over geld
en goed
De koopsompolis
KIMLC kommentaar
Rijksgroepsregeling Oudere
Zelfstandigen (ROZ)
Terugblik en toekomstbeeld
"Boeren komen er door slechte weer
niet zonder kleerscheuren af'
Dankwoord
Export aardappelen
Stel: u bent zelfstandige en al een
heel eind op weg naar de AOW. Het
inkomen dat u uit het bedrijf haalt is
echter niet voldoende om te voorzien
in de kosten van het bestaan.
En dan? Bedrijfsaanpassingen zijn
eigenlijk niet meer mogelijk, en
overschakelen naar een andere baan
is voor iemand die al tegen de zestig
loopt, of daar al overheen is, natuur
lijk ook een moeilijke zaak. Er zonder
meer mee stoppen is ook al zo wat-
Ondanks alles zullen deze oudere
zelfstandigen hun bedrijf toch graag
voort willen zetten. Dat zou dan al
leen maar kunnen als er een aanvul
ling komt op het ontoereikend be-
drijfsinkomen.
Een mogelijkheid daartoe is gescha
pen via de Rijksgroepsregeling Ou
dere Zelfstandigen (ROZ).
De ROZ is een onderdeel van de Al
gemene Bijstand en wordt uitge
voerd door het Kollege van Burge
meester en Wethouders. B W zijn
verplicht advies in te winnen bij de
plaatselijke kommissie zelfstandigen
alvorens over een ingediende aan
vrage te beslissen.
Voorwaarden
- de aanvragen moet 53 jaar of ou
der zijn, doch jonger dan 65 jaar.
De uitkeringsduur is dus beperkt.
- andere regelingen, welke strek
ken tot inkomensaanvulling of
-verbetering zijn niet of onvol
doende van toepassing (denk b.v.
aan AAW).
- plaatsing in loondienst is naar
verwachting niet mogelijk.
- de aanvrager moet in het bedrijf
een (nagenoeg) volledige dagtaak
hebben.
- aan alle wettelijke vereisten (ver
gunningen e.d.) voor het uitoefe
nen van het bedrijf moet zijn of
worden voldaan.
- de aanvrager dient gedurende
minstens vijf jaren aaneengeslo
ten en rechtmatig het bedrijf te
hebben uitgeoefend.
- de aanvrager dient naar ver
wachting uit zijn bedrijf duur
zaam (d.w.z. tot zijn 65e jaar) een
inkomen te behalen van minstens
de helft van het minimuminko
men voor een zelfstandige (dat
afgeleid wordt van het wettelijk
minimumloon). Per 1 januari
1984 is dat ten minste 15.300.
Dit bedrag wordt jaarlijks aange
past.
Deze laatste voorwaarde is inge
bouwd omdat wordt verlangd dat het
bedrijf nog een zeker maatschappe
lijk nut oplevert.
De uitkering
Als aan alle hiervoor genoemde
voorwaarden is voldaan, en u aan
deze voorwaarden blijft voldoen,
wordt uw bedrijfsinkomen aange
vuld tot het nettobedrag dat voor
ontvangers van bijstand geldt. Dat
bedrag kan verschillen, o.a. naar het
aantal gezinsleden. Rekening wordt
gehouden met eventuele andere in
komsten (bij voorbeeld een AAW-
uitkering). Daarnaast wordt nog re
kening gehouden met sommige las
ten die voor een zelfstandige hoger
liggen dan voor een werknemer (bij
voorbeeld belastingen en premies
volksverzekeringen) en voordelen
die u als zelfstandige hebt door
privé-gebruik van bepaalde bedrijfs
middelen (b.v. auto, telefoon, le
vensmiddelen). De hoogte van de
aanvulling wordt gebaseerd op een
begroot inkomen, en voorlopig ver
strekt als een renteloze lening. De
vaststelling van de definitieve uitke
ring volgt dan nadat uit het boek-
houdverslag over het betreffende
jaar het werkelijke bedrijfsresultaat
is gebleken.
De renteloze lening wordt dan om
gezet in een uitkering om niet. Als
echter het werkelijke inkomen
achteraf lager blijkt te zijn dan was
begroot, dan wordt een aanvullend
bedrag verstrekt. Als het werkelijke
inkomen hoger ligt, dan zal de te veel
ontvangen aanvulling worden verre
kend.
De ROZ-uitkering eindigt bij het
bereiken van de 65-jarige leeftijd of
bij eerder overlijden.
Als het begrote inkomen naar ver
wachting duurzaam beneden de mi
nimumnorm zal liggen dan kan de
ROZ-uitkering eveneens worden
beëindigd.
Vrijgelaten vermogen
Als het vermogen (bedrijf en privé)
méér bedraagt dan 166.500,- 1984)
dan zal de aanvullende uitkering
slechts in de vorm van een rentedra
gende lening kunnen worden ver
strekt.
De terugbetaling van deze lening
komt pas aan de orde op het moment
dat het bedrijfsvermogen vrijkomt
(bij voorbeeld bij verkoop).
Als het totaal vermogen minder be
draagt dan 166.500,- dan zal de
uitkering meestal niet in de vorm van
een lening worden verstrekt, maar
als een uitkering om niet. Terugbe
taling is dan dus niet aan de orde.
Hoe aanvragen?
De aanvragen moeten worden inge
diend bij de gemeentelijke sociale
dienst of bij de afdeling sociale za
ken. De Sociaal-Ekonomische Voor
lichtingsdienst kan u desgevraagd
hierbij helpen.
ïn deze periode van het jaar worden
weer veel mensen ongevraagd bena
derd met foldermateriaal en derge
lijke waarin breeduit de voordelen
van een koopsompolis worden
uiteengezet. In veel gevallen wordt de
indruk gewekt dat de fiskale aftrek en
daardoor de belastingbesparing van
dit moment zo belangrijk is dat U niet
mag nalaten zelf ook een dergelijke
polis te sluiten.
Uitgangspunt moet echter zijn uw
inkomenspositie in de jaren na uw
aktieve arbeidsperiode. (s uw inko
men in die periode naar verwachting
belangrijk lager dan uw huidige in
komen, dan is het nuttig zo niet
noodzakelijk u thans af te vragen of
dit via huidige besparingen niet ver
beterd kan worden. Het blijft na
tuurlijk moeilijk om het tekort van
later- bij benadering vast te stellen.
Voor mensen in loondienst lijkt dit
nog het eenvoudigste. Op grond van
lopende pensioenverzekeringen is
het inkomen van later wel redelijk
vast te stellen. Of dit voldoende is
moet ieder voor zich uitmaken, om
dat de persoonlijke omstandigheden
een belangrijke rol kunnen spelen.
Denk b.v. eens aan een studerend
kind dat in die periode nog (deels)
voor uw rekening komt.
Personen niet in loondienst kunnen
veel moeilijker bepalen wat zij op het
moment bij beëindiging van de ar
beidzame periode te verteren heb
ben. Zij zullen dit veelal moeten
verkrijgen uit de middelen die vrij
komen bij de verkoop van het be
drijf. Deze middelen kunnen - mits
goed belegd - ook een leuke "pen
sioenuitkering" opleveren, terwijl
dan ook nog het gehele kapitaal be
schikbaar is. Het (gedeeltelijk) inte
ren op dit kapitaal om een leefbaar
bestedingsniveau te bereiken is zeker
ook mogelijk. Bij verzekeringen is de
eindwaarde van de polis na overlij
den nihil. Bij eigen besparingen zal
er veelal een rest kapitaal over blij
ven.
Investeringen
Indien u hebt kunnen bepalen dat
aan het eind van uw aktieve periode
voldoende bezittingen over zijn om
daaruit een redelijk inkomen te be
halen, dan is het in feite niet nodig
dit nog eens extra te verhogen mid
dels een besparing in verzekerings-
vorm of anderszins. Veelal is het ook
zo dat de huidige bedrijfsaktiviteiten
hejt niet toe laten nu al geld buiten
het bedrijf te beleggen indien u in de
onderneming dit geld veel te hard
nodig hebt voor investeringen, aflos
sing op bedrijfsschuld of dergelijke.
Bekijk daarom terdege welk belang
het best gediend is, n.l. versterking
van het eigen vermogen in de on
derneming of het onttrekken van
middelen aan de onderneming voor
het opbouwen van een besparing
voor later. Dit laatste is in verzeke-
ringsvorm (lijfrentepolis) moeilijk
terug te draaien indien achteraf
blijkt deze besparingsvorm niet te
kunnen handhaven. De afkoop-
waarde van polissen valt veelal erg
tegen.
Wanneer u binnen de onderneming
niet of onvoldoende tot besparingen
kunt komen is de lijfrente koopsom
polis beslist een goede mogelijkheid
uw oudedagsvoorziening te verbete
ren. Laat u zich daarbij wel door
goede adviseurs van advies dienen
want het alleen sluiten om een (een
malig) fiskale aftrekpost te krijgen is
persé een onjuist uitgangspositie.
Ook uw inkomen is wel eens minder
dan wordt aangenomen bij het han
teren van aftrekpercentages van 50 a
60%. Daarom kan het beslist geen
kwaad vooraf ook uw belastingadvi
seur te raadplegen omtrent de fiskale
besparing die het in uw specifieke
geval zal opleveren.
B. Veerbeek
De herdenking van het honderdjarig
bestaan van het KNLC vond vorige
week woensdag plaats tegen de
achtergrond van toenemende zorgen
over de toekomst voor zeer veel agra
rische bedrijven. Dat niettemin ges
proken kan worden van een massaal
bezochte, stijlvolle en ontspannen ver
lopen dag is een compliment waard
aan allen, die de viering van dit eeuw
feest los hebben willen koppelen van
de actuele problematiek. Overigens is
het voortreffelijk verlopen van deze
KNLC-dag natuurlijk vooral te dan
ken aan de uitstekende organisatie.
Het KNLC-secretariaat, dat zich
daarmee onder leiding van ir. Strui
kenkamp belast had, heeft hier een
prima visitekaartje afgegeven, getuige
de vele complimenten, die ik voor de
Vrijdag 16 november 1984
organisatie in ontvangst mocht ne
men. Het vele extra werk is niet voor
niets geweest.
Intussen zijn we een week verder en
eist de actuele landbouwpolitieke si
tuatie weer alle aandacht op. Wat dat
betreft is er helaas sprake van toene
mend zwaar weer voor boer en tuinder.
In de eerste plaats is er natuurlijk de
interimwet varkens- en pluimveehou
derijen die de gemoederen bezighoudt.
De brute ingreep, zonder overleg, is in
onze kring slecht gevallen. Zeker
waar we gezamenlijk op weg leken om
oplossingen voor de zeker niet onder
schatte mestproblematiek te crefren.
Ongetwijfeld is over deze interimwei
het laatste woord nog niet gezegd en
zullen we trachten tot een meer ac
ceptabele aanpak van de mest over
schottenproblematiek te komen.
De behandeling van de Landbouwbe
groting in de Tweede Kamer heeft de
afgelopen week uiteindelijk weinig
nieuw perspectief opgeleverd. Met na
me het niet verhogen van de compen
satie voor de mcb en de West-Duitse
maatregelen is teleurstellend. Dit
geldt voor het gebrek aan toekomstvi
sie dat in de discussie met de minister
naar voren kwam. Ik vrees dat de po
litiek, met de minister van Landbouw
voorop, bezig is ernstig te onderschat
ten welk een toenemende onvrede er
bij boeren en tuinders begint te groei
en, over het gevoerde landbouwbeleid
van dit kabinet.
Meer en meer lijken boerenbelangen
naar de achtergrond gedrongen te
worden en vergeet men de boerenin-
komens als een sluitstuk van het be
leid. Het op voorhand al weggeven van
elke vorm van compensatie voor de
gestegen kosten in het kader van de
Brusselse prijsbesluiten voor volgend
jaar, is hiervan een voorbeeld. Ernsti
ge botsingen tussen deze minister van
landbouw en de georganiseerde land
bouw lijken dan ook helaas steeds
dichterbij te komen. LUTEYN
Het weer is begin vorige week net
op tijd omgeslagen om grote
stroppen bij de oogst te voorko
men, maar helemaal zonder
kleerscheuren komen de boeren
er niet af. In individuele gevallen
zullen boeren het moeten doen
met een slechte of matige oogst.
Dit heeft voorzitter drs. J.J.
Schouten woensdag verklaard
tijdens de bestuursvergadering
van het Landbouwschap. Schou
ten: "Mais en zeker ook uien
hebben flink geleden onder het
slechte weer en hebben aan kwa
liteit ingeboet. In de stand van het
koolzaad heeft de nattigheid dui
delijk sporen achtergelaten. Ook
een produkt als bruine bonen
heeft veel schade opgelopen. De
najaarswerkzaamheden, het
ploegen en de inzaai van winter
tarwe en -gerst zijn flink verlaat.
De gevolgen hiervan zullen mo
gelijk volgend voorjaar nog
merkbaar zijn. Andermaal is ge
bleken hoezeer de boeren afhan
kelijk zijn van de weersomstan
digheden". Sinds vorige w.eek is
er met man en macht gewerkt,
aldus Schouten, om de produkten
van het land te krijgen. "Boeren,
hun medewerkers en honderden
loonbedrijven waren dag en vaak
ook nacht in touw om het werk
aan de kant te krijgen. De oogst-
werkzaamheden gaan in sommi
ge gebieden nog onverminderd
voort, soms met de hulp van
scholieren en in een enkel geval
zelfs met militaire assistentie. De
situatie is van regio tot regio en
zelfs van bedrijf tot bedrijf erg
verschillend".
Er is met man en macht gewerkt om de produkten van het land te krijgen.
Zie ook onze rubriek "Uit de praktijk
Graag wil ik een ieder dankïeggen, die
mij op 7 november de hand heeft ge
drukt en gelukgewenst met de ko
ninklijke onderscheiding, die ik mocht
ontvangen.
Het was voor mijzelf en mijn gezin een
hartverwarmende gebeurtenis, waar
wij nog lang met een blij en trots ge
voel op zullen terugzien.
Zoals ik in mijn dankwoord aan H.M.
de Koningin heb gezegd, ervaar ik de
toekenning van deze onderscheiding
vooral als een waardering voor en on
dersteuning van het werk dat door zo
veel honderden boeren en tuinders en
hun gezinsleden binnen onze organi
satie wordt verricht. In die zin is het
ook een stimulans om met dit werk
binnen alle geledingen van het KNLC
in de komende tijd onverminderd door
te gaan. LUTEYN
Volgens een bekendmaking van het
Produktschap voör Aardappelen be
draagt de export van konsumptie- en
industrieaardappelen in tonnen:
Bestemming t/m t/m
oktober oktober
1984 1983
West-Duitsland
104.500
92.500
Italië
34.000
8.500
België
11.500
1.500
Verenigd Koninkrijk 7.000
17.000
rest EEG
1.500
1.500
Totaal EEG
158.500
121.000
Azië
19.000
7.500
Totaal
214.000
149.000