Vragen rond opkoopregeling melk vanuit de Z.L.M. gezien zuidelijke landbouw maatschappij V erzekeringsnieuws Vorige week is er overeenstemming bereikt over een opkoopregeling voor melk. Daarmee lijkt het me ningsverschil tussen de minister van landbouw en het Landbouwschap opgelost. Als georganiseerde land bouw hechten wij veel waarde aan goed overleg met het ministerie van Landbouw. Maar niet tot elke prijs. De grens was bereikt door de te grote terughoudend heid van de minister om ekstra ruimte te geven aan de Landelijke en Provinciale Kommissies Superheffing om bedrijven tegemoet te komen die in financiële problemen dreigen te geraken als gevolg van de su perheffing. Er is nu voor 3 jaar 50 min per jaar beschikbaar gesteld voor een opkoopregeling voor melk. Toch blijven wij ook na deze besluitvorming nog met enkele vragen zitten. Waarom heeft de minister het eerst tot een breuk laten komen en toen pas de toezegging gedaan van deze 1 50 min. Onbegrijpelijk is het ook dat er "handel'' gedreven moest worden tussen de minister en het Landbouwschap over de hoogte van de literprijs bij opkoop. Nu het bedrag van 1 50 min beschikbaar is, is het toch een gezamenlijk belang dat er een regeling komt die werkt. Het LEI heeft een berekening gemaakt die op 1 ,r per liter komt. Alle andere bedragen zijn alleen maar taxaties. Het Landbouwschap heeft in de openbare vergadering een bedrag genoemd van minstens 75 cent. Of dit bedrag hoog genoeg is om veehouders over te halen de melk- produktie te staken is een vraag die niet cijfermatig beantwoord kan worden. De minister was echter niet bereid deze redelijke vraag, uitgaande van de LEI-becijferingen, te aksepteren. Uit eindelijk is er overeenstemming bereikt over een prijs van 65 cent per liter. En nu maar afwachten of er inderdaad boeren bereid zijn de melkproduktie te beëindigen. De ruimte daarvoor wordt beperkt doordat o.a. ook een eiyenaar zijn goed keuring zal moeten geven wanneer een pachter via de opkoopregeling zijn bedrijf wil beëindigen. Grond zonder melkkwotum zal immers minder waard zijn. En dat is nog maar één van de problemen die voort zullen vloeien uit een opkoopregeling. Wij kunnen alleen maar hopen dat de verwarring die er nu is rond de superheffing niet nog groter wordt. In elk geval zal het ministerie nu bereid moeten zijn de landelijke en de provinciale kommissies ruimte te geven om bedrijven die in ernstige moeilijkheden komen als gevolg van de superheffing ekstra ruimte te geven. Overigens komen er ook problemen aan de orde in tegengesteld opzicht. Zo werd in het Landbouwschap gesteld dat veehouders moeite hebben dat kollega's binnen de regels gelegenheid krijgen zeer fors uit te breiden. Enkele bedrijven kunnen hierdoor goedkope koeien aankopen in een verstoorde markt doordat anderen genoodzaakt zijn in te krimpen. Dusdanig in te krim pen dat het gezinsinkomen in gevaar komt op bedrij ven die met veel moeite een verantwoord bestaan hebben opgebouwd. In veel gevallen is dat gebeurt in overleg met de voorlichting van de overheid en van de standsorganisaties. Vandaag, vrijdag 14 september, wordt in de Provinciale Staten van Zeeland een keuze gemaakt over een zoute of een zoete Grevelingen of een zoute Grevelingen met pij pleiding. GS doet een voorstel aan de Staten met een keuze voor een zoute Grevelingen met een pijpleiding gefinancierd door de overheid. Een kompromis dat vol gens de voorliggende projektnota niet mogelijk is. En dat nu veroorzaakt veel verwarring. Het is ook een bijzonder vreemde procedure die gekozen is met drie mogelijkhe den namelijk zout, zoet of zout met pijpleiding. Alleen, zout met een pijpleiding komt pas dan in het gezichtsveld als er voor een zoete Grevelingen gekozen wordt. GS gaan met hun voorstel voorbij aan de projektnota. Politiek is dat misschien de enige mogelijkheid nu iedereen het er over eens is dat de landbouw recht heeft op zoet water. Recht op zoet water via een pijpleiding waarbij de dis- kussie over een zoute of zoete Grevelingen vermeden kan worden. Een diskussie die politiek zeer gevoelig ligt. De landbouw kan alleen maar haar standpunt kenbaar ma ken aan de Raad van de Waterstaat. Aan deze inspraak- VRIJDAG 14 SEPTEMBER I 64e JAARGANG NO. 3748 land- en tuinbouwblad Na één nummer uit de ether te zijn geweest komen we weer bij u terug. Op pagina 6 en 7 wordt aan diverse onderwerpen aandacht besteed. Uw speciale aandacht vragen wij voor het artikel over het dragen van autogor dels. Daar zit vooral een financiële kant aan vast. En nu kennen wij toevallig een aantal lieden, die een vreselijke hekel hebben aan die gordels om je lijf. Je zit zo opgesloten, ingepakt. Wij denken er zelf ook zo over. Maar ja, nu de rechterlijke macht geoordeeld heeft, dat je als slachtoffer van een verkeersongeval een stuk mede schuld draagt aan de ernst van het letsel wordt de zaak toch even anders. Het was toch al fout de gordel niet om te gespen. De gezondheid is immers meer waard, dan welke financiële vergoeding ook. Kort en goed: van nu af "Gordels om". Voorzieningen voor de oude dag is een steeds terugke rend onderwerp. Is ook bijzonder belangrijk. Vooral de zelfstandigen kunnen die voorzieningen o.a. bijspijkeren via koopsommen. Het prettige daarvan is nl. dat men het al of niet afsluiten van koopsompolissen kan laten af hangen van het financiële bedrijfsresultaat. Onze bui tendienst zal u daarbij gaarne adviseren. Maak daarvan gebruik. Prolongatienota's Vervolgens wordt uw aandacht gevraagd voor onze ca ravanverzekering en wordt gewezen op het naderende tijdstip l november, de datum waarop bij ons bekend moet zijn of u de verzekeringsvorm voor uw motorvoer tuigen voor 1985 wilt wijzigen. Op die datum zouden wij tevens gaarne de mutaties in uw bestand kennen. Immers na l november start het voorbereidende werk voor het opmaken van de prolongatienota's 1985En het is verve lend. dat er na het draaien van de prolongatienota's nog allerlei mutaties binnenkomen die al voor l november bij u bekend waren. Zo hebben we t.a.v. het overzetten van all-risks naar W.A. de spelregel ingevoerd, dat u zulks tot l november op kunt geven en niet meer daarna. Immers u heeft een jaar de tijd gehad om die beslissing te nemen! Dus voor l november en niet gaan mopperen wanneer u na 1 november te horen krijgt dat u te laat bent. Verder o.m. een verhaal over de wijziging van het ziek tekostenstelsel en het groeiende nationale kwaad: dief stal- en inbraakrisiko. En dan geheel tenslotte "wie al te vlug bereid is zijn gebreken in te zien, is zelden voor verbetering vatbaar". de Lange procedure ligt de projektnota ten grondslag. Een projekt nota waarbij als proef de M.E.R.-procedure is gevolgd. Een algemene maatregel van bestuur die nog in voorbe reiding is. Nu iedereen het er over eens is dat de land bouw recht heeft op zoet water betekent dit dat wanneer de projektnota gevolgd wordt er voor een zoete Greve lingen gekozen dient te worden. Het standpunt van de landbouw ten opzichte van het voorstel van GS ligt mis schien minder ver uit elkaar dan oppervlakkig lijkt. Nog maals, de verwarring wordt veroorzaakt door de in de projektnota gekozen procedure. Overigens is niet alleen de projektnota verwarrend, heel de procedure over de besluitvorming van de spuisluis in de Grevelingendam is onduidelijk. Een spuisluis die gebouwd zou worden voor de Grevelingen is nu gebouwd om het zoutgehalte in de Oosterschelde op peil te houden. Hoe die wijziging tot stand is gekomen, is onduidelijk, terwijl steeds uitdrukkelijk is gesteld dat de bouw van de spuisluis de besluitvorming over een zoute of zoete Gre velingen niet zou beïnvloeden. De projektnota gaat echter wel uit van een verschil van 1 5 min ten nadele van een zoete Grevelingen. En daarmee staat ook de financiering van een pijpleiding volledig op losse schroeven. De minister van Verkeer en Waterstaat zal in elk geval door de Kamer tot andere gedachten gebracht dienen te worden. Wij vragen ons af hoe lang wij het in Nederland, sterk afhankelijk van de eksport vol kunnen houden om voortdurend de belangen van het bedrijfsleven onder geschikt te maken aan milieubelangen. Wij erkennen zeker het belang van een gezond milieu maar willen wij ook op langere termijn aandacht aan het milieu kunnen blijven besteden dan zal dat«slechts mogelijk zijn wanneer onze ekonomie gezond blijft. En de landbouw is nog steeds een belangrijke pijler van onze ekonomie. Om deze positie te behouden moeten de produktieomstandigheden optimaal zijn. Eén van de voorwaarden daarvoor blijkt steeds meer te zijn het beschikbaar hebben van zoet water. Voor het Betuwse Oogst-Fruitcorso van 1984 gaf de ontwerper, de heer Jo de Gram uit Geldermalsen, de corsowagen van Buurmalsen/Tricht de titel van "fruit in overvloed". Zonder verbazing en vanzelfsprekend - zo lijkt het - wordt ons land overgoten met fruit. Als manden die worden leeggestort, vinden de produkten via de bekende veilingklok de bestemming. Door koeling (de waaiers) is het fruit te bewaren, wat de mogelijkheid geeft de stroom naar de afnemers naar behoefte te regelen. (foto Ab Westerbeek)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1984 | | pagina 1