KNLC kommentaar over geld en goed Hoe schaars is de grond Schenkingen in 1985 Pachtersregistratie stemming ruilverkaveling "Yerseke Moer Ruilverkavelingswet 1954 Elke landbouwer krijgt op een bepaald moment met het bestemmings plan buitengebied in zijn gemeente te maken. Het is daarom voor u van belang te weten wat er zoal in zo'n bestemmingsplan sti.at n hoe het tot stand komt. Wanneer het gemeentebestuur de gelegenheid tot in spraak biedt, is het vrijwel altijd verstandig daar gebruik van te maken. Wat is een bestemmingsplan? Sinds 1965 is de Wet Ruimtelijke Ordening van kracht. In deze w.et is aangegeven hoe het gebruik van de ruimte in Nederland via verschillen de plannen geregeld wordt. Het be langrijkste plan voor u is het be stemmingsplan buitengebied, ook wel bestemmingsplan landelijk ge bied geheten. Het plan wordt ge maakt door het gemeentebestuur en geldt veelal voor het hele grondge bied van de gemeente, met uitzon dering van de steden en dorpen. U kunt op verschillende manieren met dit plan te maken krijgen. Als u een bouwvergunning aanvraagt, kijkt het gemeentebestuur of uw bouwplan nen en bouwtekeningen in overeen stemming zijn met het ter plaatse geldende bestemmingsplan. Waaruit bestaat een bestemmings plan? Een bestemmingsplan bestaat uit één of meer kaarten, de voorschriften en de toelichting. De voorschriften ge ven per bestemming aan wat wel en wat niet mag. Vaak wordt op de kaart rondom elke boerderij een perceel van ongeveer 1 ha getekend, het zgn. bouwperceel of bouwblok. In de voorschriften staat dan dat het verboden is buiten deze bouwperce len te bouwen. In de voorschriften kunnen bijvoorbeeld ook eisen wor den gesteld aan nieuwe gebouwen (hoogte, dakhelling e.d.) en kan voor bepaalde werkzaamheden een aan- legvergunning verplicht worden ge steld. Tenslotte kunnen de voorschriften bepaalde vormen van gebruik van de grond en de gebouwen (bijvoorbeeld veredelingslandbouw) verbieden. In' de toelichting wordt aangegeven waarom men voor de diverse be stemmingen en voorschriften heeft gekozen. Vaak wordt dit gedaan aan de hand van een beschrijving van het gebied. Voor het maken van een ontwerp- bestemmingsplan wordt door B. en W. vrijwel altijd een stedebouwkun dig bureau ingeschakeld. De land bouwers in de gemeente doen ergoed aan te proberen zo vroeg mogelijk bij deze voorbereidingen betrokken te worden om zo hun invloed te kunnen aanwenden. De gemeenteraad kan naar aanleiding van de ingediende bezwaarschriften het bestemmings plan gewijzigd vaststellen. Wanneer u bezwaren hebt tegen bepaalde de len van het bestemmingsplan, dan moet u daar al bij de gemeenteraad bezwaar tegen maken. Alleen dan kunt u later zonodig bij G.S. en eventueel de Kroon bezwaar indie nen tegen de door de gemeenteraad aangebrachte wijzigingen kunt u be zwaar maken bij G.S. zonder dat u bezwaar gemaakt hebt bij de gemeenteraad. Hetzelfde geldt voor beroep op de Kroon, wanneer G.S. een bestemmingsplan (gedeeltelijk) niet goedkeurt, terwijl u juist had gewild, dat het wel goedgekeurd werd. Ook dan kunt u in beroep gaan zonder dat u eerder een bezwaar schrift bij G.S. hebt ingediend. Waarop moet u letten? Als het bestemmingsplan ter inzage ügt moet u o.a. op de volgende zaken letten: - is mijn bouwperceel goed gete kend en groot genoeg? - welke eisen worden er gesteld aan (nieuwe) gebouwen? - wat voor bestemming hebben mijn grond en mijn gebouwen? - voor welke werkzaamheden wordt een aanlegvergunning verplicht gesteld? Wat is er verder? Soms neemt de gemeenteraad vooraf gaande aan het bestemmingsplan een voorbereidingsbesluit. De raad verklaart daarmee dat een bestem mingsplan wordt voorbereid. Het kan gebeuren dat u een bouwver gunning aanvraagt op een moment dat er een voorbereidingsbesluit geldt of dat er een bestemmingsplan ter inzage ligt. Alleen wanneer uw aanvraag niet past in het in voorbe reiding zijnde plan zal het gemeen tebestuur de vergunning weigeren In vrijwel alle andere gevallenmoet de aanvraag worden aangehouden tot het voorbereidingsbesluit afloopt (maximaal na één jaar) of het be stemmingsplan is goedgekeurd. De ze situatie kan worden doorbroken met een zogenaamde artikel 19- procedure. Hiervoor is de medewer king nodig van de gemeente en het provinciaal bestuur. D. Knol Voor het bestaan van een schenking is nodig dat zij geschiedt uit vrijge vigheid. Het moet daarbij de bedoe ling zijn een bevoordeling tot stand te brengen. Een bevoordeling is er, indien degene die geschonken krijgt, een vermeerdering van vermogen ondergaat. Dit kan plaatsvinden, Advertentie I.M. Het dagelijks bestuur van het wegschap Walcheren maakt bekend dat bij het Wegschap in beheerzijnde wegen als gevolg van opdooi gesloten kunnen worden ver klaard door voertuigen met een asdruk van meer dan 1,2 ton. Als gevolg hiervan zal bevoorrading van diverse be drijven moeilijk of geheel niet kunnen geschieden. In verband hiermee wordt verzocht de bevoorrading aan bedoelde bedrijven zo spoedig mogelijk te doen plaatsvinden in de nu heersende vorstpe riode. Bij eventueel voorko mende noodsituaties vanwege invallende dooi dient ter ver krijging van voorwaardelijke ontheffing vsn de verkeersbe perkende maatregelen, kon- takt te worden opgenomen met de technische dienst van het wegschap Walcheren, te lefoon 01180-16955. Het dagelijks bestuur. doordat men een bepaalde zaak - bijv. kontanten - verkrijgt en ook doordat een schuld wordt kwijtge scholden. De bevoordeling dient te geschieden ten koste van het vermo gen van de schenker, terwijl het mo tief van degene die schenkt niet van belang is. Over schenkingen dient in beginsel schenkingsrecht te worden betaald. De heffing vindt plaats van degene die verkrijgt. Het op het door schenking verkrege- ne toe te passen tarief is gelijk aan het tarief voor het recht van sukses- sie. Omdat de tarieven hoger worden naarmate men meer schenkt of bij overlijden meer nalaat, kan het inte ressant zijn om tijdens het leven schenkingen te doen. Dat kan leiden tot besparing van belasting. Voor de rechtsgeldigheid van schen kingen is in 't algemeen vereist dat zij bij notariële akte geschieden; voor schenkingen in kontanten, in goede ren of in effekten of andere waarde papieren die niet op naam gesteld zijn, die door overgifte van hand tot hand tot stand komen, behoeft men echter niet naar de notaris te gaan. Heeft een schenking onroerende za ken - gronden, gebouwen - tot voor werp, dan bedraagt het recht van schenking niet minder dan de over drachtsbelasting welke verschuldigd kan zijn terzake van de verkrijging daarvan. Die belasting bedraagt in het algemeen 6% van de waarde van de onroerende zaken. Gehuwde personen, die niet van ta fel en bed zijn gescheiden, worden als één persoon aangemerkt, zodat Vrijdag 15 februari 1985 splitsing van een schenking over een man en een vrouw geen zin heeft. De naaste verwantschap beslist over de hoogte van het recht van schenking. Schenkingen, welke binnen een be paalde periode tussen dezelfde schenker en dezelfde begiftigde tot stand gekomen, worden samenge voegd tot één schenking. Deze pe riode is in 't algemeen twee jaar; voor schenkingen tussen ouders en kinde ren geldt echter het kalenderjaar. Voor het jaar 1985 gelden de vol gende vrijstellingen voor het schen kingsrecht. Voor schenkingen door ouders aan kinderen geldt een vrijstelling tot een bedrag van 6.348,- per kalender jaar. Dit bedrag is steeds vrijgesteld. Voorbeeld: Ouders schenkingen aan een kind op 15 februari 1985 1.000,-' op 15 mei 1985 1.000,- en op 15 december 1985 5.000,-. In één kalenderjaar wordt in totaal 7.000,- geschonken. Hiervan is vrijgesteld 6.348,-, zodat over 652,- recht is verschuldigd. Het vrijgestelde bedrag per kalen derjaar mag éénmalig verhoogd worden. Voor 1985 geldt dat voor kinderen die niet jonger zijn dan 18 jaar en niet ouder dan 35 jaar tot een bedrag van 31.738,-. Schenkingen aan anderen dan be paalde instellingen en kinderen zijn vrijgesteld, indien het verkregene in 1985 f 3.808,- niet te boven gaat. Overtreft een schenking dit bedrag, dan is het geheel belastbaar. Voor het recht van schenking dient aangifte bij de belastingen te worden gedaan. De termijn van aangifte is in het algemeen twee maanden na de dag waarop de schenking is tot stand gekomen. Voor schenkingen van ou ders aan kinderen dient de aangifte van de in een kalenderjaar gedane schenkingen te geschieden vóór 1 maart van het volgende jaar. In 't algemeen moet geen aangifte wor den gedaan voor schenkingen die geheel van recht zijn vrijgesteld. Voor het doen van de aangiften zijn nu ook aangifteformulieren te ver krijgen. Hiervan hoeft men echter niet persé gebruik te maken. J. Spijk De ontwikkelingen in land- en tuin bouw van de laatste decennia in de- richting van mechanisering, intensi vering en specialisatie van de produk- tie hebben een doorlopende druk van de vraagkant op de markt voor agra rische grond tot gevolg gehad. Na het vrijlaten van de grondprijzen in het begin van de jaren zestig heeft dit dan ook tot een voortdurende, vrij sterke grondprijsstijging geleid. Opvallend is daarbij dat de prijzen in de oostelijke en zuidelijke zandgebie den, onder invloed van de druk vanuit de veehouderij, aanzienlijk meer zijn gestegen dan in de noordelijke en westelijke kleigebieden. De vraag is hoe wij in de komende jaren de grondprijsontwikkeling moe ten beoordelen, nu op de produktie- groei in met name de veehouderij een belangrijke rem is gelegd, terwijl in de akkerbouw vooral de graanteelt onder druk komt te staan. Mede met het oog op komende ontwikkelingen wat nieuwe rassen, teelttechnieken en toe passing van nieuwe automatiserings technieken betreft, is het duidelijk dat in Europees verband een inkrimping van het areaal cultuurgrond, bestemd voor de nu gangbare produkten (met name melk, graan en suiker) onver mijdelijk is. Betekent dit nu ook dat landbouw grond daarmee een minder schaars goed zal worden en dus in waarde zal dalen? Mijns inziens zal dit een on juiste conclusie zijn. Enerzijds wordt jaarlijks nog steeds een fors areaal aan de landbouw onttrokken en aan de andere kant blijft zeker de behoefte van individuele boeren en tuinders om tot bedrijfsvergroting te komen via meer grond ook in de komende tijd groot. Met name de automaisering van de produktie, de huidige koppeling van melkquota aan de grond en de proble matiek van de mestafzet zullen hierin een belangrijke rol spelen. Maar goe de cultuurgrond met meerdere ge bruiksmogelijkheden zal dan ook grote behoefte blijven bestaan. Mede om de voortgang in de verbete ring van produktiestructuren in de komende decennia mogelijk te blijven maken, blijft inpoldering van de Mar kerwaard dan ook van essentieel be lang. De relatie die momenteel wordt gelegd met de huidige overschotspro- duktie voor enige, belangrijke produk ten in de KG, is uitermate kortzichtig. Het gaat immers over de beschik baarheid van extra landbouwgronden en ook van gronden voor andere doe leinden, in de periode rondom het jaar 2000. Er zijn een aantal indicaties, dat op termijn gezien een grote vraag zal blijven bestaan naar agrarische cul tuurgrond. Zeker als het om een kwa liteit gaat als in de IJsselmeerpolder. En zeker ook indien onder invloed van de bio-technologie het mogelijk wordt om akkerbouwgewassen te gaan telen die dienen als grondstof voor indus triële verwerking op grote schaal. Ook indien de produktie van hout op meer commerciële basis op gang komt onder invloed van nieuwe produktie- technieken en een toenemende schaarste. Gevoegd bij de tendens om bij te verwachten voortdurende beper kingen voor-de veehouderij, meer vee voeder-grondstoffen in Europa te gaan produceren, lijkt vooral een volume groei in de plantaardige produktie voorspelbaar. Al met al moet zowel vanuit de be hoefte van de individuele bedrijven, als vanuit de macro-economische ont wikkelingen op langere termijn een doorlopgende vraag naar agrarische cultuurgronden verwacht worden. Landbouwgrond blijft mijns inziens dan ook een zeer schaarse produktie- factor waarmee we op zowel nationaal als economisch vlak zorgvuldig moe ten blijven omspringen. Elk mogelijk heid om het huidige areaal zoveel mo gelijk op peil te houden, dient dan ook met beide handen aangegrepen te worden. LUTEIJN 99 De sekretaris van de Centrale Cul tuurtechnische Commissie maakt be kend dat de pachters, die wensen deel te nemen aan de stemming over de ruilverkaveling "Yerseke Moer" bin nen 30 dagen na 28 februari 1985 dus tot en met 30 maart 1985 een verzoek tot registratie kunnen indienen bij de sekretaris van de Centrale Cultuur technische Commissie p/a: Direkteur van het Kadaster en de Openbare Registers in de provincie Zeeland. Postbus 8013, 4330 EA Middelburg. Inzending van de pachtovereen komst geldt als een verzoek tot re gistratie. Het ruilverkavelingsblok in voorbe reiding, waarvoor de pachtersregis tratie zal plaatsvinden, omvat het gebied ten oosten van het Kanaal door Zuid-Beveland tot aan de Mo lendijk/Zanddijk (inklusief de Mo lenpolder). Kaarten waarop de begrenzing nauwkeurig is aangegeven en welke voorzien zijn van de kadastrale ken merken liggen vanaf heden ter inza ge op de navolgende adressen: Landinrichtingsdienst, Westsingel 58, Goes (kamer 022); op het ge meentehuis te Kruiningen en Ka- pelle. Mondelinge inlichtingen met be trekking tot deze registratie kunnen worden verkregen op 4 en 5 mrt. '85 in het gebouw de Haven te Yerseke. Ingevolge artikel 34a lid 3 komt voor registratie slechts in aanmerking de pachter: a. van onroerende goederen, gele gen binnen de begrenzing van het blok, zoals aangegeven op de bovengenoemde kaarten; b. wiens schriftelijke pachtovereen komst, welke zonodig de goed keuring van de Grondkamer heeft verkregen, geldt voor ten minste de wettelijke duur dan wel is ingegaan voor een kortere duur, doch nadien voor zes jaar is verlengd. Indien de pachter niet aan de bovengenoemde voorwaarden vol doet, wordt hem medegedeeld dat hij niet in aanmerking komt voor regis tratie. Voldoet de pachter wel aan de ge noemde voorwaarden, dan beschrijft de sekretaris van de Centrale Cul tuurtechnische Commissie de kadas trale kenmerken en de grootte'van het gepachte en vermeldt de opper vlakte, waarvoor de pachter stemge rechtigd is. Voorlichtingsavond teelt Teunisbloemen Het Konsulentschap voor de Akker en Tuinbouw te Tilburg organiseert op 21 februari a.s. een voorlichtings bijeenkomst over de teelt van Teu nisbloemen. Plaats: "De Graanbeurs", Kadedijk 6, Fijnaart. Aanvang: 14.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1985 | | pagina 3