over geld
en goed
Voortgaande automatisering
Groei krediet agrarische sektor bi j
Rabo door EEG-maatregelen
gedrukt
Reaktie KNLC-voorzitter Luteijn
Financiering proefgebieden nationaal
landschap lijkt niet langer verantwoord
CBS verlaagt premie
vleeskalveren
Beschikking superheffing
Uitwisseling heffingvrije hoeveelheden
melk in bepaalde gevallen mogelijk
Ook Borsele moet 100% ontzwavelen
In de praktijk bestaan er soms mis
verstanden over het wel en wee van de
bouwvergunning. Deze konklusie
trekken we uit de vragen die er ons
over worden gesteld.
Hoe te handelen
Een bouwvergunning moet schrifte
lijk aangevraagd worden bij B. en W.
Een deugdelijke tekening en situa
tieschets daarbij is noodzakelijk. B.
en W. moet binnen twee maanden
een beslissing nemen. Het kollege
mag de beslissing twee maanden
uitstellen.
Aanvrager kan in beroep gaan - in
dien hij/zij het niet eens is met de
beslissing van B. en W. bij de ge
meenteraad. Hiervoor staat een ter
mijn van een maand nadat de be
slissing is ontvangen door belang
hebbende. De gemeenteraad moet
binnen drie maanden nadat het be
zwaarschrift is ontvangen beslissen.
De beslissing mag nog eens twee
maanden worden uitgesteld maar
daarvan moet de belanghebbende
aschriftelijk in kennis worden gesteld.
Bij afwijzing van het beroep door de
gemeenteraad is binnen 30 dagen na
verzending van de beslissing schrif
telijk beroep mogelijk bij de Raad
van State, Afdeling Rechtspraak in
het kader van de wet Arob. De Raad
van State neemt de beslissing ge
hoord de belanghebbende. Deze
procedure kan maanden duren.
Advies
Voor u een bouwvergunning aan
vraagt: neem kontakt op met de
dienst gemeentewerken in uw ge
meente. Zij weten wat er kan en niet
kan. Dit bespaart u tijdwinst en er
gernis. Vraag vroegtijdig aan.
Wanneer moeten B. en W. de ver
gunning weigeren
a. indien ze strijdig is met het bes
temmingsplan of de bouwveror
dening of het monumentenbe-
lang
b. indien de vergunning niet gewei
gerd kan worden op basis van
bovenstaande argumenten moet
zij worden aangehouden indien
het te bouwen c.q. te verbouwen
objekt is gelegen in een gebied
waar een voorbereidingsbesluit
van kracht is of een bestem
mingsplan in procedure is.
B. en W. dienen de gevraagde ver
gunning te verlenen als deze niet op
grond van a. of b. kan worden ge
weigerd of aangehouden. Dit is de
algemene regel. Deze regel zou aan
leiding kunnen zijn om ook waar dat
niet nodig of gewenst is tot weigering
of aanhouding van de vergunning
over te gaan. In die gevallen kan art.
19 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening worden toegepast en ,art.
50 lid 8 van de woningwet.
Toepassing van deze artikelen
Via deze procedure, vastgelegd in de
artikelen van de wet kan de weige
ring c.q. aanhoudingsplicht worden
doorbroken.
B. en W. moeten wel hun bereidheid
tonen om a&n deze procedure mee te
werken. In de praktijk gebeurt dat in
de meeste gevallen. Het bouwplan
wordt dan 14 dagen ter inzage ge
legd. In deze periode kan bezwaar
gemaakt worden. Het bouwplan
wordt doorgestuurd naar G.S. Indien
de beoordeling van G.S. positief is
geven ze een "verklaring van geen
bezwaar" waarna de gemeente de
bouwvergunning kan verlenen. Ook
hier is bij weigering van een verkla
ring van geen zwaar een Arob-pro-
cedure mogelijk. Deze kan vanzelf
sprekend een enorme vertraging te
weegbrengen.
Bestemmingsplan en bouwvergun
ning
Dit geeft voorwaarden met betrek
king tot:
- oppervlakte en breedte van het
bouwperceel
- afstand van het bouwwerk tot de
weg
- goothoogte,_ nokhoogte en dak
helling van gebouwen
- afstand van het bouwwerk tot de
grens van de buurman
Let wel
Naast de bouwvergunning is vaak een
hinderwetvergunning vereist. Vraag
die gelijktijdig aan. Ga niet bouwen
voor u een bouwvergunning hebt.
Neem voor u gaat bouwen kontakt op
met de gemeente. U voorkomt hier
door moeilijkheden.
J. Markusse
Bij de uitvoering van de superheffing
is een heel ernstige situatie ontstaan.
Er is een zeer groot aantal aanvragen
om een extra quotum. Zowel lande
lijk als provinciaal is gebleken, dat er
immense problemen zijn op de
melkveehouderijbedrijven. Het quo
tum van 0,3 procent van de totale
melkproduktie voor bijzondere
hardheidgevallen is ene male onvol
doende om de problemen op te los
sen. Aldus ir. David Luteijn, voor
zitter van het Koninklijk Nederlands
Landbouw-Comité in een eerste
reaktie na het besluit van het dage
lijks bestuur van het Landbouw
schap om het overleg in de advies
kommissie superheffing voorhands
te staken. Hij onderschrijft dit besluit
volledig.
Volgens Luteijn is het uitermate te
leurstellend dat men op het ministe
rie van Landbouw en Visserij de
problematiek op de individuele be
drijven vanwege de superheffing on-
In de huidige budgettaire situatie is
onverkorte voortzetting van het
overheidsbeleid helaas niet in alle
gevallen mogelijk. Het negatieve ef-
fekt daarvan op het vertrouwen in de
overheid zal zoveel mogelijk moeten
worden beperkt door een behoorlijke
afwikkeling van zaken.
Dit o.m. antwoordt minister ir. G.
Braks (landbouw en visserij) op
schriftelijke vragen van de leden van
de Tweede Kamer De Boois en Faber
over de voorgenomen stopzetting van
de proef met de nationale landschap
pen.
De bewindsman verklaarde voor be
zuiniging op deze post te hebben ge
kozen omdat het specifieke aktivi-
voldoende onderkent. Hij noemt het
absoluut noodzakelijk om extra melk
beschikbaar te hebben, teneinde de
bedrijven nu enigzins verantwoord te
kunnen helpen. Een extra quotum
melk zou verkregen kunnen worden,
vooruitlopend op de opkooprege
ling, welke minister Braks heeft aan
gekondigd voor 1 januari 1985.
Overigens is Luteijn van mening dat
waar mogelijk het bedrijfsleven sa
men met het ministerie van Land
bouw verantwoordelijkheid moeten
durven dragen. "De beperkingen die
nu bij de uitvoering van de super
heffing worden opgelegd door de
minister maken het ons even wel on
mogelijk die verantwoordelijkheid te
aanvaarden." aldus Luteijn. Hij
hoopt dat de minister de komende
dagen alsnog de konklusie zal trek
ken dat er meer ruimte moet komen
voor extra quota ten behoeve van de
bedrijven die buiten hun schuld in
problemen dreigen te raken.
teiten betreft en financiering daar
van niet langer verantwoord is. Naar
de ervaring heeft geleerd is voor elk
proefgebied Nationaal Landschap
jaarlijks gemiddeld een bedrag van
1 min nodig. Van dit bedrag wordt
90% door de rijksoverheid en 10%
door de provinciale overheid gefi
nancierd.
Minister Braks deelde mede dat
hoewel een evaluatie van de proef in
formele zin nog niet beschikbaar is,
er wel de nodige informatie is over de
resultaten die in de proefgebieden
zijn bereikt.
Minister Braks zal wel zo spoedig
mogelijk een evaluatie laten maken
van de proef met nationale land
schappen.
"Automatisering in de akkerbouw"
luidt het hoofdartikel in dit blad van
17 augustus j.l. De voortgaande au
tomatisering in de administratieve
sektor is daar zeker niet los van te
denken. Het lijkt goed over het laat
ste in dit verband enkele opmerkin
gen te maken.
1. VAN ENKEL NAAR DUBBEL
BOEKHOUDEN
Bij enkel boekhouden doet de on
dernemer die zelf z'n boekhouding
bijwerkt niet meer dan het invullen
van kas-, bank- of giroboeken (sta
ten) waarbij de ontvangsten en uit
gaven in tijdsvolgorde worden ge
boekt.
De exploitatie komt hierbij niet uit
de verf. Er ontstaat alleen een rede
lijk inzicht in de financiële positie.
Het enkel boekhouden biedt echter
het voordeel van de eenvoud. Er
wordt niet meer gedaan dan strikt
noodzakelijk is.
Bij dubbel boekhouden wordt elke
ontvangst en elke uitgave dubbel ge
registreerd. Enerzijds wordt aange
tekend de invloed van elke post, een
bate of een last, op het vermogen,
anderzijds de wijziging in de bezit
tingen of schulden. Stel er wordt per
bank 1.000,- betaald voor onder
houd van een traktor. De rekening
"kosten werktuigen en machines"
wordt nu gedebiteerd voor een last
van 1.000,- en de rekening "Bank"
wordt gekrediteerd voor een afname
van 1.000,-. Er ontstaat een goede
vastlegging van bezittingen, schul
den en exploitatierekeningen.
Aan het eind van een verslagperiode
- een boekjaar - kan direkt een ges
pecificeerde exploitatierekening tot
stand komen. Uit een oogpunt van
Vrijdag 31 augustus 1984
bedrijfsvoering verdient het dubbel
boekhouden zonder meer voorkeur.
Met de automatisering gaat de on
dernemer die zelf z'n kas-, bank- of
giroboeken (staten) bijhoudt over
van enkel naar dubbel boekhouden
zonder meer werk en zonder ekstra
kosten.
2. NAAST RETROSPEKTIEF
OOK PROSPEKT1EF
Voor een goed inzicht in de finan
ciële gang van zaken dient de onder
nemer te beschikken over de volgen
de overzichten. Een balans, welke
enerzijds geeft een weergave op een
bepaald moment van de bezittingen
en anderzijds de wijze waarop die
bezittingen zijn gefinancieerd (eigen
vermogen en schulden): een winst
en verliesrekening, welke geeft de
verantwoording van de uit. de ex
ploitatie voortgevloeide opbrengsten
en kosten uitlopend in de winst of het
verlies over de betreffende periode
(boekjaar); een exploitatiebegroting,
welke geeft een planning van de op
brengsten en kosten in de komende
periode (boekjaar); een liquiditeit
sprognose, welke geeft de verwachte
in- en uitgaande geldstroom in de
komende periode.
De informatie welke de balans en de
winst- en verliesrekening leveren,
heeft betrekking op wat in het verle
den - in een afgelopen boekjaar - is
tot stand gekomen. Daarom zegt
men dat die overzichten een retros-
pektief karakter hebben.
De exploitatiebegroting en de liqui
diteitsprognose zijn prospektief ge
richt, dat wil zeggen er wordt inzicht
verschaft in, wat naar verwachting,
in de toekomst - in een komend
boekjaar - zal gebeuren.
De Direktie van de N.V. Centraal
Buro Slachtveeverzekeringen deelt
mede dat de verzekeringsresultaten
van de op "Open-Polis" verzekerde
vleeskalveren een premieverlaging
met 0,25 per stuk mogelijk maken.
Pei; 1 september 1984 is het tarief
voor deze kalveren daarom vastges
teld op 2,85 per stuk.
Een gevolg van de voortgaande au
tomatisering is dat de overzichten
met prospektief karakter kunnen
worden vervaardigd zonder dat
hiervoor veel ekstra kosten zijn te
maken, waarbij dan naderhand een
vergelijking met de werkelijke cijfers
kan worden tot stand gebracht. Ook
dat laatste is uiteraard erg belangrijk.
3. KENGETALLEN
Kengetallen hebben vooral -waarde
als vergelijkingsmateriaal. Hierbij is
dan in het bijzonder te denken aan
het volgen van de kengetallen van
het eigen bedrijf in de loop van de
jaren en aan de vergelijking met an
dere overeenkomende bedrijven uit
het eigen werkgebied.
Berekend kunnen o.a. worden: de li
quiditeit - zijnde het vermogen om
op korte termijn aan de financiële
verplichtingen te voldoen -, de sol
vabiliteit - zijnde het vermogen om
op langere termijn aan de financiële
verplichtingen te voldoen-, de totale
kosten per ha kultuurgrond, de kos
tensoorten per ha kultuurgrond, de
opbrengsten akkerbouw van elk ge
was per ha, e.d.
Als gevolg van de automatisering
kunnen allerlei kengetallen met be
trekkelijk weinig kosten worden be
cijferd.
Het bovenstaande is geschreven om
de positieve elementen voortvloeien
de uit de voortgaande automatisering
in de administratieve sektor enigszins
aan te geven. Het gaat over een aan
gelegenheid die zeker de nodige aan
dacht verdient.
J. Spijk
Het in de tweede helft van 1983 op
gang gekomen herstel in de groei van
de kredietverlening door de Rabo-
bankorganisatie zette zich in de eer
ste helft van 1984 voort. In de agrari
sche sektor echter is tegen het einde
van het tweede kwartaal de drukken
de invloed van de E.E.G.-maatregelen
op de kredietvraag merkbaar gewor
den. In de overige bedrijfssektoren is
een licht aantrekkende investerings-
vraag waarneembaar.
Dank zij produktvernieuwingen is de
afzet van woninghypotheken bij de
Rabobankorganisatie groter dan in
de eerste helft van 1983, ondanks
tegenvallende marktontwikkelingen:
de prijzen van woningen kunnen
zich nauwelijks handhaven en het
aantal transakties neemt niet toe.
Uiteindelijk steeg de kredietverle
ning aan bedrijven en partikulieren
in totaal met ruim 3%, te vergelijken
met 1% in het eerste halljaar 1983.
Hoewel vergeleken met 1983 een
lichte verbetering valt te konstateren
is van een echt herstel van de groei
van spaarmiddelen bij banken nog
geen sprake. Enkele incidentele fak-
toren spelen thans minder een rol
dan in 1983. Onverkort echter be
lemmeren de inkomensontwikkeling
van partikulieren en de fiskale be
handeling een wezenlijk herstel van
de groei van spaartegoeden bij ban
ken.
De door bedrijven in rekening-cou
rant en op de depositorekeningen
aangehouden saldi nemen opnieuw
krachtig toe.
Minister ir. G. Braks (landbouw
en visserij) heeft in het kader van
de Beschikking superheffing de
mogelijkheid geopend voor
melkveehouders, die zowel aan
zuivelfabrieken, als rechtstreeks
aan de konsument (bijvoorbeeld
in de vorm van boerenkaas) leve
ren om in bepaalde gevallen hef
fingvrije hoeveelheden melk uit
te wisselen.
Voor een melkveehouder uit deze
kategorie wordt het mogelijk om
binnen de totale heffingvrije
hoeveelheid melk, die hem is
toegewezen minder te leveren
aan de zuivelfabriek en meer
melk te gebruiken voor het be
reiden van boerenkaas. Voor
waarde is echter, dat een andere
melkveehouder uit deze katego
rie bereid is, om evenveel melk
meer te leveren aan de zuivelfa
briek en evenveel melk minder te
gebruiken voor de bereiding van
kaas. Uiteraard is het omgekeer
de ook mogelijk.
Aanvragen voor uitwisselingen
van heffingvrije hoeveelheden
kunnen bij het Produktschap
voor Zuivel worden ingediend.
De elektriciteitscentrales in ons land, waaronder ook de kolengestookte
centrale in Borsele, moeten ontzwavelingsinstallaties aanbrengen zodat
de rookgassen met ingang van 1 december 1989 voor 100% gereinigd
zijn. Die maatregel kost ca. 600 miljoen.
Voor de centrale in Zeeland levert deze door de regering genomen
beslissing extra problemen op omdat al bestellingen voor apparatuur
zijn geplaatst waarbij niet van volledige ontzwaveling is uitgegaan.