Van Palmpasen tot Pasen Paasattributen Palmpaas Eieren Broodvogel Mijn goede vader was een vlijtige bakker. Omstreeks deze tijd bak te hij broodvogels, eieren en paasmannetjes van brood. Dat was in de jaren dertig, - toen er nog geen tompouces en luxe ge bakjes waren, - heel wat. Er was veel belangstelling voor, ze waren bestemd voor het optuigen van een palmpaas en het Schouwse "aeremstokje". 's Daags na het bakken werden de broodman netjes en de vogels met het ei op een gepunte stok gespietst en daarna versierd met kleurige pa piersits en nóg een dag later wer den de aeremstokjes rondgedra gen door het dorp. Hoe kwamen we aan die paasat tributen? Dat is een heel ver haal... Onze voorouders brachten om trent deze tijd offers aan de godin Frigga, de godin van de vrucht baarheid. Men dacht zich Frigga in de gedaante van een vogel en de offers werden dan ook ge bracht om haar gunstig te stem men en om vruchtbaarheid van haar te krijgen; vruchtbaarheid op het veld en in de stal. De offe randen bestonden uit gevogelte, hoenders, in later tijd vervangen door eieroffers. Veelal ging de tocht naar de of ferplaats gepaard met uitvoerige "ommegangen" langs akkers en weiden waarvoor de vruchtbaar heid was bedoeld en waarvan de lente-ommegangen in Overijssel en Drente in later eeuwen een overblijfsel vormden. Ook nü nog is het op het platteland van Twente gebruikelijk "het-voor- jaar-te-verwelkomen" met 'n versierde paasstaak: een lange stok met een broodvogel, groen en vlaggetjes, als even zovele at tributen van de lente. Zoals voor veel oude gebruiken schijnt er voor dit paas-staak- en palmpaasje lopen weer meer be langstelling. Men ziet de palm paas als een feestelijk teken van de jonge lente, als symbool van herleving in de natuur, ontwik keld uit de voorouderlijke vere ring van godin Frigga. En het ei op pasen is eigenlijk niet anders dan een vruchtbaarheidsattri buut, een overblijfsel van offer gave onzer voorouders. Het heeft met het eigenlijke paasfeit, de opstanding van Christus niets te maken, maar is van zuiver hei dense en natuurlijke oorsprong. Zo vormt U vanuit de bol een nestje, een vogel en een broodmannetje. Het is niet zo moeilijk. Des te vreemder is het dan ook dat het prille christendom veel kracht toeschreef aan het ei. In oude kerken met plafondschilde ringen werd het graf van Christus ei-vormig voorgesteld: men zag in het ei het witgepleisterde graf waaruit het ware leven oprijst. Ook de Romeinen hadden hun eierspelen ter ere van Castor en Pollux "gebroed uit twee eie ren, gelegd door Leda"... Het ei bergt in zich levenskracht, de kiem van een nieuw leven en het is daarom niet te verwonderen dat onze primitief denkende en zo komen de nestjes, kransjes, broodvogels en broodmannetjes goud bruin uit de oven gaar om te eten, klaar om gebruikt te worden ter versiering van de palmpaas. mens deze kracht overdraagbaar achtte: eieren eten in het voor jaar, in de paastijd om er sterk van te worden! Ook werden eieren begraven op de akkers om er de levenskracht en de kiemkracht in te brengen... Palmpasen is de voorslag van pasen. We denken aan de intocht te Jeruzalem en na acht dagen vieren we het feest van de opstanding. Elk jaar weer... P.G. Rotte - Zierikzee Waarschijnlijk is uit het laatste het eier-zoeken ontstaan. Vooraf worden de eieren gekleurd in spinazievocht en in sap van rode bieten of in het aftreksel van saf fraan en dan worden ze verstopt om ze even later te gaan zoeken. Een geliefd volksspelletje was vroeger het eier-tikken. In Am sterdam druk beoefend, zoals uit een plaat blijkt uit "Vaderlandse kindervreugde" van ca. 1780. Op Ameland speelden de kinderen hun eigen spel met de hardge kookte eieren: op het Nesker paasduin, het Ballumer strand lieten ze hun gekleurde eieren van het duin en van het strand rollen om te zien wiens ei het verst kwam. Ook op Haamstede kennen we nog de "paesen'ill" een mooi glooiende duintop, vlak achter het dorp, waar vroeger soortgelijke spelletjes werden ge speeld. Ook in Arnhem was er een paasweide waar allerlei ker misachtige eierspelletjes werden beoefend. Zelfs in de USA kent men nü nog plaatsen waar de "egg-rolling" en de "egg-picking" wordt beoefend... Het bloedige hoenderoffer werd al spoedig vervangen door vogels van brood en het breekbare, dunwandige ei door een ei van gezoet brood... die kunnen tegen een stootje. En als je in het eivor mige broodje en in de broodvogel toch een ei wilt verwerken: de bakaard wordt er beter van en de smaak (én malsheid) des te lek kerder. De jongens van de kleuterklas vinden het maar wat leuk om met zo'n broodvogel in top te lopen. In de Middeleeuwen: een boer brengt de Landsvrouwe zijn paasgaven broodbollen, -en paasgans en een mand vol eieren! Omstreeks 1780: eiertikken een geliefd volksspel letje, ook in Amsterdam (uit "Vaderlandse kinder vreugd"). Geheel links opgetuigde palmpasen. Misschien hebt U intussen zin om zo'n verse broodvogel, een knap perig eivormig broodje of aardig paasmannetje zélf te bakken; hier volgt dan een goed recept en ge makkelijke werkwijze: 500 gram bloem 25 gram gist (verse- of gedroog de-) 8 gram zout 50 gram ei 1 stuks) 250 gram lauwe melk 15 gram suiker 1 eetlepel vol) 25 gram boter of margarine. Maak van deze ingrediënten een niet te slap deegje. Eventueel wat melk minder gebruiken. Laat het deegje gedurende 30 minuten rij zen en verdeel het dan in stukjes van 50-60 gram (uitkomst 15 tot 16 stuks). Rol de deegstukjes tot gladde bolletjes en leg ze onder een vel plastik om korsten te voorkomen. Hiervan kan men ei vormige modellen maken. Dat is het gemakkelijkste. De vermaarde Schouwse palmpaas het "aeremstokje": een broodvo gel, waarop een broodmannetje met de vlag in top meegedragen in optocht "Aeremstokje, turf in m'n rokje buurman ei'e m'n jongen nie 'ezie? wé 'ezie, mé nie 'esproke 'ie is 'ier daenet verbie 'eloape!" De werkfotojaat zien hoe brood- vogels te maken zijn. De grond vorm is afgebeeld, evenals van het paasmannetje. Geef de vogels en paasmannetjes een krenteoog, en plaats ze op een gesmeerde bakplaat. Strijk het oppervlak van de deeg- Figuren met geklopt ei en laat ze rijzen in een niet te koud vertrek, bijvoorbeeld dicht bij de verwar ming. De rijstijd mag zeker 40-50 minuten zijn. Als ze goed gerezen zijn afbakken in hete oven van ongeveer 240 gr.C. (Dat is bij een verdeling van 10, ongeveer bij stand 9). Baktijd is ongeveer 12-14 minuten.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1984 | | pagina 38