IdllU" Gil
"De overheid reageert meer en meer
tegendraads"
zuidelijke landbouw maatschappij
Voorzitter Akkerbouwkommissie ZLM:
Aanvraagtermijn
opkoopregeling melk verlengd
ip X)
ups'**''*
Km
VRIJDAG 7 DECEMBER 1984
[■a 64e JAARGANG NO.3760
tuinbouwblad
Een instrukteur en een leraar aan de Praktijkschool voor de Veehouderij in het Friese Oenkerk zijn er al eersten in ons land
in geslaagd het melken onder praktijkomstandigheden volledig te automatiseren. Ze zijn al vanaf 1982 bezig met het
ontwikkelen van de "melkautomaat" die is gekoppeld aan een klauwverzorgingsbox. Komt de koe binnen dan wordt het
aangepaste melkstel automatisch tegen de uier aangedrukt. Een mikro-komputer kent het uierbeeld van de koe en bestuurt
het geheel.
Het hoofdbestuur van de ZLM vergaderde op maandag 3
december j.l. in het Landbouwhuis in Goes. In verband
met de algemene vergadering volstond de voorzitter,
A.J.G. Doeleman er mee zijn openingswoord te beperken
tot enkele algemene zaken. Hij konstateerde, dat de
weersomstandigheden in de afgelopen weken er toe
hebben bijgedragen, dat wat van de opgelopen achter
stand in de najaarswerkzaamheden kon worden ingelo
pen. Toch is de situatie in vooral West-Brabant nog erg
ongunstig vergeleken met andere gebieden in zuidwest
Nederland. Het lijkt twijfelachtig of alle gewassen kunnen
worden geoogst. Inmiddels zijn verschillende percelen
uien ondergeploegd. Er is reeds veel tarwe gezaaid. Naar
het zich laat aanzien zal er weinig gerst in het bouwplan
worden opgenomen, ondanks een toespeling in die rich
ting van de zijde van het Ministerie van Landbouw en
Visserij. Vanuit de praktijk zijn er waarschijnlijk terecht
grote vraagtekens gezet bij deze voorlichting om meer
gerst te telen.
Akkerbouw
"Het klimaat is in de akkerbouw een allesoverheersende
faktor voor wat betreft groeiomstandigheden en daaruit
voortvloeiende opbrengsten, zowel kwalitatief als kwan
titatief. Daarenboven zijn de weersomstandigheden
uitermate bepalend voor de oogstmogelijkheden". Aldus
de voorzitter van de ZLM Akkerbouwkommissie de heer
H.C. van der Maas aan het begin van zijn akkerbouwo-
verzicht.
Zowel het één als het ander hebben we dit jaar weer eens
duidelijk kunnen ervaren. De kg-opbrengsten zijn vrijwel
over de hele linie uitstekend te noemen: in ons werkge
bied (vergeleken met 1 983); wintertarwe (bijna) 20%,
konsumptieaardappelen ruim 20%, zaaiuien
25%, suikerbieten 10%. De oogstomstandigheden
echter bij met name de rooiprodukten waren erbarmelijk
slecht. Met als gevolg, individueel per bedrijf en plaatse
lijk soms gevoelige verliezen. De maand november (en
december tot nu toe) heeft met relatief betere weersom
standigheden gelukkig nog voor inhaalmogelijkheid van
de werkachterstand gezorgd. Zelfs zodanig dat het in te
zaaien wintertarweareaal - ondanks de slechte prijsvoor-
uitzichten - toch ook weer op een normaal peil lijkt te gaan
komen. Dat is de aktuele landbouwpraktijk. Daarbij horen
echter ook de huidige slechte prijzen en marktvooruit-
zichten van vrijwel alle produkten, maar met name ook
van de vrije: aardappelen en uien. Niettemin zijn dit vol
gens de heer van der Maas "als we met name over kli
maat-omstandigheden en over prijsvorming van aardap
pelen en uien spreken, toch zaken die grotendeels onder
normale bedrijfsrisiko's te rangschikken zijn." Voor wat
beterft die normale bedrijfsrisiko's zei van der Maas niet
te behoren bij diegenen die vinden dat de overheid die
risiko's dient over te nemen of bij te passen. Daarentegen
was hij wel de overtuiging toegedaan dat diezelfde over
heid wél een zodanig beleid dient te voeren ("in alge
meen politieke, zowel als in specifiek landbouwpolitieke
zin") dat deze bedrijfsrisiko's ook op een normale manier
door de individuele akkerbouwondernemer financieel
opgevangen kunnen worden. Dat wil zeggen dat in het
overheidsbeleid voldoende rekening gehouden wordt
met de eigensoortige ondernemingsrisiko's die de akker-
bouwsektor eigen zijn. "En dat laatste" aTdus de heer van
der Maas "isabsoluut niet zo". De overheid reageert zelfs
meer en meer tegendraads Wat we al mee hadden
wordt in een snel tempo alom afgebrokenIn dit ver
band noemde de voorzitter van de akkerbouwkommissie:
-de zo goed als volledige afbraak van het EG-markt en
prijsbeleid (met als gevolg wereldmarkt dump-
markt)prijsnivo voor onze voornaamste produkten)
-het voorop lopen van onze nationale regering in de
overdreven Brusselse bezuinigingswoede,
-de doorgaande konkurrentievervalsing in vergelijking
met andere EG-lidstaten.
-het wederom niet voldoen van Den Haag aan onze meer
dan gerechtvaardigde eis met betrekking tot noodzake-
"Tot nu toe zijn er 700 aanvragen ingediend voor de op
koopregeling melk, die sinds 1 november jl. van kracht is.
Die aanvragen zijn goed voor zo'n half procent van de
totale hoeveelheid melk, die dit jaar in Nederland gepro
duceerd mag worden en dat is een beetje weinig. Met het
Landbouwschap is afgesproken de aanvraagtermijn te
verlengen tot na 1 december a.s. Tot hoe lang bespreken
we nog met het Landbouwschap".
Dit o.m. zei minister ir. G. Braks (landbouw en visserij) op
27 november jl. tijdens een inleiding voor de Overijsselse
Landbouwmaatschappij te Zwolle.
Volgens de bewindsman is de manoevreerruimte die
noodzakelijk is om een aantal knelgevallen, die voort
vloeien uit de invoering van de superheffing op te lossen,
mede afhankelijk van de resultaten van de opkooprege
ling. Als belangrijke knelpunten signaleerde hij de be-
drijfsovernemers en de kleinere melkveehouderijen, die
om levensvatbaar te zijn nog enige groei nodig hebben.
"De hoeveelheid heffingvrije melk, die als gevolg van de
opkoopregeling vrijkomt, kan voor deze probleemgeval
len de nodige ruimte scheppen", aldus minister Braks.
Hij wees erop, dat de opkoopregeling oudere melkvee
houders de mogelijkheid biedt om met minder aktivitei-
ten toch een aanvaardbaar inkomen te verwerven.
Ook ging de bewindsman in op het aantal wijzigingen
van de Beschikking superheffing. Hij wees er in dit ver
band op, dat, de wijzigingen tot nu altijd een versoepeling
van de regeling betekenden. Zo is onlangs het beleid
verruimd, waardoor melkveehouders die hun grond
overdragen aan gemeenten of andere overheidsinstellin
gen en daarvoor andere grond, waarop geen melkrecht
rust, aangeboden krijgen, hun heffingvrije hoeveelheid
melk mee kunnen nemen naar de vervangende grond.
"Voorwaarde is dan wel", aldus de heer Braks, "dat de
gemeente garandeert, dat de overgenomen grond niet
meer gebruikt wordt voor de produktie van melk. Ook is
het zo, dat de heffingvrije hoeveelheid melk, die verbonden
wordt aan het nieuwe bedrijf, niet komt boven het kwotum,
dat rustte op het oude bedrijf". Teneinde een en ander te
kunnen beoordelen, zullen gemeenten daartoe een ver
zoek moeten indienen bij de minister van landbouw en
visserij. Deze kan dan bijzondere voorwaarden en beper
kingen opleggen.
Ondanks de superheffing gaat als bedrijfsontwikkeling door:
de pas ontwikkelde melkrobot zal opnieuw vQor
produktieverhoging zorgen.
lijke lastenverlichting voor de landbouw, met name in de
fiskale sektor.
-De Haagse eis tot versnelde mede- en zelffinanciering
door de producenten van onderzoek en voorlichting,
-het meer en meer ondergeschikt worden van landbouw-
omstandigheden aan overdreven natuur- en milieu-eisen,
-de "verkwanseling" van de ons rechtens en rechtstreeks
toekomende MCB-kompensatie.
De heer van der Maas zei zich met name ook te storen aan
de te lakonieke en de ongeïnteresseerde houding van
woordvoerders van de verantwoordelijke overheid met
betrekking tot de land- en tuinbouw. Hoewel de land
bouw als altijd moet proberen "de eigen broek op te
houden" kunnen wij ons er landbouwpolitiek gezien met
die konsta'tering niet van afmakenVan der Maas pleitte
er daarom voor een konfrontatie met Den Haag niet uit de
weg te gaan. Vervolgpag. 14