over geld en goed Een pluim voor Braks Ondernemersvrijstelling in de vermogensbelasting Onderzoek naar de nationaal-ekonomische waarde van landbouwgrond in de Markerwaard Reglements wijziging aardappel- termijnmarkt Amsterdam ingezonden SEV-thema "Relatie tussen gezinsbestedingen en bedrijfsinkomsten" schot in de roos II Duidelijkheid over gelegenheidsarbeid Vorige week heeft u de meningen kunnen lezen van de deelnemers aan de bijeenkomsten over het onderwerp "Relatie Gezinsbestedingen en Bedrijfsinkomsten". Hoe de besturen van de Z.L.M.-afdelingen denken over dit S.E.V.-projekt kunt u in dit artikel lezen. Vragenlijst Aan alle 84 afdelingen van de Z.L.M. is een brief gestuurd met het verzoek om een vragenlijst in te vullen en te rug te sturen. 55 afdelingen hebben dat ook gedaan. Van die 55 afdelingen waren er 30 die een bijeenkomst hebben georga niseerd en 25 niet. Uit de teruggestuurde antwoorden blijkt dat bijna 90% de introduktie van dit projekt en de informatie ero ver goed vonden. Niet-deelnemers De vragenlijst was gesplitst voor af delingen die niet hebben meegedaan en die wel meegedaan hebben. Op de vraag waarom de afdeling niet heeft deelgenomen, antwoordde 30% dat hun leden onvoldoende belangstel ling toonden. Bij 32% past het pro jekt niet in het winterprogramma. 19% van de besturen achtte het on derwerp en/of de opzet en aanpak van de behandeling ervan, niet ge schikt. Enkele besturen vónden hun afdeling te klein voor zo'n aktiviteit. Twee afdelingsbesturen vonden dat het in feite een privé-aangelegenheid is, waarmee men niet in publiek naar buiten komt. Tenslotte willen 9 af delingen dit thema alsnog op hun nieuwe winterprogramma zetten. Wei-deelnemers Van de 30 afdelingen die wel mee gedaan hebben achtte 37% het on derwerp geschikt. Men was geïnte resseerd geraakt door de vele aan dacht die er aan besteed is via arti kelen, rondgang langs de kringen en de rundgestuurde brieven en folders (28%). De nieuwe aanpak van be handeling van een onderwerp sprak 23% van de besturen zo aan dat ze niet wilden proberen. Slechts 4 afdelingen organiseerden een bijeenkomst omdat de leden be langstelling toonden. Voorbereiding Om een dergelijke nieuwe opzet te laten slagen is een goede voorberei ding nodig. Bij 90% van de organise rende afdelingen is vooraf een be spreking geweest met de S.E.V. over de invulling en opzet van het pro gramma. Uit de antwoorden op de vragenlijst blijkt dat de werving op zeer uiteenlopende wijze heeft plaatsgevonden. Alle bekende ma nieren zijn gebruikt. Ze variëren van het sturen van koqyokaties met de door de S.E.V. opgestelde folder tot het persoonlijk opbellen van alle le den of een deel daarvan. Opkomst Ongeveer de helft van de afdelingen heeft dit onderwerp op hun algeme ne jaarvergadering behandeld. De andere helft organiseerde een aparte bijeenkomst. Vaak werd die keuze beïnvloed door de vraag of het een gezinsavond moest worden of omdat men de aanwezigheid van de vrou wen op de jaarvergadering wilde sti muleren. Ook speelde de beschik baarheid van voldoende tijd voor de behandeling vaak mee. 13% van de bestuursleden vond de opkomst tegenvallen, 16% meevallen en 71% had deze opkomst wel ver wacht. Op de ene afdeling waren meer vrouwen aanwezig dan op de andere. Dat vond 40% meevallen, 20% tegenvallen en voor de overigen Vanuit nationaal-ekonomisch gezichtspunt kan aan agrarische grond in de Markerwaard een belangrijke waarde worden toegekend indien tenminste dc agrarische produktie van de polder tegen de huidige prijzen in de EG kan worden afgezet. Wanneer echter rekening wordt gehouden met de overschottensituatie in de EG bij de marktorde- ningsprodukten en met de druk op de afzetprijzen door het aanbod van de Markerwaard bij de vrije produkten dan wordt inpoldering ten be hoeve van de landbouw voor de volkshuisvesting al gauw minder inte ressant. Deze konklusies kunnen worden getrokken uit een onlangs bij het Landbouw-Ekonomisch Instituut gereedgekomen studie. In de miljoenennota zijn fiskale maat regelen aangekondigd in het kader van de lastenverlichting voor het be drijfsleven. Een onderdeel hiervan betreft de uitbreiding van de onder nemingsvrijstelling in de vermogens belasting. De ministerraad heeft de Minister en de Staatssekretaris van Financiën gëmachtigd te bevorderen dat het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State wordt gezonden. Dit wetsvoorstel beoogt een oplos sing te vinden voor het knelpunt dat zich met name voordoet bij bedrijfs opvolging binnen de familiekring in de agrarische sektor. Als voorbeeld wordt in dit voorstel genoemd het geval, waarbij het bedrijf wordt overgenomen door een zoon die niet over voldoende eigen middelen be schikt om de overnamesom voor het bedrijf te betalen en daarom het te betalen bedrag geheel of gedeeltelijk aan zijn vader schuldig blijft. Hoewel het vermogen van de vader voor een groot gedeelte in het bedrijf van zijn zoon blijft zitten, verliest de vader volgens de huidige wet zijn onder nemingsvrijstelling, niettegenstaan de hij in feite niet over besteedbaar vermogen beschikt. Voorgesteld wordt met ingang van het kalenderjaar 1985 de onderne mingsvrijstelling in de vermogens belasting ook toe te passen op het vermogen van de belastingplichtige dat betrekking heeft op: - een vordering of rechten op pe riodieke uitkeringen en verstrek kingen of een winstrecht op de gene aan wie de belastingplichti ge zijn onderneming heeft over gedragen. - een onderneming die op grond van een voorovereenkomst in een vennootschap met een in aande len verdeeld kapitaal zal worden ingebracht. - tot een aanmerkelijk belang be horende aandelen in een in Ne derland gevestigde Vennoot schap met in aandelen verdeeld kapitaal. Gelijke behandeling van zowel de persoonlijke ondernemer als de on dernemer die zijn bedrijf uitoefent in de vorm van een B.V. is tevens het doel wat deze maatregel beoogt. De ondernemersvrijstelling houdt in dat bij de heffing van vermogensbe lasting een ondernemingsvermogen van 112.000,- of minder geheel wordt vrijgesteld. Bij een ondernemingsvermogen van 112.000,- tot en met ƒ224.000,- wordt 112.000,- vrijgesteld. Bij een ondernemingsvermogen van meer dan 224.000,- wordt de helft vrij gesteld tot ten hoogste 310.000,-. De besparing aan vermogensbelas ting zal dus ten hoogste 2.480,- kunnen bedragen. A. Michaël was het volgens verwachting. Dat vrouwen maar moeilijk op een ver gadering van de afdeling komen vindt 37% van de besturen. Dat moet voortaan meer gestimuleerd worden. De vrouwen moeten bij dergelijke zaken betrokken worden vindt 21%. Totale indruk Ruim 93% geeft te kennen dat ze het een goed projekt vinden en is zeer positief over de wijze waarop het ge heel gebracht wordt. Iedereen komt aan zijn trekken, zowel de mannen als de vrouwen. Er wordt geadvi seerd om door te gaan met dergelijke projekten omdat het zo goed aan spreekt. De presentatie en het spele lement zijn zeer positief ontvangen. Het in groepsverband werken wordt prettig gevonden omdat jong en oud, man en vrouw, door elkaar komt te zitten. Soumigen vonden het af en toe wat moeilijk voor oudere leden. Vervolg Reeds 17 afdelingen hebben positief gereageerd op de vraag of ze een vervolgbijeenkomst in het komende winterseizoen willen organiseren. Enkele afdelingen bespreken het nog eens en bij 10 afdelingen was verder geen belangstelling meer. Konklusie Het Projekt "Relatie Gezinsbeste dingen en Bedrijfsresultaten" is zeer goed ontvangen bij de leden en af delingsbesturen van de Z.L.M. Naar aanleiding van deze vragenlijst zijn er komende winter al 26 afdelingen die dit projekt op hun programma hebben staan. In volgende artikelen zal verder wor den ingegaan op de inhoud van dit projekt en op de uitslag van een en- quete die de S.E.V. afgelopen zomer heeft gehouden tijdens bijna 150 in dividuele bedrijfsbezoeken. Jaap van Wijck Volgens mededeling van de Stichting Aardappeltermijnmarkt wordt artikel 21 van het reglement m.b.t. de leve ring van aardappelen gewijzigd. De tekst luidt: Indien eert kontrakt afgewikkeld wordt door effektieve levering, zal deze levering moeten voldoen aan de navolgende voorwaarden: konsumptie-aardappelen: Elke levering moet bestaan uit de gehele kontrakthoeveelheid van 15.000 kg netto en voldoen aan de omschrijving van het kontrakt, zoals deze door de Kas bij de registratie van het desbetreffende kontrakt in haar boeken is vermeld, alsmede aan de kwaliteitseisen, konform Artikel 7 onder a, sub 3; verpakt in 600 voor verpakking van aardappelen gang bare nieuwe kunststof zakken met een inhoud van minstens 25 kg netto per zak die voldoet aan de ten tijde van de stichting vastgestelde en door de Kas ter beurze bekendgemaakte richtlijnen; opgeslagen in een van de bewaarplaatsen welke door de stich ting zijn aangewezen en dienove reenkomstig door de Kas zijn toege laten. Het nettogewicht wordt ver kregen door het bruto gewicht te verminderen met het daartoe strek kende in bovenbedoelde richtlijnen vermelde gewicht dat de verpakking wordt geacht te hebben. (Deze wijziging is van kracht met in gang van 6 december 1984 en zak werking hebben t.a.v. kontrakten betreffende konsumptie-aardappe len van oogst 1985 en volgende oog sten). In de studie is een berekening ge maakt van de nationaal-ekonomi sche waarde van grond in de Mar kerwaard voor verschillende vormen van agrarisch grondgebruik. Hierbij is rekening gehouden met alle extra baten en extra lasten die agrarische exploitatie van de nieuwe grond met zich meebrengt voor de Nederlandse volkshuishouding. Dit betekent dat ook rekening is gehouden met de ef- fekten van de inpoldering voor de agrarische producenten op het oude land en voor de Nederlandse konsu- ment, voor zover de produktie van de Markerwaard leidt tot daling van de opbrengstprijzen. De uitkomsten van de berekeningen zijn sterk afhankelijk van de veron derstellingen die worden gehanteerd met betrekking tot de ontwikkeling van de prijzen. Wanneer de extra produktie van marktordeningspro- dukten tegen wereldmarktprijzen moet worden afgezet dan is het ge bruik van de Markerwaard door de landbouw nationaal-ekonomisch ge zien over het algemeen niet verant woord. Dit wordt pas anders wan neer de agrarische produktie van de Pluim op de Hoed van landbouwmi nister Braks. Veel instellingen en or ganisaties zijn het nog steeds niet eens met de Wet van Braks, maar volgens mij juichen veel pluimvee houders en varkenshouders dit be sluit zeer toe. Ik als pluimveehouder met een bedrijf met 60.000 dieren weet erover-mee te praten. De laatste 3 jaar heb ik een groot verlies gele den. Het aanbod van eieren is enorm en overtreft vele malen de vraag, zo dat de handel de pluimveehouder de hoek in drukt. En als je dan ziet wat de konsument hiervoor betaalt, dan word ik onweLvoor een eitje 27 a 28 cent. De handel verdient er goed aan en investeert nauwelijks, terwijl de pluimveehouder met zijn enorme investering de kostprijs niet eens kan beuren, zodat zijn bedrijf sterk in waarde daalt. Vele kollega's hebben het loodje al moeten leggen en velen zullen volgen vrees ik, want de prij zen kunnen best nog verder gaan dalen. Veel pluimveehouders zitten nog met achterstand in betalingen. Komt dit ooit nog goed daar geloof ik niet meer in. Joris Schouten van het Landbouw schap zag de Wet van Braks als een klap in het gezicht van de landbouw. Hij had misschien graag gezien dat vele landbouwers ook nog in de pluimveehouderij stapten? Maar meneer Schouten weet toch wel dat de regering geen eieren op slaat? Al jarenlang zijn wij gewaarschuwd door het Produktschap en de NOP voor te grote uitbreiding. We zouden daarmee ons eigen graf graven en dat is gebeurd. Ik kan me dan ook zéér ergeren aan die organisaties en han delaren in Bouwmaterialen die pro beren de minister terug te fluiten. Hij had dit voor mij 2 jaar eerder mogen doen, dan hadden we misschien nog een paar centen kunnen verdienen. De organisaties hoeven niet te vrezen dat ze in de ons omringende landen massaal pluimveebedrijven zullen gaan bouwen wegens het verbod in Nederland. Elders is de situatie niet Markerwaard: a. kan worden afgezet binnen de EG tegen de huidige relatief hoge gegarandeerde prijzen voor marktordeningsprodukten; b. bij een hoge dollarkoers op de wereldmarkt kan worden ver kocht (graan); c. of, voor zover het vrije produkten betreft, kan worden afgezet zon der dat dit tot prijsdaling leidt (pootaardappelenj. Voor een belangrijk deel zijn de ge noemde afzetmogelijkheden echter beperkt of theoretisch van aard. Verhoudingsgewijs het meest aan trekkelijk is nog de uitbreiding van de produktie van graan en pootaard- appelen eventueel aangevuld met een beperkte oppervlakte tuinbouw- produkten. In de studie is verondersteld dat de huidige werkloosheidsproblemen over 15 jaar, wanneer de Marker waard in gebruik zou zijn genomen, zullen zijn opgelost. Wanneer daarbij de "prijs" voor arbeid (verder) zou dalen dan zou dit de aantrekkelijk heid van inpoldering vergroten. veel beter. Komt Braks terug op zijn besluit dan is het mijns inziens ge daan met de pluimveehouderij en zullen we heel snel in de bijstand te recht komen. Een pluimveehouder in Brabant. Naam en adres bij de redaktie be kend. Het bestuur van het A.S.F. heeft nieuwe administratievoorschriften voor gelegenheidsarbeid vastgesteld. Daarbij is aan de onduidelijkheid over dit vraagstuk 'n einde gekomen. Besloten is met ingang van 1 januari 1985 een nieuw meldingsformulier te hanteren. In een speciaal nummer van ASF- Informatie, dat binnenkort ver schijnt, zal uitgebreid informatiie worden verschaft. Het nieuwe formulier is vanaf ja nuari 1985 bij de regionale kantoren te verkrijgen. Ministerraad akkoord met wetsvoorstel wijziging plantenziektenwet De ministerraad is op 16 november j.l. akkoord gegaan met het wets voorstel inzake de wijziging van de Plantenziektewet. Het voorstel zal nu om advies naar de Raad van State worden gezonden. De oorspronkelijke wet stamt uit 1951. Met de gewijzigde Planten ziektenwet beoogt staatssekretaris A. Ploeg (landbouw en visserij) een meer adekwaat stelsel van möatre- gelen te scheppen om het optreden en verbreiden van.plantenziekten en -plagen te voorkómen. Door de in trekking van de-Bloembollenziekte wet, die nu onderdeel van de gewij zigde wet uitmaakt, wordt bereikt, dat alle fytosanitaire voorschriften voor planten en plantaardige pro dukten in één wettelijk kader zijn verenigd. Vrijdag 7 december 1984 5

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1984 | | pagina 5