nieuws uit brussel Landbouw gaat winter tegemoet EG-raad sluit akkoord financiering toekomst jan werts Geldtekort legt rem op landbouwpolitiek Rijksbegroting Superheffing Graanbeleid Aardgasprijs Mestprobleem Nota Landbouwschap: lastenverlichting vooral bij grote bedrijven Hoofdbestuur KNLC is bezorgd: De Europese ministers van Buitenlandse Zaken zijn het eens geworden over aanvullende financiën voor met name het landbouwbeleid. Het 2,5 miljard gulden grootte tekort op de lopende landbouw-uitgaven van dit joar wordt vanauit de tien nationale hoofdsteden aangevuld. Nederland gaat dit ongeveer 125 miljoen kosten Dit bedrag was eerder al voorzien. Het maar liefst 7 miljard grote tekort dat voor volgend jaar is voorzien zal te zijner tijd ook op een passende wijze worden aangevuld. Geen akkoord is bereikt over de da tum, waarop de 40 procent extra btw, vanuit de hoofdsteden voor Brussel bestemd, beschikbaar komt. Evenmin is veel voortgang geboekt bij de on derhandelingen rond de toetreding van Spanje en Portugal. Omdat de btw-verruiming en de uitbreiding van de Europese Gemeenschap nauw met elkaar samenhangen, ligt over het hele financiële akkoord van deze week nog een dikke sluier van onze kerheden. De ministers van Finan ciën hebben een formule gevonden waarbij de ontwikkeling van de Eu ropese uitgaven in het algemeen en die van de landbouwpolitiek in het bijzonder voortaan meer stringent aan banden worden gelegd. De EG- landbouwministers faalden volledig bij het zoeken naar een aanpassing van de wijnreglementen. Dat zijn in het kort de resultaten van de drie-dubbele ministerraden van deze week in Luxemburg. Zij voor komen dat de Europese Commissie in Brussel vanaf 20 oktober op zwart zaad zou zitten en de beralingen in zake het landbouwbeleid moest schorsen. De drie ministerraden, te weten Buitenlandse Zaken, Finan- ci"en Financiën en Economie en Landbouw probeerden drie lange dagen achtereen een hopeloze war boel te ontrafelen waarin zij zelf de EG hebben gebracht. Dit met name door maandenlang allerlei dringend noodzakelijke besluiten rond de Fi nanciering en de toetreding van Spanje en Portugal alsmaar uit te stellen. Men is nu deels geslaagd door tenminste voor dit jaar aanvul lende financiën te vinden. Voor het gigantische tekort (7 mil jard gulden minstens op de totale uitgave van 70 miljard) voor 1985 besloot men zo gezegd om voorlopig helemaal niets te besluiten. Tegen 1 oktober 1985 zal men aanvullende Financiën aanboren, aldus de af spraak. Voor 1985 worden de land bouwuitgaven op 48,25 miljard gul den begroot. Maar om het concept budget in evenwicht te houden met de inkomsten heeft men die uitgaven moedwillig op slechts 45 miljard ge raamd. Aldus is nu een concept-be groting opgesteld, waarover het overleg met het Europese Parlement dus kan beginnen. Alle toezeggingen van deze week hangen aaneen van reeksen voorbe houden. Het zijn er zelfs teveel om ze hier allemaal op te sommen. Toch kwamen in Luxemburg diverse knap uitgewerkte voorstellen om een compromis te sluiten uit de handen van de Ierse voorzitters ter tafel. In het ene geval bijvoorbeeld zouden de partners in plaats van één btw-punt (huidig maximum) volgend jaar 1,2 gaan betalen. In het andere voorstel zouden ze alle tekorten van dit en volgend jaar via unieke aanvullende nationale betalingen ineens aanzui veren. Maar men kon het hierover met name door Brits,Italiaans, Grieks verzet uiteindelijk toch niet eens worden. Vrijdag 6 oktober 1984 Onzekerheid blijft Staatssecretaris van Eekelen erkent dat voor wat de uitbreiding van de Europese Financiën betreft onzeker heid blijft heersen. Hij vindt dit niet zo erg, omdat er volgens hem druk op de ketel moet blijven ten aanzien van een zo zuinig mogelijk uitvoeren van het landbouwbeleid. Bovendien wil ook Nederland pas blijvend met extra btw over de brug komen, wan neer tegelijk vaststaat dat Spanje en Portugal als nieuwe leden worden binnengelaten. Via deze aanpak hoopt Den Haag (met Bonn) de dwarsliggende zuidelijke, huidige Europese partners tot een wat soe peler opstelling te bewegen bij de Het hoofdbestuur van» het KNLC is slecht te spreken over de rijksbegro ting 1985, zowel over het zelfstandi gen - als het landbouwbeleid. De lastenverlichting had ook de vorm van verlaging van volksverzeke ringspremies moeten hebben, terwijl de melk-opkoopregeling en de com pensaties voor de komende prijsver laging (mcb-vermingering) eigenlijk niet als lastenverlichting kunnen worden aangemerkt. Het hoofdbes tuur is het ermee eens dat die mcb- afspraak-compensatie breed (d.w.z. besprekingen rond de toetreding. De ministers van Financiën hebben maandagavond een formule gevon den, waarbij de zelfstandigheid van de landbouw-ministers bij het vast stellen van prijzen en garanties, voortaan wordt beperkt. Dankzij met name Deens, Frans, Grieks en in mindere mate ook Italiaans verzet kwam er een compromis uit de bus waarbij die ministers van Landbouw echter meer vrijheid vrijheid van handelen behouden dan enkele we ken geleden was voorzien. Toen be sloot men in principe om vlak voor de jaarlijkse agrarische prijzen-ma- rathon de Financiën-ministers de geldelijke speelruimte te laten vast leggen voor het volgende jaar. Het is duidelijk dat dit een zeer politiek- debat zou worden, waarbij je zelfs van een onder curatele-stelling van de landbouwministers zou kunnen spreken. Dat element is er nu uitge haald. Pas in de zomer van elk jaar bij het opstellen van de begroting voor het jaar daarop, wordt het genoemde debat tussen de minister van Finan ciën nu gehouden. Zij stellen dan vast in hoeverre de Europese uitga ven mogen toenemen. De netto-uit gaven met betrekking tot de land bouwmarkten zullen dan voortaan minder moeten stijgen dan de btw- ontvangsten van Brussel. Daarbij worden die landbouw-uitgaven dan op soe-basis voor alle produkten) wordt verdeeld, maar ze is dan nog geheel onvoldoende vergeleken met de Duitse maatregelen. Extra com pensatie zou voor de niet- of half- mcb-produkten ook de vorm kunnen hebben van structurele maatregelen. Het hoofdbestuur vindt dat, nu op leving in het overige bedrijfsleven wordt geconstatteerd, de regering de land- en tuinbouw in de kou laat staan Het is onaanvaardbaar dat nu vanuit Brussel inkomensdaling wordt opgelegd en nationale bezui nigingen worden voortgezet eigenlijk vergeleken met die van het gemid delde van het lopende plus de twee voorafgaande jaren. Met de inkom sten (btw dus hier) doet men het zelfde. Als men dit werkelijk aanhoudt, dan komt er voortaan een zuiniger agra- risch-prijsbeleid dan in het verleden. Zouden de landbouwprijzen echter ondanks bovenstaande formule toch royaler verhoogd zijn, dan moet dat gedurende de twee daarop volgende jaren weer worden ingehaald. Secto ren die voor die extra uitgavengroei verantwoordelijk zijn moeten dat dan ook weer inleveren. Zodra in de loop van het jaar uitgaven hoger worden vastgesteld dan volgens de hiervoor behandelde normen kan, dan komen de ministers van Buiten landse Zaken en Financiën daarbij eerst te pas. Maar óók de Land bouwministers kunnen daarbij uit genodigd worden. Minister Braks verwacht hiervan in het kader van het Europees- Landbouwbeleid gro tere onderlinge coördinatie. Hij ziet de nieuwe procedure dus wel zitten Dit hoewel ze dus ten koste gaat van de handelingsvrijheid van de land bouwministers. Nationale toeslagen Volgens het ministerie van Land bouw zijn de afgelopen tien jaar de uitgaven in de sfeer van EG-garan- ties met 15 tot 20 procent per jaar gestegen. In het "landbouw-artikel" van het EG-verdrag van Rome (art. 39) staat dat de landbouwpolitiek twee doelstellingen heeft: - Het bevorderen van redelijke in komens in de landbouwsector; - het bevorderen van evenwicht tussen vraag en aanbod van agrarische produkten. Beide doelstellingen blijven belang rijk. Maar in de toekomst zullen wij zien, dat de EG vooral ook op de tweede let. Waarna mogelijk de af zonderlijke regeringen tekort schie- verwezen wordt naar sociale zorg De minister van Landbouw had zijn mogelijkheden om meer te doên aan nationaal landbouwbeleid juist nu moeten uitbuiten; de gevolgen van de superheffing lijken nu bewust te worden onderschat. Twee grote onzekerheden omgeven naar de mening van het hoofdbes tuur nog de toepassing van de su perheffing op melk. Wat zal de melk-opkoopregeling opleveren en wanneer. Vrijstelling van btw en toepassing van het bijzonder tarief zijn er in elk geval bij nodig. Het andere punt van zorg is de verdere gang van zaken bij de behandeling van aangevraagde extra quota. Het is nog niet zeker of de landelijke en provinciale adviescommissies nu wel naar redelijkheid en billijkheid zul len kunnen oordelen. Vanwege te vrezen onvoldoende voortgang is uitstel van eerste betaling tot min stens januari a.s. geboden. De indruk bestaat dat weer een moment zou kunnen aanbreken dat de georgani seerde landbouw zich moet afvragen of verdere medewerking verant woord is. Groot was het ongenoegen dat in het tende inkomens van hun agrarische bevolking zelf gaan bijspijkeren. De Duitse regering is daar dit jaar al mee begonnen. Minister Ruding (Financiën) ver klaarde dat hij een scherper beheer ste beheersing van de uitgaven had gewenst. Maar hij kan met deze for mula wel leven. Ruding: "Wij moes ten hier wel ingrijpen. Je zou een lek scheppen, als je enerzijds thuis in de hoofdsteden overal bezuinigt en an derzijds bij de EG soepel toegeeft aan overschrijingen". De Westduitse minister van Buiten landse Zaken Genscher sprak echter van "scherts-discipline" Ook des kundigen in de Luxemburgse wan delgangen omschrijven de hele.uit eindelijk gekozen formule als weinig bindend. Over dit nieuwe discipli naire systeem heen hangt namelijk de afspraak dat in buitengewone omstandigheden de landbouwprij zen extra mogen blijven stijgen. Zo wel Engeland als West-Duitsland, die strakkere regels hadden gewenst, hebben veel water in hun wijn ge daan, aldus ook minister Ruding. Superheffing wijn Voorgesteld is om de komende drie jaar een soort van superheffing-sys teem voor de wijnproducenten in te voeren. Alle tafelwijn boven de hon derd miljoen hl. geproduceerd zou voortaan dwingend moeten worden ingeleverd. Dat overschot wordt dan gedestilleerd tot ethyl-alcohol. Iedere teler wordt voor zulke destil latie aangeslagen naar rato van zijn (over)produktie. De vergoeding bij verplichte destillatie beloopt voor taan slechts maximaal de helft van de oriëntatie-prijs. Dit dwingend te rugdrukken van de produktie gaat samen met een scala van andere maatregelen. Het beraad over dit pakket wordt in de volgende verga dering voortgezet Deze kwestie moet namelijk nog geregeld worden voor dat wijnproducent Spanje toetreedt hoofdbestuur naar voren kwam over het graanbeleid van de Europese Gemeenschap. Nu de wereldmarkt betrekkelijk gunstig is moet de EG alle exportmogelijkheden benutten om de ernstige graanmarktsituatie te verlichten. Het blijkt dat voor tarwe de prijs zelfs onder het interventie prijsniveau (de voertarwebasis) daalt. Als een dergelijke prijsgaran tie gegeven wordt, moet die naar de mening van het hoofdbestuur ook inderdaad waar worden gemaakt. Het is ongehoord, dat onder deze omstandigheden nog ervan uitge gaan wordt dat volgend jaar het graanprijspeil automatisch vanwege de overvloedige oogst met vijf pro cent zal dalen. Het akkerbouwbeleid in de EG moet in elk geval worden verbreed, aldus het hoofdbestuur. Het-beleid voor eiwithoudende ge wassen moet worden verbeterd en de zaaizaadsteun voor erwten en bonen moet worden hersteld. Gezien alle omstandigheden is men heel matig tevreden, zo was in het hoofdbestuur de reactie van de af deling Tuinbouw op het zojuist ge sloten akkoord over de aardgasprijs van 42.5 cent voor de stooktuinbouw in 1984/85. Men realiseerde zich dat vele bedrijven toch door deze beslis sing in moeilijkheden zullen komen. Maar er bestond ook begrip voor de situatie van de eigen onderhande laars tegenover een dictaat. Erkend werd dat een zekere rust kan intre den. Het is goed dat de "olie-koppe ling" nu in discussie komt Het hoofdbestuur wijdde een eerste bespreking aan een rapport van een werkgroep die parallel aan een com missie van de Landelijke Raad Be drijfsontwikkeling de mestproble matiek bestudeerde. Enkele provin ciale landbouwmaatschappijen zei den zich voorlopig te moeten keren tegen de gedachte om een kleine al gemene heffing op veevoedergrond stoffen te leggen ter financiering van het werk van een landelijke mest bank. Anderen stelden zich welwil lender op als tenminste de overheid ook een behoorlijke bijdrage levert. 6 De door het kabinet in de begroting voor 1985 voorgesta ne lastenverlichting voor het bedrijfsleven van 1,7 miljard gulden is vooral gericht op grotere bedrijven met veel werknemers, terwijl het verlagen van de werkgeverslasten voor de land- en tuinbouw betrekkelijk geringe betekenis heeft. Dit stelt het dagelijks bestuur van het Landbouw schap in een nota voor het algemeen bestuur dat woensdag 3 oktober vergaderde. De maatregelen in de fiskale sfeer hebben volgens het bestuur slechts beperkte betekenis voor de kansen op voortbestaan van agrarische bedrijven. Het herhaalde zijn al eerder ingenomen standpunt dat fundamentele veranderingen in de sfeer van de inkomsten- en vermo gensbelasting voor zelfstandigen noodzakelijk zijn. Bij de herziening van de loon- en inkomstenbelasting moet worden gestreefd naar een evenwichtige fiskale behan deling van de in het agrarisch bedrijf meewerkende echtgeno(o)t(e) en het behoud van de sociale zekerheden. De ombuigingen brengen volgens het bes tuur met zich mee dat wezenlijke onderdelen van het landbouwbeleid, zoals voorlichting, onderzoek, onder wijs en ruilverkaveling minder hun nuttige funktie kun nen vervullen of in toenemende mate ten laste komen van de sektor. ïn het belang van de werkgelegenheid moet de overheid ook na 1985 vol doende geld beschikbaar stellen voor werkgelegenheids plannen. Het bestuur is van mening dat minister Braks van land bouw en visserij bij de toelichting op zijn begroting te eenvoudig heeft gesteld dat de overproduktie en de groei van de uitgaven in de Europese Gemeenschap moeten worden beteugeld. Er is onvoldoende rekening gehouden met de negatieve gevolgen voor de inkomens en werkge legenheidsmogelijkheden in land- en tuinbouw, ook is de bewindsman voorbijgegaan aan het feit dat invoering van de superheffing heeft geleid tot her-nationalisatie van het gemeenschappelijk beleid Het Landbouw-Comité heeft het gevoel dat we niet alleen in de natuur, maar ook landbouwpolitiek en -economisch de winter tegemoet gaan. Dat werd duidelijk tijdens de dinsdag jl. in Utrecht gehouden hoofd bestuursvergadering van het KNLC. Actuele zaken als de rijksbegro ting 1985, superheffing, graanbeleid, aardgasprijzen en een herhaald "ja" tegen de Markerwaard hielden de KNLC'ers bezig. Bovendien moesten enkele organisatorische punten worden afgehandeld.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1984 | | pagina 5