Bestuur OVM wil "maatschappelijk wangedrag" aanpakken door bijdrage in beveiliging auto's. Kortingsaktie op aanbrengen alarminstallatie fden hollanderlaan 10 tel: 01100-24000 Ks/P Ingezonden Onze "Heilige Koe Van Goes naar Waarde.... Voorzitter v. Nieuwenhuijzen: "100.000 motorvoertuigen-polissen belangrijke mijlpaal in OVM-gebeuren". De Onderlinge Verzekerings Maat schappij van de Zuidelijke Landbouw Maatschappij (in de volksmond de OVM) heeft sinds haar oprichting in 1950 een gestage groei doorgemaakt. Op 7 november j.l. bereikte de OVM een bijzonder hoogtepunt in haar bestaan toen de sinds de oprichting aan de Onderlinge verbonden direk- teur J. de Lange zijn handtekening kon zetten onder de 100.000ste ver zekeringspolis in de autobranche. Een bijzonder heuglijke gebeurtenis voor de maatschappij, de aangesloten leden en zeker ook voor de Lange die nog juist voor zijn pensionering begin 1985 de 100.000 vol kan maken. De gelukkige was ds. J. de Bie uit Waarde. De heer en mevrouw de Bie werden door het bestuur van de OVM letterlijk en figuurlijk in de bloemen gezet. Het echtpaar kreeg naast een jaar gratis verzekering een beveiligingsinstallatie voor de auto aangeboden terwijl ook de installe- ringskosten geheel voor rekening van de maatschappij komen. De OVM heeft bovendien in het kader van de 100.000ste polis besloten aan iedere kasko-verzekerde die zijn personen auto voorziet van een beveiligings installatie 20%- in de aankoopkosten en installering van deze beveiliging gaan bijdragen. De OVM is daarmee de eerste verzekeraar in ons land die op deze wijze de kriminaliteit aan pakt. Het is de stellige overtuiging van het OVM bestuur dat het aan brengen van een beveiligingsinstal latie daartoe een goede bijdrage zal leveren. Diefstal inbraakschades Met betrekking tot het schadever- loop valt de laatste jaren een sterke ontwikkeling te bespeuren in de sec tor van diefstal en inbraak. Hoewel in de randstad Holland het al lang zo is. dat een fiets, brommer of auto niet onbeheerd, d.w.z. onafgesloten kan worden achtergelaten, blijkt deze criminaliteit ook meer en meer door te dringen naar Zeeland en vooral ook Brabant. Was het voor enige ja ren, zo, dat gemiddeld éénmaal per maand een gestolen auto werd ge meld, nu is dat verschijnsel bij de OVM bijna een wekelijkse gebeur tenis geworden. Veel erger is echter het toegenomen inbraakrisico in au to's, waarbij men het vooral gemunt heeft op radio- en cassette-appara- tuur. De kosten van de gestolen ap paratuur nog daargelaten is de bijkomende schade meestal veel er ger, zoals ingeslagen ruiten, gefor ceerde portiersloten, beschadigd binnenwerk etc. Dit verschijnsel is intussen dagelijkse kost geworden. Om aan te geven, welke omvang dit binnen onze maatschappij heeft be reikt, volgen hier enkele cijfers. In de afgelopen drie kwartalen van 1984 werden uaar liefst 30 bromfiet sen en 32 personenauto's gestolen, waarvan er slechts drie auto's werden teruggevonden. In diezelfde periode kwam er 245 inbraakschades in per sonenauto's binnen. Het is niet al leen de hoogte van het schadebedrag maar veel meer het toenemend ver schijnsel "maatschappelijk wange- draé", dat het bestuur heeft doen besluiten hiertegen aktie te gaan on dernemen middels het subsidiëren van de aanschaf van een beveili gingsinstallatie. Het bestuur yan de OVM heeft sinds 'haar oprichting steeds gekozen voor een strakke acceptatiepolitiek. Een rustige uitbouw had de voorkeur boven een explosieve ontwikkeling. Niettemin kwam de O.V.M. in een stroomversnelling terecht. Het ver trouwen was gevestigd en de snelle afwikkeling van schades was tot ver buiten het werkgebied bekend. Reeds in 1972 volgde de 30.000ste polis en in 1975, het 25ste boekjaar, de 40.000ste. Intussen was ook ge start met een medische varia branche, d.w.z. ongevallen- en arbeidsonge schiktheidsverzekering voor zelf standigen. Reeds in 1977 werd de 50.000ste polis ingeschreven en volgde in 1978 de 60.000ste, in 1979 de 70.000ste, terwijl begin 1981 de 80.000ste polis werd ingeboekt. De laatste jaren was het verzekerde be- stadn met rond 10.000 voertuigen per jaar toegenomen. Reden voor het bestuur om wat gas terug te gaan nemen. In januari 1983 bereikte de O.V.M. de 90.000ste polis terwijl op 6 november jl. officieel de uitreiking van de 100.000ste polis plaats vond. Daarnaast zijn in de loop der jaren andere branches aangepakt zoals de medische varia, brandverzekering voor opstallen en inboedel, W.A.- bedrijf- en particuliere verzekering, ongevallen-inzittenden en gezinson gevallenverzekering. "Gekonstateerd kan worden, dat aan de aanvankelijke opdracht om met voordelige tarieven en voorwaarden de leden-verzekerden van dienst te zijn, nog steeds wordt voldaan. Ster ker zelfs, het verschil in premie is in de loop der jaren groter geworden in het voordeel van de O.V.M.", zo stelde voorzitter v. Nieuwenhuijzen van de O.V.M. bij de aanbieding van de 100.000ste polis tevreden vast. Advertentie I.M. GEMINI f. AUTO- ALARMEN 99 Vrijdag 16 november 1984 U wist het misschien allang, ik dacht het te weten, maar toch viel het me bar tegen. Over de vraag wat autorij den in feite kost, ben ik aan het reke nen en filosoferen geslagen. Tijd ge noeg met het regenachtig weer en mogelijk wel eens nuttig in een tijd dat kostenbewaking hoog in ons vaandel dient te staan. Om tot een zinnige berekening te komen heb ik me een gemiddelde autogebruiker voorgesteld. De lezer kan zijn situatie zelf invullen. Uitgaande van aanschaf nieuw en -inruil na 4 jaar kom ik aan de vol gende gegevens: Aanschaf nieuwwaarde f 26.000, Jaarlijks gebruik 22.000 km. All risk verzekering 1.000, Wegenbelasting en kenteken 400, Garagekosten: olie en reparatie ƒ500, Evt. schade, inkl. no-claim verlies (in 4 jaar) f 500. Brandstof: 8 ltr. benzine per 100 km. a 1,80 per ltr. Rente geïnvesteerd kapitaal 8% Aannemend dat na 4 jaar bij inruil de waarde nog 40 a 50% van de aan schafprijs is en een nieuwe vergelijk bare auto 10% duurder is geworden, kom ik tot de volgende jaarlijkse kosten berekening (ekskl. fiskale konsekwenties) Bijbetaling na 4 jaar 14.500,- ƒ3.625, Rente van 20.000,- (gem.waarde) a 8% 1.600, Verzekering 1.000, Wegenbelasting 400, Garagekosten 500, Schaden -I- verlies no-claim 125, Benzine 1760 liter a 1.80 3.189. Div. kosten: eigen onderhoud, ANWB. etc. 182. Jaartotaal 10.800, Kosten per km 0.482 of per dag ƒ29,-. Filosoferend: a. Ik zit bij 22.000 km per jaar en een gemiddelde snelheid van 70- "Als we al de 100.000 polissen van de OVM uitleggen op één terrein, beslaan ze een opper vlakte van 0,6 ha. Voor een boer tegenwoordig geen levensvatbare oppervlakte meer, maar voor een onderlinge verzekeringsmaat schappij toch een vruchtbaar stukje grond", dit zei voorzitter .van Nieuwenhuyzen van de OVM bij de uitreiking van de 100.000ste polis aan het echtpaar de Bie uit Waarde. Aanééngelegd beslaan de polissen een afstand van 30 km, heen en weer van Goes naar Waarde. Indien we de 100.000 bij ons verzekerde voer tuigen achter elkaar zouden plaatsen, dan kregen we een ver schrikkelijke file die ongeveer 500 km lang zou zijn en daarmee ons volledige werkgebied van Zeeland en Brabant zou omgren zen. Het toenemend aandeel in het schadepercentage van deze dief stallen is gestegen tot 2 mil joen gulden. 0 WllCiwiliieK ttJaxr,Kfe&ppts 'C i OH» Iftl, J' 16 Zit xi waxrcU wzttèt v«x ><r. Sa •f «n ptrswvi wk'SiZcv, b'fawtaarttij. ik-if-paf. tjiv.r. Ktvmifr Mogelijk dat wij daarmee een muur zouden kunnen vormen om alle slechte invloeden van buiten af te weren uit onze eigen regio," "zo merkte de heer v. Nieuwen huyzen bij de feestelijke uitrei king op. De uitreiking van de 100.000 ste polis aan het echtpaar de Bie vond plaats in hel hoofdkantoor van de O. V.M. te Goes. In de bestuurskamer, van de OVM aan de Fr. den Hollanderlaan in Goes werd in aanwezigheid van het Dage lijks Bestuur de direktie en de staf medewerkers, op 6 november aan de heer en mevrouw de Bie uit Waarde de 100.000ste polis symbolisch uitge reikt door de direkteur van de OVM de heer J. de Lange. Bij die gelegen heid sprak de voorzitter van de OVM de heer J.v. Nieuwenhuijzen van een mijlpaal in het O.V.M.-gebeuren". "100.000 motorvoertuigen-polissen geboekt in 34 jaar, door een regionaal werkende onderlinge verzekering maatschappij is een aantal, waarbij we graag even stil blijven staan". km per uur: 314 uur in mijn auto: kosten 33,75 per uur. b. Hoeveel h.a. tarwe (b.v.) moet men verbouwen, of hoeveel koeien moet men de kostgeven om die trouwe makker aan de praat te houden? Of is die filosofie heiligschennis aan onze koe die waarschijnlijk één van de produktiefste troetelkinderen is van 's Rijks schatkist, ergo: Als ik aanneem dat er 4 miljoen auto's in Nederland rondtoeren, moet er jaar lijks naar bovenstaande berekening 42,4 miljard gulden over de toon bank komen om die veestapel op gang te houden. Of zie ik dat ver keerd? F.B. te Dinteloord Hij schetste de ontwikkeling van de onderlinge sinds haar oprichting 34 jaar geleden door de Zuidelijke Landbouw Maatschappij en plaatste daarbij de direkteur en onder-direk- teur de Lange en Visscher in het zonnetje als de stimulerende mannen van het eerste uur. "Mede door hun inzet en die van het personeel zijn wij geworden tot wat we nu zijn: een onderlinge die van daag zijn 100.000ste polis uitreikt. Zij hebben gestalte gegeven aan een be leid dat altijd gericht is geweest op een gematigde groei en dit heeft men bereikt door een vrij strak accepta- tiebeleid te voeren, gericht op het plattelandsgebeuren, daarbij onze afkomst niet verloochenend". Hoewel de OVM met zijn 100.000 polissen in de ogen van de collega verzekeraars nog maar een kleine verzekeraar is nam v. Nieuwenhuij zen de vrijheid te zeggen, dat groot niet altijd beter is, en zeker niet altijd goedkoper". Ons als bestuur en di rektie staat één ding voor ogen, het belang van onze leden-verzekerden te behartigen". 4*

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1984 | | pagina 7