KNLC ontevreden
over EG-beleid
Schouten: "Tweede Kamer houdt
bij "interimwet" te weinig
rekening met
landbouwbedrijfsleven"
KNLC kiest
M.J. Varekamp
tot voorzitter
Gewestelijke Raad Zeeland heeft
bedenkingen tegen
beplantingsverordening
POTTEKZ^/
Rekening
KNLC 1983
is vastgesteld
Maisratten
Het stelt voorzitter J. Schouten van het Landbouwschap ernstig teleur
dat de Vaste Commissie voor Landbouw van de Tweede Kamer bij de
behandeling van de interimwet zo weinig rekening heeft gehouden met
de door het landbouwbedrijfsleven naar voren gebrachte bezwaren en
opmerkingen m.b.t. de interimwet van Minister Braks over de beper
king van de varkens- en pluimveehouderij. "Zelfs voor bedrijven die hun
mestafzet op een voor het milieu volstrekt aanvaardbare manier kun
nen regelen, zijn geen uitzonderingen gemaakt. Wel is de Commissie
het gelukkig met ons eens, dat deze noodwet zo snel mogelijk vervan
gen moet worden door de Meststoffenwet en de Wet op de Bodembe
scherming". Aldus Schouten bij de opening van de openbare bestuurs
vergadering van het Landbouwschap woensdag 5 december jl. Schouten
deelde mee dat ook het Landbouwschap met het oog op het gewenste
overleg met de overheid, tot een versnelde standpuntbepaling moeten
komen. Het gaat daarbij vooral om de vraag welke bemestingsnormen
in de toekomst moeten worden toegepast en hoe de financiële lasten
moeten worden verdeeld.
Bij het begin van de laatste vergadering in 1984 feliciteerde onder
voorzitter Geerligs ir. Luteijn namens het hoofdbestuur van het KNLC
met de Koninklijke Onderscheiding die hem op 7 november j.l. werd
verleend. Dat gebeurde tijdens de eeuw feestviering, waarover ook nog
even werd nagepraat. Allen die hebben meegewerkt aan de organisatie
van dat welgeslaagde gebeuren werd nog eens hartelijk dank gebracht.
Het hoofdbest-ur had een aantal (her)benoemingen te verrichten. In de
eerste plaats moest in de statutair per 1 januari a.s. ontstaande vaca
ture C. Geerlings een nieuw lid van het dagelijks bestuur worden ge
kozen. Het wérd, met unanimiteit, de heer J.D. Leeuwma te Drieborg,
voorzitter van de Groninger Maatschappij van Landbouw.
Bij de parlementaire voorbereiding
van de interimwet is volgens Schou
ten opvallend weinig aandacht be
steed aan de juridische en staatsrech
telijke aspekten van het wetsvoorstel.
"De dringendheid van het probleem
- ook door ons erkend - dreigt de
wetgever kennelijk blind te maken
voor de precedentwerking die uit kan
gaan van een oneigenlijk gebruik
van het wettelijk instrumentarium.
Naar de mening van het Landbouw
schap is de interimwet in strijd met
de beginselen van behoorlijke wet
geving en staat hij op gespannen voet
met de Grondwet, het Wetboek van
Strafrecht en mogelijk ook met in
ternationale verdragen. Wij zullen
onze bedenkingen op dit punt tijdig
ter kennis brengen van de Eerste
Kamer. Juist de senaat dient naar
mijn mening deze aspekten zwaar
M.J. Varekamp (42) is benoemd tot
nieuwe voorzitter van het Koninklijk
Nederlands Landbouw-Comité. Per
1 mei 1985 zal hij in die functie de
aftredende voorzitter ir. D. Luteijn
opvolgen. Dat heeft de algemene
vergadering van het KNLC dinsdag
jl. besloten. Drie maanden geleden
was Varekamp unaniem voorge
dragen door de ledenorganisaties
van het Landbouw-Comité. Marius
Varekamp is tuinder in bet West-
land. Sinds 1980 is hij voorzitter van
de Bloemenveiling Westland, een
functie die hij per 1 juni a.s; zal
beëindigen. De nieuwe KNLC-
voorzitter is tweede voorzitter van de
Vereniging van Bloemenveilingen in
Nederland en bestuurslid van het
produktschap voor Siergewassen.
Ook in de Hollandsche Maatschap-
mee te laten wegen in de beoordeling
van het wetsvoorstel".
Gezien de onzekerheid en proble
men rond de superheffing voorspel
de Schouten dat als de Commissie
vasthoudt aan de nu gekozen datum
van 15 december veel mensen voor
een bijna onmogelijke opgave wor
den geplaatst.
De voorzitter deelde mee dat het
Landbouwschap in het komende
overleg met minister Braks afspra
ken hoopt te kunnen maken over de
besteding van de 60 miljoen mcb-
kompensatie voor 1985. Wij hebben
voorgesteld om van dit bedrag 40
miljoen rechtstreeks uit te keren op
basis van de sbe-indeling van de be
drijven en 20 miljoen te gebruiken
voor strukturele inspanningen. Bij
dit laatste denken wij met name aan
het verstrekken van de kapaciteit van
öe voorlichting en een geleidelijker
M.J Varekamp
pij van Landbouw, het KNLC en in
het Landbouwschap behartigt Vare
kamp de belangen van de bloem
kwekerij.
Joris Schouten
verhogen van de bijdragen van de
organisaties aan de SEV. Verder aan
het verstrekken van het praktijkon
derzoek, het temporiseren van de ei
gen bijdrage hieraan van het land
bouwbedrijfsleven en het wegnemen
van knelpunten in de gebouwen
voorziening van enkele onderzoek
sinstituten. Tenslotte zal een belang
rijk bedrag nodig zijn voor onder
zoek op het terrein van de mestver
werking. Daarvoor dient zeker - en
niet alleen volgend jaar - een wezen
lijk deel van de mcb-kompensatie te
worden besteed. De minister zal de
definitieve invulling nog voorleggen
aan de Tweede Kamer.
Wat de aardgasafspraak betreft zei
Schouten het niet eens te zijn met het
oordeel van de Commissie dat het
hier gaat om een ongeoorloofde
steunmaatregel. Ik ben van mening
dat we een privaatrechtelijk kontrakt
hebben gesloten en daarbij vanuit
een sterke onderhandelingspositie
een gunstige prijs hebben weten te
bedingen. De Nederlandse regering
is bij de totstandkoming van deze
privaatrechtelijke overeenkomst op
geen enkele wijze betrokken ge
weest. Zodra daarvoor gelegenheid
is, zullen wij de Commissie dan ook
in deze zin informeren".
De algemene vergadering van het
K.N.L.C. behandelde op 4 de
cember j.l. de financiële jaar
stukken over het jaar 1983, waar
voor op voorstel van de Vaste Fi
nanciële Commissie aan de se
cretaris-penningmeester déchar
ge werd verleend.
Over het resultaat kan worden
meegedeeld dat de rekening sloot
met een voordelig saldo ter
hoogte van 50.000,— tegen
een begroot nadelig saldo. Een
gunstig resultaat derhalve, ware
het niet dat de reden -evenals in
de voorgaande jaren 1981 en
1982- een minder plezierige
was, nl inkomsten verbonden aan
langdurige ziekte van medewer
kers op het secretariaat, waaron
der de algemeen-secretaris.
De vergadering stelde verder de
begroting voor 1985 vast, waarin
de afdrachten van de provinciale
landbouwmaatschappijen niet
zijn verhoogd, maar blijven vast
gesteld op het niveau van 1984.
die reden acht de Raad het niet
wenselijk dat het plan in deze vorm
door de gemeenteraad zal worden
vastgesteld. Een door de Raad aan
gedragen alternatief maakt woning
bouw in dat gebied op verantwoorde
wijze mogelijk.
De Gewestelijke Raad heeft kennis
genomen van de aktie "Letten op
landbouw-trekkers" welke is geor
ganiseerd door de provincie Zeeland,
de Rijkspolitie district Middelburg
en Veilig Verkeer Nederland. Het
belang van een dergelijke actie wordt
door de Raad onderkend, daarom
betreurt de Raad het niet bij de
voorbereiding ervan te zijn inge
schakeld. Met de organisatoren is
inmiddels overleg gepleegd over de
toekomstige betrokkenheid van de
Gewestelijke Raad bij de volgende
aktie, die naar verwachting najaar
1985 zal worden gehouden.
Verder werden in de advies-organen
van het Landbouwschap voor de ko
mende tweejarige zittingsperiode de
zitting hebbende personen bijna al
len opnieuw aangewezen. Van de
nieuw benoemde leden zijn te noe
men: de heer H.C. van der Maas te
Kats in de hoofdafdeling Akker
bouw (vacature A.J.G. Doeleman),
de heer W.A. Sanders te Boskoop in
de afdeling Boomteelt (vacature W.
Abbing) en de heren J. Panman te
Lelystad en A.H. Munters te Fijnaart
in de commissie Grondgebruik (in de
vacature J.T. Keur en J. te Voortwis
Met hartelijk dank voor zijn langja
rige, waardevolle inbreng werd af
scheid genomen van de heer J. te
Voortwis, als voorzitter van de com
missie Grondgebruik en adviseur
van het hoofdbestuur. Nieuwe voor
zitter van de KNLC-commissie is
geworden de heer A. Barlagen te
Nieuwolda.
EG-landbouwbeleid
Het hoofdbestuur had weinig waar
dering voor het veranderlijk Brus
selse beleid ten*aanzien van de da
tum voor de eerste inning van de su
perheffing op melk. De hoop werd
uitgesproken dat nationaal een
werkbare toepassing mogelijk is.
Wederom legde men de nadruk op
het nodige welslagen van de op
koopregeling en op zo billijk
mogelijke afhandeling van gevraag
de extra kwota. Ter sprake kwam
ook kort het beleid voor het komen
de melkprijsjaar, op vragen aan
gaande aanpassingen van het sys
teem en bijbehorende prijsbeleid zal
zeker nog terdege gestudeerd moeten
worden, vond het hoofdbestuur.
Ook uitte het nogmaals zijn mis
noegen over het ÊG-graanbeleid. Er
moet krachtig blijven worden aan
gedrongen op zo veel mogelijk ex
port van tarwe. Brussel moet ter
Maar het nieuws van de dag
voorkoming van enorme voorraden
op commercieël concurrerende wijze
de mogelijkheden tot afzet naar der
de landen benutten.
Mestproblematie
Uiteraard kwam het hoofdbestuur
terug op de grote bezwaren die ver
bonden zijn aan de botte ingreep van
overheidswege in de varkens- en
pluimveehouderij en die eerder wer
den gepubliceerd. Ook de behande
ling van de tijdelijke beperkingswet
in de Tweede Kamer heeft het
hoofdbestuur erg teleurgesteld,
vooral nu ook ten onrechte nog een
maatstaf bedrijfsomvang ten aanzien
van nog toegestane uitbreiding
dreigt te worden gehanteerd.
Het hoofdbestuur sprak nog over de
besteding van het, overigens te ge
ringe, bedrag ter compensatie van de
aanstaande verlaging van Neder
landse monetaire grensverrekening
(en van officiële landbouwprijzen).
Uitgaande van de politieke realiteit
van gedeeltelijke besteding aan
structurele maatregelen legde het
hoofdbestuur de nadruk op een juis
te verdeling per sector met nader te
overwegen besteding in de eigen
sector.
Het hoofdbestuur ging graag ak
koord met spoedige instelling door de
centrale landbouworganisaties van
een coördinatie-orgaan voor de
geautomatiseerde informatieverzor
ging van land- en tuinbouwbedrijven.
De regeringsbeslissingen over de
"groene" structuurschema's hadden
tenslotte ook de aandacht van het
hoofdbestuur. Wat natuur- en land-
bouwschapsbehoud betreft wordt de
agrarische bedrijfsontwikkeling op
gehangen aan te veel vaagheid. En de
landinrichting is bepaald niet gevrij
waard voor verdere butgettaire beper
kingen.
ir. G.D.J. Struikenkamp
POTTEK1JKER
Vrijdag 7 december 1984
De ontwerp-provinciale bëplantingsverordening ontmoet bij de Raad
bedenkingen voor wat betreft het brengen van erfbeplantingen onder de
werking van deze verordening. De Raad is van mening dat de erfbe-
planting een onderdeel vormt van een huiskavel waar ingrepen mogelijk
moeten zijn wanneer de bedrijfsvoering resp. de bouw van gebouwen dat
noodzakelijk maakt zonder dat daarvoor weer afzonderlijke procedures
voor het verkrijgen van een kapvergunning aan verbonden dienen te
zijn. Bovendien zal naar de mening van de Raad van regeling van de
herplantplicht soepel moeten worden toegepast wil deze verordening
niet zijn doel voorbij gaan. Wanneer namelijk teveel beperkingen wor
den gelegd op aangelegde respectievelijk nog te realiseren beplantingen
zal eerder een ontmoediging van een voorgenomen beplanting worden
teweeg gebracht dan een aanmoediging.
Het bestemmingsplan "Baarland, op zeer korte afstand van een tweetal
gedeelte Kolewiegenhoek lgeeft de agrarische bedrijven. Bij een gebrui-
Gewestelijke Raad aanleiding om kelijke toepassing van de regelen uit
bezwaar aan te tekenen bij de ge- de milieuwetgeving (en in het bij-
meenteraad van Borsele. De gepro- zonder de Hinderwet) zal hét nor-
jekteerde woningbouw zal, volgens maal funktioneren van deze bedrij-
dit plan, moeten worden gerealiseerd ven vrijwel onmogelijk worden. Om
Ik reed eens, in het najaar,
langs een akker vol mais ergens
in Walcheren. Het gewas was 'IJ
rijp en mooi. Met een grote
machine werden de planten van
de akker geschoren. Ze pas
seerden door het mysterieuze
binnenste van die machine en
werden er dan als een dikke
groene straal haksel in een
klaar staande wagen gespoten.
Overvloed! Een gezellige kud
de vaarzen, die toch niets te
doen had, stond likkebaardend
toe te kijken vanuit een aan
leunend perceel. Hun tafeltje
was weer gedekt in komende
barre maanden.
De vanzelfsprekendheid van dit
tafereel bracht de volgende
episode terug in mijn gedach
ten. Het was in Afrika, begin
1968. Er heerste een ratten-
plaag in onze omgeving. Ik
wandelde tussen de akkertjes
door die rond een klein dorp
waren gelegen. De regen was
goed geweest, en de mensen
hadden mais, gierst en rijst ge
plant: rijst voor de zondag,
gierst voor het feestbier en mais
voor de dagelijkse kost. De
mannen die op het veld aan het
werk waren, vriendelijk als al
tijd, hielden even op om een
praatje te maken en het nieuws
van de das uit te wisselen.
was niet zo goed: "De ratten
komen bij nacht, nadat we ge
plant hebben. Ze graven de
korrels op en eten die. Kijk
maar". En ze tonen me een
handvol zaad waar de kiem van
uitgeknabbeld is.
"Dat is erg. Wat doen jullie
eraan?"
"Niets. Wat kunnen we eraan
doen? Ze komen en ze gaan in
de nacht. We planten opnieuw,
en ze komen weer. Het is een
slecht jaar voor ons. We zullen
honger lijden
"Maar is er dan niemand die
enig idee heeft wat eraan te
doen?" "Niemand". Of toch?
Een van de mannen denkt dat
wellicht de landbouw officier
van de regering in de stad hier
kan helpen. "Maar dat is toch
geen wonderdokter of ratten
vanger?"
Katten!? Maar wie geeft ons
katten??" En ze gingen weer
door met hun werk. A Is de rat
ten vannacht hun zaad weer
opvreten zullen ze morgen op
nieuw planten, op dezelfde ma
nier, op hoop van zegen, totdat
ofwel de ratten verdwijnen, of
wel hun mais op is. Het ziet
ernaar uit dat cfe. ratten het
zullen winnen.
Dit waren boereri in een arm
Afrikaans land, zestien jaren
terug, vechtend voor ontwikke
ling, hunkerend naar iets meer
dan het barre voortbestaan.
Maar ze wisten geen raad met
dip rnt/pn 11 \mpP