De harde waarheid Goed beginhalve werk vanuit de Z.L.M. gezien zuidelijke landbouw maatschappij Keuringsdiensten Delta-Nederland en Rivierengebied gefuseerd z.l.m am mm VRIJDAG 20 APRIL 1984 69e JAARGANG NO. 3728 IdllU111 611 tuinbouwblad Centrale vestiging in Goes: De besturen van de Keuringsdiensten Delta-Nederland en Het Grote Rivierengebied van de Nederlandse Algemene Keuringsdienst voor zaaizaad en pootgoed van landbouw gewassen (N.A.K.) hebben, nadat daartoe in begin 1983 de eerste besprekingen waren gehouden, besloten tot een fusie, waardoor per 01-05-1984 de beide keuringsdiensten hun bestaan hebben beëindigd en een nieuwe organisatie de Stichting Keuringsdienst Rivieren-Delta-Nederland van de N.A.K. zijn werkzaamheden zal gaan aanvangen. H et fraaie weer heeft de boeren nu tot grote aktie aangezet. Overal in het land worden zaad en pootaardappelen aan de toch wat warmer wordende grond toevertrouwd. De uitgangssituatie is goed. Het is misschien gemiddeld genomen iets later dan andere jaren, maar de struktuur van de grond is prima. Een goed begin is het halve werk! Mochten er veehouders zijn die aanvankelijk gedacht hebben dat de Superheffing geheel of gedeeltelijk aan hun bedrijf voorbij zou gaan, zij moeten nu wel ervaren dat deze verwachting een illusie zal blijken te zijn. Ook in het laatste gesprek, afgelopen maandag, heeft minister Braks het Landbouwschap duidelijk gemaakt niet bereid te zijn ekstra middelen beschikbaar te stellen voor ver schillende hardheidsgevallen. Niet in het kader van ruil verkavelingen of vestigingen in de Flevopolder en ook niet voor de niet-groeiers. Het gevolg daarvan is dat zeer kritisch omgesprongen dient te worden met uitzonderingen. Elke uitzondering die gemaakt wordt gaat ten koste van anderen. In cijfers vertaald betekent dat nu dat niet 6,6% maar 8,35% minder geproduceerd moet worden in 1 984 op basis van de produktie in 1 983 per individueel bedrijf. Het optre den van minister Braks beoordelen wij zowel positief als negatief. Positief ten opzichte van de snelle beslissing die geno men is bij de invulling van de voorwaarden van de su perheffing. Uit de diskussies binnen de verschillende or ganisaties ook in de kring van de veehouders van de Z.L.M., is gebleken hoe moeilijk het is om tot een even wichtige en redelijke belangenafweging te komen. Hoe langer men daarover onderhandelt, hoe moeilijker het wordt tot beslissingen te komen. Teleurgesteld zijn wij over de starre houding van onze regering als het gaat om een tegemoetkoming aan de nederlandse land- en tuin bouw in het kader van de afbraak van de M.C.B;'s en om wat ekstra te doen voor de hardheidsgevallen bij de su perheffing. De bereidheid van minister Braks de land bouw ekstra tegemoet te komen is zeer beperkt. Dat wordt dan ook door ons als zeer negatief beoordeeld. Dat komtekstra onrechtvaardig overwanneerwij lezen dat Duitsland zijn boeren wel fors de helpende hand toe steekt. Onze hoop is wat dat betreft nu nog slechts gericht op de Kamer om minister Braks en de regering tot andere gedachten te brengen. De harde waarheid is hoe dan ook dat voor veel bedrijven de produktiebeperking een zeer zware ingreep betekent in de bedrijfsvoering. Minder produceren en een lagere prijs zonder dat daartegenover lagere kosten staan kan vestrekkende gevolgen hebben voor veel bedrijven. Meer dan in het verleden, toen wij met stimulerende maatre gelen te maken hadden, zal de vraag naar voorlichting over de uitvoering van de superheffing en de te nemen maatregelen op de bedrijven groot zijn. Het ministerie van Landbouw met het Produktschap voor Zuivel, gaan de maatregelen uitvoeren. Daarbij hoort ook dat het ministerie van Landbouw de voorlichting verzorgt en koördineert. Overheidsvoorlichting en de voorlichting van de organisaties (S.E.V.) maar ook de voorlichting van de zuivelfabrieken, de veevoerindustrie e.d. dient op één lijn gezet te worden. Verder zal er een beoordelingskom missie tot stand moeten komen voor de uitzonderingen (hardheidsgevallen). Om tot een verantwoorde belangenafweging te komen wie en hoe bedrijven geheel of gedeeltelijk vrijgesteld kunnen worden van de superheffing zal landelijk beoor deeld dienen te worden. Ook hier dient het ministerie verantwoordelijkheid te dragen, geadviseerd door verte genwoordigers van het bedrijfsleven. Aanvullend daarop is het denkbaar dat de landelijke kommissie vanuit de verschillende provincies geadviseerd wordt. Zowel het bestuur van de N.A.K. te Ede als de Minister van Landbouw en Visserij hebben hun goedkeuring aan de oprichting van deze nieuwe dienst gehecht, welke zijn werkzaamheden in het kader van de Zaaizaad- en Plant- goedwet 1966 en'de daaruit voortvloeiende keurings voorschriften zal uitvoeren in het nieuwe, samengevoeg de werkgebied. Dit gebied beslaat de provincies Zuid- Holland, Zeeland, Noord-Brabant, Limburg, Gelderland en Utrecht. De motieven voor deze fusie waren vooral van ekonomi- sche aard, terwijl tevens een koncentratie binnen één keuringsgebied werd bereikt van de graszaadindustrie, zowel naar areaal (70% van het landelijke) als naar be werking (meer dan 95%). Het totale areaal van goedge keurd teeltmateriaal van alle landbouwgewassen beslaat ongeveer 40% van het landelijke areaal (N.A.K.-cijfers 1981/1982). De Keuringsdienst Rivieren-Delta-Nederland zal zijn werkzaamheden gaan uitvoeren met een voorlopig on gewijzigd personeelsbestand in binnen- en buitendienst van 55 personen; daarenboven zijn 23 keurmeesters en hulpkontroleurs in tijdelijke dienst werkzaam. De veld en partijkeuring van teeltmateriaal van landbouwgewas sen wordt uitgevoerd overeenkomstig het keuringsregle ment van de N.A.K., alsmede de bepalingen terzake van E.E.G. en O.E.S.O. Het bestuur is paritair samengesteld uit de belangheb bende groeperingen te weten; kwekers, handelaren, telers en gebruikers. Voorster is de heer Ing. P.J. van Nieuwenhuyzen te Nw. en St. Joos- land, terwijl de heren H. Koekkoek te Nieuwendijk en Drs. W.C. van Dis te Fijnaart "fungeren als vice-voorzit- ters; sekretaris is ir.ing. H.B. Goettsch'te Goes en ad- junkt-sekretaris ing. J. Bultje te Renkum. De nieuwe dienst is gevestigd te Goes, Postbus 122, 4460 AC Goes (01100 - 14710) met neven-vestigingen te Vlij men (04108 - 2263) en Renkum (08373 - 19109). Ook hier geldt dat zo snel mogelijk duidelijkheid is ge wenst. Duidelijkheid over de richtlijnen wie een aanvrage kan indienen, omkleed met voorwaarden. Daarna zal een snelle beoordelingsprocedure tot stand moeten komen. Immers, beslissingen op de bedrijven mogen niet te lang uitgesteld worden. Uitstel van maatregelen kunnen een ekstra aanslag op het inkomen betekenen. Daartegeno ver staat dat overhaaste beslissingen evengoed nadelig kunnen zijn. Dit schrijvende realiseren wij ons hoe zwaar de verantwoordelijkheid van de te nemen maatregelen drukken op de ondernemer en zijn gezin. Hoe uiteindelijk de maatregelen door zullen werken op de bedrijven hangt ook mede af van onberekenbare faktoren o.a. de weersomstandigheden die de voerkosten positief dan wel negatief kunnen beïnvloeden. Onberekenbaar ook is het effekt van de produktiebeperkting voor de zuivelindustrie o.a. op de produktiekosten en de prijs vorming van de zuivelprodukten. Faktoren die van in vloed zijn op de uitbetalingskapaciteit van de fabrieken. Voorspellingen doen hierover is even riskant als weers voorspellingen op lange termijn. Zorgen maken wij ons voor de gehele land- en tuinbouw, over de gewijzigde toepassing van de M.C.B.'s. Een de valuatie van de mark en de gulden dan wel een devaluatie van de franse franc (wat zeker niet denkbeeldig is) kan niet alleen onze konkurrentiepositie nadelig beinvloeden maar ook direkt nadelig uitwerken op de prijzen van de marktordeningsprodukten. Het offer dat de landbouw heeft moeten brengen om de eenheid in de E.E.G. te bewaren is wel bijzonder groot geweest. Doeleman

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1984 | | pagina 1