KIMLC kommentaar
Europese signalen
over geld
en goed
Integratieheffing
omzetbelasting
Is het de moeite waard??
«te
Streekvervoer op melk. De Witte
Motor.-batterijen
Terugvordering
keurgelden schapen
1984
Premie-reduktie bij onderlinge
Zuidelijke Hagelverzekering
Indien er vaste leningen onder hy
pothecair verband worden afgeslo
ten kan er worden gekozen uit ver
schillende mogelijkheden.
Om er een paar te noemen:
a. met wisselende rente; hierbij
wordt de rente-ontwikkeling ge
volgd.
b. met een vaste rente voor een pe
riode van 3 jaar
c. met een vaste rente voor een pe
riode van 5 jaar of langer.
Bij een dalende rente heeft men
voordeel van een wisselende rente,
terwijl bij een stijgende rente het
voordeel ligt bij een hypotheek met
een vaste rente. Misschien zegt u:
"Nu wil ik ook nog advies hoe de
rente zich over de voor ons liggende
periode gaat ontwikkelen". Ik moet u
teleurstellen, en denk dat niemand
kan zeggen wat de rente exact gaat
doen. De ontwikkeling van de rente
op langere termijn wordt bepaald
door factoren die totaal onvoorspel
baar zijn. Maar toch!
Praktijk
In de praktijk komen we de verschil
lende vormen tegen, dus ook onder
nemers die op dit moment 12% be
talen, terwijl de wisselende rente
7,8% bedraagt.
Welke mogelijkheden zijn er voor
deze ondernemers
Dit is volledig afhankelijk van de
voorwaarden die in de hypothee
kakte zijn opgenomen. In de meeste
gevallen is er een boetebepaling op
genomen indien men die hypothe
ken wil royeren en nieuwe sluiten.
Ook de opzegtermijnen van de hy
potheek verschillen van bank tot
bank van 0 tot 3 maanden.
Reken goed!
Voorbeeld:
U hebt een hypotheek van
200.000- rente 12% is 24.000,-
huidige rente van 200.000,— rente
8% is 16.000,-
U hebt minder rente te betalen
8.000,-
boete voor eerdere aflossing 3
maanden rente over 85% van de
schuld is ƒ170.000,— a 12% x 3
maanden is 5.000,—
Voordeel le jaar ƒ2.900,-
Indien de looptijd nog 3 jaar is, is er
zeker een voordeel indien tenminste
de wisselende rente niet hoger wordt
dan 12%.
Informeer eerst naar het volgende:
Is het mogelijk om het oversluiten
van de hypotheek bij uw eigen bank
te doen, dus onderhands met geen
verplichting tot een nieuwe hypot
heekakte met notariskosten, kadas
traal recht en afsluitprovisie. Let wel:
de meeste banken brengen indien de
mogelijkheid bestaat zogenaamd
administratiekosten in rekening, die
erg kunnen variëren.
Maak een berekening voor u zelf
oud
hypotheekschuld
rentepercentage
looptijd rentevaste periode ....jaar
te betalen rente
nieuw
hypotheekschuld
rentepercentage
wisselende rente ....jaar
te betalen rente
Bereken tevens
de boete die u moet betalen voor af
lossing van de oude hypotheek
de royementskosten van de oude hy
potheek
de afsluitprovisie nieuwe hypotheek
de notariskosten nieuwe hypotheek
het kadastrale recht nieuwe hypot
heek
totaal kosten
Of bij onderhands oversluiten
de boete die u moet betalen voor af
lossing van de oude hypotheek
de royementskosten van de oude hy
potheek
de administratiekosten die de bank
berekend
totaal kosten
Advies
Het is gelijk de moeite waard om
bovenstaande goed te bekijken voor
uw situatie. Lees eerst uw oude hy
potheekakte goed na.
Zeg nooit de oude hypotheek op
voordat u zeker weet dat uw bank of
de nieuwe bank uw lening accep
teert. Onderhands oversluiten bij uw
bestaande bankrelatie is in de meeste
gevallen voordeliger. Bekijk hoe lang
de rentevaste periode nog duurt. Hoe
korter ze duurt, hoe minder het
voordeel t.a.v. de te maken kosten.
De oversluitkosten zijn voor u fiscaal
aftrekbaar. Bekijk wat dat voor u
betekent.
Het is de moeite waard
Wij hebben dit door onze adviezen
ervaren door middel van blijde ge
zichten. Vraag uw bank advies of uw
economisch sociaal voorlichter. Ook
deze zaken op tijd bekijken behoort
tot het ondernemerschap. 1% verschil
in rente maakt voor een hypotheek
van 200.000,— en een looptijd van
vijf jaar een verschil van 10.000,—
en dat verdient niet iedereen door
zich in een probleem te verdiepdient
niet iedereen door zich in een pro
bleem te verdiepen. Voor ovcrsluiters
van een hypothecair krediet geldt:
Denk goed na alvorens u zich con
tractueel voor meerdere jaren vast
legt.
J. Markusse
had genomen.
Daarbij had het Hof in navolging
van partijen de grond op 5,- per m2
gewaardeerd hetgeen erop zou kun
nen wijzen dat hier sprake is van de
vrije landbouwprijs.
Vervolgens heeft het Hof bepaald
dat in geval van integratieheffing de
landbouwer ook recht heeft op de
kleine ondernemersregeling. Dat be
tekent dat een afdracht tot 2.300,-
per jaar geheel komt te vervallen en
afdrachten tussen 2.300,- en
ƒ4.150,- een dalende vermindering
te zien geven. Met name deze rege
ling zal voorkomen dat bij nieuw
bouw over de grondwaarde nog een
flink bedrag aan omzetbelasting
moet worden betaald.
Stel een grondoppervlak van 1000
m2 bij een prijs van 5,-, en bouw-
leges van 800,- en overige kosten
die volledig met o.b. in rekening zijn
gebracht. Er moet dan worden afge
dragen 19% van 5.000,- 800,-)
is 1.102,-. Dit is minder dan
2.300,- waardoor het volle bedrag
ad 1.102,- onder de kleine onder
nemersregeling valt en niet behoeft
te worden afgedragen. De integra
tieheffing zal daarom in de meeste
gevallen voor de landbouw weinig
betekenen.
B. Veerbeek
Door een verzoek aan de Minister
van landbouw en visserij kan een
gedeelte van de per slachtplaats in
1984 betaalde vleeskeurgelden voor
de keuring van schapen worden te
ruggevraagd. Betaalde gelden boven
1,50 voor de eerste 1.000 en 0,75
voor de overige kunnen worden te
ruggevorderd. (tarief 1984 was 6,30
respektievelijk 2,30).
Alles wijst er op dat de nieuwe Euro
pese Commissie al zeer vlot met de
prijsvoorstellen voor het jaar 1985/ '86
voor de dag zal komen. Signalen uit
ambteleijke kringen in Brussel geven
aan. dat daarbij gemiddeld genomen
nauwlijks van enige prijsverhoging in
de voorstellen sprake zal zijn: Moge
lijk iets verhoging voor de melk, maar
zeker een verdere verlaging met enkele
procenten voor de granen.
Na de besluitvorming rondom de su
perheffing van vorig jaar, lijkt dit jaar
de aandacht in EG-verband zich meer
en meer te concentreren op de situatie
bij de granen. Dat was ook het geval
bij de tweedaagse conferentie, die vo
rige week door het CO PA-presidium
in Knokke werd belegd. Duidelijk
werd dat een toenemende meerderheid
binnen het Europese agrarische be
drijfsleven van mening is, dat een blij
ven doorgaan op de weg van verder
prijsverlaging van granen niet verant
woord is. Het hele gemeenschappe
lijke landbouwbeleid dreigt onderuit
te worden gehaald. Slechts enkele
neigen in de richting van het Ameri
kaanse prijsniveau.
De vraag is hoe dan de overschotpro-
duktie van met name tarwe benaderd
moet worden. De gedachte aan de in
stelling van een medeverantwoorde
lijkheidsheffing, die ook in ons land in
sommige kringen leeft, vindt maar
beperkte ondersteuning. Vanuit onze
Nederlandse positie moeten we daarbij
beseffen dat een eventuele heffing in
Ook het afgelopen jaar bewees weer
eens, hoe grillig het risico van hagel-
schade is en hoe belangrijk in verband
daarmee een landelijke samenwer
king van onderlinge schadeverzeke
ringen is. Dankzij deze samenwer
king kon de grote schade, die met
name in het Noorden van het land
optrad, in poolverband en door col
lectieve herverzekering worden opge
vangen. Ook in de Hoekse Waard
richtte op 9 juli een zware hagelbui
grote schade in de landbouwgewas
sen. Andere schadegebieden waren
Rilland-Bath, Willemstad, De Fle-
vopolder en delen van Oost-Brabant.
Vooral in gewassen als conserve-
nerwten, uien, aardappelen, spina
zie, tuinbonen trad veel schade op.
Slechts in één geval deed zich ernsti
ge stormschade voor en wel in
blauwmaanzaad. De bij de O.Z.H. in
1984 tegen hagelschade verzekerde
oppervlakte bedroeg 21.485 ha (was
20.977 ha), het totaal verzekerd be
drag steeg van 120.6 miljoen gulden
naar 134 miljoen gulden.
Aan hagelschade werd uitgekeerd
de praktijk enkel op via de markt af
gezette granen gerealiseerd dreigt te
worden. Daardoor zullen wij gemid
deld veel zwaarder belast worden dan
boeren in landen, die veel graan bin
nen het eigen bedrijf verbruiken. Ook
in relatie tot de overschotproduktie
voor enige Zuideuropese produkten
(wijn, olijfolie, bewerkte tomaten)
wint steeds meer de gedachte terrein
dat dringend naar alternatieve pro-
duktiemogelijkheden gezocht dient te
worden. De idee van een Europese re
geling voor plantaardig eiwit met een
richt- en interventieprijssysteem wint
daarbij veld.
A Iternatieve produktiemogelijkheden
ontwikkelen is niet enkel voor de Eu
ropese graanteler, maar zeker ook
voor de melkveehouder van groot be
lang. Zo gaan er steeds meer stemmen
op om de extra aftrek van 1 procent op
het huidige melkquotum, zoals vorig
jaar afgesproken, niet door te voeren.
Dat zou ook in Nederland goed uit
komen, nu er meer melk via extra
quota blijkt toegewezen dan beschik
baar is en minister Braks heeft al een
hogere korting voor het volgend jaar
gesuggereerd. Dat laatste zou overi
gens voor ons volstrekt onverteerbaar
zijn.
Intussen mag er geen misverstand over
bestaan dat terechtde betaling van
de superheffing aan het eind van dit
melkprijsjaar in de hele EG zonder
meer zal moeten plaatsvinden.
Luteijn
een bedrag van ƒ313.432.— (incl.
taxatiekosten). Desondanks zullen
ook voor 1985 de lage premies kun
nen worden gehandhaafd en zal
daarnaast ook nog een premie-re
ductie op de in 1984 betaalde premie
kunnen worden toegekend. Over de
hoogte van deze reductie zal het
bestuur zich binnenkort nog nader
beraden.
Een punt van overweging voor het
bestuur is voorts de onderbrenging
van de administratie van de O.Z.H. in
de toekomst. Van oudsher wordt deze
gevoerd in het Landbouwhuis te Ze
venbergen. Handhaving van de eigen
zelfstandigheid van de O.Z.H. staat
daarbij bij het bestuur voorop. Daar
ook de functie van het Landbouwhuis
te Zevenbergen hierbij is betrokken is
hierover overleg gaande tussen de
besturen van Z.L.M, O.Z.H. en
O.V.M. Uitgangspunt bij dit overleg
is uiteraard het belang van de aange
sloten leden, waarbij mag gelden
"samen werken is niet naar elkaar
kijken, maar samen vooruit kijken".
L.
De omzetbelasting-wetgeving kent de zogenaamde landbouwregeling.
Dit betekent dat de landbouwer - hoewel ondernemer zijnde - over de
door hem geteelde en voortgebrachte produkten geen omzetbelasting
behoeft af te dragen. Hij heeft daardoor geen recht op aftrek van de
omzetbelasting die aan hem in rekening is gebracht. Op verzoek kan de
landbouwregeling buiten werking worden gesteld en doet de landbou
wer, veehouder of tuinbouwer mee in de normale regeling van de om
zetbelasting.
De toepassing van de landbouwre
geling betekent echter nog niet dat
de boer ook nooit omzetbelasting zal
behoeven af te dragen. De land
bouwregeling is alleen van toepas
sing op de door de boer zelf voort
gebrachte of geteelde produkten.
Landbouwprodukten die bij kolle-
gabedrijven worden gekocht en door
de boer tesamen met zijn eigen pro
dukten worden (door) verkocht val
len daardoor niet onder de regeling.
Ook niet onder de landbouwregeling
valt het beschikken over zelfver
vaardigde goederen, de integratie
heffing genaamd. Onder zelf-ver-
vaardigen wordt ondermeer verstaan,
het laten bouwen van een bedrijfs
gebouw waarbij de grond door de
opdrachtgever ter beschikking is
gesteld. Zou de boer buiten zijn ei
gen grond een nieuw gebouw hebben
gekocht, dan zou dit aan hem zijn
geleverd onder bijberekening van
omzetbelasting over zowel opstal als
Vrijdag 25 januari 1985
grond. Wanneer hij echter op eigen
grond bouwt zou hij minder omzet
belasting behoeven te betalen omdat
de grond reeds zijn eigendom is.
Teneinde gelijkheid te krijgen van
omzetbelastingdruk is in de Wet
omzetbelasting bepaald dat wanneer
de opdrachtgever de omzetbelasting
niet als voorbelasting mag aftrekken,
hij eveneens omzetbelasting moet
afdragen over de door hem ter be
schikking gestelde goederen en
overige bouwkosten waarop geen
omzetbelasting is berekend (b.v.
bouwleges).
Wanneer een veehouder op eigen
grond een ligboxenstal bouwt (zal
door de superheffing wel niet meer
zo veel voorkomen) dan moet hij
over de ondergrond en direkt omlig
gend erf alsnog o.b. afdragen. De
vraag is dan op welke waarde hij de
grond moet waarderen. De Hoge
Raad heeft onlangs vastgesteld dat
het Gerechtshof een juiste beslissing
Nederlandse streekbussen rijden in december en januari op Melk. De Witte
Motor, -batterijen. Gemeld wordt dat ondanks de slechte weersomstandigheden
de dienstregeling weinig hinder heeft ondervonden. Deze prestatie kan toege
schreven worden aan het verkwikkende effekt van de batterijen. Ze leveren veel
energie en rijden ook lekker.
De batterijen werden geleverd door Het Nederlands Zuivelbureau en aange
bracht op 180 bussen door het hele land.
3