Andriessen KNLC kommentaar over geld en goed Ekstra korting koelhuisboter bij eksport buiten EG De belastingontduiker krijgt minder speling S.E.V. Thema Relatie tussen gezinsbestedingen en Bedrijfsinkomsten schot in de roos III Braks schuift betaling superheffing op Luteijn: "Interimwet passeert Eerste Kamer niet zonder slag of stoot" Begroting 1985 van het Produktschap voor Zuivel «b In vorige artikelen hebben we geschreven over de meningen van deelnemers en bestuursleden over het S.E.V.-projekt "Relatie Gezinsbestedingen en Bedrijfsin komsten". Naast die bijeenkom sten is afgelopen zomer door de S.E.V. van de Z.L.M. een enquete gehouden. Over de uitkomsten daarvan hier een samenvatting. Opzet Het doel van de enquete was een in zicht te krijgen in de manier waarop boeren en tuinders hun uitgaven als regel verrichten. Tevens moest blij ken in hoeveel gezinnen men be hoefte heeft aan een systematische schatting van de jaarlijkse uitgaven. Om dat doel te bereiken is een een voudig vragenformulier opgesteld. Indien er voldoende tijd voor was, is bij een individueel bedrijfsbezoek met de betreffende man en vrouw het formulier ingevuld. Vanzelfspre kend anoniem. Bedrijf en gezin Totaal zijn er 144 formulieren inge vuld. Om een idee te krijgen over de gezinssituatie en de bedrijfsomstan digheden is gevraagd naar de leeftijd van de vrouw (omdat zij meestal de gezinsportemonnee beheert) en naar de bedrijfstak en -omvang. Het blijkt dan dat op 38% van de bezochte be drijven akkerbouw bedreven werd. 20% melkveehouderij, 16% gemeng de bedrijven, 14% tuinbouw en 12% overige vormen, waarvan dan weer de helft intensieve veehouderij. Op 61% van de bezochte bedrijven was de vrouw des huizes tussen de 35 en 60 jaar oud, 28% was jonger dan 35 en 11 ouder dan 60 jaar. Al met al dus een redelijk gemiddelde groep uit de agrarische beyolking van het Z.L.M.-werkgebied. Bedrijfsinkomsten Op 10% van de bedrijven vond men de bedrijfsresultaten zeer sterk wis selend en 46% vond het sterk wisse lend. Daarmee komt direkt het grote probleem van de Landbouw (met een grote L) naar boven: de wisse lende inkomsten, waaraan het beste dingenpatroon vaak moeilijk is aan te passen. Daarom was op 16% van de bedrijven het inkomen de laatste jaren niet toereikend om tijdig te voldoen aan de verplichtingen als rente, aflossing en belastingen. Op 30% van de bedrijven was daarna onvoldoende inkomen om de nood zakelijke bedrijfsuitgaven en inves teringen te doen. Toch vond men op 60% van de bedrijven zelf dat er nog voldoende inkomen beschikbaar was voor de gezinsuitgaven. Men was blijkbaar eerder geneigd met minder te moeten doen! Gezinsuitgaven Op de vraag of er een vast bedrag wordt vastgesteld voor privé-uitga ven, antwoordde 65% ontkennend. Bij de 35% die dat wel deed, werd door driekwart zelden van dat be drag afgeweken. Om te weten hoe men een overzicht krijgt van de ont wikkeling van de gezinsuitgaven wa ren 8 keuzemogelijkheden gegeven. Uit de antwoorden blijkt dat 14% geen overzicht krijgt en 51% dat slechts achteraf bekijkt. Meestal via het boekhoudverslag. Slechts 35% probeert vooraf de gezinsuitgaven te bekijken. Het is daarom niet ver wonderlijk dat maar liefst 70% opgaf dat dat overzicht geen invloed op hun bestedingen heeft. Het zijn dan immers al achterhaalde cijfers. Naar de relatie tussen de bedrijfsuit- komsten en de ontwikkeling van de privé-uitgaven wordt door 25% hoogst zelden of nooit gekeken. 19% doet dat alleen als het nodig is en 32% jaarlijks. Wekelijks of maande lijks wordt dat slechts door 24% ge daan. Hier zal zeker het onregelma tige patroon van inkomsten en uit gaven de oorzaak van zijn. De toekomst 17% van de ondervraagden vond dat hun gezin minder duur gaat worden. Meestal omdat het gezin kleiner wordt. Bij 32% dacht men dat de kosten voor het gezin gelijk zullen blijven en 51% verwachtte dat het gezin duur der zal worden. Maar liefst 69% van die laatste groep dacht dat niet te kunnen kompenseren door bezuini gen in het gezin! Het zal daar dus extra uit het bedrijf moeten komen. De volgende vraag was dan ook: "Verwacht u dat de komende jaren voldoende geld uit uw bedrijf en eventuele andere inkomsten vrijge maakt kunnen worden voor de privé-uitgaven?". 74% antwoordde: "vermoedelijk wel" en de rest "mis schien niet". Om dat mogelijk te kunnen maken was men op 48% van de bedrijven van mening dat er geen belangrijke veranderingen nodig zijn. Maar bij 52% vond men dat er iets moet gebeuren. De oplossingen werden gezocht in: intensiveren (33%), beter boeren (22%), uitbreiden (19%), ergens an ders werken (9%). De rest (17%) dacht andere oplossingen te kunnen vinden die meer in de individuele si tuatie passen. Vertrouwensrelatie Bij het samenstellen en uitvoeren van deze enquete waren wij ons zeer bewust dat de inhoud vaak erg per soonlijk is. Toch hebben we het ge probeerd. In de gesprekken bleek dat als men eenmaal over dat drempeltje heen was er in veel gevallen toch be hoefte en interesse bestond om er eens met een buitenstaander over te praten. Daarbij was de goede ver trouwensrelatie tussen de S.E.V. en de agrarische gezinnen onmisbaar. Daarom willen we tot slot iedereen bedanken die zo spontaan aan deze enquete heeft meegewerkt. Jaap van Wijck Minister G. Braks heeft in de Europese landbouwraad die dinsdag jl. in Brussel plaats vond te kennen gegeven uitstel van be taling van de superheffing door melkveehouders te willen tot het eind van het lopend melkprijsjaar dwz tot eind maart volgend jaar. De Europese commissie, het da gelijks bestuur van de EG, be raadt zich thans over de wens van de minister. Verwacht wordt dat de commissie niet wil wachten tot eind maart. Maar welk tijdstip het ook wordt, de inning kan in ons land in geen geval nog plaats vinden op 15 december. Meer hierover meldt onze korrespon- dent in Brussel de heer'J. Werts. Wij verwijzen u daarvoor naar pagina 5. Sinds 3 september jl. is er een rege ling van kracht, die het mogelijk maakt om boter, die tenminste 6 maanden in de koelhuizen heeft gele gen, voor een speciale prijs naar 15 landen buiten de Europese Gemeen schap, waaronder de Sovjet-Unie, te eksporteren. Voor deze boter geldt een korting van 33 ECU (1 ECU 2,60) per 100 kg. Dit o.m. antwoordt minister ir. G. Braks (landbouw en visserij) op schriftelijke vragen van het Tweede Kamerlid Tazelaar. Volgens de bewindsman is van deze regeling tot op heden niet of nauwe lijks gebruik gemaakt. Om de rege ling aantrekkelijker te maken, heeft de Europese Kommissie besloten om kopers, die voor een hoeveelheid van minimaal 50.000 ton boter koopkon- trakten kunnen overleggen een spe ciale korting te geven, wanneer ze een gelijke hoeveelheid boter kopen die reeds voor 1 april 1983 opgesla gen lag. Op deze boter wordt een korting gegeven van 1 141.50 ECU per 100 kg. Volgens minister Braks verwacht de Kommissie op deze wijze 200.000 ton boter te kunnen eksporteren. Ook schrijft hij. dat de Kommissie heeft besloten om in het kader van een kerstboteraktie, 200.000 ton bo ter beschikbaar te stellen voor huis houdelijk gebruik binnen de Euro pese Gemeenschap. Voor deze boter geldt een afprijzing van 160 ECU per 100 kg. Gewassen die op arme gronden de hoogste opbrengsten geven, zoals sorghum en cassave, zijn het meest efficiënt in het onttrekken van voe dingsstoffen aan de bodem, en de teelt van deze gewassen put dienten gevolge de grond alleen nog maar verder uit. - Geus, J.G. de, 1967. In: Fertilizer guide for tropical and subtropical farming. Centre d'Etude de 1'Azote: 181 - 185. - Doggett H., 1970. Sorghum. Long mans: 180-207. (Stelling bij proefschrift J. Hoogen- doorn) Vrijdag 14 december 1984 £8'é tedrneoeb h («BbthV Afgelopen dinsdag is de lnterimwet Beperking Varkens- en pluimveehou derijen door de Tweede Kamer aan genomen. Wij vroegen een reactie van KNLC-voorzitter en Eerste Ka merlid Luteijn. - "Ik vind dat er voor deze op zich ernstige problematiek van mestover schotten nu een slecht stuk nood wetgeving ten tafel ligt. - In de eerste plaats is er een volstrekt onnodige beperking van de moge lijkheden tot bedrijfsontwikkeling in de wet opgenomen voor die bedrij ven (in met name de niet-concentra- tie gebieden) waarvoor de extra mestafzet geen onverantwoorde ge volgen voor de bodem hoeft te heb ben. Daarbij is het bovendien on juist, dat aftopping in concentratie gebieden bij een veel groter aantal dieren begint dan in de niet-concen- tratiegebieden. Verder is het de vraag of deze nood wet niet strijdig zal blijken te zijn met Europese verdragen. En ten slotte zijn er in de haast van de behande ling, met zèer veel amendering toch de nodige missers in de tekst geslo pen. Zo blijkt, dat in feite uitbreiding in een niet-concentratiegebied nog tot inwerkingtreding van de wet (waarschijnlijk medio januari) volle dig vrij is. Onduidelijk is ook op basis van welk referentieaantal vervolgens de uitbreiding van maximaal 75 procent kan plaatsvinden. Het verdelen van de portefeuilles in de per 1 januari a.s. aantredende nieuwe Europese Kommissie heeft er toe geleid, dat een Nederlander na acht jaar weer de post landbouw en visserij gaat beheren. Ik beoordeel de toekenning van de zware portefeuille landbouw en vis serij aan Andriessen over het alge meen positief. In de eerste plaats krijgen we daarmee op de landbouw- post weer een van de sterke kommis- sarissen, tevens vice-voorzitter. Na de periode Dalsager was dat ook hard nodig, dunkt me. Overigens moeten we natuurlijk wel beseffen dat de financiële problemen voor de EG levensgroot aanwezig blijven en dat Andriessen zeker niet iemand is die met een boog om de problemen zal heen lopen. De verwachting is dan ook, dat de financiële ruimte voor het gemeenschappelijk landbouwbeleid uiterst gering zal blijven. Wel mag van Andriessen verwacht worden, dat hij zich vooral zal richten op versterking van het gemeenschap pelijk beleid en de gemeenschappe lijke markt. Vooral de tendens in de richting van re-nationalisatie, waar tegen Dalsager zich veel te weinig verzet heeft, moet hoe dan ook om gebogen worden. Daarbij is het van belang dat meer aandacht wordt bes teed aan een goed marktbeleid en dat allerlei vormen van produktiebevrie- zende hoeveelheidbeperkingen per bedrijf achterwege blijven. In feite is er de laatste jaren geen werkelijk Europees landbouwbeleid in Brussel meer gevoerd. Volstaan is de over- produktie en de daarmee gepaard gaande kosten voor het EG-budget te beperken. De boer kreeg daarvan via kontingentering (superheffing) of via prijsverlaging (granen) de rekening gepresenteerd. Reeële alternatieven werden evenwel nauwelijks of niet ontwikkeld. Zo faalde het marktbe heer voor de granen nog dit najaar volledig op een moment dat zonder veel kosten een aanzienlijk deel van de voorraad op de wereldmarkt afge zet kon worden. Zo blijft een samen hangend beleid om de produktie van veevoedergrondstoffen (met name plantaardig eiwit) in de EG te ver sterken, via aanpassing van de marktordening op dit punt achterwe ge. Hetzelfde geldt in feite voor de noodzakelijke stimulering van de houtproduktie op Europees nivo. Al met al voldoende werk aan de winkel voor de heer Andriessen om voor de Europese land- en tuinbouw een meer toekomstgericht beleid te ontwikkelen. Luteijn Uit de dagbladen en tijdschriften blijkt dat de belastingdienst lang zaam een modern en zakelijk wer kend bedrijf begint te worden. Ging alles vroeger traag en was er vaak sprake van laksheid in het voordeel De lasten van het Produktschap voor Zuivel worden voor 1985 geraamd op ruim ƒ116 miljoen. Van dit bedrag zal ongeveer 80% of ruim 83 miljoen worden gebruikt voor de financiering van zuivelpropaganda en zuivelon- derzoek. Het restant, ongeveer ƒ23 miljoen, dient ter bestrijding van de appa raatskosten van het produktschap. Omgerekend komt van de eigen uit gaven bijna 12 miljoen of ongeveer 9,8 cent per 100 kg melk voor reke ning van het zuivelbedrijfsleven. De baten van het produktschap zijn becijferd op ongeveer 110 miljoen. Het tekort kan gedekt worden door de reserves aan te spreken. Van het totale bedrag aan subsidies dat door het produktschap verstrekt wordt, is 65,6 cent per 100 kg melk bestemd voor reklame voor Neder landse zuivelprodukten in binnen- en buitenland en 12,2 cent voor zui- velonderzoek. Ir. W H. Dijkstra bestuurssekretaris van Suiker Unie Per 1 december 1984 is ij;. W.H. Dijkstra (41 jaar) benoemd tot se- kretaris van de koöperatieve Vereni ging Suiker Unie U.A. Hij volgt in die funktie ir. F.C. de Jong op, die na een dienstverband van ruim 31 jaar vervroegd uittreedt. van de frauderende burger nu worden de duimschroeven aangedraaid. De belastingdienst en de fiskale in lichtingen- en opsporingsdienst zoe ken zelfs de publiciteit door akties volop naar buiten te brengen, om op deze wijze de burgers te waarschu wen dat er nu niet meer met de fiskus valt te spotten. Zij die inkomsten verzwijgen, die over spaartegoeden beschikken waar de fiskus geen weet van heeft of die aftrekposten op kloppen of verzinnen, laten die zich maar schrap zetten. Het kan goed zijn dat zij er de komende jaren nog weinig van merken maar naarmate de jaren verstrijken zal de kans op "pakken" steeds groter worden. Blij kens een onderzoek van de hoogle raar in de belastingwetenschap, prof.dr. P. Vinke, zegt 31% van de belastingbetalers belasting te ont duiken door inkomsten te verzwijgen terwijl 40% de aftrekposten groter maakt dan ze zijn. Hierbij gaat het om mensen die een aangiftebiljet invullen, terwijl een groot aantal Nederlanders geen aan giftebiljet ontvangt. In deze groep vinden we ook vele kruimelfrau deurs die inkomsten genieten welke behoorden te worden aangegeven. Een groot gedeelte van ons volk vindt fraude niet zo erg voor zover het de inkomstenbelasting betreft van gewone burgers. Zij vinden dat eerst het mes maar moet worden ge zet in banken en andere onderne mingen voordat men op heksenjacht gaat naar diegene die de beloning voor een keertje behangen verzwijgt of die als aftrekpost een zoutloos dieet van zijn vrouw opvoert. Hoe men hier ook over denkt het staat wel vast dat, hóewei fraudeurs, zowel grote als kleine, nog behoorlijk vrij spel hebben, daarin in de ko mende jaren steeds minder speling komt. i A. Michaël

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1984 | | pagina 3