Landbouwbegroting vanuit de Z.L.M. gezien zuidelijke landbouw maatschappij Standpunt Provinciale Staten m.b.t. Grevelingen Braks wil betere konkurrentiepositie door ondersteuning keuringsdiensten Q zlm VRIJDAG 21 SEPTEMBER 1984 64e JAARGANG NO. 3749 land- en tuinbouwblad 1 s1181in Provinciale Staten van Zeeland "proefden vrijdag 14 september het water van de Grevelingen. Op de foto: het statenlid G.J. de Jager aan het woord. Uiteindelijk steunden de Staten in grote meerderheid het (politieke) voorstel van Gedeputeerde Staten: een zoute Grevelingen met een pijpleiding voor de aanvoer van zoet water naar Schouwen Duiveland. Voorwaarde is wel dal het Rijk de daaraan verbonden kosten betaalt. (Foto W. Mieras). Wat steeds duidelijker wordt voor de land- en tuinbouw is de afhankelijkheid van internationale invloeden. Met na me de gewijzigde koers die de EG is ingeslagen; produk- tiebeheersing en marktgericht beleid, zullen de komende tijd een stempel drukken op de agrarische sektor. Met daarnaast de verdergaande bezuinigingen van de overheid met als gevolg lastenverzwaring voor de agrari sche sektor o.a. bij onderzoek en voorlichting. Daartegenover blijkt van de door het kabinet beloofde lastenverlichting voor het bedrijfsleven voor de land- en tuinbouw, behorende bij het midden- en kleinbedrijf, zeer weinig terecht te komen. Geen misverstand mag er ontstaan over de ekstra gelden, de 1 20 min. die voor de land- en tuinbouw beschikbaar komen. Deze 120 min. waarvan voor 1985 60 min. beschikbaar komt dient als kompensatie voor de M.C.B.- afbraak en niet als lastenverlichting. En juist nu het EEG- beleid zo drastisch is gewijzigd heeft de land- en tuin bouw ekstra steun in de rug hard nodig1 willen wij onze konkurrentiepositie behouden. Dat is des te meer nodig aangezien wij in Nederland vergaand te maken hebben met allerhande maatregelen en wetgeving die van in vloed zijn op de primaire produktie en de verwerking daarvan. Dat blijkt overduidelijk wanneer wij in de landbouwbe groting lezen welke maatregelen en wetten er in behan deling zijn. Maatregelen waar niet aan valt te ontkomen in onze samenleving maar waarbij wel gewaakt dient te worden dat de bedrijfsvoering niet te veel belemmerd gaat worden. Tegenover deze belemmeringen staat in deze landbouwbegroting naar onze mening te weinig sti mulerend beleid. De bezuinigingen bij de voorlichting worden "volgens plan"' verder doorgevoerd- met daar naast verdere invulling van de 50/50 regeling bij het onderzoek. Onderzoek wat volgens de landbouwbegro ting meer gericht moet worden op de toepassing van de informatika. Informatika waarbij het ministerie geen uit voerende taak op zich neemt. Ook hier zal het bedrijfs leven zelf initiatieven moeten nemen en verantwoorde lijkheid dragen. Wel is er de ondersteuning nodig via het Informatika Stimuleringsplan. Het ministerie is wel be reid bepaalde projekten te begeleiden. Stimulering en begeleiding is zeker nodig aangezien wij in Nederland op onderzoek- en onderwijsgebied bij de automatisering eerder een achterstand dan een voor sprong hebben ten opzichte van andere landen. De begroting verder doornemend blijkt duidelijk de ver breding van de taken van het ministerie van Landbouw met Natuurbehoud en Openluchtrekreatie. In hoeverre deze verbreding van taken de belangenafweging intern tot evenwicht zijn gekomen is voor ons nog niet duidelijk. In dit kommentaar ga ik niet verder in op onderdelen. Dit heeft ook niet veel zin aangezien weinig nieuwe ontwik kelingen aan de orde zijn. Elders in dit blad krijgt u ver dere informatie over de landbouwbegroting en een kom mentaar van de voorzitter van het KNLC. Zoals vorige week in dit kommentaar werd aangegeven hebben de Provinciale Staten van Zeeland hun standpunt bepaald over de keuze van een zoete of zoute Grevelin gen. De diskussie en besluitvorming is verlopen zoals te verwachten was. Men heeft niet de projèktnota gevolgd maar een politiek standpunt ingenomen. Zoals bekend hebben Provinciale Staten gekozen voor een zoute Gre velingen met een pijpleiding op voorwaarde dat deze gefinancierd wordt door de overheid. Bij de toelichting op zijn begroting en Memorie van Toe lichting heeft minister Braks aan de^vooravond van Prinsjesdag tijdens een perskonferentie de nadruk gelegd op het uitermate grote belang van de export in het agra risch gebeuren. Om onze konkurrentiepositie daarom struktureel nog te versterken wil de minister de komende jaren telkens 112 miljoen meefinancieren in de lasten van de diverse keuringsdiensten. 32 Miljoen daarvan gaat naar de Warenwet terwijl de resterende 80 miljoen ten goede komt aan de diverse keuringsdiensten in land- en tuin bouw. Een relatief groot deel daarvan gaat naar de vleessektor omdat hier de achterstand van de overheid in de bijdrage van de kosten het grootst is. De minister streeft naar een 50/50-verdeling van de keuringskosten. Overigens wil hij nog overleg voeren met het bedrijfsleven over een nadere precisiering van de verdeling over de diverse keurings diensten. De heer Braks wees erop dat de 80 miljoen aanzienlijk meer is dan waarom het bedrijfsleven heeft gevraagd. Overleg met het bedrijfsleven wil de bewindsman oök voeren over andere lastenverlichtingen die voor het ko mend jaar in de premiesfeer zullen liggen en voor 1986 in een verlaging van de vennootschapsbelasting en de in komstenbelasting. Startende ondernemers komen in aanmerking voor een verdubbeling van de extra zelf standigen aftrek. Voorts wees hij op de financiering van de opkoopregeling van melk waar hij een struktuurver- beterende werking van verwacht en op een overbrug gingsregeling voor door de superheffing in problemen komende melkveehouders; voor de komende 3 jaar tel kens 50 miljoen. Verder is de komende 3 jaren in totaal 60 miljoen beschikbaar voor de kompensatie van de MCB- afbraak. Het ministerie van financien draagt daar ook aan bij. Over de aanwending van deze inkomenstoeslag zal overleg plaatsvinden met het bedrijfsleven. Grote zorgen zei Braks zich te maken over de uitkomst van het overleg met het Ministerie van Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening en Milieuhygiëne (VROM) over de wetgeving met betrekking tot de meststoffen en de bodembescherming. "We zoeken daarbij naar een even wicht tussen de belangen van landbouw enerzijds en na tuur en milieu anderzijds maar over de uitkomst ben ik niet zo gerust en de problemen voor de agrarische sektor met betrekking tot de wetgeving op dit gebied zullen groot zijn". De Landbouwkwaliteitswet zal het mogelijk maken ernstig verontreinigde grond uit de produktie te nemen. Dat zal zeker gebeuren aldus Braks. Hij kondigde een afslanking van de Kampeerwet aan en tegen Kerst mis een allesomvattende nota over het landbouwonder- wijs. Bij do onderhandelingen tussen het Landbouwschap en de Gasunie verklaarde Braks een hemiddelingsbedrag van enige tientallen miljoenen beschikbaar te hebben om par tijen bij elkaar te brengen. Hij sprak desgevraagd zijn vertrouwen uit in de opkoop regeling van melk en onderstreepte dat de beperkingen op de bedrijfsvoering gelden zolang de superheffing van kracht is; daarna mag de melkveehouderij opnieuw wor den opgezet. Hoe hard deze voorwaarde is als Verkeer ên Waterstaat niet bereid is de financiering op zich te nemen is niet duidelijk. Ook niet voor enkele statenleden die terecht dit risiko te groot vonden en voor een zoete Grevelingen hebben gekozen. Ook wij blijven hierover zorgen hebben ook al heeft ge deputeerde de Voogd nadrukkelijk gesteld dat het kollege bij de minister van Verkeer en Waterstaat de financiering indringend aan de orde zal stellen. De ervaringen in het verleden hebben geleerd dat wij daar niet al te veel vertrouwen in kunnen hebben zoals door een van de statenleden werd opgemerkt. Rechtvaardig is het in elk geval dat de financiering van de pijpleiding door de overheid geschiedt. Teveel is de landbouw achtergesteld bij andere belangengroepen. Teveel is een procedure gevolgd waarbij vraagtekens ge plaatst moeten worden. Zo ervaren wij ook de besluit vorming bij meerderheid van de Provinciale Staten van Zeeland. Doeleman

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1984 | | pagina 1