zijn reeds re delijk effektieve maatregelen geno men, zoals b.v. het opkopen van produktierechten, zoals dat in enkele landen van de EG reeds mogelijk is. Dit zou een Europese regeling moe ten worden meende Schelhaas. In de tweede plaats zal de Europese landbouw slechts echt perspektief geboden kunnen worden, indien de Gemeenschap erin slaagt de ekono- mische krisis te overwinnen.... Dan is het mogelijk om een deel van de landbouwende bevolking bevre digend werk buiten de landbouw te bieden. Extra korting De extra korting van 0,9% voor de hoeveelheid melk die mag geprodu ceerd worden zonder heffing, wees Schelhaas af. Hij had daarvoor een aantal argumenten. Zo laat de zuivelmarkt zich momen teel beter aanzien dan vorig jaar. Wat de verschillende produkten be treft moest Schelhaas vaststellen dat de boterexport stagneert en dat een spoedig herstel onwaarschijnlijk is. Voor kondens zag hij in 1985 een geleidelijke verbetering, evenals voor vol melkpoeder, die laatste vooral als Venezuela terugkomt als koper. Ook voor mager melkpoeder is het perspektief niet ongunstig. De Europese landbouwministers hebben aan de vooravond van de jaarlijkse prijsbesprekingen in Brussel enkele knellende problemen weggewerkt. Zij werden het onder leiding van de voortvarende Ita liaanse voorzitter Pandolfi met landbouwcommissaris Andriessen eens over een tijdelijke versoepeling van de superheffing op de melk. Van groot politiek belang is verder het dinsdagavond-laat bereikte gede tailleerde akkoord over het aanpakken van de gigantische wijnover schotten. Voor de Nederlandse tuinders is het een tegenvaller dat Andriessen bij het begin van de vergadering een EG-beschikking be kend maakte, waarin staat dat het prijsvoordeel op het aardgas moet worden opgeheven. vijf tot twintig procent van de tuinders over op goedkopere steenkool; 4. vanaf 37/38 cent is steenkool al aantrekkelijk; 5. het is niet discriminerend dat de prijs voor tuinders in Nederland met twaalf procent omlaag ging en die voor de industrie met slechts drie procent. De Neder landse industrie kan in de prak tijk vaak nauwelijks omschakelen naar steenkool, maar veel tuin ders zijn daartoe wel in staat. De Commissie berekent het voordeel van het huidige prijsregime in Ne derland op 4,1 cent per m3 voor het laatste kwartaal van 1984 en 5,1 pro cent voor het nu lopende. Zij gaat uit van 2,4 miljoen m3 verbruik bij 8000 Nederlandse tuinders. Zij leveren driekwart van alle in de EG in stookkassen geteelde augurken en komkommers, veertig procent van de sla en tweederde van de Europese tomaten. Omdat de verwarmings- kosten 25 tot 30 procent van de pro- duktielasten belopen, zou Nederland via het huidige tarief de tuinders be voordelen. Dit is in strijd met artikel 93.2 van het Verdrag van Rome, al dus de Europese Commissie. De Britten en de Denen hebben in de Europese ministerraad gevraagd om de Nederlandse tuinders het deze winter reeds genoten voordeel te la ten terugbetalen. Formeel houdt Andriessen de mogelijkheid in zijn beschikking ook open. Maar ander zijds heeft hij hier verklaard dat in de EG in zulke gevallen nog nooit steun is teruggevorderd en dit nu ook niet de bedoeling is. De wijziging van de superheffing komt er voor Nederland op neer, dat minister Braks het totale quotum van de veehouders, die te weinig hebben gemolken, mag gebruiken. Eenmalig voor het nu lopende melkjaar wordt overal in de EG toegestaan dat deze niet-gebruikte melkrechten worden gecompenseerd met de te hoge quo ta. Dit geldt voor Nederland dan als geheel. Het betekent echter niet dat er wat verandert voor individuele veehouders, die teveel produceren. De versoepeling brengt wel met zich mee dat de 0,85 procent, ofwel ruw weg honderd duizend ton melk die Braks om noodgevallen te helpen te veel had verdeeld,door hem gecom penseerd mag worden met de waar schijnlijk ongeveer even grote hoe veelheid niet-aangewende quota. Die komen van veehouders die dit jaar te weinig hebben gemolken. Deze maatregel houdt wel weer een stapje in naar de voor Nederland op den duur onvoordelige opdeling van de Europese zuivelmarkt in nationa le quota. Veel minder gelukkig is Braks met de tweede versoepeling. Die komt er op n,eer dat veehouders, die zowel voor de melkfabriek als rechtstreeks aan de consument leveren, een tekort in de ene richting mogen compenseren met het overschot in de andere. Het slaat eigenlijk vooral op zuidelijke landen, waar nu de mogelijkheid om te sjoemelen met de quota tegelijk toeneemt. In landen als België en Italië bijvoorbeeld kunnen nu de di recte leveranties van de boer bij zijn fabrieksquotum worden opgeteld, zo signaleerde ook minister Braks. Deze wijziging brengt wel met zich mee dat de huidige superheffing voor de Ne- volg daarvan een blijvende mono poliepositie. Hij riep de georganiseer de landbouw op om op dit terrein aktie te ondernemen. Bakwaardige tarwe De heer Prins hield een pleidooi voor het zo snel mogelijk invoeren van bakwaardige tarwerassen, niet om dat hij er prijstechnisch véél in ziet, maar wel om markttechnische rede nen. "Met bakwaardige tarwe heb je n .1. op de overvoerde markt meer afzet mogelijkheden dan met niet-bak- waardige tarwe. Je blijft eerder uit de zone van de interventieprijs. Het zelfde geldt in feite ook voor de brouwgerst". derlandse zelfkazers ook soepeler wordt. Het beraad leerde verder, dat met name de Franse minister van land bouw Rocard er op staat, dat ko mend jaar de Europese melkplas dwingendnogmaalsmet 1 procentver- minderd wordt. De Fransen hebben daar zelf geen problemen mee. Zij denken namelijk de onderproduktie van bepaalde regio's te kunnen aan wenden voor een inkrimping van de melkproduktie, die echter in Neder land wel pijnlijk zal verlopen. Landbouwcommissaris Andriessen heeft verder te verstaan gegeven dat de superheffing begin maart geïnd moet gaan worden. Braks verwacht dat Andriessen daarin strikt zou zijn. Hij overweegt zelf echter opnieuw een brief naar Brussel te schrijven over tijdelijk uitstel op grond van administratieve argumenten. Braks heeft ten slotte aanwijzingen dat Brussel aan Nederland toestemming zal geven ook veehouders uit te ko pen, die slechts een deel van hun melkproduktie zullen staken. Wijnpolitiek Na maandenlange onderhandelin gen zijn de ministers het eens ge worden over een gedetailleerde her vorming van de gecompliceerde -wijnpolitiek. Op een oogst van 110 miljoen hl. tafelwijn is er nu een jaarlijks overschot van dertig mil- joen. Langs drie wegen wordt dit geldver slindende surplus nu aangepakt: Verplichte'destillatie van de wijn tot alcohol voor de industrie tegen voortaan beperkte vergoedingen voor de wijnboer; rooipremies met slechts beperkte mogelijkheden tot herinplant van de wijngaard en een bevriezing van de Europese prijzen. Tegelijk wordt ten behoeve van de twee miljoen telers een programma tot herstructurering opgezet. In to taal gaat dit de EG de komende vijf jaar ruim een miljard gulden kosten. Dit is overigens veertig procent min der dan aanvankelijk was voorzien. De huidige overschotten aan wijn kosten jaarlijks nu al bijna twee-en een half miljard. Aan de vooravond van de toetreding van de wijnlanden Spanje en Portugal is het belangrijk dat paal en perk is gesteld aan de wijnproduktie. Deskundigen hebben overigens wel enige twijfels over de uitvoerbaarheid van het akkoord. Dit met name omdat Italië nog geen wijnkadaster kent. "Als de Grevelingen zout blijft- en het CDA gaat daar voorhands nog van uit - dan dient in ieder geval de zoetwa tervoorziening voor de Schouwse agrariërs op kosten van het Ministe rie van Verkeer en Waterstaat gere geld te worden". Dit zei het Tweede Kaermlid drs. H. Eversdijk vrijdag 23 De binnenlandse afzet in de EG steeg in 1984 met ongeveer ter wijl ook voor 1985 een dergelijke stijging verwacht mag worden. An der motief is de werkgelegenheid in de melkveehouderij zowel als in de zuivelindustrie. Een geringere verla ging van de medeverantwoordelijk heidsheffing dan van 3 naar zou ook nog aanvaardbaar zijn. Tenslotte pleitte Schelhaas voor een meer offensieve aanpak van de pro blemen. vdw februari jl. na afloop van het bezoek van een zware CDA-delegatie van Eerste- en Tweede-Kamerleden aan Zeeland. Het CDA zal zich voor de zoetwatervoorziening via een pijplei ding met kracht inzetten. Over de aanwijzing van het Ooster- scheldegebied als zgn. "Wetland" zei drs. Eversdijk dat daarover nog een grondige afweging plaats zal moeten vinden maar in ieder geval zal de begrenzing van het gebied de dijk moeten zijn: achterliggend land moet van beperkingen gevrijwaard blijven". De onderwijsspecialist van het CDA de heer A. Hermes ver klaarde dat het in de Hefco-nota ge noemde minimum aantal leerlingen per schooljaar te hoog is. Voor plat telandsgebieden meende hij dat een norm van bijvoorbeeld 45 leerlingen reëler is. Maar het CDA moet zich over deze kwestie nog een eindoor deel vormen

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1985 | | pagina 5