KNLC ontevreden over EG-beleid Schouten: "Tweede Kamer houdt bij "interimwet" te weinig rekening met landbouwbedrijfsleven" KNLC kiest M.J. Varekamp tot voorzitter Gewestelijke Raad Zeeland heeft bedenkingen tegen beplantingsverordening POTTEKZ^/ Rekening KNLC 1983 is vastgesteld Maisratten Het stelt voorzitter J. Schouten van het Landbouwschap ernstig teleur dat de Vaste Commissie voor Landbouw van de Tweede Kamer bij de behandeling van de interimwet zo weinig rekening heeft gehouden met de door het landbouwbedrijfsleven naar voren gebrachte bezwaren en opmerkingen m.b.t. de interimwet van Minister Braks over de beper king van de varkens- en pluimveehouderij. "Zelfs voor bedrijven die hun mestafzet op een voor het milieu volstrekt aanvaardbare manier kun nen regelen, zijn geen uitzonderingen gemaakt. Wel is de Commissie het gelukkig met ons eens, dat deze noodwet zo snel mogelijk vervan gen moet worden door de Meststoffenwet en de Wet op de Bodembe scherming". Aldus Schouten bij de opening van de openbare bestuurs vergadering van het Landbouwschap woensdag 5 december jl. Schouten deelde mee dat ook het Landbouwschap met het oog op het gewenste overleg met de overheid, tot een versnelde standpuntbepaling moeten komen. Het gaat daarbij vooral om de vraag welke bemestingsnormen in de toekomst moeten worden toegepast en hoe de financiële lasten moeten worden verdeeld. Bij het begin van de laatste vergadering in 1984 feliciteerde onder voorzitter Geerligs ir. Luteijn namens het hoofdbestuur van het KNLC met de Koninklijke Onderscheiding die hem op 7 november j.l. werd verleend. Dat gebeurde tijdens de eeuw feestviering, waarover ook nog even werd nagepraat. Allen die hebben meegewerkt aan de organisatie van dat welgeslaagde gebeuren werd nog eens hartelijk dank gebracht. Het hoofdbest-ur had een aantal (her)benoemingen te verrichten. In de eerste plaats moest in de statutair per 1 januari a.s. ontstaande vaca ture C. Geerlings een nieuw lid van het dagelijks bestuur worden ge kozen. Het wérd, met unanimiteit, de heer J.D. Leeuwma te Drieborg, voorzitter van de Groninger Maatschappij van Landbouw. Bij de parlementaire voorbereiding van de interimwet is volgens Schou ten opvallend weinig aandacht be steed aan de juridische en staatsrech telijke aspekten van het wetsvoorstel. "De dringendheid van het probleem - ook door ons erkend - dreigt de wetgever kennelijk blind te maken voor de precedentwerking die uit kan gaan van een oneigenlijk gebruik van het wettelijk instrumentarium. Naar de mening van het Landbouw schap is de interimwet in strijd met de beginselen van behoorlijke wet geving en staat hij op gespannen voet met de Grondwet, het Wetboek van Strafrecht en mogelijk ook met in ternationale verdragen. Wij zullen onze bedenkingen op dit punt tijdig ter kennis brengen van de Eerste Kamer. Juist de senaat dient naar mijn mening deze aspekten zwaar M.J. Varekamp (42) is benoemd tot nieuwe voorzitter van het Koninklijk Nederlands Landbouw-Comité. Per 1 mei 1985 zal hij in die functie de aftredende voorzitter ir. D. Luteijn opvolgen. Dat heeft de algemene vergadering van het KNLC dinsdag jl. besloten. Drie maanden geleden was Varekamp unaniem voorge dragen door de ledenorganisaties van het Landbouw-Comité. Marius Varekamp is tuinder in bet West- land. Sinds 1980 is hij voorzitter van de Bloemenveiling Westland, een functie die hij per 1 juni a.s; zal beëindigen. De nieuwe KNLC- voorzitter is tweede voorzitter van de Vereniging van Bloemenveilingen in Nederland en bestuurslid van het produktschap voor Siergewassen. Ook in de Hollandsche Maatschap- mee te laten wegen in de beoordeling van het wetsvoorstel". Gezien de onzekerheid en proble men rond de superheffing voorspel de Schouten dat als de Commissie vasthoudt aan de nu gekozen datum van 15 december veel mensen voor een bijna onmogelijke opgave wor den geplaatst. De voorzitter deelde mee dat het Landbouwschap in het komende overleg met minister Braks afspra ken hoopt te kunnen maken over de besteding van de 60 miljoen mcb- kompensatie voor 1985. Wij hebben voorgesteld om van dit bedrag 40 miljoen rechtstreeks uit te keren op basis van de sbe-indeling van de be drijven en 20 miljoen te gebruiken voor strukturele inspanningen. Bij dit laatste denken wij met name aan het verstrekken van de kapaciteit van öe voorlichting en een geleidelijker M.J Varekamp pij van Landbouw, het KNLC en in het Landbouwschap behartigt Vare kamp de belangen van de bloem kwekerij. Joris Schouten verhogen van de bijdragen van de organisaties aan de SEV. Verder aan het verstrekken van het praktijkon derzoek, het temporiseren van de ei gen bijdrage hieraan van het land bouwbedrijfsleven en het wegnemen van knelpunten in de gebouwen voorziening van enkele onderzoek sinstituten. Tenslotte zal een belang rijk bedrag nodig zijn voor onder zoek op het terrein van de mestver werking. Daarvoor dient zeker - en niet alleen volgend jaar - een wezen lijk deel van de mcb-kompensatie te worden besteed. De minister zal de definitieve invulling nog voorleggen aan de Tweede Kamer. Wat de aardgasafspraak betreft zei Schouten het niet eens te zijn met het oordeel van de Commissie dat het hier gaat om een ongeoorloofde steunmaatregel. Ik ben van mening dat we een privaatrechtelijk kontrakt hebben gesloten en daarbij vanuit een sterke onderhandelingspositie een gunstige prijs hebben weten te bedingen. De Nederlandse regering is bij de totstandkoming van deze privaatrechtelijke overeenkomst op geen enkele wijze betrokken ge weest. Zodra daarvoor gelegenheid is, zullen wij de Commissie dan ook in deze zin informeren". De algemene vergadering van het K.N.L.C. behandelde op 4 de cember j.l. de financiële jaar stukken over het jaar 1983, waar voor op voorstel van de Vaste Fi nanciële Commissie aan de se cretaris-penningmeester déchar ge werd verleend. Over het resultaat kan worden meegedeeld dat de rekening sloot met een voordelig saldo ter hoogte van 50.000,— tegen een begroot nadelig saldo. Een gunstig resultaat derhalve, ware het niet dat de reden -evenals in de voorgaande jaren 1981 en 1982- een minder plezierige was, nl inkomsten verbonden aan langdurige ziekte van medewer kers op het secretariaat, waaron der de algemeen-secretaris. De vergadering stelde verder de begroting voor 1985 vast, waarin de afdrachten van de provinciale landbouwmaatschappijen niet zijn verhoogd, maar blijven vast gesteld op het niveau van 1984. die reden acht de Raad het niet wenselijk dat het plan in deze vorm door de gemeenteraad zal worden vastgesteld. Een door de Raad aan gedragen alternatief maakt woning bouw in dat gebied op verantwoorde wijze mogelijk. De Gewestelijke Raad heeft kennis genomen van de aktie "Letten op landbouw-trekkers" welke is geor ganiseerd door de provincie Zeeland, de Rijkspolitie district Middelburg en Veilig Verkeer Nederland. Het belang van een dergelijke actie wordt door de Raad onderkend, daarom betreurt de Raad het niet bij de voorbereiding ervan te zijn inge schakeld. Met de organisatoren is inmiddels overleg gepleegd over de toekomstige betrokkenheid van de Gewestelijke Raad bij de volgende aktie, die naar verwachting najaar 1985 zal worden gehouden. Verder werden in de advies-organen van het Landbouwschap voor de ko mende tweejarige zittingsperiode de zitting hebbende personen bijna al len opnieuw aangewezen. Van de nieuw benoemde leden zijn te noe men: de heer H.C. van der Maas te Kats in de hoofdafdeling Akker bouw (vacature A.J.G. Doeleman), de heer W.A. Sanders te Boskoop in de afdeling Boomteelt (vacature W. Abbing) en de heren J. Panman te Lelystad en A.H. Munters te Fijnaart in de commissie Grondgebruik (in de vacature J.T. Keur en J. te Voortwis Met hartelijk dank voor zijn langja rige, waardevolle inbreng werd af scheid genomen van de heer J. te Voortwis, als voorzitter van de com missie Grondgebruik en adviseur van het hoofdbestuur. Nieuwe voor zitter van de KNLC-commissie is geworden de heer A. Barlagen te Nieuwolda. EG-landbouwbeleid Het hoofdbestuur had weinig waar dering voor het veranderlijk Brus selse beleid ten*aanzien van de da tum voor de eerste inning van de su perheffing op melk. De hoop werd uitgesproken dat nationaal een werkbare toepassing mogelijk is. Wederom legde men de nadruk op het nodige welslagen van de op koopregeling en op zo billijk mogelijke afhandeling van gevraag de extra kwota. Ter sprake kwam ook kort het beleid voor het komen de melkprijsjaar, op vragen aan gaande aanpassingen van het sys teem en bijbehorende prijsbeleid zal zeker nog terdege gestudeerd moeten worden, vond het hoofdbestuur. Ook uitte het nogmaals zijn mis noegen over het ÊG-graanbeleid. Er moet krachtig blijven worden aan gedrongen op zo veel mogelijk ex port van tarwe. Brussel moet ter Maar het nieuws van de dag voorkoming van enorme voorraden op commercieël concurrerende wijze de mogelijkheden tot afzet naar der de landen benutten. Mestproblematie Uiteraard kwam het hoofdbestuur terug op de grote bezwaren die ver bonden zijn aan de botte ingreep van overheidswege in de varkens- en pluimveehouderij en die eerder wer den gepubliceerd. Ook de behande ling van de tijdelijke beperkingswet in de Tweede Kamer heeft het hoofdbestuur erg teleurgesteld, vooral nu ook ten onrechte nog een maatstaf bedrijfsomvang ten aanzien van nog toegestane uitbreiding dreigt te worden gehanteerd. Het hoofdbestuur sprak nog over de besteding van het, overigens te ge ringe, bedrag ter compensatie van de aanstaande verlaging van Neder landse monetaire grensverrekening (en van officiële landbouwprijzen). Uitgaande van de politieke realiteit van gedeeltelijke besteding aan structurele maatregelen legde het hoofdbestuur de nadruk op een juis te verdeling per sector met nader te overwegen besteding in de eigen sector. Het hoofdbestuur ging graag ak koord met spoedige instelling door de centrale landbouworganisaties van een coördinatie-orgaan voor de geautomatiseerde informatieverzor ging van land- en tuinbouwbedrijven. De regeringsbeslissingen over de "groene" structuurschema's hadden tenslotte ook de aandacht van het hoofdbestuur. Wat natuur- en land- bouwschapsbehoud betreft wordt de agrarische bedrijfsontwikkeling op gehangen aan te veel vaagheid. En de landinrichting is bepaald niet gevrij waard voor verdere butgettaire beper kingen. ir. G.D.J. Struikenkamp POTTEK1JKER Vrijdag 7 december 1984 De ontwerp-provinciale bëplantingsverordening ontmoet bij de Raad bedenkingen voor wat betreft het brengen van erfbeplantingen onder de werking van deze verordening. De Raad is van mening dat de erfbe- planting een onderdeel vormt van een huiskavel waar ingrepen mogelijk moeten zijn wanneer de bedrijfsvoering resp. de bouw van gebouwen dat noodzakelijk maakt zonder dat daarvoor weer afzonderlijke procedures voor het verkrijgen van een kapvergunning aan verbonden dienen te zijn. Bovendien zal naar de mening van de Raad van regeling van de herplantplicht soepel moeten worden toegepast wil deze verordening niet zijn doel voorbij gaan. Wanneer namelijk teveel beperkingen wor den gelegd op aangelegde respectievelijk nog te realiseren beplantingen zal eerder een ontmoediging van een voorgenomen beplanting worden teweeg gebracht dan een aanmoediging. Het bestemmingsplan "Baarland, op zeer korte afstand van een tweetal gedeelte Kolewiegenhoek lgeeft de agrarische bedrijven. Bij een gebrui- Gewestelijke Raad aanleiding om kelijke toepassing van de regelen uit bezwaar aan te tekenen bij de ge- de milieuwetgeving (en in het bij- meenteraad van Borsele. De gepro- zonder de Hinderwet) zal hét nor- jekteerde woningbouw zal, volgens maal funktioneren van deze bedrij- dit plan, moeten worden gerealiseerd ven vrijwel onmogelijk worden. Om Ik reed eens, in het najaar, langs een akker vol mais ergens in Walcheren. Het gewas was 'IJ rijp en mooi. Met een grote machine werden de planten van de akker geschoren. Ze pas seerden door het mysterieuze binnenste van die machine en werden er dan als een dikke groene straal haksel in een klaar staande wagen gespoten. Overvloed! Een gezellige kud de vaarzen, die toch niets te doen had, stond likkebaardend toe te kijken vanuit een aan leunend perceel. Hun tafeltje was weer gedekt in komende barre maanden. De vanzelfsprekendheid van dit tafereel bracht de volgende episode terug in mijn gedach ten. Het was in Afrika, begin 1968. Er heerste een ratten- plaag in onze omgeving. Ik wandelde tussen de akkertjes door die rond een klein dorp waren gelegen. De regen was goed geweest, en de mensen hadden mais, gierst en rijst ge plant: rijst voor de zondag, gierst voor het feestbier en mais voor de dagelijkse kost. De mannen die op het veld aan het werk waren, vriendelijk als al tijd, hielden even op om een praatje te maken en het nieuws van de das uit te wisselen. was niet zo goed: "De ratten komen bij nacht, nadat we ge plant hebben. Ze graven de korrels op en eten die. Kijk maar". En ze tonen me een handvol zaad waar de kiem van uitgeknabbeld is. "Dat is erg. Wat doen jullie eraan?" "Niets. Wat kunnen we eraan doen? Ze komen en ze gaan in de nacht. We planten opnieuw, en ze komen weer. Het is een slecht jaar voor ons. We zullen honger lijden "Maar is er dan niemand die enig idee heeft wat eraan te doen?" "Niemand". Of toch? Een van de mannen denkt dat wellicht de landbouw officier van de regering in de stad hier kan helpen. "Maar dat is toch geen wonderdokter of ratten vanger?" Katten!? Maar wie geeft ons katten??" En ze gingen weer door met hun werk. A Is de rat ten vannacht hun zaad weer opvreten zullen ze morgen op nieuw planten, op dezelfde ma nier, op hoop van zegen, totdat ofwel de ratten verdwijnen, of wel hun mais op is. Het ziet ernaar uit dat cfe. ratten het zullen winnen. Dit waren boereri in een arm Afrikaans land, zestien jaren terug, vechtend voor ontwikke ling, hunkerend naar iets meer dan het barre voortbestaan. Maar ze wisten geen raad met dip rnt/pn 11 \mpP

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1984 | | pagina 4