Een dubbele punt P aas over denking Het zal u ook wel eens zijn overkomen. Je zit geboeid naar een film te kijken. En je bent in spanning hoe het zal aflopen. Maar plotseling - geheel onverwacht - verschijnt op het doek: EINDE. De film is afgelopen. Terugwandelend naar huis realiseer je je dan: Inderdaad, het verhaal was nog niet af maar dat zal ook wel de bedoeling zijn geweest. In gedachten kan ik het ook zelf wel bedenken hoe het misschien is verdergegaan. Ja, ik moet zélf het verhaal afmaken. Welnu, iets vergelijkbaars is er aan de hand bij het verhaal over de opstanding vcm Jezus, zoals het oudste evangelie, dat van Markus, het ons heeft doorgegeven. Markus vertelt van de drie vrouwen die het open graf ontdekken. En van hun ontzetting. In het graf zit een jongeman, die hen vertelt: Jezus, de gekruisigde, Hij is opgewekt! Hij is hier niet; Hij gaat u voor naar Galilea. En hoe reageren de vrouwen? Ze vluchten weg, "want siddering en ontzetting hadden haar bevangen En hoe eindigt het verhaal? "Ze zeiden niemand iets, want zij waren bevreesd". Punt. Uit. Uit is het verhaal. Uit is het evangelie! Maarhoe gaat het dan verder? Zó eindigt het paasevangelie toch niet! Hoe kan dat nu? Als die vrouwen inderdaad nooit iemand iets verteld hadden, hoe zou Markus het dan ooit aan de weet zijn gekomen? En wij? Het kan niet anders: Markus moet met dit abrupte slot een bedoeling gehad hebben. Hij stopt met opzet zo onverwacht. Hij stopt hier juist omdat het verhaal nog lang niet afgelopen is. Of beter: omdat het nu pas echt beginnen gaat! HET SLOT VAN ZIJN EVANGELIE IS GEEN PUNTMAAR EEN DUBBELE PUNT. Netzo als bij zo'n film met een "open slot". Markus wil zeggen: nu gaat het verhaal pas goed beginnen. Nu komt het erop aan, lezers, hoorders van mijn verhaal, dat jullie het verhaal zélf gaan afmaken. Eigenlijk is het niet eens zo interessant hoe het met die drie vrouwen is verdergegaan. Veel interessanter is het of wij de Heer als de Levende zijn gaan ontmoeten en of wij het zijn gaan begrijpen wat bij het open graf gezegd werd: Zoeken jullie Jezus? Hier is Hij niet (bij de doden). Maar gaat heen en vertelt, dat Hij jullie voorgaat naar Galilea. Galilea. Dat is meer dan zo maar een geografische aanduiding. Galilea, dat is daar waar het leven geleefd wordt. Markus' evangelie begint er. Hij vertelt hoe Jezus er rondging, zieken genezend, demonen uitdrijvend en het Koninkrijk verkondigend. Galilea, dat is dus wat wij zouden noemen de gewone dagelijkse werkelijkheid, waar kinderen worden geboren en mensen sterven, waar wordt gehaat en liefgehad, gehuild en gelachen, waar demonen zijn, machten die de mens en de menselijkheid bedreigen. Dus óók de werkelijkheid met zijn konflikten, zijn angsten en zijn onrust, de werkelijkheid van het t.v.-journaal.... Wel, zegt de jongeling bij het geopende graf: daar is Hij te vinden, de Levende. Niet hier. En zo betrekt Markus ons dus in zijn verhaal. Het meest domme wat wij dan ook kunnen doen met Pasen is verbijsterd en verstijfd bij het open graf blijven staan, of sidderend wegvluchten. Of: blijven filosoferen over hoe dat nu kan, opstaan uit de dood, proberen daar met de methodes van de wetenschap in door te dringen, of nog erger: bewijzen te zoeken. Dat mag niet en dat kan niet. Het gaat er nu juist om, dat hier iets gebeurd is en op gang gekomen is, wat niet kan maar tóch gebeurt. Het geheim van de opstanding is te vergelijken met iemand die probeert met zijn blote ogen de zon te zien. Dat is onmogelijk. Volstrekt onmogelijk. Je ziet hem nooit, de zon, want je wordt direkt verblind. Maar ook al zie je hem niet, dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij er niet is. Integendeel. Je mérkt namelijk wel degelijk dat hij er is. Je voelt de warmte en je merkt het licht. Zo is het ook met de oogverblindende realiteit van Jezusopwekking uit de doden. Onbewijsbaar, maar intussen kunnen mensen er toch door overweldigd worden, verwarmd, geïnspireerd, bevrijd. En aldus ervaren: het is toch waar, Hij leeft. Het enige "bewijs" - al kun je dat in feite natuurlijk niet zo noemen - van Jezusopstanding is zijn gemeente. Mensen aan wie het is af te lezen, dat ze de Levende hebben ontmoet. Mensen in wie Zijn verhaal doorgaat. Mensen, die zó leven uit de kracht van de opstanding dat ze niet meer geloven in de feiten, maar tegen de feiten in. Mensen, die "en toch zeggen. En toch heeft de dood in mijn leven niet het laatste woord. En toch wint liefde en kwetsbaarheid het van haat en grof geweld. En toch zal de vrede het winnen van de vijandschap. Want - hoe onbewijsbaar ook - toch heeft Jezus Messias definitief een bres geslagen in de schijnbare almacht van de dood. Pasen is het feest van de Levende Heer. En omdat dat zo is eindigt de paasboodschap niet daar in Markus 16:8. Daar staat geen punt, maar een dubbele punt. Nu gaat het beginnen! Jezus leeft en in onze levens en in ons samenleven komt Hij door de muren van de dood heenbreken. Reden te over om ook in het jaar onzes Heren 1984 Pasen met gepaste uitbundigheid te vieren. Goede Paasdagen. J. Nauta Domburg De verzen die nog volgen zijn pas in later eeuwen aan Markus evangelie toegevoegd. U ziet ze in uw bijbel ook tussen grote haken staan.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1984 | | pagina 27