Beschikking superheffing
opnieuw gewijzigd
Aktueel boekje over
hele land- en tuinbouw
Aanpak mestoverschotten niet
gediend met vestigingsverbod
Beperkende maatregelen
intensieve veehouderij moeten
worden gewijzigd
Produktschap Vee en Vlees:
Weinig belangstelling van
telers voor kerstveiling
Produktschap voor veevoeder stelt ekstra geld
beschikbaar voor bescherming milieu
Wijziging vervoersmaatregelen varkenspest
Heimwee naar
de fijne aardappelsmaak
van vroeger?
Landbouwschap doet beroep op Parlement:
De onverhoedse, zonder overleg en niemand ontziende maatregelen van
de ministers Braks en Winsemius waarmee diep ingegrepen wordt in de
varkens- en pluimveehouderij, ontmoeten kritiek bij het produktschap
voor vee en vlees (PVV). De interimwet, waardoor voorlopig een eind
gemaakt wordt aan iedere verdere ontwikkeling in deze sektoren met de
bedoeling om de mestproblematiek in te dammen, vindt PVV niet
effektief. De gekozen aanpak brengt de oplossing, van de, al lang
onderkende - ernstige - problematiek, geen stap dichterbij. Er zit geen
enkele prikkel in voor de individuele producent om in zijn persoonlijke
bedrijfssituatie maatregelen te treffen.
veehouderij geheel uit de hand zou
In een nota ten behoeve van een
openbare diskussie in het PVV-bes-
tuur op 14 november, stelde voorzit
ter G.A. Meijer, dat uitgangspunt
dient te zijn, dat iedere veehouder
verantwoordelijk is voor de finan
ciering van het wegwerken van zijn
eventuele mestoverschot terwijl
iedere grondgebruiker verantwoor
delijkheid draagt voor een land
bouwkundig verantwoorde bemes
ting van zijn grond. Aanpak van de
mestproblematiek vanuit deze ge
zichtshoek zou binnen de bedrijfstak
minder weerstand hebben ontmoet.
Landelijke J^oördinatie van mest
banken zou de technische oplossing
moeten bieden voor die overschotten
x^arvoor geen partikuliere oplossing
gevonden wordt. Op tal van bedrij
ven heeft men zich overigens al lang
ingespannen om in eigen beheer de
ze problemen op te lossen. Moge
lijkheden om verdere oplossingen
aan te dragen, o.a. door stimulering
van onderzoek en innovatie, zijn niet
voorzien door de bewindslieden.
Door hun struktuurbevriezing wek
ken zij de indruk, dat de problema
tiek niet zou zijn onderkend en alsof
deze met name bij de intensieve
zijn gelopen. Behalve het feit dat de
door de bewindslieden gekozen weg
niet effektief is voor het doel waar
voor ze deze nodig hebben, wordt
een overmaat aan administratieve en
bureaukratische rompslomp voor
zien, die veel energie zal vergen en
het probleem niet helpt oplossen.
Zich realiserend hoe de superheffing
op de melk uiteindelijk werd inge
voerd, wordt het zelfs niet uitgeslo
ten geacht, dat het bedrijfsleven
poogt "alle nog beschikbare gaatjes
op te vullen" waarmee het tegendeel
wordt bereikt van wat door de mi
nisters wordt beoogd.
Ook EEG-rechtelijk ziet PVV be
zwaren. Anders dan op grond van
veterinaire overwegingen zijn natio
nale maatregelen waarmee het aan
bod van varkens en varkensvlees-
produkten gereguleerd wordt, ver
boden. De vraag of men vanuit het
milieubeheer of vanuit het oogpunt
van het beheer van landbouwgron
den inbreuk mag maken op de EG-
marktordening voor varkensvlees is
een vraag die, aldus PVV, door het
Hof van Justitie van de Europese
Gemeenschappen beantwoord zal
moeten worden.
De opgaven voor deelname aan
de Kerstveiling met verpakt fruit
vallen erg tegen. Er is zelfs over
wogen om de Kerstfruitshow af te
gelasten. Toch is besloten de
show door te laten gaan. Het
bestuur van de CVZ is van me
ning dat het toch te gek zou zijn
wanneer een fruitteeltgebied, dat
zich presenteert als het modernste
van Nederland, nog geen kans
zou z en om een redelijke aan
voer te verzorgen voor een
Kerstfruitshow. Het bestuur
hierover in een circulaire aan alle
telers:
"We klagen wel eens over te wei
nig handelaren in onze veiling-
banken. Wanneer we in een tijd,
dat er ekstra vraag is naar kwali-
teitsfruit, de klanten van onze
kommissionairs naar andere
fruitgebieden sturen, moeten we
maar nooit meer praten over te
weinig handel. We zijn er dan zelf
de schuld van".
Het Produktschap voor Veevoe
der heeft besloten ekstra geld ter
beschikking te stellen aan het
Fonds Hinderpreventie Veeteelt
bedrijven, zodat dit fonds voor
taan over ca. 1 miljoen op jaar
basis kan beschikken.
Dit besluit is formeel goedge
keurd tijdens de openbare be-
stuurvergadering van het Hoofd-
produktschap voor Akkerbouw-
produkten, d.d. 8 november 1984.
Met de toekenning van een ho
gere subsidie aan het fonds hoopt
het Produktschap het onderzoek
te stimuleren naar een oplossing
van de milieuproblemen, die
door mest veroorzaakt kunnen
worden.
Een problematiek, die des te
meer aandacht vraagt in het licht
van de op stapel staande Mest
stoffenwet en de Wet op de Bo
dembescherming en het recente
besluit tot beperking van de in
tensieve veehouderij van het Mi
nisterie van Landbouw.
Het aksent van het onderzoek zal
komen te liggen op dat deel van
de problematiek, dat verband
houdt met veevoeder.
Daarbij wordt gedacht aan on
derzoek naar de samenstelling
van veevoeder, zoals bijvoor
beeld de hoeveelheid nitraat,
cadmium en fosfor in het vee
voer.
Minister ir. G. Braks (landbouw en
visserij) heeft, na overleg met het
Landbouwschap besloten het beleid
m.b.t. de superheffing op een aantal
punten te wijzigen. Daartoe is op
nieuw een wijziging van de Beschik
king nodig.
De termijn, waarbinnen melkvee
houders op grond van de begin ok
tober aangepaste beschikking alsnog
een verzoek kunnen indienen voor
een ekstra hoeveelheid heffingvrije
melk is verlengd van 1 november tot
15 november.
De plafonnering van het bedrijfsge-
middelde tot 15.500 kg melk per ha
bij bedrijfsverplaatsing in het kader
van een ruilverkaveling zal niet wor
den doorgevoerd.
Bij uitgiften van grond in de Fle-
vopolder zal de minister een hef
fingvrije hoeveelheid van 15.500 kg
melk per hektare toewijzen.
Bij officiële kavelruil zal de heffing-
vrije hoeveelheid melk niet verande
ren voor een bedrijf, waarvan de be-
drijfsoppervlakte met niet meer dan
5% of met niet meer dan een halve
hektare verandert.
In sommige gevallen van kavelruil
wordt grond van de Direktie Beheer
Het verbod op alle nieuwe bedrijfs
vestigingen en op uitbreiding in de
konsentratiegebieden van zowel var
kenshouderij- als pluimveehouderij-
bedrijven is bij het bedrijfsleven zeer
slecht gevallen, al liepen de reakties
in het bestuur nogal uiteen. De ad
viesorganen van het Landbouw
schap (voor de pluimvee- en var-
kenssektor) hadden er geen goed
woord voor over en noemden beide
Landbouwgronden (DBL) beschik
baar gesteld. Op deze grond rust in
het algemeen geen heffingvrije hoe
veelheid. De wijziging van de Be
schikking superheffing maakt het
mogelijk, dat voor het overgrote deel
van het bedrijf een heffingvrije hoe
veelheid wordt toegewezen, die
overeenkomt met het bedrijfsgemid-
delde in de regio.
Bij overdracht van gronden door
partikuliere natuurbeschermingsin
stanties en de overheid ten behoeve
van doeleinden van natuur en land
schap vervalt het kwotum. Als het
echter grond betreft, die zijn agrari
sche bestemming in belangrijke mate
heeft verloren, dan wordt het kwo
tum van de verkoper niet naar even
redigheid met de overgedragen op
pervlakte verminderd. In gevallen
van deze aard wordt slechts een
hoeveelheid van 4500 kg per hektare
in mindering gebracht. Aan natuur
beschermingsorganisaties kan voor
bepaalde gronden, waar het om be-
heersredenen noodzakelijk is om
melkveehouderij te bedrijven een
kwotum van 4500 kg per hektare
worden toegekend.
de maatregelen onaanvaardbaar.
Algemeen was trouwens het onge
noegen dat in het geheel geen over
leg is gevoerd met vertegenwoordi
gers uit het landbouwbedrijfsleven.
De heer J. van der Veen (CBTB) zei
dat de minister met zijn aktie de
overlegkanalen met het bedrijfsleven
op een plompe wijze heeft doorkruist
en benadeeld.
De Voedingsbond FNZ zei in een
Indien een melkveehouder zijn be
drijf moet verlaten, omdat een pu
bliekrechtelijk lichaam dit verwerft
en aan de agrarische bestemming
onttrekt, dan kan de minister in in
dividuele gevallen toestaan, dat het
kwotum, dat op dit bedrijf rustte
meegaat naar het nieuwe bedrijf van
de melkveehouder. Dit kan uitslui
tend in gevallen, waarin een publieks
rechtelijk lichaam elders grond
verwerft zonder voldoende kwotum,
specifiek met het oog op verplaatsing
van bepaalde melkveehouders.
In de Beschikking was een bepaling
opgenomen dat bij verwerving van
gronden in het verleden (tussen 1 ja
nuari 1983 en 1 maart 1984) een ek
stra hoeveelheid kan worden toege
wezen, echter tot een maksimum van
15.500 kg/ha gerekend over het ge
hele bedrijf. Dit maksimum vervalt.
Als grond met kwotum is verworven
kan men öf aanvullen tot 5.000 resp.
10.000 kg per ha öf het oudere kwo
tum laten gelden.
Er is een bepaling opgenomen die
het onmogelijk maakt een toeken
ning te krijgen op grond van art. 11
(investeringsgevallen) en art. 17
(ruilverkavelingsgevallen e.d.).
eerste reaktie positief te staan tegen
over een vestigingsverbod, al worden
in de maatregelen nuanceringen tus
sen sektoren mogelijk gehouden, zo
zei de heer H. Ligtenberg.
Teruggefloten
Het jubilerende KNLG is zonder
meer tegen de maatregelen en is van
mening dat de beide betrokken be
windslieden teruggefloten moeten
worden, aldus woordvoerder W.
Lokhorst. Hij noemde de gevolgen
van de wet te ingrijpend, overbodig
en bovendien schadelijk voor het
imago van de betrokken sektoren in
de agrarische sektor. Het over de ge
hele linie prikkelende en tekort
schietende landbouwbeleid treft niet
alleen een hoog percentage bedrij
ven in de landbouw, maar leidt vol
gens hem tot grote onzekerheid en
tevens tot een vervreemding van het
beleid.
Voorzitter J. Schouten van het
Landbouwschap zei het ernstig te be
treuren dat met de diskussies binnen
het bedrijfsleven om zicht en grip te
krijgen op de mestproblematiek slor
dig is omgesprongen. Naast bezwaren
tegen de procedure had volgens hem
een vlotte behandeling van de Mest
stoffenwet kunnen voorkomen dat op
deze wijze aan de noodrem moest
worden getrokken.
"Land- en tuinbouw in Neder
land: alle sektoren". Dit is de titel
van een voor iedereen verkrijg
bare speciale uitgave van "Het
Kleine Loo", het voorlichtings
blad voor het onderwijs, dat
wordt uitgegeven door de Stich
ting Public Relations Land- en
Tuinbouw. Het 32 bladzijden tel
lende nummer geeft een aktueel
overzicht van de twaalf belang
rijkste agrarische bedrijfstakken
in ons land. De artikelen zijn
geïllustreerd met zwart-witfoto's.
Deze twaalf portretten worden
voorafgegaan door een beschrij
ving van de belangrijkste ontwik
kelingen in de land- en tuinbouw
in het algemeen.
Mensen buiten het onderwijs
kunnen deze speciale aflevering
van "Het Kleine Loo" verkrijgen
door 5,- (inklusief verzendkos
ten) over te maken op gironum
mer 53.66.16 van de Stichting
Public Relations Land- en Tuin
bouw te Den Haag. Men kan ook
een volledig ingevulde cheque öf
betaalkaart sturen aan de Stich
ting, Postbus 91430,2509 EA Den
Haag. Bij de betaling dient men
te vermelden: Het Kleine
Loo/Land- en Tuinbouw in Ne
derland.
Geënte fok- en gebruiksvarkens,
voorzien van het voorgeschreven
oormerk, mogen met ingang van 12
november 1984 binnen de entgebie-
den en tussen de entgebieden onder
ling worden vervoerd. De tot nu toe
geldende verplichting voor dit ver
voer een ontheffing aan te vragen is
vervallen.
Tevens is het vanaf 12 november
1984 verboden geënte fok- en ge
bruiksvarkens te vervoeren in gebie
den waar geen entplicht is afgekon
digd. Doorvoer van geënte fok- en
gebruiksvarkens in de laatstgenoem
de gebieden is mogelijk via aange
wezen routes.
Uit het oogpunt van dierenziektenbe-
strijding bestaat geen bezwaar meer
tegen vervoer van geënte fok- en ge
bruiksvarkens binnen een entgebied
en tussen entgebieden onderling. Het
vervoer van slachtvarkens boven 85
kg. was in entgebieden al toegestaan.
Advertentie I.M.
Dat hoeft niet meer. Vraag uw pootgoed leverancier
maar naar Lekkerlanders. En laat die aardappels
maar elke dag examen doen. Eerst in de teelt en vanaf
half juni in uw keuken. Op uw bord.
Wees streng voor ze. Zelfs dan geeft u de
Lekkerlander graag een tien met een
kvork. Want ze zijn zó:
werkelijk overheerlijk van smaak
(de Lekkerlander erfde die smaak
van het 'Botergeeltje')
gaafrond en pitloos voor
gemakkelijk schrappen of schillen
geen afval, dus 100% aardappel
voor uw geld
Wees niet bescheiden in de winkel.
Vréag naar
aardappelen als traktatie!
Het Landbouwschap gaat op korte termijn een beroep doen op de
Tweede Kamer om wijzigingen aan te brengen in de wettelijke maat
regelen, die minister Braks onlangs heeft afgekondigd om de uitbrei
dingen in de intensieve veehouderij aan banden te leggen. Deze uit
spraak deed het bestuur van het Landbouwschap, dat zich op woensdag
7 november jl. in Den Haag enerzijds verontwaardigd toonde over de
overvaltechniek van de bewindsman, maar anderzijds tevens de erken
ning uitsprak, dat het mestoverschot in sommige gebieden een bijzon
der nijpende problematiek tot gevolg heeft. In het dagelijks bestuur zal
nu verder worden bezien in hoeverre het Landbouwschap de werking
van de interim-wet wil beperken en of niet meer nuancering in maatre
gelen is aan te brengen.
10
Vrijdag 16 november 1984