over geld en goed Voortgaande automatisering Groei krediet agrarische sektor bi j Rabo door EEG-maatregelen gedrukt Reaktie KNLC-voorzitter Luteijn Financiering proefgebieden nationaal landschap lijkt niet langer verantwoord CBS verlaagt premie vleeskalveren Beschikking superheffing Uitwisseling heffingvrije hoeveelheden melk in bepaalde gevallen mogelijk Ook Borsele moet 100% ontzwavelen In de praktijk bestaan er soms mis verstanden over het wel en wee van de bouwvergunning. Deze konklusie trekken we uit de vragen die er ons over worden gesteld. Hoe te handelen Een bouwvergunning moet schrifte lijk aangevraagd worden bij B. en W. Een deugdelijke tekening en situa tieschets daarbij is noodzakelijk. B. en W. moet binnen twee maanden een beslissing nemen. Het kollege mag de beslissing twee maanden uitstellen. Aanvrager kan in beroep gaan - in dien hij/zij het niet eens is met de beslissing van B. en W. bij de ge meenteraad. Hiervoor staat een ter mijn van een maand nadat de be slissing is ontvangen door belang hebbende. De gemeenteraad moet binnen drie maanden nadat het be zwaarschrift is ontvangen beslissen. De beslissing mag nog eens twee maanden worden uitgesteld maar daarvan moet de belanghebbende aschriftelijk in kennis worden gesteld. Bij afwijzing van het beroep door de gemeenteraad is binnen 30 dagen na verzending van de beslissing schrif telijk beroep mogelijk bij de Raad van State, Afdeling Rechtspraak in het kader van de wet Arob. De Raad van State neemt de beslissing ge hoord de belanghebbende. Deze procedure kan maanden duren. Advies Voor u een bouwvergunning aan vraagt: neem kontakt op met de dienst gemeentewerken in uw ge meente. Zij weten wat er kan en niet kan. Dit bespaart u tijdwinst en er gernis. Vraag vroegtijdig aan. Wanneer moeten B. en W. de ver gunning weigeren a. indien ze strijdig is met het bes temmingsplan of de bouwveror dening of het monumentenbe- lang b. indien de vergunning niet gewei gerd kan worden op basis van bovenstaande argumenten moet zij worden aangehouden indien het te bouwen c.q. te verbouwen objekt is gelegen in een gebied waar een voorbereidingsbesluit van kracht is of een bestem mingsplan in procedure is. B. en W. dienen de gevraagde ver gunning te verlenen als deze niet op grond van a. of b. kan worden ge weigerd of aangehouden. Dit is de algemene regel. Deze regel zou aan leiding kunnen zijn om ook waar dat niet nodig of gewenst is tot weigering of aanhouding van de vergunning over te gaan. In die gevallen kan art. 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening worden toegepast en ,art. 50 lid 8 van de woningwet. Toepassing van deze artikelen Via deze procedure, vastgelegd in de artikelen van de wet kan de weige ring c.q. aanhoudingsplicht worden doorbroken. B. en W. moeten wel hun bereidheid tonen om a&n deze procedure mee te werken. In de praktijk gebeurt dat in de meeste gevallen. Het bouwplan wordt dan 14 dagen ter inzage ge legd. In deze periode kan bezwaar gemaakt worden. Het bouwplan wordt doorgestuurd naar G.S. Indien de beoordeling van G.S. positief is geven ze een "verklaring van geen bezwaar" waarna de gemeente de bouwvergunning kan verlenen. Ook hier is bij weigering van een verkla ring van geen zwaar een Arob-pro- cedure mogelijk. Deze kan vanzelf sprekend een enorme vertraging te weegbrengen. Bestemmingsplan en bouwvergun ning Dit geeft voorwaarden met betrek king tot: - oppervlakte en breedte van het bouwperceel - afstand van het bouwwerk tot de weg - goothoogte,_ nokhoogte en dak helling van gebouwen - afstand van het bouwwerk tot de grens van de buurman Let wel Naast de bouwvergunning is vaak een hinderwetvergunning vereist. Vraag die gelijktijdig aan. Ga niet bouwen voor u een bouwvergunning hebt. Neem voor u gaat bouwen kontakt op met de gemeente. U voorkomt hier door moeilijkheden. J. Markusse Bij de uitvoering van de superheffing is een heel ernstige situatie ontstaan. Er is een zeer groot aantal aanvragen om een extra quotum. Zowel lande lijk als provinciaal is gebleken, dat er immense problemen zijn op de melkveehouderijbedrijven. Het quo tum van 0,3 procent van de totale melkproduktie voor bijzondere hardheidgevallen is ene male onvol doende om de problemen op te los sen. Aldus ir. David Luteijn, voor zitter van het Koninklijk Nederlands Landbouw-Comité in een eerste reaktie na het besluit van het dage lijks bestuur van het Landbouw schap om het overleg in de advies kommissie superheffing voorhands te staken. Hij onderschrijft dit besluit volledig. Volgens Luteijn is het uitermate te leurstellend dat men op het ministe rie van Landbouw en Visserij de problematiek op de individuele be drijven vanwege de superheffing on- In de huidige budgettaire situatie is onverkorte voortzetting van het overheidsbeleid helaas niet in alle gevallen mogelijk. Het negatieve ef- fekt daarvan op het vertrouwen in de overheid zal zoveel mogelijk moeten worden beperkt door een behoorlijke afwikkeling van zaken. Dit o.m. antwoordt minister ir. G. Braks (landbouw en visserij) op schriftelijke vragen van de leden van de Tweede Kamer De Boois en Faber over de voorgenomen stopzetting van de proef met de nationale landschap pen. De bewindsman verklaarde voor be zuiniging op deze post te hebben ge kozen omdat het specifieke aktivi- voldoende onderkent. Hij noemt het absoluut noodzakelijk om extra melk beschikbaar te hebben, teneinde de bedrijven nu enigzins verantwoord te kunnen helpen. Een extra quotum melk zou verkregen kunnen worden, vooruitlopend op de opkooprege ling, welke minister Braks heeft aan gekondigd voor 1 januari 1985. Overigens is Luteijn van mening dat waar mogelijk het bedrijfsleven sa men met het ministerie van Land bouw verantwoordelijkheid moeten durven dragen. "De beperkingen die nu bij de uitvoering van de super heffing worden opgelegd door de minister maken het ons even wel on mogelijk die verantwoordelijkheid te aanvaarden." aldus Luteijn. Hij hoopt dat de minister de komende dagen alsnog de konklusie zal trek ken dat er meer ruimte moet komen voor extra quota ten behoeve van de bedrijven die buiten hun schuld in problemen dreigen te raken. teiten betreft en financiering daar van niet langer verantwoord is. Naar de ervaring heeft geleerd is voor elk proefgebied Nationaal Landschap jaarlijks gemiddeld een bedrag van 1 min nodig. Van dit bedrag wordt 90% door de rijksoverheid en 10% door de provinciale overheid gefi nancierd. Minister Braks deelde mede dat hoewel een evaluatie van de proef in formele zin nog niet beschikbaar is, er wel de nodige informatie is over de resultaten die in de proefgebieden zijn bereikt. Minister Braks zal wel zo spoedig mogelijk een evaluatie laten maken van de proef met nationale land schappen. "Automatisering in de akkerbouw" luidt het hoofdartikel in dit blad van 17 augustus j.l. De voortgaande au tomatisering in de administratieve sektor is daar zeker niet los van te denken. Het lijkt goed over het laat ste in dit verband enkele opmerkin gen te maken. 1. VAN ENKEL NAAR DUBBEL BOEKHOUDEN Bij enkel boekhouden doet de on dernemer die zelf z'n boekhouding bijwerkt niet meer dan het invullen van kas-, bank- of giroboeken (sta ten) waarbij de ontvangsten en uit gaven in tijdsvolgorde worden ge boekt. De exploitatie komt hierbij niet uit de verf. Er ontstaat alleen een rede lijk inzicht in de financiële positie. Het enkel boekhouden biedt echter het voordeel van de eenvoud. Er wordt niet meer gedaan dan strikt noodzakelijk is. Bij dubbel boekhouden wordt elke ontvangst en elke uitgave dubbel ge registreerd. Enerzijds wordt aange tekend de invloed van elke post, een bate of een last, op het vermogen, anderzijds de wijziging in de bezit tingen of schulden. Stel er wordt per bank 1.000,- betaald voor onder houd van een traktor. De rekening "kosten werktuigen en machines" wordt nu gedebiteerd voor een last van 1.000,- en de rekening "Bank" wordt gekrediteerd voor een afname van 1.000,-. Er ontstaat een goede vastlegging van bezittingen, schul den en exploitatierekeningen. Aan het eind van een verslagperiode - een boekjaar - kan direkt een ges pecificeerde exploitatierekening tot stand komen. Uit een oogpunt van Vrijdag 31 augustus 1984 bedrijfsvoering verdient het dubbel boekhouden zonder meer voorkeur. Met de automatisering gaat de on dernemer die zelf z'n kas-, bank- of giroboeken (staten) bijhoudt over van enkel naar dubbel boekhouden zonder meer werk en zonder ekstra kosten. 2. NAAST RETROSPEKTIEF OOK PROSPEKT1EF Voor een goed inzicht in de finan ciële gang van zaken dient de onder nemer te beschikken over de volgen de overzichten. Een balans, welke enerzijds geeft een weergave op een bepaald moment van de bezittingen en anderzijds de wijze waarop die bezittingen zijn gefinancieerd (eigen vermogen en schulden): een winst en verliesrekening, welke geeft de verantwoording van de uit. de ex ploitatie voortgevloeide opbrengsten en kosten uitlopend in de winst of het verlies over de betreffende periode (boekjaar); een exploitatiebegroting, welke geeft een planning van de op brengsten en kosten in de komende periode (boekjaar); een liquiditeit sprognose, welke geeft de verwachte in- en uitgaande geldstroom in de komende periode. De informatie welke de balans en de winst- en verliesrekening leveren, heeft betrekking op wat in het verle den - in een afgelopen boekjaar - is tot stand gekomen. Daarom zegt men dat die overzichten een retros- pektief karakter hebben. De exploitatiebegroting en de liqui diteitsprognose zijn prospektief ge richt, dat wil zeggen er wordt inzicht verschaft in, wat naar verwachting, in de toekomst - in een komend boekjaar - zal gebeuren. De Direktie van de N.V. Centraal Buro Slachtveeverzekeringen deelt mede dat de verzekeringsresultaten van de op "Open-Polis" verzekerde vleeskalveren een premieverlaging met 0,25 per stuk mogelijk maken. Pei; 1 september 1984 is het tarief voor deze kalveren daarom vastges teld op 2,85 per stuk. Een gevolg van de voortgaande au tomatisering is dat de overzichten met prospektief karakter kunnen worden vervaardigd zonder dat hiervoor veel ekstra kosten zijn te maken, waarbij dan naderhand een vergelijking met de werkelijke cijfers kan worden tot stand gebracht. Ook dat laatste is uiteraard erg belangrijk. 3. KENGETALLEN Kengetallen hebben vooral -waarde als vergelijkingsmateriaal. Hierbij is dan in het bijzonder te denken aan het volgen van de kengetallen van het eigen bedrijf in de loop van de jaren en aan de vergelijking met an dere overeenkomende bedrijven uit het eigen werkgebied. Berekend kunnen o.a. worden: de li quiditeit - zijnde het vermogen om op korte termijn aan de financiële verplichtingen te voldoen -, de sol vabiliteit - zijnde het vermogen om op langere termijn aan de financiële verplichtingen te voldoen-, de totale kosten per ha kultuurgrond, de kos tensoorten per ha kultuurgrond, de opbrengsten akkerbouw van elk ge was per ha, e.d. Als gevolg van de automatisering kunnen allerlei kengetallen met be trekkelijk weinig kosten worden be cijferd. Het bovenstaande is geschreven om de positieve elementen voortvloeien de uit de voortgaande automatisering in de administratieve sektor enigszins aan te geven. Het gaat over een aan gelegenheid die zeker de nodige aan dacht verdient. J. Spijk Het in de tweede helft van 1983 op gang gekomen herstel in de groei van de kredietverlening door de Rabo- bankorganisatie zette zich in de eer ste helft van 1984 voort. In de agrari sche sektor echter is tegen het einde van het tweede kwartaal de drukken de invloed van de E.E.G.-maatregelen op de kredietvraag merkbaar gewor den. In de overige bedrijfssektoren is een licht aantrekkende investerings- vraag waarneembaar. Dank zij produktvernieuwingen is de afzet van woninghypotheken bij de Rabobankorganisatie groter dan in de eerste helft van 1983, ondanks tegenvallende marktontwikkelingen: de prijzen van woningen kunnen zich nauwelijks handhaven en het aantal transakties neemt niet toe. Uiteindelijk steeg de kredietverle ning aan bedrijven en partikulieren in totaal met ruim 3%, te vergelijken met 1% in het eerste halljaar 1983. Hoewel vergeleken met 1983 een lichte verbetering valt te konstateren is van een echt herstel van de groei van spaarmiddelen bij banken nog geen sprake. Enkele incidentele fak- toren spelen thans minder een rol dan in 1983. Onverkort echter be lemmeren de inkomensontwikkeling van partikulieren en de fiskale be handeling een wezenlijk herstel van de groei van spaartegoeden bij ban ken. De door bedrijven in rekening-cou rant en op de depositorekeningen aangehouden saldi nemen opnieuw krachtig toe. Minister ir. G. Braks (landbouw en visserij) heeft in het kader van de Beschikking superheffing de mogelijkheid geopend voor melkveehouders, die zowel aan zuivelfabrieken, als rechtstreeks aan de konsument (bijvoorbeeld in de vorm van boerenkaas) leve ren om in bepaalde gevallen hef fingvrije hoeveelheden melk uit te wisselen. Voor een melkveehouder uit deze kategorie wordt het mogelijk om binnen de totale heffingvrije hoeveelheid melk, die hem is toegewezen minder te leveren aan de zuivelfabriek en meer melk te gebruiken voor het be reiden van boerenkaas. Voor waarde is echter, dat een andere melkveehouder uit deze katego rie bereid is, om evenveel melk meer te leveren aan de zuivelfa briek en evenveel melk minder te gebruiken voor de bereiding van kaas. Uiteraard is het omgekeer de ook mogelijk. Aanvragen voor uitwisselingen van heffingvrije hoeveelheden kunnen bij het Produktschap voor Zuivel worden ingediend. De elektriciteitscentrales in ons land, waaronder ook de kolengestookte centrale in Borsele, moeten ontzwavelingsinstallaties aanbrengen zodat de rookgassen met ingang van 1 december 1989 voor 100% gereinigd zijn. Die maatregel kost ca. 600 miljoen. Voor de centrale in Zeeland levert deze door de regering genomen beslissing extra problemen op omdat al bestellingen voor apparatuur zijn geplaatst waarbij niet van volledige ontzwaveling is uitgegaan.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1984 | | pagina 3