Vragen rond opkoopregeling melk
vanuit de Z.L.M. gezien
zuidelijke landbouw maatschappij
V erzekeringsnieuws
Vorige week is er overeenstemming bereikt over een
opkoopregeling voor melk. Daarmee lijkt het me
ningsverschil tussen de minister van landbouw en het
Landbouwschap opgelost. Als georganiseerde land
bouw hechten wij veel waarde aan goed overleg met
het ministerie van Landbouw. Maar niet tot elke prijs.
De grens was bereikt door de te grote terughoudend
heid van de minister om ekstra ruimte te geven aan de
Landelijke en Provinciale Kommissies Superheffing
om bedrijven tegemoet te komen die in financiële
problemen dreigen te geraken als gevolg van de su
perheffing.
Er is nu voor 3 jaar 50 min per jaar beschikbaar gesteld
voor een opkoopregeling voor melk. Toch blijven wij ook
na deze besluitvorming nog met enkele vragen zitten.
Waarom heeft de minister het eerst tot een breuk laten
komen en toen pas de toezegging gedaan van deze 1 50
min. Onbegrijpelijk is het ook dat er "handel'' gedreven
moest worden tussen de minister en het Landbouwschap
over de hoogte van de literprijs bij opkoop. Nu het bedrag
van 1 50 min beschikbaar is, is het toch een gezamenlijk
belang dat er een regeling komt die werkt. Het LEI heeft
een berekening gemaakt die op 1 ,r per liter komt.
Alle andere bedragen zijn alleen maar taxaties. Het
Landbouwschap heeft in de openbare vergadering een
bedrag genoemd van minstens 75 cent. Of dit bedrag
hoog genoeg is om veehouders over te halen de melk-
produktie te staken is een vraag die niet cijfermatig
beantwoord kan worden.
De minister was echter niet bereid deze redelijke vraag,
uitgaande van de LEI-becijferingen, te aksepteren. Uit
eindelijk is er overeenstemming bereikt over een prijs van
65 cent per liter.
En nu maar afwachten of er inderdaad boeren bereid zijn
de melkproduktie te beëindigen. De ruimte daarvoor
wordt beperkt doordat o.a. ook een eiyenaar zijn goed
keuring zal moeten geven wanneer een pachter via de
opkoopregeling zijn bedrijf wil beëindigen. Grond zonder
melkkwotum zal immers minder waard zijn. En dat is nog
maar één van de problemen die voort zullen vloeien uit
een opkoopregeling. Wij kunnen alleen maar hopen dat
de verwarring die er nu is rond de superheffing niet nog
groter wordt.
In elk geval zal het ministerie nu bereid moeten zijn de
landelijke en de provinciale kommissies ruimte te geven
om bedrijven die in ernstige moeilijkheden komen als
gevolg van de superheffing ekstra ruimte te geven.
Overigens komen er ook problemen aan de orde in
tegengesteld opzicht. Zo werd in het Landbouwschap
gesteld dat veehouders moeite hebben dat kollega's
binnen de regels gelegenheid krijgen zeer fors uit te
breiden.
Enkele bedrijven kunnen hierdoor goedkope koeien
aankopen in een verstoorde markt doordat anderen
genoodzaakt zijn in te krimpen. Dusdanig in te krim
pen dat het gezinsinkomen in gevaar komt op bedrij
ven die met veel moeite een verantwoord bestaan
hebben opgebouwd. In veel gevallen is dat gebeurt in
overleg met de voorlichting van de overheid en van de
standsorganisaties.
Vandaag, vrijdag 14 september, wordt in de Provinciale
Staten van Zeeland een keuze gemaakt over een zoute of
een zoete Grevelingen of een zoute Grevelingen met pij
pleiding. GS doet een voorstel aan de Staten met een
keuze voor een zoute Grevelingen met een pijpleiding
gefinancierd door de overheid. Een kompromis dat vol
gens de voorliggende projektnota niet mogelijk is. En dat
nu veroorzaakt veel verwarring. Het is ook een bijzonder
vreemde procedure die gekozen is met drie mogelijkhe
den namelijk zout, zoet of zout met pijpleiding. Alleen,
zout met een pijpleiding komt pas dan in het gezichtsveld
als er voor een zoete Grevelingen gekozen wordt. GS
gaan met hun voorstel voorbij aan de projektnota. Politiek
is dat misschien de enige mogelijkheid nu iedereen het er
over eens is dat de landbouw recht heeft op zoet water.
Recht op zoet water via een pijpleiding waarbij de dis-
kussie over een zoute of zoete Grevelingen vermeden kan
worden. Een diskussie die politiek zeer gevoelig ligt. De
landbouw kan alleen maar haar standpunt kenbaar ma
ken aan de Raad van de Waterstaat. Aan deze inspraak-
VRIJDAG 14 SEPTEMBER
I 64e JAARGANG NO. 3748
land- en
tuinbouwblad
Na één nummer uit de ether te zijn geweest komen we
weer bij u terug. Op pagina 6 en 7 wordt aan diverse
onderwerpen aandacht besteed. Uw speciale aandacht
vragen wij voor het artikel over het dragen van autogor
dels. Daar zit vooral een financiële kant aan vast.
En nu kennen wij toevallig een aantal lieden, die een
vreselijke hekel hebben aan die gordels om je lijf. Je zit zo
opgesloten, ingepakt. Wij denken er zelf ook zo over.
Maar ja, nu de rechterlijke macht geoordeeld heeft, dat je
als slachtoffer van een verkeersongeval een stuk mede
schuld draagt aan de ernst van het letsel wordt de zaak
toch even anders. Het was toch al fout de gordel niet om te
gespen. De gezondheid is immers meer waard, dan welke
financiële vergoeding ook.
Kort en goed: van nu af "Gordels om".
Voorzieningen voor de oude dag is een steeds terugke
rend onderwerp. Is ook bijzonder belangrijk. Vooral de
zelfstandigen kunnen die voorzieningen o.a. bijspijkeren
via koopsommen. Het prettige daarvan is nl. dat men het
al of niet afsluiten van koopsompolissen kan laten af
hangen van het financiële bedrijfsresultaat. Onze bui
tendienst zal u daarbij gaarne adviseren. Maak daarvan
gebruik.
Prolongatienota's
Vervolgens wordt uw aandacht gevraagd voor onze ca
ravanverzekering en wordt gewezen op het naderende
tijdstip l november, de datum waarop bij ons bekend
moet zijn of u de verzekeringsvorm voor uw motorvoer
tuigen voor 1985 wilt wijzigen. Op die datum zouden wij
tevens gaarne de mutaties in uw bestand kennen. Immers
na l november start het voorbereidende werk voor het
opmaken van de prolongatienota's 1985En het is verve
lend. dat er na het draaien van de prolongatienota's nog
allerlei mutaties binnenkomen die al voor l november bij
u bekend waren. Zo hebben we t.a.v. het overzetten van
all-risks naar W.A. de spelregel ingevoerd, dat u zulks tot
l november op kunt geven en niet meer daarna.
Immers u heeft een jaar de tijd gehad om die beslissing te
nemen! Dus voor l november en niet gaan mopperen
wanneer u na 1 november te horen krijgt dat u te laat
bent.
Verder o.m. een verhaal over de wijziging van het ziek
tekostenstelsel en het groeiende nationale kwaad: dief
stal- en inbraakrisiko.
En dan geheel tenslotte "wie al te vlug bereid is zijn
gebreken in te zien, is zelden voor verbetering vatbaar".
de Lange
procedure ligt de projektnota ten grondslag. Een projekt
nota waarbij als proef de M.E.R.-procedure is gevolgd.
Een algemene maatregel van bestuur die nog in voorbe
reiding is. Nu iedereen het er over eens is dat de land
bouw recht heeft op zoet water betekent dit dat wanneer
de projektnota gevolgd wordt er voor een zoete Greve
lingen gekozen dient te worden. Het standpunt van de
landbouw ten opzichte van het voorstel van GS ligt mis
schien minder ver uit elkaar dan oppervlakkig lijkt. Nog
maals, de verwarring wordt veroorzaakt door de in de
projektnota gekozen procedure. Overigens is niet alleen
de projektnota verwarrend, heel de procedure over de
besluitvorming van de spuisluis in de Grevelingendam is
onduidelijk. Een spuisluis die gebouwd zou worden voor
de Grevelingen is nu gebouwd om het zoutgehalte in de
Oosterschelde op peil te houden.
Hoe die wijziging tot stand is gekomen, is onduidelijk,
terwijl steeds uitdrukkelijk is gesteld dat de bouw van de
spuisluis de besluitvorming over een zoute of zoete Gre
velingen niet zou beïnvloeden. De projektnota gaat echter
wel uit van een verschil van 1 5 min ten nadele van een
zoete Grevelingen.
En daarmee staat ook de financiering van een pijpleiding
volledig op losse schroeven. De minister van Verkeer en
Waterstaat zal in elk geval door de Kamer tot andere
gedachten gebracht dienen te worden.
Wij vragen ons af hoe lang wij het in Nederland, sterk
afhankelijk van de eksport vol kunnen houden om
voortdurend de belangen van het bedrijfsleven onder
geschikt te maken aan milieubelangen. Wij erkennen
zeker het belang van een gezond milieu maar willen
wij ook op langere termijn aandacht aan het milieu
kunnen blijven besteden dan zal dat«slechts mogelijk
zijn wanneer onze ekonomie gezond blijft.
En de landbouw is nog steeds een belangrijke pijler
van onze ekonomie. Om deze positie te behouden
moeten de produktieomstandigheden optimaal zijn.
Eén van de voorwaarden daarvoor blijkt steeds meer
te zijn het beschikbaar hebben van zoet water.
Voor het Betuwse Oogst-Fruitcorso van 1984 gaf de ontwerper, de heer Jo de Gram uit Geldermalsen, de
corsowagen van Buurmalsen/Tricht de titel van "fruit in overvloed". Zonder verbazing en vanzelfsprekend - zo
lijkt het - wordt ons land overgoten met fruit. Als manden die worden leeggestort, vinden de produkten via de
bekende veilingklok de bestemming. Door koeling (de waaiers) is het fruit te bewaren, wat de mogelijkheid
geeft de stroom naar de afnemers naar behoefte te regelen.
(foto Ab Westerbeek)