KIMLC kommentaar
Produktieverschuivingen
over geld
en goed
«fe
Niet veehouderij maar akkerbouw
dupe van superheffing
De verzwegen rente-inkomsten
Ingezonden
WATERSCHAP WALCHEREN
schouwen van sloten
Het is niet voor niets dat we in deze
rubriek eenzelfde artikel al eens eer
der plaatsten al is het dan met een
andere "kop" erboven. Het is vooral
belangrijk voor die grondgebruikers
die ouder zijn dan 65 jaar en een
opvolger hebben. Zij dienen nu aan
de eigenaar te vragen of zij hun op
volger in hun plaats als opvolger in
de pacht mogen stellen.
Hoe is de in de plaatsstelling op dit
moment?
In artikel 49 van de pachtwet staat
dat de pachter die de leeftijd van 65
jaar heeft bereikt of tengevolge van
ziekte of invaliditeit niet meer in
staat is het gepachte op behoorlijke
wijze te exploiteren, de bevoegdheid
heeft zich tot de pachtkamer te wen
den met de vordering zijn echtgenoot
één of meer van zijn bloed- en aan
verwanten in de rechte lijn in zijn
plaats als pachter te stellen. Dit geldt
eveneens voor medepachters en een
pleegkind.
Overleg eerst met de eigenaar
Het is vanzelfsprekend dat men niet
zonder meer een verzoek tot de
pachtkamer richt, maar eerst met de
eigenaar zal zoeken naar een oplos
sing. In de meeste gevallen zal de
bespreking tot een oplossing leiden.
Indien zich onverhoopt toch moei
lijkheden zouden voordoen kan men
zijn recht zoeken ingevolge boven
genoemd artikel.
Per 1 november 1984 treedt de nieuwe
pachtwet in werking
Stel u bent ouder dan 65 jaar. U hebt
een pachtkontrakt dat loopt tot 1
november 1987. Indien de pachter u
de pacht opzegt vóór 1 november
1986, dan bent u de pacht kwijt. U
bent immers ouder dan 65 jaar en de
pacht kan al opgezegd worden per 1
november 1984 in dit geval.
Maar mijn zoon- of dochteropvolger
dan, zult u vragen? Wel ook die zijn
de pacht dan kwijt! De opzegging
van de pacht vond namelijk eerder
plaats dan de in de plaatsstelling
werd aangevraagd. De pachtkamer
dient dus eerst het verzoek tot
pachtbeëindiging in behandeling te
nemen.
Let op: Voor iedere pachter die ou
der is dan 65 jaar is het van zeer groot
belang, nu aan de eigenaar te vragen
of zijn zoon, dochter, kleinzoon of
kleindochter in de plaats gesteld kan
worden. Weigert de eigenaar, maak
dan, indien u dit wenst, gebruik van
uw recht dat artikel 49 u geeft.
De gevolgen als u het niet doet!
Kort en krachtig kan het antwoord
zijn: "Dan bent niet alleen u, maar
ook uw opvolger de pacht kwijt!"
Advies
Bekijk eens hoe het er bij u voorstaat,
als pachter en als opvolger.
Denk er om als je in loondienst werkt
moetje er op je 65e jaar uit.
In feite denken de samenstellers van
de nieuwe pachtwet er ook zo over.
Terecht?? Neem de maatregelen die
er zijn! Vraag advies indien u dit
nodig vindt. Maar doe het dan voor
het te laat is.
J. Markusse
De koerswijziging binnen het Euro
pees landbouwbeleid kwam dit jaar
het duidelijkst naar voren via de in-
troduktie van de superheffing voor de
melk. Toch was er in feite al een
tweetal jaren sprake van aanpassingen
in het beleid. Gedurende die periode
werd immers reeds besloten tot het in
voeren van de zogenaamde produktie-
drempels. Indien de produktie in de
EG deze drempels zou overschrijden,
dient een aanpassing in de prijsstelling
te volgen. Ofwel via de medeverant
woordelijkheidsheffing bij de melk,
ofwel via de richt- en interventieprij
zen bij bijvoorbeeld tarwe en kool
zaad. De prijsstelling werd dus niet
langer vastgesteld op basis van de
ontwikkeling van kosten en produkti-
viteit, maar mede gekoppeld aan de
situatie op de markt.
Voor de boereninkomens betekende
het dat de berekeningen, gericht op het
op korte termijn in stand houden van
de inkomensgelijkheid met andere be
volkingsgroepen (de zogenaamde ob-
jektieve methode), naar de achter-
Tegenwoordig staan alle vakbladen
en kranten bol over de superheffing
voor de veehouders. Deze heffing is
voor de betrokkenen ook een kwa
lijke zaak. Het valt mij evenwel als
akkerbouwer op dat de gevolgen
voor de akkerbouw als gevolg van
deze EEG-maatregelen geheel op de
achtergrond geraakt zijn. De vol
gende berekening maakt duidelijk
dat niet de veehouderij maar de ak
kerbouw het kind van de rekening
wordt: neem bijvoorbeeld een ak
kerbouwbedrijf van 40 ha met het
volgende bouwplan 10 ha suikerbie
ten - 10 ha aardappelen - 2 ha uien - 2
ha graszaad - 2 ha erwten - 14 ha
tarwe. Dit bedrijf wordt gekonfron-
teerd met de volgende extra kosten
en lagere opbrengsten: 40 ha als ge
volg van EEG-maatregelen 14 ha
tarwe a 9 ton 126.000 kg tarwe
tarweprijs 5 cent minder dan vorig
jaar ƒ6.300,— lagere opbrengsten.
Bieten 10 ha a 50 ton 500 ton als
gevolg van overschot suiker C suiker
ƒ20,- lagere prijs ƒ10.000,- To
taal dus ƒ16.300,—
Verdere nadelen voor de akkerbouw
(tengevolge van de superheffing)
A. Afbraakprijzen voor graszaad-
hooi en stro;
B. Zeer lage pulpprijzen;
C. Lage prijzen voor voeraardappe-
len.
Nemen we nu een melkveebedrijf
van 50 koeien met een toewijzing van
300.000 liter melk. Dan kom ik tot de
volgende berekening:
300.000 liter min 8fc% 25.500 liter
melkkorting. Superheffing a 0,50
12.750,—
Verdere nadelen zijn lagere prijs
slachtvee.
Voordelen voor de veehouderij zijn:
De veehouder kan vrij gemakkelijk
in Zeeland overschakelen op b.v.
aardappelen, uien of bieten;
lagere prijs van krachtvoer van
0,10 per kg.
Zeer lage prijs voor graszaadhooi
-stro. en mais;
Wanneer men op dit bedrijf 5 koeien
minder houdt hoeft men deze ook
niet te eten te geven.
Wanneer wij als akkerbouwers deze
zaken met elkaar vergelijken dan
kom ik tot de konklusie dat niet de
veehouderij het kind van de rekening
wordt, maar de akkerbouw! Hierbij
kan nog worden opgemerkt dat ook
de prijzen van tarwe en eiwithou-
dende gewassen en bieten niet zijn
verhoogd in 1984!
Ik ben van mening dat het dan ook
tijd wordt dat men de gevolgen van
de EEG-maatregelen voor de akker
bouw eens onder de loep neemt:
Wanneer men dit jaar te maken
krijgt met een aardappelprijs van
b.v. ƒ0,15 en een uienprijs van b.v.
0,10 dan zal men in 1985 wel eens
anders over al deze zaken kunnen
gaan denken. Verder wil ik wel op
merken dat er in de veehouderij nog
al wat probleemgevallen zijn b.v.
mensen die pas geïnvesteerd hebben
in een nieuwe stal. Ik vind dat deze
mensen op het moment zeer onrede
lijk behandeld worden wat in deze
huisgezinnen tot grote spanningen
leidt. Ik meen dan ook dat een
CDA-minister als de heer Braks hier
wel wat meer aandacht, aan mag
schenken.
L.N. Hanse,
Platteweg 6
4304 NH Zierikzee
"Het Centraal Buro voor de Statis
tiek (CBS) heeft een onderzoek in
gesteld naar de rente-baten zoals de
ze in Nederland door de partikulieren
worden ontvangen". Aldus een be
richt in de Staatscourant van 23 juli
1984.
De rentegegevens over 1981 uit de
Nationale rekeningen zijn daarbij
vergeleken met de statistiek van de
personele inkomensverdeling, die
gebaseerd is op de inkomstenbelas-
Het Dagelijks Bestuur van het
waterschap Walcheren
maakt bekend, dat ingevolge artikel 1 9 van
de Verordening waterkering en waterbeheer
sing Zeeland te beginnen op 17 december
a s. schouwing zal worden gehouden op het
schoonmaken van sloten (kavelsloten, schei-
dingssloten en wegsloten die die
nen voor de geregelde door- en/of afvoer
van het polderwater) binnen het waterschap,
met inbegrip van de zich daarin bevindende
buisleidingen, alsmede op het weren van het
in de oevers staande houtgewas, en dat te
gen hen die bij deze schouwing nalatig wor
den bevonden proces-verbaal zal worden op
gemaakt. De nalatige zal door betaling van
ƒ10.— (ƒ25,bij herhaling in het volgende
jaar en 50,— bij nalatigheid in drie opeen
volgende jaren) strafvervolging van de over
treding kunnen voorkomen.
Onder een gezuiverde sloot wordt verstaan
een sloot, waarvan de belopen zijn gemaaid
en waaruit modder, afval, plantgroei, e.d. zijn
verwijderd.
Ingelanden die tussen 1 oktober en 15 no
vember a.s. sloten zullen hebben schoonge
maakt, kunnen dit vóór laatstgenoemde da
tum melden aan het Bestuur voornoemd door
middel van op onderstaande adressen ver
krijgbare formulieren. Ook kan worden vol
staan met een telefonische mededeling aan de
kantonnier van de betreffende watering.
Deze sloten zullen dan te beginnen op 1 no
vember a.s. aan een voorschouwing worden
onderworpen en - indien bij de voorschou
wing blijkt dat deze sloten aan de gestelde
vereisten voldoen - op of na 17 december
a.s. niet meer geschouwd worden.
De sloten die dit jaar geschouwd zullen
worden zijn aangegeven op kaarten, die
op onderstaande adressen ter inzage lig
gen.
Middelburg, polderhuis
Groenmarkt 10, tel. 01180-1 5751
Westkapelle
Zuidstraat 1 56, tel. 01 187-1 235
Vee re
Sluiswegje 7, tel. 01181-445
Middelburg, 1 5 september 1984
Het Dagelijks Bestuur voornoemd,
J A. Lantsheer, Dijkgraaf
J.M. Luteijn, Griffier
tingaanslagen over het zelfde jaar.
De gegevens uit de Nationale reke
ningen zijn gebaseerd op een groot
aantal bronnen met betrekking tot
ontvangen en betaalde rente van
banken, institutionele beleggers,
overheid en bedrijven. Uit al deze
gegevens wordt een totaal overzicht
van de rentestromen in onze samen
leving opgebouwd.
3 miljard
De uitkomst van al dit gecijfer is dat
het CBS konkludeert dat een bedrag
van zes en een half miljard gulden
aan renteinkomsten in 1981 is ver
zwegen. De daarover gederfde. In
komstenbelasting bedraagt naar
schatting 3 miljard gulden. Wanneer
wij vervolgens weten dat de inkom
sten van 's Rijks schatkist in de jaren
1981 en 1982 op basis van de begro
ting voor het onderdeel Inkomsten
belasting per jaar het bedrag van
rond 6 miljard gulden bedroegen,
dan is een voor de hand liggende
konklusie de volgende.
Het tarief van de Inkomstenbelasting
zou nog al drastisch naar beneden
verlaagd kunnen worden als een
ieder zijn rente-inkomsten juist zou
opgeven. Ook is dan zondermeer
duidelijk dat een oplossing voor dit
probleem gevonden moet worden.
Zwitsers systeem
Prof.mr. L.J.M. Nouwen schrijft in
een artikel dat het welbewust onve
randerd laten voortbestaan van deze
situatie eenvoudigweg niet kan. Het
zou aldus schrijver immers beteke
nen zolang niet alle rentetrekkers één
lijn trekken, dat aan fraudeurs een
belastingprivilege zou worden ver
leend. hetgeen in ons staatsbestel al-
grond werden gedrongen. De prijs be
sluiten van dit voorjaar zijn daar een
duidelijk voorbeeld van. Op papier
bevriezing en beperkte verlaging van
de richt- en interventieprijs: in de
praktijk zelfs vrij forse verlagingen
voor met name tarwe en ook zuivel, als
gevolg van onder meer aangepaste in-
terventievoorwaarden.
Het is duidelijk, dat dit op korte ter
mijn negatief uitwerkt op de inkom
sten uit deze produkten. Overigens
wordt voor zuivel duidelijk een andere
koers gevolgd dan voor granen. Hier
geldt tevens een kontinqentering via
de superheffing bij ongeveer stabiele
garantieprijzen. Voor tarwe hanteert
men enkel het prijsinstrument, maar
dan wel zeer fors. Op dit moment lig
gen de prijzen zo 'n tien procent onder
die van vorig jaar.
De vraag is of beide methoden uit
eindelijk tot hetzelfde resultaat, na
melijk minder produktieoverschotten
in de EG zullen leiden, en of de rela
tieve konkurrentie positie van Europa
niet ernstig wordt verzwakt. Voor de
zuivel lijkt dat laatste zeker het geval,
indien de bedrijfsontwikkeling voor
langere tijd aan banden zou worden
gelegd. Een opkoopregeling en ekstra
kwota voor investeerders en bedrijven
die met bedrijfsovername te maken
hebben, kunnen weliswaar een totale
bevriezing voorkomen, maar geven op
korte termijn toch onvoldoende bewe
gingsruimte. Er zal dan ook snel naar
meer fexibiliteit gezocht moeten wor
den, bijvoorbeeld door de grondge-
bondenheid van de kwota los te laten
en tevens de kwota overdraagbaar te
maken.
Voorde tarwe lijken in eerste instantie
de boeren het te zoeken in een hogere
kilogramopbrengst per hektare.
Voorts zullen sommigen nog wel wat
verschuivingen in het bouwplan aan
brengen. Hopelijk gaat dat dan in de
richting van plantaardig eiwit. Voor
aardappelen, uien of bepaalde groen
ten in de open grond zijn de grenzen
van de markt bekend. Als we voorts
zien de voortgaande toevlucht tot var
kens- en kippenhouderij, dan lijkt in
feite de meest klemmende vraag of
herstel van marktevenwicht voor melk
en tarwe niet tot onevenwichtige si
tuaties bij andere produkten zal lei
den. De hele agrarische produktieko-
lom lijkt dan ook met de nodige onze
kerheden te maken te krijgen in de
komende jaren.
LUTEIJN
leen gegund is aan het Koninklijk
Huis en de groep zogenaamde "in
ternationale ambtenaren". Hij doet
vervolgens de suggestie het Zwitserse
systeem over te nemen. Aldaar wor
den rentebaten ontvangen door par
tikulieren uitsluitend bij uitbetaling
getroffen door een belastingheffing.
Deze heffing aan de bron zou b.v.
25% kunnen bedragen. Invoering
van een zodanige heffing - die ver
gelijkbaar is met de kansspelbelas
ting - levert wel de nodige adminis
tratieve problemen op bij banken
e.d., doch gelet op de stand van de
automatisering moet dit op te lossen
zijn.
Het voordeel voor de inwoners van
Nederland zou zijn dat een ieder weet
dat elk over zijn rente-inkomsten ook
daadwerkelijk belasting betaalt. En
de eerlijken van dit moment hebben
het voordeel dat zij minder gaan be
talen. Want zij betalen op dit moment
beslist te veel.
B. Veerbeek
Ruilverkaveling Hoeksche
Waard-Oost aangenomen
De ruilverkaveling Hoeksche
Waard-Oost (7.293 ^ia - 1.713 stem
gerechtigden) is bij de stemming op 6
september j.l. in Puttershoek, Strijen
en 's-Gravendeel aangenomen met
77% van de oppervlakte en 62% van
de stemmen.
Vrijdag 14 september 1984