over geld
en goed
KNLC
kommentaar
Energieperikelen
De last van de kollektieve sektor
Zomerverzilvering vakantiebonnen
Knelpunt bedrijfsopvolging
agrarische sektor weggenomen
Huwelijk en vermogen
Wat is hierop uw antwoord
Steeds meer wordt de vraag gesteld als men gaat trouwen hoe gaan we
dat doen: gewoon of op huwelijkse voorwaarden.
Onder gewoon wordt dan verstaan: naar het gemeentehuis gaan om te
trouwen zonder dat er financieel voor het echtpaar iets is geregeld. De
wet voorziet hier echter in door dat ZIJ het financiële gedeelte regelt
voor het echtpaar. U bent dan in zo'n geval gehuwd in wettelijke
algehele gemeenschap van goederen.
Wat betekent dat?
alle bezittingen en schulden van
de echtgenoten zijn gemeen
schappelijk bezit, onverschillig of
deze vóór of tijdens het huwelijk
zijn ontstaan.
ieder van de echtgenoten heeft
recht op de helft van het ge
meenschappelijk eigendom
ieder van de echtgenoten is aan
sprakelijk voor alle schulden.
Wat valt niet onder de gemeenschap
van goederen?
goederen die door erfrecht of
schenking zijn verkregen mits de
erflater of schenker heeft bepaald
(notarieel) dat ze buiten de ge
meenschap dienen te vallen.
goederen die op een bijzondere
wijze zijn verbonden aan één der
echtgenoten bijv. een aandeel in
het vennootschapsvermogen.
Voorbeeld van vermogen wettelijke
gemeenschap van goederen
man
inbreng voor de
huwelijks
voltrekking
ƒ35.000 ƒ65.000
Wat het beste voor uw omstandig
heden is zult u zelf samen na overleg
met de notaris moeten beoordelen.
Men kan zeer strakke voorwaarden
maken met veel administratieve
rompslomp, waarvan weinig of niets
nageleefd wordt.
Velen kiezen voor het Amsterdams
verzekeringsbeding
Wat is dat?
ieder van de echtgenoten houdt
zijn eigen vermogen
het netto inkomen (na aftrek van
datgene wat nodig is voor de
huishouding, opvoeding van de
kinderen, wordt jaarlijks tussen
echtgenoten ieder voor de helft
verdeeld.
datgene wat uit erfenis schenking
wordt verkregen is voor de ver
krijger.
Wat kan men onder netto inkomen
verstaan
zijn dat alleen de inkomsten uit
arbeid?
is dat ook de vermogenswinst?
moet van de verdeling ieder voor
de helft worden afgeweken?
Deze punten vooraf bespreken en de
konsekwenties overzien is noodza
kelijk.
na de huwelijksvoltrekking
ƒ50.000 ƒ50.000
Vormen van huwelijkse voorwaarden
Er zijn zeer veel mogelijkheden on
der te brengen onder huwelijkse
voorwaarden.
de gemeenschap van vruchten en
inkomsten
de gemeenschap van winst en
verlies
het wettelijk deelgenootschap.
Een voorbeeld van het Amsterdams verzekeringsbeding
man
vermogen voor het huwelijk ƒ35.000
vermogens toe- of afname tijdens huwelijk
door erfenis verkregen 50.000
waardestijging vermogen
(bijv. grond) 40.000
vrouw
ƒ65.000
netto-inkomen
30.000
ƒ35.000 16 ƒ70.000 Vi ƒ35.000
vermogen na verrekening
160.000
130.000
Het gaat weliswaar beter maar nog
niet goed genoeg. Aldus de president
van de Nederlandse Bank bij de
presentatie van het jaarverslag 1983.
Positieve geluiden ook als wij letten
op de verleden week bekend ge
maakte cijfers van de Nederlandse
eksport in 1984. Na het aardgas
kwam agrarisch Nederland als uit
stekend tweede in omvang te voor
schijn.
Dat geeft zeker hoop op behoud van
wat we hebben bereikt al wijzen de
"Brusselse" prijsvoorstellen niet in
die richting en geeft ook de produk-
tiebeperking in de veehouderij een
ander beeld te zien. Toch ben ik er
van overtuigd dat de vindingrijkheid
van de agrarische ondernemers hier
weer een antwoord op heeft. Maar
Aandeel kollektieve sektor (in procen
ten) op het nationale inkomen
Eigen bestedingen
overheid
Overdrachten
Kredieten
daarvoor heeft zij danwel de nodige
(financiële) ruimte nodig en het is de
vraag of deze ruimte er in voldoende
mate komt.
De cijfers over de verdeling van het
nationale inkomen geven het over
duidelijk aan. Het totale in ons land
beschikbare inkomen uit winst, ar
beid en vermogen wordt het natio
nale inkomen genoemd. Van dit na
tionale inkomen moet een deel naar
onze overheid voor de bekostiging
van haar specifieke overheidstaak
inklusief inkomensoverdrachten
kollektieve sektor). Dit deel kan
worden uitgedrukt als een percenta
ge van het nationale inkomen. In
onderstaande tabel is over een pe
riode van 25 jaar het beslag van de
kollektieve sektor op het nationale
inkomen in beeld gebracht. Hieruit
kunt u aflezen dat in deze periode de
overheidsbestedingen vanuit het na
tionale inkomen zijn toegenomen
van 39,1% tot 67,9%. Verder blijkt
dat de eigen kosten van de overheid
slechts in geringe mate zijn gestegen,
n.l. van 18,7% tot 20,4%. Grote
"boosdoener" in deze opstelling is
het onderdeel overdrachten. Van
17,6% in 1960 is het omhoog gegaan
tot 45,5% in 1985. Onder de over
drachtskosten worden begrepen de
arbeidsongeschikheids- en werk
loosheidsvoorzieningen en prijs-
verlagende subsidies. De overdrach
ten zijn onder te verdelen in over
drachten aan gezinnen en aan be
drijven. Ook weer in percentages
uitgedrukt zien wij voor deze kate-
goriën: in 1960 voor gezinnen 11,1%
en bedrijven 1,6% en in 1985 voor
gezinnen 31,3% en bedrijven 2,7%.
Waarom zakelijk gezien huwelijkse
voorwaarden?
de echtgenoten willen voorko
men dat een bepaald bezit dat al
vele jaren in de familie is over
gaat bijv. door vererving bij
overlijden of hertrouwen. Men
wenst geen vermenging van ver
mogen.
de echtgenoten met een risiko-
dragend bedrijf wensen te voor
komen dat de andere aansprake
lijk kan worden gesteld voor be
drijfsschulden (Let wel: financie
ringsmogelijkheden worden wel
minder).
het eigen ingebrachte vermogen
bij een tweede huwelijk kan voor
kinderen uit het eerste huwelijk
gereserveerd blijven.
de financiële gevolgen van een
echtscheiding en dan gezien van
uit de voortzetting van het bedrijf
blijven zoveel als mogelijk be
perkt.
Besluit
Het maken van huwelijkse voor
waarden is zeer persoonlijk. Het
trouwen met huwelijksvoorwaarden
neemt terecht toe. Bij huwelijkse
voorwaarden hoort in ieder geval een
testament.
Informeer goed voor uw huwelijkse
voorwaarden sluit. U behoort te we
ten wat het betekent. Velen weten
dat niet!
Vraag advies bij de notaris of uw
SEV-er of uw boekhouder.
J. Markusse
De recente veroordeling door de Eu
ropese Commissie van het tuinbouw-
aardgaskontrakt tussen Gasunie en
Landbouwschap heeft weer eens dui
delijk gemaakt, dat op energiegebied
er slechts sprake is van een Europees
ad hoc-beleid. Daarbij spelen politieke
verhoudingen een belangrijke rol.
Wat is immers het geval? In heel Eu
ropa heeft bij de verwarming van
tuinbouwkassen een toenemende om
schakeling plaats van olie naar kolen.
Logisch, gezien het prijsverschil. In
Nederland wordt deze omschakeling
belemmerd door de milieu-problema
tiek. Juist daarom is destijds ook de
omschakeling van olie naar aardgas
bevorderd.
Om de konkurrentiepositie binnen
Europa in evenwicht te houden is het
dan ook volstrekt logisch dat bij de
instelling van de aardgasprijs voor de
glastuinbouw mede rekening wordt
gehouden met de prijs van kolen. Deze
bredere basis onder de gasprijzen
wordt nog te meer noodzakelijk, nude
markt voor het relatief kleine produkt
zware stookolie steeds meer oneven
wichtigheid gaat vertonen.
De totstandkoming van een gasprijs-
kontrakt tussen Landbouwschap en
Gasuni^- Vegin met een wat lagere
prijs, is dan ook volstrekt logisch en
passend binnen een evenwichtig ener
giebeleid. Er was derhalve geen enkele
reden voor de Nederlandse regering
om zich er mee te bemoeien. En ik zie
ook niet in, hoe onze regering aan de
eis van de Europese Commissie om
vóór 15 maart een bijstelling van het
huidige kontrakt gerealiseerd te krij
gen kan voldoen. Wij zijn in elk geval
niet bereid om aan welke verandering
dan ook mee te werken. Ook al zou dit
betekenen dat we het tot een procedure
voor- het Europese Hof van Justitie
moeten laten komen.
Overigens heb ik de indruk, dat ook de
Europese Commissie heel goed beseft
niet zo sterk te staan in haar veroor
deling van de Nederlandse regering.
Vandaar waarschijnlijk de wat staps
gewijze aanpak. Kortom, er is geen
reden om meteen in paniek te geraken.
Natuurlijk moeten wij de ontwikke
lingen nauwlettend blijven volgen.
Blijkt uit het voorgaande hoezeer het
tot stand brengen van een gemeen
schappelijk energiebeleid gewenst is,
dat geldt zeker ook voor een andere
belangrijke energiebron, namelijk de
elektriciteit. Hier worden we vooral
gekonfronteerd met het Nederlandse
beleid, dat thans sterk afwijkt van het
beleid dat elders in de EG gevoerd
wordt. Ik bedoel hier met name de
aarzelende houding van Nederland
ten opzichte van kernenergie. Daar
door zijn onze elektriciteitstarieven
veel hoger dan in andere EG-landen.
Gevoegd bij de bezwaren die ook voor
land- en tuinbouw verbonden zijn aan
een verschuiving in de richting van
kolencentrales, zijn we van mening
dat Nederland zich zo snel mogelijk
dient aan te sluiten bij de algemene
lijn in de EG, waarbij aan kernenergie
een belangrijke plaats is toegedacht
bij de opwekking van elektriciteit.
LUTEIJN
Het Bestuur van het Vakantiefonds
voor de Landbouw deelt mede, dat
voor de te houden zomerverzilvering
alle nog in bezit zijnde en/of nog te
ontvangen vakantiebonnen van het
boekjaar 1984-1985 (kenbaar aan de
opdruk "Geldig tot en met 31 maart
1985") kunnen worden ingeleverd in
Hoewel uit de krantenberichten wei
eens een andere konklusie zou kun
nen worden getrokken is de over
dracht aan bedrijven in de genoemde
25 jaar niet sterk gestegen, n.l. van
1,6 tot 2,7% en zelfs achtergebleven
bij de stijging van de eigen over
heidskosten. Toch hoop ik dat onze
overheid blijft streven naar een ver
dere verlaging van de uitgaven in de
kollektieve sektor. Alleen dan komt
er ruimte voor zowel gezinnen als
bedrijven om zelfstandig te beslissen
over eigen bestedingen. En die
ruimte is er bij 67,9% voor de kol
lektieve sektor beslist onvoldoende.
B. Veerbeek
1960
1970
1975
1980
1983
1985
18,7
22,2
23,8
22,7
22,2
20,4
17,6
25,6
35,1
39,3
46,3
45,5
2,8
2,7
2,2
2,1
1,8
2,0
39,1
50,5
61,1
64,1
70,3
67,9
thans zijn ondernemingsvrijstelling
terwijl hij in feite niet de beschikking
krijgt over besteedbaar vermogen.
Verdere verruiming van de vrijstel
ling zorgt ervoor dat de ondernemer
die zijn bedrijf omzet in een BV tij
dens de zogenoemde voor-periode
de ondernemingsvrijstelling behoudt
in geval de onderneming al voor re
kening van de BV in oprichting
wordt gedreven. Ten slotte beoogt de
maatregel degene die zijn onderne
ming in de vorm van een BV drijft,
gelijk te behandelen als de persoon
lijke ondernemer.
De ondernemingsvrijstelling houdt
in dat bij de heffing van vermogen
belasting een vermogen kleiner dan
114.000 volledig wordt vrijgesteld.
Van een groter ondernemingsver
mogen wordt de helft vrijgesteld,
doch tenminste 144.000 en ten
hoogste ƒ317.000. Het voorstel kost
de schatkist blijvend 30 min per
jaar.
De ondernemingsvrijstelling in de
vermogensbelasting wordt met in
gang van dit belastingjaar ook van
toepassing op vermogen dat betrek
king heeft op een schuldvordering,
rechten op periodieke uitkeringen en
verstrekkingen alsmede winstrechten
op degene aan wie de belastingplich
tige zijn onderneming heeft overge
dragen.
Hiermee wordt een knelpunt wegge
nomen in de bedrijfsopvolging bin-
nen de familie in de agrarische sek
tor. Dit is een onderdeel van de uit
breiding van de ondernemingsvrij-
stelling, die als wetsvoorstel aan de
Kamer is aangeboden. Het gaat om
een deel van de lastenverlichting
voor het bedrijfsleven 1985.
Als bijvoorbeeld het bedrijf wordt
voortgezet door een zoon die niet
voldoende eigen vermogen heeft
voor de overnamesom, terwijl het
vermogen van de vader geheel in het
bedrijf zit, dan verliest de vader
de periode van
maandag 15 april tot en met vrijdag
19 april 1985.
De uitbetaling van de voor de ingele
verde bonnen verschuldigde gelden
zal plaatsvinden in de periode van
maandag 20 mei tot en met vrijdag 24
mei 1985.
Het bovenstaande is eveneens van
toepassing op de nog in bezit zijnde
en/of nog te ontvangen chequebon
nen, welke zijn uitgegeven door:
a. de Agrarische Sociale Fondsen
aan losse werknemers, naast uit
kering wegens ziekte en/of werk
loosheid;
b. de Heidemaatschappij;
c. de Rijksdienst voor de IJssel-
meerpolders;
d. deGrontmij;
e. het Vakantiefonds voor de Land
bouw aan werknemers, die voor
herhalingsoefeningen in militaire
dienst zijn geweest.
Bij inlevering van chequebonnen is
het noodzakelijk, dat men zich be
hoorlijk kan legitimeren.
Wordt een chequebon ten behoeve
van een ander aangeboden, dan zal
een machtiging moeten worden
overgelegd, waaruit blijkt dat men
bevoegd is de chequebon te laten
verzilveren.
Het inleveren van bonnen kan uit
sluitend geschieden bij een afde
lingspenningmeester van één der
navolgende bonden:
Voedingsbond - F.N.V. (Inlichtingen
tel.: 030-716841)
Industrie- en Voedingsbond - C.N.V.
(Inlichtingen tel.: 03402-44124).
De penningmeester, bij wie men zijn
bonnen c.q. chequebonnen heeft in
geleverd zorgt t.z.t. eveneens voor de
uitbetaling van de verschuldigde
gelden.
Uitbetaling van deze gelden kan al
leen geschieden door overschrijving
op bank- of girorekening van be
langhebbende.
Vakantiebonnen, welke niet zijn ge
plakt in de daarvoor bestemde
boekjes van het Vakantiefonds voor
de Landbouw, kunnen niet worden
aangenomen.
Bedoelde boekjes zijn verkrijgbaar
bij de afdelingspenningmeesters van
vorengenoemde bonden.
Vrijdag 1 maart 1985