over geld en goed De koopsompolis KIMLC kommentaar Rijksgroepsregeling Oudere Zelfstandigen (ROZ) Terugblik en toekomstbeeld "Boeren komen er door slechte weer niet zonder kleerscheuren af' Dankwoord Export aardappelen Stel: u bent zelfstandige en al een heel eind op weg naar de AOW. Het inkomen dat u uit het bedrijf haalt is echter niet voldoende om te voorzien in de kosten van het bestaan. En dan? Bedrijfsaanpassingen zijn eigenlijk niet meer mogelijk, en overschakelen naar een andere baan is voor iemand die al tegen de zestig loopt, of daar al overheen is, natuur lijk ook een moeilijke zaak. Er zonder meer mee stoppen is ook al zo wat- Ondanks alles zullen deze oudere zelfstandigen hun bedrijf toch graag voort willen zetten. Dat zou dan al leen maar kunnen als er een aanvul ling komt op het ontoereikend be- drijfsinkomen. Een mogelijkheid daartoe is gescha pen via de Rijksgroepsregeling Ou dere Zelfstandigen (ROZ). De ROZ is een onderdeel van de Al gemene Bijstand en wordt uitge voerd door het Kollege van Burge meester en Wethouders. B W zijn verplicht advies in te winnen bij de plaatselijke kommissie zelfstandigen alvorens over een ingediende aan vrage te beslissen. Voorwaarden - de aanvragen moet 53 jaar of ou der zijn, doch jonger dan 65 jaar. De uitkeringsduur is dus beperkt. - andere regelingen, welke strek ken tot inkomensaanvulling of -verbetering zijn niet of onvol doende van toepassing (denk b.v. aan AAW). - plaatsing in loondienst is naar verwachting niet mogelijk. - de aanvrager moet in het bedrijf een (nagenoeg) volledige dagtaak hebben. - aan alle wettelijke vereisten (ver gunningen e.d.) voor het uitoefe nen van het bedrijf moet zijn of worden voldaan. - de aanvrager dient gedurende minstens vijf jaren aaneengeslo ten en rechtmatig het bedrijf te hebben uitgeoefend. - de aanvrager dient naar ver wachting uit zijn bedrijf duur zaam (d.w.z. tot zijn 65e jaar) een inkomen te behalen van minstens de helft van het minimuminko men voor een zelfstandige (dat afgeleid wordt van het wettelijk minimumloon). Per 1 januari 1984 is dat ten minste 15.300. Dit bedrag wordt jaarlijks aange past. Deze laatste voorwaarde is inge bouwd omdat wordt verlangd dat het bedrijf nog een zeker maatschappe lijk nut oplevert. De uitkering Als aan alle hiervoor genoemde voorwaarden is voldaan, en u aan deze voorwaarden blijft voldoen, wordt uw bedrijfsinkomen aange vuld tot het nettobedrag dat voor ontvangers van bijstand geldt. Dat bedrag kan verschillen, o.a. naar het aantal gezinsleden. Rekening wordt gehouden met eventuele andere in komsten (bij voorbeeld een AAW- uitkering). Daarnaast wordt nog re kening gehouden met sommige las ten die voor een zelfstandige hoger liggen dan voor een werknemer (bij voorbeeld belastingen en premies volksverzekeringen) en voordelen die u als zelfstandige hebt door privé-gebruik van bepaalde bedrijfs middelen (b.v. auto, telefoon, le vensmiddelen). De hoogte van de aanvulling wordt gebaseerd op een begroot inkomen, en voorlopig ver strekt als een renteloze lening. De vaststelling van de definitieve uitke ring volgt dan nadat uit het boek- houdverslag over het betreffende jaar het werkelijke bedrijfsresultaat is gebleken. De renteloze lening wordt dan om gezet in een uitkering om niet. Als echter het werkelijke inkomen achteraf lager blijkt te zijn dan was begroot, dan wordt een aanvullend bedrag verstrekt. Als het werkelijke inkomen hoger ligt, dan zal de te veel ontvangen aanvulling worden verre kend. De ROZ-uitkering eindigt bij het bereiken van de 65-jarige leeftijd of bij eerder overlijden. Als het begrote inkomen naar ver wachting duurzaam beneden de mi nimumnorm zal liggen dan kan de ROZ-uitkering eveneens worden beëindigd. Vrijgelaten vermogen Als het vermogen (bedrijf en privé) méér bedraagt dan 166.500,- 1984) dan zal de aanvullende uitkering slechts in de vorm van een rentedra gende lening kunnen worden ver strekt. De terugbetaling van deze lening komt pas aan de orde op het moment dat het bedrijfsvermogen vrijkomt (bij voorbeeld bij verkoop). Als het totaal vermogen minder be draagt dan 166.500,- dan zal de uitkering meestal niet in de vorm van een lening worden verstrekt, maar als een uitkering om niet. Terugbe taling is dan dus niet aan de orde. Hoe aanvragen? De aanvragen moeten worden inge diend bij de gemeentelijke sociale dienst of bij de afdeling sociale za ken. De Sociaal-Ekonomische Voor lichtingsdienst kan u desgevraagd hierbij helpen. ïn deze periode van het jaar worden weer veel mensen ongevraagd bena derd met foldermateriaal en derge lijke waarin breeduit de voordelen van een koopsompolis worden uiteengezet. In veel gevallen wordt de indruk gewekt dat de fiskale aftrek en daardoor de belastingbesparing van dit moment zo belangrijk is dat U niet mag nalaten zelf ook een dergelijke polis te sluiten. Uitgangspunt moet echter zijn uw inkomenspositie in de jaren na uw aktieve arbeidsperiode. (s uw inko men in die periode naar verwachting belangrijk lager dan uw huidige in komen, dan is het nuttig zo niet noodzakelijk u thans af te vragen of dit via huidige besparingen niet ver beterd kan worden. Het blijft na tuurlijk moeilijk om het tekort van later- bij benadering vast te stellen. Voor mensen in loondienst lijkt dit nog het eenvoudigste. Op grond van lopende pensioenverzekeringen is het inkomen van later wel redelijk vast te stellen. Of dit voldoende is moet ieder voor zich uitmaken, om dat de persoonlijke omstandigheden een belangrijke rol kunnen spelen. Denk b.v. eens aan een studerend kind dat in die periode nog (deels) voor uw rekening komt. Personen niet in loondienst kunnen veel moeilijker bepalen wat zij op het moment bij beëindiging van de ar beidzame periode te verteren heb ben. Zij zullen dit veelal moeten verkrijgen uit de middelen die vrij komen bij de verkoop van het be drijf. Deze middelen kunnen - mits goed belegd - ook een leuke "pen sioenuitkering" opleveren, terwijl dan ook nog het gehele kapitaal be schikbaar is. Het (gedeeltelijk) inte ren op dit kapitaal om een leefbaar bestedingsniveau te bereiken is zeker ook mogelijk. Bij verzekeringen is de eindwaarde van de polis na overlij den nihil. Bij eigen besparingen zal er veelal een rest kapitaal over blij ven. Investeringen Indien u hebt kunnen bepalen dat aan het eind van uw aktieve periode voldoende bezittingen over zijn om daaruit een redelijk inkomen te be halen, dan is het in feite niet nodig dit nog eens extra te verhogen mid dels een besparing in verzekerings- vorm of anderszins. Veelal is het ook zo dat de huidige bedrijfsaktiviteiten hejt niet toe laten nu al geld buiten het bedrijf te beleggen indien u in de onderneming dit geld veel te hard nodig hebt voor investeringen, aflos sing op bedrijfsschuld of dergelijke. Bekijk daarom terdege welk belang het best gediend is, n.l. versterking van het eigen vermogen in de on derneming of het onttrekken van middelen aan de onderneming voor het opbouwen van een besparing voor later. Dit laatste is in verzeke- ringsvorm (lijfrentepolis) moeilijk terug te draaien indien achteraf blijkt deze besparingsvorm niet te kunnen handhaven. De afkoop- waarde van polissen valt veelal erg tegen. Wanneer u binnen de onderneming niet of onvoldoende tot besparingen kunt komen is de lijfrente koopsom polis beslist een goede mogelijkheid uw oudedagsvoorziening te verbete ren. Laat u zich daarbij wel door goede adviseurs van advies dienen want het alleen sluiten om een (een malig) fiskale aftrekpost te krijgen is persé een onjuist uitgangspositie. Ook uw inkomen is wel eens minder dan wordt aangenomen bij het han teren van aftrekpercentages van 50 a 60%. Daarom kan het beslist geen kwaad vooraf ook uw belastingadvi seur te raadplegen omtrent de fiskale besparing die het in uw specifieke geval zal opleveren. B. Veerbeek De herdenking van het honderdjarig bestaan van het KNLC vond vorige week woensdag plaats tegen de achtergrond van toenemende zorgen over de toekomst voor zeer veel agra rische bedrijven. Dat niettemin ges proken kan worden van een massaal bezochte, stijlvolle en ontspannen ver lopen dag is een compliment waard aan allen, die de viering van dit eeuw feest los hebben willen koppelen van de actuele problematiek. Overigens is het voortreffelijk verlopen van deze KNLC-dag natuurlijk vooral te dan ken aan de uitstekende organisatie. Het KNLC-secretariaat, dat zich daarmee onder leiding van ir. Strui kenkamp belast had, heeft hier een prima visitekaartje afgegeven, getuige de vele complimenten, die ik voor de Vrijdag 16 november 1984 organisatie in ontvangst mocht ne men. Het vele extra werk is niet voor niets geweest. Intussen zijn we een week verder en eist de actuele landbouwpolitieke si tuatie weer alle aandacht op. Wat dat betreft is er helaas sprake van toene mend zwaar weer voor boer en tuinder. In de eerste plaats is er natuurlijk de interimwet varkens- en pluimveehou derijen die de gemoederen bezighoudt. De brute ingreep, zonder overleg, is in onze kring slecht gevallen. Zeker waar we gezamenlijk op weg leken om oplossingen voor de zeker niet onder schatte mestproblematiek te crefren. Ongetwijfeld is over deze interimwei het laatste woord nog niet gezegd en zullen we trachten tot een meer ac ceptabele aanpak van de mest over schottenproblematiek te komen. De behandeling van de Landbouwbe groting in de Tweede Kamer heeft de afgelopen week uiteindelijk weinig nieuw perspectief opgeleverd. Met na me het niet verhogen van de compen satie voor de mcb en de West-Duitse maatregelen is teleurstellend. Dit geldt voor het gebrek aan toekomstvi sie dat in de discussie met de minister naar voren kwam. Ik vrees dat de po litiek, met de minister van Landbouw voorop, bezig is ernstig te onderschat ten welk een toenemende onvrede er bij boeren en tuinders begint te groei en, over het gevoerde landbouwbeleid van dit kabinet. Meer en meer lijken boerenbelangen naar de achtergrond gedrongen te worden en vergeet men de boerenin- komens als een sluitstuk van het be leid. Het op voorhand al weggeven van elke vorm van compensatie voor de gestegen kosten in het kader van de Brusselse prijsbesluiten voor volgend jaar, is hiervan een voorbeeld. Ernsti ge botsingen tussen deze minister van landbouw en de georganiseerde land bouw lijken dan ook helaas steeds dichterbij te komen. LUTEYN Het weer is begin vorige week net op tijd omgeslagen om grote stroppen bij de oogst te voorko men, maar helemaal zonder kleerscheuren komen de boeren er niet af. In individuele gevallen zullen boeren het moeten doen met een slechte of matige oogst. Dit heeft voorzitter drs. J.J. Schouten woensdag verklaard tijdens de bestuursvergadering van het Landbouwschap. Schou ten: "Mais en zeker ook uien hebben flink geleden onder het slechte weer en hebben aan kwa liteit ingeboet. In de stand van het koolzaad heeft de nattigheid dui delijk sporen achtergelaten. Ook een produkt als bruine bonen heeft veel schade opgelopen. De najaarswerkzaamheden, het ploegen en de inzaai van winter tarwe en -gerst zijn flink verlaat. De gevolgen hiervan zullen mo gelijk volgend voorjaar nog merkbaar zijn. Andermaal is ge bleken hoezeer de boeren afhan kelijk zijn van de weersomstan digheden". Sinds vorige w.eek is er met man en macht gewerkt, aldus Schouten, om de produkten van het land te krijgen. "Boeren, hun medewerkers en honderden loonbedrijven waren dag en vaak ook nacht in touw om het werk aan de kant te krijgen. De oogst- werkzaamheden gaan in sommi ge gebieden nog onverminderd voort, soms met de hulp van scholieren en in een enkel geval zelfs met militaire assistentie. De situatie is van regio tot regio en zelfs van bedrijf tot bedrijf erg verschillend". Er is met man en macht gewerkt om de produkten van het land te krijgen. Zie ook onze rubriek "Uit de praktijk Graag wil ik een ieder dankïeggen, die mij op 7 november de hand heeft ge drukt en gelukgewenst met de ko ninklijke onderscheiding, die ik mocht ontvangen. Het was voor mijzelf en mijn gezin een hartverwarmende gebeurtenis, waar wij nog lang met een blij en trots ge voel op zullen terugzien. Zoals ik in mijn dankwoord aan H.M. de Koningin heb gezegd, ervaar ik de toekenning van deze onderscheiding vooral als een waardering voor en on dersteuning van het werk dat door zo veel honderden boeren en tuinders en hun gezinsleden binnen onze organi satie wordt verricht. In die zin is het ook een stimulans om met dit werk binnen alle geledingen van het KNLC in de komende tijd onverminderd door te gaan. LUTEYN Volgens een bekendmaking van het Produktschap voör Aardappelen be draagt de export van konsumptie- en industrieaardappelen in tonnen: Bestemming t/m t/m oktober oktober 1984 1983 West-Duitsland 104.500 92.500 Italië 34.000 8.500 België 11.500 1.500 Verenigd Koninkrijk 7.000 17.000 rest EEG 1.500 1.500 Totaal EEG 158.500 121.000 Azië 19.000 7.500 Totaal 214.000 149.000

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1984 | | pagina 3