A.J.G. Doeleman: "1984 was voor alle sektoren een bijzonder jaar" Nysingh en Blokland: "Adder volgt tot in slaapkamer" "EEG absolute noodzaak...." Zware taak in landelijke kommissie superheffing Breuk en aanvaring Onder één hoedje Taxatiefouten In zijn openingswoord tijdens het huishoudelijk gedeelte van de Alge mene Ledenvergadering van de Z.L.M., vrijdag 7 december jl. te Et- ten-Leur, heeft voorzitter A.J.G. Doeleman 1984 omschreven als een bijzonder jaar voor alle sektoren. Een jaar dat gekenmerkt wordt door een afwijkend weertype met als gevolg daarvan een afgelasting van de Ledenraad voor het eerst in de geschiedenis van de Z.L.M., vanwege het vele werk dat nog moest worden gedaan op de bedrijven. Een teken van veranderingen in met name de akkerbouwsektor waar van een sterk toenemende gebondenheid aan het bedrijf kan worden gesproken. 1984 is ook het jaar van de superheffing, de beperking in de intensieve veehouderij en de problemen met de gasprijs in de glastuinbouw. Op deze terreinen en nog.veel meer heeft de ZLM, zo stelde de heer Doeleman met voldoening vast, als organisatie goed gefunctioneerd. Met name ook de SEV heeft de be drijven die door de diverse maatre gelen in moeilijkheden zijn geko men. goed begeleid. Ook op landelijk nivo wordt er aan de knelpunten bij de superheffing gewerkt. De ZLM-voorzitter vertel de dat de Landelijke Kommissie bij de beoordeling van de artikel 19 ge vallen opnieuw in moeilijkheden is gekomen mede als gevolg van het feit dat het ministerie de regeling te let terlijk uitvoert. Veel waardering had de heer Doeleman voor de funktie inzet van de kommissie en met name voor de heren Blokland en Nysingh. Een opname van een deel van de zaal in De Nobelaer" waar de aanwezigen belangstellend zitten te wachten op wat algemeen voorzitter de heer A.J.G. Doeleman in zijn jaarrede zal zeggen. Er werd tijdens depauze's druk gediskussieerd over in dit geval de superheffing. Rechts op de foto het hoofd van de SEV van de ZLM de heerJ. Markusse. Over de problemen in de intensieve veehouderij zei hij dat de voorlich ting zo snel mogelijk oplossingen aan moet dragen om de knelpunten in de konsentratiegebieden op te lossen. De heer Doeleman sprak ook zijn waardering uit voor de Gewestelijke sekretariaten van het Landbouw schap in Zeeland en Noord-Brabant. Veel waardering past, volgens de heer Doeleman, voor de wijze waar op de organisaties het 100-jarig KNLC-jubileum op 7 november hebben gevierd. Er heerste een pret tige sfeer. De voorzitter wees ten slotte ook op het belang van de Ac countantunie Gropatax en de OVM die goed funktioneren en daarom voor de agrarische sektor in het werkgebied niet gemist kunnen wor den. Tijdens de algemene vergadering vroeg oud-ZLM-voorzitter <le heer MA. Geuze aan inleider drs. Wijffels van de Rabobank naar diens opinie omtrent de snelheid waarmee Europa zich de komen de jaren zal gaan ontwikkelen. "Wordt het, zo vroeg hij. een Eu ropa met twee snelheden of mo gelijk zelfs met drie nu Spanje en Portugal er ook bij komen?" In zijn reaktie liet de heer Wijffels, over het nut van de EEG voor ons land geen enkele twijfel bestaan: "De EEG is voor ons land een absolute noodzaak". Over een uiteenvallen van de gemeenschap was hij kort: Dat is alleen al uit politieke oogpunt niet mogelijk. Ten aanzien van de snelheid waarmee de leden van de ge meenschap zich zullen ontwikke len zei hij dat er formeel nauwe lijks verschil zal zijn tussen de lidstaten maar de feitelijke ont wikkeling zal wel zo zijn dat het Europa van de "oude zes" het voortouw zal nemen en de oude krachtige kern gaat vormen. De overige landen zullen op sleep touw worden genomen en zich op een lager tempo ontwikkelen". De hoofdrolspelers tijdens de middagvergadering: links de heer H.H.F. Wijffels, midden algemeen sekretaris mr. J. Oggel en rechts voorzitter A.J.G. Doeleman. De landelijke kommissie superheffing, die minister Braks van Land bouw adviseert, heeft er inmiddels vijf maanden opzitten. Tropenjaren, zo zeggen de heren Piet Blokland en Jan Nysingh. Samen met ir. Abele Kuipers, sekretaris van de afdeling melkveehouderij van het Land bouwschap vormen zij de delegatie van het bedrijfsleven in deze lande lijke kommissie. Die heeft tot taak aan de minister advies uit te brengen over de verzoekschriften die zijn ingediend naar aanleiding van artikel 19 van de Beschikking Superheffing. Een allesbehalve gemakkelijke be zigheid, beamen Blokland en Ny singh in een gesprek ten behoeve van de weekbladen van de standsorgani saties. De beide landbouwvoorman- nen zijn gewend met moeilijke pro blemen om te springen. Het werk in de landelijke kommissie spant echter de kroon: tot in hun slaapkamer toe voelen ze zich door de immense pro blemen van hun bedrijfsgenoten achtervolgd. In het funktioneren van de landelijke kommissie kan men een breuk en een aanvaring onderscheiden. De breuk heeft de minister aangespoord om sneller dan hij van plan was een op koopregeling in het leven te roepen en bovendien om een aantal broodnodige wijzigingen aan te brengen in de Be schikking. De aanvaring had als aan leiding dat de minister niet snel ge noeg naar jullie zin nakwam wat hij had toegezegd. Hoe funktioneert de kommissie na al die strubbelingen? Wat de Beschikking zelf betreft is er veel in gunstige zin bijgebogen, ech ter niet in overeenstemming met de 14 ontzaglijke problemen, die de super heffing heeft aangericht. Maar dat' kon moeilijk anders. We merken duidelijk dat ons optreden in de kommissie het ministerie tot andere gedachten heeft gebracht. Ze hebben er nu goed begrepen, dat na de breuk én de aanvaring bij ons de rek eruit is. Daarmee zijn de spanningen niet minder geworden. Maar we merken wel dat het ministerie ervan door drongen is, dat een nieuwe aanvaring niet meer mogelijk is. Want dan stappen we op, en voorgoed. Van ambtelijke zijde is dat goed begre pen. In het begin was niets mogelijk. Van de begrippen redelijkheid en billijkheid was in de opstelling van het ministerie niets terug te vinden. Je liep als het ware tegen een muur op. In die opstelling is gelukkig ve randering gekomen. We erkennen overigens wel, dat we door in de kommissie mee te draaien, de minis ter politiek beschermd hebben. Om dat we namelijk precies wisten, waaraan het in de Beschikking schortte - ook lieten doorklinken dat er meer melk moest komen dan de 2,05% - hebben we de minister op het juiste spoor gezet. Door de proble men vroegtijdig te signaleren hebben wij de Tweede Kamer niet de moge lijkheid gegeven om de minister aan te pakken. Minister Braks heeft na melijk heel verstandig in belangrijke mate gehoor gegeven aan onze op merkingen. Daardoor bleef de mi nister de kritiek van de Kamer be spaard. Als hij met ons niet tot over eenstemming was gekomen, had het Landbouwschap voor de minister minder prettige wegen bewandeld. Een probleem waarmee wij voort durend werden gekonfronteerd was, dat de bewindsman op het podium meer beloofde dan later in de lande lijke kommissie in Den Haag moge lijk bleek. Kan jullie optreden nu niet worden uitgelegd als het samen onder één hoedje spelen met de minister Hiertegen verzetten we ons ten sterkste, want er is sprake van het omgekeerde. Ons optreden heeft er rechtstreeks toe bijgedragen, dat de opkoopregeling sneller ging werken. Bovendien zijn 5.000 veehouders, die geen uitzicht hadden op meer melk, nu terugverwezen naar de provin ciale kommissies. Daarmee is overi gens niet gezegd dat hun kansen 100% zijn geworden. Als we echter niet hadden bijgestuurd, zou de af wijzingsbrief al bij veel boeren in de bus hebben gelegen. Het ministeriële stempel "afgewezen" zou dan in middels versleten'in de la liggen. P. Blokland We hadden het over de breuk tussen de overheid en het bedrijfsleven in de landelijke kommissie superheffing. Was dat een echte breuk? Jazeker, als wij de zaak niet zo hoog hadden gespeeld, zou de opkoopre geling nu nog niet werken. De mi nister had in mei al toegezegd, dat die regeling er binnen veertien werkdagen zou zijn. Maar hij be doelde waarschijnlijk veertien "Haagse werkdagen". We kregen bovendien het gevoel, dat de minis ter absoluut niet naar ons wilde luis teren. Een laatste poging om minister Braks tot andere gedachten te bren gen, leed schipbreuk en de breuk was toen een feit. We vinden in zijn algemeenheid, dat er geweldige taxatiefouten gemaakt zijn rond de superheffing. Zonder onszelf boven anderen te verheffen, konstateren we dat precies is uitge komen wat we altijd hebben voor speld. Nu hoor je ook de mensen niet meer, die stonden te juichen, toen de superheffing werd afgekondigd. Bij de start dachten ze, dat de superhef- J. Nijsingh Gng het begin was van de hemel op aarde, maar het bleek het begin van het einde van menig bedrijf. Hoe gaat het nu verder in de lande lijke kommissie superheffing? We zijn volop bezig met de vraag hoe je veehouders, die door problemen in het gezin in 1983 weinig melk heb ben geleverd, tegemoet kunt komen. Daar moet een oplossing voor ko men. Je mag mensen, die door pro blemen in hun gezin zijn getroffen, niet jarenlang met de gevolgen daarvan achtervolgen door toewij zing van een te laag quotum. We hebben de plicht te oordelen op basis van recht en billijkheid; hoe moeilijk dat ook is. Ook over het begrip bedrijfskonti- nuïteit woTdt nu nog behoorlijk ge snoeid. We vinden dat voor een beoor deling daarvan de procedure gevolgd moet worden, die ook geldt voor het Borgstellingsfonds. Bedrijfskonti- nuïteit kun je niet vanuit Den Haag beoordelen, vinden Blokland en Ny singh. Tiny Brouwers en Adriaan van Ooyen Vrijdag 14 december 1984

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1984 | | pagina 14