KNLC
kommentaar
over geld
en goed
Hoe schaars is de grond
Schenkingen in 1985
Pachtersregistratie stemming
ruilverkaveling "Yerseke Moer
Ruilverkavelingswet 1954
Elke landbouwer krijgt op een bepaald moment met het bestemmings
plan buitengebied in zijn gemeente te maken. Het is daarom voor u van
belang te weten wat er zoal in zo'n bestemmingsplan sti.at n hoe het
tot stand komt. Wanneer het gemeentebestuur de gelegenheid tot in
spraak biedt, is het vrijwel altijd verstandig daar gebruik van te maken.
Wat is een bestemmingsplan?
Sinds 1965 is de Wet Ruimtelijke
Ordening van kracht. In deze w.et is
aangegeven hoe het gebruik van de
ruimte in Nederland via verschillen
de plannen geregeld wordt. Het be
langrijkste plan voor u is het be
stemmingsplan buitengebied, ook
wel bestemmingsplan landelijk ge
bied geheten. Het plan wordt ge
maakt door het gemeentebestuur en
geldt veelal voor het hele grondge
bied van de gemeente, met uitzon
dering van de steden en dorpen. U
kunt op verschillende manieren met
dit plan te maken krijgen. Als u een
bouwvergunning aanvraagt, kijkt het
gemeentebestuur of uw bouwplan
nen en bouwtekeningen in overeen
stemming zijn met het ter plaatse
geldende bestemmingsplan.
Waaruit bestaat een bestemmings
plan?
Een bestemmingsplan bestaat uit één
of meer kaarten, de voorschriften en
de toelichting. De voorschriften ge
ven per bestemming aan wat wel en
wat niet mag. Vaak wordt op de
kaart rondom elke boerderij een
perceel van ongeveer 1 ha getekend,
het zgn. bouwperceel of bouwblok.
In de voorschriften staat dan dat het
verboden is buiten deze bouwperce
len te bouwen. In de voorschriften
kunnen bijvoorbeeld ook eisen wor
den gesteld aan nieuwe gebouwen
(hoogte, dakhelling e.d.) en kan voor
bepaalde werkzaamheden een aan-
legvergunning verplicht worden ge
steld.
Tenslotte kunnen de voorschriften
bepaalde vormen van gebruik van de
grond en de gebouwen (bijvoorbeeld
veredelingslandbouw) verbieden. In'
de toelichting wordt aangegeven
waarom men voor de diverse be
stemmingen en voorschriften heeft
gekozen. Vaak wordt dit gedaan aan
de hand van een beschrijving van het
gebied.
Voor het maken van een ontwerp-
bestemmingsplan wordt door B. en
W. vrijwel altijd een stedebouwkun
dig bureau ingeschakeld. De land
bouwers in de gemeente doen ergoed
aan te proberen zo vroeg mogelijk bij
deze voorbereidingen betrokken te
worden om zo hun invloed te kunnen
aanwenden. De gemeenteraad kan
naar aanleiding van de ingediende
bezwaarschriften het bestemmings
plan gewijzigd vaststellen. Wanneer
u bezwaren hebt tegen bepaalde de
len van het bestemmingsplan, dan
moet u daar al bij de gemeenteraad
bezwaar tegen maken. Alleen dan
kunt u later zonodig bij G.S. en
eventueel de Kroon bezwaar indie
nen tegen de door de gemeenteraad
aangebrachte wijzigingen kunt u be
zwaar maken bij G.S. zonder
dat u bezwaar gemaakt hebt bij de
gemeenteraad. Hetzelfde geldt voor
beroep op de Kroon, wanneer G.S.
een bestemmingsplan (gedeeltelijk)
niet goedkeurt, terwijl u juist had
gewild, dat het wel goedgekeurd
werd. Ook dan kunt u in beroep gaan
zonder dat u eerder een bezwaar
schrift bij G.S. hebt ingediend.
Waarop moet u letten?
Als het bestemmingsplan ter inzage
ügt moet u o.a. op de volgende zaken
letten:
- is mijn bouwperceel goed gete
kend en groot genoeg?
- welke eisen worden er gesteld
aan (nieuwe) gebouwen?
- wat voor bestemming hebben
mijn grond en mijn gebouwen?
- voor welke werkzaamheden
wordt een aanlegvergunning
verplicht gesteld?
Wat is er verder?
Soms neemt de gemeenteraad vooraf
gaande aan het bestemmingsplan
een voorbereidingsbesluit. De raad
verklaart daarmee dat een bestem
mingsplan wordt voorbereid. Het
kan gebeuren dat u een bouwver
gunning aanvraagt op een moment
dat er een voorbereidingsbesluit
geldt of dat er een bestemmingsplan
ter inzage ligt. Alleen wanneer uw
aanvraag niet past in het in voorbe
reiding zijnde plan zal het gemeen
tebestuur de vergunning weigeren In
vrijwel alle andere gevallenmoet de
aanvraag worden aangehouden tot
het voorbereidingsbesluit afloopt
(maximaal na één jaar) of het be
stemmingsplan is goedgekeurd. De
ze situatie kan worden doorbroken
met een zogenaamde artikel 19-
procedure. Hiervoor is de medewer
king nodig van de gemeente en het
provinciaal bestuur.
D. Knol
Voor het bestaan van een schenking
is nodig dat zij geschiedt uit vrijge
vigheid. Het moet daarbij de bedoe
ling zijn een bevoordeling tot stand
te brengen. Een bevoordeling is er,
indien degene die geschonken krijgt,
een vermeerdering van vermogen
ondergaat. Dit kan plaatsvinden,
Advertentie I.M.
Het dagelijks bestuur van
het wegschap Walcheren
maakt bekend dat bij het
Wegschap in beheerzijnde
wegen als gevolg van opdooi
gesloten kunnen worden ver
klaard door voertuigen met
een asdruk van meer dan 1,2
ton. Als gevolg hiervan zal
bevoorrading van diverse be
drijven moeilijk of geheel niet
kunnen geschieden.
In verband hiermee wordt
verzocht de bevoorrading aan
bedoelde bedrijven zo spoedig
mogelijk te doen plaatsvinden
in de nu heersende vorstpe
riode. Bij eventueel voorko
mende noodsituaties vanwege
invallende dooi dient ter ver
krijging van voorwaardelijke
ontheffing vsn de verkeersbe
perkende maatregelen, kon-
takt te worden opgenomen
met de technische dienst van
het wegschap Walcheren, te
lefoon 01180-16955.
Het dagelijks bestuur.
doordat men een bepaalde zaak -
bijv. kontanten - verkrijgt en ook
doordat een schuld wordt kwijtge
scholden. De bevoordeling dient te
geschieden ten koste van het vermo
gen van de schenker, terwijl het mo
tief van degene die schenkt niet van
belang is.
Over schenkingen dient in beginsel
schenkingsrecht te worden betaald.
De heffing vindt plaats van degene
die verkrijgt.
Het op het door schenking verkrege-
ne toe te passen tarief is gelijk aan
het tarief voor het recht van sukses-
sie. Omdat de tarieven hoger worden
naarmate men meer schenkt of bij
overlijden meer nalaat, kan het inte
ressant zijn om tijdens het leven
schenkingen te doen. Dat kan leiden
tot besparing van belasting.
Voor de rechtsgeldigheid van schen
kingen is in 't algemeen vereist dat zij
bij notariële akte geschieden; voor
schenkingen in kontanten, in goede
ren of in effekten of andere waarde
papieren die niet op naam gesteld
zijn, die door overgifte van hand tot
hand tot stand komen, behoeft men
echter niet naar de notaris te gaan.
Heeft een schenking onroerende za
ken - gronden, gebouwen - tot voor
werp, dan bedraagt het recht van
schenking niet minder dan de over
drachtsbelasting welke verschuldigd
kan zijn terzake van de verkrijging
daarvan. Die belasting bedraagt in
het algemeen 6% van de waarde van
de onroerende zaken.
Gehuwde personen, die niet van ta
fel en bed zijn gescheiden, worden
als één persoon aangemerkt, zodat
Vrijdag 15 februari 1985
splitsing van een schenking over een
man en een vrouw geen zin heeft. De
naaste verwantschap beslist over de
hoogte van het recht van schenking.
Schenkingen, welke binnen een be
paalde periode tussen dezelfde
schenker en dezelfde begiftigde tot
stand gekomen, worden samenge
voegd tot één schenking. Deze pe
riode is in 't algemeen twee jaar; voor
schenkingen tussen ouders en kinde
ren geldt echter het kalenderjaar.
Voor het jaar 1985 gelden de vol
gende vrijstellingen voor het schen
kingsrecht.
Voor schenkingen door ouders aan
kinderen geldt een vrijstelling tot een
bedrag van 6.348,- per kalender
jaar. Dit bedrag is steeds vrijgesteld.
Voorbeeld: Ouders schenkingen aan
een kind op 15 februari 1985
1.000,-' op 15 mei 1985 1.000,- en
op 15 december 1985 5.000,-. In
één kalenderjaar wordt in totaal
7.000,- geschonken. Hiervan is
vrijgesteld 6.348,-, zodat over
652,- recht is verschuldigd.
Het vrijgestelde bedrag per kalen
derjaar mag éénmalig verhoogd
worden. Voor 1985 geldt dat voor
kinderen die niet jonger zijn dan 18
jaar en niet ouder dan 35 jaar tot een
bedrag van 31.738,-.
Schenkingen aan anderen dan be
paalde instellingen en kinderen zijn
vrijgesteld, indien het verkregene in
1985 f 3.808,- niet te boven gaat.
Overtreft een schenking dit bedrag,
dan is het geheel belastbaar.
Voor het recht van schenking dient
aangifte bij de belastingen te worden
gedaan. De termijn van aangifte is in
het algemeen twee maanden na de
dag waarop de schenking is tot stand
gekomen. Voor schenkingen van ou
ders aan kinderen dient de aangifte
van de in een kalenderjaar gedane
schenkingen te geschieden vóór 1
maart van het volgende jaar. In 't
algemeen moet geen aangifte wor
den gedaan voor schenkingen die
geheel van recht zijn vrijgesteld.
Voor het doen van de aangiften zijn
nu ook aangifteformulieren te ver
krijgen. Hiervan hoeft men echter
niet persé gebruik te maken.
J. Spijk
De ontwikkelingen in land- en tuin
bouw van de laatste decennia in de-
richting van mechanisering, intensi
vering en specialisatie van de produk-
tie hebben een doorlopende druk van
de vraagkant op de markt voor agra
rische grond tot gevolg gehad. Na het
vrijlaten van de grondprijzen in het
begin van de jaren zestig heeft dit dan
ook tot een voortdurende, vrij sterke
grondprijsstijging geleid.
Opvallend is daarbij dat de prijzen in
de oostelijke en zuidelijke zandgebie
den, onder invloed van de druk vanuit
de veehouderij, aanzienlijk meer zijn
gestegen dan in de noordelijke en
westelijke kleigebieden.
De vraag is hoe wij in de komende
jaren de grondprijsontwikkeling moe
ten beoordelen, nu op de produktie-
groei in met name de veehouderij een
belangrijke rem is gelegd, terwijl in de
akkerbouw vooral de graanteelt onder
druk komt te staan. Mede met het oog
op komende ontwikkelingen wat
nieuwe rassen, teelttechnieken en toe
passing van nieuwe automatiserings
technieken betreft, is het duidelijk dat
in Europees verband een inkrimping
van het areaal cultuurgrond, bestemd
voor de nu gangbare produkten (met
name melk, graan en suiker) onver
mijdelijk is.
Betekent dit nu ook dat landbouw
grond daarmee een minder schaars
goed zal worden en dus in waarde zal
dalen? Mijns inziens zal dit een on
juiste conclusie zijn. Enerzijds wordt
jaarlijks nog steeds een fors areaal aan
de landbouw onttrokken en aan de
andere kant blijft zeker de behoefte van
individuele boeren en tuinders om tot
bedrijfsvergroting te komen via meer
grond ook in de komende tijd groot.
Met name de automaisering van de
produktie, de huidige koppeling van
melkquota aan de grond en de proble
matiek van de mestafzet zullen hierin
een belangrijke rol spelen. Maar goe
de cultuurgrond met meerdere ge
bruiksmogelijkheden zal dan ook
grote behoefte blijven bestaan.
Mede om de voortgang in de verbete
ring van produktiestructuren in de
komende decennia mogelijk te blijven
maken, blijft inpoldering van de Mar
kerwaard dan ook van essentieel be
lang. De relatie die momenteel wordt
gelegd met de huidige overschotspro-
duktie voor enige, belangrijke produk
ten in de KG, is uitermate kortzichtig.
Het gaat immers over de beschik
baarheid van extra landbouwgronden
en ook van gronden voor andere doe
leinden, in de periode rondom het jaar
2000. Er zijn een aantal indicaties, dat
op termijn gezien een grote vraag zal
blijven bestaan naar agrarische cul
tuurgrond. Zeker als het om een kwa
liteit gaat als in de IJsselmeerpolder.
En zeker ook indien onder invloed van
de bio-technologie het mogelijk wordt
om akkerbouwgewassen te gaan telen
die dienen als grondstof voor indus
triële verwerking op grote schaal. Ook
indien de produktie van hout op meer
commerciële basis op gang komt
onder invloed van nieuwe produktie-
technieken en een toenemende
schaarste. Gevoegd bij de tendens om
bij te verwachten voortdurende beper
kingen voor-de veehouderij, meer vee
voeder-grondstoffen in Europa te gaan
produceren, lijkt vooral een volume
groei in de plantaardige produktie
voorspelbaar.
Al met al moet zowel vanuit de be
hoefte van de individuele bedrijven, als
vanuit de macro-economische ont
wikkelingen op langere termijn een
doorlopgende vraag naar agrarische
cultuurgronden verwacht worden.
Landbouwgrond blijft mijns inziens
dan ook een zeer schaarse produktie-
factor waarmee we op zowel nationaal
als economisch vlak zorgvuldig moe
ten blijven omspringen. Elk mogelijk
heid om het huidige areaal zoveel mo
gelijk op peil te houden, dient dan ook
met beide handen aangegrepen te
worden.
LUTEIJN
99
De sekretaris van de Centrale Cul
tuurtechnische Commissie maakt be
kend dat de pachters, die wensen deel
te nemen aan de stemming over de
ruilverkaveling "Yerseke Moer" bin
nen 30 dagen na 28 februari 1985 dus
tot en met 30 maart 1985 een verzoek
tot registratie kunnen indienen bij de
sekretaris van de Centrale Cultuur
technische Commissie p/a:
Direkteur van het Kadaster en de
Openbare Registers in de provincie
Zeeland. Postbus 8013, 4330 EA
Middelburg.
Inzending van de pachtovereen
komst geldt als een verzoek tot re
gistratie.
Het ruilverkavelingsblok in voorbe
reiding, waarvoor de pachtersregis
tratie zal plaatsvinden, omvat het
gebied ten oosten van het Kanaal
door Zuid-Beveland tot aan de Mo
lendijk/Zanddijk (inklusief de Mo
lenpolder).
Kaarten waarop de begrenzing
nauwkeurig is aangegeven en welke
voorzien zijn van de kadastrale ken
merken liggen vanaf heden ter inza
ge op de navolgende adressen:
Landinrichtingsdienst, Westsingel
58, Goes (kamer 022); op het ge
meentehuis te Kruiningen en Ka-
pelle.
Mondelinge inlichtingen met be
trekking tot deze registratie kunnen
worden verkregen op 4 en 5 mrt. '85
in het gebouw de Haven te Yerseke.
Ingevolge artikel 34a lid 3 komt voor
registratie slechts in aanmerking de
pachter:
a. van onroerende goederen, gele
gen binnen de begrenzing van het
blok, zoals aangegeven op de
bovengenoemde kaarten;
b. wiens schriftelijke pachtovereen
komst, welke zonodig de goed
keuring van de Grondkamer
heeft verkregen, geldt voor ten
minste de wettelijke duur dan wel
is ingegaan voor een kortere
duur, doch nadien voor zes jaar is
verlengd.
Indien de pachter niet aan de
bovengenoemde voorwaarden vol
doet, wordt hem medegedeeld dat hij
niet in aanmerking komt voor regis
tratie.
Voldoet de pachter wel aan de ge
noemde voorwaarden, dan beschrijft
de sekretaris van de Centrale Cul
tuurtechnische Commissie de kadas
trale kenmerken en de grootte'van
het gepachte en vermeldt de opper
vlakte, waarvoor de pachter stemge
rechtigd is.
Voorlichtingsavond teelt
Teunisbloemen
Het Konsulentschap voor de Akker
en Tuinbouw te Tilburg organiseert
op 21 februari a.s. een voorlichtings
bijeenkomst over de teelt van Teu
nisbloemen.
Plaats: "De Graanbeurs", Kadedijk
6, Fijnaart.
Aanvang: 14.00 uur.