verzekeringen
Opnieuw beginnen
Wat is "no-claim"
Dank u wel!
Zijn we mooi-weerrijders
If. den hoilanderlaan 10
tel: 01100-24000
Als "schrijver langs de weg" dit artikel schrijft dan is het 2 februari en
hebben we de dag daarvoor afscheid genomen van onze eminente di-
rekteur de heer Jan de Lange. Schrijver is nog beduusd van de vele
goede wensen en adviezen die de heer De Lange mee naar huis mocht
nemen. Met dit afscheid gaan we "opnieuw beginnen".
We luiden een nieuw tijdperk in. De heer H. Doeleman zet het werk als
direkteur van onze "O.V.M. van de Z.L.M." voort. Schrijver hoopt nog
een vol jaar aktief werkzaam te zijn in dat nieuwe tijdperk, ook dan zal
hij in aanmerking komen voor een pensioen in de vorm van een
A.O.W.-uitkering. Een troost daarbij is, dat men beter voor een
A.O.W.-uitkering dan voor een Bijstandsuitkering in aanmerking kan
komen.
Vrijdag l februari j.l. is mij een
groots afscheid toebedacht door
het bestuur van de O.V.M. der
Z.L.M. Tijdens de receptie heb ik
veler uwer de hand mogen druk
ken, terwijl ook vele schriftelijke
felicitaties binnenkwamen in
verband met de aan mij verleen
de Koninklijke onderscheiding.
Al met al is het een onvergetelijke
dag geworden en langs deze weg
wil ik een ieder, die aanwezig
w as. maar ook u allen, die lid zijn
van onze O.V.M., hartelijk dank
zeggen. Dank voor het feit, dqt u
in onze O.V.M. vertrouwen stel
de. Dank voor de vele vriend
schappen, die in de loop der jaren
zijn ontstaan.
Dank voor de prettige wijze van
benadering wanneer zich proble
men voordeden, want lieve men
sen blijf het onthouden "Het is de
toon. die de muziek moet ma
ken". Ik heb dat onderwerp al
vele malen te berde gebracht.
Waarom? Is de toon en de muziek
dan niet altijd goed? Neen, dat is
ze zeker niet, althans niet naar
mijn maatstaven. Ik stelde daar
nl. zeer hoge eisen aan, hoewel ik
zelf ook w el eens uit de boot ben
gevallen. Jawel, wie zal dat nooit
overkomen. Maar in mijn jaren
lange praktijk heb ik dikwijls het
wijze hoofd geschud als ik een
diskussie volgde. Een probleem
wat zo gemakkelijk was op te
lossen maar toch volledig de mist
inging door het optreden van één
der diskussiepartners. U zult dat
ook best eens ervaren hebben.
Hoffelijkheid, beminnelijkheid
en beleefdheid mogen geen ver
ouderde begrippen worden.
Het lijkt er soms wel eens op.
Laat ons evenwel oppassen niet te
gaan generaliseren. Een belang
rijke voetbalwedstrijd is tegen
woordig nog nauwelijks het aan
zien waard maar wat wil je. Daar
lopen 22 gekochte slaven op het
veld. Brood en spelen uit de tijd
van Nero.
Doen ze het niet goed dan krijgen
ze ontslag. Dan is het afgelopen
met brood en spelen. Na afloop
van zo'n wedstrijd wordt dan
soms een stadion half gesloopt of
treinstellen en bussen vernield.
Toch is dat maar een klein
groepje, die rotzooi schopt. Het
beroerde is, dat de T.V., ons die
beelden altijd weer laat zien en
niet de grote schare brave bor
sten, die na een teleurstellende
wedstrijd heel netjes huiswaarts
keren. Jammer, want het zou voor
onze kinderen veel opvoedender
werken. Hoewel we de scijn
tegen ons hebben, dat we lelijk
aan het afglijden zijn, wat onze
moraal betreft, is mijn ervaring
toch, dat er duizendmaal meer
goede en eerlijke mensen zijn dan
slechte. In ieder mens valt iets
goeds te ontdekken schreef een
groot filosoof en zo is dat. Je moet
het ook willen ontdekken. Je
moet je denkbeelden niet laten
vertroebelen door al die nare
t.v.-beelden.
Ik was met mijn dankwoorden
bezig. Daarbij mag ik mijn be
stuur niet vergeten. Zij zetten de
beleidslijnen uit en we hebben in
al die jaren geen problemen ge
had. Trouwens problemen moet
men binnen de kortste keren op
lossen. Er zijn ook mensen, die ze
juist maken, maar dat is buiten
onze kring. Grote dank ben ik
ook verschuldigd tegenover het
personeel. Zij waren en zijn het,
die de O.V.M. als een goed ge
oliede trein laten voortdenderen.
Zij zijn het, die u met grote vak
bekwaamheid terzijde staan. Zij
zijn het, die in het O.V.M. vaan
del hebben geschreven "niet pra
ten maar doen", en u derhalvé
niet langer op een uitkering laten
wachten, dan hoogst noodzake
lijk is. Voor mij is het doek ge
vallen maar de O.V.M.-trein
dendert voort onder de enthou
siaste leiding van mijn opvolger
de heer H. Doeleman. Dat staat
voor mij vast.
Terugziende op 34 jaar O.V.M.
kan ik alleen maar zeggen het was
een prachtige tijd. Ik ga rentenie
ren d.w.z. niet stil zitten.
Aan u, beste leden, nogmaals
hartelijk dank. Bedenk dat niets
belangwekkender is dan de kon-
versatie tussen twee geliefden die
zwijgen.
Een hartelijke groet aan u allen
van Ridder Jan de Lange
Op het moment dat dit artikel ge
stalte begint te krijgen, schijnt de zon
dermate uitbundig dat we achter het
glas, al gauw de indruk krijgen dat
het lente begint te worden. Een nogal
optimistische gedachte in begin fe
bruari. Niettemin geeft het weer ons
de laatste dagen een mogelijkheid
om even wat op adem te komen, na
een periode waarin we elke dag weer
zorgelijk het aantal schademeldin-
gen bekeken. Dat het weer een be
langrijke faktor is m.b.t. het schade-
verloop heeft ons de afgelopen pe
riode opnieuw geleerd. Een andere
konklusie is dat automobilisten er
niet in slagen hun rijgedrag aan de
omstandigheden aan te passen.
Een begrip in de verzekeringswe
reld waar nog vaak misverstan
den over ontstaan is de no-claim
korting. Wat is eigenlijk no-
claim. Als u in een bepaald jaar
geen schade claimt krijgt u met
ingang van het volgende jaar een
bepaald percentage korting over
uw bruto autopremie. Als u een
aantal jaren geen schade claimt
wordt de korting steeds hoger tot
dat u op de maksimale korting zit.
Vroeger was het zo dat in geval
van schade u de totale korting
kwijt was. In 1981 zijn er tussen
de verzekeringsmaatschappijen
afspraken gemaakt om te komen
tot één kortingsregeling die per
1-1-1982 in zou gaan. Helaas
bleek dit in de praktijk niet te
werken omdat elke maatschappij
een eigen kortingsregeling han
teerde.
De kortingsregeling (ook wel bo-
nus/malusschaal genoemd) werkt als
volgt. Iemand die weinig of geen
schade claimt zit in de bonus d.w.z.
dat hij korting krijgt op zijn bruto
premie. Iemand die veel schade
maakt komt in de malus d.w.z. dat hij
een toeslag krijgt op zijn bruto pre
mie. Omdat er helaas verschillende
regelingen zijn kan het voorkomen
dat u na drie schadevrije jaren bij de
ene maatschappij bijv. 20% krijgt en
bij de andere 30%. Dit komt mede
door het feit dat men bij de no-claim
vaak regio korting optelt. Daarom
kunt u er niet vanuit gaan dat u bij
elke maatschappij dezelfde korting
krijgt. Wilt u weten wat de premie is
Nat najaar
Tot augustus was de schade-frek-
wentie ongeveer gelijk aan de voor
gaande jaren en aanmerkelijk gun
stiger dan I98l. Dit veranderde Jn
september en oktober was de frek-
wentie zelfs de hoogste van de afge
lopen 4 jaar. Dit beeld zette zich in
november voort. Een opmerkelijke
progressie viel te konstateren bij het
schadeverloop van de traktoren en
andere landbouwmachines. In onze
maandelijkse rapportage van het be
stuur schreven we dan ook dat een
nat najaar niet alleen gevolgen heeft
voor het werk op de boerderij. Ech
ter, ook de automobilisten lieten zich
niet onbetuigd. Groot was het aantal
voor een bepaalde auto dan kunt u
het beste uw schadevrije jaren noe
men. Ook het percentage toeslag is
niet bij elke maatschappij gelijk.
Bovendien is no-claim korting iets
dat per polis loopt en persoonlijk is.
U kunt dus niet de korting van bij
voorbeeld uw buurman overnemen.
No-claim dient u persoonlijk op te
bouwen. No-claim loopt ook per po
lis als u een auto verzekerd heeft met
40% korting en u koopt er een tweede
auto bij dan wil dat niet zeggen dat u
op die tweede auto ook 40% krijgt, u
moet op die auto weer gewoon kor
ting opbouwen. Nu nog even wat
over de kortings/toeslag regeling van
uw eigen O.V.M. Hieronder een
overzicht:
1 jaar schadevrij: 10% korting
2 jaar schadevrij: 15% korting
3 jaar schadevrij: 20% korting
4 jaar schadevrij: 30% korting
5 jaar schadevrij: 40% korting
6 jaar schadevrij 45% korting
7 jaar schadevrij: 50% korting
8 jaar schadevrij: 55% korting
9 jaar schadevrij: 60% korting
Na elke schade gaat uw korting me.t
20% omlaag.
Bij een korting van 55, 45 en 15%
wordt de korting verlaagd met 15%.
Na één of meer schades kan men in de
toeslag komen, deze gaat tot maksi
maal 50%, deze toeslag wordt na een
schadevrij jaar verlaagd met 20%.
Personen onder de 24 jaar die begin
nen met autorijden beginnen met een
toeslag van 30% en volgen daarna de
normale regeling. Wij hopen dat één
en ander wat duidelijker is geworden.
Tot een volgende keer.
C.A. Toorenaar
kop-staartbotsingen, dit ondanks het
feit dat we toch allemaal weten dat
een natte weg een grotere remaf-
stand vereist.
December was, wat het weer betreft,
een vrij normale maand, zodat de
zaken nog enigszins recht werden
getrokken. We zijn uitgekomen op
een frekwentie van 17,01%. In de ja
ren 81, 82 en 83 was dit respektieve-
lijk 17,14% 16,22% en 16,29%. In een
reeks van jaren kunnen we 1984
kwalificeren als een middenmoter.
Winter
En toen kwam de echte winter.
Sneeuw en gladde wegen waren er de
oorzaak van dat de schadefrekwentie
tot rekordhoogte steeg. Wij ontvin
gen gedurende deze maand maar
liefst 1587 schademeldingen van
voertuigen betrekking hebbend op
schadegevallen die ook in januari
plaats vonden. Ter vergelijking: Vo
rig jaar waren dit er 1167 en in 1983
maar,875. Ook nu weer was de kon
klusie dat veel schadegevallen voor
komen hadden kunnen worden in
dien men de snelheid zou hebben
aangepast aan de omstandigheden.
Gelukkig kunnen we positief eindi
gen.
Februari is goed begonnen en even
goed als we er van overtuigd zijn dat
de zon, die inmiddels achter de hori
zon is verdwenen, weer tevoorschijn
zal kómen, gaan we er van uit dat
ook het schadeverloop zich zal her
stellen.
Brand
De koudegolf drukte ook zijn stem
pel op de brandschade. We werden
gekonfronteerd met een groot aantal
schades als gevolg van kapot gevro
ren waterleidingen enz. Zozeer zelfs
dat we in januari meer aan schade
uitkeerden dan we aan premie ver
dienden. Ook hier geldt gelukkig dat
inmiddels betere tijden zijn aange
broken.
Alarminstallaties
Tenslotte nog graag even uw aan
dacht voor onze beveiligingsaktie.
Wij wijzen er nogmaals op dat u tot 1
juli a.s. van ons een bijdrage krijgt
van 20%, indien u in uw all-risks ver
zekerde auto een alarminstallatie
laat monteren. Daarnaast geven ook
nog steeds de 3 bedrijven t.w. Car Al
arm uit Middelburg, Autoflt Goes,
die op deze aktie hebben ingehaakt,
een belangrijke korting. Een groot
aantal kliënten heeft reeds van onze
aktie gebruik gemaakt, doch hoe
meer hoe liever. We gaan ervan uit
dat we met onze bijdragen een veel
voud aan schadeuitkeringen bespa
ren.
H. Meeuwsen
Het kostenplaatje
Het jaar 1985 is nog maar vijf weken
oud. Nieuwe ontwikkelingen in het
verzekeringsbedrijf en in de verze
keringsbranche zullen in 1985 meer
dan ooit onze aandacht moeten heb
ben. Ook in uw eigen verzekerings
portefeuille kan het nodig zijn de
bakens op bepaalde punten te ver
zetten. De kwetsbaarheid van het
agrarische bedrijf zal ook in 1985
eerder toe dan afnemen. Steeds
minder kunnen we als zelfstandige
ondernemers grote financiële risiko's
onverzekerd laten. De bestaansze
kerheid van het jonge gezin en be
drijf hangt er in hoge mate vanaf.
Tijdens lezingen, die schrijver de
laatste maanden mocht houden, is
weer duidelijk gebleven, dat er vele
vragen zijn omtrent zijn eigen verze
keringsportefeuille. Het komt vaak
voor dat hoge premies betaald wor
den voor onbelangrijke verzekerin
gen en dat voor het bedrijf belang
rijke verzekeringen niet of slechts
gedeeltelijk aanwezig zijn. Het kos
tenplaatje van de te betalen premies
en de dekkingen die daar tegenover
staan moeten goed in beeld blijven.
Ook het terrein van de sociale zeker
heid is in de loop der jaren uitge
groeid tot een omvangrijk geheel.
Het jaar 1985 is nauwelijks begonnen
en de premienota voor de sociale A-
wetten ligt als kadootje in de brie
venbus. De maksimaal te betalen
premie voor de Volksverzekering is
de laatste zeven jaar gestegen van
ƒ7.581,- in 1978 tot 17;2S5,- in
1985. Dat is in een vrij korte periode
bijna 10.000,verhoging. Deze stij
ging had plaats in naar schrijver mag
aannemen "zeven vette jaren".maar
als nu de "zeven magere jaren" be
gonnen zijn dan zullen ook deze
premies opgehoest moeten worden.
Het televisiefabeltje dat de agrari
sche ondernemers in Nederland het
hoogste inkomen van de E.G.-boe
ren hebben hecht schrijver geen
waarde aan, ondanks het feit dat in
1984 de koopsomposten ad
15.922,wederom als broodjes over
de toonbank gingen. Het percentage
ondernemers dat van die belasting-
aftrekmogelijkheid in positieve zin
gebruik kan maken is zo klein dat
schrijver dat maar graag vergeet.
Verzekeren van risiko's
Primair blijft het dekken van de
grootste risiko's. Eén van die risiko's
is vooral bij de jonge ondernemers
het langer dan een vol jaar ziek zijn.
Men gaat dan aan blijvende invali
diteit denken. Voor de beginnende
ondernemer - niet ouder dan 35 jaar -
is er nu de mogelijkheid een z.g. va
riabel leeftijdstarief af te sluiten.
Voor jonge ondernemers - en daar
voor is het bedoeld - kan dit een
aantrekkelijk tarief zijn. De premie
wordt dan iedere vijfjaar bijgesteld.
Het recht blijft daarbij bestaan om
aan het einde van een vijfjarige pe
riode over te stappen naar het oude
standaard tarief, maar dan tegen het
tarief van zijn aktuele leeftijd. Be
zwaar is dat men dan opnieuw me
disch gekeurd moet worden. Dit be
zwaar is ook weer niet al te groot
want bij een eventuele uitsluiting op
dat moment laat men de leeftijdsaf-
hankelijke verzekering gewoon on
gewijzigd. Belangrijk op dit moment
is dat een jonge ondernemer van b.v.
26 jaar oud nu 20.000,- of meer, 3%
samengesteld klimmend kan sluiten
tegen een jaarpremie van 1.564,-.
Het normale 3% standaardtarief zou
zijn 2.020,-. Op 35-jarige leeftijd is
deze 2.020,- gestegen tot 2.626,-.
Het leeftijdsafhankelijke tarief is dan
gestegen tot plm. 2.040,-, met als
verzekerd bedrag 26.093,-. Bij
overschakeling op dit moment naar
het standaardtarief zou de premie
zijn 3.105,— Tot 45-jarige leeftijd
blijft het leeftijdsafhankelijke tarief
veelal aantrekkelijk pas dan zal
overschakelen naar het oude tarief
aantrekkelijk zijn. Dat moet om de
vijfjaar bekeken worden.
Uiteraard kan men in een artikel als
dit niet op details ingaan. De indivi
duele wensen verschillen van geval
tot geval, van leeftijd tot leeftijd, af
hankelijk van ieders visie, doelstel
ling en persoonlijke situatie. Het
gaat er bij schrijver om onze leden te
wijzen op de mogelijkheden die er
zijn. Voor een objektief advies is een
gesprek met uw organisatieman
waardevol.
Gezondheidszorg
Vele vragen lagen in de gezond
heidszorg. Vragen als: moet ik al of
niet op basis van tweede-klas zie
kenhuis verzekerd blijven. Is het ne
men van een hoger eigen risiko van
b.v. 1.000,- per kalenderjaar aan
trekkelijk. Gaat het vrijwillige zie
kenfonds per 1 juli verdwijnen en
waar kan ik dan verzekeren.
Jongeren krijgem offertes van leef
tijdsafhankelijke tarieven. Op jonge
leeftijd beslist aantrekkelijk maar op
oudere leeftijd moeten we het gelag
betalen. Vooral wat de gezondheids
zorg betreft is er momenteel zoveel in
voorbereiding dat het voor schrijver
moeilijk is daarop verder in te gaan.
In de loop van 1985 zal schrijver op
de ontwikkelingen regelmatig terug
komen. Mocht u nu reeds vragen
hebben, nodig ons dan uit tot een
gesprek. Het is nooit te vroeg om
objektief geïnformeerd te zijn.
Fiskale oudedagsreserve
Ook daarover vele vragen, immers
over dit op papier gereserveerde
vermogen moet later inkomstenbe
lasting worden betaald. Deze zgn.
f.o.r.-rekening kan bij goede be
drijfswinsten vrij hoog oplopen. Is
het wenselijk deze Fiskale klaim te
verzekeren of zijn er andere midde
len aanwezig waarmede later 'afge-
rekend kan worden. Ook hier leeft
een stukje onzekerheid. Mogelijk
kan door het afsluiten van een
spaarverzekering een stukje onze
kerheid worden weggenomen. In een
volgend artikel zal schrijver daarop
terugkomen.
Een nieuwe verzekeringsvorm
Tenslotte: alles kan verzekerd wor
den. U dient er echter wel rekening
mee te houden dat de premiebetaling
jaarlijks terugkomt. Een nieuwe ver
zekeringsvorm is langzamerhand no
dig n.l. een verzekering die de premies
dekt uit andere verzekeringen die niet
meer opgebracht kunnen worden.
Graag tot de volgende keer.
Cevaal
6
Vrijdag 15 februari 1985