KIMLC kommentaar Produktieverschuivingen over geld en goed «fe Niet veehouderij maar akkerbouw dupe van superheffing De verzwegen rente-inkomsten Ingezonden WATERSCHAP WALCHEREN schouwen van sloten Het is niet voor niets dat we in deze rubriek eenzelfde artikel al eens eer der plaatsten al is het dan met een andere "kop" erboven. Het is vooral belangrijk voor die grondgebruikers die ouder zijn dan 65 jaar en een opvolger hebben. Zij dienen nu aan de eigenaar te vragen of zij hun op volger in hun plaats als opvolger in de pacht mogen stellen. Hoe is de in de plaatsstelling op dit moment? In artikel 49 van de pachtwet staat dat de pachter die de leeftijd van 65 jaar heeft bereikt of tengevolge van ziekte of invaliditeit niet meer in staat is het gepachte op behoorlijke wijze te exploiteren, de bevoegdheid heeft zich tot de pachtkamer te wen den met de vordering zijn echtgenoot één of meer van zijn bloed- en aan verwanten in de rechte lijn in zijn plaats als pachter te stellen. Dit geldt eveneens voor medepachters en een pleegkind. Overleg eerst met de eigenaar Het is vanzelfsprekend dat men niet zonder meer een verzoek tot de pachtkamer richt, maar eerst met de eigenaar zal zoeken naar een oplos sing. In de meeste gevallen zal de bespreking tot een oplossing leiden. Indien zich onverhoopt toch moei lijkheden zouden voordoen kan men zijn recht zoeken ingevolge boven genoemd artikel. Per 1 november 1984 treedt de nieuwe pachtwet in werking Stel u bent ouder dan 65 jaar. U hebt een pachtkontrakt dat loopt tot 1 november 1987. Indien de pachter u de pacht opzegt vóór 1 november 1986, dan bent u de pacht kwijt. U bent immers ouder dan 65 jaar en de pacht kan al opgezegd worden per 1 november 1984 in dit geval. Maar mijn zoon- of dochteropvolger dan, zult u vragen? Wel ook die zijn de pacht dan kwijt! De opzegging van de pacht vond namelijk eerder plaats dan de in de plaatsstelling werd aangevraagd. De pachtkamer dient dus eerst het verzoek tot pachtbeëindiging in behandeling te nemen. Let op: Voor iedere pachter die ou der is dan 65 jaar is het van zeer groot belang, nu aan de eigenaar te vragen of zijn zoon, dochter, kleinzoon of kleindochter in de plaats gesteld kan worden. Weigert de eigenaar, maak dan, indien u dit wenst, gebruik van uw recht dat artikel 49 u geeft. De gevolgen als u het niet doet! Kort en krachtig kan het antwoord zijn: "Dan bent niet alleen u, maar ook uw opvolger de pacht kwijt!" Advies Bekijk eens hoe het er bij u voorstaat, als pachter en als opvolger. Denk er om als je in loondienst werkt moetje er op je 65e jaar uit. In feite denken de samenstellers van de nieuwe pachtwet er ook zo over. Terecht?? Neem de maatregelen die er zijn! Vraag advies indien u dit nodig vindt. Maar doe het dan voor het te laat is. J. Markusse De koerswijziging binnen het Euro pees landbouwbeleid kwam dit jaar het duidelijkst naar voren via de in- troduktie van de superheffing voor de melk. Toch was er in feite al een tweetal jaren sprake van aanpassingen in het beleid. Gedurende die periode werd immers reeds besloten tot het in voeren van de zogenaamde produktie- drempels. Indien de produktie in de EG deze drempels zou overschrijden, dient een aanpassing in de prijsstelling te volgen. Ofwel via de medeverant woordelijkheidsheffing bij de melk, ofwel via de richt- en interventieprij zen bij bijvoorbeeld tarwe en kool zaad. De prijsstelling werd dus niet langer vastgesteld op basis van de ontwikkeling van kosten en produkti- viteit, maar mede gekoppeld aan de situatie op de markt. Voor de boereninkomens betekende het dat de berekeningen, gericht op het op korte termijn in stand houden van de inkomensgelijkheid met andere be volkingsgroepen (de zogenaamde ob- jektieve methode), naar de achter- Tegenwoordig staan alle vakbladen en kranten bol over de superheffing voor de veehouders. Deze heffing is voor de betrokkenen ook een kwa lijke zaak. Het valt mij evenwel als akkerbouwer op dat de gevolgen voor de akkerbouw als gevolg van deze EEG-maatregelen geheel op de achtergrond geraakt zijn. De vol gende berekening maakt duidelijk dat niet de veehouderij maar de ak kerbouw het kind van de rekening wordt: neem bijvoorbeeld een ak kerbouwbedrijf van 40 ha met het volgende bouwplan 10 ha suikerbie ten - 10 ha aardappelen - 2 ha uien - 2 ha graszaad - 2 ha erwten - 14 ha tarwe. Dit bedrijf wordt gekonfron- teerd met de volgende extra kosten en lagere opbrengsten: 40 ha als ge volg van EEG-maatregelen 14 ha tarwe a 9 ton 126.000 kg tarwe tarweprijs 5 cent minder dan vorig jaar ƒ6.300,— lagere opbrengsten. Bieten 10 ha a 50 ton 500 ton als gevolg van overschot suiker C suiker ƒ20,- lagere prijs ƒ10.000,- To taal dus ƒ16.300,— Verdere nadelen voor de akkerbouw (tengevolge van de superheffing) A. Afbraakprijzen voor graszaad- hooi en stro; B. Zeer lage pulpprijzen; C. Lage prijzen voor voeraardappe- len. Nemen we nu een melkveebedrijf van 50 koeien met een toewijzing van 300.000 liter melk. Dan kom ik tot de volgende berekening: 300.000 liter min 8fc% 25.500 liter melkkorting. Superheffing a 0,50 12.750,— Verdere nadelen zijn lagere prijs slachtvee. Voordelen voor de veehouderij zijn: De veehouder kan vrij gemakkelijk in Zeeland overschakelen op b.v. aardappelen, uien of bieten; lagere prijs van krachtvoer van 0,10 per kg. Zeer lage prijs voor graszaadhooi -stro. en mais; Wanneer men op dit bedrijf 5 koeien minder houdt hoeft men deze ook niet te eten te geven. Wanneer wij als akkerbouwers deze zaken met elkaar vergelijken dan kom ik tot de konklusie dat niet de veehouderij het kind van de rekening wordt, maar de akkerbouw! Hierbij kan nog worden opgemerkt dat ook de prijzen van tarwe en eiwithou- dende gewassen en bieten niet zijn verhoogd in 1984! Ik ben van mening dat het dan ook tijd wordt dat men de gevolgen van de EEG-maatregelen voor de akker bouw eens onder de loep neemt: Wanneer men dit jaar te maken krijgt met een aardappelprijs van b.v. ƒ0,15 en een uienprijs van b.v. 0,10 dan zal men in 1985 wel eens anders over al deze zaken kunnen gaan denken. Verder wil ik wel op merken dat er in de veehouderij nog al wat probleemgevallen zijn b.v. mensen die pas geïnvesteerd hebben in een nieuwe stal. Ik vind dat deze mensen op het moment zeer onrede lijk behandeld worden wat in deze huisgezinnen tot grote spanningen leidt. Ik meen dan ook dat een CDA-minister als de heer Braks hier wel wat meer aandacht, aan mag schenken. L.N. Hanse, Platteweg 6 4304 NH Zierikzee "Het Centraal Buro voor de Statis tiek (CBS) heeft een onderzoek in gesteld naar de rente-baten zoals de ze in Nederland door de partikulieren worden ontvangen". Aldus een be richt in de Staatscourant van 23 juli 1984. De rentegegevens over 1981 uit de Nationale rekeningen zijn daarbij vergeleken met de statistiek van de personele inkomensverdeling, die gebaseerd is op de inkomstenbelas- Het Dagelijks Bestuur van het waterschap Walcheren maakt bekend, dat ingevolge artikel 1 9 van de Verordening waterkering en waterbeheer sing Zeeland te beginnen op 17 december a s. schouwing zal worden gehouden op het schoonmaken van sloten (kavelsloten, schei- dingssloten en wegsloten die die nen voor de geregelde door- en/of afvoer van het polderwater) binnen het waterschap, met inbegrip van de zich daarin bevindende buisleidingen, alsmede op het weren van het in de oevers staande houtgewas, en dat te gen hen die bij deze schouwing nalatig wor den bevonden proces-verbaal zal worden op gemaakt. De nalatige zal door betaling van ƒ10.— (ƒ25,bij herhaling in het volgende jaar en 50,— bij nalatigheid in drie opeen volgende jaren) strafvervolging van de over treding kunnen voorkomen. Onder een gezuiverde sloot wordt verstaan een sloot, waarvan de belopen zijn gemaaid en waaruit modder, afval, plantgroei, e.d. zijn verwijderd. Ingelanden die tussen 1 oktober en 15 no vember a.s. sloten zullen hebben schoonge maakt, kunnen dit vóór laatstgenoemde da tum melden aan het Bestuur voornoemd door middel van op onderstaande adressen ver krijgbare formulieren. Ook kan worden vol staan met een telefonische mededeling aan de kantonnier van de betreffende watering. Deze sloten zullen dan te beginnen op 1 no vember a.s. aan een voorschouwing worden onderworpen en - indien bij de voorschou wing blijkt dat deze sloten aan de gestelde vereisten voldoen - op of na 17 december a.s. niet meer geschouwd worden. De sloten die dit jaar geschouwd zullen worden zijn aangegeven op kaarten, die op onderstaande adressen ter inzage lig gen. Middelburg, polderhuis Groenmarkt 10, tel. 01180-1 5751 Westkapelle Zuidstraat 1 56, tel. 01 187-1 235 Vee re Sluiswegje 7, tel. 01181-445 Middelburg, 1 5 september 1984 Het Dagelijks Bestuur voornoemd, J A. Lantsheer, Dijkgraaf J.M. Luteijn, Griffier tingaanslagen over het zelfde jaar. De gegevens uit de Nationale reke ningen zijn gebaseerd op een groot aantal bronnen met betrekking tot ontvangen en betaalde rente van banken, institutionele beleggers, overheid en bedrijven. Uit al deze gegevens wordt een totaal overzicht van de rentestromen in onze samen leving opgebouwd. 3 miljard De uitkomst van al dit gecijfer is dat het CBS konkludeert dat een bedrag van zes en een half miljard gulden aan renteinkomsten in 1981 is ver zwegen. De daarover gederfde. In komstenbelasting bedraagt naar schatting 3 miljard gulden. Wanneer wij vervolgens weten dat de inkom sten van 's Rijks schatkist in de jaren 1981 en 1982 op basis van de begro ting voor het onderdeel Inkomsten belasting per jaar het bedrag van rond 6 miljard gulden bedroegen, dan is een voor de hand liggende konklusie de volgende. Het tarief van de Inkomstenbelasting zou nog al drastisch naar beneden verlaagd kunnen worden als een ieder zijn rente-inkomsten juist zou opgeven. Ook is dan zondermeer duidelijk dat een oplossing voor dit probleem gevonden moet worden. Zwitsers systeem Prof.mr. L.J.M. Nouwen schrijft in een artikel dat het welbewust onve randerd laten voortbestaan van deze situatie eenvoudigweg niet kan. Het zou aldus schrijver immers beteke nen zolang niet alle rentetrekkers één lijn trekken, dat aan fraudeurs een belastingprivilege zou worden ver leend. hetgeen in ons staatsbestel al- grond werden gedrongen. De prijs be sluiten van dit voorjaar zijn daar een duidelijk voorbeeld van. Op papier bevriezing en beperkte verlaging van de richt- en interventieprijs: in de praktijk zelfs vrij forse verlagingen voor met name tarwe en ook zuivel, als gevolg van onder meer aangepaste in- terventievoorwaarden. Het is duidelijk, dat dit op korte ter mijn negatief uitwerkt op de inkom sten uit deze produkten. Overigens wordt voor zuivel duidelijk een andere koers gevolgd dan voor granen. Hier geldt tevens een kontinqentering via de superheffing bij ongeveer stabiele garantieprijzen. Voor tarwe hanteert men enkel het prijsinstrument, maar dan wel zeer fors. Op dit moment lig gen de prijzen zo 'n tien procent onder die van vorig jaar. De vraag is of beide methoden uit eindelijk tot hetzelfde resultaat, na melijk minder produktieoverschotten in de EG zullen leiden, en of de rela tieve konkurrentie positie van Europa niet ernstig wordt verzwakt. Voor de zuivel lijkt dat laatste zeker het geval, indien de bedrijfsontwikkeling voor langere tijd aan banden zou worden gelegd. Een opkoopregeling en ekstra kwota voor investeerders en bedrijven die met bedrijfsovername te maken hebben, kunnen weliswaar een totale bevriezing voorkomen, maar geven op korte termijn toch onvoldoende bewe gingsruimte. Er zal dan ook snel naar meer fexibiliteit gezocht moeten wor den, bijvoorbeeld door de grondge- bondenheid van de kwota los te laten en tevens de kwota overdraagbaar te maken. Voorde tarwe lijken in eerste instantie de boeren het te zoeken in een hogere kilogramopbrengst per hektare. Voorts zullen sommigen nog wel wat verschuivingen in het bouwplan aan brengen. Hopelijk gaat dat dan in de richting van plantaardig eiwit. Voor aardappelen, uien of bepaalde groen ten in de open grond zijn de grenzen van de markt bekend. Als we voorts zien de voortgaande toevlucht tot var kens- en kippenhouderij, dan lijkt in feite de meest klemmende vraag of herstel van marktevenwicht voor melk en tarwe niet tot onevenwichtige si tuaties bij andere produkten zal lei den. De hele agrarische produktieko- lom lijkt dan ook met de nodige onze kerheden te maken te krijgen in de komende jaren. LUTEIJN leen gegund is aan het Koninklijk Huis en de groep zogenaamde "in ternationale ambtenaren". Hij doet vervolgens de suggestie het Zwitserse systeem over te nemen. Aldaar wor den rentebaten ontvangen door par tikulieren uitsluitend bij uitbetaling getroffen door een belastingheffing. Deze heffing aan de bron zou b.v. 25% kunnen bedragen. Invoering van een zodanige heffing - die ver gelijkbaar is met de kansspelbelas ting - levert wel de nodige adminis tratieve problemen op bij banken e.d., doch gelet op de stand van de automatisering moet dit op te lossen zijn. Het voordeel voor de inwoners van Nederland zou zijn dat een ieder weet dat elk over zijn rente-inkomsten ook daadwerkelijk belasting betaalt. En de eerlijken van dit moment hebben het voordeel dat zij minder gaan be talen. Want zij betalen op dit moment beslist te veel. B. Veerbeek Ruilverkaveling Hoeksche Waard-Oost aangenomen De ruilverkaveling Hoeksche Waard-Oost (7.293 ^ia - 1.713 stem gerechtigden) is bij de stemming op 6 september j.l. in Puttershoek, Strijen en 's-Gravendeel aangenomen met 77% van de oppervlakte en 62% van de stemmen. Vrijdag 14 september 1984

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1984 | | pagina 3