Éénmaal in een jaar bent U jarig..... Trekdieren, een verwaarloosde krachtbron Kaars Kraamkamer "Abraham" Er zijn driehonderdvierenzestig gewone dagen in een jaar. Dan leeft U Uw leventje als een gewoon mens. Maar op die ene dag dat U jarig bent, is alles anders. Die 365-ste dag - of zo U wilt de eerste dag van Uw nieuwe levens jaar - haalt men U uit de familie kring naar voren en wordt U - of U het prettig vindt of niet - op een voetstuk gezet: U viert immers de zoveelste herdenking van uw ge boortedag. De behoefte aan een feest zoekt een vorm om zich te uiten. Er komen bloemen op tafel, er wor den geschenkea aangeboden en zelfs de PTT heeft het er druk mee. want als er geen brieven komen, dan staat de telefoon niet stil... Bovendien zorgt de banketbak ker voor wat feestelijks: een serie gebakjes, cake of taart met zo- veel-kaarsjes-er-op-als-u-jaren- telt. Zo vieren we onze verjaardagen in navolging van onze voorou ders. van wie we zovele gewoon ten hebben overgenomen. Toch is er ook in dit opzicht veel veran derd. In de tijd van overgroot vader ging het er heel wat eenvou diger toe dan tegenwoordig. Natuurlijk, ook die oude groot vader moest gelukwensen in ont vangst nemen, werd soms in een versierde stoel gezet, wat meestal gepaard ging met een immense omhaal van woorden die heel vaak in dichtvorm waren gesteld, zo in de geest van we vernamen uw geboortedag toen uw moeder in 't kraambetj lag... we komen u nu versieren met kransen en laurieren geef ons nu koffie en lekk're koek dan zullen we u bedanken of een glaasje goede wijn dan zullen we vrolijk zijn..." Doch een verjaardagstaart was grootvader niet beschoren. Toch waren onze voorouders er heus de mensen niet naar om met lege handen aan te komen. Grootvader kreeg dan ook een verjaarskoek, de oudste vorm van taart of cake die we kennen, van heel eenvoudige samenstelling, maar dikwijls heel keurig versierd met garnering van suiker en in het centrum ervan een kaars. Eigenlijk was dit geschenk in al zijn eenvoud van veel groter waarde dan onze cadeaus van tegenwoordig, want koek was in die dagen een luxe en echt niet voor alle dag gebakken. Vooral de kaars in het midden en het aantal kaarsjes dat de jarige werd (vroeger werden in de koek een aantal ringen gedrukt of rin gen - kransjes - van suiker omge legd) vormden de belangrijkste versiering. Aanvankelijk afgedrukte ringen of omgelegde kransjes en later de kaars op verjaringskoeken hield verband met het gebruik onzer voorouders, door het branden van kaarslicht in de kraamkamer de boze geesten op een afstand te houden, zo mogelijk te verdrij ven. Tegelijk echter was het kaarslicht een symbool van het leven, tegenover de duisternis van de dood. Het is waarschijnlijk ook daarom dat we met kerstmis kaarsen branden: het flakkerende licht neemt het op tegen de doodse, donkergrauwe natuur van die beruchte zes weken rond mid winter. Was het schenken van een koek met een kaars vroeger haast alge meen gebruikelijk, in Limburg heeft dit gebruik zich gehand haafd. Weliswaar is de koek in middels een boter- of rijstevlaai geworden die voor deze gelegen- Een oude originele verjaarskoek, voor een 28-jarige, wat te tellen is uit de ringen die in het koekop- pervlak zijn afgedrukt. heid extra versierd wordt met vlaggetjes en een opschrift, spel lende de naam van de jarige. Oudtijds werden de verjaarskoe- ken - en trouwens ook de Lim burgse vlaaien - door de vrouwen thuis gebakken; men meende uit het feit of het baksel beter of minder goed uitviel te mogen opmaken, of het de jarige in het nieuwe levensjaar goed of minder goed zou gaan. Het oorspronkelijke gebruik was, dat men op het gebak voor elk jaar een ring of een kaars plaatste met in het midden de "levens kaars". Het was wel opletten dat deze kaars het lang uithield, want dat was dan een goed teken! Het gebruik van kaarsen bij gele genheid van de verjaarsfeesten blijkt niet slechts in ons land in ere te zijn, maar evenzeer in Kinderen krijgen op hun verjaardag een aangepastetaart met marse- pein-dierfiguurtjes, door Moeder zelf gemaakt. spritskrans daarvan ook nog een afstammeling. Sinds onheugelijke tijden is het in de Achterhoek gewoonte om aan een vijftigjarige een "Abraham" te schenken. De laatste jaren is deze feestelijke gewoonte ook in het overige van ons land overge nomen. In Gelderland maakt men de Abraham van fijn gezoet wittebrood, en in de vorm gesne den van een oud mannetje, met een pijpje in de mond, en met- suikerglazuur opgemaakt en ver sierd. In andere plaatsen wordt de Abraham gemaakt van fijn bo- terdeeg, soms ook gevuld met een delikate amandelspijs, welke "gevulde koek" na het bakken aantrekkelijk wordt versierd met glazuurlijnen, gekonfijte vruch ten, walnoten, amandelen en wat er allemaal lekker is wordt er op gelegd. De naam "Abraham" is duidelijk en hoe men er aan komt is waarschijnlijk ontleend aan het gezegde van de joden aan Jezus, toen deze vertelde dat Hij er reeds was voor Abraham leefde... "en Gij zijt nog geen vijftig jaren en hebt Gij Abraham gezien?" Interessant is in dit verband ook de Vlaamse "vollaard". Ook dit is een gezoet brood en het wordt eveneens aan vijftig jarigen aan geboden, terwijl dit brood - dat in de hoofdvorm een scheenbeen model heeft - belegd is met een patakon, een klein porceleinen plaatje met een afbeelding van een beschermengel en waarbij ook de naam van de jarige wordt aangebracht in suikeren letters. Wordt er in de Bijbel nog niet gesproken van de bescherming door engelen? Het gaat daarbij om de bescherming van het leven. En om dat léven gaat het nu juist op een verjaardag, bij de ver- jaarskoeken, verjaardagstaarten met kaarsjes en bloempjes en die de levensvreugde symboliseren. Dat leven en die levensvreugde zijn meer dan waard gevierd te worden. Elk jaar weer! Misschien wilt U op de eerstko mende verjaardag ook eens dros- selringen bakken? Neem dan 100 gram boter, 200 - gram melk en breng dat geheel in een pannetje aan de kook. Voeg er daarna 120 gram bloem aan toe en roer het geheel tot een vaste bol. Nog even op het vuur "gaar" maken. Vervolgens roert U 3 grote- of 4 kleinere eieren door dit beslag. Eén voor één. Steeds tussendoor glad roeren. Van het verkregen middenstijve beslag, waardoor een weinig ka- De levenskaars, als sluitstuk op, een verjaardagsmaaltijd, van vanilijs ge maakt met een voet en vlam van bo terkoek. Duitsland en omringende landen en met name ook in Vlaanderen. In feite zijn veel verjaarsgebrui- ken-terug te voeren tot de gebrui ken in de kraamkamer. Zo was het in Neurenberg ge bruikelijk dat de pastoor tijdens de doopplechtigheid een koek werd aangeboden, keurig ver sierd en verpakt in glanzend rood papier. Op de koek waren een aantal muntstukken gelegd. Later werd het leggen van muntstuk- ken-op-de-koek vervangen door ringen af te drukken in het op pervlak van de koek, zoals ook een foto (bij dit artikel afgedrukt) laat zien. Nog weer later werden in de koek zoveel ringen afge drukt als het feestvarken jaren telde... Het verband tussen geboorte, doop en verjaardag blijkt ook heel sterk uit de "drosselring". Vroeger was het namelijk ge bruikelijk de jonggeborenen bij de tocht naar de kerk te omhan gen met een kransje, waardan enkele koekjes waren geregen. De bedoeling daarvan was de baby voor "beheksing" te vrijwa ren. Zo'n krans werd een drossel ring genoemd. Elk jaar keerde dit gebruik terug. Iedere keer dat er een jaartje was bijgekomen, werd de feesteling de drosselring om gehangen... "Wij komen u versieren met ringen, kransen en laurie ren..." Groeide uit verjaarskoek de ver jaardagstaart, de drosselring kan men nog terugvinden in de met name in Vlaanderen nog gebak ken "krensen" een kwistig met greinsuiker bestrooide ring van soesbeslag. Ook op enkele plaat sen in onze Betuwe kent men dit kransvormig soesgebak nog en heel misschien is onze bekende In overig Nederland kan men een Abrahambij de banketbakker bestellen: van boterkoek met amandelspijsvulling gebakken, feestelijk versierd met smakelijke attributen en even aantrekkelijk verpakt. neel als smaakstof wordt doorge roerd, worden kransen gespoten met een spuitzak en kartelspuit. Voor het bakken deze kransen royaal bestrooien met grove greinsuiker of hagelsuiker. De drosselringen of -kransen af bakken in matig verwarmde oven van rond 200 gr. Celsius, dat is in een huishoudoven op stand 4 of 5 terwijl de oven voorverwarmd is gedurende enkele minuten. Bak tijd ongeveer 30 minuten. Na het bakken van de bakplaat losste- ken. P.G. Rotte Zierikzee In het kerstnummer 1983 van het Z.L.M.-blad besteedden wij in een uitgebreid artikel aandacht aan een studie van Ad Phernambucq te Ove- zande. Het Sociaal Geografisch In stituut van de Universiteit heeft deze studie nu in boekvorm gepubliceerd. De volledige titel luidt: "Trekdieren, een verwaarloosde krachtbron? De betekenis van trekdieren in de ont wikkeling van verschillende land bouwsystemen en de mogelijkheden van trekdieren in de energievoorzie ning van de landbouw in ontwikke lingslanden". In deze studie probeert Ad Pher nambucq aan te tonen dat de land bouw in veel ontwikkelingslanden verder te ontwikkelen is door meer gebruik te maken van dierlijke trek kracht. Deze "hernieuwbare" ener giebron kan dure oliekonsumerende mechanisatie vervangen. Het is ook een techniek die beter aansluit bij het huidige nivo van de technologiën in ontwikkelingslanden. Het aardige van deze publikatie is dat wordt teruggegrepen op de land bouwontwikkeling in onze eigen streken. Vooral de periode waarbij trekpaarden de kracht bron in de landbouw vormden krijgt in dit boek de aandacht. Deze publikatie is nu te bestellen door overmaking van 20,- op post giro 50 32 421 t.n.v. Publikatie Sub- fakulteit Sociale Geografie, onder vermelding van publikatie no. 13. Geïnteresseerden kunnen ook kon- takt opnemen met Ad Phernambucq, tel. 01195 - 248, Postbus 24, 4440 AA Overzande. De Achterhoekse Abraham uit luxe, gezoet brooddeeg gesneden en met behulp van schaar en mes versierd. 12 Vrijdag 16 november 1 984

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1984 | | pagina 12