nieuws uit brussel Akkoord bezuinigingen akkerbouw en zuidelijke produkten. Top struikelt op Tatcher en zuivel Akkoord verruiming financiën voor EG jan werts - brussel Landbouwschap wil financiële kompensatie voor mcb-afbraak De Europese regeringsleiders zijn deze week op hun topconferentie in Brussel opnieuw vastgelopen. Voor de landbouw is van groot belang dat men het wel eens geworden is over over een verruiming van de eigen financiële middelen waarover de Europese Gemeenschap kan beschikken. Die belopen nu maximaal 1 btw-procent. Dat wordt verhoogd naar 1,4 vanaf 1986. Op die datum zouden Spanje en Portugal dan ook toetreden. Daar bovenop hebben de Tien een (overigens tamelijk vrijblijvend) politieke verbintenis aange gaan om vanaf 1988 1,6 procent btw voor de EG te bestemmen. Je kunt dus zeggen, dat over twee jaar veertig procent meer btw beschikbaar komt. Die btw dekt globaal momenteel 55 proc van de Europese begroting. De rest wordt gefinancierd met douane-heffingen en landbouwheffingen, die aan de EG-grenzen zijn gehe ven. Totale zekerheid heerst er nu rond de vraag hoe de gemeenschap haar gigantische tekorten vanaf nu 1986 moet financieren. Daarover hebben de regeringsleiders deze week zelfs niet eens gesproken. In het zicht van een algemeen ak koord over hervorming van het landbouwbeleid staken Britten en Ieren dinsdag een spaak in het wiel. Toch was men elkaar na urenlang beraad aardig genaderd. De negen EG-partners boden de Britse pre mier bij monde van bondskanselier Kohl in de slotfase voor vijf jaar achtereen ruwweg vijftig procent korting aan op haar contributie aan de Europese schatkist. Zij zou na melijk jaarlijks 2,5 miljard compen satie krijgen. Maar ze eiste ten slotte ruwweg tien procent meer en boven dien een blijvende regeling. Het grotendeels falen van ook deze topconferentie -na de mislukte top van Athene in december 1983- bete kent dat het grote akkoord over her vorming van het landbouwbeleid van vorige week vooralsnog niet in de praktijk kan worden gebracht. Behalve Engeland lag ook Ierland dwars. Het kreeg uiteindelijk boven op de huidige melkproduktie van 5,3 miljoen ton nog eens een kwart mil joen ton extra aangeboden. Premier Lubbers was daaroverigens fel tegen. De Nederlandse veehouderij moet immers de melkproduktie met 1 miljoen ton melk terugbrengen. Toch gingen de koppige Ieren niet akkoord met het royale aanbod van Mitterand. Hun minister-president Garrit Fitzgerald verliet zelfs de ver gadering demonstratief en boos voortijdig. Vooratter Mitterand verklaarde dinsdagavond dat de Europese Ge meenschap na dit herhaald mislukte topberaad in ernstige problemen zit. Volgens de Franse president is er op korte termijn via stemmingen in de ministerraad wel overeenstemming te bereiken over regelingen inzake beheersing van de melkproduktie, wijziging van de landbouwprijzen, afbraak van de exportsubsidies in de landbouw, en zelfs de toetreding van Spanje en Portugal over anderhalf jaar. Voor het overige legt Mitter rand, net als trouwens Lubbers en andere regeringsleiders, de schuld van het falen bij de Britten. Zij zou den de basisbeginselen van de EG- samenwerking met hun eisen willen aantasten. Mitterrand suggereerde dat de andere partners op korte ter mijn wellicht zönder Engeland ver der moeten gaan met de integratie van Europa. Zelf zal de Franse Pre sident een reeks nieuwe, diplomatie ke initiatieven ontwikkelen om de impasse te doorbreken. Vóór juni zou aldus de Britse kwestie uit de weg geruimd moeten worden. Men sprak in dit verband al meteen van een mogelijke extra topconferentie. Frankrijk en Italië hebben dezelfde dinsdagavond Engeland al afgestraft door aan te kondigen dat nu ook de vorig jaar in Stuttgart overeengeko men compensatie van bijna twee miljard gulden ten gunste van Lon den niet vanaf 1 april uitbetaald kan worden. De Nederlandse regering betreurt die reaktie. Mevrouw Tat cher heeft gereageerd met de sug gestie mogelijk vanaf april haar be talingen aan de Europese schatkist op te zullen schorten. Volgens president Mitterrand speel den bij deze topconferentie belang rijke principiële vragen. "Negen landen willen niet raken aan begin selen van de douane-unie, zoals En geland in feite verlangt", aldus de Franse president. Dergelijke uitla tingen wijzen erop dat de crisis dus dieper zit dan de cijfers, die hier twee dagen en één nacht lang over en weer over de onderhandelingstafels vlo gen. Engeland is na tien jaar lid maatschap kennelijk nog steeds niet in staat om de spelregels uit de be faamde Verdrag van Rome (1957) te aanvaarden, aldus waarnemers in Brussel. Boze leren Premier Lubbers wees er op, dat met het andere overzese partner-land Ierland iets soortgelijks aan de hand is. Overal moet de melkproduktie teruggeschroefd worden naar het ni veau van 1981. Ierland is echter voor de ontwikkeling van het platteland op zuivel aangewezen. De andere partners erkennen dat. Zij bieden de Ierse premier Fitzgerald aan: a. dat hij zijn melkproduktie nu helemaal niet hoeft te beperken en bovendien b. over 1984 nog vijf procent mag uitbreiden. (Nederland was tegen het laatste). Fitzgerald loopt dan echter boos weg. Hij wil ook in 1985 blijven uitbreiden. De voorzitter van de Ier se farmers-organisatie Denal Cash- mar, die buiten het gebouw de on derhandelingen volgde, had veel lof voor Fitzgerald's houding. De Ierse premier zelf gaf een verklaring uit, waarin hij zegt dat het.hier absoluut vitale Ierse belangen in het geding zijn. De Ierse economie kan niet zonder zuivel. Daarom wil men ook in 1986 vijf procent blijven groeien. Voor de jaren daarna wil de Ierse premier de ontwikkeling van de zui- velmarkt wel afwachten. Waarom worden de regeringsleiders het na zoveel voorbereiding en der gelijke intensieve discussies toch niet eens. Het antwoord van premier Lubbers luidt: "Sommige landen hebben een verkeerde kijk op wat haalbaar is in de EG. Griekenland, Engeland en Ierland zijn enkele voorbeelden. Alle drie stellen zij soms reeksen eisen. Die vervolgens niet ingelost kunnen worden door de an dere partners. Premier Lubbers noemt dit een mis-taxatie van de kant van nieuwe EG-landen. Zij weten kennelijk niet goed wat je eigenlijk van Europese samenwerking nu wel en niet mag verwachten. Zaterdag bereikten de landbouwministers een nieuw akkoord inzake hervorming van het landbouwbeleid. Dit komt dus bovenop de eerder vorige week bereikte compromissen inzake de zuivel (superheffing) en de afbouw van de heffingen en subsidies aan de grenzen (monetair compenserende bedragen) waarover wij vorige week berichtten. On danks de bezuinigingen die nu inzake het landbouwbeleid zijn over eengekomen, komt men geld te kort. In plaats van de begrote 42 miljard gulden (waarvoor dus geld beschikbaar is), gaan de uitgaven ten gunste van het landbouwbeleid minstens 43,5 miljard belopen. De hele EG-begroting 1984 beloopt 64 miljard gulden. Voorzitter Thorn (Eu ropese Commissie) schat de werkelijke uitgaven dit jaar echter op 69 miljard. Niemand weet nu hoe dat tekort gefinancierd moet worden. Vóór de volgende produkten gaan de prijzen met 1 procent omlaag: zachte tarwe, gerst, mais, olijfolie, voeder- granen, zonnebloempitten, erwten, bonen, vlas en hennep, tafelwijn, rundvlees, schapevlees en varkens vlees. Voor het koolzaad geldt zelfs 2 procent verlaging. De melkprijs, (richtprijs) en de interventieprijzen van rogge en suiker worden bevro ren. Voor een aantal zuidelijke pro dukten, zoals rijst, zachte tarwe, ka toen, tabak, groenten en fruit, zijde, wordt de prijs 1 tot maximaal 2,9 procent verhoogd. Inzake de zet- meelsector (Veenkoloniën) is van belang dat het huidige systeem voor een jaat blijft gehandhaafd. Intussen zal de Europese Commissie voor stellen formuleren teneinde dit be leid voor 1985 aan te passen bij ver gelijkbare produkten. Voor de zuidelijke landen geldt dat zij extra prijsverhogingen kunnen realiseren via de groene koersen. Dat loopt in principe van 15 procent voor Griekenland naar 9 voor Frankrijk, 4 in Italië en 3 procent voor de andere landen. Alleen in Nederland (ge middelde prijsverlaging 0,5 procent), Engeland en Duitsland blijven de prijzen op het huidige niveau, dan- wel dalen ze dus iets. De voorzitter van de ministerraad de Fransman Michiel Rocard verklaar de na afloop van de marathon tevre den te zijn omdat het Europees landbouwbeleid van een naderende ondergang is gered. Er zijn voor de agrarische bevolking pijnlijk aanko mende besluiten genomen. Maar de dreigende uiteenspatting van het ge meenschappelijk landbouwbeleid is aldus voorkomen. Geen enkel land is trouwens op dit moment in staat om zelf de financiën op tafel te leggen, die de agrarische bevolking nu via de Europese landbouwpolitiek ont vangt. Landbouwcommissaris Poul Dalsager verklaarde dat de land bouwministers zichzelf hebben overwonnen door dergelijke ingrij pende besluiten'te nemen. Minister Braks wees erop dat de boeren nu moeten inleveren. Dit beloopt echter aanzienlijk minder dan in de oor spronkelijke prijsverlagende voor stellen van de Europese Commissie was voorzien, aldus Braks. Premier Lubbers De Nederlandse premier heeft maandagnacht in Brussel verklaard dat geen enkele minister bij het stre ven bij bezuinigingen zo ver is dur ven gaan als Braks. "Maar toch is hij slechts gedeeltelijk in zijn missie ge slaagd", aldus Lubbers. Hij kondig de aan, dat Nederland ook bij ko mende onderhandelingen zal blijven aandringen op beperking van de kosten van het landbouwbeleid. Het pakket zoals het er nu ligt wil Ne derland wel aanvaarden. "De poli tieke realiteit is nu eenmaal dat als je zo'n beleid wil ombuigen je daarvoor langer de tijd moet nemen". Neder land zal in ieder geval zonder meer bijdragen aan de financiering van de anderhalf miljard die de landbouw bovenop de oorspronkelijke begro ting nodig heeft, zo gaf de Neder landse premier hier te verstaan. Minister-president Lubbers Rundvlees De Nederlandse delegatie heeft er tijdens de marathon hard aan ge trokken om bezuiniging te realiseren inzake het rundvlees. Daar zijn de kosten uit de pan gerezen, aldus mi nister Braks. Hij probeerde tever geefs om de permanente interventie (aankopen via de overheid) van vlees te beperken. Wel is men het eens ge worden over een permanent classifi catieschema. Tot nu toe kon het ge beuren dat rundvlees dat in Neder land niet ingeleverd kon worden, wel in Italië in de interventie verdween. Dit leidde tot allerlei verwrongen handelsstromen binnen de Euro- markt. In een periode van drie jaar wordt nu een nieuw meer uniform stelsel ingevoerd. Waarbij voortaan overal dezelfde kwaliteiten aanvaard worden. Bovendien zal de Europese Commissie strengere normen gaan hanteren bij de inlevering van rund vlees. Voor schapevlees verandert er niets. De Britse minister van Land bouw Jopling is er in geslaagd om de in zijn land geldende subsidie van rundvlees voort te zetten. Gevolg daarvan is weer dat ook Italië en Ierland hun (dure) kalverpremies met afschaffen. Al met al, zo ver wacht Braks, wordt de sector rund vlees na zuivel de duurste. Een be langrijke nieuwigheid, dat door dë ministers in het landbouwbeleid is vastgelegd, is de garantiedrempel. Dit is het maximum, waarboven de teelt voor rekening van de agrariër komt. Het is een belangrijk nieuw Europees principe, waaruit met na me blijkt dat er ook door het zuiden van de EG offers gebracht moeten worden. Wij kenden zulke drempels al in ondermeer de suikerbietenteelt en bij granen. Nu gaan ze ook voor de zuivel en reeksen produkten uit het zuiden van de Europese Ge meenschap gelden. Nieuw is dat niet alleen waar overschotten bestaan of dreigen maar ook waar de kosten voor de EG sterk toenemen zo'n drempel geldt. Vorige week zaterdag zijn aldus meteen dergelijke nieuwe drempels gelegd voor dure tarwe (4,6 miljoen ton), katoen, rozijnen, ker sen op stroop, ingeblikte peren, to maten voor verwerking (4,6 miljoen ton). Kortom een reeks voor de EG dure zuidelijke produkten. In de slotronde van de marathon zijn zoals hierboven al blijkt voor de ak kerbouw met name via de prijzen ook besnoeiingen doorgevoerd. Er komt bovendien een beperking op de overbruggingsvergoeding die wordt betaald bij interventie op het einde van het seizoen. Anderzijds geldt voor zachte tarwe voortaan de af- Het Landbouwschap heeft de rege ring gevraagd om de Nederlandse boeren op dezelfde manier als in Duitsland te kompenseren voor het besluit van de landbouwministers over de afbraak van de zogenaamde monetair compenserende bedragen (mcb). Duitsland mag de gevolgen van de mcb-afbraak opvangen door het btw-tarief voor zijn boeren te verlagen. De kosten daarvan zullen waarschijnlijk voor een deel door de EG worden gefinancierd. spraak dat de Europese Commissie voor de minimale kwaliteiten gedu rende jaarlijks drie maanden inter ventie (aankopen) moet toestaan. Tot nu toe kan Brussel daarover zelf beslissen. Tegelijk met het land- bouwpakket is ook overeenstem ming bereikt inzake een stabilisering van de huidige import van graanver- vangers (hoofdzakelijk de maisglu- ten) op het gemiddelde niveau van de laatste driejaar. Hierover moeten nu met de VS besprekingen begin nen. Eiwithoudende erwten en bo nen voor menselijke consumptie be houden hun premies. Die gaan bovendien ook voor lupinen gelden. Op het hele akkoord, inclusief su perheffing zuivel en afbraak mone taire compensaties liggen nog erser- ves van diverse landen. Met name Engeland (rundvlees), Italië en Griekenland (positie zuidelijke pro dukten) gaan nog niet akkoord. De topconferentie had van de'week die belemmeringen moeten wegnemen. Dat is niet gebeurd. Vast staat dan ook min of meer, dat het pakket hervormingen, superheffing zuivel, monetaire wijzigingen en prijscor- recties niet op de geëigende datum van 1 april a.s. ingaan. Over wat nu te gebeuren staat moeten de land bouwministers volgende week dui delijkheid scheppen. Waarschijnlijk wachten zij, gegeven de complete politieke impasse, op de nieuwe ini tiatieven die president Mitterrand heeft aangekondigd. In een brief aan premier Lubbers heeft het Landbouwschap geëist, dat in ons land soortgelijke maatregelen worden getroffen om een inkomens daling als gevolg van de mcb-af braak op te vangen. Bij de afbraak van negatieve mcb's dreigt volgens het Landbouwschap bij muntaanpassingen een per pro- dukt uiteenlopend beleid. Verder zou de voor Duitsland bepaalde kompensatie op de mcb-verminde- ring in 1985 via een verlaging van de btw van toepassing zijn op produk ten, waarvoor geen mcb's gelden. Dit tast, aldus het Landbouwschap, eveneens het gemeenschappelijk ka rakter van het landbouwbeleid aan. Voor Nederland vloeit er bovendien een konkurrentienadeel uit voort. 23 maart 1984 5

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1984 | | pagina 5