over geld en goed Aanpassingen in A.O.W.-wet Braks geeft toe aan eisen Schap Huwelijkse voorwaarden?? Belangrijk! Ja!!! Braks koopt melk op voor 0.65 per kg. melk Bijdrageregeling grondstomen per 1 september 1984 beëindigd Opkoopregeling gaat van start Commentaar Lutijn Wanneer we naar de agrarische sektor kijken dan zien we dat lang niet alle aanstaande echtparen huwelijkse voorwaarden laten opmaken. Dat is op zich opmerkelijk, omdat velen op dat ogenblik al weten dat zij zakelijk risiko gaan lopen en vaak met een groot eigen vermogen werken. Misschien is het toch onbekendheid en is de relatie tussen huwelijk en vermogen nog niet duidelijk. Wij hebben in Nederland een heel uit zonderlijk stelsel. Behalve in ons land heeft alleen Vietnam en Zuid- Afrika een wetgeving die zo ver gaat dat door het "ja-woord" de schulden en bezittingen van man en vrouw gemeenschappelijk worden. Heeft de één een huis en de ander een ton schuld dan hebben ze na het huwe lijk gezamenlijk een huis en een ton schul en bezit ieder dus een half huis en een halve ton schuld. Dit is een duidelijk verschillende situatie ten opzichte van vóór het huwelijk. Nu is het mogelijk om van deze au tomatische wettelijke gemeenschap van goederen af te wijken en dus te kiezen voor een andere regeling. De aanstaande echtparen gaan dan vóór het huwelijk naar de notaris en laten daar een akte opmaken. Men trouwt op huwelijkse voorwaarden. Vanaf één jaar na het huwelijk kan dat ook', maar dan is het veel inge wikkelder en ook veel duurder. Redenen Het is mogelijk, dat u .de redenen waarom huwelijkse voorwaarden belangrijk kunnen zijn, niet kent. We noemen er enige: De echtgenoten wensen geen vermenging van hun vermogens (b.v. het bedrijf blijft eigendom van de inbrenger): - De echtgenoot met een risiko- dragend bedrijf wenst te voorko men dat de andere echtgenoot aansprakelijk kan worden gesteld voor bedrijfsschulden; - Het ingebrachte vermogen bij een tweede huwelijk kan voor kinderen uit het eerste huwelijk gereserveerd blijven; - De financiële gevolgen van een echtscheiding, in het bijzonder in verband met de voortzetting van het bedrijf, blijven zoveel moge lijk beperkt. Dit laatste punt wordt er door aan staande echtgenoten nogal eens uit gehaald. Argumenten als "je ver trouwt me niet" zijn redenen om geen huwelijkse voorwaarden te sluiten. Aan hen geldt het advies; Kijk eens naar het argument van het bedrijfsrisiko. En de statistische kans op een echtscheiding blijft aanzien lijk. Daar kunnen we niet omheen. Vormen Er kan veel geregeld worden bij hu welijkse voorwaarden. Twee vormen willen we hier noemen. Dit is ten eerste uitsluiting van iedere vermo gensgemeenschap. Alle winsten, verliezen, bezittingen en schulden zowel voor als tijdens het huwelijk ontstaan, blijven voor man en vrouw afzonderlijk. Een tweede vorm is het Amsterdams verrekenbeding. De vermogens zijn dan ook gescheiden maar het netto inkomen tijdens het huwelijk wordt periodiek verdeeld tussen beide echtgenoten. We behandelen deze vormen in dit artikel niet verder. De notaris en de sociaal-ekonomisch voorlichter kun nen u nader informeren. Persoon lijke situaties zijn steeds anders en ook het maken van huwelijkse voor waarden is "maatwerk". Weet hoe het zit Te vaak komt het voor dat een echt paar wel huwelijkse voorwaarden heeft afgesloten maar toch niet goed weet hoe alles in elkaar steekt. Dit is een heel gevaarlijke situatie. Het is belangrijk dat u weet hoe het ver mogen precies verdeeld is. Adminis tratief moet alles ook goed bijge houden worden. U moet dit dan ook steeds met uw boekhouder bespre ken. Belangrijk is ook dat er veel kan ve randeren wanneer handtekeningen gezet worden onder leningsaktes. Soms kan het op oudere leeftijd vaak heel verstandig zijn om de huwelijk se voorwaarden weer op te heffen. Dat kan u mogelijk veel suksessie- rechten besparen. Eindkonklusie kan dan ook zijn: er is niets tegen en veel voor huwelijkse voorwaarden. Maar weet wèl hoe al les in elkaar steekt. Uw notaris is hiervoor de meest aan gewezen man om uw huwelijkse voorwaarden op te maken, en om goede voorlichting te geven. Daar naast moet uw boekhouder en uw so ciaal-ekonomisch voorlichter u ook voorlichting kunnen geven. Verleden week konden wij het in de dagbladen lezen. Er is een wetsvoor stel in voorbereiding waarin wordt voorgesteld de nodige wijzigingen te brengen in uitkering en premiebeta ling van onze A.O.W. Direkte aanleiding daartoe is een richtlijn van de Europese Gemeen schap inhoudende een te realiseren gelijke behandeling van gehuwde vrouwen en mannen. Dit uitgangs punt zal een ieder kunnen onder schrijven. De in het wetsvoorstel op genomen wijzigingen met betrekking tot uitkering en premiebetaling slui ten aan bij dit uitgangspunt. Uitkeringen Bij de uitkeringen worden de wijzi gingen van kracht voor nieuwe A.O.W.-ers ingaande 1 januari 1985. Voor bejaarden die nu A.O.W. ont vangen komen er geen veranderin gen. In de nieuwe situatie wordt uit gegaan van het minimumloon. Een echtpaar krijgt daarvan 100% te ver delen over elk der partners 50%. De ongehuwde krijgt 70% van dit mini mum. Is bij het echtpaar één der partners nog geen 65 jaar dan krijgt de pensioengerechtigde partner zijn of haar 50%. Hierop kunnen toesla gen worden gegeven van 20% tot 50% afhankelijk van het inkomen van de jongere partner. Deze toeslagen worden alleen uitbetaald aan in Ne derland wonende bejaarden. Onge huwd samenwonende bejaarden ontvangen in deze situatie elk 70% van het minimumloon. Het streven is erop gericht ingaande het jaar 1986 een zodanige verandering aan te brengen dat een gelijke behandeling Vrijdag 7 september 1984 geeft aan gehuwden en ongehuwden. Premiebetaling Ook aan de zijde van de premiebe talingen zullen de nodige verande ringen worden aangebracht, waar mee wel een ieder te maken krijgt. Op dit moment is het nog zo dat het inkomen van een echtpaar bij ellcaar wordt geteld en over dit samenge voegde premie-inkomen wordt de premie berekend rekening houdende met het maksimum premie-inkomen ad 62.850,- (voor 1984). Stel de man heeft een premie-inkomen van 50.000,- en de vrouw van 30.000,-. dan wordt toch maar pre mie betaald over 62.850,-. Bij de wijzigingen wordt het nu zo dat elk zijn eigen premie betaald (tot een bepaald maksimum) ergo over 50.000,- en ƒ30.000,- of totaal 80.000,-. Bedraagt het gezamenlijk inkomen minder dan het maksimum dan verandert er niets. Ook bij de zelfstandig werkende on dernemers of dit nu bakkers, slagers of landbouwers zijn zullen de wijzi gingen in premiebetalingen worden gevoeld. Krachtens de bepalingen voor de inkomstenbelasting mag voor het meewerken van de echtge note in het bedrijf van de man een deel van de winst van de man wor den toegerekend aan deze echtgeno te, waarover zij zelfstandig inkom stenbelasting betaald. Deze toereke ning zal nu ook voor de premie AOW gaan gelden, hetgeen dan no gal van invloed zal zijn. Stel het pre mieinkomen van man en vrouw be draagt samen 100.000,-, dan wordt in 1984 een premie betaald van De breuk tussen minister Braks en het Landbouwschap lijkt weer bijgelegd. "We kunnen nu vooruit", aldus Braks woensdagavond, nadat hij eerder op de dag voor een groot deel was tegemoetgekomen aan de eisen van de georganiseerde landbouw, wat betreft de uitvoering van de superheffing. De bewindsman heeft beloofd nog voor Prinsjesdag te starten met een opkoopregeling voor melk. Daarnaast is hij nu bereid bij investeringsgevallen ook rekening te houden met de eigen arbeid. Een aantal gevallen welke niet goed in een der categoeriën zijn te rangschikken, maar waar afwijzing van de extra aanvraag het bedrijf in gevaar brengt, zal opnieuw individueel worden beoordeeld. Minister Braks deed woensdagavond verslag van zijn onderhandelingen met het landbouwschap in de verga dering van de Vaste Kamercommissie voor Landbouw. Zijn mededelingen lokten veel gemor uit bij de oppositie. De regeringspartijen toonden zich erg tevreden over wat minister en Landbouwschap waren overeengeko men. Het Schap toonde zich woens dag redelijk tevreden. De belangrijkste wens van het Landbouwschap waar minister Braks nu op in is gegaan, betreft de opkoopregeling van melk van vee houders die vrijwillig stoppen met de melkproduktie. Deze zal zo mogelijk nog voor Prinsjesdag van start gaan. Braks deelde mee dat hij 65 cent per kg. niet-geproduceerde melk zal be talen. Dat kan naar keuze ineens of gespreid over driejaar gebeuren. Het betrokken bedrijf moet wel de hele melkproduktie beëindigen, de mo gelijkheid ook een gedeeltelijke beëindiging te belonen wordt nog onderzocht. De af te kopen hoeveel heid melk bedraagt maximaal 250.000 kg per bedrijf De vrijkomende hoeveelheid melk wil de bewindsman in de eerste plaats bestemmen voor de over schrijding van de 2,65 procent die was gereserveerd voor probleemge vallen. Braks verwacht daar nogal wat voor nodig te hebben, nu hij ook heeft toegezegd rekening te zullen houden met aantoonbaar veel eigen arbeid bij investeringen. Als gevolg daarvan zal een aantal melkveehou ders toch nog in aanmerking komen voor een extra quotum. Bovendien heeft de minister nu beloofd dat een aantal gevallen die niet goed zijn onder te brengen in een bepaalde categorie, weer opnieuw zal worden bekeken. Dat geeft de betrokken veehouders weer enige hoop. Voor bedrijven die, ondanks de te gemoetkomingen, toch in liquiditeit sproblemen gaan komen, kondigde Braks "op korte termijn" een over bruggingsregeling aan. Daarbij zal de hulp van het Borgstellingsfonds worden ingeroepen. Voor de werk nemers die, o.m. als gevolg van de opkoopregeling, hun baan Wijtra- ken komt er op aandrang van het Landbouwschap eveneens een rege ling. Financiering vindt plaats uit de middelen die ter beschikking komen van de opkoopregeling J" 17.289,- over het maksimum inko men van 62.850,-. Wanneer de echtgenote van deze 100.000,- in komen toegerekend krijgt een be drag van ƒ20.000.- dan blijft het in komen van de man toch nog boven het maksimum en blijft hij betalen 17.289,-. De echtgenote betaalt vervolgens over haar 20.000,- in komen een premie van 5.500,-, er van uitgaande dat alle premies gelijk blijven. U ziet dat dit tot forse pre mieverhogingen per echtpaar aan leidingen kan geven. Of dit reden is om de premie te verlagen is mij op dit moment nog niet bekend. Zeker is in ieder geval dat personen met in komens boven het premie-maksi- mum meer aan premie gaan betalen. Of dit ook aanleiding zal zijn om de winsttoerekening aan de echtgenote voor de inkomstenbelasting weer achterwege te laten is op dit moment nog niet te overzien. Wel lijkt mij het overbodig een besparing aan in komstenbelasting na te streven, in dien dit wordt afgestraft middels premieheffing. Om te eindigen met een variant op een gevleugeld ge zegde: de gelijke behandeling van gehuwde vrouwen en mannen wordt duur betaald. B. Veerbeek Het akkoord over verruiming van de mogelijkheden om extra quota toe te wijzen aan meikveehouderij-bedrij- ven waarvan als gevolg van de su perheffing de continuïteit in gevaar dreigt te komen, gekoppeld met een opkoopregeling voor melk, is na uiterst moeizame besprekingen tot stand gekomen. Wij hadden de op koopregeling liever ruimer van opzet gezien, maar hebben uiteindelijk toch ingestemd, om daarmee op korte termijn duidelijkheid en alt hans enige ruimte voor de melkvee houderij te creëeren. Hopelijk kan de landelijke commissie superheffing nu snel een aantal bedrijven op aan vaardbare wijze helpen. Blijft na tuurlijk dat de pil van de superhef fing voor zeer veel bedrijven bitter zal blijven en dat we ons sterk zullen moeten maken voor een beleid, wat in de komende jaren ruimte laat voor de noodzakelijke bedrijfsontwikke ling in de sector. Minder regulering en meer de markt het werk laten doen blijft daarbij ons uitgangspunt. Het Landbouwschap en Minister Braks zijn donderdagmiddag tijdens een spoedoverleg tot overeenstem ming gekomen over een opkoopre geling voor melkveehouders. Per be drijf kan voor veehouders die van de regeling gebruik willen maken max imaal 250.000 kg melk worden inge leverd en minister Braks wil daar voor een prijs betalen van 0.65 cent per kg. De minister koppelt de rege ling aan een totale beëindiging van het bedrijf. Het landbouwschap had bij de minister ook om een partiële De aanvraagtermijn voor een bijdra ge in het kader van de Bijdragerege ling Grondstomen, wordt met ingang van 1 september 1984 gesloten. De regeling trad op 31 december 1981 in werking en werd op 22 augustus 1983 met één jaar verlengd tot 1 sep tember 1984. De regeling hield in, dat glastuinders een bijdrage konden ontvangen voor de aanleg van een drainstoomsys- teem. Grondontsmetters, die over schakelden op gasgestookte mobiele stoomketels kwamen eveneens voor een bijdrage in aanmerking. Met de regeling is beoogd het ge bruik van andere grondontsmet- tingsmethoden dan methylbromide te bevorderen. Methylbromide mag sinds 1981 slechts onder bepaalde voorwaarden in de tuinbouw worden toegepast. Als het op de juiste wijze wordt uit gevoerd. kan stomen in een aantal gevallen een goed alternatief bete kenen. Er werden bijna 700 aanvragen van tuinders goedgekeurd met een totale bedrijfsoppervlakte van ongeveer 420 j a glas; hiervan waren er 460 uit de groente- en 170 uit de bloemensektor. De provincies met de meeste aan vragers waren Zuid-Holland (435 aanvragen) en Limburg (130* aan vragen). beëindiging gevraagd maar de be windsman zei hierop niet in te kun nen gaan omdat Brussel een gedeel telijke stopzetting van de melkpro duktie niet toelaat. Wel zei hij bereid te zijn een partiële bedrijfsbeëindi ging te willen bepleiten op de eerst volgende landbouwraad in Brussel. Het Landbouwschap blijft naar de mogelijkheid van gedeeltelijke be drijfsbeëindiging streven. De maximale opkoop per bedrijf van 250.000 kg melk komt ongeveer overeen met de produkte van 45 a 50 koeien. Dit betekent dat in principe meer dan dehelft van de veehoude rijbedrijven van de opkoopregeling gebruik zou kunnen maken. Een woordvoerder van het Landbouw schap meent dat de prijs van 0.65 aantrekkelijk genoeg zal zijn voor een aantal veehouders om van de opkoopregeling gebruik te maken. De vrijkomende quota zullen wor den aangewend voor de wat hij noemde "knijpgevallen". Tijdens het overleg is ook overeen stemming bereikt over een tege moetkoming aan werknemers die als gevolg van de opkoopregeling werk loos worden. Zij ontvangen een bovenwettelijke uitkering. Nog niet bekend is hoveel dat zal zijn. De mi nister heeft voor de opkoopregeling in totaal voor drie jaar 150 miljoen beschikbaar gesteld. Aangezien het landbouwschap redelijk tevreden is met het bereikte resultaat is besloten het overleg in de commissie Super heffing weer te hervatten.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1984 | | pagina 3