KIMLC kommentaar Toenemende onzekerheid over geld en goed EG-struktuurmaatregelen verlengd tot 1 juli 1984 Enige punten uit de tweeverdienersregeling De bedrijfswaarde van uw grond C.B.S. verlaagt premie runderen Chinese agrarische en agro-industriële missie bezoekt Nederland De huidige land- en tuinbouw eist veel vermogen, namelijk gemiddeld per bedrijf ca. 1,1 miljoen. Twintig jaar geleden was dit bedrag nog maar ca. 200.000,-. Oorzaken van deze grote stijging zijn de inflatie en de stijging van de gemiddelde bedrijfsomvang. Waar komt dit ver mogen nu vandaan? 1. Verpachtersvermogen: vermogen, voornamelijk in grond, die door verpachters aan agrariërs beschikbaar wordt gesteld: ca. 25%. 2. Vreemd vermogen: leningen van banken, familie, overheid, partiku- lieren, leveranciers e.d.: ca. 20%. 3. Eigen vermogen van de ondernemer: ca. 55%. Bovenstaande percentages is het ge middelde van alle land- en tuin bouwbedrijven. Per sektor bekeken zijn er echter grote verschillen. Op het gemiddeld akkerbouw/ veehou derijbedrijf is het percentage vreemd vermogen ca. 15%, op het gemiddel de glastuinbouwbedrijf ca. 50%. In feite kan men stellen dat in laatstge noemde sektor verpachting praktisch niet voorkomt en vervangen wordt door vreemd vermogen. Eigen vermogen is de kurk Uit bovenstaande cijfers blijkt de belangrijkste plaats die het eigen vermogen in de totale financiering inneemt. Uitgaande van een rente voet van 8% en een jaarlijkse aflos sing van 3% betekent iedere 1.000,- méér eigen vermogen een jaarlijkse lastenverlichting van 110,-. Op een eigen vermogen van een half miljoen dus een bedrag van 55.000,- per jaar! Hieruit blijkt dus een zeer be langrijke funktie van het eigen ver mogen: lastenverlichting. In de hui dige kosten-opbrengstenverhouding in de land- en tuinbouw moet dan ook gekonstateerd worden dat op veel bedrijven de eigen vermogens positie de kurk is waarop het bedrijf drijft. Naast de bekwaamheden van de ondernemer is dit in feite de be langrijkste faktor die bepaalt wie boer of tuinder kan worden (en blij ven!) en wie niet. De tweede belang rijke funktie van'het eigen vermogen is de z.g. bufferfunktie, namelijk hel opvangen van de bedrijfsrisiko's. Er zal namelijk geen bank bereid zijn om alle bedrijfsrisiko's te dragen. De eerste klappen moeten als het ware opgevangen worden door een rede lijk eigen vermogen. Pas dan zal een bank, eventueel met behulp van het Borgstellingsfonds voor de land- en tuinbouw bereid zijn om vreemd vermogen te verstrekken. Positie van de jonge ondernemer Vorengenoemde cijfers geven een beeld van de situatie op het gemid delde land- en tuinbouwbedrijf. Hier zitten dus zowel de net gestarte on dernemer als de 65-jarige onderne mer bij. Het is duidelijk dat de eigen vermogenspositie van laatstgenoem de, gemiddeld gezien, aanzienlijk hoger is dan van eerstgenoemde. Een zeer voorzichtige schatting zou wel licht uitkomen op resp. 20% voor de startende ondernemer en 80% voor de 65-jarige ondernemer, dat wil zeggen gemiddeld een verschil van 600.000,-, ofwel een verschil in las ten van 66.000,per jaar! Dit is door de startende ondernemer in de hui dige kosten-opbrengstenverhouding in de land- en tuinbouw, praktisch nooit op te brengen. In praktisch alle gevallen van be drijfsovername blijkt het dan ook noodzakelijk dat een belangrijk ge deelte van het ouderlijk vermogen ter beschikking blijft van de starten de ondernemer. Op de eerste plaats' gebeurt dat door het vaststellen vari een redelijke overnameprijs waar door in feite de eigen vermogenspo sitie van de startende ondernemer versterkt wordt. Op de tweede plaats doordat de ouders een belangrijk gedeelte van de overnamesom weer aan de zoon lenen op gunstige voor waarden, dat wil zeggen tegen mati ge rente- en aflossingsverplichtingen. En tenslotte heeft ook de toekomsti ge ondernemer tot taak om in de ja ren vóór de bedrijfsovername zoveel mogelijk eigen vermogen op te bou wen. Juiste beloningswijze kiezen Een toekomstig ondernemer werkt in de jaren vóór de bedrijfsovername meestal mee in het ouderlijk bedrijf. In die jaren dient hij op de eerste plaats, samen met zijn ouders, zich in te zetten voor een zo goed mogelijk bedrijfsresultaat, want waar niet is verliest de keizer zijn rechten, met andere woorden als het bedrijfsre sultaat niet goed is zal hij nooit een redelijke beloning kunnen ontvan gen. Als het bedrijfsresultaat er is moet dat zo redelijk mogelijk tussen vader en zoon verdeeld worden waarbij de vorm van verdeling uitermate be langrijk is. De meest voordelige beloningswijze is voornamelijk die konstruktie waarbij de zoon in maatschaps- of firmaverband mede-ondernemer wordt. Hij is dan namelijk het voor deligst uit met zijn belastingen en verzekeringen zodat hij het meest kan sparen en dus: eigen vermogen vormen. Bovendien doet hij er verstandig aan om zich ook in zijn jonge jaren te realiseren dat iedere gulden die hij opzij legt de latere bedrijfsovername vergemakkelijkt. Wilt u over deze zaken meer weten of eens van gedachten wisselen dan kunt u altijd kontakt opnemen met de Sociaal Ekonomische Voorlich ting. Na de zorgelijke principe-akkoorden van vorige week rondom de zuivel, en de vaststelling van een prijsbevriezing en zelfs enige verlagingen worden we nu als landbouw geconfronteerd met een wederom grotendeels mislukte Eurotop, waardoor alles weer op losse schroeven komt te staan. Het misluk ken van deze top lijkt op het eerste gezicht vooral een gevolg van de krui denierspolitiek van de Engelse pre mier Tatcher en voorts de erg onrea listische opstelling van Ierland. Wij vragen ons nu toch zo langza merhand af of het niet tijd wordt om eens serieus te gaan nadenken over een EG van de oude zes, die met De nemarken in een wat vlotter tempo voort gaat. Daarbij Engeland en Ier land als het ware maar wat achterla tend zodat zij zelf altijd nog kunnen bepalen wanneer zij de tijd rijp achten om zich weer bij dit tempo aan te sluiten. De vraag die wij als agrarisch Neder land stellen is: "Wat nu?"In elk geval ontstaat er door deze situatie een kans voor minister Braks om een aantal onaanvaardbare elementen (landen- quotering bijvoorbeeld) van de super heffing weer in het geding te brengen. Het lijkt ons vooral ook van belang, dat nu alsnog een mogelijkheid wordt ingebouwd om het systeem van de su perheffing na vijf jaar sneller af te bouwen, indien de marktsituatie daartoe aanleiding geeft. Eén ding is wel duidelijk: bij boer en tuinder zal er door dit alles in de komende dagen grote onzekerheid ontstaan. Overigens ervaren we de laatste dagen in de achterban, dat het akkoord voor met name de zuivel zeer slecht is ge vallen en dat Braks in dat kader heel wat heeft uit te leggen. Het zal dan ook duidelijk zijn dat er in deze situa tie bij ons geen bereidheid aanwezig is om voor dit akkoord medeverant woordelijk gesteld te worden en dus ook de zorg voor de uitvoering op onze schouders te nemen. Bij alle sombere geluiden kwam er toch vanuit Brussel nog een klein lichtpuntje door, namelijk de bereikte principe-overeenkomst op de eigen middelen van de EG via de btw, die wordt verhoogd van 1 naar 1,4 procent volgendjaar en later naar 1,6 procent. We hopen dat door het overigens mis lukken van de Top in Brussel dit principe akkoord weer niet op losse schroeven komt te staan. A l met al blijven we dus zitten met een duidelijke tendens naar re-nationali- satie, die ons in de komende tijd nog de nodige hoofdbrekens zal bezorgen. Met name als exporterende agrarische sector. Luteijn De Raad van Ministers (landbouw) van de EG heeft besloten tot een tij delijke verlenging van de zgn. land- bouwstruktuurmaatregelen. Dit is gebeurd in afwachting van besluit vorming over de voorstellen van de Europese Commissie inzake de her vorming van het EG-struktuurbeleid. De verlenging geldt tot 1 juli a.s. en heeft betrekking op de bijdragerege lingen bij investeringen en bij be drijfsbeëindiging. Rektifikatie Vorige week hebt u in ons blad een artikel kunnen lezen over de bedrijfswaarde van uw grond, geschreven door ir. J.A.H. Hae- nen. In dit artikel is een zetfout genïaakt die waarschijnlijk meni geen de wenkbrauwen heeft doen fronsen. Er stond namelijk dat 1 hektare goede grond net zo veel op zou brengen als hektare slechte grond. Hier had, zoals u misschien zelf ook al berekend had, natuurlijk moeten staan dat 1 hektare goede grond evenveel op zou brengen als 1 hektare slechte grond. Het Bestuur van het Centraal Bureau Slachtveeverzekeringen (C.B.S.) te Utrecht heeft besloten om per 1 april a.s. de premietarieven voor runderen te verlagen en wel met 1,- per rund. Deze verlaging kan door het C.B.S. worden gerealiseerd omdat door de uitbreiding van de werkzaamheden een verdere efficiëncy-verbetering kon worden verkregen en omdat de jongste berekeningen een daling van de schades laten zien. Wat het eerste betreft komt nu dui delijk naar voren dat de taakverbre ding van het C.B.S. - verzekeren van de dieren en daarnaast de Regeling Slachting en Weging kontroleren - verlaging van de premietarieven in de rundersektor tot gevolg heeft. 23 maart 1984 De op de valreep van het oude naar het nieuwe jaar aangenomen wet in zake de tweeverdieners heeft nogal wat wijzigingen tot gevolg. In het kaöer van deze rubriek wil ik hieruit enige punten nader toelichten. Uitgangspunt van de wijziging is ge weest een te behalen meeropbrengst van inkomstenbelasting. Daarbij heeft de regering gekonkludeerd dat waar in een huishouding meerdere inkomens te samen worden ontvan gen, het de mogelijkheid biedt deze samenvallende inkomens zwaarder te belasten. Daarbij doet het niet terzake of de ontvangers van die in komens nu wel of niet met elkaar gehuwd zijn. Iemand heeft eens het volgende vastgesteld: De premietarieven zijn ingaande 1 april 1984: Koeien le soort 16,50 Koeien 2e soort 42,— Koeien 3e soort 56, Pinken/vaarzen 12, Vrouwelijke runderen boven 4.000,- 24,- Stieren tot 4.000,- 19,— Stieren boven 4.000,- ƒ79,— Heel vroeger wasje getrouwd of niet getrouwd. Later was je gehuwd, on gehuwd of gescheiden van echt. Tegenwoordig kan je zijn: 1. ongehuwd samenwonend met een ongehuwde; 2. gehuwd samenwonend met je ei gen echtgeno(o)t(e); 3. gehuwd samenwonend met een andere gehuwde; 4. ongehuwd samenwonend met een gehuwde; 5. gehuwd samenwonend met een ongehuwde; 6. gehuwd geweest samenwonend met een gehuwde; 7. gehuwd geweest samenwonend met een ongehuwde; 8. gehuwd geweest samenwonend met iemand die ook gehuwd ge weest is; 9. ongehuwd samenwonend ge weest met respektievelijk onge huwde, gehuwde, gehuwd ge weest zijnde of iemand die ook ongehuwd samenwonend is ge weest. Voorwaar een gehele rij van moge lijkheden die dan wel enigszins ge zocht mogen zijn, toch blijkt daaruit dat thans veel kombinaties zich voordoen. Daarmee heeft ook onze overheid rekening gehouden door te bepalen dat een ieder een gelijke belasting vrije som krijgt toebedeeld. Dit is het jaarlijks bedrag waarover geen belasting behoeft te worden betaald. Het maakt in dat geval dus niet uit of je achttien jaar en onge huwd bent danwel geacht gezins hoofd met een schare van X kinde ren. Omdat dit echter een aantasting is van het draagkrachtbeginsel (een ieder betaald naar zijn (gezinsom standigheden) heeft men vervolgens bepaald dat op verzoek een hogere belastingvrije som mogelijk is. Daartoe zijn de volgende begrippen uitgevonden: tariefgroep I basis belastingvrije som tariefgroep II verhoging met al leenstaande-toeslag of bijna-al- leenverdiener-toeslag tariefgroep III alleenverdiener toeslag tariefgroep IV alleenstaande- ouder-toeslag. Om derhalve in een hogere tarief groep ingedeeld te kunnen worden Mede op aandringen van minister ir. G. Braks heeft de Raad overigens be sloten, dat öe subsidies voor investe ringen in de melkveesektor opge schort zijn tot er een beslissing is ge vallen over de Europese maatregelen inzake de bestrijding van zuivelover- schotten. De Raad van Ministers heeft tevens ingestemd met uitbreiding in het Verenigd Koninkrijk, Italië en Ne derland van de benadeelde gebie den, waar een zgn. bergboerenbij- drage kan worden verleengd. Voor ons land wordt daarmee de oppervlakte van dergelijke bena deelde gebieden uitgebreid met 7.665 ha tot in totaal ca. 18.000 ha. Het gaat om 23 gebieden in negen provincies. moet duidelijk zijn dat van uw inko men meerdere personen afhankelijk zijn. Daarnaast mogen onder het zelfde dak in feite geen personen voorkomen met eigen inkomsten; tenzij blijkt dat deze personen een zelfstandig huishouden voeren. Daarvan is sprake wanneer over een zelfstandige woonruimte wordt be schikt, dus met een eigen zit-/slaap- kamer met was- en kookgelegenheid. Inwonende kinderen met eigen in komsten die geen of weinig kostgeld betalen beïnvloeden de belasting vrije som van de ouder; de inwo nende kostganger die op zakelijke basis in huis is en volledig zijn kosten betaalt zal echter niet de belasting vrije som van zijn hospita beïnvloe den. Veerbeek bouw en visserij) aan Peking een memorandum werd ondertekend. Minister Braks heeft de delegatie op 19 maart officieel ontvangen. Een delegatie van het Chinese minis terie van landbouw, veehouderij en visserij brengt van 18 tot en met 27 maart 1984 een bezoek aan ons land. De delegatie staat onder leiding van vice-minister Xiang Chongyang. Dit is het eerste officiële bezoek van een Chinese delegatie aan ons land na het herstel van de diplomatieke relaties op ambassadeursniveau. Het bezoek vindt plaats ter gelegenheid van de eerste zitting van de geza menlijke landbouwwerkgroep, waarover reeds in 1980 tijdens het bezoek van minister Braks (land- Op het programma staan bezoeken aan ruilverkavelings- en landinrich- tingsprojekten, de Landbouwhoge school en instituten te Wageningen. Ook zullen bezoeken gebracht wor den aan bedrijven en instellingen op het gebied van melk- en pluimvee houderij, tuinbouw en champignon teelt en zuivel- en vleesverwerkende industrie.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1984 | | pagina 3