over geld en goed KNLC kommentaar Energieperikelen De last van de kollektieve sektor Zomerverzilvering vakantiebonnen Knelpunt bedrijfsopvolging agrarische sektor weggenomen Huwelijk en vermogen Wat is hierop uw antwoord Steeds meer wordt de vraag gesteld als men gaat trouwen hoe gaan we dat doen: gewoon of op huwelijkse voorwaarden. Onder gewoon wordt dan verstaan: naar het gemeentehuis gaan om te trouwen zonder dat er financieel voor het echtpaar iets is geregeld. De wet voorziet hier echter in door dat ZIJ het financiële gedeelte regelt voor het echtpaar. U bent dan in zo'n geval gehuwd in wettelijke algehele gemeenschap van goederen. Wat betekent dat? alle bezittingen en schulden van de echtgenoten zijn gemeen schappelijk bezit, onverschillig of deze vóór of tijdens het huwelijk zijn ontstaan. ieder van de echtgenoten heeft recht op de helft van het ge meenschappelijk eigendom ieder van de echtgenoten is aan sprakelijk voor alle schulden. Wat valt niet onder de gemeenschap van goederen? goederen die door erfrecht of schenking zijn verkregen mits de erflater of schenker heeft bepaald (notarieel) dat ze buiten de ge meenschap dienen te vallen. goederen die op een bijzondere wijze zijn verbonden aan één der echtgenoten bijv. een aandeel in het vennootschapsvermogen. Voorbeeld van vermogen wettelijke gemeenschap van goederen man inbreng voor de huwelijks voltrekking ƒ35.000 ƒ65.000 Wat het beste voor uw omstandig heden is zult u zelf samen na overleg met de notaris moeten beoordelen. Men kan zeer strakke voorwaarden maken met veel administratieve rompslomp, waarvan weinig of niets nageleefd wordt. Velen kiezen voor het Amsterdams verzekeringsbeding Wat is dat? ieder van de echtgenoten houdt zijn eigen vermogen het netto inkomen (na aftrek van datgene wat nodig is voor de huishouding, opvoeding van de kinderen, wordt jaarlijks tussen echtgenoten ieder voor de helft verdeeld. datgene wat uit erfenis schenking wordt verkregen is voor de ver krijger. Wat kan men onder netto inkomen verstaan zijn dat alleen de inkomsten uit arbeid? is dat ook de vermogenswinst? moet van de verdeling ieder voor de helft worden afgeweken? Deze punten vooraf bespreken en de konsekwenties overzien is noodza kelijk. na de huwelijksvoltrekking ƒ50.000 ƒ50.000 Vormen van huwelijkse voorwaarden Er zijn zeer veel mogelijkheden on der te brengen onder huwelijkse voorwaarden. de gemeenschap van vruchten en inkomsten de gemeenschap van winst en verlies het wettelijk deelgenootschap. Een voorbeeld van het Amsterdams verzekeringsbeding man vermogen voor het huwelijk ƒ35.000 vermogens toe- of afname tijdens huwelijk door erfenis verkregen 50.000 waardestijging vermogen (bijv. grond) 40.000 vrouw ƒ65.000 netto-inkomen 30.000 ƒ35.000 16 ƒ70.000 Vi ƒ35.000 vermogen na verrekening 160.000 130.000 Het gaat weliswaar beter maar nog niet goed genoeg. Aldus de president van de Nederlandse Bank bij de presentatie van het jaarverslag 1983. Positieve geluiden ook als wij letten op de verleden week bekend ge maakte cijfers van de Nederlandse eksport in 1984. Na het aardgas kwam agrarisch Nederland als uit stekend tweede in omvang te voor schijn. Dat geeft zeker hoop op behoud van wat we hebben bereikt al wijzen de "Brusselse" prijsvoorstellen niet in die richting en geeft ook de produk- tiebeperking in de veehouderij een ander beeld te zien. Toch ben ik er van overtuigd dat de vindingrijkheid van de agrarische ondernemers hier weer een antwoord op heeft. Maar Aandeel kollektieve sektor (in procen ten) op het nationale inkomen Eigen bestedingen overheid Overdrachten Kredieten daarvoor heeft zij danwel de nodige (financiële) ruimte nodig en het is de vraag of deze ruimte er in voldoende mate komt. De cijfers over de verdeling van het nationale inkomen geven het over duidelijk aan. Het totale in ons land beschikbare inkomen uit winst, ar beid en vermogen wordt het natio nale inkomen genoemd. Van dit na tionale inkomen moet een deel naar onze overheid voor de bekostiging van haar specifieke overheidstaak inklusief inkomensoverdrachten kollektieve sektor). Dit deel kan worden uitgedrukt als een percenta ge van het nationale inkomen. In onderstaande tabel is over een pe riode van 25 jaar het beslag van de kollektieve sektor op het nationale inkomen in beeld gebracht. Hieruit kunt u aflezen dat in deze periode de overheidsbestedingen vanuit het na tionale inkomen zijn toegenomen van 39,1% tot 67,9%. Verder blijkt dat de eigen kosten van de overheid slechts in geringe mate zijn gestegen, n.l. van 18,7% tot 20,4%. Grote "boosdoener" in deze opstelling is het onderdeel overdrachten. Van 17,6% in 1960 is het omhoog gegaan tot 45,5% in 1985. Onder de over drachtskosten worden begrepen de arbeidsongeschikheids- en werk loosheidsvoorzieningen en prijs- verlagende subsidies. De overdrach ten zijn onder te verdelen in over drachten aan gezinnen en aan be drijven. Ook weer in percentages uitgedrukt zien wij voor deze kate- goriën: in 1960 voor gezinnen 11,1% en bedrijven 1,6% en in 1985 voor gezinnen 31,3% en bedrijven 2,7%. Waarom zakelijk gezien huwelijkse voorwaarden? de echtgenoten willen voorko men dat een bepaald bezit dat al vele jaren in de familie is over gaat bijv. door vererving bij overlijden of hertrouwen. Men wenst geen vermenging van ver mogen. de echtgenoten met een risiko- dragend bedrijf wensen te voor komen dat de andere aansprake lijk kan worden gesteld voor be drijfsschulden (Let wel: financie ringsmogelijkheden worden wel minder). het eigen ingebrachte vermogen bij een tweede huwelijk kan voor kinderen uit het eerste huwelijk gereserveerd blijven. de financiële gevolgen van een echtscheiding en dan gezien van uit de voortzetting van het bedrijf blijven zoveel als mogelijk be perkt. Besluit Het maken van huwelijkse voor waarden is zeer persoonlijk. Het trouwen met huwelijksvoorwaarden neemt terecht toe. Bij huwelijkse voorwaarden hoort in ieder geval een testament. Informeer goed voor uw huwelijkse voorwaarden sluit. U behoort te we ten wat het betekent. Velen weten dat niet! Vraag advies bij de notaris of uw SEV-er of uw boekhouder. J. Markusse De recente veroordeling door de Eu ropese Commissie van het tuinbouw- aardgaskontrakt tussen Gasunie en Landbouwschap heeft weer eens dui delijk gemaakt, dat op energiegebied er slechts sprake is van een Europees ad hoc-beleid. Daarbij spelen politieke verhoudingen een belangrijke rol. Wat is immers het geval? In heel Eu ropa heeft bij de verwarming van tuinbouwkassen een toenemende om schakeling plaats van olie naar kolen. Logisch, gezien het prijsverschil. In Nederland wordt deze omschakeling belemmerd door de milieu-problema tiek. Juist daarom is destijds ook de omschakeling van olie naar aardgas bevorderd. Om de konkurrentiepositie binnen Europa in evenwicht te houden is het dan ook volstrekt logisch dat bij de instelling van de aardgasprijs voor de glastuinbouw mede rekening wordt gehouden met de prijs van kolen. Deze bredere basis onder de gasprijzen wordt nog te meer noodzakelijk, nude markt voor het relatief kleine produkt zware stookolie steeds meer oneven wichtigheid gaat vertonen. De totstandkoming van een gasprijs- kontrakt tussen Landbouwschap en Gasuni^- Vegin met een wat lagere prijs, is dan ook volstrekt logisch en passend binnen een evenwichtig ener giebeleid. Er was derhalve geen enkele reden voor de Nederlandse regering om zich er mee te bemoeien. En ik zie ook niet in, hoe onze regering aan de eis van de Europese Commissie om vóór 15 maart een bijstelling van het huidige kontrakt gerealiseerd te krij gen kan voldoen. Wij zijn in elk geval niet bereid om aan welke verandering dan ook mee te werken. Ook al zou dit betekenen dat we het tot een procedure voor- het Europese Hof van Justitie moeten laten komen. Overigens heb ik de indruk, dat ook de Europese Commissie heel goed beseft niet zo sterk te staan in haar veroor deling van de Nederlandse regering. Vandaar waarschijnlijk de wat staps gewijze aanpak. Kortom, er is geen reden om meteen in paniek te geraken. Natuurlijk moeten wij de ontwikke lingen nauwlettend blijven volgen. Blijkt uit het voorgaande hoezeer het tot stand brengen van een gemeen schappelijk energiebeleid gewenst is, dat geldt zeker ook voor een andere belangrijke energiebron, namelijk de elektriciteit. Hier worden we vooral gekonfronteerd met het Nederlandse beleid, dat thans sterk afwijkt van het beleid dat elders in de EG gevoerd wordt. Ik bedoel hier met name de aarzelende houding van Nederland ten opzichte van kernenergie. Daar door zijn onze elektriciteitstarieven veel hoger dan in andere EG-landen. Gevoegd bij de bezwaren die ook voor land- en tuinbouw verbonden zijn aan een verschuiving in de richting van kolencentrales, zijn we van mening dat Nederland zich zo snel mogelijk dient aan te sluiten bij de algemene lijn in de EG, waarbij aan kernenergie een belangrijke plaats is toegedacht bij de opwekking van elektriciteit. LUTEIJN Het Bestuur van het Vakantiefonds voor de Landbouw deelt mede, dat voor de te houden zomerverzilvering alle nog in bezit zijnde en/of nog te ontvangen vakantiebonnen van het boekjaar 1984-1985 (kenbaar aan de opdruk "Geldig tot en met 31 maart 1985") kunnen worden ingeleverd in Hoewel uit de krantenberichten wei eens een andere konklusie zou kun nen worden getrokken is de over dracht aan bedrijven in de genoemde 25 jaar niet sterk gestegen, n.l. van 1,6 tot 2,7% en zelfs achtergebleven bij de stijging van de eigen over heidskosten. Toch hoop ik dat onze overheid blijft streven naar een ver dere verlaging van de uitgaven in de kollektieve sektor. Alleen dan komt er ruimte voor zowel gezinnen als bedrijven om zelfstandig te beslissen over eigen bestedingen. En die ruimte is er bij 67,9% voor de kol lektieve sektor beslist onvoldoende. B. Veerbeek 1960 1970 1975 1980 1983 1985 18,7 22,2 23,8 22,7 22,2 20,4 17,6 25,6 35,1 39,3 46,3 45,5 2,8 2,7 2,2 2,1 1,8 2,0 39,1 50,5 61,1 64,1 70,3 67,9 thans zijn ondernemingsvrijstelling terwijl hij in feite niet de beschikking krijgt over besteedbaar vermogen. Verdere verruiming van de vrijstel ling zorgt ervoor dat de ondernemer die zijn bedrijf omzet in een BV tij dens de zogenoemde voor-periode de ondernemingsvrijstelling behoudt in geval de onderneming al voor re kening van de BV in oprichting wordt gedreven. Ten slotte beoogt de maatregel degene die zijn onderne ming in de vorm van een BV drijft, gelijk te behandelen als de persoon lijke ondernemer. De ondernemingsvrijstelling houdt in dat bij de heffing van vermogen belasting een vermogen kleiner dan 114.000 volledig wordt vrijgesteld. Van een groter ondernemingsver mogen wordt de helft vrijgesteld, doch tenminste 144.000 en ten hoogste ƒ317.000. Het voorstel kost de schatkist blijvend 30 min per jaar. De ondernemingsvrijstelling in de vermogensbelasting wordt met in gang van dit belastingjaar ook van toepassing op vermogen dat betrek king heeft op een schuldvordering, rechten op periodieke uitkeringen en verstrekkingen alsmede winstrechten op degene aan wie de belastingplich tige zijn onderneming heeft overge dragen. Hiermee wordt een knelpunt wegge nomen in de bedrijfsopvolging bin- nen de familie in de agrarische sek tor. Dit is een onderdeel van de uit breiding van de ondernemingsvrij- stelling, die als wetsvoorstel aan de Kamer is aangeboden. Het gaat om een deel van de lastenverlichting voor het bedrijfsleven 1985. Als bijvoorbeeld het bedrijf wordt voortgezet door een zoon die niet voldoende eigen vermogen heeft voor de overnamesom, terwijl het vermogen van de vader geheel in het bedrijf zit, dan verliest de vader de periode van maandag 15 april tot en met vrijdag 19 april 1985. De uitbetaling van de voor de ingele verde bonnen verschuldigde gelden zal plaatsvinden in de periode van maandag 20 mei tot en met vrijdag 24 mei 1985. Het bovenstaande is eveneens van toepassing op de nog in bezit zijnde en/of nog te ontvangen chequebon nen, welke zijn uitgegeven door: a. de Agrarische Sociale Fondsen aan losse werknemers, naast uit kering wegens ziekte en/of werk loosheid; b. de Heidemaatschappij; c. de Rijksdienst voor de IJssel- meerpolders; d. deGrontmij; e. het Vakantiefonds voor de Land bouw aan werknemers, die voor herhalingsoefeningen in militaire dienst zijn geweest. Bij inlevering van chequebonnen is het noodzakelijk, dat men zich be hoorlijk kan legitimeren. Wordt een chequebon ten behoeve van een ander aangeboden, dan zal een machtiging moeten worden overgelegd, waaruit blijkt dat men bevoegd is de chequebon te laten verzilveren. Het inleveren van bonnen kan uit sluitend geschieden bij een afde lingspenningmeester van één der navolgende bonden: Voedingsbond - F.N.V. (Inlichtingen tel.: 030-716841) Industrie- en Voedingsbond - C.N.V. (Inlichtingen tel.: 03402-44124). De penningmeester, bij wie men zijn bonnen c.q. chequebonnen heeft in geleverd zorgt t.z.t. eveneens voor de uitbetaling van de verschuldigde gelden. Uitbetaling van deze gelden kan al leen geschieden door overschrijving op bank- of girorekening van be langhebbende. Vakantiebonnen, welke niet zijn ge plakt in de daarvoor bestemde boekjes van het Vakantiefonds voor de Landbouw, kunnen niet worden aangenomen. Bedoelde boekjes zijn verkrijgbaar bij de afdelingspenningmeesters van vorengenoemde bonden. Vrijdag 1 maart 1985

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1985 | | pagina 3