IdllU" Gil "De overheid reageert meer en meer tegendraads" zuidelijke landbouw maatschappij Voorzitter Akkerbouwkommissie ZLM: Aanvraagtermijn opkoopregeling melk verlengd ip X) ups'**''* Km VRIJDAG 7 DECEMBER 1984 [■a 64e JAARGANG NO.3760 tuinbouwblad Een instrukteur en een leraar aan de Praktijkschool voor de Veehouderij in het Friese Oenkerk zijn er al eersten in ons land in geslaagd het melken onder praktijkomstandigheden volledig te automatiseren. Ze zijn al vanaf 1982 bezig met het ontwikkelen van de "melkautomaat" die is gekoppeld aan een klauwverzorgingsbox. Komt de koe binnen dan wordt het aangepaste melkstel automatisch tegen de uier aangedrukt. Een mikro-komputer kent het uierbeeld van de koe en bestuurt het geheel. Het hoofdbestuur van de ZLM vergaderde op maandag 3 december j.l. in het Landbouwhuis in Goes. In verband met de algemene vergadering volstond de voorzitter, A.J.G. Doeleman er mee zijn openingswoord te beperken tot enkele algemene zaken. Hij konstateerde, dat de weersomstandigheden in de afgelopen weken er toe hebben bijgedragen, dat wat van de opgelopen achter stand in de najaarswerkzaamheden kon worden ingelo pen. Toch is de situatie in vooral West-Brabant nog erg ongunstig vergeleken met andere gebieden in zuidwest Nederland. Het lijkt twijfelachtig of alle gewassen kunnen worden geoogst. Inmiddels zijn verschillende percelen uien ondergeploegd. Er is reeds veel tarwe gezaaid. Naar het zich laat aanzien zal er weinig gerst in het bouwplan worden opgenomen, ondanks een toespeling in die rich ting van de zijde van het Ministerie van Landbouw en Visserij. Vanuit de praktijk zijn er waarschijnlijk terecht grote vraagtekens gezet bij deze voorlichting om meer gerst te telen. Akkerbouw "Het klimaat is in de akkerbouw een allesoverheersende faktor voor wat betreft groeiomstandigheden en daaruit voortvloeiende opbrengsten, zowel kwalitatief als kwan titatief. Daarenboven zijn de weersomstandigheden uitermate bepalend voor de oogstmogelijkheden". Aldus de voorzitter van de ZLM Akkerbouwkommissie de heer H.C. van der Maas aan het begin van zijn akkerbouwo- verzicht. Zowel het één als het ander hebben we dit jaar weer eens duidelijk kunnen ervaren. De kg-opbrengsten zijn vrijwel over de hele linie uitstekend te noemen: in ons werkge bied (vergeleken met 1 983); wintertarwe (bijna) 20%, konsumptieaardappelen ruim 20%, zaaiuien 25%, suikerbieten 10%. De oogstomstandigheden echter bij met name de rooiprodukten waren erbarmelijk slecht. Met als gevolg, individueel per bedrijf en plaatse lijk soms gevoelige verliezen. De maand november (en december tot nu toe) heeft met relatief betere weersom standigheden gelukkig nog voor inhaalmogelijkheid van de werkachterstand gezorgd. Zelfs zodanig dat het in te zaaien wintertarweareaal - ondanks de slechte prijsvoor- uitzichten - toch ook weer op een normaal peil lijkt te gaan komen. Dat is de aktuele landbouwpraktijk. Daarbij horen echter ook de huidige slechte prijzen en marktvooruit- zichten van vrijwel alle produkten, maar met name ook van de vrije: aardappelen en uien. Niettemin zijn dit vol gens de heer van der Maas "als we met name over kli maat-omstandigheden en over prijsvorming van aardap pelen en uien spreken, toch zaken die grotendeels onder normale bedrijfsrisiko's te rangschikken zijn." Voor wat beterft die normale bedrijfsrisiko's zei van der Maas niet te behoren bij diegenen die vinden dat de overheid die risiko's dient over te nemen of bij te passen. Daarentegen was hij wel de overtuiging toegedaan dat diezelfde over heid wél een zodanig beleid dient te voeren ("in alge meen politieke, zowel als in specifiek landbouwpolitieke zin") dat deze bedrijfsrisiko's ook op een normale manier door de individuele akkerbouwondernemer financieel opgevangen kunnen worden. Dat wil zeggen dat in het overheidsbeleid voldoende rekening gehouden wordt met de eigensoortige ondernemingsrisiko's die de akker- bouwsektor eigen zijn. "En dat laatste" aTdus de heer van der Maas "isabsoluut niet zo". De overheid reageert zelfs meer en meer tegendraads Wat we al mee hadden wordt in een snel tempo alom afgebrokenIn dit ver band noemde de voorzitter van de akkerbouwkommissie: -de zo goed als volledige afbraak van het EG-markt en prijsbeleid (met als gevolg wereldmarkt dump- markt)prijsnivo voor onze voornaamste produkten) -het voorop lopen van onze nationale regering in de overdreven Brusselse bezuinigingswoede, -de doorgaande konkurrentievervalsing in vergelijking met andere EG-lidstaten. -het wederom niet voldoen van Den Haag aan onze meer dan gerechtvaardigde eis met betrekking tot noodzake- "Tot nu toe zijn er 700 aanvragen ingediend voor de op koopregeling melk, die sinds 1 november jl. van kracht is. Die aanvragen zijn goed voor zo'n half procent van de totale hoeveelheid melk, die dit jaar in Nederland gepro duceerd mag worden en dat is een beetje weinig. Met het Landbouwschap is afgesproken de aanvraagtermijn te verlengen tot na 1 december a.s. Tot hoe lang bespreken we nog met het Landbouwschap". Dit o.m. zei minister ir. G. Braks (landbouw en visserij) op 27 november jl. tijdens een inleiding voor de Overijsselse Landbouwmaatschappij te Zwolle. Volgens de bewindsman is de manoevreerruimte die noodzakelijk is om een aantal knelgevallen, die voort vloeien uit de invoering van de superheffing op te lossen, mede afhankelijk van de resultaten van de opkooprege ling. Als belangrijke knelpunten signaleerde hij de be- drijfsovernemers en de kleinere melkveehouderijen, die om levensvatbaar te zijn nog enige groei nodig hebben. "De hoeveelheid heffingvrije melk, die als gevolg van de opkoopregeling vrijkomt, kan voor deze probleemgeval len de nodige ruimte scheppen", aldus minister Braks. Hij wees erop, dat de opkoopregeling oudere melkvee houders de mogelijkheid biedt om met minder aktivitei- ten toch een aanvaardbaar inkomen te verwerven. Ook ging de bewindsman in op het aantal wijzigingen van de Beschikking superheffing. Hij wees er in dit ver band op, dat, de wijzigingen tot nu altijd een versoepeling van de regeling betekenden. Zo is onlangs het beleid verruimd, waardoor melkveehouders die hun grond overdragen aan gemeenten of andere overheidsinstellin gen en daarvoor andere grond, waarop geen melkrecht rust, aangeboden krijgen, hun heffingvrije hoeveelheid melk mee kunnen nemen naar de vervangende grond. "Voorwaarde is dan wel", aldus de heer Braks, "dat de gemeente garandeert, dat de overgenomen grond niet meer gebruikt wordt voor de produktie van melk. Ook is het zo, dat de heffingvrije hoeveelheid melk, die verbonden wordt aan het nieuwe bedrijf, niet komt boven het kwotum, dat rustte op het oude bedrijf". Teneinde een en ander te kunnen beoordelen, zullen gemeenten daartoe een ver zoek moeten indienen bij de minister van landbouw en visserij. Deze kan dan bijzondere voorwaarden en beper kingen opleggen. Ondanks de superheffing gaat als bedrijfsontwikkeling door: de pas ontwikkelde melkrobot zal opnieuw vQor produktieverhoging zorgen. lijke lastenverlichting voor de landbouw, met name in de fiskale sektor. -De Haagse eis tot versnelde mede- en zelffinanciering door de producenten van onderzoek en voorlichting, -het meer en meer ondergeschikt worden van landbouw- omstandigheden aan overdreven natuur- en milieu-eisen, -de "verkwanseling" van de ons rechtens en rechtstreeks toekomende MCB-kompensatie. De heer van der Maas zei zich met name ook te storen aan de te lakonieke en de ongeïnteresseerde houding van woordvoerders van de verantwoordelijke overheid met betrekking tot de land- en tuinbouw. Hoewel de land bouw als altijd moet proberen "de eigen broek op te houden" kunnen wij ons er landbouwpolitiek gezien met die konsta'tering niet van afmakenVan der Maas pleitte er daarom voor een konfrontatie met Den Haag niet uit de weg te gaan. Vervolgpag. 14

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1984 | | pagina 1