Beschikking superheffing opnieuw gewijzigd Aktueel boekje over hele land- en tuinbouw Aanpak mestoverschotten niet gediend met vestigingsverbod Beperkende maatregelen intensieve veehouderij moeten worden gewijzigd Produktschap Vee en Vlees: Weinig belangstelling van telers voor kerstveiling Produktschap voor veevoeder stelt ekstra geld beschikbaar voor bescherming milieu Wijziging vervoersmaatregelen varkenspest Heimwee naar de fijne aardappelsmaak van vroeger? Landbouwschap doet beroep op Parlement: De onverhoedse, zonder overleg en niemand ontziende maatregelen van de ministers Braks en Winsemius waarmee diep ingegrepen wordt in de varkens- en pluimveehouderij, ontmoeten kritiek bij het produktschap voor vee en vlees (PVV). De interimwet, waardoor voorlopig een eind gemaakt wordt aan iedere verdere ontwikkeling in deze sektoren met de bedoeling om de mestproblematiek in te dammen, vindt PVV niet effektief. De gekozen aanpak brengt de oplossing, van de, al lang onderkende - ernstige - problematiek, geen stap dichterbij. Er zit geen enkele prikkel in voor de individuele producent om in zijn persoonlijke bedrijfssituatie maatregelen te treffen. veehouderij geheel uit de hand zou In een nota ten behoeve van een openbare diskussie in het PVV-bes- tuur op 14 november, stelde voorzit ter G.A. Meijer, dat uitgangspunt dient te zijn, dat iedere veehouder verantwoordelijk is voor de finan ciering van het wegwerken van zijn eventuele mestoverschot terwijl iedere grondgebruiker verantwoor delijkheid draagt voor een land bouwkundig verantwoorde bemes ting van zijn grond. Aanpak van de mestproblematiek vanuit deze ge zichtshoek zou binnen de bedrijfstak minder weerstand hebben ontmoet. Landelijke J^oördinatie van mest banken zou de technische oplossing moeten bieden voor die overschotten x^arvoor geen partikuliere oplossing gevonden wordt. Op tal van bedrij ven heeft men zich overigens al lang ingespannen om in eigen beheer de ze problemen op te lossen. Moge lijkheden om verdere oplossingen aan te dragen, o.a. door stimulering van onderzoek en innovatie, zijn niet voorzien door de bewindslieden. Door hun struktuurbevriezing wek ken zij de indruk, dat de problema tiek niet zou zijn onderkend en alsof deze met name bij de intensieve zijn gelopen. Behalve het feit dat de door de bewindslieden gekozen weg niet effektief is voor het doel waar voor ze deze nodig hebben, wordt een overmaat aan administratieve en bureaukratische rompslomp voor zien, die veel energie zal vergen en het probleem niet helpt oplossen. Zich realiserend hoe de superheffing op de melk uiteindelijk werd inge voerd, wordt het zelfs niet uitgeslo ten geacht, dat het bedrijfsleven poogt "alle nog beschikbare gaatjes op te vullen" waarmee het tegendeel wordt bereikt van wat door de mi nisters wordt beoogd. Ook EEG-rechtelijk ziet PVV be zwaren. Anders dan op grond van veterinaire overwegingen zijn natio nale maatregelen waarmee het aan bod van varkens en varkensvlees- produkten gereguleerd wordt, ver boden. De vraag of men vanuit het milieubeheer of vanuit het oogpunt van het beheer van landbouwgron den inbreuk mag maken op de EG- marktordening voor varkensvlees is een vraag die, aldus PVV, door het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen beantwoord zal moeten worden. De opgaven voor deelname aan de Kerstveiling met verpakt fruit vallen erg tegen. Er is zelfs over wogen om de Kerstfruitshow af te gelasten. Toch is besloten de show door te laten gaan. Het bestuur van de CVZ is van me ning dat het toch te gek zou zijn wanneer een fruitteeltgebied, dat zich presenteert als het modernste van Nederland, nog geen kans zou z en om een redelijke aan voer te verzorgen voor een Kerstfruitshow. Het bestuur hierover in een circulaire aan alle telers: "We klagen wel eens over te wei nig handelaren in onze veiling- banken. Wanneer we in een tijd, dat er ekstra vraag is naar kwali- teitsfruit, de klanten van onze kommissionairs naar andere fruitgebieden sturen, moeten we maar nooit meer praten over te weinig handel. We zijn er dan zelf de schuld van". Het Produktschap voor Veevoe der heeft besloten ekstra geld ter beschikking te stellen aan het Fonds Hinderpreventie Veeteelt bedrijven, zodat dit fonds voor taan over ca. 1 miljoen op jaar basis kan beschikken. Dit besluit is formeel goedge keurd tijdens de openbare be- stuurvergadering van het Hoofd- produktschap voor Akkerbouw- produkten, d.d. 8 november 1984. Met de toekenning van een ho gere subsidie aan het fonds hoopt het Produktschap het onderzoek te stimuleren naar een oplossing van de milieuproblemen, die door mest veroorzaakt kunnen worden. Een problematiek, die des te meer aandacht vraagt in het licht van de op stapel staande Mest stoffenwet en de Wet op de Bo dembescherming en het recente besluit tot beperking van de in tensieve veehouderij van het Mi nisterie van Landbouw. Het aksent van het onderzoek zal komen te liggen op dat deel van de problematiek, dat verband houdt met veevoeder. Daarbij wordt gedacht aan on derzoek naar de samenstelling van veevoeder, zoals bijvoor beeld de hoeveelheid nitraat, cadmium en fosfor in het vee voer. Minister ir. G. Braks (landbouw en visserij) heeft, na overleg met het Landbouwschap besloten het beleid m.b.t. de superheffing op een aantal punten te wijzigen. Daartoe is op nieuw een wijziging van de Beschik king nodig. De termijn, waarbinnen melkvee houders op grond van de begin ok tober aangepaste beschikking alsnog een verzoek kunnen indienen voor een ekstra hoeveelheid heffingvrije melk is verlengd van 1 november tot 15 november. De plafonnering van het bedrijfsge- middelde tot 15.500 kg melk per ha bij bedrijfsverplaatsing in het kader van een ruilverkaveling zal niet wor den doorgevoerd. Bij uitgiften van grond in de Fle- vopolder zal de minister een hef fingvrije hoeveelheid van 15.500 kg melk per hektare toewijzen. Bij officiële kavelruil zal de heffing- vrije hoeveelheid melk niet verande ren voor een bedrijf, waarvan de be- drijfsoppervlakte met niet meer dan 5% of met niet meer dan een halve hektare verandert. In sommige gevallen van kavelruil wordt grond van de Direktie Beheer Het verbod op alle nieuwe bedrijfs vestigingen en op uitbreiding in de konsentratiegebieden van zowel var kenshouderij- als pluimveehouderij- bedrijven is bij het bedrijfsleven zeer slecht gevallen, al liepen de reakties in het bestuur nogal uiteen. De ad viesorganen van het Landbouw schap (voor de pluimvee- en var- kenssektor) hadden er geen goed woord voor over en noemden beide Landbouwgronden (DBL) beschik baar gesteld. Op deze grond rust in het algemeen geen heffingvrije hoe veelheid. De wijziging van de Be schikking superheffing maakt het mogelijk, dat voor het overgrote deel van het bedrijf een heffingvrije hoe veelheid wordt toegewezen, die overeenkomt met het bedrijfsgemid- delde in de regio. Bij overdracht van gronden door partikuliere natuurbeschermingsin stanties en de overheid ten behoeve van doeleinden van natuur en land schap vervalt het kwotum. Als het echter grond betreft, die zijn agrari sche bestemming in belangrijke mate heeft verloren, dan wordt het kwo tum van de verkoper niet naar even redigheid met de overgedragen op pervlakte verminderd. In gevallen van deze aard wordt slechts een hoeveelheid van 4500 kg per hektare in mindering gebracht. Aan natuur beschermingsorganisaties kan voor bepaalde gronden, waar het om be- heersredenen noodzakelijk is om melkveehouderij te bedrijven een kwotum van 4500 kg per hektare worden toegekend. de maatregelen onaanvaardbaar. Algemeen was trouwens het onge noegen dat in het geheel geen over leg is gevoerd met vertegenwoordi gers uit het landbouwbedrijfsleven. De heer J. van der Veen (CBTB) zei dat de minister met zijn aktie de overlegkanalen met het bedrijfsleven op een plompe wijze heeft doorkruist en benadeeld. De Voedingsbond FNZ zei in een Indien een melkveehouder zijn be drijf moet verlaten, omdat een pu bliekrechtelijk lichaam dit verwerft en aan de agrarische bestemming onttrekt, dan kan de minister in in dividuele gevallen toestaan, dat het kwotum, dat op dit bedrijf rustte meegaat naar het nieuwe bedrijf van de melkveehouder. Dit kan uitslui tend in gevallen, waarin een publieks rechtelijk lichaam elders grond verwerft zonder voldoende kwotum, specifiek met het oog op verplaatsing van bepaalde melkveehouders. In de Beschikking was een bepaling opgenomen dat bij verwerving van gronden in het verleden (tussen 1 ja nuari 1983 en 1 maart 1984) een ek stra hoeveelheid kan worden toege wezen, echter tot een maksimum van 15.500 kg/ha gerekend over het ge hele bedrijf. Dit maksimum vervalt. Als grond met kwotum is verworven kan men öf aanvullen tot 5.000 resp. 10.000 kg per ha öf het oudere kwo tum laten gelden. Er is een bepaling opgenomen die het onmogelijk maakt een toeken ning te krijgen op grond van art. 11 (investeringsgevallen) en art. 17 (ruilverkavelingsgevallen e.d.). eerste reaktie positief te staan tegen over een vestigingsverbod, al worden in de maatregelen nuanceringen tus sen sektoren mogelijk gehouden, zo zei de heer H. Ligtenberg. Teruggefloten Het jubilerende KNLG is zonder meer tegen de maatregelen en is van mening dat de beide betrokken be windslieden teruggefloten moeten worden, aldus woordvoerder W. Lokhorst. Hij noemde de gevolgen van de wet te ingrijpend, overbodig en bovendien schadelijk voor het imago van de betrokken sektoren in de agrarische sektor. Het over de ge hele linie prikkelende en tekort schietende landbouwbeleid treft niet alleen een hoog percentage bedrij ven in de landbouw, maar leidt vol gens hem tot grote onzekerheid en tevens tot een vervreemding van het beleid. Voorzitter J. Schouten van het Landbouwschap zei het ernstig te be treuren dat met de diskussies binnen het bedrijfsleven om zicht en grip te krijgen op de mestproblematiek slor dig is omgesprongen. Naast bezwaren tegen de procedure had volgens hem een vlotte behandeling van de Mest stoffenwet kunnen voorkomen dat op deze wijze aan de noodrem moest worden getrokken. "Land- en tuinbouw in Neder land: alle sektoren". Dit is de titel van een voor iedereen verkrijg bare speciale uitgave van "Het Kleine Loo", het voorlichtings blad voor het onderwijs, dat wordt uitgegeven door de Stich ting Public Relations Land- en Tuinbouw. Het 32 bladzijden tel lende nummer geeft een aktueel overzicht van de twaalf belang rijkste agrarische bedrijfstakken in ons land. De artikelen zijn geïllustreerd met zwart-witfoto's. Deze twaalf portretten worden voorafgegaan door een beschrij ving van de belangrijkste ontwik kelingen in de land- en tuinbouw in het algemeen. Mensen buiten het onderwijs kunnen deze speciale aflevering van "Het Kleine Loo" verkrijgen door 5,- (inklusief verzendkos ten) over te maken op gironum mer 53.66.16 van de Stichting Public Relations Land- en Tuin bouw te Den Haag. Men kan ook een volledig ingevulde cheque öf betaalkaart sturen aan de Stich ting, Postbus 91430,2509 EA Den Haag. Bij de betaling dient men te vermelden: Het Kleine Loo/Land- en Tuinbouw in Ne derland. Geënte fok- en gebruiksvarkens, voorzien van het voorgeschreven oormerk, mogen met ingang van 12 november 1984 binnen de entgebie- den en tussen de entgebieden onder ling worden vervoerd. De tot nu toe geldende verplichting voor dit ver voer een ontheffing aan te vragen is vervallen. Tevens is het vanaf 12 november 1984 verboden geënte fok- en ge bruiksvarkens te vervoeren in gebie den waar geen entplicht is afgekon digd. Doorvoer van geënte fok- en gebruiksvarkens in de laatstgenoem de gebieden is mogelijk via aange wezen routes. Uit het oogpunt van dierenziektenbe- strijding bestaat geen bezwaar meer tegen vervoer van geënte fok- en ge bruiksvarkens binnen een entgebied en tussen entgebieden onderling. Het vervoer van slachtvarkens boven 85 kg. was in entgebieden al toegestaan. Advertentie I.M. Dat hoeft niet meer. Vraag uw pootgoed leverancier maar naar Lekkerlanders. En laat die aardappels maar elke dag examen doen. Eerst in de teelt en vanaf half juni in uw keuken. Op uw bord. Wees streng voor ze. Zelfs dan geeft u de Lekkerlander graag een tien met een kvork. Want ze zijn zó: werkelijk overheerlijk van smaak (de Lekkerlander erfde die smaak van het 'Botergeeltje') gaafrond en pitloos voor gemakkelijk schrappen of schillen geen afval, dus 100% aardappel voor uw geld Wees niet bescheiden in de winkel. Vréag naar aardappelen als traktatie! Het Landbouwschap gaat op korte termijn een beroep doen op de Tweede Kamer om wijzigingen aan te brengen in de wettelijke maat regelen, die minister Braks onlangs heeft afgekondigd om de uitbrei dingen in de intensieve veehouderij aan banden te leggen. Deze uit spraak deed het bestuur van het Landbouwschap, dat zich op woensdag 7 november jl. in Den Haag enerzijds verontwaardigd toonde over de overvaltechniek van de bewindsman, maar anderzijds tevens de erken ning uitsprak, dat het mestoverschot in sommige gebieden een bijzon der nijpende problematiek tot gevolg heeft. In het dagelijks bestuur zal nu verder worden bezien in hoeverre het Landbouwschap de werking van de interim-wet wil beperken en of niet meer nuancering in maatre gelen is aan te brengen. 10 Vrijdag 16 november 1984

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1984 | | pagina 10