De wildbeheereenheid kan bijdrage leveren aan tegengaan toenemende wildschade GS: Walcheren als ruilverkaveling op voorbereidingsschema POTTEKZ^ In 1983 veel agrarische bouwaktiviteiten in Zeeland Samenwerking op Tholen en St. Philipsland gestart met 6000 ha Wildbeheereenheid heeft korte geschiedenis Behoud natuur en landschap vereist afweging van belangen Prins Valiant Het toenemend streven van overheid en natuurbeschermingsorganisa ties om te komen tot de stichting van reservaten, landschapsparken, stiltegebieden, etc. heeft geleid tot de oprichting van samenwerkings verbanden van jagers, wildbeheereenheden genoemd. Het uitgangs punt van deze samenwerkingsverbanden is om naast het natuurbe- schermingsbelang ook het jachten landbouwbelang harmonisch mee te nemen. De verwachting is dat de wildbeheereenheden onder meer een bijdrage kunnen leveren aan het tegengaan van de toenemende wild schade. Reeds enkele jaren neigt de publieke opinie tot het onder druk zetten van het overheidsbeleid in de richting van een beschermingsnivo van wild stand en vogels waarbij de belangen van faunabeheer voorop worden gesteld. Het gevaar bestaat dat zulks ten koste gaat van andere vitale be langen waaronder die van de land bouw. In dit verband kan gewezen worden op het instellen van de zoge naamde "wetlands", in dit blad al serder vermeld. Reeds zes gebieden zijn alszodanig aangemeld, waaron der de Grote Peel en een deel van De Biesbosch Bovendien is de Minister van Land bouw voornemens om de Minister raad voor te stellen de Oosterschelde en het Markiezaatsmeer aan te mel den als wetland. Een zorgelijke zaak hierbij is, dat men naast de buiten dijkse gebieden ook een groot aantal binnendijkse gebieden als wetland aan wil wijzen. Niet alleen de land bouwbelangen - een toename van de wildschade valt te verwachten - maar ook de jachtbelangen dreigen hier door op de achtergrond te raken. Tholen en St. Philipsland Als reactie op deze ontwikkelingen hebben dertig jagers van Tholen en St. Philipsland met een gezamenlijke oppervlakte van ca. 6000 hectaren een wildbeheereenheid opgericht. Éénderde van de jagers met bijna de helft van het totaLe jachtterrein in deze streek is nu tot dit samenwer kingsverband toegetreden. Een werkgroep uit het afdelingsbestuur van de Koninklijke Nederlandse Ja gers Vereniging (KNJV) bereidde de Ganzen kunnen bij de wintertarwe grote schade aanrichten Volgens een studie van het ministerie van landbouw springt 1983 eerst als een jaar waarin veel is gebouwd. Voort is het aantal verleende bouw- verubouwvergunningen in alle secto ren beduidend groter dan in voor gaande jaren. In zeeland heeft dit laatste voornamelijk betrekking op de schuren in de akkerbouwsector, waarbij de stijging in Zeeland relatief sterker is dan in de rest van Neder land. Opvallend is verder dat de categorie "wagens en werktuigen" in Neder land een vrij sterke stijging vertoont, terwijl deze tendens in Zeeland met wordt waargenomen. De totale ge middelde bouwsom is in Zeeland beduidend lager 88.300) dan in Nederland 128.700) Dit moet me de worden toegeschreven aan het grotere aandeel van de rundveehou derij en intensieve veehouderij in Nederland t.o.v. Zeeland (De bouw sommen in de akkerbouw liggen la ger). Na een jaar met een goed be drijfsresultaat wordt meer in gebou wen geinvesteerd, hetgeen mede schommelingen in het aantal bouw activiteiten per jaar en per sector verklaart. In een brief aan de Centrale Kuituur- technische Kommissie te Utrecht la ten Gedeputeerde Staten van Zee land weten dat zij in kunnen stemmen met het feit dat Walcheren als ruil verkaveling wordt geplaatst op het voorbereidingsschema Landinrich- tingsprojekten voor 1985. Dit is overigens in overeenstemming met het vastgestelde streekplan Midden Zeeland. In de brief wordt opgemerkt dat de voorbereidingskommissie (straks landinrichtingskommissie) aan de hand van onderzoek en studie in eerste instantie nader zal moeten be palen of alle belangen waarvoor zij zich in het gebied gesteld zal zien inderdaad met een ruilverkaveling in voldoende mate behartigd zullen kunnen worden of dat vooralsnog voor een herinrichting zal moeten worden gekozen. G.S. wijzen erop dat zulks niet uitgesloten is. In dit verband merkt het Kollege op dat er een nieuw streekplan voor de gehele provincie in voorbereiding is. Ongevraagd wijzen GS de CCC erop dat de vele jaren geleden aange vraagde ruilverkavelingen West Zeeuws-Vlaanderen en St. Philips- •and thans op het voorbereidings schema dienen te worden geplaatst. Wanneer dit om budgettaire redenen problemen oplevert, zo merken ze op, laat thans in ieder geval West Zeeuws-Vlaanderen voor landinrich ting in aanmerking komen, omdat van beide genoemde gebieden dit wel het meest landinrichtingsbehoeftig is. Indien de grootte van de aangevraag de ruilverkaveling West Zeeuws- Vlaanderen mede een belemmering zou vormen voor een integrale opna me daarvan op het voorbereidings schema ondersteunen GS gaarne het door de Zeeuwse landbouworganisa ties van Westelijk Zeeuws-Vlaande ren op de CCC gedane klemmend be roep om op het voorbereidingssche ma 1985 gedeelten van West Zeeuws-Vlaanderen het gebied rond Aardenburg - op te nemen. Mocht plaatsing van St. Philipsland op dit schema op onoverkomelijke problemen stuiten, dan dient de mo gelijkheid te worden opengehouden, dit gebied op een eerstvolgend sche ma te plaatsen. Plaatselijke vormen van samen werking tussen jagers bestaan reeds lang, zoals b.v. combinaties van jagers en jagersverenigingen. Om de rechten en plichten van de deelnemers veilig te stellen zijn sommige reeds tot een stichtings- of verenigingsvorm gekomen. Bij de overheid, met name bij het Ministerie van Landbouw bes tond reeds langer de wens om te komen tot schaalvergroting. Zoals bijvoorbeeld weergegeven in de jachtwet van 1954 met de 40 ha. regeling; Destijds werd reeds gesproken over zogenaamde jachtschappen, maar het bleef bij plannen. Uit de verschillende Memoires van Toelichting bij de begrotin gen van het Ministerie van Landbouw uit de periode 1977 t/m 1981 blijkt steeds meer dat de wens bij de overheid bestaat om te komen tot samenwerkingsver banden tussen jachthouders. In 1978 werd voor het eerst ook het zogenaamde wildbeheerplan ge noemd. In die jaren werden door de direktie Faunabeheer, ges teund door het KNJV, voor het eerst initiatieven ontplooid om te komen tot wildbeheereenheden. Deze Wildbeheereenheden, waarvan er nu ongeveer 200 zijn, kwamen vooral tot stand onder invloed van "druk van buiten". Momenteel is men veelal door de oprichtingsfase heen en zal het verschijnsel wildbeheereenheid zijn waarde in de praktijk moeten bewijzen. De landbouw kreeg als gevolg hier van een enorme overlast van deze beschermde vogels. Gezamenlijk optreden van wildbeheereenheid en landbouworganisaties resulteerde in ;en door de Minister goedgekeurd ✓erjagingsplan van deze ganzen naar ;en (fourageer)gebied van Staats bosbeheer. Helaas is een dergelijke oplossing lang niet overal praktisch nogelijk. 'Eens te meer blijkt hieruit echter vel het sterke punt van de wildbe heereenheid, door heel plaatselijke an praktisch te zijn, alsmede door in redelijk overleg een volwaardige gesprekspartner te zijn, is veel te be reiken", aldus van Schooten. Zeeland In Zeeland is door de provinciaal bestuur van de jagersvereniging een tweetal aftastende bijeenkomsten gehouden over het oprichten van meer wildbeheereenheden. Tevens heeft reeds een eerste kontakt plaats gevonden met de landbouworgani saties. De landbouw pleit voor een faunabe heer en een jachtgeleid, waarbij de toenemende druk van de wildschade op de landbouw wordt ingeperkt tot een acceptabele tolerantiegrens, waarbij ook de belangen van de land bouw voldoende tot hun recht komen. oprichting van de wildbeheereen heid Tholen en St. Philipsland voor. werkwijze De doelstelling van een wildbehee reenheid is het verkrijgen cq. behou den van een optimale wildstand, die verenigbaar is met de belangen van natuurbescherming, jacht en land bouw. Er zijn diverse vormen van integratie in een wildbeheereenheid, waarbij de "voors- en tegens" van de verschillende modellen per op te richten vereniging afgewogen moe ten worden. Globaal genomen bes taan er een tweetal basismodellen: 1. alje jachtterreinen onderverhu ren aan de vereniging waarbij deze optreedt als jachthouder en alszodanig aansprakelijk is. De leden zijn dan jachthuurder. 2. Vaak vormt de onder 1 genoemde inbreng van jachtterreinen een te grote stap, zeker voor de grond gebruiker/jager. Bij dit meest ge hanteerde model vindt er een sa menwerking plaats tussen de jachthouders, waarbij afspraken worden gemaakt over een wild beheerplan op korte-, en lange termijn. groei en toekomst Het aantal wildbeheereenheden is sinds het ontstaan eind jaren zeven tig in ons land tot maar liefst 200 gegroeid. Deze wildbeheereenheden hebben een gemiddelde oppervlakte van 1500-2500 ha. en bestaan veelal uit 10-20 jachthouders. De verschil len zijn groot omdat geen enkele si tuatie identiek is. Landelijk KNJV- medewerker dhr. P.C.H. van Schooten ziet de toekomst van de wildbeheereenheid gunstig tege moet: "Gezien de continue druk van vooral natuurbeschermingsorganisa ties op het buitengebied zul je met een antwoord moeten komen. Van uit je praktische fauna-deskundig heid en met je direkte kennis vanuit het veld kun je in redelijk gecombi neerd overleg van landbouw en jacht met de overheden vaak een bevredi gend resultaat verkrijgen. De na tuurbeschermingsorganisaties plaat sen in dit verband de mens te vaak buiten de natuur", rotganzen Een voorbeeld van gekombineerd optreden heeft op Texel plaats ge vonden. Grote gebieden vielen hier ander de natuurbeschermingswet. De regering zal haar beleid voor na tuur- en landschapsbehoud vooral richten op instandhouding en ver sterking van bestaande natuur- en landschapswaarden. Zij hoopt dit langs twee lijnen te bereiken, name lijk door bescherming en beheer. Hierin worden een algemeen èn een toegespitst beleid onderscheiden. Het algemeen beleid richt zich op zowel de handhaving van de ecolo gische en landschappelijke kwaliteit van het Nederlandse grondgebied, terwijl het toegespitste beleid gericht is op instandhouding van ecologisch, kultuurhistorisch en/of landschap pelijke waarden of situaties. Dit vormt de eerste hoofdlijn van het beleid in de regeringsbeslissing over het struktuurschema natuur- en landschapsbehoud die op 20 sep tember jl. is verschenen. Minister ir. G. Braks (landbouw en visserij) en dr. P. Winsemius (volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en milieube heer) geven daarin de hoofdlijnen van het rijksbeleid voor de ruimte lijke aspekten van het natuur- en landschapsbehoud.' Bij deze eerste hoofdlijn van het be leid ligt een sterk aksent op afweging van belangen. Bij een aantal beleids- katagoriën in het Struktuurschema zijn zgn. essentiële uitspraken ge daan. Deze betreffen het te voeren beleid bij de belangenafweging. Kenmerkend voor deze essentiële uitspraken is dat zij bij de afweging van belangen op rijksnivo duidelijke aksenten leggen ten gunste van het natuur- en landschapsbehoud. A Is je door het zacht heuvelend VXj prairieland van de staat Wis- cons in rijdt, waar vele koeien rHH grazen in dit zuivel en bief- stukcentrum van de Verenigde Staten, ontgaat een zekere fa miliegelijkenis in dit grazige landschap je niet. En inderdaad, dit is een zwart bont Holsteinland van vele zusteren. Het stond met grote koppen in de "Madison Milk and Manu re Monthly Messenger" de maandelijkse "Zuivel, Loei en Mest Bode", een Amerikaans Z. L.M.-blad): "SUPER- BULL IS NO MORE". Stier Valiant, Prins der Prairies, vader van vijf en dertig duizen den, is na een vruchtbaar leven niet meer. Dit bericht heeft ook onze media bereikt, en u kunt er ons Z.L.M.-blad van 31 au gustus op naslaan. Een stilte viel over de steppe, het loeien klonk omfloerst. Een miljonair was heengegaan. Valiant van Holstein werd geboren in 1973, en werd al direkt herkend als een bijzonder stierkalf en dus niet prompt verwerkt tot lapjes, poulet en levertjesworst. Reeds bij zijn eerste kalverliefde te kende zich zijn grote toekomst af, toen hij de prille ketens ver brak en een niets vermoedende kudde met de stuipen op het lijf over de prairie joeg. Bij het in tomen leek het even of hij de ambitie van een rodeo stier koesterde, terwijl een spaans sprekehde zakenrelatie van zijn baas een goede vee hts tier in hem zag. Maar Baas Walton had de glimp in zijn ogen her kend, en dacht aan een andere bestemming. Een stevige ring door de valiante neus hielp hem door zijn wilde jaren, en al spoedig prijkte een bord met "Fokker Friendship" op zijn deur. Zijn toekomst lag in zijn nakomelingschap, en dat heeft er niet om gelogen. Niet slechts had deze super stier 35.000 dochteren, hij gaf hen tevens een bruidschat van zo'n acht tien miljoen dollar aan ekstra melkopbrengst mee! Wij zouden daarvan rillen: die miljoenen verdwijnen subiet in de europese superbak van Braks. In de Verenigde Staten hebben ze nu in plaats van een superpias melk een ingevroren superklont zaad van Prins Va liant! Zoiets hebben wij weer niet. POTTEKIJKER Vrijdag 28 september 1984

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1984 | | pagina 4