over geld
en goed
Aanpassingen in A.O.W.-wet
Braks geeft toe
aan eisen Schap
Huwelijkse voorwaarden??
Belangrijk! Ja!!!
Braks koopt melk op voor 0.65
per kg. melk
Bijdrageregeling grondstomen per
1 september 1984 beëindigd
Opkoopregeling gaat van start
Commentaar Lutijn
Wanneer we naar de agrarische sektor kijken dan zien we dat lang niet
alle aanstaande echtparen huwelijkse voorwaarden laten opmaken. Dat
is op zich opmerkelijk, omdat velen op dat ogenblik al weten dat zij
zakelijk risiko gaan lopen en vaak met een groot eigen vermogen
werken.
Misschien is het toch onbekendheid
en is de relatie tussen huwelijk en
vermogen nog niet duidelijk. Wij
hebben in Nederland een heel uit
zonderlijk stelsel. Behalve in ons
land heeft alleen Vietnam en Zuid-
Afrika een wetgeving die zo ver gaat
dat door het "ja-woord" de schulden
en bezittingen van man en vrouw
gemeenschappelijk worden. Heeft de
één een huis en de ander een ton
schuld dan hebben ze na het huwe
lijk gezamenlijk een huis en een ton
schul en bezit ieder dus een half huis
en een halve ton schuld. Dit is een
duidelijk verschillende situatie ten
opzichte van vóór het huwelijk.
Nu is het mogelijk om van deze au
tomatische wettelijke gemeenschap
van goederen af te wijken en dus te
kiezen voor een andere regeling. De
aanstaande echtparen gaan dan vóór
het huwelijk naar de notaris en laten
daar een akte opmaken. Men trouwt
op huwelijkse voorwaarden.
Vanaf één jaar na het huwelijk kan
dat ook', maar dan is het veel inge
wikkelder en ook veel duurder.
Redenen
Het is mogelijk, dat u .de redenen
waarom huwelijkse voorwaarden
belangrijk kunnen zijn, niet kent. We
noemen er enige:
De echtgenoten wensen geen
vermenging van hun vermogens
(b.v. het bedrijf blijft eigendom
van de inbrenger):
- De echtgenoot met een risiko-
dragend bedrijf wenst te voorko
men dat de andere echtgenoot
aansprakelijk kan worden gesteld
voor bedrijfsschulden;
- Het ingebrachte vermogen bij
een tweede huwelijk kan voor
kinderen uit het eerste huwelijk
gereserveerd blijven;
- De financiële gevolgen van een
echtscheiding, in het bijzonder in
verband met de voortzetting van
het bedrijf, blijven zoveel moge
lijk beperkt.
Dit laatste punt wordt er door aan
staande echtgenoten nogal eens uit
gehaald. Argumenten als "je ver
trouwt me niet" zijn redenen om
geen huwelijkse voorwaarden te
sluiten. Aan hen geldt het advies;
Kijk eens naar het argument van het
bedrijfsrisiko. En de statistische kans
op een echtscheiding blijft aanzien
lijk. Daar kunnen we niet omheen.
Vormen
Er kan veel geregeld worden bij hu
welijkse voorwaarden. Twee vormen
willen we hier noemen. Dit is ten
eerste uitsluiting van iedere vermo
gensgemeenschap. Alle winsten,
verliezen, bezittingen en schulden
zowel voor als tijdens het huwelijk
ontstaan, blijven voor man en vrouw
afzonderlijk.
Een tweede vorm is het Amsterdams
verrekenbeding. De vermogens zijn
dan ook gescheiden maar het netto
inkomen tijdens het huwelijk wordt
periodiek verdeeld tussen beide
echtgenoten.
We behandelen deze vormen in dit
artikel niet verder. De notaris en de
sociaal-ekonomisch voorlichter kun
nen u nader informeren. Persoon
lijke situaties zijn steeds anders en
ook het maken van huwelijkse voor
waarden is "maatwerk".
Weet hoe het zit
Te vaak komt het voor dat een echt
paar wel huwelijkse voorwaarden
heeft afgesloten maar toch niet goed
weet hoe alles in elkaar steekt. Dit is
een heel gevaarlijke situatie. Het is
belangrijk dat u weet hoe het ver
mogen precies verdeeld is. Adminis
tratief moet alles ook goed bijge
houden worden. U moet dit dan ook
steeds met uw boekhouder bespre
ken.
Belangrijk is ook dat er veel kan ve
randeren wanneer handtekeningen
gezet worden onder leningsaktes.
Soms kan het op oudere leeftijd vaak
heel verstandig zijn om de huwelijk
se voorwaarden weer op te heffen.
Dat kan u mogelijk veel suksessie-
rechten besparen.
Eindkonklusie kan dan ook zijn: er is
niets tegen en veel voor huwelijkse
voorwaarden. Maar weet wèl hoe al
les in elkaar steekt.
Uw notaris is hiervoor de meest aan
gewezen man om uw huwelijkse
voorwaarden op te maken, en om
goede voorlichting te geven. Daar
naast moet uw boekhouder en uw so
ciaal-ekonomisch voorlichter u ook
voorlichting kunnen geven.
Verleden week konden wij het in de
dagbladen lezen. Er is een wetsvoor
stel in voorbereiding waarin wordt
voorgesteld de nodige wijzigingen te
brengen in uitkering en premiebeta
ling van onze A.O.W.
Direkte aanleiding daartoe is een
richtlijn van de Europese Gemeen
schap inhoudende een te realiseren
gelijke behandeling van gehuwde
vrouwen en mannen. Dit uitgangs
punt zal een ieder kunnen onder
schrijven. De in het wetsvoorstel op
genomen wijzigingen met betrekking
tot uitkering en premiebetaling slui
ten aan bij dit uitgangspunt.
Uitkeringen
Bij de uitkeringen worden de wijzi
gingen van kracht voor nieuwe
A.O.W.-ers ingaande 1 januari 1985.
Voor bejaarden die nu A.O.W. ont
vangen komen er geen veranderin
gen. In de nieuwe situatie wordt uit
gegaan van het minimumloon. Een
echtpaar krijgt daarvan 100% te ver
delen over elk der partners 50%. De
ongehuwde krijgt 70% van dit mini
mum. Is bij het echtpaar één der
partners nog geen 65 jaar dan krijgt
de pensioengerechtigde partner zijn
of haar 50%. Hierop kunnen toesla
gen worden gegeven van 20% tot 50%
afhankelijk van het inkomen van de
jongere partner. Deze toeslagen
worden alleen uitbetaald aan in Ne
derland wonende bejaarden. Onge
huwd samenwonende bejaarden
ontvangen in deze situatie elk 70%
van het minimumloon. Het streven is
erop gericht ingaande het jaar 1986
een zodanige verandering aan te
brengen dat een gelijke behandeling
Vrijdag 7 september 1984
geeft aan gehuwden en ongehuwden.
Premiebetaling
Ook aan de zijde van de premiebe
talingen zullen de nodige verande
ringen worden aangebracht, waar
mee wel een ieder te maken krijgt.
Op dit moment is het nog zo dat het
inkomen van een echtpaar bij ellcaar
wordt geteld en over dit samenge
voegde premie-inkomen wordt de
premie berekend rekening houdende
met het maksimum premie-inkomen
ad 62.850,- (voor 1984). Stel de
man heeft een premie-inkomen van
50.000,- en de vrouw van
30.000,-. dan wordt toch maar pre
mie betaald over 62.850,-. Bij de
wijzigingen wordt het nu zo dat elk
zijn eigen premie betaald (tot een
bepaald maksimum) ergo over
50.000,- en ƒ30.000,- of totaal
80.000,-. Bedraagt het gezamenlijk
inkomen minder dan het maksimum
dan verandert er niets.
Ook bij de zelfstandig werkende on
dernemers of dit nu bakkers, slagers
of landbouwers zijn zullen de wijzi
gingen in premiebetalingen worden
gevoeld. Krachtens de bepalingen
voor de inkomstenbelasting mag
voor het meewerken van de echtge
note in het bedrijf van de man een
deel van de winst van de man wor
den toegerekend aan deze echtgeno
te, waarover zij zelfstandig inkom
stenbelasting betaald. Deze toereke
ning zal nu ook voor de premie
AOW gaan gelden, hetgeen dan no
gal van invloed zal zijn. Stel het pre
mieinkomen van man en vrouw be
draagt samen 100.000,-, dan wordt
in 1984 een premie betaald van
De breuk tussen minister Braks en het Landbouwschap lijkt weer
bijgelegd. "We kunnen nu vooruit", aldus Braks woensdagavond, nadat
hij eerder op de dag voor een groot deel was tegemoetgekomen aan de
eisen van de georganiseerde landbouw, wat betreft de uitvoering van de
superheffing. De bewindsman heeft beloofd nog voor Prinsjesdag te
starten met een opkoopregeling voor melk. Daarnaast is hij nu bereid
bij investeringsgevallen ook rekening te houden met de eigen arbeid.
Een aantal gevallen welke niet goed in een der categoeriën zijn te
rangschikken, maar waar afwijzing van de extra aanvraag het bedrijf in
gevaar brengt, zal opnieuw individueel worden beoordeeld.
Minister Braks deed woensdagavond
verslag van zijn onderhandelingen
met het landbouwschap in de verga
dering van de Vaste Kamercommissie
voor Landbouw. Zijn mededelingen
lokten veel gemor uit bij de oppositie.
De regeringspartijen toonden zich
erg tevreden over wat minister en
Landbouwschap waren overeengeko
men. Het Schap toonde zich woens
dag redelijk tevreden.
De belangrijkste wens van het
Landbouwschap waar minister
Braks nu op in is gegaan, betreft de
opkoopregeling van melk van vee
houders die vrijwillig stoppen met de
melkproduktie. Deze zal zo mogelijk
nog voor Prinsjesdag van start gaan.
Braks deelde mee dat hij 65 cent per
kg. niet-geproduceerde melk zal be
talen. Dat kan naar keuze ineens of
gespreid over driejaar gebeuren. Het
betrokken bedrijf moet wel de hele
melkproduktie beëindigen, de mo
gelijkheid ook een gedeeltelijke
beëindiging te belonen wordt nog
onderzocht. De af te kopen hoeveel
heid melk bedraagt maximaal
250.000 kg per bedrijf
De vrijkomende hoeveelheid melk
wil de bewindsman in de eerste
plaats bestemmen voor de over
schrijding van de 2,65 procent die
was gereserveerd voor probleemge
vallen. Braks verwacht daar nogal
wat voor nodig te hebben, nu hij ook
heeft toegezegd rekening te zullen
houden met aantoonbaar veel eigen
arbeid bij investeringen. Als gevolg
daarvan zal een aantal melkveehou
ders toch nog in aanmerking komen
voor een extra quotum. Bovendien
heeft de minister nu beloofd dat een
aantal gevallen die niet goed zijn
onder te brengen in een bepaalde
categorie, weer opnieuw zal worden
bekeken. Dat geeft de betrokken
veehouders weer enige hoop.
Voor bedrijven die, ondanks de te
gemoetkomingen, toch in liquiditeit
sproblemen gaan komen, kondigde
Braks "op korte termijn" een over
bruggingsregeling aan. Daarbij zal
de hulp van het Borgstellingsfonds
worden ingeroepen. Voor de werk
nemers die, o.m. als gevolg van de
opkoopregeling, hun baan Wijtra-
ken komt er op aandrang van het
Landbouwschap eveneens een rege
ling. Financiering vindt plaats uit de
middelen die ter beschikking komen
van de opkoopregeling
J" 17.289,- over het maksimum inko
men van 62.850,-. Wanneer de
echtgenote van deze 100.000,- in
komen toegerekend krijgt een be
drag van ƒ20.000.- dan blijft het in
komen van de man toch nog boven
het maksimum en blijft hij betalen
17.289,-. De echtgenote betaalt
vervolgens over haar 20.000,- in
komen een premie van 5.500,-, er
van uitgaande dat alle premies gelijk
blijven. U ziet dat dit tot forse pre
mieverhogingen per echtpaar aan
leidingen kan geven. Of dit reden is
om de premie te verlagen is mij op
dit moment nog niet bekend. Zeker is
in ieder geval dat personen met in
komens boven het premie-maksi-
mum meer aan premie gaan betalen.
Of dit ook aanleiding zal zijn om de
winsttoerekening aan de echtgenote
voor de inkomstenbelasting weer
achterwege te laten is op dit moment
nog niet te overzien. Wel lijkt mij het
overbodig een besparing aan in
komstenbelasting na te streven, in
dien dit wordt afgestraft middels
premieheffing. Om te eindigen met
een variant op een gevleugeld ge
zegde: de gelijke behandeling van
gehuwde vrouwen en mannen wordt
duur betaald.
B. Veerbeek
Het akkoord over verruiming van de
mogelijkheden om extra quota toe te
wijzen aan meikveehouderij-bedrij-
ven waarvan als gevolg van de su
perheffing de continuïteit in gevaar
dreigt te komen, gekoppeld met een
opkoopregeling voor melk, is na
uiterst moeizame besprekingen tot
stand gekomen. Wij hadden de op
koopregeling liever ruimer van opzet
gezien, maar hebben uiteindelijk
toch ingestemd, om daarmee op
korte termijn duidelijkheid en alt
hans enige ruimte voor de melkvee
houderij te creëeren. Hopelijk kan de
landelijke commissie superheffing
nu snel een aantal bedrijven op aan
vaardbare wijze helpen. Blijft na
tuurlijk dat de pil van de superhef
fing voor zeer veel bedrijven bitter
zal blijven en dat we ons sterk zullen
moeten maken voor een beleid, wat
in de komende jaren ruimte laat voor
de noodzakelijke bedrijfsontwikke
ling in de sector. Minder regulering
en meer de markt het werk laten
doen blijft daarbij ons uitgangspunt.
Het Landbouwschap en Minister
Braks zijn donderdagmiddag tijdens
een spoedoverleg tot overeenstem
ming gekomen over een opkoopre
geling voor melkveehouders. Per be
drijf kan voor veehouders die van de
regeling gebruik willen maken max
imaal 250.000 kg melk worden inge
leverd en minister Braks wil daar
voor een prijs betalen van 0.65 cent
per kg. De minister koppelt de rege
ling aan een totale beëindiging van
het bedrijf. Het landbouwschap had
bij de minister ook om een partiële
De aanvraagtermijn voor een bijdra
ge in het kader van de Bijdragerege
ling Grondstomen, wordt met ingang
van 1 september 1984 gesloten.
De regeling trad op 31 december 1981
in werking en werd op 22 augustus
1983 met één jaar verlengd tot 1 sep
tember 1984.
De regeling hield in, dat glastuinders
een bijdrage konden ontvangen voor
de aanleg van een drainstoomsys-
teem. Grondontsmetters, die over
schakelden op gasgestookte mobiele
stoomketels kwamen eveneens voor
een bijdrage in aanmerking.
Met de regeling is beoogd het ge
bruik van andere grondontsmet-
tingsmethoden dan methylbromide
te bevorderen.
Methylbromide mag sinds 1981
slechts onder bepaalde voorwaarden
in de tuinbouw worden toegepast.
Als het op de juiste wijze wordt uit
gevoerd. kan stomen in een aantal
gevallen een goed alternatief bete
kenen.
Er werden bijna 700 aanvragen van
tuinders goedgekeurd met een totale
bedrijfsoppervlakte van ongeveer
420 j a glas; hiervan waren er 460
uit de groente- en 170 uit de
bloemensektor.
De provincies met de meeste aan
vragers waren Zuid-Holland (435
aanvragen) en Limburg (130* aan
vragen).
beëindiging gevraagd maar de be
windsman zei hierop niet in te kun
nen gaan omdat Brussel een gedeel
telijke stopzetting van de melkpro
duktie niet toelaat. Wel zei hij bereid
te zijn een partiële bedrijfsbeëindi
ging te willen bepleiten op de eerst
volgende landbouwraad in Brussel.
Het Landbouwschap blijft naar de
mogelijkheid van gedeeltelijke be
drijfsbeëindiging streven.
De maximale opkoop per bedrijf van
250.000 kg melk komt ongeveer
overeen met de produkte van 45 a 50
koeien. Dit betekent dat in principe
meer dan dehelft van de veehoude
rijbedrijven van de opkoopregeling
gebruik zou kunnen maken. Een
woordvoerder van het Landbouw
schap meent dat de prijs van 0.65
aantrekkelijk genoeg zal zijn voor
een aantal veehouders om van de
opkoopregeling gebruik te maken.
De vrijkomende quota zullen wor
den aangewend voor de wat hij
noemde "knijpgevallen".
Tijdens het overleg is ook overeen
stemming bereikt over een tege
moetkoming aan werknemers die als
gevolg van de opkoopregeling werk
loos worden. Zij ontvangen een
bovenwettelijke uitkering. Nog niet
bekend is hoveel dat zal zijn. De mi
nister heeft voor de opkoopregeling
in totaal voor drie jaar 150 miljoen
beschikbaar gesteld. Aangezien het
landbouwschap redelijk tevreden is
met het bereikte resultaat is besloten
het overleg in de commissie Super
heffing weer te hervatten.