Bestuur OVM wil "maatschappelijk
wangedrag" aanpakken door bijdrage in
beveiliging auto's.
Kortingsaktie op aanbrengen alarminstallatie
fden hollanderlaan 10
tel: 01100-24000
Ks/P
Ingezonden
Onze "Heilige Koe
Van Goes naar Waarde....
Voorzitter v. Nieuwenhuijzen: "100.000
motorvoertuigen-polissen belangrijke
mijlpaal in OVM-gebeuren".
De Onderlinge Verzekerings Maat
schappij van de Zuidelijke Landbouw
Maatschappij (in de volksmond de
OVM) heeft sinds haar oprichting in
1950 een gestage groei doorgemaakt.
Op 7 november j.l. bereikte de OVM
een bijzonder hoogtepunt in haar
bestaan toen de sinds de oprichting
aan de Onderlinge verbonden direk-
teur J. de Lange zijn handtekening
kon zetten onder de 100.000ste ver
zekeringspolis in de autobranche.
Een bijzonder heuglijke gebeurtenis
voor de maatschappij, de aangesloten
leden en zeker ook voor de Lange die
nog juist voor zijn pensionering begin
1985 de 100.000 vol kan maken.
De gelukkige was ds. J. de Bie uit
Waarde. De heer en mevrouw de Bie
werden door het bestuur van de
OVM letterlijk en figuurlijk in de
bloemen gezet. Het echtpaar kreeg
naast een jaar gratis verzekering een
beveiligingsinstallatie voor de auto
aangeboden terwijl ook de installe-
ringskosten geheel voor rekening van
de maatschappij komen. De OVM
heeft bovendien in het kader van de
100.000ste polis besloten aan iedere
kasko-verzekerde die zijn personen
auto voorziet van een beveiligings
installatie 20%- in de aankoopkosten
en installering van deze beveiliging
gaan bijdragen. De OVM is daarmee
de eerste verzekeraar in ons land die
op deze wijze de kriminaliteit aan
pakt. Het is de stellige overtuiging
van het OVM bestuur dat het aan
brengen van een beveiligingsinstal
latie daartoe een goede bijdrage zal
leveren.
Diefstal inbraakschades
Met betrekking tot het schadever-
loop valt de laatste jaren een sterke
ontwikkeling te bespeuren in de sec
tor van diefstal en inbraak. Hoewel
in de randstad Holland het al lang zo
is. dat een fiets, brommer of auto niet
onbeheerd, d.w.z. onafgesloten kan
worden achtergelaten, blijkt deze
criminaliteit ook meer en meer door
te dringen naar Zeeland en vooral
ook Brabant. Was het voor enige ja
ren, zo, dat gemiddeld éénmaal per
maand een gestolen auto werd ge
meld, nu is dat verschijnsel bij de
OVM bijna een wekelijkse gebeur
tenis geworden. Veel erger is echter
het toegenomen inbraakrisico in au
to's, waarbij men het vooral gemunt
heeft op radio- en cassette-appara-
tuur. De kosten van de gestolen ap
paratuur nog daargelaten is de
bijkomende schade meestal veel er
ger, zoals ingeslagen ruiten, gefor
ceerde portiersloten, beschadigd
binnenwerk etc. Dit verschijnsel is
intussen dagelijkse kost geworden.
Om aan te geven, welke omvang dit
binnen onze maatschappij heeft be
reikt, volgen hier enkele cijfers.
In de afgelopen drie kwartalen van
1984 werden uaar liefst 30 bromfiet
sen en 32 personenauto's gestolen,
waarvan er slechts drie auto's werden
teruggevonden. In diezelfde periode
kwam er 245 inbraakschades in per
sonenauto's binnen. Het is niet al
leen de hoogte van het schadebedrag
maar veel meer het toenemend ver
schijnsel "maatschappelijk wange-
draé", dat het bestuur heeft doen
besluiten hiertegen aktie te gaan on
dernemen middels het subsidiëren
van de aanschaf van een beveili
gingsinstallatie.
Het bestuur yan de OVM heeft sinds
'haar oprichting steeds gekozen voor
een strakke acceptatiepolitiek. Een
rustige uitbouw had de voorkeur
boven een explosieve ontwikkeling.
Niettemin kwam de O.V.M. in een
stroomversnelling terecht. Het ver
trouwen was gevestigd en de snelle
afwikkeling van schades was tot ver
buiten het werkgebied bekend.
Reeds in 1972 volgde de 30.000ste
polis en in 1975, het 25ste boekjaar,
de 40.000ste. Intussen was ook ge
start met een medische varia branche,
d.w.z. ongevallen- en arbeidsonge
schiktheidsverzekering voor zelf
standigen. Reeds in 1977 werd de
50.000ste polis ingeschreven en
volgde in 1978 de 60.000ste, in 1979
de 70.000ste, terwijl begin 1981 de
80.000ste polis werd ingeboekt. De
laatste jaren was het verzekerde be-
stadn met rond 10.000 voertuigen per
jaar toegenomen. Reden voor het
bestuur om wat gas terug te gaan
nemen. In januari 1983 bereikte de
O.V.M. de 90.000ste polis terwijl op 6
november jl. officieel de uitreiking
van de 100.000ste polis plaats vond.
Daarnaast zijn in de loop der jaren
andere branches aangepakt zoals de
medische varia, brandverzekering
voor opstallen en inboedel, W.A.-
bedrijf- en particuliere verzekering,
ongevallen-inzittenden en gezinson
gevallenverzekering.
"Gekonstateerd kan worden, dat aan
de aanvankelijke opdracht om met
voordelige tarieven en voorwaarden
de leden-verzekerden van dienst te
zijn, nog steeds wordt voldaan. Ster
ker zelfs, het verschil in premie is in
de loop der jaren groter geworden in
het voordeel van de O.V.M.", zo
stelde voorzitter v. Nieuwenhuijzen
van de O.V.M. bij de aanbieding van
de 100.000ste polis tevreden vast.
Advertentie I.M.
GEMINI f.
AUTO-
ALARMEN
99
Vrijdag 16 november 1984
U wist het misschien allang, ik dacht
het te weten, maar toch viel het me
bar tegen. Over de vraag wat autorij
den in feite kost, ben ik aan het reke
nen en filosoferen geslagen. Tijd ge
noeg met het regenachtig weer en
mogelijk wel eens nuttig in een tijd
dat kostenbewaking hoog in ons
vaandel dient te staan.
Om tot een zinnige berekening te
komen heb ik me een gemiddelde
autogebruiker voorgesteld. De lezer
kan zijn situatie zelf invullen.
Uitgaande van aanschaf nieuw en
-inruil na 4 jaar kom ik aan de vol
gende gegevens:
Aanschaf nieuwwaarde f 26.000,
Jaarlijks gebruik 22.000 km.
All risk verzekering 1.000,
Wegenbelasting en kenteken 400,
Garagekosten: olie en reparatie
ƒ500,
Evt. schade, inkl. no-claim verlies (in
4 jaar) f 500.
Brandstof: 8 ltr. benzine per 100 km.
a 1,80 per ltr.
Rente geïnvesteerd kapitaal 8%
Aannemend dat na 4 jaar bij inruil
de waarde nog 40 a 50% van de aan
schafprijs is en een nieuwe vergelijk
bare auto 10% duurder is geworden,
kom ik tot de volgende jaarlijkse
kosten berekening (ekskl. fiskale
konsekwenties)
Bijbetaling na 4 jaar 14.500,-
ƒ3.625,
Rente van 20.000,- (gem.waarde) a
8% 1.600,
Verzekering 1.000,
Wegenbelasting 400,
Garagekosten 500,
Schaden -I- verlies no-claim 125,
Benzine 1760 liter a 1.80 3.189.
Div. kosten: eigen onderhoud,
ANWB. etc. 182.
Jaartotaal 10.800,
Kosten per km 0.482 of per dag
ƒ29,-.
Filosoferend:
a. Ik zit bij 22.000 km per jaar en
een gemiddelde snelheid van 70-
"Als we al de 100.000 polissen
van de OVM uitleggen op één
terrein, beslaan ze een opper
vlakte van 0,6 ha. Voor een boer
tegenwoordig geen levensvatbare
oppervlakte meer, maar voor een
onderlinge verzekeringsmaat
schappij toch een vruchtbaar
stukje grond", dit zei voorzitter
.van Nieuwenhuyzen van de
OVM bij de uitreiking van de
100.000ste polis aan het echtpaar
de Bie uit Waarde. Aanééngelegd
beslaan de polissen een afstand
van 30 km, heen en weer van
Goes naar Waarde. Indien we de
100.000 bij ons verzekerde voer
tuigen achter elkaar zouden
plaatsen, dan kregen we een ver
schrikkelijke file die ongeveer
500 km lang zou zijn en daarmee
ons volledige werkgebied van
Zeeland en Brabant zou omgren
zen.
Het toenemend aandeel in het
schadepercentage van deze dief
stallen is gestegen tot 2 mil
joen gulden.
0 WllCiwiliieK ttJaxr,Kfe&ppts 'C
i OH»
Iftl,
J'
16 Zit
xi waxrcU
wzttèt v«x ><r. Sa
•f «n ptrswvi wk'SiZcv,
b'fawtaarttij. ik-if-paf.
tjiv.r. Ktvmifr
Mogelijk dat wij daarmee een
muur zouden kunnen vormen om
alle slechte invloeden van buiten
af te weren uit onze eigen regio,"
"zo merkte de heer v. Nieuwen
huyzen bij de feestelijke uitrei
king op.
De uitreiking van de 100.000 ste polis aan het echtpaar de Bie vond plaats in hel
hoofdkantoor van de O. V.M. te Goes.
In de bestuurskamer, van de OVM
aan de Fr. den Hollanderlaan in Goes
werd in aanwezigheid van het Dage
lijks Bestuur de direktie en de staf
medewerkers, op 6 november aan de
heer en mevrouw de Bie uit Waarde
de 100.000ste polis symbolisch uitge
reikt door de direkteur van de OVM
de heer J. de Lange. Bij die gelegen
heid sprak de voorzitter van de OVM
de heer J.v. Nieuwenhuijzen van een
mijlpaal in het O.V.M.-gebeuren".
"100.000 motorvoertuigen-polissen
geboekt in 34 jaar, door een regionaal
werkende onderlinge verzekering
maatschappij is een aantal, waarbij
we graag even stil blijven staan".
km per uur: 314 uur in mijn auto:
kosten 33,75 per uur.
b. Hoeveel h.a. tarwe (b.v.) moet
men verbouwen, of hoeveel
koeien moet men de kostgeven
om die trouwe makker aan de
praat te houden?
Of is die filosofie heiligschennis aan
onze koe die waarschijnlijk één van
de produktiefste troetelkinderen is
van 's Rijks schatkist, ergo: Als ik
aanneem dat er 4 miljoen auto's in
Nederland rondtoeren, moet er jaar
lijks naar bovenstaande berekening
42,4 miljard gulden over de toon
bank komen om die veestapel op
gang te houden. Of zie ik dat ver
keerd?
F.B. te Dinteloord
Hij schetste de ontwikkeling van de
onderlinge sinds haar oprichting 34
jaar geleden door de Zuidelijke
Landbouw Maatschappij en plaatste
daarbij de direkteur en onder-direk-
teur de Lange en Visscher in het
zonnetje als de stimulerende mannen
van het eerste uur.
"Mede door hun inzet en die van het
personeel zijn wij geworden tot wat
we nu zijn: een onderlinge die van
daag zijn 100.000ste polis uitreikt. Zij
hebben gestalte gegeven aan een be
leid dat altijd gericht is geweest op
een gematigde groei en dit heeft men
bereikt door een vrij strak accepta-
tiebeleid te voeren, gericht op het
plattelandsgebeuren, daarbij onze
afkomst niet verloochenend".
Hoewel de OVM met zijn 100.000
polissen in de ogen van de collega
verzekeraars nog maar een kleine
verzekeraar is nam v. Nieuwenhuij
zen de vrijheid te zeggen, dat groot
niet altijd beter is, en zeker niet altijd
goedkoper". Ons als bestuur en di
rektie staat één ding voor ogen, het
belang van onze leden-verzekerden te
behartigen".
4*