Q verzekeringen
Dat is pas onderling!!
Brandverzekering: Vlag dekt de Lading niet meer
^|tJ| f. den hollanderlaan 10
IVI tel: 01100-24000
Voor ons ligt de periodieke
O.B.F.-informatie, waarin onder
meer wordt medegedeeld, dat het
boekjaar 1983 met gunstig resul
taat is afgesloten. U moet weten,
dat het O.B.F. een afkorting is
van Onderlinge Levensverzeke
ring Maatschappij, gevestigd te
Leeuwarden, werkzaam over het
gehele land en sinds enkele jaren
onze partner op leven-gebied.
Zelfs dragen de risiko-polissen
van het O.B.F. ons O.V.M.-vig
net, mits althans een risikopost
via ons bij het O.B.F. onder
brengt. We hebben dus een nau
we samenwerking met het O.B.F.
en dat is niet zomaar.
Punt 1 is het O.B.F. een echte
onderlinge, wat u in het vervolg
van dit verhaal duidelijk zal wor
den, en punt 2, doet het O.B.F.
uitsluitend in .leven; wij bijten el
kaar dus niet, integendeel, we
vullen elkaar mooi aan.
Punt 3. Het O.B.F. kent een win
stregeling. Ze kent deze niet al
leen," maar past ze ook toe.
Winstbijschrijving: 26%
In diezelfde periodiek wordt
melding gemaakt van een winst
bijschrijving van 26% op risiko-
verzekeringen, dus niet op alle
vormen van leven.
Uit de opgebouwde overschotten
wordt aan de verzekerden terug
gegeven via een verhoging van de
uitkering. Deze overschotten zijn
opgebouwd vanaf 1971 en belie-
perr eind 1983 voor risiko-verze
keringen 26%. Dat betekent, dat
diegene, die in 1971 een kapitaal
had verzekerd van ƒ100.000,—
nu recht heeft op 126.000,—
uitkering.
Loopt de polis korter dan 10 jaar,
dan wordt het winstpercentage
naar evenredigheid verlaagd. Het
uit te keren bedrag wordt maar
even met ruim Vt deel verhoogd.
Voor de andere vormen van le
vensverzekering worden de over
schotten op de bekende wijze te
goed geschreven.
Voor nieuw te sluiten risicover
zekeringen gelden nu lagere ta
rieven en wordt met een nieuw
winstfonds begonnen.
Ons advies aan de leden
Kijk, dat zijn uiteraard goede be
richten. Het is ons bekend, dat
vele van onze ledenverzekerden
enigerlei vorm van levensverze
kering hebben gesloten en nog
zullen sluiten. Het is ons ook be
kend, dat deze lang niet allemaal
bij het O.B.F. terechtkomen. We
hebben het al eerder gezegd, dat
is dan jammer voor u. Wij beij
veren ons op dit moment zeer het
aantal posten voor het O.B.F. uit
te breiden. Niet omdat het in ons
belang is, maar vooral in uw ei
gen belang. Het 2e belang is om
het O.B.F. nog sterker te maken,
waardoor de kans op hogere
winstuitkeringen toeneemt. Wij
willen u er niet aan de haren bij
slepen; dat is niet onze stijl. Wel
zullen wij u er bij voortduring op
wijzen, dat het in uw belang is en
dat achten wij onze plicht. Laat u
toch voorlichten door onze bui
tendienst, alvorens u elders le-
venposten sluit.
Verdorie, geld elders wegbrengen
de Lange
kunt u altijd nog. Weet u, zuinig
heid is de steen der wijzen.
Denkt u aan 1 november?
In het vorige nummer hebben wij
u er al op gewezen, dat 1 novem
ber een belangrijke datum is,
voor die datum dient u nl. na te
gaan of wijzigingen in uw motor
voertuigenbestand moeten wor
den aangebracht, b.v. een zgn.
All-risks verzekering omzetten in
W.A. of een objekt afvoeren,
welke u na 1 januari toch niet
meer in gebruik zult hebben, of
een te verwachten adreswijziging
voor 1 januari. Waarom is dat
voor ons zo belangrijk? Wel, na 1
november beginnen we met het
jaarwerk, begin december wor
den de prolongatienota's al ge
draaid en het is stom vervelend,
Als uw auto is afgevoerd, geef het dan aan ons op..
dat daarna nog wijzigingen wor
den opgegeven, die bij u al voor 1
november bekend waren. Wij
hebben nu eenmaal een hekel
aan -overbodige administratieve
rompslomp. U waarschijnlijk
ook? Welaan, dan zijn we in goed
gezelschap.
Het kopen van tweedehands au
to's
Dat komt vrij veel voor, het ko-
pen van tweedehands auto's.
Wanneer dat gebeurt bij een bo
nafide garage en bovendien met
garantie, is er niets aan de hand.
Er worden echter ook tweede
hands auto's gekocht zonder ga
rantie, zonder keuring, maar dan
wel tegen een aantrekkelijke
prijs.
Zo'n koop deed ook meneer X.
De auto was nog maar 5 jaar oud
en zag er prima uit. Enig tech
nisch inzicht had meneer X. niet.
't Was een koopje, geen garantie,
maar de auto zag er immers pri
ma uit.
Na een poosje rijden kreeg me
neer X. het onaangename gevoel,
dat technisch niet alles klopte.
Voor de zekerheid toch maar een
A.N.W.B.-keuring er tegenaan
gegooid. Het rapport loog er niet
om: de auto voldoet niet aan de
noodzakelijk te stellen veilig
heidseisen. Herstel van de vele
mankementen zou echter meer
kosten dan de wagen waard was.
Daar zat dan meneer X. Hij naar
de rechter met het verzoek de
koop te ontbinden wegens be
drog. En wat dacht u, dat de
rechter besliste: Meneer X. had
met al zijn ondeskundigheid
maar een keuring vooraf moeten
laten uitvoeren. Door dat nagela
ten te hebben, heeft meneer X.
geen poot om op te staan.
Daar ga je dan. Wij geven deze
kwestie hier beknopt weer als
waarschuwing. Want dergelijke
kopen worden vrij veel gesloten.
Nogmaals, bij een bonafide han
delaar is het kopen van tweede
hands auto's en dan bovendien
met garantie niet zo gevaarlijk.
Zonder garantie kopen en zonder
voorafgaande keuring is gewoon
dom. U bent gewaarschuwd.
Schade tijdens proefrit
Een autoverkoper heeft een kan
didaat voor een tweedehands
auto en maakt daarin een proef
rit. Eerst gaat de verkoper achter
het stuur en daarna de kandi
daat-koper. Op een kruispunt
vindt er nu een botsing plaats,
schade 5.600,— De kandidaat-
koper verleende geen voorrang
en zat dus fout. De verkoper is
alleen W.A. verzekerd en wil dus
de schade verhalen op kandi
daat-koper.
De rechter overwoog, dat de ver
koper in de auto zat en de gega
digde niet in strijd met evt. door
de verkoper aan hem kenbaar
gemaakte wensen heeft gehan
deld.
De gevolgde route was op aan
wijzing van de verkoper.
De gemaakte fout ligt derhalve
binnen het kader van hetgeen
normaliter tijdens een proefrit
kan gebeuren.
Beslissing: claim van verkoper op
kandidaat-koper afgewezen.
Vervelend voor de verkoper maar
wel logisch.
Tenslotte:
Goede raad is zelden welkom en
degenen, die haar het hardste
nodig hebben zijn er veelal het
minst mee ingenomen.
Tot de volgende ronde.
de Lange
Volgens artikel 290 van het Wetboek
van Koophandel zijn voor rekening
van de verzekeraar alle verliezen en
schade die aan de verzekerde voor
werpen overkomen door brand, hoe
deze ook mocht zijn ontstaan. Dit
wordt dan nog uitgebreid in de arti
kelen 291 en 292 van hetzelfde wet
boek met schade ontstaan door na
burige brand en ontploffing. Hier
mee is de kous echter af. Menige, op
zijn gemak gestelde brandverzeke-
raar, zal wellicht met enige weemoed
terugdenken aan de tijd dat een
brandverzekering zich inderdaad tot
bovengenoemde omschrijving be
perkte. Als we tegenwoordige polis
sen bekijken, die dan overigens nog
steeds onder de vlag van een
"brandpolis" varen, konstateren we
dat brand nog slechts een onderdeel
is van de gedekte gevaren. Onze op
stalpolis dekt bijvoorbeeld naast
brand nog 15 schade-oorzaken met
daarnaast als nummer 17 nog de
omschrijving: "ieder ander plotse
ling van buitenkomend onheil niet
zijnde een der onder 1 t/m 16 ge
dekte evenementen".
Bij de inboed'elpolis komen we er
zelfs nog aan 3 meer. In feite komt
het er dus op neer dat u een soort
"all-risks" dekking heeft voor uw
opstal en inboedel. Volledigheids
halve, er zijn nog wel enkele uitslui
tingen, zodat de term "all-risks" niet
helemaal juist is, maar veel scheelt
het niet. Op zich is dit niet zo'n
vreemde ontwikkeling. Door het
toenemen van de welvaart en de
daarmee gepaard gaande uitbreiding
van het bezit ontstond er behoefte
aan een grotere bescherming. Niet in
het minst omdat bezit ook voor an
deren dan de eigenaar aantrekkelijk
schijnt te zijn.
Schadesoort
Dat een en ander ook zijn invloed
heeft op het schadeverloop is van
zelfsprekend. Als u het onderstaande
staatje bekijkt zult u zien dat de
werkelijke brandschade slechts een
ondergeschikte plaats inneemt:
men die het risiko verkleinen.
Bekijkt u vooral de sloten van uw
woning eens kritisch. Als de sleu
tel van het schuurtje van de buren
op uw achterdeur past zal dit slot
voor een inbreker weinig proble
men opleveren.
Soort schade
aantal
uitgekeerd bedrag
opstal
inboedel
brand
storm
diefstal
waterschade
glas
diversen
27
40
55
44
44
95
3.907.20
21.382.22
2.221.44
15.745.46
2.995.20
5.280.51
18.p04.83
3.725.27
102.302.95
17.097.86
1.168.12
28.641.20
totaal
305
ƒ51.531.99
171.240.23
Deze cijfers hebben betrekking op de
eerste 3 kwartalen van dit jaar. In
vorige artikelen hebben we met na
me m.b.t. de morrijtuigen reeds onze
bezorgdheid uitgesproken over het
toenemende aantal diefstalschades.
Hier ligt dit nog schrijnender. Besef
fend dat de schade toch uit de premie
betaald zal moeten worden vragen
we ons wel eens af of het diefstalrisi-
ko verzekerbaar zal blijven als deze
ontwikkeling zich voortzet.
In elk geval zal steeds meer van u
verwacht of zelfs geëist worden dat u
maatregelen neemt om het diefstal-
risiko te verkleinen.
We denken ook dat u dat moreel
verplicht bent tegenover uw mede
verzekerden.
Wat te doen?
Hoewel het geenszins de bedoeling is
om nu een uitgebreide verhandeling
te schrijven over diefstal-beveiliging,
we hebben dit in andere artikelen
gedaan en zullen dit blijven doen,
willen we toch enkele dingen noe
Nu tegenwoordig het betalings
verkeer grotendeels per bank of
giro plaatsvindt is het niet nodig
om veel kontant geld in huis te
hebben.
Uw polis geeft hier overigens
slechts een maximum dekking
van 2.000,— voor en eigenlijk is
dat al veel.
Als u de auto parkeert, haalt u
dan de buit eruit. Wij wijzen u er
op dat voor diefstal uit een afge
sloten auto een maximum dek
king van 500,— geldt.
Als u met vakantie gaat is het toch
niet nodig uw sieraden in het
nachtkastje te laten liggen. Voor
een klein bedrag kunt u een
kluisje huren.
Dit op zich zijn helemaal geen
spektakulaire maatregelen en we
menen dat we deze dan ook in
alle redelijkheid van u te kunnen
vragen. Het spreekwoord dat de
gelegenheid de dief schept gaat
nog altijd op.
Meeuwsen
Onderverzekering
Waar we ook nogal eens mee gekon-
fronteerd worden en waar u zeker
wat aan kunt doen is de onderverze
kering. Voor alle duidelijiheid nog
Fototentoonstelling wereld
natuurfonds
Het bezoekerscentrum voor Land
bouwkundig Onderzoek aan de
Mansholtlaan in Wageningen zal
vanaf zaterdag 22 september tot 3
december een interessante foto-ex
positie van het Wereld Natuur Fonds
herbergen.
De kollektie foto's kreeg als motto
"Red de planten, red het leven", ze
laat nadrukkelijk zien dat planten
van levensbelang voor de mensheid
zijn. Op vele foto's zijn ook de be
dreigingen te zien waaraan de plan
ten blootstaan.
Om iedereen in de gelegenheid te
stellen deze expositie te bezoeken zal
het Bezoekerscentrum, behalve op
kantooruren voor het eerst ook geo
pend, zijn op dinsdag- en donder
dagavond van 19.30 - 22.00 uur en op
zaterdagen van 14.00 tot 17.00 uur.
maar eens een voorbeeld. Gesteld
dat uw inboedel een waarde heeft
van 80.000.— en dat u deze slechts
voor 40.000,— heeft verzekerd. Als
deze inboedel helemaal verloren
gaat zult u best begrijpen dat u maar
40.000,— (dus de helft van de
schade) uitgekeerd krijgt.
Velen beseffen echter niet dat in zo'n
geval ook bij een gedeeltelijke be
schadiging slechts de helft van de
schade uitgekeerd wordt.
Als u er bijvoorbeeld in het boven
geschetste geval een schade van
5.000,— ontstaat bedraagt de uit
kering ook slechts 40.000/80.000 x
ƒ5.000,- ƒ2.500,-.
We hebben eens wat steekproeven
genomen en het is ons gebleken dat
de waarde van de inboedel van een
gemiddeld gezin toch al gauw rond
de 70.000,— ligt. Natuurlijk kun
nen we van hieruit niet in uw huis
kijken, maar als uw inboedel voor
een lager bedrag verzekerd is, ver
dient het toch aanbeveling alles eens
op te tellen. Als hulpmiddel hiervoor
hebben we prachtige formulieren die
we u op aanvraag graag gratis toe
sturen. Het kan u bij schade onaan
gename verrassingen besparen. Het
is voor u en voor ons niet leuk als we
u bij een schadegeval niet de volle
dige schade kunnen uitkeren.
Tenslotte:
Als p schade heeft geleden rust op u
de bewijslast de schade aan te tonen.
Nu klinkt dat erger dan het is, maar
het is toch van belang dat u zoveel
mogelijk nota's van uw aankopen
bewaart. Het kan u en ons proble
men bij de schade-afwikkeling bes
paren.
H. Meeuwsen
Vrijdag 12 oktober 1984