De harde waarheid
Goed beginhalve werk
vanuit de Z.L.M. gezien
zuidelijke landbouw maatschappij
Keuringsdiensten
Delta-Nederland en
Rivierengebied gefuseerd
z.l.m
am mm VRIJDAG 20 APRIL 1984
69e JAARGANG NO. 3728
IdllU111 611
tuinbouwblad
Centrale vestiging in Goes:
De besturen van de Keuringsdiensten Delta-Nederland en
Het Grote Rivierengebied van de Nederlandse Algemene
Keuringsdienst voor zaaizaad en pootgoed van landbouw
gewassen (N.A.K.) hebben, nadat daartoe in begin 1983 de
eerste besprekingen waren gehouden, besloten tot een
fusie, waardoor per 01-05-1984 de beide keuringsdiensten
hun bestaan hebben beëindigd en een nieuwe organisatie
de Stichting Keuringsdienst Rivieren-Delta-Nederland
van de N.A.K. zijn werkzaamheden zal gaan aanvangen.
H et fraaie weer heeft de boeren nu tot grote aktie aangezet. Overal in het land worden zaad en pootaardappelen
aan de toch wat warmer wordende grond toevertrouwd. De uitgangssituatie is goed. Het is misschien gemiddeld
genomen iets later dan andere jaren, maar de struktuur van de grond is prima. Een goed begin is het halve
werk!
Mochten er veehouders zijn die aanvankelijk gedacht
hebben dat de Superheffing geheel of gedeeltelijk aan
hun bedrijf voorbij zou gaan, zij moeten nu wel ervaren
dat deze verwachting een illusie zal blijken te zijn. Ook in
het laatste gesprek, afgelopen maandag, heeft minister
Braks het Landbouwschap duidelijk gemaakt niet bereid
te zijn ekstra middelen beschikbaar te stellen voor ver
schillende hardheidsgevallen. Niet in het kader van ruil
verkavelingen of vestigingen in de Flevopolder en ook
niet voor de niet-groeiers.
Het gevolg daarvan is dat zeer kritisch omgesprongen
dient te worden met uitzonderingen. Elke uitzondering
die gemaakt wordt gaat ten koste van anderen. In cijfers
vertaald betekent dat nu dat niet 6,6% maar 8,35%
minder geproduceerd moet worden in 1 984 op basis van
de produktie in 1 983 per individueel bedrijf. Het optre
den van minister Braks beoordelen wij zowel positief als
negatief.
Positief ten opzichte van de snelle beslissing die geno
men is bij de invulling van de voorwaarden van de su
perheffing. Uit de diskussies binnen de verschillende or
ganisaties ook in de kring van de veehouders van de
Z.L.M., is gebleken hoe moeilijk het is om tot een even
wichtige en redelijke belangenafweging te komen. Hoe
langer men daarover onderhandelt, hoe moeilijker het
wordt tot beslissingen te komen. Teleurgesteld zijn wij
over de starre houding van onze regering als het gaat om
een tegemoetkoming aan de nederlandse land- en tuin
bouw in het kader van de afbraak van de M.C.B;'s en om
wat ekstra te doen voor de hardheidsgevallen bij de su
perheffing. De bereidheid van minister Braks de land
bouw ekstra tegemoet te komen is zeer beperkt. Dat
wordt dan ook door ons als zeer negatief beoordeeld.
Dat komtekstra onrechtvaardig overwanneerwij lezen dat
Duitsland zijn boeren wel fors de helpende hand toe
steekt. Onze hoop is wat dat betreft nu nog slechts gericht
op de Kamer om minister Braks en de regering tot andere
gedachten te brengen.
De harde waarheid is hoe dan ook dat voor veel bedrijven
de produktiebeperking een zeer zware ingreep betekent
in de bedrijfsvoering. Minder produceren en een lagere
prijs zonder dat daartegenover lagere kosten staan kan
vestrekkende gevolgen hebben voor veel bedrijven. Meer
dan in het verleden, toen wij met stimulerende maatre
gelen te maken hadden, zal de vraag naar voorlichting
over de uitvoering van de superheffing en de te nemen
maatregelen op de bedrijven groot zijn.
Het ministerie van Landbouw met het Produktschap voor
Zuivel, gaan de maatregelen uitvoeren. Daarbij hoort ook
dat het ministerie van Landbouw de voorlichting verzorgt
en koördineert. Overheidsvoorlichting en de voorlichting
van de organisaties (S.E.V.) maar ook de voorlichting van
de zuivelfabrieken, de veevoerindustrie e.d. dient op één
lijn gezet te worden. Verder zal er een beoordelingskom
missie tot stand moeten komen voor de uitzonderingen
(hardheidsgevallen).
Om tot een verantwoorde belangenafweging te komen
wie en hoe bedrijven geheel of gedeeltelijk vrijgesteld
kunnen worden van de superheffing zal landelijk beoor
deeld dienen te worden. Ook hier dient het ministerie
verantwoordelijkheid te dragen, geadviseerd door verte
genwoordigers van het bedrijfsleven. Aanvullend daarop
is het denkbaar dat de landelijke kommissie vanuit de
verschillende provincies geadviseerd wordt.
Zowel het bestuur van de N.A.K. te Ede als de Minister
van Landbouw en Visserij hebben hun goedkeuring aan
de oprichting van deze nieuwe dienst gehecht, welke zijn
werkzaamheden in het kader van de Zaaizaad- en Plant-
goedwet 1966 en'de daaruit voortvloeiende keurings
voorschriften zal uitvoeren in het nieuwe, samengevoeg
de werkgebied. Dit gebied beslaat de provincies Zuid-
Holland, Zeeland, Noord-Brabant, Limburg, Gelderland
en Utrecht.
De motieven voor deze fusie waren vooral van ekonomi-
sche aard, terwijl tevens een koncentratie binnen één
keuringsgebied werd bereikt van de graszaadindustrie,
zowel naar areaal (70% van het landelijke) als naar be
werking (meer dan 95%). Het totale areaal van goedge
keurd teeltmateriaal van alle landbouwgewassen beslaat
ongeveer 40% van het landelijke areaal (N.A.K.-cijfers
1981/1982).
De Keuringsdienst Rivieren-Delta-Nederland zal zijn
werkzaamheden gaan uitvoeren met een voorlopig on
gewijzigd personeelsbestand in binnen- en buitendienst
van 55 personen; daarenboven zijn 23 keurmeesters en
hulpkontroleurs in tijdelijke dienst werkzaam. De veld
en partijkeuring van teeltmateriaal van landbouwgewas
sen wordt uitgevoerd overeenkomstig het keuringsregle
ment van de N.A.K., alsmede de bepalingen terzake van
E.E.G. en O.E.S.O.
Het bestuur is paritair samengesteld uit de belangheb
bende groeperingen te weten;
kwekers, handelaren, telers en gebruikers. Voorster is
de heer Ing. P.J. van Nieuwenhuyzen te Nw. en St. Joos-
land, terwijl de heren H. Koekkoek te Nieuwendijk en
Drs. W.C. van Dis te Fijnaart "fungeren als vice-voorzit-
ters; sekretaris is ir.ing. H.B. Goettsch'te Goes en ad-
junkt-sekretaris ing. J. Bultje te Renkum.
De nieuwe dienst is gevestigd te Goes, Postbus 122, 4460
AC Goes (01100 - 14710) met neven-vestigingen te Vlij
men (04108 - 2263) en Renkum (08373 - 19109).
Ook hier geldt dat zo snel mogelijk duidelijkheid is ge
wenst. Duidelijkheid over de richtlijnen wie een aanvrage
kan indienen, omkleed met voorwaarden. Daarna zal een
snelle beoordelingsprocedure tot stand moeten komen.
Immers, beslissingen op de bedrijven mogen niet te lang
uitgesteld worden. Uitstel van maatregelen kunnen een
ekstra aanslag op het inkomen betekenen. Daartegeno
ver staat dat overhaaste beslissingen evengoed nadelig
kunnen zijn. Dit schrijvende realiseren wij ons hoe zwaar
de verantwoordelijkheid van de te nemen maatregelen
drukken op de ondernemer en zijn gezin.
Hoe uiteindelijk de maatregelen door zullen werken op de
bedrijven hangt ook mede af van onberekenbare faktoren
o.a. de weersomstandigheden die de voerkosten positief
dan wel negatief kunnen beïnvloeden. Onberekenbaar
ook is het effekt van de produktiebeperkting voor de
zuivelindustrie o.a. op de produktiekosten en de prijs
vorming van de zuivelprodukten. Faktoren die van in
vloed zijn op de uitbetalingskapaciteit van de fabrieken.
Voorspellingen doen hierover is even riskant als weers
voorspellingen op lange termijn.
Zorgen maken wij ons voor de gehele land- en tuinbouw,
over de gewijzigde toepassing van de M.C.B.'s. Een de
valuatie van de mark en de gulden dan wel een devaluatie
van de franse franc (wat zeker niet denkbeeldig is) kan
niet alleen onze konkurrentiepositie nadelig beinvloeden
maar ook direkt nadelig uitwerken op de prijzen van de
marktordeningsprodukten. Het offer dat de landbouw
heeft moeten brengen om de eenheid in de E.E.G. te
bewaren is wel bijzonder groot geweest.
Doeleman