KIMLC kommentaar Europese signalen over geld en goed Integratieheffing omzetbelasting Is het de moeite waard?? «te Streekvervoer op melk. De Witte Motor.-batterijen Terugvordering keurgelden schapen 1984 Premie-reduktie bij onderlinge Zuidelijke Hagelverzekering Indien er vaste leningen onder hy pothecair verband worden afgeslo ten kan er worden gekozen uit ver schillende mogelijkheden. Om er een paar te noemen: a. met wisselende rente; hierbij wordt de rente-ontwikkeling ge volgd. b. met een vaste rente voor een pe riode van 3 jaar c. met een vaste rente voor een pe riode van 5 jaar of langer. Bij een dalende rente heeft men voordeel van een wisselende rente, terwijl bij een stijgende rente het voordeel ligt bij een hypotheek met een vaste rente. Misschien zegt u: "Nu wil ik ook nog advies hoe de rente zich over de voor ons liggende periode gaat ontwikkelen". Ik moet u teleurstellen, en denk dat niemand kan zeggen wat de rente exact gaat doen. De ontwikkeling van de rente op langere termijn wordt bepaald door factoren die totaal onvoorspel baar zijn. Maar toch! Praktijk In de praktijk komen we de verschil lende vormen tegen, dus ook onder nemers die op dit moment 12% be talen, terwijl de wisselende rente 7,8% bedraagt. Welke mogelijkheden zijn er voor deze ondernemers Dit is volledig afhankelijk van de voorwaarden die in de hypothee kakte zijn opgenomen. In de meeste gevallen is er een boetebepaling op genomen indien men die hypothe ken wil royeren en nieuwe sluiten. Ook de opzegtermijnen van de hy potheek verschillen van bank tot bank van 0 tot 3 maanden. Reken goed! Voorbeeld: U hebt een hypotheek van 200.000- rente 12% is 24.000,- huidige rente van 200.000,— rente 8% is 16.000,- U hebt minder rente te betalen 8.000,- boete voor eerdere aflossing 3 maanden rente over 85% van de schuld is ƒ170.000,— a 12% x 3 maanden is 5.000,— Voordeel le jaar ƒ2.900,- Indien de looptijd nog 3 jaar is, is er zeker een voordeel indien tenminste de wisselende rente niet hoger wordt dan 12%. Informeer eerst naar het volgende: Is het mogelijk om het oversluiten van de hypotheek bij uw eigen bank te doen, dus onderhands met geen verplichting tot een nieuwe hypot heekakte met notariskosten, kadas traal recht en afsluitprovisie. Let wel: de meeste banken brengen indien de mogelijkheid bestaat zogenaamd administratiekosten in rekening, die erg kunnen variëren. Maak een berekening voor u zelf oud hypotheekschuld rentepercentage looptijd rentevaste periode ....jaar te betalen rente nieuw hypotheekschuld rentepercentage wisselende rente ....jaar te betalen rente Bereken tevens de boete die u moet betalen voor af lossing van de oude hypotheek de royementskosten van de oude hy potheek de afsluitprovisie nieuwe hypotheek de notariskosten nieuwe hypotheek het kadastrale recht nieuwe hypot heek totaal kosten Of bij onderhands oversluiten de boete die u moet betalen voor af lossing van de oude hypotheek de royementskosten van de oude hy potheek de administratiekosten die de bank berekend totaal kosten Advies Het is gelijk de moeite waard om bovenstaande goed te bekijken voor uw situatie. Lees eerst uw oude hy potheekakte goed na. Zeg nooit de oude hypotheek op voordat u zeker weet dat uw bank of de nieuwe bank uw lening accep teert. Onderhands oversluiten bij uw bestaande bankrelatie is in de meeste gevallen voordeliger. Bekijk hoe lang de rentevaste periode nog duurt. Hoe korter ze duurt, hoe minder het voordeel t.a.v. de te maken kosten. De oversluitkosten zijn voor u fiscaal aftrekbaar. Bekijk wat dat voor u betekent. Het is de moeite waard Wij hebben dit door onze adviezen ervaren door middel van blijde ge zichten. Vraag uw bank advies of uw economisch sociaal voorlichter. Ook deze zaken op tijd bekijken behoort tot het ondernemerschap. 1% verschil in rente maakt voor een hypotheek van 200.000,— en een looptijd van vijf jaar een verschil van 10.000,— en dat verdient niet iedereen door zich in een probleem te verdiepdient niet iedereen door zich in een pro bleem te verdiepen. Voor ovcrsluiters van een hypothecair krediet geldt: Denk goed na alvorens u zich con tractueel voor meerdere jaren vast legt. J. Markusse had genomen. Daarbij had het Hof in navolging van partijen de grond op 5,- per m2 gewaardeerd hetgeen erop zou kun nen wijzen dat hier sprake is van de vrije landbouwprijs. Vervolgens heeft het Hof bepaald dat in geval van integratieheffing de landbouwer ook recht heeft op de kleine ondernemersregeling. Dat be tekent dat een afdracht tot 2.300,- per jaar geheel komt te vervallen en afdrachten tussen 2.300,- en ƒ4.150,- een dalende vermindering te zien geven. Met name deze rege ling zal voorkomen dat bij nieuw bouw over de grondwaarde nog een flink bedrag aan omzetbelasting moet worden betaald. Stel een grondoppervlak van 1000 m2 bij een prijs van 5,-, en bouw- leges van 800,- en overige kosten die volledig met o.b. in rekening zijn gebracht. Er moet dan worden afge dragen 19% van 5.000,- 800,-) is 1.102,-. Dit is minder dan 2.300,- waardoor het volle bedrag ad 1.102,- onder de kleine onder nemersregeling valt en niet behoeft te worden afgedragen. De integra tieheffing zal daarom in de meeste gevallen voor de landbouw weinig betekenen. B. Veerbeek Door een verzoek aan de Minister van landbouw en visserij kan een gedeelte van de per slachtplaats in 1984 betaalde vleeskeurgelden voor de keuring van schapen worden te ruggevraagd. Betaalde gelden boven 1,50 voor de eerste 1.000 en 0,75 voor de overige kunnen worden te ruggevorderd. (tarief 1984 was 6,30 respektievelijk 2,30). Alles wijst er op dat de nieuwe Euro pese Commissie al zeer vlot met de prijsvoorstellen voor het jaar 1985/ '86 voor de dag zal komen. Signalen uit ambteleijke kringen in Brussel geven aan. dat daarbij gemiddeld genomen nauwlijks van enige prijsverhoging in de voorstellen sprake zal zijn: Moge lijk iets verhoging voor de melk, maar zeker een verdere verlaging met enkele procenten voor de granen. Na de besluitvorming rondom de su perheffing van vorig jaar, lijkt dit jaar de aandacht in EG-verband zich meer en meer te concentreren op de situatie bij de granen. Dat was ook het geval bij de tweedaagse conferentie, die vo rige week door het CO PA-presidium in Knokke werd belegd. Duidelijk werd dat een toenemende meerderheid binnen het Europese agrarische be drijfsleven van mening is, dat een blij ven doorgaan op de weg van verder prijsverlaging van granen niet verant woord is. Het hele gemeenschappe lijke landbouwbeleid dreigt onderuit te worden gehaald. Slechts enkele neigen in de richting van het Ameri kaanse prijsniveau. De vraag is hoe dan de overschotpro- duktie van met name tarwe benaderd moet worden. De gedachte aan de in stelling van een medeverantwoorde lijkheidsheffing, die ook in ons land in sommige kringen leeft, vindt maar beperkte ondersteuning. Vanuit onze Nederlandse positie moeten we daarbij beseffen dat een eventuele heffing in Ook het afgelopen jaar bewees weer eens, hoe grillig het risico van hagel- schade is en hoe belangrijk in verband daarmee een landelijke samenwer king van onderlinge schadeverzeke ringen is. Dankzij deze samenwer king kon de grote schade, die met name in het Noorden van het land optrad, in poolverband en door col lectieve herverzekering worden opge vangen. Ook in de Hoekse Waard richtte op 9 juli een zware hagelbui grote schade in de landbouwgewas sen. Andere schadegebieden waren Rilland-Bath, Willemstad, De Fle- vopolder en delen van Oost-Brabant. Vooral in gewassen als conserve- nerwten, uien, aardappelen, spina zie, tuinbonen trad veel schade op. Slechts in één geval deed zich ernsti ge stormschade voor en wel in blauwmaanzaad. De bij de O.Z.H. in 1984 tegen hagelschade verzekerde oppervlakte bedroeg 21.485 ha (was 20.977 ha), het totaal verzekerd be drag steeg van 120.6 miljoen gulden naar 134 miljoen gulden. Aan hagelschade werd uitgekeerd de praktijk enkel op via de markt af gezette granen gerealiseerd dreigt te worden. Daardoor zullen wij gemid deld veel zwaarder belast worden dan boeren in landen, die veel graan bin nen het eigen bedrijf verbruiken. Ook in relatie tot de overschotproduktie voor enige Zuideuropese produkten (wijn, olijfolie, bewerkte tomaten) wint steeds meer de gedachte terrein dat dringend naar alternatieve pro- duktiemogelijkheden gezocht dient te worden. De idee van een Europese re geling voor plantaardig eiwit met een richt- en interventieprijssysteem wint daarbij veld. A Iternatieve produktiemogelijkheden ontwikkelen is niet enkel voor de Eu ropese graanteler, maar zeker ook voor de melkveehouder van groot be lang. Zo gaan er steeds meer stemmen op om de extra aftrek van 1 procent op het huidige melkquotum, zoals vorig jaar afgesproken, niet door te voeren. Dat zou ook in Nederland goed uit komen, nu er meer melk via extra quota blijkt toegewezen dan beschik baar is en minister Braks heeft al een hogere korting voor het volgend jaar gesuggereerd. Dat laatste zou overi gens voor ons volstrekt onverteerbaar zijn. Intussen mag er geen misverstand over bestaan dat terechtde betaling van de superheffing aan het eind van dit melkprijsjaar in de hele EG zonder meer zal moeten plaatsvinden. Luteijn een bedrag van ƒ313.432.— (incl. taxatiekosten). Desondanks zullen ook voor 1985 de lage premies kun nen worden gehandhaafd en zal daarnaast ook nog een premie-re ductie op de in 1984 betaalde premie kunnen worden toegekend. Over de hoogte van deze reductie zal het bestuur zich binnenkort nog nader beraden. Een punt van overweging voor het bestuur is voorts de onderbrenging van de administratie van de O.Z.H. in de toekomst. Van oudsher wordt deze gevoerd in het Landbouwhuis te Ze venbergen. Handhaving van de eigen zelfstandigheid van de O.Z.H. staat daarbij bij het bestuur voorop. Daar ook de functie van het Landbouwhuis te Zevenbergen hierbij is betrokken is hierover overleg gaande tussen de besturen van Z.L.M, O.Z.H. en O.V.M. Uitgangspunt bij dit overleg is uiteraard het belang van de aange sloten leden, waarbij mag gelden "samen werken is niet naar elkaar kijken, maar samen vooruit kijken". L. De omzetbelasting-wetgeving kent de zogenaamde landbouwregeling. Dit betekent dat de landbouwer - hoewel ondernemer zijnde - over de door hem geteelde en voortgebrachte produkten geen omzetbelasting behoeft af te dragen. Hij heeft daardoor geen recht op aftrek van de omzetbelasting die aan hem in rekening is gebracht. Op verzoek kan de landbouwregeling buiten werking worden gesteld en doet de landbou wer, veehouder of tuinbouwer mee in de normale regeling van de om zetbelasting. De toepassing van de landbouwre geling betekent echter nog niet dat de boer ook nooit omzetbelasting zal behoeven af te dragen. De land bouwregeling is alleen van toepas sing op de door de boer zelf voort gebrachte of geteelde produkten. Landbouwprodukten die bij kolle- gabedrijven worden gekocht en door de boer tesamen met zijn eigen pro dukten worden (door) verkocht val len daardoor niet onder de regeling. Ook niet onder de landbouwregeling valt het beschikken over zelfver vaardigde goederen, de integratie heffing genaamd. Onder zelf-ver- vaardigen wordt ondermeer verstaan, het laten bouwen van een bedrijfs gebouw waarbij de grond door de opdrachtgever ter beschikking is gesteld. Zou de boer buiten zijn ei gen grond een nieuw gebouw hebben gekocht, dan zou dit aan hem zijn geleverd onder bijberekening van omzetbelasting over zowel opstal als Vrijdag 25 januari 1985 grond. Wanneer hij echter op eigen grond bouwt zou hij minder omzet belasting behoeven te betalen omdat de grond reeds zijn eigendom is. Teneinde gelijkheid te krijgen van omzetbelastingdruk is in de Wet omzetbelasting bepaald dat wanneer de opdrachtgever de omzetbelasting niet als voorbelasting mag aftrekken, hij eveneens omzetbelasting moet afdragen over de door hem ter be schikking gestelde goederen en overige bouwkosten waarop geen omzetbelasting is berekend (b.v. bouwleges). Wanneer een veehouder op eigen grond een ligboxenstal bouwt (zal door de superheffing wel niet meer zo veel voorkomen) dan moet hij over de ondergrond en direkt omlig gend erf alsnog o.b. afdragen. De vraag is dan op welke waarde hij de grond moet waarderen. De Hoge Raad heeft onlangs vastgesteld dat het Gerechtshof een juiste beslissing Nederlandse streekbussen rijden in december en januari op Melk. De Witte Motor, -batterijen. Gemeld wordt dat ondanks de slechte weersomstandigheden de dienstregeling weinig hinder heeft ondervonden. Deze prestatie kan toege schreven worden aan het verkwikkende effekt van de batterijen. Ze leveren veel energie en rijden ook lekker. De batterijen werden geleverd door Het Nederlands Zuivelbureau en aange bracht op 180 bussen door het hele land. 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1985 | | pagina 3