Landbouwbegroting
vanuit de Z.L.M. gezien
zuidelijke landbouw maatschappij
Standpunt Provinciale Staten m.b.t.
Grevelingen
Braks wil betere
konkurrentiepositie
door ondersteuning
keuringsdiensten
Q
zlm
VRIJDAG 21 SEPTEMBER 1984
64e JAARGANG NO. 3749
land- en
tuinbouwblad
1 s1181in
Provinciale Staten van Zeeland "proefden vrijdag 14 september het water van de Grevelingen. Op de foto: het
statenlid G.J. de Jager aan het woord. Uiteindelijk steunden de Staten in grote meerderheid het (politieke)
voorstel van Gedeputeerde Staten: een zoute Grevelingen met een pijpleiding voor de aanvoer van zoet water
naar Schouwen Duiveland. Voorwaarde is wel dal het Rijk de daaraan verbonden kosten betaalt. (Foto W.
Mieras).
Wat steeds duidelijker wordt voor de land- en tuinbouw is
de afhankelijkheid van internationale invloeden. Met na
me de gewijzigde koers die de EG is ingeslagen; produk-
tiebeheersing en marktgericht beleid, zullen de komende
tijd een stempel drukken op de agrarische sektor.
Met daarnaast de verdergaande bezuinigingen van de
overheid met als gevolg lastenverzwaring voor de agrari
sche sektor o.a. bij onderzoek en voorlichting.
Daartegenover blijkt van de door het kabinet beloofde
lastenverlichting voor het bedrijfsleven voor de land- en
tuinbouw, behorende bij het midden- en kleinbedrijf, zeer
weinig terecht te komen.
Geen misverstand mag er ontstaan over de ekstra gelden,
de 1 20 min. die voor de land- en tuinbouw beschikbaar
komen. Deze 120 min. waarvan voor 1985 60 min.
beschikbaar komt dient als kompensatie voor de M.C.B.-
afbraak en niet als lastenverlichting. En juist nu het EEG-
beleid zo drastisch is gewijzigd heeft de land- en tuin
bouw ekstra steun in de rug hard nodig1 willen wij onze
konkurrentiepositie behouden. Dat is des te meer nodig
aangezien wij in Nederland vergaand te maken hebben
met allerhande maatregelen en wetgeving die van in
vloed zijn op de primaire produktie en de verwerking
daarvan.
Dat blijkt overduidelijk wanneer wij in de landbouwbe
groting lezen welke maatregelen en wetten er in behan
deling zijn. Maatregelen waar niet aan valt te ontkomen
in onze samenleving maar waarbij wel gewaakt dient te
worden dat de bedrijfsvoering niet te veel belemmerd
gaat worden. Tegenover deze belemmeringen staat in
deze landbouwbegroting naar onze mening te weinig sti
mulerend beleid. De bezuinigingen bij de voorlichting
worden "volgens plan"' verder doorgevoerd- met daar
naast verdere invulling van de 50/50 regeling bij het
onderzoek. Onderzoek wat volgens de landbouwbegro
ting meer gericht moet worden op de toepassing van de
informatika. Informatika waarbij het ministerie geen uit
voerende taak op zich neemt. Ook hier zal het bedrijfs
leven zelf initiatieven moeten nemen en verantwoorde
lijkheid dragen. Wel is er de ondersteuning nodig via het
Informatika Stimuleringsplan. Het ministerie is wel be
reid bepaalde projekten te begeleiden.
Stimulering en begeleiding is zeker nodig aangezien wij
in Nederland op onderzoek- en onderwijsgebied bij de
automatisering eerder een achterstand dan een voor
sprong hebben ten opzichte van andere landen.
De begroting verder doornemend blijkt duidelijk de ver
breding van de taken van het ministerie van Landbouw
met Natuurbehoud en Openluchtrekreatie. In hoeverre
deze verbreding van taken de belangenafweging intern
tot evenwicht zijn gekomen is voor ons nog niet duidelijk.
In dit kommentaar ga ik niet verder in op onderdelen. Dit
heeft ook niet veel zin aangezien weinig nieuwe ontwik
kelingen aan de orde zijn. Elders in dit blad krijgt u ver
dere informatie over de landbouwbegroting en een kom
mentaar van de voorzitter van het KNLC.
Zoals vorige week in dit kommentaar werd aangegeven
hebben de Provinciale Staten van Zeeland hun standpunt
bepaald over de keuze van een zoete of zoute Grevelin
gen. De diskussie en besluitvorming is verlopen zoals te
verwachten was. Men heeft niet de projèktnota gevolgd
maar een politiek standpunt ingenomen. Zoals bekend
hebben Provinciale Staten gekozen voor een zoute Gre
velingen met een pijpleiding op voorwaarde dat deze
gefinancierd wordt door de overheid.
Bij de toelichting op zijn begroting en Memorie van Toe
lichting heeft minister Braks aan de^vooravond van
Prinsjesdag tijdens een perskonferentie de nadruk gelegd
op het uitermate grote belang van de export in het agra
risch gebeuren. Om onze konkurrentiepositie daarom
struktureel nog te versterken wil de minister de komende
jaren telkens 112 miljoen meefinancieren in de lasten van
de diverse keuringsdiensten. 32 Miljoen daarvan gaat naar
de Warenwet terwijl de resterende 80 miljoen ten goede
komt aan de diverse keuringsdiensten in land- en tuin
bouw.
Een relatief groot deel daarvan gaat naar de vleessektor
omdat hier de achterstand van de overheid in de bijdrage
van de kosten het grootst is. De minister streeft naar een
50/50-verdeling van de keuringskosten. Overigens wil hij
nog overleg voeren met het bedrijfsleven over een nadere
precisiering van de verdeling over de diverse keurings
diensten. De heer Braks wees erop dat de 80 miljoen
aanzienlijk meer is dan waarom het bedrijfsleven heeft
gevraagd.
Overleg met het bedrijfsleven wil de bewindsman oök
voeren over andere lastenverlichtingen die voor het ko
mend jaar in de premiesfeer zullen liggen en voor 1986 in
een verlaging van de vennootschapsbelasting en de in
komstenbelasting. Startende ondernemers komen in
aanmerking voor een verdubbeling van de extra zelf
standigen aftrek. Voorts wees hij op de financiering van
de opkoopregeling van melk waar hij een struktuurver-
beterende werking van verwacht en op een overbrug
gingsregeling voor door de superheffing in problemen
komende melkveehouders; voor de komende 3 jaar tel
kens 50 miljoen. Verder is de komende 3 jaren in totaal 60
miljoen beschikbaar voor de kompensatie van de MCB-
afbraak. Het ministerie van financien draagt daar ook
aan bij. Over de aanwending van deze inkomenstoeslag
zal overleg plaatsvinden met het bedrijfsleven.
Grote zorgen zei Braks zich te maken over de uitkomst
van het overleg met het Ministerie van Volkshuisvesting
Ruimtelijke Ordening en Milieuhygiëne (VROM) over
de wetgeving met betrekking tot de meststoffen en de
bodembescherming. "We zoeken daarbij naar een even
wicht tussen de belangen van landbouw enerzijds en na
tuur en milieu anderzijds maar over de uitkomst ben ik
niet zo gerust en de problemen voor de agrarische sektor
met betrekking tot de wetgeving op dit gebied zullen
groot zijn". De Landbouwkwaliteitswet zal het mogelijk
maken ernstig verontreinigde grond uit de produktie te
nemen. Dat zal zeker gebeuren aldus Braks. Hij kondigde
een afslanking van de Kampeerwet aan en tegen Kerst
mis een allesomvattende nota over het landbouwonder-
wijs.
Bij do onderhandelingen tussen het Landbouwschap en de
Gasunie verklaarde Braks een hemiddelingsbedrag van
enige tientallen miljoenen beschikbaar te hebben om par
tijen bij elkaar te brengen.
Hij sprak desgevraagd zijn vertrouwen uit in de opkoop
regeling van melk en onderstreepte dat de beperkingen op
de bedrijfsvoering gelden zolang de superheffing van
kracht is; daarna mag de melkveehouderij opnieuw wor
den opgezet.
Hoe hard deze voorwaarde is als Verkeer ên Waterstaat
niet bereid is de financiering op zich te nemen is niet
duidelijk. Ook niet voor enkele statenleden die terecht dit
risiko te groot vonden en voor een zoete Grevelingen
hebben gekozen.
Ook wij blijven hierover zorgen hebben ook al heeft ge
deputeerde de Voogd nadrukkelijk gesteld dat het kollege
bij de minister van Verkeer en Waterstaat de financiering
indringend aan de orde zal stellen.
De ervaringen in het verleden hebben geleerd dat wij
daar niet al te veel vertrouwen in kunnen hebben zoals
door een van de statenleden werd opgemerkt.
Rechtvaardig is het in elk geval dat de financiering van de
pijpleiding door de overheid geschiedt. Teveel is de
landbouw achtergesteld bij andere belangengroepen.
Teveel is een procedure gevolgd waarbij vraagtekens ge
plaatst moeten worden. Zo ervaren wij ook de besluit
vorming bij meerderheid van de Provinciale Staten van
Zeeland.
Doeleman